PDA

View Full Version : Spanje: moslims eisen gebedsruimte in kathedraal


Sus Iratus
5 april 2010, 11:07
De Spaanse politie heeft twee mannen gearresteerd nadat meer dan honderd moslims in de kathedraal van Cordoba een islamitisch gebed hadden uitgesproken. Het tweetal, met de Oostenrijkse nationaliteit, hadden zich met geweld tegen de politie verzet toen deze de 118 mannen wilden verwijderen.

Er wordt sinds lange tijd gestreden over een gemeenschappelijk gebruik van de voormalige moskee en huidige kathedraal door katholieken en moslims.

(...)

De wereldberoemde katholieke kathedraal van Cordoba werd in de achtste eeuw door de islamitische veroveraars als moskee ingericht. Tot de 13e eeuw was het de grootste moskee in het westen. Pas na het einde van de islamitische overheersing in Spanje werd de grote moskee in 1236 tot katholieke kerk omgebouwd. Lokale moslims eisen nu dat ook zij van de kerk gebruik mogen maken om te bidden.

artikel (http://www.katholieknieuwsblad.nl/archief/Kort/2010/4/2/Arrestaties_na_islamitisch_gebed_in_kathedraal_van _Cordoba)
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita) ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.

Albrecht
5 april 2010, 11:09
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.

Sus Iratus
5 april 2010, 13:58
Met dank aan Circe, die me buiten dit forum op het volgende attendeerde:

De verdere verwikkelingen met de Pray-in van Cordova.

http://www.news24.com/Content/World/News/1073/3ef0832633c246689c5bdc42e34e7dac/03-04-2010-04-09/2_held_over_Muslim_prayer_ban
2 held over Muslim prayer ban
Two men arrested for breaking a ban on Muslim prayers at a Spanish cathedral which was once a mosque, will be prosecuted, a report said on Saturday.
The Europa Press agency, quoting sources in the Andalusia High Court, said the two Austrians had been freed on Friday but their passports had been confiscated.
Je moet dat 'held' niet al te letterlijk nemen. Zo moeten in Spanje blijven maar zitten niet in het gevang.

Er was sprake van 118 Moslim Tourists uit Oostenrijk. De kerk zegt: 'voorbedachte rade' en de groepsleider zegt 'spontane actie.' Maar wat was dat voor een groep? Alle wegen leiden naar de Ikhwan. De groep was van de Muslim Youth of Austria (MJÖ).
Een overkoepelende organisatie van de Moslim Broederschap in Europa heet de Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE) (handelt ook in halal-certificaten) en die heeft een jeugdafdeling de Forum of European Muslim Youth and Student Organizations (FEMYSO) met als deelnemer de Muslim Youth of Austria (MJÖ).
De lokale afdeling Islamic Faith Community of Austria (Islamische Glaubensgemeinschaft in Österreich, IGGIÖ) heeft een jeugdafdeling en die heet de Muslim Youth of Austria (MJÖ). Dat is inderdaad dezelfde club; een mantelorganisatie van de Ikhwan.
Deze MJÖ slurpt staats-subsidie via lidmaatschap van de Austrian Federal Youth Representative Council.
http://islamineurope.blogspot.com/2010/04/spain-praying-muslims-to-be-prosecuted.html

De club is hier:
http://www.mjoe.at/index.php
en de reisaankondiging is dit:
http://fact-fiction.net/archive/pictures/eurabia/austriamuslim.jpg

Dit is een screenshot want de originele pagina is verdwenen en vervangen door een verwijzing naar een Europese prijs die gewonnen hebben.
Die Jury war sehr beeindruckt, dass die jungen Muslime versuchen, Ihre Identität und Religion mit europäischen Werten und Demokratie zu verbinden.
http://www.europarl.at/view/de/AKTUELLES/press-release/pr-2009/pr-2009-March/pr-2009-Mar-9.html%3Bjsessionid=931A2D70CA61941C0C24CCFEDB2D03 C6
Op dit moment zit die nog wel in de google cache
http://209.85.129.132/search?q=cache:CcljdM8H6CAJ:www.mjoe.at/+cordoba+austrian+muslims&cd=5&hl=de&ct=clnk&gl=at&client=firefox-a

Een leerzaam en provocatief uitstapje van gezelligheidsvereniging de Oostenrijkse Moslim Jugend onder de regie van de Europese tak van de islamistische moslimbroederschap (die in Egypte zelf bijvoorbeeld nog altijd verboden is).

Het moge duidelijk zijn dat men daar in Spanje niet te maken heeft met vrome mensen die enkel wat willen bidden, maar met diehard islamitische extremisten die even duidelijk willen stellen dat ze terug zijn in Europa om te veroveren.

filosoof
5 april 2010, 14:02
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.De Aya Sofia is al geen moskee meer sinds 70 jaar of zo.

Jaani_Dushman
5 april 2010, 14:04
Op zich lijkt me dat geen onredelijke vraag. Het zou leuk zijn mocht eveneens de Hagia Sophia worden opengesteld voor islamitische én christelijke erediensten.

filosoof
5 april 2010, 14:11
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita) ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.De Spaanse politie heeft twee mannen gearresteerd nadat meer dan honderd moslims in de kathedraal van Cordoba een islamitisch gebed hadden uitgesproken. :-o
Een "verkeerd" gebed aan dezelfde god richten, in een veroverde moskee, hoe durven ze! 8O :roll:

Indien morgen Romeinen ook zulke gebeden plegen is 't hek van de dam.

filosoof
5 april 2010, 14:17
Op zich lijkt me dat geen onredelijke vraag. Het zou leuk zijn mocht eveneens de Hagia Sophia worden opengesteld voor islamitische én christelijke erediensten.En het Romeinse Pantheon en de andere kerken dan voor erediensten aan Jupiter? Dan kom ik kijken.

Jaani_Dushman
5 april 2010, 14:18
En het Romeinse Pantheon en de andere kerken dan voor erediensten aan Jupiter? Dan kom ik kijken.Waarom niet? :-D

filosoof
5 april 2010, 14:23
Met dank aan Circe, die me buiten dit forum op het volgende attendeerde:



Een leerzaam en provocatief uitstapje van gezelligheidsvereniging de Oostenrijkse Moslim Jugend onder de regie van de Europese tak van de islamistische moslimbroederschap (die in Egypte zelf bijvoorbeeld nog altijd verboden is).

Het moge duidelijk zijn dat men daar in Spanje niet te maken heeft met vrome mensen die enkel wat willen bidden, maar met diehard islamitische extremisten die even duidelijk willen stellen dat ze terug zijn in Europa om te veroveren.
Dit is een screenshot want de originele pagina is verdwenen en vervangen door een verwijzing naar een Europese prijs die gewonnen hebben.
:
Die Jury war sehr beeindruckt, dass die jungen Muslime versuchen, Ihre Identität und Religion mit europäischen Werten und Demokratie zu verbinden.
http://www.europarl.at/view/de/AKTUE...24CCFEDB2D03C6
Op dit moment zit die nog wel in de google cache
http://209.85.129.132/search?q=cache...ient=firefox-a
Ik zie daar geen spoor van enige oproep tot actie of tot bidden. Jij wél?

Sus Iratus
5 april 2010, 14:25
:-o
Een "verkeerd" gebed aan dezelfde god richten, in een veroverde moskee, hoe durven ze! 8O :roll:

Indien morgen Romeinen ook zulke gebeden plegen is 't hek van de dam.
De Romeinen en hun godsdienst bestaan al lang niet meer. Dat weet u ook.

En zoals meer dan duidelijk wordt in post #3, is het die moslims enkel en alleen om de provocatie te doen.

Maar goed, u reageert weer zoals we van u gebruikelijk zijn, en dus zoals het een goed afgerichte dhimmie betaamt. Uw islamitische meesters zullen u dalijk wel weer een plakje halalworst toewerpen als blijk van dank voor uw trouwe dienst.

cookie monster
5 april 2010, 14:32
DE oplossing:

Breek ALLE geloofstempelsaf , niemand dienog klagen
overinbeslagname doorander geloof/geloven :-D

porpo
5 april 2010, 15:55
Da's dood normaal, dood normaal!
De boodschap van Jezus = ISLAM
De Bijbel leert geen drie-eenheid, leert geen paganisme, leert geen een god een man die in de hemel woont, leert geen god die een zoon neemt en deze zoon goddelijk gemaakt, leert geen kruisiging voor onze zonden, er is geen erfzonde en alles wat de heidense stromingen vandaag leren.

Jezus die kwam om de profeten te vervullen en de wet te bevestigen. Mo7ammed juist hetzelfde maar als laatste profeet en laatste boodschap.

