PDA

View Full Version : Olijfboom coalitie minst plausible ?....


FXiGoR
26 mei 2010, 18:00
Er zijn inderdaad reeds een aantal partijen die luidop dromen over een olijfboom coalitie.
Groen! deed dat nog gisteren bij monde van hun partijvoorzitter VanBesien.

Maar laat ons even stilstaan en nadenken mochten de verkiezingsuitslag inderdaad de peiling bevestigen. Zijnde N-VA 26% and CD&V onder de 20%.

1)Dit zou de laagste score ooit zijn dat de CD&V gehaald heeft in het na-oorlogse tijdperk ( en zou me niet verwonderen sedert de oprichting van België).
2) Een partij die van 12-13% naar 26% springt (de N-VA) en daarmee de grootste partij wordt, is de grootste verkiezingsoverwinning ooit behaald in het na-oorlogse tijdperk.

Even ernstig nu: Dit maakt de N-VA encontournable en maakt de CD&V de grote verliezer. Na de dioxine crisis heeft de CD&V ook een grote nederlaag opgelopen en verstond onmiddellijk dat het tijd werd om een oppositie kuur te volgen.

Dan zal de algemene opinie niet aanvaarden dat na 13 juni de CD&V even met de sp.a en groen! aan tafel gaat zitten om een regering te vormen.
Ze traditionele partijen hebben reeds een cordon sanitaire uitgesproken tegen het VB. Indien het nodig zou geweest zijn op crucilale momenten dan deden ze het waarschijnlijk ook tegen LDD. Maar dit nu nog eens stilzwijgend doen tegen de N-VA dan is dit pas het einde van de democratie ( begrijp me niet verkeerd ik ben persoonlijk geen N-VA'er).

Als de peiling bewaarheid worden dan is de N-VA encontournable en zullen zij degenen zijn die de anderen uitnodigen aan de onderhandelingstafel.
Dan dient er zich een waaier van mogelijkheden aan.
De N-VA neemt de CD&V erbij (want ze hebben trouwens al in het zelfde bed gelegen en kan me niet inbeelden dat de ene van de andere opeens denkt dat ze een ongeneeslijke ziekte heeft).
Als die 2 partijen het kunnen vinden met elkaar dan hoeven ze er niet echt nog een 3de partner bij te nemen.
Een slagkrachtige regering vormen met slechts 2 partijen is te preferen boven een tripartiette. Indien ze het toch willen kunnen ze er nog een 3de partij bijnemen in de vorm van sp.a. Dit zou dan ook nog eens een weerspiegeling zijn van het Vlaams parlement ( die tot op heden goed lijkt te werken)
Maar de O-VLD en de N-VA (gewild of niet gewild) hebben reeds een princiepsakkoord dat er niet in een regering wordt gestapt indien er geen verregaande staatshervomring komt. Dus is de kans groot dat de N-VA een soort van bedankinkje geeft aan de O-VLD omdat die de stekker uit de regering hebben getrokken en dit de kans geeft aan de N-VA om hun populariteit nu te verzilveren. Dus in dit geval N-VA, CD&V en O-VLD.
Dan is er nog een mogelijkheid dat N-VA de O-VLD als eerste partner neemt en dat ze alsnog de LDD erbij nemen om aan een meerderheid te geraken.
Maar hoe gevoelig zal dit liggen voor de O-VLD om aan hun aarstvijand Dedecker een minister portefeuille te geven. Voor B.Dewever veel minder moeite omdat dit hem complete zielerust zal geven nadat hij Dedecker ooit in z'n partij had opgenomen en hem een week later reeds moest dumpen.

Nog een andere mogelijkheid is N-VA, CD&V en groen!.
Maar last but not least bestaat de mogelijkheid dat de N-VA de CD&V inderdaad als grote verliezer beschouwt en nog een soort in-de steek-gelaten-gevoel overhoudt aan hun kort kartel-huwelijk en de achterban het niet duld dat ze de CD&V meeneemt in de boot.
Dan ligt er terug een waaier van mogelijkheden open waarbij ze kunnen kiezen tussen blauwen en rooien en groenen om tot een meerderheid te komen. Vergeet niet dat bij de vorming van een Vlaamse regering B.Dewever het goed kon vinden met Caroline Genéz.

Ik zei in het begin van m'n posting: Even ernstig nu, wel dan is de olijfboomcoalitie de minst plausible als en ik zeg nogmaals ALS de verkiezingen de laatste peiling bevestigen.

FXiGoR

Jazeker
26 mei 2010, 21:16
Maar de O-VLD en de N-VA (gewild of niet gewild) hebben reeds een princiepsakkoord dat er niet in een regering wordt gestapt indien er geen verregaande staatshervomring komt. Dus is de kans groot dat de N-VA een soort van bedankinkje geeft aan de O-VLD omdat die de stekker uit de regering hebben getrokken en dit de kans geeft aan de N-VA om hun populariteit nu te verzilveren. Dus in dit geval N-VA, CD&V en O-VLD.
Dan is er nog een mogelijkheid dat N-VA de O-VLD als eerste partner neemt en dat ze alsnog de LDD erbij nemen om aan een meerderheid te geraken.
Maar hoe gevoelig zal dit liggen voor de O-VLD om aan hun aarstvijand Dedecker een minister portefeuille te geven. Voor B.Dewever veel minder moeite omdat dit hem complete zielerust zal geven nadat hij Dedecker ooit in z'n partij had opgenomen en hem een week later reeds moest dumpen.

Nog een andere mogelijkheid is N-VA, CD&V en groen!.
Maar last but not least bestaat de mogelijkheid dat de N-VA de CD&V inderdaad als grote verliezer beschouwt en nog een soort in-de steek-gelaten-gevoel overhoudt aan hun kort kartel-huwelijk en de achterban het niet duld dat ze de CD&V meeneemt in de boot.
Dan ligt er terug een waaier van mogelijkheden open waarbij ze kunnen kiezen tussen blauwen en rooien en groenen om tot een meerderheid te komen. Vergeet niet dat bij de vorming van een Vlaamse regering B.Dewever het goed kon vinden met Caroline Genéz.

Ik zei in het begin van m'n posting: Even ernstig nu, wel dan is de olijfboomcoalitie de minst plausible als en ik zeg nogmaals ALS de verkiezingen de laatste peiling bevestigen.

FXiGoR

Groen! deed dat nog gisteren bij monde van hun partijvoorzitter VanBesien.

Maar laat ons even stilstaan en nadenken mochten de verkiezingsuitslag inderdaad de peiling bevestigen.

Zijnde N-VA 26% and CD&V onder de 20%.

2)Een partij die van 12-13% naar 26% springt (de N-VA) en daarmee de grootste partij wordt, is de grootste verkiezingsoverwinning ooit behaald in het na-oorlogse tijdperk.

Ze traditionele partijen hebben reeds een cordon sanitaire uitgesproken

Als de peiling bewaarheid worden

Een slagkrachtige regering vormen met slechts 2 partijen is te preferen boven een tripartiette.

Och ja... ik ben single en heb niets tegen drie paar tieten.

een weerspiegeling zijn van het Vlaams parlement (die tot op heden goed lijkt te werken)

(begrijp me niet verkeerd ik ben persoonlijk geen N-VA'er)

...

Tot aan die voorlaatste aanhaling ben ik blijven lezen, maar toen werd het me echt wel te veel. Dat een mens al eens een tikfoutje maakt of wat achter loopt op de vele herzieningen van spelling en grammatica, tot daar aan toe, maar er zijn grenzen. Die laatste quote die ik van je hier post... menslief, ik help het je hopen of de Nederlandse taal is totaal verloren in twee maanden tijd.

Jazeker
26 mei 2010, 21:20
En nu nog Caroline Gennez juist spellen. Niet uit respect voor dat paard, maar uit respect voor de lezer.

Jazeker
26 mei 2010, 21:22
En de eerste die hier zo flauw uit de hoek komt dat ie gaat stellen dat Gennez het equivalent is van drie paar tieten, kan me maar beter niet op straat tegen komen.

