PDA

View Full Version : Schouppe wil Belgen aan het fietsen krijgen

Blue Sky
14 april 2010, 10:48
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1092139/2010/04/13/Schouppe-wil-Belgen-aan-het-fietsen-krijgen.dhtml

Zijn argumenten;

Het is goed voor het milieu.
Het is goed voor uw gezondheid.
Het is goed voor uw portemonnee.
Het is goed voor de mobiliteit.

Geef het goede voorbeeld zou je zeggen, wel de heer Schouppe neemt regelmatig de fiets - dixit Schouppe himself.

Tick
14 april 2010, 10:59
Op zich wel grappig. Vorige week een reportage over hoe ver we wel niet achterlopen met onze fietspadenbeleid. En als ze er al liggen dat ze meestal in slechte staat zijn.
Deze week. We moeten allemaal veel meer gaan fietsen.
Mijn vraag is dan: Waar?

lantjes
14 april 2010, 11:01
Presies of Schouppe zit met onze gezondheid en portemonnee in :roll:, over de mobiliteit en het milieu kan je hem het voordeel van de twijfel geven.

Anna List
14 april 2010, 11:13
goed voor de gezondheid ?!?

en hoeveel verkeersdoden waren weer fietsers ???

goed voor de gezondheid, ALS je t overleeft dus.

Cdude
14 april 2010, 11:28
goed voor de gezondheid ?!?
en hoeveel verkeersdoden waren weer fietsers ???
goed voor de gezondheid, ALS je t overleeft dus.
Logica les 1 : Meer fietsen = minder automobilisten = minder doden

Blue Sky
14 april 2010, 11:58

Hij heeft wel gelijk; met de fietser ben je kwetsbaar natuurlijk. Bij ongevallen ben je steeds de pineut - zelfs al ben je in je recht.

Veilige fietspaden, dus los van de rijweg, en dus een veilige fietsroute kunnen volgen is wel een absolute vereiste.

Cdude
14 april 2010, 12:07
Veilige fietspaden, dus los van de rijweg, en dus een veilige fietsroute kunnen volgen is wel een absolute vereiste.Nog nooit gedaan.
Ik ben dan ook een MTB-terrorist. :-D

nihao
14 april 2010, 12:34
Is dat nu ook al nieuws ? Daar was Schouppe al mee bezig toen hij nog spoorbaas was !

the_dude
14 april 2010, 13:33
zielig. Al even stompzinnig als Crevits die zogezegd "bekijkt" hoe je plooifietsen op overvolle bussen kunt plooien.
Waarom neemt de media dit soort simpelheden niet zwaarder op de korrel? Onze fietspaden zijn ontoereikend, geen enkele van onze 'groot'steden is veilig om doorheen te rijden en al wat die politici doen is holle voorstellen opwerpen om te doen alsof dat ze met iets bezig zijn. Waarlijk triest.

Herr Flick
14 april 2010, 14:17
Hij mag mijne velo dan komen repareren, ...

Mijn versnelling is in mijn achterwiel gevlogen, heeft daar een 4 tal spaken gewoon uitgerukt en de rest verbogen en toen brak mijn ketting nog ook, en blokkeerde mijn wiel... ik heb zo eens een rappe schatting gemaakt, dat gaat mij hier een paar honderd euro kosten vrees ik ...

Cdude
14 april 2010, 14:24
dat gaat mij hier een paar honderd euro kosten vrees ik ...
En uw type, merk fiets is?
Mijn trek 8000 koste maar een "paar honderd euro"

Blue Sky
14 april 2010, 14:33
zielig. Al even stompzinnig als Crevits die zogezegd "bekijkt" hoe je plooifietsen op overvolle bussen kunt plooien.
Waarom neemt de media dit soort simpelheden niet zwaarder op de korrel? Onze fietspaden zijn ontoereikend, geen enkele van onze 'groot'steden is veilig om doorheen te rijden en al wat die politici doen is holle voorstellen opwerpen om te doen alsof dat ze met iets bezig zijn. Waarlijk triest.

Hangt er vanaf waar je woont. Ik moet zeggen dat je in mijn regio wel goed en veilig kan fietsen.

the_dude
14 april 2010, 14:48
hij zal er waarschijnlijk ook op staan dat die fietsen ten allen tijden lichten hebben branden, zoals hij met de wagens wenst te doen. Er is 's nachts nog niet voldoende lichtpolutie we moeten de dag ook naar de kloten helpen.

Herr Flick
14 april 2010, 14:48

Oh ne gewone velo, maar in de loop der tijd upgedate, met sterkere onderdelen, (ik trap na nen bepaalden tijd gewoon alles kapot. ) (ooit een kanwiel gewoon een stuk afgetrokken, en al genoeg kettingen kapot getrokken ook. )

Da wiel koste een paar jaar geleden toch al serieus wat geld, pas op geen competie materiaal of zo, he, gewoon degelijke kwaliteit. (ik had toen inderdaad ook voor de prijs van die wielen nen nieuwe velo gehad ja... )

Zo een versnelling zal ook wel al wat kosten, ... en dan mag mijne velomaker hem bezig gaan houden met de sloop van heel die rotzooi, om er het nieuwe spul in te krijgen, dat alleen al gaat mij geld kosten.