No way, jij bent zelf verantwoordelijk omdat jij een verstand hebt, die moet je gebruiken en je hebt vrijheid maar gaat met verantwoordelijkheid. Doe je goed en volg je waarheid dan ga je naar paradijs. Doe je kwaad en volg je valsheid met kennis dat dat vals is, dan ga je naar de hel.

Maak nu niet echt uit of dat je nu moslim zijt of nei. Ook een moslim die slecht/kwaad handelt belandt in zware bestraffingen op dag des oordeels.

Er is geen god die een zoon stuurt voor ons, waarom hebben we het verstand dan? En wat is de de wijsheid hierachter dan? Waarom de vrijheid dan? Geef mij geen verstand, laat mij leven en stuur een offer voor ons allemaal, dan geloof ik daarin zonder na te denken, dan doe ik wat ik wil want ik ga in hemel, dus ik ga uitmoorden en veroveren en mensen onderdrukken en aflaten kopen en verkopen. Ik ga toch naar de hemel.

Nee, je hebt verstand en vrijheid en dat is niet voor niets.

Er is ook geen god die alles schiep en die ons schiep en die dan verder op vakantie ging zonder ons te laten weten wie we zijn en waarom!!

Het oog heeft licht nodig om te kunnen zien, het verstand is niet foutloos en heeft een licht om juist te kunnen denken en vandaar de boodschappen van God die via profeten en boodschappers zijn verkondigd. Een god die gewoon alles heeft geschapen en dan alles doelloos is zelf doeloos en kan niet god zijn.

Deze wereld en dit relatieve bestaan kan zichzelf niet schepen, tot stand brengen en laten evolueren, en verstanden maken en complexe systemen en alle in orde brengen in het universum en op aarde en ons hersenen en overal door zichzelf en door blinde evoluties e, veranderingen in zichzelf en dan zomaar ontploffingen hier en daar, en dan big bang en weet niet veel wat, en dam bommm!!!voila daar is een mens die in staat is om na te denken en moraliteit te beseffen! Kan niet, onlogisch, onrealistisch, de kans dat dat mogelijk zou zijn is gewoon dood onmogelijk! Vandaar, het atheïsme deugt niet.


Agnost deugt ook niet, als je te kiezen hebt tussen twee mogelijkheden dan reken je de kansen, vergelijk je met je ervaring in het leven, en zie je wat de meeste kans maakt:
- de materie/energie heeft alles zo gemaakt en ordert?
- is er een ander bestaan? een absolute bestaan? een bestaan met kennis en macht en wijsheid en alles?

Als je nadenkt, dan moet je een keuze maken. "Ik weet het niet" roepen, kun je overal zeggen, maar zo leven we in de praktijk niet, we leven niet met "ik weet het niet of ik nu honger heb of niet, het kan zijn dat ik aan het dromen ben, het is misschien een illusie" .. nee nee, zo werken we niet, zo leven we niet, en zo moeten we ook niet de waarheid nastreven en zo moeten we ook niet gaan denken.

Polytheïstische religies deugden ook niet omdat deze niets anders zijn de de oorspronkelijke boodschappen van alle profeten, veranderd en vervalst door mensen. De religie is één omdat de waarheid één is. Deze religies zijn door mensen gemaakt zoals alle andere religies: liberalisme, nationalisme, communisme, boeddhisme...

God die zichzelf en zijn eigenschappen deelt met wat geschapen is, kan geen god zijn. Het bestaan en alles erin verandert, ooit was er geen universum en ooit geen mens en ooit geen aarde en ooit geen hemellichamen, dus zij die geloven dat koeien goddelijk zijn en kunnen zijn, of zij die geloven een mens kan god worden zoals vleeswording, of zij die van bepaalde mensen goden maken en afbeelden met standbeelden, of zij die hun eigen begeerten aanbidden, zijn verdwaald.

Er blijft één religie die puur rationeel en logisch is en dat is de waarheid, de islam.

Dus van een kerk, een moskee maken, is gewoon doodnormaal.

Wat gaan ze anders doen?

Mensen komen de islam binnen in grote aantallen, en er zijn geen moslims of islamitische verenigingen die mensen kopen of die misbruik maken van iemands zijn zwakte of ziekte of ongeschooldheid. Dat hebben wij niet, da bestaat niet, er is geen moslim en er zijn geen moslims die islam verkondigen tussen de niet moslims met als doel deze te bekeren en bovendien voor een politieke doeleinde, er is geen staat, er is geen macht die zichzelf in Spanje wilt uitbreiden, er zijn niet moslims en Spanjaarden die zelf lezen en die zelf naar waarheid zoeken en die zelf meer en meer willen weten en dat zijn zoals in alle andere westerse landen en Latijns Amerika en de VSA en canada met grote aantallen.

In grote aantallen !!! Een gebedsruimte in kathedraal, so what?
In universiteiten, hogescholen en scholen overal gebedsruimtes, so what?


In grote aantallen alleen in Spanje, Spanje heeft een geschiedenis met islam, de islam kwam daar om die achterlijke te redden van onwetendheid en onderdrukking van kerk en aflaten ontvangers, ze hebben daar beschaving gebracht, scholen en multiculturalisme en alles, mensen gingen in golven bekeren tot de islam en toen kwam de kerk, en het is deze kerk met haar inquisitie die de geschiedenis heeft geschreven, Spanje was toen het centrum van beschaving in heel de wereld, maar met inquisitie gingen ze joden en moslims uitjagen, uitmoorden en de rest met dwang en inquisitie in het christendom dwingen!


En vandaag? Vandaag is de wereld een grote dorp geworden.

Vandaag in Spanje zoeken de mensen in grote aantallen en in groepen gaan ze hun bekeringsuitpraken doen, meer en meer de spirituele kant van de islam zoals het soefisme, zie hier: ze gaan in groepen
http://www.youtube.com/watch?v=ert_e7kkpBU

Hier ook een andere groep
http://www.youtube.com/watch?v=-ylKak2bvwk

http://www.youtube.com/watch?v=zgGJkIWDdjs

Latinos

http://www.youtube.com/watch?v=a_Vyq9xF9AU
http://www.youtube.com/watch?v=PivzoIa0QXA



Een gebedsruimte in de kathedraal, so what?
Als iemand iets vraagt of op een illegale manier probeert dat in tegenstrijd is met de lokale wetgeving, dan mag je protesteren. Een moslim die iets ondemocratisch in liberaal democratisch land probeert, is iets dat je sterk mag verwerpen en terecht. Dat zijn meestal zaken die sociaal en politiek in tegenstrijd zijn met liberale democratie. Dit is iets anders, dit mag niet, dit kan niet en die bedreigt de openbare orde. Zoals sharia4belgium, zoiets mag van mijn kant geen vrijheid van meningsuiting krijgen, o ja ook geen site. In Engeland is sharia4uk verboden, dit is terecht, nu troepen uit Afghanistan halen en schadevergoeding plus morelevergoeding en herbouwing van het land doen, dan zal het ook terecht zijn.

Maar iemand die symbolische vrouw man gelijk zat is, en die het materialisme zat is, en die gewoon genoeg heeft van duisternis waarin hij/zijn heel leven heeft verkeerd, die consumptiemaatschappij zat is, en die gewoon niets meer wilt van het leven om te leven. Leven om te leven !!!! Drinken, slapen, werken, eten en vrijen, waarom? Om te werken, slapen, eten, drinken en vrijen? En dan? Uiteindelijk ga je dood???!! Of je nu 1000 jaar of 1 minuut leeft, wa's het verschil ??!! Ben je niet zoveel jaar oud? Denk gewoon aan jouw verleden? Wat betekent het voor nu? Niets, 0. Ok, je hebt 60 jaar gelukkig en gezond geleefd, nu vandaag ben je ziek en triestig. Kun je één minuutje uit al die 50 jaar verleden halen om het nu te gebruiken. Noo way. Mensen zijn dat zat, welvaart is geen welzijn en welzijn van het lichaam is geen welzijn van het hart en ziel en verstand. Mensen zijn goddeloosheid gewoon zat. Lange leve islam!


DE oplossing:

Breek ALLE geloofstempelsaf , niemand dienog klagen
overinbeslagname doorander geloof/geloven :-D
Goie oplossing :-D :thumbsup:

Albrecht
5 april 2010, 16:04
Da's dood normaal, dood normaal!
De boodschap van Jezus = ISLAM
De Bijbel leert geen drie-eenheid, leert geen paganisme, leert geen een god een man die in de hemel woont, leert geen god die een zoon neemt en deze zoon goddelijk gemaakt, leert geen kruisiging voor onze zonden, er is geen erfzonde en alles wat de heidense stromingen vandaag leren.
De Bijbel leert de drie-eenheid, een God die in de hemel "woont, kruisiging voor onze zonden (slachten van een lam) en erfzonde.