John Stufflebeam
26 mei 2010, 22:11
Als de peiling bewaarheid worden dan is de N-VA encontournable en zullen zij degenen zijn die de anderen uitnodigen aan de onderhandelingstafel.

Het volk kiest het parlement, de koning kiest de formateur. En dat gaat zo:

- Marianne thyssen wordt informateur.
- Informateur Thyssen ontvangt partijvoorzitters, de ontslagnemende voorzitters kamer en senaat, ontslagnemend premier Leterme, de gouverneur van de Nationale Bank, de voorzitter van het VBO, de vakbondsvoorzitters, de voorzitte van de voetbalbond, de voorzitter van de koninklijke duivenbond, Justine, Kim, Tom Dice etc.
-Informateur Thyssen komt tot de onthutsende vaststelling dat er dringend een sociaal-economische regering nodig is, wegens de euro-crisis, de spanningen tussen Noord- en Zuid-Korea, het olielek in de Golf, de opwarming van de Aarde, en de dreigende uitbarsting van een tweede Ijslandse vulkaan, met een nog moeilijkere naam dan de vorige.
- Informateur Thyssen brengt aan de koning verslag uit: enkel een olijfboomcoalitie kan het land redden. De communautaire problemen moeten enkele jaren wachten.
-De koning benoem Elio Di Rupo tot formateur. Hij moet een olijfboomregering vormen, en een agenda en methode vaststellen voor de communautaire onderhandelingen van 2012-2014.
- Di Rupo aanvaardt de opdracht.
- Twee maand later legt de regering Di Rupo de eed af. Het is een olijfboomcoalitie, nu ja, aan Vlaamse kant een olijfstruikcoalitie, want daar is geen meerderheid.
- Er komt een grote Nationale Staatshervormingsconferentie in 2013. Daar worden de principes vastgelegd van de grote staatshervorming die er pas na de verkiezingen van 2014 zal komen.

Kan dat? Ja, dat gaat, als Thyssen op haar voorzittersstoel blijft. En dat hangt van de verkiezingsuitslag af: Thyssen heeft weinig te vrezen bij 19,5-20%. Rond 18% of lager - en een slecht persoonlijk resultaat - neemt ze ontslag. En dat betekent voorzittersverkiezingen, en oppositie.

En dan, maar alleen dan, mag de N-VA mee onderhandelen. En komt er een staatshervorming.

FXiGoR
27 mei 2010, 00:03
Het volk kiest het parlement, de koning kiest de formateur. En dat gaat zo:

- Marianne thyssen wordt informateur.
- Informateur Thyssen ontvangt partijvoorzitters, de ontslagnemende voorzitters kamer en senaat, ontslagnemend premier Leterme, de gouverneur van de Nationale Bank, de voorzitter van het VBO, de vakbondsvoorzitters, de voorzitte van de voetbalbond, de voorzitter van de koninklijke duivenbond, Justine, Kim, Tom Dice etc.
-Informateur Thyssen komt tot de onthutsende vaststelling dat er dringend een sociaal-economische regering nodig is, wegens de euro-crisis, de spanningen tussen Noord- en Zuid-Korea, het olielek in de Golf, de opwarming van de Aarde, en de dreigende uitbarsting van een tweede Ijslandse vulkaan, met een nog moeilijkere naam dan de vorige.
- Informateur Thyssen brengt aan de koning verslag uit: enkel een olijfboomcoalitie kan het land redden. De communautaire problemen moeten enkele jaren wachten.
-De koning benoem Elio Di Rupo tot formateur. Hij moet een olijfboomregering vormen, en een agenda en methode vaststellen voor de communautaire onderhandelingen van 2012-2014.
- Di Rupo aanvaardt de opdracht.
- Twee maand later legt de regering Di Rupo de eed af. Het is een olijfboomcoalitie, nu ja, aan Vlaamse kant een olijfstruikcoalitie, want daar is geen meerderheid.
- Er komt een grote Nationale Staatshervormingsconferentie in 2013. Daar worden de principes vastgelegd van de grote staatshervorming die er pas na de verkiezingen van 2014 zal komen.

Kan dat? Ja, dat gaat, als Thyssen op haar voorzittersstoel blijft. En dat hangt van de verkiezingsuitslag af: Thyssen heeft weinig te vrezen bij 19,5-20%. Rond 18% of lager - en een slecht persoonlijk resultaat - neemt ze ontslag. En dat betekent voorzittersverkiezingen, en oppositie.

En dan, maar alleen dan, mag de N-VA mee onderhandelen. En komt er een staatshervorming.

Hi John,

Wat ik schreef is al zoveel als een fait divers. Vanavond in Ter Zake gaf Van Bessien zelf aan dat indien de verkiezingsuitslag die peiling bevestigd, dat het evident is dat de N-VA aan zet zal zijn.

Met 26% is het zelf mogelijk dat de N-VA de grootste partij zou kunnen zijn. Er is een ongeschreven wet dat de grootste partij de formateur levert en zal Di Rupo in dat geval waarschijnlijk enkel een beleefdheidsbezoek brengen aan de Koning.

U zegt dat enkel een olijfboomcoalitie de regering het land kan redden. Laat me toe daar op te reageren. Ik kwam hier verleden week voor eerst op dit forum. 99% van wat ik hier lees zijn one-liners en worden geschreven door mensen die achter een bepaald gedachtengoed staan of achter een bepaalde vlag of een bepaalde strekking ondersteunen.
Ik geef een objectieve mening waarbij alles mogelijk is en ik geen enkele voorkeur heb.
Als we even "gezond" nadenken en even bij die peiling stilstaan waarom de N-VA zo hoog scoort....
Voor de man in de straat heeft de BHV saga geen enkele betekenis. Waarom zou het. Die BHV effecteert slechts 80 tot 100.000 mensen. Dus iemand in die in Aarlon woont of in Knokke of in De Panne heeft daar geen uitstaans mee.
MAAR....al die mensen beginnen te begrijpen of zijn bereid te geloven dat normaal regeren niet meer mogelijk is tenzij er een grote staatshervorming komt ( dat is ten slotte wat we alle dagen vernemen uit monde van alle politiekers).
Dus zegt de man in de straat: Los dan eerst dat communautair probleem zo snel mogelijk op en begin nadien zo dringend mogelijk terug de echte prioriteiten van ons land aan te pakken.
Aan wie moet je die taak geven om dat zo snel mogelijk op te lossen ? ...Eerlijk ?...
De man in de straat zegt: Niet aan de meest traditionele partijen. Die hebben hun kans (lees: meerdere kansen) gehad gedurende 3 jaar en niet benut.
Dan is een logisch gevolg om er de wat radicalere partijen er op los te laten. Zullen zij slagen ?....Only time will tell us. Slagen ze in hun opdracht dan bevestigen ze het enorm vertrouwen dat ze kregen en worden ze de nieuwe politieke orde waarbij eeuwige roem hen wacht. Slagen ze niet dan zal de man in de straat een les gekregen hebben dat er in de politiek geen snelle eenzijdige oplossing of mirakuleuze snelpleisters bestaan om dergelijke problemen aan te pakken maar dat een land als België het moet hebben van homeopatische oplossingen. Waarbij alle partijen en mensen er zich kunnen in vinden maar waarbij de spoeling zo dun is dat men nauwelijks nog kan spreken van een echte oplossing.

Vriendelijke groeten....FXiGoR

Pieter B
27 mei 2010, 02:00
Het volk kiest het parlement, de koning kiest de formateur. En dat gaat zo:

- Marianne thyssen wordt informateur.
- Informateur Thyssen ontvangt partijvoorzitters, de ontslagnemende voorzitters kamer en senaat, ontslagnemend premier Leterme, de gouverneur van de Nationale Bank, de voorzitter van het VBO, de vakbondsvoorzitters, de voorzitte van de voetbalbond, de voorzitter van de koninklijke duivenbond, Justine, Kim, Tom Dice etc.
-Informateur Thyssen komt tot de onthutsende vaststelling dat er dringend een sociaal-economische regering nodig is, wegens de euro-crisis, de spanningen tussen Noord- en Zuid-Korea, het olielek in de Golf, de opwarming van de Aarde, en de dreigende uitbarsting van een tweede Ijslandse vulkaan, met een nog moeilijkere naam dan de vorige.
- Informateur Thyssen brengt aan de koning verslag uit: enkel een olijfboomcoalitie kan het land redden. De communautaire problemen moeten enkele jaren wachten.
-De koning benoem Elio Di Rupo tot formateur. Hij moet een olijfboomregering vormen, en een agenda en methode vaststellen voor de communautaire onderhandelingen van 2012-2014.
- Di Rupo aanvaardt de opdracht.
- Twee maand later legt de regering Di Rupo de eed af. Het is een olijfboomcoalitie, nu ja, aan Vlaamse kant een olijfstruikcoalitie, want daar is geen meerderheid.
- Er komt een grote Nationale Staatshervormingsconferentie in 2013. Daar worden de principes vastgelegd van de grote staatshervorming die er pas na de verkiezingen van 2014 zal komen.

Kan dat? Ja, dat gaat, als Thyssen op haar voorzittersstoel blijft. En dat hangt van de verkiezingsuitslag af: Thyssen heeft weinig te vrezen bij 19,5-20%. Rond 18% of lager - en een slecht persoonlijk resultaat - neemt ze ontslag. En dat betekent voorzittersverkiezingen, en oppositie.

En dan, maar alleen dan, mag de N-VA mee onderhandelen. En komt er een staatshervorming.

Visionair dat je bent :D

The Sands of Time
27 mei 2010, 08:03
De Franstaligen manoevreren duidelijk richting Olijfboom of "Gouvernement d'Union Nationale".

Daarmee bedoelen ze eigenlijk:
- Olijfboom: PS-Ecolo-CDH-SP.A-Groen-CD&V.
=> Als je de peilingen mag geloven betekent dat +/- 80% van de stemmen in Franstalig Belgie en 44% in Vlaanderen.

- Regering van "Nationale Eénheid": PS-Ecolo-CDH-MR/FDF-SP.A-Groen-CD&V-VLD
=> Dit betekent sowieso 100% van de Franstalige stemmen en +/- 55% van de Vlaamse.

De enige manier waarop geen van de twee waarschijnlijk zou lukken, is als Groen onder de kiesdrempel zou duiken (wat niet helemaal uitgesloten is, aangezien ze het altijd een paar procent minder goed doen in realiteit dan in de peilingen) én als de SP.A onder de 15% blijft, want dan komt Gennez in de problemen.

Gezien het quasi-lovefest tijdens een debat op de RTBf gisteren tussen Gennez en Di Rupo mag je zeker zijn dat er achter de schermen hard aan deze scenario's wordt gewerkt.

Anna List
27 mei 2010, 08:27
je kan als Vlaming maar hopen dat de V partijen een absolute meerderheid halen in Vlaanderen ... opdat de andere Noord Belgische partijen zich niet zouden wagen aan een pro-Belgische staatshervorming.

Steben
27 mei 2010, 08:37
NVA + CD&V + VLD ...
hmmm doet mij denken aan 2007

blauw-conservatief is een qua ideologie en programma droomcoalitie voor Vlaanderens situatie,
jedoch,
dit is België.

De gemuilkorfde
27 mei 2010, 08:56
En als ze nu eens voor iets totaal asymmetrisch gaan ?
Stel, langs Vlaamse kant is N-VA grote overwinnaar, maar is nog boos op CD&V omwille van het opbreken van het kartel indertijd ?
N-VA neemt Open VLD erbij, maar heeft nog niet genoeg voor een meerderheid, en neemt SP.a erbij.
Paars-Geel dus, of eigenlijk Geel-Paars, want geel is het grootst (maar Paars-Geel klinkt beter dan Geel-Paars).

En aan Franstalige kant is de PS de grootste, die er CDH bijneemt.

Dus dan krijg je Rooms-Rood, Paars-Geel.

Gwyndion
27 mei 2010, 09:05
Gezien het moddergooien van de CD&V zou CD&V met NV-A onaanvaardbaar zijn. Tenzij O-VLD Vanhengel terugfluit wil O-VLD niet met NV-A. Maakt mogelijke overeenkomsten vrij moeilijk.