Cdude
14 april 2010, 15:05
Da wiel koste een paar jaar geleden toch al serieus wat geld, pas op geen competie materiaal of zo, he, gewoon degelijke kwaliteit. (ik had toen inderdaad ook voor de prijs van die wielen nen nieuwe velo gehad ja... )

Zo een versnelling zal ook wel al wat kosten, ... en dan mag mijne velomaker hem bezig gaan houden met de sloop van heel die rotzooi, om er het nieuwe spul in te krijgen, dat alleen al gaat mij geld kosten.iK trap ook alles kapot , TOT ik (2de hands) beter materiaal kocht.
XT krijg je nog moeilijk kapot en een goed kader als basis is de moeite om up te graden.

Ook gn competitie maar wel "doortrappen". Traag is geen optie als ik op de fiets zit. :lol:

Heb dat trouwens nog maar één keer voor gehad en dan nog omdat ik onderheid had uitgesteld.
Herstel die ik trouwens zelf. Shimano Groep kost 1/3 op het net dan wat winkel er voor vraagt:lol:

brother paul
14 april 2010, 15:32
Dat ze ne keer beginnen met duurzame fietsen te maken, want mijn zoons krijgen zowat al de moderne fietsen binnen het jaar kapotgeduwd

Cdude
14 april 2010, 15:44
Dat ze ne keer beginnen met duurzame fietsen te maken, want mijn zoons krijgen zowat al de moderne fietsen binnen het jaar kapotgeduwd

Definieer "moderne fietsen"
Mijn 10j oude Trek, trek ik of zij echt nt niet kapot,

the_dude
14 april 2010, 16:13

u bedoelt laat fiesten terug zoals 30 jaar terug gebouwd worden. Toen producenten trots haalden uit de duurzaamheid van hetgeen zij bouwden, ergens onderweg is dit veranderd naar trots zijn op winstcijfers....

brother paul
14 april 2010, 16:30
u bedoelt laat fiesten terug zoals 30 jaar terug gebouwd worden. Toen producenten trots haalden uit de duurzaamheid van hetgeen zij bouwden, ergens onderweg is dit veranderd naar trots zijn op winstcijfers....

ja maar gij gaat mij hier nu dingen proberen te doen zeggen, om ze dat te gebruiken in dat ander debat hé... kheb udoor zunne palludre

Cdude
14 april 2010, 16:35
u bedoelt laat fiesten terug zoals 30 jaar terug gebouwd worden. Toen producenten trots haalden uit de duurzaamheid van hetgeen zij bouwden, ergens onderweg is dit veranderd naar trots zijn op winstcijfers....Een berdrijf zonder winst ...gaat failliet.

the_dude
14 april 2010, 16:40
ja maar gij gaat mij hier nu dingen proberen te doen zeggen, om ze dat te gebruiken in dat ander debat hé... kheb udoor zunne palludre

ik zou niet durven. :)
het is gewoon een wederkerend fenomeen dat onze samenleving devalueert op alle vlakken.

Cdude
14 april 2010, 16:42
ik zou niet durven. :)
het is gewoon een wederkerend fenomeen dat onze samenleving devalueert op alle vlakken.
meer mensen , minder resources.
Logisch toch ?

Micele
14 april 2010, 19:01
Fietsen zou ca 6 maal zo dodelijk zijn als autorijden per afgelegde kilometer...

Micele
14 april 2010, 19:04
Hoe dichterbevolkt een land of een streek is hoe minder verkeersdoden per inwoner.
Is in Be zo, in NL zo, in Duitsland zo. En zal dus in andere landen ook zo zijn.

De Prodigy
14 april 2010, 19:14
Niet vergeten dat de meeste fietsdoden meestal mensen zijn die slecht anticiperen zoals kinderen, jongeren.
Een ervaren fietser die geen nutteloze risico's neemt heeft heel weinig kans om aangereden te worden.
Ik ben zelf een fervente fietser en lap regelmatig verkeersregels aan mijn laars voor mijn eigen veiligheid! Gewoon je gezond verstand gebruiken.

Eigenzinnig
14 april 2010, 19:54
dezelfde nostalgie als die over auto's die vroeger tegen een stootje konden:?

Yep die stevige stalen geraamtes van 25kg zonder versnellingen,slechte remmen en met nen noeste slepende dynamo om het gebrek aan comfort nog eens te benadrukken...ik betwijfel of er enkel gereden wordt met die fietsen van brother paul's kids 8-)

Eigenzinnig
14 april 2010, 19:56
Fietsen zou ca 6 maal zo dodelijk zijn als autorijden per afgelegde kilometer...
Alleen kardinaals mogen met de natte vinger conclusies trekken..:-)

Blue Sky
14 april 2010, 19:57
Niet vergeten dat de meeste fietsdoden meestal mensen zijn die slecht anticiperen zoals kinderen, jongeren.
Een ervaren fietser die geen nutteloze risico's neemt heeft heel weinig kans om aangereden te worden.
Ik ben zelf een fervente fietser en lap regelmatig verkeersregels aan mijn laars voor mijn eigen veiligheid! Gewoon je gezond verstand gebruiken.

Ik denk dat u daar wat overmoedig bent. Je kan als ervaren fietser je perfect aan de regels houden en toch aangereden worden door een dronken automobilist of iemand die u niet gezien heeft omdat hij aan het bellen is, aan zijn radio aan het prutsen is, geen zin heeft om te remmen of wat dan ook.
Zo'n zaken zijn dagelijkse kost. Net daarom zijn aparte fietspaden nodig om zo'n drama's te vermijden.

Blue Sky
14 april 2010, 20:04

Voor de fietser in vergelijking met de inzittende van de wagen - uiteraard is het dat. Het heeft niet zozeer met het fietsen an sich te maken hé, wel met de tegenpartij waarmee een ongeval plaatsvond.
Bij een auto het je natuurlijk een beveiligde kooi met allerhande airbags rond u, als je toevallig een fietser aantikt dan zal allicht de automobilist niks mankeren en de fietser zal met de verwondingen zitten.
De auto zal allicht meer doden op zijn geweten hebben dan de fiets, dus als je het voor tegenpartij bekijkt, zal de auto wel een pak dodelijker zijn.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1092348/2010/04/13/Achteruitrijdende-auto-rijdt-fietser-dood-in-Dendermonde.dhtml

Eigenzinnig
14 april 2010, 20:06
Ik denk dat u daar wat overmoedig bent. Je kan als ervaren fietser je perfect aan de regels houden en toch aangereden worden door een dronken automobilist of iemand die u niet gezien heeft omdat hij aan het bellen is, aan zijn radio aan het prutsen is, geen zin heeft om te remmen of wat dan ook.
Zo'n zaken zijn dagelijkse kost. Net daarom zijn aparte fietspaden nodig om zo'n drama's te vermijden.
inderdaad, dagelijks zijn er honderden ongelukken tussen wagens met enkel wat blikschade..is één van de partijen een zwakke weggebruiker dan zijn de gevolgen onmiddelijk dramatischer..

Blue Sky
14 april 2010, 20:13
Hoe dichterbevolkt een land of een streek is hoe minder verkeersdoden per inwoner.
Is in Be zo, in NL zo, in Duitsland zo. En zal dus in andere landen ook zo zijn.

Je kan je afvragen hoe dat komt of in welke mate die bewering klopt. Je kan vb stellen dat meer drukte voor trager verkeer zorgt en aangezien snelheid een belangrijke factor is bij de ernst van ongevallen er minder doden zullen vallen. Anderzijds zal waarschijnlijk door de drukte den de wirwar van allerhande verkeer van fietsers, voergangers, brommers, bussen, trams en auto's de kans ongevallen wel vergroten.

In een dichtbevolkte regio heeft men misschien ook meer snelheidsremmers.
Het lijkt me in ieder geval wel zo dat naarmate er meer mensen langs de baan wonen ( lintbebouwing naar goede Belgische gewoonte) de kans op ongevallen wel toe neemt.

Jedd
14 april 2010, 20:16
Dat plooifietsen gratis op de trein mogen heeft toch wel een duidelijk positief effect op het woon-werkverkeer.

De fietsvergoeding zou wel nog een beetje hoger mogen liggen.

Micele
14 april 2010, 20:50
Alleen kardinaals mogen met de natte vinger conclusies trekken..:-)
Goed dat ik geen kardinaal ben. :-)

page 5 bovenaan:

http://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/1509/1/verkeersveiligheid.pdf

Het is immers van belang rekening te houden met de afgelegde afstand of het aantal trips
wanneer we de verkeersveiligheid van verschillende modi met elkaar willen vergelijken. In de
EU is het hoogste dodelijk risico voor transport over de weg voor gemotoriseerde tweewielers.
Het dodelijk risico per afgelegde kilometer is bij verplaatsingen per motor of bromfiets 20
keer hoger dan voor verplaatsingen per personenwagen. Het risico om te sterven in het
verkeer per afgelegde kilometer is meer dan 9 keer hoger voor voetgangers en 7 keer hoger
voor fietsers dan voor inzittenden van een auto. De Zuid-Europese landen, Frankrijk en België
hebben dodelijke risico’s boven het EU-gemiddelde.

Ik was iets voorzichtiger na de genomen maatregelen tussen de studie en nu:
daarom schreef ik circa. 6 keer. :-D ;-)

Micele
14 april 2010, 21:59
Je kan je afvragen hoe dat komt of in welke mate die bewering klopt. Je kan vb stellen dat meer drukte voor trager verkeer zorgt en aangezien snelheid een belangrijke factor is bij de ernst van ongevallen er minder doden zullen vallen. Anderzijds zal waarschijnlijk door de drukte den de wirwar van allerhande verkeer van fietsers, voergangers, brommers, bussen, trams en auto's de kans ongevallen wel vergroten.

