PDA

View Full Version : Fietstap als waardig alternatief voor fietsbel ?

Spirito
11 juni 2010, 12:29
Wielertoeristen staan doorgaans niet te springen om een fietsbel op hun racer te monteren. Dat oogt nu eenmaal niet. De 'fietstap' kan misschien een alternatief worden voor de stiefmoederlijk behandelde fietsbel. De fietstap is een soort armband met een claxon erin. Door die te activeren, wordt een geluid van 93 decibel geproduceerd. Luid genoeg om tragere weggebruikers (wandelaars of andere fietsers) te waarschuwen dat je op komst bent. De fietstap is een initiatief van de staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe

http://www.ikfietsproper.be/ik-fiets-proper/detail/fietstap-alternatief-voor-fietsbel

Heeft hier iemand ervaring mee ? Mij lijkt het toch ook maar een heel gedoe.

backfire
11 juni 2010, 12:47
Valt wel mee, maar het zou als geluid het typische fietsbelgeluid moeten hebben, niet dat deuntje.

Micele
11 juni 2010, 15:39
Wel illegaal, de wegcode zou eerst moeten aangepast worden.

Artikel 33: Gebruik van geluidstoestellen
33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art33

Een "fietstap" is uiteraard niet voorzien in de wegcode noch in enig technisch reglement.

Het verplichte geluidstoestel voor een rijwiel is namelijk duidelijk bepaald in de wegcode :

82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82#82.2

Cdude
11 juni 2010, 16:13
Ook fietsbellen helpen geen REET.
Ik VERSLIJT er méér dan een per jaar om dat de idioten niet luisteren of EERST kijken ipv netjes rechts te gaan.
Uiteindelijk moet ik ALTIJD nog roepen.:evil::roll::evil:

kiko
11 juni 2010, 18:03
Ik pijnig mijn hersens maar zonder resultaat. Ik worstel namelijk met de vraag waarom wielertoeristen nog liever doodvallen dan een klassieke bel te installeren ?

Micele
11 juni 2010, 19:15
Ik VERSLIJT er méér dan een per jaar om dat de idioten niet luisteren of EERST kijken ipv netjes rechts te gaan.

Met de auto´s is het ook zo, geen enkele auto schuift opzij naar de berm als ik wil inhalen... ;-)

Sommigen geven zelfs nog gas bij als ze ingehaald worden...

Scherven A. Mok
11 juni 2010, 20:04
De fietsbel gebruiken is een kunst op zich. Men dient zoveel factoren in rekening te brengen dat het veel weg heeft van een schaakspel. Ik ben in deze van goede wil maar krijg nog geregeld een stortvloed verwensingen mijn rug op. Je moet de persoon langs achter inschatten. Hoe oud zijn ze, dragen ze een hoorapparaatje, gaan ze rechtdoor blijven gaan, zijn ze in gedachten verzonken, hebben ze gedronken, ... . Ook de wind, de omgeving, de ondergrond, de breedte van doorgang, ... . Al die factoren dienen op korte tijd verwerkt te worden.
Nog even bij toevoegen dat ik een gewone fiets gebruik en geen wielertoerist ben.
Maar dus ja, dikwijls gebeurt het dat ik te vroeg bel waardoor de voetganger verschiet, of te laat bel waardoor de voetganger evengoed verschiet.
Als we het gemotoriseerd vervoer eens afschaften dan kan de fietser gebruik maken van de rijbaan en de voetganger van het pad. Tenslotte heet het rijbaan en niet geef iedereen kanker en stressvliegbaan. En een pad of het nu voetgangers- of fietspad is blijft een pad. Pad komt van pied en dat is voet.

kiko
11 juni 2010, 20:37
De fietsbel gebruiken is een kunst op zich. Men dient zoveel factoren in rekening te brengen dat het veel weg heeft van een schaakspel. Ik ben in deze van goede wil maar krijg nog geregeld een stortvloed verwensingen mijn rug op. Je moet de persoon langs achter inschatten. Hoe oud zijn ze, dragen ze een hoorapparaatje, gaan ze rechtdoor blijven gaan, zijn ze in gedachten verzonken, hebben ze gedronken, ... . Ook de wind, de omgeving, de ondergrond, de breedte van doorgang, ... . Al die factoren dienen op korte tijd verwerkt te worden.
Nog even bij toevoegen dat ik een gewone fiets gebruik en geen wielertoerist
Gewoon een beetje vertragen en tijdig bellen, meer komt er niet bij kijken. Het is gewoon een vorm van defensief fietsrijden.

stropke
11 juni 2010, 22:36

En wat roept gij dan zoal?
Toch nie om :oops: oorkes van te krijgen.:lol::lol:

Jedd
13 juni 2010, 21:31
Ik VERSLIJT er méér dan een per jaar

hoe verslijt ge in godsnaam een fietsbel ?

ik heb het gevoel dat ge het ding verkeerd gebruikt. Niet moeilijk dat het niet werkt.

lantjes
14 juni 2010, 08:35

Zou je niet beter uw snelheid aanpassen aan de overige weggebruikers? :? Ne wielerterrorist zeker?

Bovenbuur
14 juni 2010, 09:50
Fietsbel? Ze zien me wel op het moment dat ik ertussen steek. Als je van tevoren belt stoppen ze met trappen, gaan ze zo fietsen dat ze het fietspad optimaal versperren en gaan ze achterom zitten kijken.

Eigenzinnig
14 juni 2010, 19:08
Ik pijnig mijn hersens maar zonder resultaat. Ik worstel namelijk met de vraag waarom wielertoeristen nog liever doodvallen dan een klassieke bel te installeren ?
Luiheid...zit namelijk niet standaard op een racefiets..

Er moet trouwens niet gezeurd worden over de wielertoeristen en een fietsbel..mensen reageren identiek op een snelle(re) achterligger die belt of roept..( zo dus 8O ) :-P

Cdude
14 juni 2010, 20:01
Fietsbel? Ze zien me wel op het moment dat ik ertussen steek. Als je van tevoren belt stoppen ze met trappen, gaan ze zo fietsen dat ze het fietspad optimaal versperren en gaan ze achterom zitten kijken.
EX fucking ACTLY...:twisted::2gunfire::twisted::2gunfire:

kiko
14 juni 2010, 20:17
Luiheid...zit namelijk niet standaard op een racefiets..

Luiheid en ook een flinke scheut ijdelheid. Een fietsbel hoort gewoon niet op een racefiets volgens vele wielertoeristen, einde discussie. Een goede reden kunnen ze me echter nooit geven.

kiko
14 juni 2010, 20:23
Ik weet niet in welke streek vol boerenpummels jij woont, maar hier zijn de mensen nog normaal, als je hier nl. de fietsbel gebruikt, gaat men - hou je vast - gewoon even opzij, zoals het hoort.

Als jij echter belt, begint je voorligger, gek geworden door de indringende toon van de bel, wilde manoeuvers uit te voeren terwijl hij als een gek van links naar rechts rijdt, zodoende het fietspad blokkerend... of zo wil je ons toch doen geloven.

Eigenzinnig
14 juni 2010, 20:24
Luiheid en ook een flinke scheut ijdelheid. Een fietsbel hoort gewoon niet op een racefiets volgens vele wielertoeristen, einde discussie. Een goede reden kunnen ze me echter nooit geven.

Voor sommige personen zijn alle wielertoeristen gewoon het schorem van de weg..einde discussie..

Weet dat een deel wielertoeristen 'gehaat' wordt door de rest omdat ze door hun gedrag de reputatie verknoeien van een meerderheid..that's a fact

kiko
14 juni 2010, 20:27
Weet dat een deel wielertoeristen 'gehaat' wordt door de rest omdat ze door hun gedrag de reputatie verknoeien van een meerderheid..that's a fact
Da's waar.

Eigenzinnig
14 juni 2010, 20:27
Als jij echter belt, begint je voorligger, gek geworden door de indringende toon van de bel, wilde manoeuvers uit te voeren terwijl hij als een gek van links naar rechts rijdt, zodoende het fietspad blokkerend... of zo wil je ons toch doen geloven.

Als u nu wil insinueren dat iedere doorsnee fietser dolenthousiast plaats maakt voor een snellere medemens dan vergis je je toch schromelijk...

Bellen of roepen of whatever heeft op sommige mensen hetzelfde effect als flikkeren met je verstralers op een trage linksevak rijder..

Schelfie
14 juni 2010, 20:49
Als die wielermongolen nu eens zouden doen zoals iedereen en die fietsen conform maakten aan de verkeersregels (reflectoren, voor- en achterlichten, fietsbel...) was al dat gedoe met een fietstap en god weet wat nog allemaal niet nodig.
Ik vind dat de politie elke wielerterrorist waarvan de fiets niet in orde is met de verkeerswet vanaf nu beboet moeten worden.

Eigenzinnig
14 juni 2010, 20:56
http://www.denderleeuw.be/nl/press/100/helft-gecontroleerde-fietsen-wettelijk-niet-in-orde.html

Iedere 'mongool' gelijk voor de wet..
Zuip nog wat meer vedett...

Schelfie
14 juni 2010, 21:05
http://www.denderleeuw.be/nl/press/100/helft-gecontroleerde-fietsen-wettelijk-niet-in-orde.html

En die worden dan ook stevig beboet wanneer ze gepakt worden.
En die wielerterroristen?

Scherven A. Mok
15 juni 2010, 06:05

De politiek bepaalt wel allerlei regels voor de autoproducenten maar niet voor de fietsproducenten. Als je de markt laat doen krijg je altijd zever. Met een auto moet je ook niet alle twee manden naar de garage omdat de lichten het weer niet meer doen of je claxon er weer is afgevallen.

Scherven A. Mok
15 juni 2010, 06:07

Klopt. En als je niet belt krijg je een stortvloed verwensing naar je rug geslingerd want dan zijn ze ook verschoten. Zoals ik al zei. De fietsbel gebruiken is een ware en onderschatte kunst.

pibo®
15 juni 2010, 16:40

Omdat de meeste van de automobilisten toch geen bel horen !

Ganzenbordfan
15 juni 2010, 17:14
Als we het gemotoriseerd vervoer eens afschaften dan kan de fietser gebruik maken van de rijbaan en de voetganger van het pad. Tenslotte heet het rijbaan en niet geef iedereen kanker en stressvliegbaan. En een pad of het nu voetgangers- of fietspad is blijft een pad. Pad komt van pied en dat is voet.

2

kiko
15 juni 2010, 18:02
Klopt. En als je niet belt krijg je een stortvloed verwensing naar je rug geslingerd want dan zijn ze ook verschoten. Zoals ik al zei. De fietsbel gebruiken is een ware en onderschatte kunst.
Bijlange niet.

Gewoon tijdig bellen, wat is daar nu moeilijk aan ? Uiteraard, als je als een gek komt aangevlamd is het inderdaad een stuk moeilijker om op het gepaste tijdstip te bellen en te verwachten dat twee seconden later het fietspad volledig vrij is.

AsGardSGO
16 juni 2010, 15:53
Bellen of roepen of whatever heeft op sommige mensen hetzelfde effect als flikkeren met je verstralers op een trage linksevak rijder..

Beiden zijn ze degoutant arrogant gedrag alvast.
Als fietser heb ik nog maar zeer weinig dat negeren van de bel meegemaakt terwijl dat flikkeren met de verstralers tegen 160+ al meermaals.

Eigenzinnig
16 juni 2010, 16:02
Als fietser heb ik nog maar zeer weinig dat negeren van de bel meegemaakt terwijl dat flikkeren met de verstralers tegen 160+ al meermaals.

Ik ga ook niet opzij als ik zelf 120 rijd, op een fietspad is geen duidelijke max. snelheid..anders werden snelheidsovertreders ook netjes afgeblokt..:-D

Micele
16 juni 2010, 16:23
Ik ga ook niet opzij als ik zelf 120 rijd, op een fietspad is geen duidelijke max. snelheid..anders werden snelheidsovertreders ook netjes afgeblokt..:-D

Aha, dus fietspaden met meer dan een rijvak, waar liggen die ? ;-)

Eigenzinnig
16 juni 2010, 16:36
Aha, dus fietspaden met meer dan een rijvak, waar liggen die ? ;-)

Hoe steek je een voorligger voorbij op het fietspad? :roll:

Eigenzinnig
16 juni 2010, 18:52
Bij het passeren van een fietser is een vuist blijkbaar ook handig om doorgang te krijgen..
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8P2RJDMI

Micele
16 juni 2010, 20:00
Hoe steek je een voorligger voorbij op het fietspad? :roll:
Ge moest eens weten wat er in "onze lappendeken-wegcode" staat of hoe ze "geïnterpreteerd" kan worden...

Volg je mee ?

TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 16: Inhalen

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16

Het fietspad maakt deel uit van de openbare weg:
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2

Fietsers zijn uiteraard bestuurders van hun rijwiel, een rijwiel is een voertuig:
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De zijdelingse veiligheidsafstand van 1 meter geldt niet van fietser tot fietser enkel van een fietser die een voetganger voorbijrijdt :
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.
Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.
En natuurlijk ook van auto of van een motorfiets tot fietser:
Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Verder is er nog Art 16.5
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
nu zou men denken aha, ziet ge wel, de inhalende fietser heeft toch een zekere verplichting tov een fietser die hij inhaalt, alhoewel zo ver als nodig kan ook 2 cm zijn...
Maar daar staat rijbaan in de context van 16.5...
en wat lezen we in het bovenste citaat:
Art 7.2...
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan
:roll::lol:

Duvelke
17 juni 2010, 16:35
hoe verslijt ge in godsnaam een fietsbel ?

ik heb het gevoel dat ge het ding verkeerd gebruikt. Niet moeilijk dat het niet werkt.

hahaha

guido 007
18 juni 2010, 07:53
Wel illegaal, de wegcode zou eerst moeten aangepast worden.

Een "fietstap" is uiteraard niet voorzien in de wegcode noch in enig technisch reglement.

Het verplichte geluidstoestel voor een rijwiel is namelijk duidelijk bepaald in de wegcode :

Moeten we dat maar aanpassen hé.