PDA

View Full Version : weer meer doden op de weg, ondanks 1000 flitspalen ???


brother paul
15 april 2010, 11:52
ER zijn weer meer doden op de weg...

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100415_010

de eerste minister die erin slaagt om meer doden te hebben sinds jaren...
zou schouppe dan toch niet bezig zijn met veiligheid ? Of werkt hij zoals bij de spoorweg, bezig met imago en de rest komt wel met veel goeie wil van zijn medewerkers

-=EXCALIBUR=-
15 april 2010, 12:37
Dat men eens deftige fietspaden aanlegt, gescheiden van de straat.

Dat men eens een sluitingsuur instelt. Vroeger moesten wij in het weekend om 02H thuis zijn en op de dag van vandaag "beginnen" ze maar om 02H. En maar pepmiddelen nemen om die nacht door te geraken.

Eigenzinnig
15 april 2010, 12:46
Dat men eens deftige fietspaden aanlegt, gescheiden van de autoweg.
.
Fietsen op de autoweg ?..geen wonder dat er zoveel doden vallen..:-P

Cdude
15 april 2010, 12:52
Fietsen op de autoweg ?..geen wonder dat er zoveel doden vallen..:-P
autoweg !=autostrade:roll:
En sommige fietspaden op autowegen zijn niet meer dat een 30cm strook aangeduid met streepjeslijn.

-=EXCALIBUR=-
15 april 2010, 12:56
Fietsen op de autoweg ?..geen wonder dat er zoveel doden vallen..:-P
:lol: inderdaad

De gewone straten bedoelde ik. Ofwel is er helemaal geen fietspad (en als er al eentje is dan is het in erbarmelijke staat) ofwel dienen de fietsers als verkeersremmer. Dat is gewoon om brokken vragen.

Henri1
15 april 2010, 14:52
Vlaamse chauffeurs kregen zoveel regeltjes, wetten, flistpalen en zoveel schuldgevoelens op hun bord dat ze niet meer in staat zijn om zonder brokken rond te rijden.

fox
15 april 2010, 14:55
Vlaamse chauffeurs kregen zoveel regeltjes, wetten, flistpalen en zoveel schuldgevoelens op hun bord dat ze niet meer in staat zijn om zonder brokken rond te rijden.


Vandaar dat het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is gedaald. Jammergenoeg compenseert dit de steiging in Wallonie niet zodat het totaal omhoog is gegaan. Misschien zou je je beter eens wat informeren vooraleer je je belachelijk maakt.

Micele
15 april 2010, 15:16
autoweg !=autostrade:roll:
En sommige fietspaden op autowegen zijn niet meer dat een 30cm strook aangeduid met streepjeslijn.
Op autowegen mogen geen fietsers en bromfietsers en .... :-)

Ge moet uw wettelijke definities eens nakijken. ;-)
btw heb jij wel een rijbewijs ? :?

Autosnelwegen is nog wat anders, daar mogen nog meer voertuigen niet op.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2#2.4
2.4. "Autoweg" : de openbare weg waarvan het begin aangeduid is met het verkeersbord F9 en het einde met het verkeersbord F11.
http://www.wegcode.be/images/verkeerstekens/F9.gif?0.8909864728001369

Artikel 22: Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art22

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art21
Artikel 21: Verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Quad

De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn.

En op bepaalde gewone wegen waar bepaalde verbodsborden staan mogen fietsers en bromfietsers ook niet op. Daar liggen meestal ruim gescheiden verplichte fietspaden (ook engaanliggende fietspaden zijn altijd verplicht)

Herr Flick
15 april 2010, 15:22
ER zijn weer meer doden op de weg...

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100415_010

de eerste minister die erin slaagt om meer doden te hebben sinds jaren...
zou schouppe dan toch niet bezig zijn met veiligheid ? Of werkt hij zoals bij de spoorweg, bezig met imago en de rest komt wel met veel goeie wil van zijn medewerkers


Ik zat te wachten op die statistieken, ... de enige reden waarom er minder doden vielen heeft te maken met technologische verbeteringen aan de voertuigen, tov de toename van het verkeer.

Nu er al veel snufjes zijn, en het verkeer verder toeneemt krijg je statistisch gezien weer meer dodelijke accidenten....

Je mag de snelheid verlagen tot 30 per uur en dan zullen er zich nog mensen doodrijden, of mensen doodgereden worden.