In een dichtbevolkte regio heeft men misschien ook meer snelheidsremmers.
Het lijkt me in ieder geval wel zo dat naarmate er meer mensen langs de baan wonen ( lintbebouwing naar goede Belgische gewoonte) de kans op ongevallen wel toe neemt.
Ge zit er alleszins niet ver naast betreft mogelijke gemiddelde impactsnelheid bij een ongeval (snelheid an sich niet), maar idd ook de remmende vooral verkeer -en minder infrastructuur-, en het aantal/aard/mentaliteit zwakkere weggebruikers speelt ook een rol. Natuurlijk gaat het enkel om dodelijke ongevallen.
Die zullen in stedelijke gebieden veel minder zijn als op de gevaarlijkere gewone wegen. Alhoewel in ballingsgebieden en steden toch meer ongevallen kunnen gebeuren.

Maar wat doorslaat is natuurlijk dat in dichtbevolkte gebieden meer inwoners van het Openbaar Vervoer gebruik maken. Ik schreef immers verkeersdoden per inwoner.

Dus die bewering klopt alleszins statistisch, ik kan U eventjes de onderlinge verhoudingen geven als ik 3 Belgische gewesten met 3 "vergelijkbare" Duitse Bundesländer geef adhv bevolkingsdichtheid. Het is dus geen toeval.

Let op ik vergelijk alleen de verhoudingen per land.

Nordrhein-Westfalen: 526 inw/km², 694 verkeersdoden/18 milj inw = 38,5 verkeersdoden/milj inw.
Rheinland-Pfalz: 203 inw/ km², 227 verkeersdoden/4 milj inw = 56,7 verkeersdoden/milj inw.

verhouding NRW/R-Pf = 67,9/100

Vlaanderen: 456 inw/km², 495 verkeersdoden / 6,1 milj inw = 81,1 verkeersdoden/milj inw.
Wallonie: 202 inw/ km², 414 verkeersdoden / 3,5 milj inw = 118,2 verkeersdoden/milj inw.

verhouding Vl/W = 68,6/100

Dus de Pfalzers rijden even gevaarlijker tov de Westfalen, als de Walen tov de Vlamingen.

Refs:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls /gewest
http://www.statistik-portal.de/Statistik-Portal/de_jb16_jahrtab40.asp

De "bebouwde kom": Gewest of "Stadstaat"
Brussel <> Berlijn
Brussel 6497 inw/km², 1,07 milj inw, 35 verkeersdoden of 32,7 /milj inw
Berlijn 3847 inw/km² , 3,4 milj inw, 55 verkeersdoden of 16,2 /milj inw

verhoudingen
Brussel tov VL : 32,7 / 81,1 = 40 / 100

Berlijn tov NRW : 16,2 / 38,5 = 42 / 100

Voor de "dodelijkheid" per letselongeval, kunnen we het ook uitrekenen, adhv beide links.
Dat zal wel veel "objectiever" zijn als per inwoner want vele ongekende parameters worden dan geschrapt (vooral aandeel openbaar vervoer)

Nordrhein-Westfalen:
64515 letselongevallen 3584 / milj inw; 694 doden /18 milj inw 38,5/ milj; 10,8 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz:
15966 " 3991 / milj inw; 227 doden / 4 milj inw 56,7/ milj; 14,2 doden/1000 letselongevallen
Berlin:
14897 " 4381 / milj inw; 55 doden / 3,4 milj inw 16,2/milj ; 3,7 doden/1000 letselongevallen

Vlaanderen:
31341 " 5138 / milj inw; 495 doden/ 6,1 milj inw. 81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië:
13489 " 3967 / milj inw; 414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen
Brussel:
3997 " 3770 / milj inw; 35 doden/ 1,06 milj inw. 32,7 / milj; 8,8 doden/1000 letselongevallen

Bekijk de onderlinge verhoudingen nu eens, en vgl ze met de verhoudingen per inwoner.

verkeersdoden per inwoners| per letselongevallen
verhouding NRW/R-Pf = 67,9/100 | 76/100 (10,8/14,2)
verhouding Berlijn/NRW = 42/100 | 34,2/100 (3,7/10,8)

verhouding Vl/W = 68,6/100 | 51,5/100 (15,8/30,7)
verhouding Bxl/Vl = 40/100 | 55,7/100 (8,8/15,8)

Waarom veranderen die onderlinge verhoudingen per land nu (per letselongeval) zo plots ?

Betreft aantal letselongevallen per inwoners doet Wallonië en Bxl het niet slecht (vergelijk Duitse staten), maar de chauffeur doet nu eenmaal zijn gordel aan (en rijdt niet als hij drinkt)... want dat telt voor de ganse afgelegde afstand, in verbinding met hogere mogelijke snelheden verzwaard het de ongevalgevolgen bij een ongeval. En in de bbk (Brussel) zal het niet veel anders zijn... "mentaliteit" kwetsbare weggebruiker ?

En bij Vlaanderen is het van alles wat, opvallend veel letselongevallen én ... én... enz... en ook overdreven veel kptjes VVR, overdreven lintbebouwing, gevaarlijke wegrandinfra ?

Het groot probleem van Vlaanderen is vooral de ongevaloorzaken aan te pakken, dan heb je 2 vliegen in een klap want zonder ongeval geen ongevalgevolg... Heb ik het mis ?