De Bijbel keurt het paganisme af, en zegt niet dat God een zoon neemt en goddelijk maakt. Jezus was al goddelijk voordat hij op aarde kwam.

Uw Islam daarentegen, is gebaseerd op gnostische Christelijke teksten en heidense sekten. Zelfs uw Allah was oorspronkelijk een heidense god, die al sinds 600 v.C. aanbeden werd.

Maak nu niet echt uit of dat je nu moslim zijt of nei. Ook een moslim die slecht/kwaad handelt belandt in zware bestraffingen op dag des oordeels.
De Koran lijkt steeds te veranderen in haar visie op de "Mensen van het Boek". Er staan zoveel tegenstrijdige bevelen in, tot zover ik heb gelezen en heb geinterpreteerd.

Pff, op de rest van je monoloog antwoord ik niet.

porpo
5 april 2010, 16:06
De Bijbel leert de drie-eenheid,.
Drie-eenheid en goddelijkheid van Jezus (http://forum.politics.be/showthread.php?t=136545) ‎( 1 2 3 ... Laatste pagina)
porpo

Albrecht
5 april 2010, 16:07
En het Romeinse Pantheon en de andere kerken dan voor erediensten aan Jupiter? Dan kom ik kijken.
De Romeinse godsdienst bestaat al lang niet meer. Wat er het dichtst bijkomt is het reconstructionistisch neopaganisme van Nova Roma.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Floralia_in_Aquincum.JPG/800px-Floralia_in_Aquincum.JPG

Zij eisen zover ik weet de Romeinse tempels niet op.

Cdude
5 april 2010, 16:08
Erfzonde
Het idee alleen al doet me walgen. Een soort en al zijn nakomelingen opzadelen(proberen) met een schuldgevoel omdat er ooit ene in zijn boomgaard zat(nergens staat er appel)

Staat niet eens in de Bijbel :evil:

Albrecht
5 april 2010, 16:14
Het idee alleen al doet me walgen. Een ras en al zijhn nakomelingen opzadelen(proberen) met een schuldgevoel omdat er ooit ene in zijn boomgaard zat(nergens staat er appel)

Staat niet eens in de Bijbel :evil:
Mensen zijn geen ras, maar een soort.

En het staat wel in de Bijbel. Enkel niet letterlijk met de term erfzonde.
Zoals dan door één mens de zonde in de wereld is gekomen en door de zonde de dood, zo ook is de dood over alle mensen gekomen, omdat allen hebben gezondigd.Zeker, tot aan de Wet was er zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet aangerekend, als er geen Wet bestaat.
En toch heeft de dood geheerst van Adam af tot Moses toe, zelfs over hen, die persoonlijk niet hadden gezondigd naar het voorbeeld der overtreding van Adam, die de voorafbeelding is van Hem, die komen moest.
Maar met de genadegave is het niet gesteld als met de val. Want al zijn door de val van één al die velen gestorven, veel overvloediger is de genade van God en de genadegift van den énen mens, Jesus Christus, over al die velen uitgestort.
Ook is het met de gift niet gesteld als met het vonnis over het zondigen van één. Want het vonnis leidde van één enkele overtreding tot verdoemenis, maar de genade van vele overtredingen tot rechtvaardiging.
En al heeft door de val van één de dood geheerst door dien éne, veel heerlijker zullen zij, die de overvloed der genade en de gave der gerechtigheid ontvangen, in het leven heersen door Eén, door Jesus Christus.
Zoals dus door de val van één over alle mensen verdoemenis is gekomen, zo komt ook door de gerechtigheid van Eén over alle mensen de rechtvaardiging ten leven.
Want zoals door de ongehoorzaamheid van één mens al die velen tot zondaars zijn geworden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén al die velen gerechtvaardigd worden.

Cdude
5 april 2010, 16:24
-
Mensen zijn geen ras, maar een soort.

En het staat wel in de Bijbel. Enkel niet letterlijk met de term erfzonde.
- Foutje, aangepast

- Maakt geen verschil. Niet meer dan een walgelijke manier om mensen te misbruiken en domineren.

Trouwens :

The Apostolic Fathers and the Apologists mostly dealt with topics other than original sin.[2] The doctrine of original sin was first developed in second-century Bishop of Lyon Irenaeus's struggle against Gnosticism.[2] The Greek Fathers emphasized the cosmic dimension of the Fall, namely that since Adam human beings are born into a fallen world, but held fast to belief that man, though fallen, is free.It was in the West that precise definition of the doctrine arose.Augustine of Hippo taught that original sin was both an act of foolishness (insipientia) and of pride and disobedience to God of Adam and Eve. He thought it was a most subtle job to discern what came first: self-centeredness or failure in seeing truth[13]. The sin would not have taken place, if satan hadn't sown into their senses „the root of evil” (radix Mali).


Bron : Wiki

Mahalingam
5 april 2010, 19:40
De geschiedenis ter plaatse in een notendop
1. nu kathedraal
2, was moskee
3, daarvoor Visigothen kerk
4. daarvoor Romeinse tempel
5. daarvoor vanaf de Steentijd een cultus-plaats.

Raf
5 april 2010, 20:04
Spanje: moslims eisen gebedsruimte in kathedraal

En het probleem is?

Bobke
5 april 2010, 20:08
Er is ook geen god die alles schiep en die ons schiep en die dan verder op vakantie ging zonder ons te laten weten wie we zijn en waarom!!

Maar ge denkt wel dat god dat aan een legerleider met een hoekje af liet weten ?
Het wordt tijd dat hij eens zijn vakantie onderbreekt en eens aan alle mensen komt vertellen hoe de vork aan de steel zit.

Albrecht
5 april 2010, 20:09
- Foutje, aangepast

- Maakt geen verschil. Niet meer dan een walgelijke manier om mensen te misbruiken en domineren.

Trouwens :

The Apostolic Fathers and the Apologists mostly dealt with topics other than original sin.[2] The doctrine of original sin was first developed in second-century Bishop of Lyon Irenaeus's struggle against Gnosticism.[2] The Greek Fathers emphasized the cosmic dimension of the Fall, namely that since Adam human beings are born into a fallen world, but held fast to belief that man, though fallen, is free.It was in the West that precise definition of the doctrine arose.Augustine of Hippo taught that original sin was both an act of foolishness (insipientia) and of pride and disobedience to God of Adam and Eve. He thought it was a most subtle job to discern what came first: self-centeredness or failure in seeing truth[13]. The sin would not have taken place, if satan hadn't sown into their senses „the root of evil” (radix Mali).


Bron : Wiki

porpo
5 april 2010, 20:25
Maar ge denkt wel dat god dat aan een legerleider met een hoekje af liet weten ?
Het wordt tijd dat hij eens zijn vakantie onderbreekt en eens aan alle mensen komt vertellen hoe de vork aan de steel zit.
Nu het is absoluut niet belangrijk hoe we dat gaan weten. Belangrijk is dat we dat weten. Als je zeker bent dat een land nucleair gaat aanvallen, dan ga je de mensen waarschuwen, en als iemand (zonder bewijs) in jouw weg komt om jouw boodschap (van de autoriteit) te stoppen dan moet je bestrijden, en indien die geweld gebruikt, moet je terug slaan.

De waarheid is niet met emoties te leren kennen zoals jij hier in dit geval doet, legerleider, so what? Wa's problem??! Te zwak om een waarom te vertellen.

Wij zelf werken met boodschappen en communicatie is onmogelijk zonder boodschap, de openbaring en profeetschap is een boodschap, wat in je oren krijgt en door hersenen elektrisch wordt verwerkt is een boodschap.

Er moet gewoon een communicatie zijn (hoe en op welke manier interesseert mij niet en de profeetschap is de enige manier die bevestigend de wereld heeft gekend profeet na een andere).

Met het verstand alleen kun je niets inzien, met de ogen alleen kun je niets zien, dus er moet iets zijn, en als het deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) niet is, wat is het dan? Doelloze god, die kan geen god zijn. De atomen werken ook doelloos en kunnen op die manier doelloze creëren door doelloze verandering, maar dan is alles gewoon doelloos: elke beweging en elke vraag en alles. Dat is zeker niet de mens, de mens kan niet zien zonder licht en kan niet exact weten dat moord inderdaad slecht is zonder een openbaring. Waarom is moord slecht? Je gaat sowieso dood, en als je nu dood gaat of morgen of miljoen jaar later: wa's verschil en wa's waarde en wa's doel?

