PDA

View Full Version : Priester in cel voor misbruik


Cdude
11 april 2010, 19:41
Pas twintig jaar na het seksueel misbruiken van een toen 10-jarig meisje zit de Sloveense priester Franci Frantar in de gevangenis. De priester kon met behulp van de rooms-katholieke kerk jarenlang uit handen van justitie blijven.

Onmiddellijk nadat hij in 2001 werd aangeklaagd voor pedofilie, werd hij door de Sloveense aartsbisschop Franc Rode overgeplaatst naar een klooster. Rode is momenteel kardinaal, meldt Omroep B92 in Belgrado.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/04/priester_in_cel_voor_misbruik.html

Travis66
11 april 2010, 19:47
Meer info
Onmiddellijk nadat hij in 2001 werd aangeklaagd voor pedofilie, werd hij door de Sloveense aartsbisschop Franc Rode overgeplaatst naar een klooster. Rode is momenteel kardinaal.

Toen het in 2004 uiteindelijk toch tot een proces kwam, bleek de priester spoorloos verdwenen. Justitie vaardigde een internationaal opsporingsbevel tegen hem uit. Een jaar later ontdekten redacteuren van een studentenblad per toeval dat pater Frantar bij de missie in het Afrikaanse Malawi zat. De kerk weigerde te reageren en Frantar verdween opnieuw van de aardbodem.

In 2006 dook hij weer in Slovenië op. Een rechter veroordeelde hem tot bijna 3,5 jaar celstraf. In hoger beroep werd dat in 2009 verhoogd tot vijf jaar onvoorwaardelijk. In plaats van hem naar de gevangenis te sturen, plaatste de kerk Frantar in een bejaardentehuis. Vanwege zijn slechte gezondheid, heette het officiëel.

Toen hij echter herhaaldelijk in het centrum van Ljubljana werd gesignaleerd, werden er Kamervragen gesteld. Pas afgelopen vrijdag meldde Franci Frantar zich bij de gevangenis.



Als dat niet tegenwerken is, dan weet ik het niet meer.

Raf
11 april 2010, 19:48
Een stap in de goede richting. Nu die kardinaal ook nog in de cel wegens medeplichtigheid.

Cdude
11 april 2010, 19:58
Een stap in de goede richting. Nu die kardinaal ook nog in de cel wegens medeplichtigheid.

Ik was me net aan't afvragen. Hij die willens en wetens een misdadiger ver-herbergt en/of helpt is strafbaar.

Andro
11 april 2010, 20:01
Een stap in de goede richting. Nu die kardinaal ook nog in de cel wegens medeplichtigheid.

Idd!