PDA

View Full Version : De Vlaamse bocht van de VLD is een stunt!


stijnVL
31 december 2002, 14:50
,,Ik raak niet aan koningschap'' - 31/12/2002

Premier Verhofstadt gaat in tegen beslissing VLD-congres

,,Ik ben helemaal niet van plan te beginnen prutsen aan het koningschap. De VLD is geen anti-royalistische partij.'' Premier Guy Verhofstadt geeft fors tegengas tegen de stroming in zijn partij om de rol van de koning nog verder te beperken. Over nieuwe stappen in de staatshervorming wil hij wel praten.
,,Weet de VLD wel wat het betekent een premier te leveren?'' De reactie van de Franstalige coalitiepartners was niet mals toen de VLD enkele weken geleden op twee congressen haar Vlaamse profiel aanscherpte. De koning mag alleen nog lintjes knippen en geen adellijke titels meer uitreiken, besliste het VLD-congres. België moet confederaal worden, zodat de macht voortaan uitgaat van de deelstaten, niet meer van de federale overheid.
Na protest in zijn eigen partij geeft ook premier Verhofstadt tegengas. ,,Het Belgische model werkt perfect'', zegt hij in een interview met het weekblad Dag Allemaal . ,,De Belgische monarchie is onder Albert mee geëvoleerd met de moderne tijd. Er was nooit een probleem. Waarover discussiëren we dan eigenlijk?''
Verhofstadt ziet geen enkele reden om de VLD-standpunten over het koningschap ter sprake te brengen bij volgende regeringsonderhandelingen. Evenmin wil hij de grondwet laten aanpassen om de rol van de koning te beperken. ,,Ik vind dat ons koningshuis model kan staan voor een moderne monarchie.''
Ook de beslissing van het partijcongres om van België een confederale staat te maken stuit bij premier Verhofstadt op onbegrip. ,,Een niet-zinvolle discussie over woorden'', vindt hij.
Toch beseft de premier dat er over nieuwe stappen in de staatshervorming gepraat zal moeten worden, ondanks de luidkeelse kreten aan Franstalige kant dat dit onbespreekbaar is.
,,De gezondheidszorg regionaliseren? Het verkeersbeleid? Ik zal proberen iedereen zo ver te krijgen dat ze daarover tenminste willen praten'', zegt de premier. ,,Dat veronderstelt een goede verstandhouding tussen Vlamingen en Franstaligen. En daar wil ik eerst aan werken.''
Verhofstadt is er zelfs van overtuigd dat het zal lukken, ,,maar nieuwe gesprekken zullen steeds in overleg en met de goedkeuring van onze Franstalige landgenoten moeten gebeuren. We hebben al bewezen dat we de federale staat ook zonder het lawaaierige drum- en slagwerk van bijvoorbeeld CVP-minister-president Luc Van den Brande konden ombouwen.''

Wie dacht dat de VLD een Vlaamse partij werd door de verruiming van enkele blauwe tjeeven en een stuk of wat SPIRITuelen had het mis.

Verafstoot zal kost wat kost ook na de verkiezingen Premier worden en weet dat de franstaligen GEEN verdere staatshervorming willen. Geen confederalisme, niet meer bevoegdheden voor Wallonië en Vlaanderen, maar vooral geen splitsing van de Sociale Zekerheid en de financiën.

Kom na de bollekenskermis niet klagen wanneer het boze blok weer eens een zwarte zondag op zijn palmares kan schrijven 8O

Vomit
31 december 2002, 16:11
Men kon het enkele weken geleden al horen aankomen: in een interview op VTM-laat werd De Croo (beroepsroyalist) ondervraagd over het 'ongelukje' in zijn partijcongres.

De überdemocraat wist toen aan te dragen dat het toch maar een kleine meerderheid was die voor had gestemd, en dat het besluit dus met een korrel zout was te nemen.

De Croo interpreteert de D in zijn partijnaam dus behoorlijk liberaal: 'ja maar het was maar een kleine meerderheid, dus mag ik ze ter zijde schuiven'. :roll:

aeneas
3 januari 2003, 22:33
het is werkelijk typisch dat de uitspraken van een , toegegeven prominent, lid van de VLD bepalend zouden zijn voor wat de VLD doet.

In tegenstelling tot bepaalde andere partijen mag je in de VLD een afwijkende mening hebben! De wil van de voorzitter of de belangrijkste politicus is géén wet. (u weet wel dat dit uitzonderlijk is in vlaanderen...)