Bobke
5 april 2010, 20:37
Nu het is absoluut niet belangrijk hoe we dat gaan weten. Belangrijk is dat we dat weten.
En daarom moet ge met open geest op zoek gaan naar de waarheid en niet volgen wat iemand daar met geweld ingeklopt heeft.
Denkt ge nu echt dat god te weinig overtuigingskracht heeft om zonder militair geweld zijn wil op te leggen ?
In andere godsdiensten lukt dat aardig.

MaGNiFiCaT
5 april 2010, 20:38
Met dank aan Circe, die me buiten dit forum op het volgende attendeerde:



Een leerzaam en provocatief uitstapje van gezelligheidsvereniging de Oostenrijkse Moslim Jugend onder de regie van de Europese tak van de islamistische moslimbroederschap (die in Egypte zelf bijvoorbeeld nog altijd verboden is).

Het moge duidelijk zijn dat men daar in Spanje niet te maken heeft met vrome mensen die enkel wat willen bidden, maar met diehard islamitische extremisten die even duidelijk willen stellen dat ze terug zijn in Europa om te veroveren.



En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.

Nog iets: het aantal moslims neemt toe terwijl het aantal christenen daalt. Europa telt héél wat kerken tegenover te weinig moskeeën. Het zou een betere zaak zijn indien die kerken omgevormd worden tot moskeeën in plaats van overal nieuwe moskeeën, met lege kerken ernaast.

Want draai het zoals je het wilt: er zullen heel wat kerken afvallen. Uiteraard moeten de oudsten, de mooisten, en die met het grootste verleden trachten behouden te blijven, maar Europa telt tal van minder oude kerken, en dezen mogen het eerst ontmanteld worden als katholiek gebouw. Trouwens, deze gebouwen zijn ook beter aangepast aan de noden van vandaag.

Waar ik echt de kriebels van krijg zijn de mensen die niet katholiek zijn en of zelfs antikatholiek, maar dan wel staan te brullen om een kerk waar de moslims intresse in hebben. Moei jullie niet met de kerk, want door jullie desintresse te laten blijken en gelden hebben jullie afstand gedaan van de RKK.

Bobke
5 april 2010, 20:46
Met het verstand alleen kun je niets inzien, met de ogen alleen kun je niets zien, dus er moet iets zijn, en als het deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) niet is, wat is het dan? Doelloze god, die kan geen god zijn. De atomen werken ook doelloos en kunnen op die manier doelloze creëren door doelloze verandering, maar dan is alles gewoon doelloos: elke beweging en elke vraag en alles. Dat is zeker niet de mens, de mens kan niet zien zonder licht en kan niet exact weten dat moord inderdaad slecht is zonder een openbaring. Waarom is moord slecht? Je gaat sowieso dood, en als je nu dood gaat of morgen of miljoen jaar later: wa's verschil en wa's waarde en wa's doel?
Volgens mij zijn deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) al lang tegengesproken.
En aangetoond dat moord slecht is heeft uw profeet niet echt gedaan nietwaar ?

Marie van de koster
5 april 2010, 20:47
En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.

Nog iets: het aantal moslims neemt toe terwijl het aantal christenen daalt. Europa telt héél wat kerken tegenover te weinig moskeeën. Het zou een betere zaak zijn indien die kerken omgevormd worden tot moskeeën in plaats van overal nieuwe moskeeën, met lege kerken ernaast.

Want draai het zoals je het wilt: er zullen heel wat kerken afvallen. Uiteraard moeten de oudsten, de mooisten, en die met het grootste verleden trachten behouden te blijven, maar Europa telt tal van minder oude kerken, en dezen mogen het eerst ontmanteld worden als katholiek gebouw. Trouwens, deze gebouwen zijn ook beter aangepast aan de noden van vandaag.

Waar ik echt de kriebels van krijg zijn de mensen die niet katholiek zijn en of zelfs antikatholiek, maar dan wel staan te brullen om een kerk waar de moslims intresse in hebben. Moei jullie niet met de kerk, want door jullie desintresse te laten blijken en gelden hebben jullie afstand gedaan van de RKK.

Ik vind het niet zo'n goed idee dat 2 godsdiensten een ruimte delen maar ik kan uw standpunt enigszins begrijpen.
Maar hoe u het ook draait of keert, de islamieten hadden wel de beleefdheid moeten opbrengen om te vragen of ze die ruimte ook mogen gebruiken en daarna overleg plegen met de katholieken wanneer dit past in plaats van zomaar te doen of het gebouw al van hen is en een eredienst te verstoren.

MaGNiFiCaT
5 april 2010, 20:59
Ik vind het niet zo'n goed idee dat 2 godsdiensten een ruimte delen maar ik kan uw standpunt enigszins begrijpen.
Maar hoe u het ook draait of keert, de islamieten hadden wel de beleefdheid moeten opbrengen om te vragen of ze die ruimte ook mogen gebruiken en daarna overleg plegen met de katholieken wanneer dit past in plaats van zomaar te doen of het gebouw al van hen is en een eredienst te verstoren.


Ik weet niet hoe die affaire in Spanje aan toe ging, maar er moet idd overleg zijn. Ik neem geen standpunt over de gebeurtenissen in maar enkel dat het moet mogelijk zijn om liturgische gebouwen te delen tussen verschillende godsdiensten.

lombas
5 april 2010, 21:29
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita) ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.

Je moet wel begrijpen dat de kerk indertijd verkocht is geweest om er een moskee van te maken.

Ik zie er geen graten in om een gedeelde eredienst in te richten.

lombas
5 april 2010, 21:30
En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.


In Vlaanderen en Nederland is er bijvoorbeeld een mooie geschiedenis van kerken tijdens de Opstand die gedeeld werden tussen protestanten en katholieken - hoewel de voorbeelden soms iets met wat hardhandigere gebeurtenissen besmeurd zijn.

Albrecht
5 april 2010, 21:32
Je moet wel begrijpen dat de kerk indertijd verkocht is geweest om er een moskee van te maken.

Ik zie er geen graten in om een gedeelde eredienst in te richten.
Nadat de Moren in de achtste eeuw de gebieden rond Córdoba veroverden, werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentiuskerk - onder dreiging van onteigening - verkocht aan de aanwezige moslims.

porpo
5 april 2010, 21:38
En daarom moet ge met open geest op zoek gaan naar de waarheid en niet volgen wat iemand daar met geweld ingeklopt heeft.
Denkt ge nu echt dat god te weinig overtuigingskracht heeft om zonder militair geweld zijn wil op te leggen ?
In andere godsdiensten lukt dat aardig.
Dat is emoties geen rede.

Rede is de boodschap (zoals waarschuwing tegen een nucleaire aanval) verkondigen en verdedigen en als iemand in jouw weg wilt stoppen, dan moet je die bestrijden, en als die geweld gebruikt, dan moet je terug slaan.

De waarheid met rede nastreven en niet met emoties.

porpo
5 april 2010, 21:40
Volgens mij zijn deze bevestigende boodschappen van alle profeten (islam) al lang tegengesproken.
En aangetoond dat moord slecht is heeft uw profeet niet echt gedaan nietwaar ?
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?

lombas
5 april 2010, 21:41
Nadat de Moren in de achtste eeuw de gebieden rond Córdoba veroverden, werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentiuskerk - onder dreiging van onteigening - verkocht aan de aanwezige moslims.

De helft... Christenen hadden bovendien hun eigen kerken.

liberalist_NL
5 april 2010, 21:44
Vooropgesteld dat ik zelf niks van enige vorm van religie moet hebben, is dit wel weer het zoveelste incident met de religie van de 'vrede'. Ze hebben het tijdstip van hun provocatieve actie dan ook strategisch gekozen; tijdens de paasviering.

Ik neem aan dat de reden voor deze actie is dat die kerk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita) ooit tijdelijk een moskee is geweest ten tijde van de verovering van Spanje door islamitische hordes.
In dat geval zouden christenen ook overal Europa, Noord-Afrika, de Levant en de rest van het Midden-Oosten het recht hebben om hun gebeden in tot moskeeën omgebouwde voormalige kerken te houden natuurlijk. En dan bij voorkeur op typische islamitische hoogtijdagen.

Het eeuwenoude gedoe over Al-Andalus. Het roept bij veel moslims een soort gevoel van romantische nostalgie op. Weliswaar grotendeels gebaseerd op een fabeltje.

Albrecht
5 april 2010, 21:57
De helft... Christenen hadden bovendien hun eigen kerken.
Daarna werd de rest "gekocht". En ik betwijfel dat de Christen veel kerken hadden op het Iberisch Schiereiland in de tijd van Moren.

Bobke
5 april 2010, 22:05
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?
Welke openbaring ?
Ik dacht dat juist uw profeet niet verlegen zat om een moord min of meer.
Tot dan waren de profeten nogal vredelievend.

liberalist_NL
5 april 2010, 22:07
Welke openbaring ?
Ik dacht dat juist uw profeet niet verlegen zat om een moord min of meer.
Tot dan waren de profeten nogal vredelievend.

Hé, da's niet politiek correct zeg. Preventieve onthoofding is de juiste term.

den dinges
5 april 2010, 22:14
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.

Toen de Turken Constantinopel binnenvielen, hadden christenen zich in de kerken verstopt. Ze werden daar ter plaatse afgemaakt, vooraleer de Turken die kerken tot moskeën maakten.

den dinges
5 april 2010, 22:18
Op zich lijkt me dat geen onredelijke vraag. Het zou leuk zijn mocht eveneens de Hagia Sophia worden opengesteld voor islamitische én christelijke erediensten.

Belachelijk !

Bobke
5 april 2010, 22:19
Hé, da's niet politiek correct zeg. Preventieve onthoofding is de juiste term.
Ok, sorry.

den dinges
5 april 2010, 22:23
En het probleem is?

Dat moslims in een kerk evenveel thuishoren als honden in een kegelspel.

den dinges
5 april 2010, 22:26
En waarom zou dit niet mogelijk mogen zijn? Ik zou het net mooi vinden dat de 2 grote religiën in Europa één en dezelfde gebouw delen met elkaar. Het zou een blijken zijn van wederzijds respect, en waarschijnlijk zou het verschil der 2 godsdiensten niet zo groot zijn, wat enkel maar toe te juichen is.
.

Toppunt van naïviteit. Ongelofelijk, crimineel dom bijna !

lombas
5 april 2010, 22:27
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.

De Aya Sofia is al tientallen jaren geen moskee meer.

EDIT: opmerking was blijkbaar al gemaakt... :-)

lombas
5 april 2010, 22:30
Daarna werd de rest "gekocht". En ik betwijfel dat de Christen veel kerken hadden op het Iberisch Schiereiland in de tijd van Moren.

Ze hadden een eigen rite, op zijn minst. Ik schat dat tot de elfde eeuw toch redelijk wat kerken opengesteld bleven, zeker in Toledo en Cordoba...

Ik heb te weinig literatuur terhande om er verder op in te gaan... Jammer, want het is een interessant en veel gecontesteerd onderwerp.

porpo
5 april 2010, 22:31
Welke openbaring ?
Ik dacht dat juist uw profeet niet verlegen zat om een moord min of meer.
Tot dan waren de profeten nogal vredelievend.
Islam is niet geldig zonder geloof in alle profeten, want hun religie is één religie en dat is de islam. Het geloof in alle profeten is een steunpilaar van het geloof. Dus dat kan je hier niet gebruiken

Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?

Als je geen antwoord hebt, wat is mis, goed, groot, lekker, ver of slecht met ""moord""?

.

Bobke
5 april 2010, 22:39
Islam is niet geldig zonder geloof in alle profeten, want hun religie is één religie en dat is de islam. Het geloof in alle profeten is een steunpilaar van het geloof. Dus dat kan je hier niet gebruiken

Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?

Als je geen antwoord hebt, wat is mis, goed, groot, lekker, ver of slecht met ""moord""?

.
Ge zit weer vast zie ik.:lol:
“Ge zult niet doden” is nochtans een van de geboden die door god in hoogsteigen persoon op kleitafels geschreven is.
Dat kunt ge niet van de andere boeken zeggen.

MaGNiFiCaT
5 april 2010, 22:40
Toppunt van naïviteit. Ongelofelijk, crimineel dom bijna !

Misschien, misschien ook niet. Maar het zal in elk geval nooit de kans krijgen positief uit te groeien indien iedereen zich gedraagt als jij. En ik hoop echt dat je er helemaal naast zit, en ik geloof toch wel in de positieve kansen. De Islam is erg groot, en heel divers. Hier worden vooral de negatieve aspecten in het licht gebracht maar er zijn beslist ook positieve aspecten. Ik ga niet zomaar alles geloven wat hier allemaal geschreven wordt.

Albrecht
5 april 2010, 22:55
De Aya Sofia is al tientallen jaren geen moskee meer.

EDIT: opmerking was blijkbaar al gemaakt... :-)
Moslims bidden er nog steeds...

lombas
5 april 2010, 23:00
Moslims bidden er nog steeds...

Joden bidden ook aan de Muur maar daarom is het nog geen synagoge.

:-)

Cdude
5 april 2010, 23:01
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?
.Zelfs de (meeste)dieren doden hun eigen soortgenoten niet. Om te weten dat dat fout is heb ik en 99% van de mensen geen sprookjesfiguur nodig.

Albrecht
5 april 2010, 23:03
Joden bidden ook aan de Muur maar daarom is het nog geen synagoge.

:-)
Ze hebben een kleine gebedsruimte.

lombas
5 april 2010, 23:07
Ze hebben een kleine gebedsruimte.

In de Aya Sofia is er bij mijn weten enkel een ruimte ingericht voor werknemers...

Dat houdt ook de christelijke werknemers in.

porpo
5 april 2010, 23:08
Ge zit weer vast zie ik.:lol:
“Ge zult niet doden” is nochtans een van de geboden die door god in hoogsteigen persoon op kleitafels geschreven is.
Dat kunt ge niet van de andere boeken zeggen.
Als ik vast zit, dan moet je mij vertellen waar en waarom.

Ik zal vertellen dat u vast zit en ook met een waarom.

Jij gaat rond de pot als een dronken kat.

Je gelooft niet in de openbaringen en profeten, dus:
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?

Als je geen antwoord hebt, wat is mis, goed, groot, lekker, ver of slecht met ""moord""?

Jaani_Dushman
5 april 2010, 23:09
Toen de Turken Constantinopel binnenvielen, hadden christenen zich in de kerken verstopt. Ze werden daar ter plaatse afgemaakt, vooraleer de Turken die kerken tot moskeën maakten.Dat hadden ze nu ook niet moeten doen.

Jaani_Dushman
5 april 2010, 23:10
Belachelijk !Omdat...?

Cdude
5 april 2010, 23:14
Als ik vast zit, dan moet je mij vertellen waar en waarom.

Om te beginnen omdat je jezelf herhaalt. :sleeping:

Esperanza
6 april 2010, 05:52
Ik zie er geen graten in om een gedeelde eredienst in te richten.En uit te breiden tot andere religies, zeg maar een algemeen gebedshuis.

Gezien goden zonder uitzondering opperwezens zijn die over bovennatuurlijke krachten beschikken zijn deze onderling sowieso perfect inwisselbaar. Enkel de aard van de rituelen, ingesteld door hun grondpersoneel, is verschillend.

Op vrijdag de moslims, op zaterdag de joden en op zondag is het de beurt aan de christenen om op hun knieën te vallen. De rest van de week kan worden voorbehouden aan andere religies.

Mits een beetje handigheid kan een dergelijk gebedshuis zelfs een toeristische trekpleister worden. Is de plaatselijke middenstand óók tevreden.

Albrecht
6 april 2010, 08:15
En uit te breiden tot andere religies, zeg maar een algemeen gebedshuis.

Gezien goden zonder uitzondering opperwezens zijn die over bovennatuurlijke krachten beschikken zijn deze onderling sowieso perfect inwisselbaar. Enkel de aard van de rituelen, ingesteld door hun grondpersoneel, is verschillend.

Op vrijdag de moslims, op zaterdag de joden en op zondag is het de beurt aan de christenen om op hun knieën te vallen. De rest van de week kan worden voorbehouden aan andere religies.

Mits een beetje handigheid kan een dergelijk gebedshuis zelfs een toeristische trekpleister worden. Is de plaatselijke middenstand óók tevreden.
Je hebt nog een probleem met de wijdingen.

Esperanza
6 april 2010, 08:33
Je hebt nog een probleem met de wijdingen.Waarom zou dat een probleem moeten zijn?

Albrecht
6 april 2010, 08:47
Waarom zou dat een probleem moeten zijn?
We zien elkaar als misleidde gelovigen. Een gedeelde kerk zou waarschijnlijk desacratie zijn, aangezien we Islam als een heidens geloof zien.

Esperanza
6 april 2010, 09:02
We zien elkaar als misleidde gelovigen. Een gedeelde kerk zou waarschijnlijk desacratie zijn, aangezien we Islam als een heidens geloof zien.

Niets belet jullie om op zondag die Enige Echte Ware te aanbidden zoveel je maar wilt, de rest van de week is voorbehouden voor die �*ndere Ware goden. Mochten de goden niet akkoord gaan, moeten ze maar een seintje geven.

Trouwens, zolang gelovigen vasthouden aan de absurditeit dat hùn god, en enkel en alleen hún god (of godin), de Enige Echte Ware is, met de aan die religie verbonden regels, geboden en verboden, blijven we in cirkeltjes ronddwalen.

Schieten we niet echt mee op, hé?

Albrecht
6 april 2010, 10:06
Niets belet jullie om op zondag die Enige Echte Ware te aanbidden zoveel je maar wilt, de rest van de week is voorbehouden voor die �*ndere Ware goden. Mochten de goden niet akkoord gaan, moeten ze maar een seintje geven.

Trouwens, zolang gelovigen vasthouden aan de absurditeit dat hùn god, en enkel en alleen hún god (of godin), de Enige Echte Ware is, met de aan die religie verbonden regels, geboden en verboden, blijven we in cirkeltjes ronddwalen.

Schieten we niet echt mee op, hé?
Ah, je bent het spelletje van "gulden middenweg" beu, en gaat weer je normale gang van zaken voortzetten.

Ik blijf het grappig vinden, ignorante ongelovigen die gevoligen van absurditeit beschuldigen.

Ik ben er zeker van dat al de andere goden bestaan. Ze zijn zelfs allemaal één en de zelfde! Maar zo goddelijk is hij niet.

Herr Flick
6 april 2010, 12:46
De Hagia Sophia en de Lala Mustafa Pasha Moskee, bijvoorbeeld. Twee uiterst mooie moskeeën....die nog veel mooier waren toen ze nog kerken waren.

Inderdaad, ik stel dan ook voor die terug in te lijven, als de moslims hun moskee in Barcelona terug willen...

Ik denk dat ze dan ineens wel andere gedachten zullen krijgen...

ge zou trouwens voor de joke eens moeten proberen in de HaGia Sophia een katholieke viering op te voeren, ...

filosoof
6 april 2010, 12:50
Inderdaad, ik stel dan ook voor die terug in te lijven, als de moslims hun moskee in Barcelona terug willen...

Ik denk dat ze dan ineens wel andere gedachten zullen krijgen...

ge zou trouwens voor de joke eens moeten proberen in de HaGia Sophia een katholieke viering op te voeren, ...De Aya Sofya is al 70 jaar geen moskee meer.

Bobke
6 april 2010, 12:55
Als ik vast zit, dan moet je mij vertellen waar en waarom.

Ik zal vertellen dat u vast zit en ook met een waarom.

Jij gaat rond de pot als een dronken kat.

Je gelooft niet in de openbaringen en profeten, dus:
Hoe kan je weten dat moord slecht is zonder een openbaring die aan slecht en goed een betekenis koppelt?

Als je geen antwoord hebt, wat is mis, goed, groot, lekker, ver of slecht met ""moord""?
Lees nog eens wat ik schreef en als ge niet kunt antwoorden kunt ge beter zwijgen in plaats van wat zinloos geleuter te schrijven..

lombas
6 april 2010, 12:56
We zien elkaar als misleidde gelovigen. Een gedeelde kerk zou waarschijnlijk desacratie zijn, aangezien we Islam als een heidens geloof zien.

In het verleden was het geen probleem om katholieken en protestanten in dezelfde kerk erediensten te laten volgen...

Trouwens, ik vraag me af of je in Rome iemand kunt laten zeggen dat de islam een "heidens" geloof is... ;-)

porpo
6 april 2010, 13:00
Lees nog eens wat ik schreef en als ge niet kunt antwoorden kunt ge beter zwijgen in plaats van wat zinloos geleuter te schrijven..

Wat is mis, goed, groot of slecht met moord?

"Gij zult niet doden"
"Het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood"
Is voor hij die een boodschap gelooft, deze boodschap is een externe factor die een (immaterieel religieus) betekenis koppelt aan goed en kwaad en niet voor jou.

Wat is probleem met "moord" dan?

Bobke
6 april 2010, 13:09
Wat is mis, goed, groot of slecht met moord?

"Gij zult niet doden"
"Het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood"
Is voor hij die een boodschap gelooft, deze boodschap is een externe factor die een (immaterieel religieus) betekenis koppelt aan goed en kwaad en niet voor jou.

Wat is probleem met "moord" dan?
Heel juist.
Daar staat dus niet “Gij zult niet doden, behalve uw vijanden of de hele mensheid ”.

porpo
6 april 2010, 13:26
Heel juist.
Daar staat dus niet “Gij zult niet doden, behalve uw vijanden of de hele mensheid ”.
In de context wel want je moet heel het verhaal lezen of heel de bijbel maar dat is nog NIETS voor jou, het betekent niets voor zij die hierin niet geloven, dus of het nu zo of zo staat, is voor jou niets.

Jij loopt zeer duidelijk vast, maar dat is logisch.

Wat mis, goed, ver of slecht is met "moord" zul je nooit weten/beseffen zonder een externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad. Je moet dit inzien en stoppen met steeds rond de pot te gaan draaien.

filosoof
6 april 2010, 14:00
Heel juist.
Daar staat dus niet “Gij zult niet doden, behalve uw vijanden of de hele mensheid ”.In de bijbel staat ook "Gij zult niet doden", en toch...
http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2007/01/how-many-has-god-killed-complete-list.html

Cdude
6 april 2010, 14:28
Wat mis, goed, ver of slecht is met "moord" zul je nooit weten/beseffen zonder een externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad. Je moet dit inzien en stoppen met steeds rond de pot te gaan draaien.BUUUUUULSHIIIIIIIIIIIIIIT.
Een maatschappij(of groep jagers)kan niet bestaan als de leden elkaar lukraak uitmoorden.
Daar heb je GEEN religie voor nodig om dat te beseffen !!!!

Travis66
6 april 2010, 14:59
Ah, je bent het spelletje van "gulden middenweg" beu, en gaat weer je normale gang van zaken voortzetten.

Ik blijf het grappig vinden, ignorante ongelovigen die gevoligen van absurditeit beschuldigen.
Ik ben er zeker van dat al de andere goden bestaan. Ze zijn zelfs allemaal één en de zelfde! Maar zo goddelijk is hij niet.

Tja, en wij blijven het grappig vinden dat jij dat grappig vindt. Das zoals een blinde die het grappig vindt dat een ziende hem naar de deur kan brengen. Hij heeft nochtans geen probleem met blind zijn? Hoe kan hij dan weten dat het zoeken naar de deur belangrijk is? Het is toch zijn probleem niet?

Tja.

Travis66
6 april 2010, 15:02
Wat mis, goed, ver of slecht is met "moord" zul je nooit weten/beseffen zonder een externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad. Je moet dit inzien en stoppen met steeds rond de pot te gaan draaien.

Wil je dan zeggen dat de mensheid voor mozes dacht dat moorden en stelen toegelaten was?
Ze hadden tot op dat moment namelijk nog geen "externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad".

Cdude
6 april 2010, 15:10
Wil je dan zeggen dat de mensheid voor mozes dacht dat moorden en stelen toegelaten was?
Ze hadden tot op dat moment namelijk nog geen "externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad".Sweet :clapping:

De maan, zon, berg, donder, ...goden hebben het hen toen verteld.

Bobke
6 april 2010, 17:18
In de context wel want je moet heel het verhaal lezen of heel de bijbel maar dat is nog NIETS voor jou, het betekent niets voor zij die hierin niet geloven, dus of het nu zo of zo staat, is voor jou niets.

Jij loopt zeer duidelijk vast, maar dat is logisch.

Wat mis, goed, ver of slecht is met "moord" zul je nooit weten/beseffen zonder een externe (immateriële religieuze) factor die een betekenis koppelt aan goed en kwaad. Je moet dit inzien en stoppen met steeds rond de pot te gaan draaien.
En evenmin voor de andere mensen van het boek.
Zij geloofden duidelijk wél in god.
Waarom volgden zij dan uw profeet niet ?

Bobke
6 april 2010, 17:19
In de bijbel staat ook "Gij zult niet doden", en toch...
http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2007/01/how-many-has-god-killed-complete-list.html
En over wat zijn we bezig volgens u ? :lol:

Esperanza
6 april 2010, 18:12
Ah, je bent het spelletje van "gulden middenweg" beu, en gaat weer je normale gang van zaken voortzetten.Tiens, het ziet er nochtans naar uit dat de gulden middenweg die ik heb aangebracht net door jóu naar de prullenmand werd verwezen, zelfs nog vóór een verkennend gesprek tussen de gelovigen heeft plaatsgevonden. D�*t belooft....Ik blijf het grappig vinden, ignorante ongelovigen die gevoligen van absurditeit beschuldigen.Het doet mij deugd dat deze ignorante ongelovige jou zoveel plezier verschaft. Jammer genoeg zegt jouw uitspraak meer over jezelf dan over mij.

Dajjal
6 april 2010, 18:23
Alle godsdiensten illegaal maken net zoals de iets meer "exotische" secten. De wereld zou een veel betere plaats zijn.

Religie heeft de wereld nog nooit iets goeds gebracht, en elke oorlog is wel uitgevochten in naam van een of andere god.

Hoe mensen zich steeds maar weer laten indoctrineren door dit soort poppenkast voor volwassenen gaat mijn petje te boven.

Jaani_Dushman
6 april 2010, 23:17
Religie heeft de wereld nog nooit iets goeds gebrachtHoezo?! :evil:

Inno
6 april 2010, 23:26
Alle godsdiensten illegaal maken net zoals de iets meer "exotische" secten. De wereld zou een veel betere plaats zijn.

Religie heeft de wereld nog nooit iets goeds gebracht, en elke oorlog is wel uitgevochten in naam van een of andere god.

Hoe mensen zich steeds maar weer laten indoctrineren door dit soort poppenkast voor volwassenen gaat mijn petje te boven.

Zever, de kerk heeft universiteiten gesticht, ziekenhuizen gebouwd, opcangcentra, ... Dus dat is niet goed voor u?

Travis66
7 april 2010, 13:44
Zever, de kerk heeft universiteiten gesticht, ziekenhuizen gebouwd, opcangcentra, ... Dus dat is niet goed voor u?

Als de karnavalvereniging 1000jaar aan de macht was geweest, dan hadden we onze scholen en ziekenhuizen aan de karnavalvereniging te danken.

Uw opmerking is totaal irrelevant.

liberalist_NL
7 april 2010, 13:44
Als de karnavalvereniging 1000jaar aan de macht was geweest, dan hadden we onze scholen en ziekenhuizen aan de karnavalvereniging te danken.

Uw opmerking is totaal irrelevant.

:rofl:

respublica
7 april 2010, 18:12
Het WAS inderdaad een moskee. Mogen wij soms eisen om te bidden in Hagia Sofia? Of om een bad te nemen in de "Santa Maria degli Angeli e dei Martiri", een kerk in de termen van Diocletianus in Rome? Of een heidense eredienst te doen in het Pantheon? Het Parthenon in Athene is zowel een tempel, kerk, moskee en buskruitopslagplaats geweest....

Cdude
8 april 2010, 11:41
Het Britse leger heeft in Noord-Yorkshire replica's van moskeeen gebouwd die werden gebruikt als 'targets' op de schietbaan. Moslimgroeperingen in Engeland eisen onmiddellijke verwijdering van de nep-gebedshuisjes.

Het ministerie van Defensie verklaarde vandaag al geen enkele negatieve bedoeling te hebben gehad met het plaatsen van de moskeeën. Volgens hen hebben de gebouwen tot doel de situatie in Afghanistan zo goed mogelijk na te bootsen. "Dat is cruciaal voor onze troepen."

Ishtiaq Ahmed van moslimgroepering BCM kan daar met zijn hoofd niet bij. Volgens hem wordt de beeldvorming over moslims negatief beïnvloedt door de actie. "Iedereen die hier naar kijkt zal denken aan moskeeën en moslims en de link leggen met geweld." De groepering is vooral boos omdat zij recentelijk hielp bij het rekruteren van meer moslims voor het Britse leger.:jerry:

Jaani_Dushman
8 april 2010, 12:02
Het WAS inderdaad een moskee. Mogen wij soms eisen om te bidden in Hagia Sofia? Of om een bad te nemen in de "Santa Maria degli Angeli e dei Martiri", een kerk in de termen van Diocletianus in Rome? Of een heidense eredienst te doen in het Pantheon? Het Parthenon in Athene is zowel een tempel, kerk, moskee en buskruitopslagplaats geweest....Het lijkt me inderdaad geen onredelijke vraag om christelijke erediensten te mogen houden in de Hagia Sofia. Net zoals het mij geen onredelijke vraag lijkt om islamitische erdediensten te mogen houden in het Mezquita.
Die buskruitfestiviteiten in het Parthenon zou ik wel achterwege laten. Religies zijn op zich vaag al explosief genoeg.

respublica
8 april 2010, 14:16
Het lijkt me inderdaad geen onredelijke vraag om christelijke erediensten te mogen houden in de Hagia Sofia. Net zoals het mij geen onredelijke vraag lijkt om islamitische erdediensten te mogen houden in het Mezquita.
Die buskruitfestiviteiten in het Parthenon zou ik wel achterwege laten. Religies zijn op zich vaag al explosief genoeg.
Gebouwen die al eeuwen een andere functie hebben, moet je niet terug gaan opeisen. De Hagia Sofia is zelfs geen moskee meer.

Jaani_Dushman
8 april 2010, 14:28
Gebouwen die al eeuwen een andere functie hebben, moet je niet terug gaan opeisen.Waarom niet? Als deze gebouwen probleemloos van moskee naar kerk, of van kerk naar moskee konden veranderen, kan het ook geen probleem vormen om deze gebouwen open te stellen voor de beide geloofsgemeenschappen.

De Hagia Sofia is zelfs geen moskee meer.Dat is intussen reeds drie maal meegedeeld in deze draad. Dat belet niet dat het naar mijn mening een redelijke vraag is om er christelijke erediensten te mogen houden.

Travis66
8 april 2010, 16:12
Waarom niet? Als deze gebouwen probleemloos van moskee naar kerk, of van kerk naar moskee konden veranderen, kan het ook geen probleem vormen om deze gebouwen open te stellen voor de beide geloofsgemeenschappen.

Dat is intussen reeds drie maal meegedeeld in deze draad. Dat belet niet dat het naar mijn mening een redelijke vraag is om er christelijke erediensten te mogen houden.

Ik denk niet dat de vraag redelijk is voor gelovigen. Ze noemen de kerk tenslotte "het huis van god". Een eredienst houden in een moskee op bijvoorbeeld de 1ste vrijdag van elke maand, houdt dus in dat ze aan de moslims vragen om allah voor 1 dag per week te verhuizen en zijn concurent in zijn huis te laten wonen.
Ik begrijp best dat gelovigen daar niet vatbaar voor zijn. Voor een atheist als ik is dat probleem inderdaad een non-issue, ik zie die kerk maar als een clublokaal dat eventueel kan verhuurd worden aan andere clubs. Maar bij als je gelooft in "heilig", dan geloof je ook in "heiligschennis".
voor een gelovige kan een katholieke eredienst in een moskee (of andersom) enkel na een ceremoniele ont- en inwijding. Anders zijn ze maar een bende hypocrieten :) oh, wacht, verdomme, misschien kan het dan wel :)

Marie van de koster
8 april 2010, 16:21
Ik denk niet dat de vraag redelijk is voor gelovigen. Ze noemen de kerk tenslotte "het huis van god". Een eredienst houden in een moskee op bijvoorbeeld de 1ste vrijdag van elke maand, houdt dus in dat ze aan de moslims vragen om allah voor 1 dag per week te verhuizen en zijn concurent in zijn huis te laten wonen.
............................
De vrijdagen zijn inderdaad direct een probleem. Een islamitische eredienst op Goede Vrijdag of als Kerstmis op een vrijdag valt?

Jaani_Dushman
8 april 2010, 20:33
Ik denk niet dat de vraag redelijk is voor gelovigen. Ze noemen de kerk tenslotte "het huis van god". Een eredienst houden in een moskee op bijvoorbeeld de 1ste vrijdag van elke maand, houdt dus in dat ze aan de moslims vragen om allah voor 1 dag per week te verhuizen en zijn concurent in zijn huis te laten wonen.
Ik begrijp best dat gelovigen daar niet vatbaar voor zijn. Voor een atheist als ik is dat probleem inderdaad een non-issue, ik zie die kerk maar als een clublokaal dat eventueel kan verhuurd worden aan andere clubs. Maar bij als je gelooft in "heilig", dan geloof je ook in "heiligschennis".
voor een gelovige kan een katholieke eredienst in een moskee (of andersom) enkel na een ceremoniele ont- en inwijding. Anders zijn ze maar een bende hypocrieten :) oh, wacht, verdomme, misschien kan het dan wel :)lombas haalde eerder al het voorbeeld van gedeelde kerken tussen katholieken en protestanten aan. En laten zij nu net dezelfde "dag des heeren" hebben... ;-)

den dinges
12 april 2010, 00:10
Misschien, misschien ook niet. Maar het zal in elk geval nooit de kans krijgen positief uit te groeien indien iedereen zich gedraagt als jij. En ik hoop echt dat je er helemaal naast zit, en ik geloof toch wel in de positieve kansen. De Islam is erg groot, en heel divers. Hier worden vooral de negatieve aspecten in het licht gebracht maar er zijn beslist ook positieve aspecten. Ik ga niet zomaar alles geloven wat hier allemaal geschreven wordt.