De grote verschillen Duitse staten en Belgische Gewesten ligt vooral ook hieraan:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en

Gordeldracht vooraan: Be : 71 % , D : 96 %

Verkeersdoden waar minstens 1 bestuurder boven de wettelijke promillegrens zit bij dodelijke ongevallen:
Be: 41 % of 8,2% bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs .
D : 12,1 %

btw die genoemde Duitse staten hebben quasi geen snelheidsremmers...

brother paul
14 april 2010, 23:13
Dus migranten/politieke vluchtelingen verhogen de bevolkingsdensiteit en verbeteren de statistieken van de verkeersongevallen.

Micele
14 april 2010, 23:42
Dus migranten/politieke vluchtelingen verhogen de bevolkingsdensiteit en verbeteren de statistieken van de verkeersongevallen.
Yup, en hoe minder ze op straat komen hoe meer. ;-)

lantjes
15 april 2010, 00:23

Moet men dan niet eerder het fietsen verbieden? ;-)

Wisord
15 april 2010, 02:16
Nog zo een en het gaat bananen regenen , ik zie mezelf niet met de fiets naar mijn werk gaan .... mss wel als ik een bakfiets koop en elke dag tussen de 100 en 300 kg voortduw . Thuiskomen van hoofdjob terug inlaad en dan naar klant "zelfst. job" rijd om daarna naar leverancier te gaan en de bestelde stukken oplaad om thuis uit te laden zodat ik de volgende dag geen XXX aantal kilo's moet meenemen voor niets.....

Absurde redenering toch ....

Dat die politieke ei***s zelf het voorbeeld nemen zij hebben geen of weinig bagage en als geste het besparen van de privechauffeur en auto benzine enz .... teruggeven aan de staat ..... nota voor de heer "Schoeppe" uw naam is antwerps dialect voor stelen "pikken" , u en uw colegas kunnen onder uw voorstel en bovengeschreven "besparingsideeen "de staatskas voor een klein deel terug aanvullen ------> overtuig uw colegas en toon ons hoe het moet . Als elke politieker met de fiets rijd NEEM IK MIJN BAKFIETS!

Micele
15 april 2010, 09:36
Moet men dan niet eerder het fietsen verbieden? ;-)
Natuurlijk niet, het is de voornaamste en langste schakel in het leren veiliger en sneller mobiel te zijn, en de voornaamste (langere) stap in het leren van verkeersregels en respect voor andere, ook gemotoriseerde weggebruikers.
Want ooit is het wederzijds en véle jaren.

Vroeg of laat zijn de meeste fietsers autorijders en weten hoe fietsers zich kunnen gedragen...

Eigenlijk zou men elke stap "moeten" doen:
- voetganger ben je altijd.
- veel fietsen in de jeugd, later is men meestal ook nog fietser.
- enkele jaren bromfiets en of (lichte) moto.
- autorijden en best ook nog vrachtwagen kunnen rijden of xx-jaren regelmatig eens gereden hebben.

Besluit: een mengeling van zoveel mogelijk andere mobiliteitsmiddelen (goed) kennen en hun mogelijkheden en eigenaardigheden ervaren hebben.

Zoals ik. ;-)

Anna List
15 april 2010, 09:44

ik denk dat je moeite zou hebben met het causaal verband te bewijzen

en 2

hoe weinig auto's mogen er zijn om een merkbaar veiligheidsvoordeel te ondervinden ?

Anna List
15 april 2010, 09:46

dat weet je toch ook, zo'n reparatie kost u iets minder (pak 1/2) dan ne nieuwe fiets

Cdude
15 april 2010, 10:17
dat weet je toch ook, zo'n reparatie kost u iets minder (pak 1/2) dan ne nieuwe fiets
Juist daarom , koop ik mijn eigen stukken. Hoe moeilijk kan een fiets nu zijn?
2 wielen , kader en wa kabels:-D

Herr Flick
15 april 2010, 10:39
iK trap ook alles kapot , TOT ik (2de hands) beter materiaal kocht.
XT krijg je nog moeilijk kapot en een goed kader als basis is de moeite om up te graden.

Ook gn competitie maar wel "doortrappen". Traag is geen optie als ik op de fiets zit. :lol:

Heb dat trouwens nog maar één keer voor gehad en dan nog omdat ik onderheid had uitgesteld.
Herstel die ik trouwens zelf. Shimano Groep kost 1/3 op het net dan wat winkel er voor vraagt:lol:

Ja ik heb daar mijne velomaker voor, nen artiest overigens, kuist ook oud (en dan bedoel ik echt oud) materiaal op.

zo iets klein zal ik zelf wel rap fiksen, maar dit is echt nen perte totale, die mens trok nogal ogen gisteren,... Er zaten gewoon gaten getrokken in de velgen en de versnelling was compleet omgeplooid.

Bij mij is het niet altijd een kwestie van hard rijden, maar ik zet er enorm veel kracht op bij het vertrekken en zo, dat in combinatie met een redelijk gewicht, zorgt ervoor dat het materiaal van meer dan gemiddelde kwaliteit moet zijn.

Herr Flick
15 april 2010, 10:45

van die sjineesen bucht of zo, ?