Herr Flick
15 april 2010, 15:26
Vlaamse chauffeurs kregen zoveel regeltjes, wetten, flistpalen en zoveel schuldgevoelens op hun bord dat ze niet meer in staat zijn om zonder brokken rond te rijden.

voor een keer hebt ge gelijk, ... ;-)

als ik zo een 800 km door europa gescheurd heb meestal aan een gewone snelheid, (120 - 130 waar dat toegelaten is, en soms eens wat meer. ) dan komt ge in Luxemburg over de grens, en daar begint ge het al te zien, ...

kom je dan in de buurt van de Ring, dan is het pas echt zover, alles staat stil en rijd vol met sukkelaars, die uit angst geflitst te worden 10 per uur trager rijden dan toegestaan en continue hun km teller in de oog houden, ...

verschrikkelijk gewoon ik zou het niet meer gewoon kunnen worden denk ik om langer dan een week nog in den belziek met den auto rond te rijden.

Micele
15 april 2010, 15:28
Van 922 naar 955 verkeersdoden en dat waar buurlanden minder verkeersdoden hebben.

Duitsland heeft een daling van 7,2 % tov 2008, hoe doen die dat toch ? :-D

http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Navigation/Statistiken/Verkehr/Verkehrsunfaelle/Verkehrsunfaelle.psml
Verkehrsunfälle

Im Jahr 2009 wurden auf Deutschlands Straßen nach ersten vorläufigen Ergebnissen 4 154 Personen getötet. Das waren 323 Getötete oder 7,2% weniger als ein Jahr zuvor. Damit hat sich die günstige Entwicklung der letzten Jahre bei den Verkehrstoten auch 2009 fortgesetzt.

http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Grafiken/Verkehr/Diagramme/StrassenverkehrstoteVorschau,property=image.gif

Cdude
15 april 2010, 15:53
voor een keer hebt ge gelijk, ... ;-)

als ik zo een 800 km door europa gescheurd heb meestal aan een gewone snelheid, (120 - 130 waar dat toegelaten is, en soms eens wat meer. ) dan komt ge in Luxemburg over de grens, en daar begint ge het al te zien, ...

kom je dan in de buurt van de Ring, dan is het pas echt zover, alles staat stil en rijd vol met sukkelaars, die uit angst geflitst te worden 10 per uur trager rijden dan toegestaan en continue hun km teller in de oog houden, ...

verschrikkelijk gewoon ik zou het niet meer gewoon kunnen worden denk ik om langer dan een week nog in den belziek met den auto rond te rijden.Probeer eens met een moto, ik moet soms kiezen om te leven of niet geflitst te worden :twisted::twisted:

stropke
15 april 2010, 15:59
:lol: inderdaad

De gewone straten bedoelde ik. Ofwel is er helemaal geen fietspad (en als er al eentje is dan is het in erbarmelijke staat) ofwel dienen de fietsers als verkeersremmer. Dat is gewoon om brokken vragen.


Voila en als er in 1830 geen scheiding binnen de Nederlande was geweest hadden we dit probleem niet gehad.
Dus de Nederlanden weer herenigen en dan gescheiden fietspaden in Vlaanderen aanleggen.
Crevits wou toch eens de N-Nederlandse methode van wegreparatie overnemen, wel kan ze dat ook overnemen.
Zijn we op gebied van verkeersveiligheid ook beter af bij hereniging.

Vb: fietspad op de N273 en overgang naar N78 grens oost-west Limburg waar ik veel fiets. Echt just zoals gezegd werd op N78: 30cm fietsruimte mee een stippellijntje gemarkeerd. ( van Kinrooi >>Maaseik)
Als ge daar u broek nie vasthoudt waait ze af door de camions die er voorbij vliegen.

brother paul
15 april 2010, 17:09
in elk geval als 3% van de doden vallen door overdreven snelheid, moet je natuurlijk iets anders verzinnen dan flitspalen zetten om de verkeersveiligheid te verhogen

http://www.flitsservice.nl/reportages/artikelen/html/verkeersstatistieken/verkeersdodennaartoedracht2.gif

http://www.flitsservice.nl/reportages/artikelen/html/verkeersstatistieken/verkeersdodennaartoedracht2.gif

-=EXCALIBUR=-
15 april 2010, 17:12
Van Nederland kunnen ze idd nog het een en ander leren.
( Maar er meteen mee gaan samenwonen is weer wat anders ;-) )