Bovendien missen jullie VOLLEDIG het punt.

Van Quickenborne is de voorloper van een jonge generatie liberalen die op dit moment Jong VLD leidt en die onvermijdelijk op termijn VLD zal ZIJN.

Bovendien zal de democratie zegevieren binnen de VLD. Geen 'gedaan en basta'.

Ik heb een groot respect voor Herman Decroo, maar zelfs hij weet dat hij niet kan ingaan tegen de democratische meerderheid in de VLD.


Daar nog eens bovenop wil ik benadrukken dat de premier en de kamervoorzitter het recht hebben een bepaalde mening te hebben en deze te verkondigen. Liberalisme en Democratie zijn onlosmakelijk.

VL
3 januari 2003, 22:38
Behoorlijk grappig, Aeneas!


Denk je echt dat Verhofstadt en Decroo het partijcongres zullen volgen? Er zou wel eens behoorlijk wat onenigheid van kunnen komen. Niet dat ik daar iets op tegen heb of zo...

Maar zo democratisch is de VLD nu ook weer niet...

aeneas
3 januari 2003, 23:27
Of ze het zullen volgen weet ik niet. Maar vroeg of laat zullen ze niet anders kunnen eh...

De vld is democratisch in zijn beslissingen en zijn bestuurssamenstelling en indien een meerderheid voor de standpunten is, dan zullen ze zich daar op termijn bij moeten neerleggen.

Natuurlijk hebben ze het recht om een afwijkende mening te hebben

Supe®Staaf
4 januari 2003, 08:36
Maar zo democratisch is de VLD nu ook weer niet...
De ene 'democraat' verwijt de andere.
Leuk!

VL
4 januari 2003, 12:44
"De ene 'democraat' verwijt de andere.
Leuk!",


aldus de belgiscistisch man met de paardenkleppen...

Supe®Staaf
4 januari 2003, 14:37
"De ene 'democraat' verwijt de andere.
Leuk!",


aldus de belgiscistisch man met de paardenkleppen...
Die kleppen laten me desondanks toe om in te zien dat jouw marginale partijtje geen zier beter is dan de andere qua democratische inhoud.

Na de verkiezingen zal de hoera-stemming waarschijnlijk al getemperd worden, als de 5%-drempel niet overschreden wordt.

België zal een véél langer leven beschoren zijn dan het laatste splintertje dat er van de geëxplodeerde VU overschiet.
:lol:

Vomit
4 januari 2003, 16:06
het is werkelijk typisch dat de uitspraken van een , toegegeven prominent, lid van de VLD bepalend zouden zijn voor wat de VLD doet.

Vervang VLD door Vlaams Blok en je zou wellicht anders piepen. Elke uitspraak van de kleinste mandataris wordt door de goegemeente op een weegschaaltje gelegd en als partijprogramma bestempeld.

In tegenstelling tot bepaalde andere partijen mag je in de VLD een afwijkende mening hebben! De wil van de voorzitter of de belangrijkste politicus is géén wet. (u weet wel dat dit uitzonderlijk is in vlaanderen...)

Nee, de wil van de meerderheid is wet, maar de voorzitter veegt die terzijde.

Van Quickenborne is de voorloper van een jonge generatie liberalen die op dit moment Jong VLD leidt en die onvermijdelijk op termijn VLD zal ZIJN.

Dat hoop ik ten zeerste, in afwachting stem ik NU op een partij die NU ondubbelzinnig naar onafhankelijkheid en vrijheid van meningsuiting streeft.

Bovendien zal de democratie zegevieren binnen de VLD. Geen 'gedaan en basta'.

En hoeveel percent meerderheid moet daarvoor zijn? 60? 70?


Of ze het zullen volgen weet ik niet. Maar vroeg of laat zullen ze niet anders kunnen eh...

De vld is democratisch in zijn beslissingen en zijn bestuurssamenstelling en indien een meerderheid voor de standpunten is, dan zullen ze zich daar op termijn bij moeten neerleggen.

Natuurlijk hebben ze het recht om een afwijkende mening te hebben

Als ze democratisch zijn wordt vanaf NU confederalisme een programmapunt, mening van De Croo en consoorten terzijde gelaten.

VL
4 januari 2003, 19:38
Die kleppen laten me desondanks toe om in te zien dat jouw marginale partijtje geen zier beter is dan de andere qua democratische inhoud.

Na de verkiezingen zal de hoera-stemming waarschijnlijk al getemperd worden, als de 5%-drempel niet overschreden wordt.