Ik ruineerde die kaders met er zware boekentassen op te dragen, ... dat is normaal die stoelekes zijn niet berekend op die krachten, ...

Ik moet wel zeggen de kader die ik nu heb gaat al een jaar of 6 - 7 mee en ziet er nog altijd prima uit, wel belgische kwaliteit (alhoewel misschien ook made in verwegistan) maar in elk geval goed materiaal basisfiets heeft toen wel 500 euro of zoiets gekost, ik denk dat ge daar nu zelf niet meer mee toekomt.

Degelijk materiaal bestaat nog wel maar t kost geld en ge moet ook ne goeie fietsmaker vinden die dat allemaal goed kan assembleren en degelijke kabels en kettingen , roulementen en spaken steekt. Alleen daarop kunt ge al geld uitgeven, spreek ik nog niet van kader, wielen en versnelling of remmen. dat moet geen competitie materiaal zijn, maar wel degelijk

Cdude
15 april 2010, 10:52
Ja ik heb daar mijne velomaker voor, nen artiest overigens, kuist ook oud (en dan bedoel ik echt oud) materiaal op.

zo iets klein zal ik zelf wel rap fiksen, maar dit is echt nen perte totale, die mens trok nogal ogen gisteren,... Er zaten gewoon gaten getrokken in de velgen en de versnelling was compleet omgeplooid.

Bij mij is het niet altijd een kwestie van hard rijden, maar ik zet er enorm veel kracht op bij het vertrekken en zo, dat in combinatie met een redelijk gewicht, zorgt ervoor dat het materiaal van meer dan gemiddelde kwaliteit moet zijn.Ik ken dat , had hetzelfde probleem met mn Giant2000. Fietske van +750€ en de achterste spaken konden mijn kracht niet aan.;-)
Nu zitten er trekkingwielen op voor +80kg en bolt al kleine 15j.

Herr Flick
15 april 2010, 10:53
Juist daarom , koop ik mijn eigen stukken. Hoe moeilijk kan een fiets nu zijn?
2 wielen , kader en wa kabels:-D

Ge hebt wel wat degelijk materiaal nodig, en wat plaats om te werken ook ,

en als ik zelf naar de juiste onderdelen moet gaan zoeken kost me dat meer tijd en dus ook meer brandstof voor mijn voituur. Maar je kunt dat inderdaad zelf doen ook.

Morgenavond moet hij klaar zijn, en dan zal ik wel eens slikken, maar ik weet ook dat het goed gedaan is.

ik ga niet bij den eersten den besten, deze gast kent zijn job en ik ben er content van.

Cdude
15 april 2010, 10:56
van die sjineesen bucht of zo, ?

Ik ruineerde die kaders met er zware boekentassen op te dragen, ... dat is normaal die stoelekes zijn niet berekend op die krachten, ...

Ik moet wel zeggen de kader die ik nu heb gaat al een jaar of 6 - 7 mee en ziet er nog altijd prima uit, wel belgische kwaliteit (alhoewel misschien ook made in verwegistan) maar in elk geval goed materiaal basisfiets heeft toen wel 500 euro of zoiets gekost, ik denk dat ge daar nu zelf niet meer mee toekomt.

Degelijk materiaal bestaat nog wel maar t kost geld en ge moet ook ne goeie fietsmaker vinden die dat allemaal goed kan assembleren en degelijke kabels en kettingen , roulementen en spaken steekt. Alleen daarop kunt ge al geld uitgeven, spreek ik nog niet van kader, wielen en versnelling of remmen. dat moet geen competitie materiaal zijn, maar wel degelijkMaak er 750€ van en je zit goed voor 20 jaar. (mits degelijk slot)
Wat de meeste mensen echter vergeten is dat ook een fiets SMERING nodig heeft.
Wekelijks wat Teflonolie op de ketting en klaar is kees. En met oude tandenborstel tussen de achterste tandjes voor aangekoekt vuil.

Het is niet veel werk mr je moet het wel doen. En zo voel je ook of er ergens iets is losgekomen wat ik denk de oorzaak te zijn van jouw "accidentje".

brother paul
15 april 2010, 11:36
kijk in 6 maand tijd en ze hebben 4 fietsen zodat ze permanent een in reserve hebben,
heb ik hersteld: 2 dynamo's + verlichting, 2 spatborden, 2 steunen, 2 achterbanden, 4 binnenbanden,

wat is er nog kapot: 2 wielen (voor en achterwiel) , 1 wielketting kast, 1 fietsslot (je weet wel die zo rond het wiel hangt en vastzit aan de frame) , 1 verendezadelpin, 2 remkabels,

the_dude
15 april 2010, 11:49

shhht, logisch redeneren is niet langer toegelaten.

Deftige, goedrijdende fietsen zijn er altijd geweest en de laatste jaren is het idd net zoals bij de wagen bucht op wielen geworden.

Herr Flick
15 april 2010, 11:49
Maak er 750€ van en je zit goed voor 20 jaar. (mits degelijk slot)
Wat de meeste mensen echter vergeten is dat ook een fiets SMERING nodig heeft.
Wekelijks wat Teflonolie op de ketting en klaar is kees. En met oude tandenborstel tussen de achterste tandjes voor aangekoekt vuil.

Het is niet veel werk mr je moet het wel doen. En zo voel je ook of er ergens iets is losgekomen wat ik denk de oorzaak te zijn van jouw "accidentje".

Krijgt jaarlijks groot onderhoud en af en toe zie ik wel eens naar alles , maar een paar weken geleden heeft er nen andere velomaker aan bezig geweest, kabel vervangen op het versnellings apparaat en ik denk nu dat die het verkloot heeft. ja mijne velomaker die ik normaal heb was al een tijdje ziek, en die jonge knotsers met ne grote winkel en ne kleinen atelier he, ... ;-)

terwijl die andere ne groten atelier en ne kleine winkel heeft, snapt get verschil ...

Herr Flick
15 april 2010, 11:51
kijk in 6 maand tijd en ze hebben 4 fietsen zodat ze permanent een in reserve hebben,
heb ik hersteld: 2 dynamo's + verlichting, 2 spatborden, 2 steunen, 2 achterbanden, 4 binnenbanden,

wat is er nog kapot: 2 wielen (voor en achterwiel) , 1 wielketting kast, 1 fietsslot (je weet wel die zo rond het wiel hangt en vastzit aan de frame) , 1 verendezadelpin, 2 remkabels,

Ja ik kon mijn pa daar ook altijd goe zijn amusement mee geven,... ;-)

Cdude
15 april 2010, 12:07

wat is er nog kapot: 2 wielen (voor en achterwiel) , 1 wielketting kast, 1 fietsslot (je weet wel die zo rond het wiel hangt en vastzit aan de frame) , 1 verendezadelpin, 2 remkabels,Dynamo's? Dat is antiek8O
Hoe oud zijn de mannen?
Ik rijd als een gek, weeg 75kg (clean), benen als stijgers mr nog nooit wiel kapot gekregen.

pajoske
15 april 2010, 19:16

Fietsen die in Leuven rond?;-)

stropke
17 april 2010, 08:15
Fietser in coma na val op hobbelig pad
zaterdag 17 april 2010

Auteur: (rwd)POLLARE -
Op dinsdag 6 april kwam André De Jaegher uit Sint-Katharina-Lombeek met zijn fiets zwaar ten val op het jaagpad langs de Dender in Pollare waar hij richting Geraardsbergen fietste. Hij was zwaargewond: enkele gebroken ribben en een hersenschudding en -bloeding. André ligt nog steeds op intensieve zorgen. Zijn vrouw Ingrid Vanderheyden klaagt nu de staat van het pad aan.

Ninove.'De wortels van de bomen duwen het asfalt tot tien centimeter de hoogte in en zorgen voor levensgevaarlijke toestanden terwijl hier dagelijks honderden fietsers passeren.'

Schepen Henri Evenepoel (Open VLD) is op de hoogte van de slechte staat van het wegdek op het jaagpad. 'De bevoegde instanties van het Vlaams Gewest werden op de hoogte gesteld en de herstellingen staan gepland in 2010. We hangen als stad af van de hogere overheid en staan machteloos.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GPP2P1LNQ

"We hangen als stad af van de hogere overheid en staan machteloos."

Slap gelul, al die burocratie. Als het bekend is moest er allang iets aan gedaan worden. die 10cm is best veel. Hoelang zijn die bevoegde instantie al op de hoogte gesteld ? En wanneer staan die herstellingen gepland..na de herstvacantie 2010 of nog voor de zomer?
Die vrouw heeft gelijk dat ze de gemeente aanklaagt.

Kan me de situatie levendig voorstellen want op de N273 Napoleonsweg OostLimburg precies zelfde probleem.
Moeten ze dan de bomen kappen? Nee, het is een prachtige toeritische route. wel met dubbelzijdig breed fietspad aan één kant van de provinciale weg. En die bomen geven schaduw voor fietsers en zijn een natuurlijk snelheidbegrenser voor autos. Ze staan zo dicht bij elkaar dat als het mis gaat ge altijd tegen eentje opvliegt, of ge moet heeeel veel geluk hebben dat ge ertussen door glipt.
Trouwens mee de nieuwe autostrade is de Napoleonsweg kei rustig geworden, echt een mmoie route voor lokaal verkeer en met genoeg restaurantjes voor de toerist door het groene Limburg.

De oplossing kan zijn een dikkere laag asfalt want de worteldruk bereikt ergens een maximum, met een dikkere laag blijft het pad egaal.
En met een breed fietspad is de druk meer verdeeld en zeker geen 10cm. In het voorjaar wordt het meestal bijgewerkt.
Wel is het niet zo erg als langs een waterweg, een jaagpad in de vrije natuur.
Met mijn citybike zijn die hobbels makkelijk te rijden want ik doe die route Napoleonsweg vaak richting Maaseik. En het is ook niet langs de totale lengte, enkel waar het fietspad iets dichter bij de rijbaan ligt. Meestal zit er nog een brede grasstrook tussen fietspad en rijbaan.

Dus als Schouppe vlaanderen aant fietsen wil krijgen is er werk aan de winkel.
En die meneer, van harte beterschap gewenst van mij!!;-)

De Prodigy
21 april 2010, 16:14

Wie zich als fietser 100% aan de regels houd speelt met zijn eigen leven!
En ja, er zijn altijd dinges die je niet kan anticiperen.
Maar de fietser die zijn gezond verstand en ervaring gebruikt kan heel veel risico's vermijden.
Ik ga er persoonlijk altijd van uit dat de andere weggebruikers mij niet gezien hebben tot ik er effectief oogcontact mee heb.

De Prodigy
21 april 2010, 16:23
Al die cijfertjes over in welk land, gewest, stad of streek er meer of minder ongevallen zijn met de fietsers zijn te betreuren.
In elke streek is de frequentie van het fietsgebruik van haar inwonenrs anders.

brother paul
21 april 2010, 18:12
Fietsen die in Leuven rond?;-)

Nee, elke dag naar school

dus ik heb een fiets gedumpt in het stort
de andere fiets al de onderdelen gestript die ik de laatste 3 maand erop gezet heb en die gestripte versie vliegt ook naar het stort

en dan heb ik mijn oude raleigh die het inderdaad nog altijd doet, weer getuned, met die onderdelen van die gestripte fiets (dus van 2 een gemaakt hé)

en dan heb ik mijzelf getrakteerd op een oerdegelijke sparta cruiser
http://www.sparta.nl/nl/Fiets.aspx?Id=4263909
http://www.sparta.nl/Pics/Dynamic/Collections/2010/Sparta-Bouncer-Bullet-Blackline-H-L2.jpg

Cdude
21 april 2010, 18:25
Nee, elke dag naar school

dus ik heb een fiets gedumpt in het stort
de andere fiets al de onderdelen gestript die ik de laatste 3 maand erop gezet heb en die gestripte versie vliegt ook naar het stort

en dan heb ik mijn oude raleigh die het inderdaad nog altijd doet, weer getuned, met die onderdelen van die gestripte fiets (dus van 2 een gemaakt hé)

en dan heb ik mijzelf getrakteerd op een oerdegelijke sparta cruiser
http://www.sparta.nl/nl/Fiets.aspx?Id=4263909
STAAL? IK rijd al +10j op alu8O

brother paul
21 april 2010, 18:36
STAAL? IK rijd al +10j op alu8O

ja, als ik nu zweet door 10km te rijden op een stalen fiets of 15km op een alu fiets, feitelijk telt de conditie die je eraan overhoudt

en die http://www.shimano-benelux.com/publish/content/global_cycle/nl/nl/index/products/city___comfort_bike/inter-7___inter-3/product.-code-SG-7R46.-type-.html

dat is toch zalig, dat is gewoon zo'n schakelaar, kun je altijd vitesse verzetten zonder te rijden.

DriesO
28 april 2010, 13:34
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude

ik denk dat je moeite zou hebben met het causaal verband te bewijzen

Toch wel: fietsen verbetert de verkeersveiligheid!

“Direct verband gevonden tussen aantal fietsers en aantal verkeersongelukken.
Het klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar hoe meer voetgangers en fietsers deelnemen aan het verkeer, hoe minder vaak zij worden aangereden. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van verkeersgegevens uit 68 Amerikaanse steden en veertien Europese landen, waaronder Nederland.
Het effect is zelfs zo groot, dat als in een willekeurige stad het aantal fietsers of voetgangers verdubbelt, de kans dat zij worden aangereden met maar liefst een derde afneemt. De oorzaak? Automobilisten gaan voorzichtiger rijden naarmate zij meer fietsers en voetgangers in het verkeer zien.
Verkeersdeskundigen spreken van een positieve spiraal: hoe meer mensen gaan fietsen, hoe veiliger het wordt, en hoe veiliger het wordt, hoe meer mensen gaan fietsen. De resultaten staan los van veiligheidsmaatregelen als lagere snelheidslimieten en bredere fiets- en voetpaden.”
http://www.ditwasdag.nl/binnenland/fietsers-minder-ongelukken-34233
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080903112034.htm

Uit Deens onderzoek blijkt dat in gemeenten waar meer gefietst wordt, het risico op een fietsongeval kleiner is dan in een gemeente waar minder gefietst wordt. Uit verkeersveiligheidsoogpunt is het stimuleren van fietsen daarom belangrijk. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers daalt, maar het aantal verongelukte fietsers wordt naar verhouding groter10. Met name jongeren tussen twaalf en zeventien jaar en ouderen vanaf zestig jaar zijn in verhouding vaak bij een ongeval betrokken. Voor een goed verkeersveiligheidsbeleid moet de bescherming van de kwetsbare verkeersdeelnemer het uitgangspunt zijn.
http://www.joopatsma.nl/publicaties.php?pub_id=185

PS. Behalve het aantal fietsers zijn natuurlijk ook andere zaken als fietsinfrastructuur bepalend.
Het aantal fietsdoden per miljoen inwoners lag met 15,4 in 1999 het hoogste van Europa. Ter vergelijking: in Denemarken was dat 9,7 en in Nederland 10,4
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=2S2HUUT2