Vb: fietspad op de N273 en overgang naar N78 grens oost-west Limburg waar ik veel fiets. Echt just zoals gezegd werd op N78: 30cm fietsruimte mee een stippellijntje gemarkeerd. ( van Kinrooi >>Maaseik)
Als ge daar u broek nie vasthoudt waait ze af door de camions die er voorbij vliegen.
Pure waanzin. Ik zou daar voor geen geld gaan fietsen. :|

brother paul
15 april 2010, 17:47
Die link is beter

http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_repo.html?http://www.flitsservice.nl/reportages/artikelen/html/verkeersstatistieken/statistiekenverkeer.htm

lantjes
15 april 2010, 18:48
Wie heeft er nog oog voor het verkeer als je voortdurend op uw snelheidsmeter moet kijken? Zonder dat idiote flitsgedoe waarbij je voor enkele km/uur de bon op vliegt hed het aantal doden wie weet nog meer gezakt in Vlaanderen.
Overal 30 zou het aantal NOG doen zakken maar eerder nog meer de kas spijzen.....

pajoske
15 april 2010, 19:05
Van Nederland kunnen ze idd nog het een en ander leren.
( Maar er meteen mee gaan samenwonen is weer wat anders ;-) )


Pure waanzin. Ik zou daar voor geen geld gaan fietsen. :|

Limburg kent een stijging met méér dan 10%. Schouppe denkt dat dit te wijten is aan minder strenge controles door de politiediensten.
Ik denk daar anders over.
AL die snelheidsverlagingen hebben niks uitgehaald. Dat is pure geldklopperij.
In Limburg wordt door de Vlaamse overheid bitter weinig geld uitgegeven om de wegeninfrastructuur te verbeteren. Men is al van in 2002 bezig met een streefbeeldstudie voor de N78. Daarvan is tot heden nog niks terechtgekomen.
Idiote regels van wegen en verkeer Vlaanderen maken gewestwegen zoals de N78 onveiliger i.p.v. veiliger. Een gebrek aan goede infrastructuur is ook een belangrijke oorzaak.
Het stijgend aantal verkeersdoden in Limburg kan ook een gevolg zijn van het zeer sterk gestegen aantal fietsers in deze provincie. Dit is een gevoelige groep wat betreft verkeersdoden. Denk maar aan dat ongeval met die tractor in Bocholt enkele weken geleden. In een redelijk aantal van de ongevallen met fietsers is dat echter een gevolg van roekeloos rijden van die fietsers. (Zonder licht als het donker is. Weg oversteken zonder kijken. Geen voorrang van rechts verlenen... )

Ps Ik fiets liever op het fietsroutenetwerk Kempen-Maasland dan in Nederlandse Limburg. De Nederlanders hebben op dat vlak nog wat te leren van de Belgisch-Limburgers.

kelt
16 april 2010, 15:50
Beweringen als "het aantal doden stijgt weer",en "eerder in Wallonie" zeggen op zich niks meer zonder aan te duiden welke omstandigheden,en wel soort verkeersdeelnemers ....

Wij wonen in een knooppunt,....Antwerpen-Rotterdam is een reusachtig havengebied dat de westkant van Eurazie aansluit op de Atlantische Oceaan,wat zou dat voor gevolgen kunnen hebben denken we ?
Het zal eens wat koeltjes bekeken mogen worden in plaats van...inderdaad...ad-hoc pseudo-maatregelen zoals we allemaal ondervinden.(zelfs als fietser krijg ik last van verkeersmaatregelen tegenwoordig :roll: )

brother paul
16 april 2010, 16:17
Beweringen als "het aantal doden stijgt weer",en "eerder in Wallonie" zeggen op zich niks meer zonder aan te duiden welke omstandigheden,en wel soort verkeersdeelnemers ....

Wij wonen in een knooppunt,....Antwerpen-Rotterdam is een reusachtig havengebied dat de westkant van Eurazie aansluit op de Atlantische Oceaan,wat zou dat voor gevolgen kunnen hebben denken we ?
Het zal eens wat koeltjes bekeken mogen worden in plaats van...inderdaad...ad-hoc pseudo-maatregelen zoals we allemaal ondervinden.(zelfs als fietser krijg ik last van verkeersmaatregelen tegenwoordig :roll: )

en wij maar klagen dat de ambtenaren niets doen, en als ze dan eens beginnen werken op onze zenuwen beginnen we weer te klagen..

Raven
16 april 2010, 16:46
Die flitspalen is voor niets goed.

Geef het verkeer toch eens de kans zich uit te zuiveren... Bovendien help je de files ermee verkleinden...

Cdude
16 april 2010, 17:40
maandag, 20 augustus 2007
De Belgische politie heeft een probleem: ze weet niet wat ze moet doen met het geld dat door verkeersboetes binnenrolt.

Het verkeersreglement is de laatste jaren strenger geworden en de boetes zijn verhoogd. De inning van de boetes verloopt bovendien veel efficiënter dan vroeger. Dat brengt extra geld op: in 2004 werden voor 40 miljoen euro boetes geïnd, dit jaar(2007) zal het boetegeld bijna 100 miljoen euro bedragen.

Al dat geld komt terecht in het boetefonds en wordt dan verdeeld over de lokale politiezones. Die moeten het geld gebruiken voor verkeersmaatregelen. Maar sommige politiezones weten echt niet meer wat ze met het geld moeten aanvangen. Ter illustratie: in sommige zones krijgen chauffeurs die traag rijden een lottobiljet en worden knuffels uitgedeeld aan kinderen.

Op het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan stemmen op om het geld aan andere politieprojecten te besteden, die niet rechtstreeks met het verkeer te maken hebben.

Svennies
16 april 2010, 22:10
en wij maar klagen dat de ambtenaren niets doen, en als ze dan eens beginnen werken op onze zenuwen beginnen we weer te klagen..

Hehe,dat is een goede....;-)

Ma bon,de vorige minister van verkeer wou dat iedere belgische automobilist minstens gemiddeld 8 keer per jaar door een mobiele flitspatrouille wordt gecontroleert wat snelheid betreft....

Dat gemiddelde haal ik hier moeiteloos in minder dan twee maand tijd....

Om van de gordelcontroles nog maar te zwijgen,minstens één keer per week staan de wouten op de loer,de verkenner in of naast een bushokje of achter een ander obstakel om de hinderlaag een eindje verder tijdig te brieven dat er wéér een potentionele zelfmoordenaar gordelloos of al druk bellend komt aangetuft...En met de derde categorie die ietwat dynamischer in het verkeer is rekent dan eerst het flitskarretje af voor de onverlaat wat verderop net zo goed wordt gestopt door de gordeldierencontroleurs...

Micele
16 april 2010, 22:13
...

:? 2007 ?

We hebben allen samen voor 342,4 miljoen boetes opgelopen 28/3/2010

Wij hebben met ons allen in 2009 niet minder dan 342,39 miljoen euro aan boetes betaald aan onze Belgische schatkist. Dat is 6,7 miljoen euro meer dan in 2008 en een absoluut record, waarmee de schatkist blij zal zijn. Het merendeel van de boetes werd uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. Volgens een schatting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken zal de politie daardoor dit jaar ongeveer 115 miljoen euro ontvangen uit het verkeersveiligheidfonds. Dat is een hele boterham, maar waar gaat de opbrengst van deze boetes naartoe?

Het is een ongeschreven wet dat de opbrengst van boetes “nuttig” moeten gebruikt worden of tenminste een duidelijke bestemming krijgen waarmee ‘goed werk’ kan gedaan worden, zonder de schatkist te belasten. De vraag kan gesteld worden of d bestemming van het boetegeld een eerlijke en rechtvaardige bestemming krijgt.

Wij durven het betwijfelen. De opbrengst van de verkeersboetes is tenslotte nog altijd een federale materie waardoor de opbrengst van de boetes verdeeld wordt * rato van het aantal kilometers autowegen in de verschillende gewesten. Wallonië – die de minsten flitspalen heeft en verkeersboetes laat noteren – ontvangt daardoor wel het grootste deel van de boetes die in het land uitgeschreven worden.

Laten we het een vorm van sponsoring van Vlaanderen ten opzichte van Wallonië noemen. Eerlijk en rechtvaardig is wel anders.

http://www.kmo-insider.biz/index.php?st=nieuws&sub=artikels&key=Boetes

Vooral snelheidsbelastingen onder het mom van verkeersveiligheid.

brother paul
17 april 2010, 11:54
:? 2007 ?



Vooral snelheidsbelastingen onder het mom van verkeersveiligheid.

ik zou het nuttig vinden moest het boetefonds gebruikt worden voor veiligheidscamera's te kopen op plaatsen waar inbraakrisico of vandalisme risico is. Zodat de politie permanent een oogje in het zeil kan houden.

popske
17 april 2010, 23:56
Als men echt inzit met het aantal verkeersdoden zou men eerst eens moeten zorgen voor een veiligere infrastructuur. Een van de makkelijkste oplossingen zou er kunnen in bestaan om te stoppen met bomen naast wegen te zetten of deze zelfs te kappen. En indien die echt moeten blijven staan dat men er toch ten minste vangrails voor zet.

PeterCC
17 april 2010, 23:59
Van 922 naar 955 verkeersdoden en dat waar buurlanden minder verkeersdoden hebben.

Duitsland heeft een daling van 7,2 % tov 2008, hoe doen die dat toch ? :-D

Duitsland is echt een geval apart. De Duitse overheid wordt door alle andere landen met de nek aangekeken omdat ze nog altijd geen algemeen geldende beperking heeft ingevoerd op autowegen, en toch slaagt ze erin om iedereen te overklassen als het gaat om het verbeteren van de verkeersveiligheid. Je weet ongetwijfeld dat D in 1972 zelfs nog meer verkeersdoden had dan wij (tov de bevolking), heel slecht dus.
Nu zitten ze de besten ter wereld op de hielen.

AsGardSGO
30 april 2010, 08:22
Mensen die klagen en zagen hebben we in overvloed maar meestal vergeten ze waarover het gaat.
Maar jullie hebben gelijk hoor.
Al die flitscamera's weg en gedaan met het pesten van de automobilisten. Snelheidsbeperkingen zijn nergens goed voor, verkeersregels en verantwoordelijkheidszin ook niet achter het stuur van 136 of meer Pk's sterke scheurijzers.
En als er dan zo'n rallypiloot eens een kind of andere weggebruiker van zijn leven ontneemt ja dan is dat zo maar he. Pech gehad he.
Zo de wereld is weer veel beter geworden zie.

lantjes
30 april 2010, 08:49
Kom, verlicht ons, vertel ons dan eens wat een minnelijke schikking van 50 euro voor 51km/uur waar 50 mag te maken heeft met verkeersveiligheid. De meeste tellers in de wagens van vandaag zijn zelfs zo nauwkeurig niet dat je ze tot 1km/uur kan aflezen. Is het trouwens niet verkeersveiliger om uw ogen OP DE WEG te houden ipv op uw teller?
Verkapte belasting, niet meer niet minder.

DriesO
30 april 2010, 09:38
Kom, verlicht ons, vertel ons dan eens wat een minnelijke schikking van 50 euro voor 51km/uur waar 50 mag te maken heeft met verkeersveiligheid. De meeste tellers in de wagens van vandaag zijn zelfs zo nauwkeurig niet dat je ze tot 1km/uur kan aflezen. Is het trouwens niet verkeersveiliger om uw ogen OP DE WEG te houden ipv op uw teller?
Verkapte belasting, niet meer niet minder.

Je moet niet klagen. Er is een zekerheidsmarge ingebouwd, zowel bij je kilometerteller als bij de snelheidscontrole.

Geef gewoon eens toe dat, als je een minnelijke schikking krijgt voor het overtreden van de 50 km/u, dat je kilometerteller duidelijk dichter bij de 60 zat dan bij de 50...:roll:

eno2
30 april 2010, 09:51
weer meer doden op de weg, ondanks 1000 flitspalen ???

ID

Men moet geen flitspalen zetten, maar spietspalen.

backfire
30 april 2010, 09:52
Kom, verlicht ons, vertel ons dan eens wat een minnelijke schikking van 50 euro voor 51km/uur waar 50 mag te maken heeft met verkeersveiligheid. De meeste tellers in de wagens van vandaag zijn zelfs zo nauwkeurig niet dat je ze tot 1km/uur kan aflezen. Is het trouwens niet verkeersveiliger om uw ogen OP DE WEG te houden ipv op uw teller?
Verkapte belasting, niet meer niet minder.

Dat lijkt me zeer sterk bij de haren getrokken.

hurricane
30 april 2010, 10:35
Flistpalen hebben niets,maar dan ook NIETS met verkeersveiligheid te maken.
Wie dat geloofd, is kinderlijk naiëf.

Eigenzinnig
30 april 2010, 10:46
Je moet niet klagen. Er is een zekerheidsmarge ingebouwd, zowel bij je kilometerteller als bij de snelheidscontrole.

Geef gewoon eens toe dat, als je een minnelijke schikking krijgt voor het overtreden van de 50 km/u, dat je kilometerteller duidelijk dichter bij de 60 zat dan bij de 50...:roll:

Kilometertellers wijken 10% af (hoger dan de werkelijke snelheid)
Snelheidsovertredingen worden pas geregistreerd bij méér dan 10% overtreding..
Je wordt dus geflitst als op je teller +/- 62km staat ..geen 51..

lantjes
30 april 2010, 11:11
Dat lijkt me zeer sterk bij de haren getrokken.

Bij de mijne is de schaalverdeling slechts om de 5km/uur. :?

lantjes
30 april 2010, 11:12
Je moet niet klagen. Er is een zekerheidsmarge ingebouwd, zowel bij je kilometerteller als bij de snelheidscontrole.

Geef gewoon eens toe dat, als je een minnelijke schikking krijgt voor het overtreden van de 50 km/u, dat je kilometerteller duidelijk dichter bij de 60 zat dan bij de 50...:roll:

Bewijs eens dat de verkeersveiligheid er groter op geworden is.:roll:

backfire
30 april 2010, 11:13
Flistpalen hebben niets,maar dan ook NIETS met verkeersveiligheid te maken.
Wie dat geloofd, is kinderlijk naiëf.

8O

Soit. In het dorpscentrum van Laakdal staan flitscamera's. Iets voor die camera's draait de baan naar links.
Indien je aan ongeveer 50/u die bocht neemt, kan je nog tijdig stoppen voor de mensen die oversteken.
Als die flitspalen er niet zouden staan, zou bijna iedereen daar sneller rijden. Tegen 70/u denk ik niet dat nog tijd zult kunnen remmen als je uit die blinde bocht komt en er steekt iemand over.

Natuurlijk spijzen die flitsboetes de kas en is dat ook deels de bedoeling. Maar als de aanwezigheid van flitspalen de gemiddelde snelheid van de weggebruiker doet dalen, heeft dat ontegensprekelijk een positieve invloed op de verkeersveiligheid.

backfire
30 april 2010, 11:15
Bij de mijne is de schaalverdeling slechts om de 5km/uur. :?

Ik heb natuurlijk niet in alle auto's gezeten, dus eensluidend kan ik daar niet over zijn, maar als je de snelheid via mijn gps vergelijkt me de snelheidsindicatie in mijn wagen... mmm

lantjes
30 april 2010, 11:44
Ik heb natuurlijk niet in alle auto's gezeten, dus eensluidend kan ik daar niet over zijn, maar als je de snelheid via mijn gps vergelijkt me de snelheidsindicatie in mijn wagen... mmm

We begrijpen elkaar verkeerd. 'k Wou stellen dat je een teller niet KAN aflezen tot op 1km/uur nauwkeurig aangezien de schaalverdeling dat niet toelaat. Dat is als met een meetlat tot op een tiende mm aflezen.;-)

Eigenzinnig
30 april 2010, 11:51
Flitspalen, alleen toelaten als ze duidelijk aangekondigd zijn..de snelheid reduceren moet de bedoeling zijn, niet één of ander boetefonds spijzen..

hurricane
30 april 2010, 12:12
8O

Soit. In het dorpscentrum van Laakdal staan flitscamera's. Iets voor die camera's draait de baan naar links.
Indien je aan ongeveer 50/u die bocht neemt, kan je nog tijdig stoppen voor de mensen die oversteken.
Als die flitspalen er niet zouden staan, zou bijna iedereen daar sneller rijden. Tegen 70/u denk ik niet dat nog tijd zult kunnen remmen als je uit die blinde bocht komt en er steekt iemand over.

Natuurlijk spijzen die flitsboetes de kas en is dat ook deels de bedoeling. Maar als de aanwezigheid van flitspalen de gemiddelde snelheid van de weggebruiker doet dalen, heeft dat ontegensprekelijk een positieve invloed op de verkeersveiligheid.


Sorry voor de fout. Het was nog vroeg :p
Ik zou het met je eens zijn als men, in plaats van torenhoge boetes, gewoon voor X aantal tijd het rijbewijs zou intrekken.
Ik zie veel dure bakken opmerkelijk sneller rijden dan middenklassers.
Met andere woorden, hoe rijker je bent, hoe harder je mag gaan.
Het gaat om geld. Wees gerust. Onze veiligheid kan vadertje staat gestolen worden. Dat is toch al lang duidelijk ?

brother paul
30 april 2010, 12:34
Sorry voor de fout. Het was nog vroeg :p
Ik zou het met je eens zijn als men, in plaats van torenhoge boetes, gewoon voor X aantal tijd het rijbewijs zou intrekken.
Ik zie veel dure bakken opmerkelijk sneller rijden dan middenklassers.
Met andere woorden, hoe rijker je bent, hoe harder je mag gaan.
Het gaat om geld. Wees gerust. Onze veiligheid kan vadertje staat gestolen worden. Dat is toch al lang duidelijk ?

zou een stootkussen zetten, een zandbak uitloopzone, en de weg in een helling zetten

Cdude
30 april 2010, 13:02
Als die flitspalen er niet zouden staan, zou bijna iedereen daar sneller rijden. Tegen 70/u denk ik niet dat nog tijd zult kunnen remmen als je uit die blinde bocht komt en er steekt iemand over.Oversteekplaats, duidelijk verlicht, VOOR de bocht.
100 en 50 m er voor een verkeersdrempel.

kelt
1 mei 2010, 05:57
Vlaamse chauffeurs kregen zoveel regeltjes, wetten, flistpalen en zoveel schuldgevoelens op hun bord dat ze niet meer in staat zijn om zonder brokken rond te rijden.


die zit er recht op.......

Ik ken hier stroken waar je op 200 meter van 50,naar 70 en dan plotsklaps zelfs maar 30 km per uur moet rijden,waar zebrapaden op onbruikbare plaatsen geschilderd zijn zodat voetgangers van armoede elders oversteken,en waar het straatbeeld vervuild wordt door de aankondigingen van 2 verschillende gemeentegrenzen en van "bebouwde kom","einde bebouwd kom".....Verder staan er ook nog bordjes die aankondigen dat er zijwegen zijn (voorangsregeling).Ook de prive-reclameborden en -vlaggen van neringdoeners verbeteren de zaak niet voor diegene die gewoon RECHTDOOR wil passeren......



Deze "beeldvervuiling",op een stuk weg dat gewoon rechtdoor loopt ,verhinderd eigenlijk dat je reglementair autorijdt,fietst of zelfs maar te voet kunt gaan...Je ZULT fouten maken.


Ik ben oud genoeg om me te herinneren dat vroeger op dat stuk eigenlijk maar een bordje "60" voorkwam,en de aanduidingen van voorrang(zijwegen)....

Ik ben stikjaloers op Duitse en Oost-Europese wegaanduidingen die (nog) veel soberder zijn.

brother paul
1 mei 2010, 06:22
Oversteekplaats, duidelijk verlicht, VOOR de bocht.
100 en 50 m er voor een verkeersdrempel.

dat is inderdaad beter voor die voetgangers, ik wou de automobilist weer sneller doen rijden

nu in elk geval, we zoeken persoonlijk nog altijd een maatschapplijik draagvlak om de auto's te laten rijden op hun ecologisch optimum, dus denk aan70-90kmu

elke gebrenzing onder dat optimum zou feitelijk moeten vermeden worden.

Als een zone dan toch perse een 30zone moet zijn, moet ze dit doen met dynamische borden, zodat ze dertig afficheert tijdens de schoolafhaalmomenten bvb

Als een zone dan toch een 50zone moet zijn, wordt ze gewoon best aangekondigd met het klassieke witte bord


Als we ambtenaren van de gemeente willen pesten, maken we een federaal niveau die zich gaat bezighouden met de 'visuele' vereenvoudiging van de bordjes naast de weg

PeterCC
1 mei 2010, 18:36
(...)
Onze veiligheid kan vadertje staat gestolen worden. Dat is toch al lang duidelijk ?
Dat is natuurlijk niet zo. Die overheid heeft wel goede bedoelingen.

Maar vadertje staat, zoals jij dat noemt, loopt al tientallen jaren met oogkleppen op en wil gewoon niet inzien dat zijn beleid dat hoofdzakelijk gebouwd is op het continu verlagen van snelheidslimieten en het steeds meer en zwaarder beboeten van stilaan absurde snelheidslimieten er alleen heeft toe geleid dat dit land jaar na jaar verder wegzakt in de Europese rangschikking.
Was B midden de jaren 80 nog een middenmotor in de oude EU dan is er vandaag maar 1 land van die oude EU dat nog slechter doet dan wij en dat is Griekenland.

Ik vond het dramatisch erg voor ons dat de eerste reactie van onze staatssecretaris, geconfronteerd met de stijging, ging over nog meer palen en nog meer beboeten.

lantjes
6 mei 2010, 08:42
Wanneer komen de flitspalen voor weilertoeristen er aan? Hoognodig !!!

Cdude
6 mei 2010, 11:03
dat is inderdaad beter voor die voetgangers, ik wou de automobilist weer sneller doen rijden

nu in elk geval, we zoeken persoonlijk nog altijd een maatschapplijik draagvlak om de auto's te laten rijden op hun ecologisch optimum, dus denk aan70-90kmu

elke gebrenzing onder dat optimum zou feitelijk moeten vermeden worden.

Als een zone dan toch perse een 30zone moet zijn, moet ze dit doen met dynamische borden, zodat ze dertig afficheert tijdens de schoolafhaalmomenten bvb

Als een zone dan toch een 50zone moet zijn, wordt ze gewoon best aangekondigd met het klassieke witte bord


Als we ambtenaren van de gemeente willen pesten, maken we een federaal niveau die zich gaat bezighouden met de 'visuele' vereenvoudiging van de bordjes naast de wegBorden laten mensen niet vertragen, verkeersdrempels wel.

Herr Flick
6 mei 2010, 13:53
Borden laten mensen niet vertragen, verkeersdrempels wel.

Bwa met nen Land-Rover valt da wel mee hoor, ... ;-)

Bieselke
7 mei 2010, 12:45
Vb: fietspad op de N273 en overgang naar N78 grens oost-west Limburg waar ik veel fiets. Echt just zoals gezegd werd op N78: 30cm fietsruimte mee een stippellijntje gemarkeerd. ( van Kinrooi >>Maaseik)
Als ge daar u broek nie vasthoudt waait ze af door de camions die er voorbij vliegen.

Dat is Kessenich/Ophoven (ok gemeente Kinrooi) --> Maaseik tussen Kinrooi zelf en Maaseik ligt een prachtig fietspad (of toch gedeeltelijk)

Bieselke
7 mei 2010, 12:51
Limburg kent een stijging met méér dan 10%. Schouppe denkt dat dit te wijten is aan minder strenge controles door de politiediensten.
Ik denk daar anders over.
AL die snelheidsverlagingen hebben niks uitgehaald. Dat is pure geldklopperij.
In Limburg wordt door de Vlaamse overheid bitter weinig geld uitgegeven om de wegeninfrastructuur te verbeteren. Men is al van in 2002 bezig met een streefbeeldstudie voor de N78. Daarvan is tot heden nog niks terechtgekomen.
Idiote regels van wegen en verkeer Vlaanderen maken gewestwegen zoals de N78 onveiliger i.p.v. veiliger. Een gebrek aan goede infrastructuur is ook een belangrijke oorzaak.
Het stijgend aantal verkeersdoden in Limburg kan ook een gevolg zijn van het zeer sterk gestegen aantal fietsers in deze provincie. Dit is een gevoelige groep wat betreft verkeersdoden. Denk maar aan dat ongeval met die tractor in Bocholt enkele weken geleden. In een redelijk aantal van de ongevallen met fietsers is dat echter een gevolg van roekeloos rijden van die fietsers. (Zonder licht als het donker is. Weg oversteken zonder kijken. Geen voorrang van rechts verlenen... )

Ps Ik fiets liever op het fietsroutenetwerk Kempen-Maasland dan in Nederlandse Limburg. De Nederlanders hebben op dat vlak nog wat te leren van de Belgisch-Limburgers.
De N78 is gewoon een ramp en zal nog wel even een ramp blijven. Enige oplossing om daar het deftig te maken lijkt me om het doorgaand verkeer en lokaal verkeer te scheiden. Nu wordt daar van uit elke zijstraat/oprit zich de straat opgegooid of staat uwe linkerrijstrook plotseling toe omdat er 1 iemand links af moet. Ik pak hem meestal als sluipweg als de A2 stilstaat maar meestal beklaag ik mij dat voor ik Maasmechelen buiten ben.