België zal een véél langer leven beschoren zijn dan het laatste splintertje dat er van de geëxplodeerde VU overschiet.

We zullen zien. En één van ons zal lachen!!!

Supe®Staaf
4 januari 2003, 20:40
Die kleppen laten me desondanks toe om in te zien dat jouw marginale partijtje geen zier beter is dan de andere qua democratische inhoud.

Na de verkiezingen zal de hoera-stemming waarschijnlijk al getemperd worden, als de 5%-drempel niet overschreden wordt.

België zal een véél langer leven beschoren zijn dan het laatste splintertje dat er van de geëxplodeerde VU overschiet.

We zullen zien. En één van ons zal lachen!!!
Neen hoor.
Ik ben veel te goed van inborst om met jouw miserie te lachen.
Je blijft welkom in het België van morgen, vooral wanneer je jeugdige overmoed en goedgelovigheid zal getemperd zijn, en je vaderlandslievende gevoelens een beetje zullen opflakkeren en aanwakkeren.

Knuppel
4 januari 2003, 20:58
Staaf,
reageer je ook nog op die andere "democratische" houding van de VLD?
Of komt dat soort "democratie" je alleen maar goed uit en klaag je ze daarom NIET aan?

Xenon
7 januari 2003, 11:37
het is werkelijk typisch dat de uitspraken van een , toegegeven prominent, lid van de VLD bepalend zouden zijn voor wat de VLD doet.

In tegenstelling tot bepaalde andere partijen mag je in de VLD een afwijkende mening hebben! De wil van de voorzitter of de belangrijkste politicus is géén wet. (u weet wel dat dit uitzonderlijk is in vlaanderen...)
Blijkbaar wel, de woorden van Verhofstadt zijn nog niet koud of Dewael trekt zijn kak al in. Hij ziet in de regeringsonderhandelingen na de federale verkiezingen geen groot communautair luik. :roll:

vivanter007
8 januari 2003, 16:27
Van Quickenborne is de voorloper van een jonge generatie liberalen die op dit moment Jong VLD leidt en die onvermijdelijk op termijn VLD zal ZIJN.


Haha! Dat meen je toch zelf niet?
Zeg liever: Van Quickenborne wordt VLD of hij zal niet zijn!
Let op mijn woorden...

Godfried
8 januari 2003, 16:37
Daar nog eens bovenop wil ik benadrukken dat de premier en de kamervoorzitter het recht hebben een bepaalde mening te hebben en deze te verkondigen. Liberalisme en Democratie zijn onlosmakelijk.

U hebt toch werkelijk een blind vertrouwen in uw partij he. De zaak is echter NU van belang, want als we een nieuwe staatshervorming willen, moeten de grondswetartikels NU voor herziening vatbaar verklaard worden. En uitgerekend nu trekt de VLD dus zijn staart in en gaat weer plat op de buik voor de franstalige eisen. Bah! Huichelaars, leugenaars, schurken, dat zijn het. De CD&V was erg, heel erg, maar paars-groen, da's gewoon niet meer odner woorden te brengen. Ik denk dat ons land er nog beter aan toe zou zijn ZONDER een regering dan met dit zootje potverteerders, die senaatszetels verkopen voor 2 miljoen, voor elke verplaatsing prive-helicopters en dito legervliegtuigen laten aanrukken, erin slagen 5 miljard (!) uit te geven aan een website,...

Knuppel
8 januari 2003, 16:56
het is werkelijk typisch dat de uitspraken van een , toegegeven prominent, lid van de VLD bepalend zouden zijn voor wat de VLD doet.

In tegenstelling tot bepaalde andere partijen mag je in de VLD een afwijkende mening hebben! De wil van de voorzitter of de belangrijkste politicus is géén wet. (u weet wel dat dit uitzonderlijk is in vlaanderen...)
Blijkbaar wel, de woorden van Verhofstadt zijn nog niet koud of Dewael trekt zijn kak al in. Hij ziet in de regeringsonderhandelingen na de federale verkiezingen geen groot communautair luik. :roll:

Inderdaad!

Die onderhandelingen moeten volgens Dewael verschoven worden naar de verkiezingen in 2004. Dan wordt er gekozen voor de gewestregeringen. Nochtans staan de kopstukken van de "Vlaamse" regering, zoals Dewael en Stevaert, op de verkiezingslijsten voor de federale regering.
We worden toch nogal voor dommekloten aanzien door onze zoveel slimmere en ontegensprekelijk meer hoogstaande vertegenwoordigers. :roll: