PDA

View Full Version : Stuwmeer plus windmolens als energiebron?


ron kreike
31 maart 2010, 05:25
Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Onlangs zag ik video's over stuwmeer plus windmolens als energiebron.
Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,
en windmolens die dat meer kunnen vullen...

Kan iemand hier meer informatie geven?

En kan zoiets evt ook in het klein?
Een waterreservoir op het dak waarbij vallend water
voor electriciteit kan zorgen ..?

lantjes
31 maart 2010, 08:43
Tuurlijk is dat mogelijk, als het voldoende regent wat hier toch geen bezwaar kan zijn :
http://www.solar-systems.ca/water-turbine.php

en het principe :

65316

have fun !
;-)

Steben
31 maart 2010, 08:45
en windmolens die dat meer kunnen vullen...


8O euhm ... dat ken ik niet
Je bedoelt als "pomp"?

Jaani_Dushman
31 maart 2010, 08:48
8O euhm ... dat ken ik niet
Je bedoelt als "pomp"?Neen, die superhoge molens hakken de wolken in stukken, en het meer wordt opnieuw gevuld met lokale stortbuien.

Nynorsk
31 maart 2010, 08:49
:-D:-D


jaani is wakker :-D

Jaani_Dushman
31 maart 2010, 09:02
:-D:-D


jaani is wakker :-DBijna...

Eerst koffie halen! :-P

Txiki
31 maart 2010, 09:16
Neen, die superhoge molens hakken de wolken in stukken, en het meer wordt opnieuw gevuld met lokale stortbuien.

:lol: zo'n molens wil ik nog wel

Bovenbuur
31 maart 2010, 09:22
8O euhm ... dat ken ik niet
Je bedoelt als "pomp"?

Jup, om de fluctuaties in productie en verbruik op te vangen, als batterij dus.
In Nederland denken ze zelfs aan een omgekeerd stuwmeer, een eiland met een diep meer waar je water uitpomt en waar het weer in mag lopen als je elektriciteit nodig hebt.

Mahalingam
31 maart 2010, 09:51
Plan Lievense (http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense) is een plan voor energieopslag met behulp van een waterbuffer in het Markermeer toen het voornemen tot inpoldering tot Markerwaard van de baan was. In 1981 presenteerde ingenieur L.W. Lievense een alternatief plan voor de Markerwaard. De kern van het plan bestond eruit van het Markermeer een buffer te maken voor de productie van elektriciteit. Dit meer zou gevuld met water moeten worden in tijden van weinig vraag en veel aanbod van elektriciteit. De overcapaciteit die er dan bestaat aan elektriciteitsproductie diende aangewend te worden om de waterstand in het meer omhoog te brengen. Wanneer er weinig aanbod was en veel vraag zouden de turbines van het meer stroom leveren. Dit plan was uitgedacht in verband met de problemen rond elektriciteitsopwekking met windenergie. Het aanbod van elektriciteit door windturbines is door de sterk variërende windsnelheden grillig en heeft weinig verband met de vraag. Door de aanleg van dit spaarbekken hoopte Lievense dit probleem te ondervangen.

ron kreike
18 oktober 2010, 09:56
Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Onlangs zag ik video's over stuwmeer plus windmolens als energiebron.
Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,
en windmolens die dat meer kunnen vullen...

Kan iemand hier meer informatie geven?
...


Onlangs verstuurde ik volgend bericht aan
http://www.new-energy.tv/home .
'k Ben benieuwd of ik antwoord krijg.

Goeiedag,

Ik zag videoos over stuwmeer plus windmolens als mogelijke energiebron,
zoals ook
Intelligenter Ökostrom aus Wasser und Wind
http://www.youtube.com/watch?v=euCwZ51CtQI

Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,
en windmolens die dat meer kunnen vullen...

In vorige video wordt Portugal genoemd,
in volgende video oa over stuwmeren in Noorwegen,
Abenteuer Forschung - Unter Strom 4/4
http://www.youtube.com/watch?v=1TWenGxykNM

en er was een bericht via Nos-journaal:
Noorwegen exporteert veel groene stroom
http://nos.nl/video/172506-noorwegen-exporteert-veel-groene-stroom.html

Kan het misschien interessant zijn om hier meer
aandacht aan te besteden?

Met vriendelijke groet,
Ron Kreike.

PS Meer aandacht, zoals Plan Lievense?
En kan zoiets ook met waterkracht uit ringvaart rond een polder?

Fien Fluytenzuyger
18 oktober 2010, 10:16
Bwa, ik zie meer heil in mijn eigen uitvinding.

Ik wacht enkel nog op subsidies van de staat.

Herr Flick
18 oktober 2010, 10:48
Bwa, ik zie meer heil in mijn eigen uitvinding.

Ik wacht enkel nog op subsidies van de staat.

Ik stel voor van daar nog een transmissie tussen te steken en het aantal ratten op te voeren, ... ;-)

Bovenbuur
18 oktober 2010, 11:01
PS Meer aandacht, zoals Plan Lievense?
En kan zoiets ook met waterkracht uit ringvaart rond een polder?

In het kort: nee.

In het lang:
Het waterniveau in een polder word zo constant mogelijk gehouden. Als het water te hoog staat verzuipt de oogst, bij een te lage waterstand zakt de veengrond in en staan bovendien de planten droog. Als een polder hoger ligt dan het omringende water kan je best energie winnen bij het laten wegstromen van water, en als een polder lager ligt dan het omringende water, wat vaker het geval zal zijn, kan je bij het instromen energie opwekken. Maar, die energie word opgewekt op het moment dat de waterstand verkeerd is, niet op het moment dat er energie nodig is. En als er gepompt moet worden kost het energie. Je hebt dan dus een batterij gemaakt waarvan het opladen en leegtrekken word gestuurd door een andere factor dan de energiebehoefte. De constructie heeft een beperkt nut in zoverre dat een deel van de energie die je er bij het pompen in stopt kan worden teruggewonnen, de efficientie van het systeem word verhoogd, maar een polder, een waterbuffer, kan niet tegelijkertijd dienen als energiebuffer.

maddox
18 oktober 2010, 11:28
Een stuwmeer is "beter" naarmate het verval groter is. Het belangrijkste spaarbekken/stuwmeer/pompcentrale in België is in Coo, en heeft een verval van meer dan 200 meter.
Toch heeft deze grote installatie (enkele enorme vijvers, lange ondergrondse buizen en een pomp/generator kamer uitgehakt in't graniet) maar een fraktie van de capaciteit nodig om het enigzins interessant te maken.

Het omgekeerd Plan Lievense heeft enkele enorme voordelen. Betere lokatie voor windmolens, geen verloren landbouw of woongronden, en het kan zo groot en diep uitgevoerd worden als men kan betalen, met goedkope bouwmaterialen. Gewapend beton en zand zijn zo duur niet he.
Men kan deze installatie ook gebruiken als kern voor een golfslag en getijdencentrale, Zonnepanelen en indien het echt niet anders kan, zet er nog een kerncentrale bij ook. 1 enorm energie-eiland.
Leg er nog een internationale vlieghaven op, verbind die met het TGV netwerk en je kan , indien het TGV netwerk ooit voldoende is uitgebouwd, alle binnen-europese vliegtuigen gewoon aan de grond houden. Geen opfakkelen van fossiele brandstof meer nodig om de 10 000den toeristen te laten bakken en braden aan de costa del sol of zichzelf kapot te feesten in een of ander feestbeetparadijs.

De technologie is er, maar de politieke wil niet.

giserke
18 oktober 2010, 11:41
Bwa, ik zie meer heil in mijn eigen uitvinding.

Ik wacht enkel nog op subsidies van de staat.

Rwa albert zit straks zonder werk. We gaan hem daar in steken.

Tavek
18 oktober 2010, 12:21
Dus als ik het goed begrijp gaat ge met windenergie water naar boven pompen om het daarna weer te laten vallen en weer electriciteit mee op te wekken.

Niet erg efficient.

Bovenbuur
18 oktober 2010, 14:24
Dus als ik het goed begrijp gaat ge met windenergie water naar boven pompen om het daarna weer te laten vallen en weer electriciteit mee op te wekken.

Niet erg efficient.

Het idee is dat het functioneert als een batterij, energie kan opgeslagen worden. Elektriciteitscentrales werken het efficientst op een bepaalde vaste capaciteit, kerncentrales schijnen al helemaal slecht tegen regelen te kunnen en windenergie word opgewekt als het waait. Wanneer een stuwmeer leeg loopt kan je kiezen (tenminste, totdat de toeristenbranche gaat betalen om het water op vaste tijden te laten lopen zodat er gekajakt kan worden, maar dat is dan weer een heel ander verhaal). Als er teveel stroom word geproduceerd pomp je het water omhoog, bij een tekort laat je het lopen. De grote truc is natuurlijk om het energieverlies als gevolg hiervan kleiner te laten uitvallen dan het verlies dat je zou draaien door de inefficientere werking van centrales op een te laag of juist te hoog pitje.

maddox
18 oktober 2010, 16:44
Dus als ik het goed begrijp gaat ge met windenergie water naar boven pompen om het daarna weer te laten vallen en weer electriciteit mee op te wekken.

Niet erg efficient.

Je gaat dat dus alleen doen als er windenergie teveel is. Het is nog minder efficient om windmolens niet te laten draaien omdat je basislast centrales, zoals de kern- en kolencentrales niet snel even te dimmen zijn.

Idealerwijze ga je zelfs geen elektriciteit maken met die windmolens, maar alleen water oppompen. Wat een veel goedkopere windmolen maakt, die minder speciale trukjes nodig heeft en geen berg electronica om de stroom toch proper op't net te krijgen.

De turbines/generatoren die dan via het opgepompte water electriciteit gaan maken zijn wel snel regelbaar en makkelijker in het net in te passen met klassieke ,goedkopere technologie.

Mahalingam
18 oktober 2010, 21:48
Momenteel is het gezien de verplichte afname van wind-stroom in Engeland soms economisch verantwoord om windmolenaars te betalen voor het niet-produceren van stroom die ze zouden kunnen produceren.
Dit om de integriteit van het stroomnet te behouden.

ron kreike
26 december 2010, 11:46
Een stuwmeer is "beter" naarmate het verval groter is. Het belangrijkste spaarbekken/stuwmeer/pompcentrale in België is in Coo, en heeft een verval van meer dan 200 meter.
Toch ...


(Ik wou dat ik meer tijd had voor een rubriek als deze.)

Via google.nl zocht ik
België Coo stuwmeer (http://www.google.nl/#hl=nl&expIds=25657&xhr=t&q=Belgi%C3%AB+Coo+stuwmeer&cp=19&pf=p&sclient=psy&rlz=1R2IRFC_nlNL386&aq=f&aqi=&aql=&oq=Belgi%C3%AB+Coo+stuwmeer&gs_rfai=&pbx=1&fp=b7eb2712460cf8a0)
en daar zijn dan allerlei interessante links te vinden.

Wat echter opvalt, of niet, is dat het ook daar wel gaat om stuwmeer,
maar weinig over in combinatie met windmolens
om dat stuwmeer te vullen ...

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTy-9Eu_rc58A5w15GAD8karYJhZFz2ImwDRBhN3BRb-OIdyr_dyg

maddox
26 december 2010, 12:21
Ron Kreike, Coo-Trois-Ponts gebruikt electriciteit van het net om het water terug omhoog te pompen.

Op het net zit ook de electriciteit van zonnepanelen (op dit moment is de 4de electron van links eentje van de zonnepanelen van de buurman die ze net heeft afgeveegd) en windmolens, maar ook kern-, kolen- en gascentrales .

Maar aangezien de bovenbekkens van de gepompte centrale in Coo zo hoog zitten, lijkt het me zeker de moeite om eens te kijken hoe het met de wind daar zit.

ron kreike
23 juli 2011, 02:57
Volgende video gaat over waterkracht in Noorwegen.
Niet over windmolens,
maar wel dat er veel electriciteit opgewekt kan worden
en dat voor éénderde van de prijs dan in Duitsland.
Daarom willen ze stroom exporteren naar Duitsland ...

Norger - Stromaustausch mit Norwegen | Made in Germany (http://www.youtube.com/watch?v=IqIXP6KXmlM) 3.53m


http://i2.ytimg.com/vi/IqIXP6KXmlM/default.jpg