Geloof dan maar alles wat er in de Belgische moskees verteld word . Bekeer je !

den dinges
12 april 2010, 00:11
En uit te breiden tot andere religies, zeg maar een algemeen gebedshuis.

Gezien goden zonder uitzondering opperwezens zijn die over bovennatuurlijke krachten beschikken zijn deze onderling sowieso perfect inwisselbaar. Enkel de aard van de rituelen, ingesteld door hun grondpersoneel, is verschillend.

Op vrijdag de moslims, op zaterdag de joden en op zondag is het de beurt aan de christenen om op hun knieën te vallen. De rest van de week kan worden voorbehouden aan andere religies.

Mits een beetje handigheid kan een dergelijk gebedshuis zelfs een toeristische trekpleister worden. Is de plaatselijke middenstand óók tevreden.


Niks men dalle. Dat is en blijft daar een kathedraal, punt uit, en die moslims kunnen elders gaan bidden.

den dinges
12 april 2010, 00:12
Ik weet niet hoe die affaire in Spanje aan toe ging, maar er moet idd overleg zijn. Ik neem geen standpunt over de gebeurtenissen in maar enkel dat het moet mogelijk zijn om liturgische gebouwen te delen tussen verschillende godsdiensten. Dat gaat nooit marcheren.

Wisord
12 april 2010, 00:12
En het probleem is?



Idd geen probleem maar eerder een mooie oplossing .... verschillende geloven onder 1 dak.:-P

den dinges
12 april 2010, 00:17
Idd geen probleem maar eerder een mooie oplossing .... verschillende geloven onder 1 dak.:-P Meerdere haantjes op één mesthoop...Dat word een bloedbad, vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat volgens mij.

den dinges
12 april 2010, 00:18
Idd geen probleem maar eerder een mooie oplossing .... verschillende geloven onder 1 dak.:-P

Op welke planeet leef jij gewoonlijk ?!!! ZO naïef zijn ?! Dat bestaat toch niet ?

lombas
12 april 2010, 00:21
Dat gaat nooit marcheren.

De Heilige Grafkerk wordt gedeeld door verscheidene gewichtige christelijke geloofsgemeenschappen. Het werkt niet perfect en soms belandt er al eens een monnik in het ziekenhuis, maar de temperatuur kan in Jeruzalem naar het schijnt soms hoog oplopen.

lombas
12 april 2010, 00:24
Meerdere haantjes op één mesthoop...Dat word een bloedbad, vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat volgens mij.

Waarom zou dat een bloedbad worden? We zijn hier in het westen toch best geciviliseerde mensen? Het enige nadeel dat ik zie is de inrichting. Voor moslims: oosterse decoratie, tapijt, zuiltjes, een spreekgestoelte, meestal vierkant/rechthoekig. Voor katholieken: veel beeldjes, een T-vorm, stoelen. Voor protestanten: vooral geen beeldjes, ander altaar, bijbel centraal. Voor boeddhisten: kussentjes, wierook, standbeeldjes. &c.

SDX
12 april 2010, 00:46
Niks men dalle. Dat is en blijft daar een kathedraal, punt uit, en die moslims kunnen elders gaan bidden.

Zijt maar gerust, de bisschop van Córdoba heeft al lang zn veto uitgesproken, géén mohammedanen in zijn kathedraal, de Spaanse mohammedanen hebben al in't lang en breed hun 'verontschuldigingen' aangeboden en 'beloofd' dat 't niet meer zal gebeuren, dat 'zij' met dat hele 'gedoe' niets te maken hebben en dat ze het interreligieus 'debat' niet willen verstoren.

Vooralsnog zal er niks, niemendal 'gedeeld' worden in de kathedraal van Córdoba! Nè!


Verontschuldigingen (want ze willen wel nog graag meespelen en de kathedraal ooit 'delen', vóór de totale 'overname' natuurlijk:

Los turistas musulmanes detenidos lamentan los incidentes en la Mezquita de Córdoba (http://www.antena3noticias.com/PortalA3N/sociedad/Los-turistas-musulmanes-detenidos-lamentan-los-incidentes-Mezquita-Cordoba/10309829)

Njet zegt de bisschop:

El nuevo obispo de Córdoba, Demetrio Fernández el pasado 20 de marzo durante unas palabras mencionó que no es posible la utilización compartida de esta mezquita por musulmanes y cristianos. (http://spanish.irib.ir/index.php/noticias/29497-dos-musulmanes-detenidos-en-la-mezquita-de-cordoba-quedaron-en-libertad-provisional)

...en nóg een njet van de aartsbisschop:

El arzobispo, en declaraciones a la agencia vaticana Asianews, agregó que el uso de un edificio común por varias comunidades "es problemático". (http://www.universia.es/portada/actualidad/noticia_actualidad.jsp?noticia=71468)

liberalist_NL
12 april 2010, 08:19
:jerry:

Eindelijk zijn ze eens een keer terecht boos!

den dinges
12 april 2010, 22:24
Waarom zou dat een bloedbad worden? We zijn hier in het westen toch best geciviliseerde mensen? Het enige nadeel dat ik zie is de inrichting. Voor moslims: oosterse decoratie, tapijt, zuiltjes, een spreekgestoelte, meestal vierkant/rechthoekig. Voor katholieken: veel beeldjes, een T-vorm, stoelen. Voor protestanten: vooral geen beeldjes, ander altaar, bijbel centraal. Voor boeddhisten: kussentjes, wierook, standbeeldjes. &c.

Een soort geloofs-supermarkt ? Dat is al weinig respect betonen voor al die godsdiensten. Daar niet van, persoonlijk ben ik ongelovig, maar wees zeker dat een zeker aantal diep gelovige mensen van allerlei strekkingen het helemaal niet leuk gaan vinden dat ze hun gebedsruimte moeten delen met mensen die volgens hen heidenen, afgodenaanbidders of mensen die in dwaling verkeren zijn. Met dit belachelijk voorstel bewijs je alleen dat je wat geloof betreft geen enkele ervaring noch inlevingsvermogen hebt.
Zoiets loopt slecht af, gegarandeerd.

lombas
12 april 2010, 22:39
Een soort geloofs-supermarkt ? Dat is al weinig respect betonen voor al die godsdiensten. Daar niet van, persoonlijk ben ik ongelovig, maar wees zeker dat een zeker aantal diep gelovige mensen van allerlei strekkingen het helemaal niet leuk gaan vinden dat ze hun gebedsruimte moeten delen met mensen die volgens hen heidenen, afgodenaanbidders of mensen die in dwaling verkeren zijn. Met dit belachelijk voorstel bewijs je alleen dat je wat geloof betreft geen enkele ervaring noch inlevingsvermogen hebt.
Zoiets loopt slecht af, gegarandeerd.

Het is maar wat je belachelijk noemt, want ik zeg dus net als jij dat het onrealistisch is. Lezen wat jij wil lezen is uiteraard makkelijker dan lezen wat ik schrijf.

Jaani_Dushman
18 april 2010, 09:24
Een soort geloofs-supermarkt ? Dat is al weinig respect betonen voor al die godsdiensten. Daar niet van, persoonlijk ben ik ongelovig, maar wees zeker dat een zeker aantal diep gelovige mensen van allerlei strekkingen het helemaal niet leuk gaan vinden dat ze hun gebedsruimte moeten delen met mensen die volgens hen heidenen, afgodenaanbidders of mensen die in dwaling verkeren zijn. Met dit belachelijk voorstel bewijs je alleen dat je wat geloof betreft geen enkele ervaring noch inlevingsvermogen hebt.
Zoiets loopt slecht af, gegarandeerd.Toch wel bijzonder vreemd dat jij, als zelfverklaard ongelovige, zou kunnen bepalen wie het meeste inlevingsvermogen heeft in de gelovige... :roll: