PDA

View Full Version : De slechte, onverzorgde en gevaarlijke wegen van België!


Zeno!
3 januari 2003, 20:37
Ik kom regelmatig in het buitenland en telkens ik het Koninkrijk der Belgen kom binnengereden valt mij één ding op: de rotslechte wegen!

- meestal harde beton in plaats van zachte asfalt
- barsten, kuilen en ontelbare oneffenheden in het wegdek
- zelfs op autostrades zijn er kuilen --> zéér gevaarlijk!
- in plaats van de wegen volledig te vernieuwen worden de putten amateutistisch opgevuld... wat dan enkele uren erna er weer door het zware verkeer wordt uitgereden
- kompleet verroeste vangrails
- vuil in de berm
- uitpuilende vuilbakken op de parkings, overal zwerfvuil
- verbleekte en kapotte verkeersborden worden blijkbaar niet vervangen
- enz enz enz....


De situatie in Wallonie is volgens mij erger dan in Vlaanderen. Ik was vandaag in de provincie Luik. En wat een schandalig slechte wegen heb ik daar gezien! Gewoon onbeschrijfelijk!

Komt het u bekend voor?

Knuppel
3 januari 2003, 20:45
Ja hoor! Zeer bekend zelfs want het viel ook mij op telkens ik uit het zuiden van Spanje terugkeerde. Net over de grens begon het hemelsbreed verschil met de wegen waar ik meer dan 2000 km. over had gereden.
Maar we moeten niet klagen hé?
Het gaat goed met dit land... :wink:

Dimitri
3 januari 2003, 20:52
Ja! Ik ben blij dat ik niet de enige ben. De snelweg Antwerpen-Luik was vroeger echt dramatisch, maar dat is gelukkig aan Vlaamse kant al stukken beter geworden.
Bij Luik is het inderdaad nog zeer droevig gesteld. Je hebt echt het idee dat er geasfalteerd is met rotsblokken. Behalve het wegdek ziet de rest van de wegen (berm, borden, parkeerplaatsen), niet alleen op de snelwegen trouwens, er ook uit alsof er 50 jaar niks aan gedaan is.
Het is wel nostalgisch, maar niet echt mooi. Bestaat er eigenlijk wel wegenbelasting in België?

Knuppel
3 januari 2003, 21:07
Ja! Ik ben blij dat ik niet de enige ben. De snelweg Antwerpen-Luik was vroeger echt dramatisch, maar dat is gelukkig aan Vlaamse kant al stukken beter geworden.
Bij Luik is het inderdaad nog zeer droevig gesteld. Je hebt echt het idee dat er geasfalteerd is met rotsblokken. Behalve het wegdek ziet de rest van de wegen (berm, borden, parkeerplaatsen), niet alleen op de snelwegen trouwens, er ook uit alsof er 50 jaar niks aan gedaan is.
Het is wel nostalgisch, maar niet echt mooi. Bestaat er eigenlijk wel wegenbelasting in België?

Toch wel Dimitri en die is niet niks maar je weet toch waarom dit een duur land is, hé? Het is zoals in een nest vogels. De grootste schreeuwlelijken krijgen de bek vol terwijl de anderen met opengesperde bek gapen maar amper wat krijgen.
En het geld blijft niet op de ruggen van onze arme politici groeien hé?

Godfried
3 januari 2003, 21:18
Ik kom regelmatig in het buitenland en telkens ik het Koninkrijk der Belgen kom binnengereden valt mij één ding op: de rotslechte wegen!


België is bij uitstek een doorrijland. Het is dan ook redelijk dat de kost voor het onderhouden van de autostrades mee gedeeld zou worden door de andere Europeanen die hier passeren. Ze zouden dus best tol gaan heffen op onze autostrades, zeker de noord-zuid en oost-west assen.

Zeno!
3 januari 2003, 21:18
Vlaanderen is nog niet zo lang ZELF bevoegd voor de wegeninfrastructuur. Vandaar dat er nog een aantal wegen kenmerken vertonen van het Belgische wegenbeleid...

Gelukkig is er al veel verbetering merkbaar. Toen ik vanuit Luik het bord "VLAANDEREN" voorbijreed, was het merkelijk beter.

PS: Op het bord was met graffiti het woord "REPUBLIEK" gespoten boven het woord "Vlaanderen" :D

Dimitri
3 januari 2003, 21:30
Toch wel Dimitri en die is niet niks maar je weet toch waarom dit een duur land is, hé? Het is zoals in een nest vogels. De grootste schreeuwlelijken krijgen de bek vol terwijl de anderen met opengesperde bek gapen maar amper wat krijgen.
En het geld blijft niet op de ruggen van onze arme politici groeien hé?

Ja, ik ken de verhalen over metrotunnels in Antwerpen en scheepsbruggen in Wallonië, daar zal het dan wel aan opgegaan zijn.

Vlaanderen is nog niet zo lang ZELF bevoegd voor de wegeninfrastructuur. Vandaar dat er nog een aantal wegen kenmerken vertonen van het Belgische wegenbeleid...

Gelukkig is er al veel verbetering merkbaar. Toen ik vanuit Luik het bord "VLAANDEREN" voorbijreed, was het merkelijk beter.

PS: Op het bord was met graffiti het woord "REPUBLIEK" gespoten boven het woord "Vlaanderen" :D

Ja, dat heb ik ook gezien! :D Het is in Vlaanderen een heel stuk beter geworden, maar ik vind het toch nog steeds wel link als je op de grens van Vlaanderen en Wallonië, waar dat bord 'Vlaanderen' staat in tegenovergestelde richting, met grote snelheid het dal in raast (de Jekervallei is het dacht ik), terwijl het wegdek zo slecht is.

Zeno!
3 januari 2003, 21:59
Inderdaad. Om je auto kapot te rijden!

En overal van die borden "route degradée"....! In plaats van de wegen zélf aan te pakken!!

Zeno!
3 januari 2003, 22:10
Als je de Vlaamse grens overrijdt kom je ook borden tegen:

"De Vlaamse overheid investeert hier in de aanleg van een "dassenraster" (of zoiets). Dit is een kleine afsluiting die dassen verhindert om de weg op te lopen...

Allemaal goed en wel, maar zouden ze niet beter het geld investeren in het onderhoud van de wegen zélf? :roll:

Dit is wèl een goed initiatief: de Vlaamse overheid heeft "wegeninspecteurs" in het leven geroepen om gebreken in het wegdek te signaleren zoals spoorvorming, enz. Mooi zo.

Wie durft er nu nog beweren dat Vlaanderen geen beter beleid voert dan de slecht-werkende en logge, ouderwetse "Belgische" overheid??

http://wegen.vlaanderen.be/communicatie/campagnes/2002/inspectie1.jpg http://wegen.vlaanderen.be/communicatie/campagnes/2002/inspectie2.jpg
http://wegen.vlaanderen.be/communicatie/campagnes/2002/spoorvorming_affiche.jpg

Dimitri
4 januari 2003, 00:33
Het verschil werd me inderdaad wel zichtbaar dit jaar vergeleken met 5 jaar geleden. In Wallonië is het nog steeds slecht.

Ik vraag me wel af hoe de wegeninspecteur te werk gaat, sluit hij een weg af als er ergens slecht wegdek is ofzo?

Dassenrasters zijn niet slecht, al die dode dieren op de weg is ook niet nodig. In Nederland is er op de Veluwe zelfs een ecoduct gemaakt. Daar loopt geen weg of water over de snelweg, maar alleen natuur, zodat dieren veilig de snelweg kunnen oversteken van het ene naar het andere natuurgebied.

democratsteve
4 januari 2003, 14:59
Ik doe twee keer per week het traject Retie, Arendonk, Reusel, Tilburg.
Het immens verschil dat je ziet als je over de grens bent is verbijsterend.
Vooral ook wat fietspaden betreft. In Arendonk is het fietspad enkele centimeters breed, en ze staan dan nog vol met geparkeerde auto's. De toestanden die ik daar soms zie, ongelofelijk.
Leuke anekdote: net voor je terug Belgie inrijd wordt op Nederlands grondgebied via een verkeersbord gewaarschuwd voor fietsers op de weg.

Knuppel
4 januari 2003, 15:26
Het verschil werd me inderdaad wel zichtbaar dit jaar vergeleken met 5 jaar geleden. In Wallonië is het nog steeds slecht.

Ik vraag me wel af hoe de wegeninspecteur te werk gaat, sluit hij een weg af als er ergens slecht wegdek is ofzo?

Dassenrasters zijn niet slecht, al die dode dieren op de weg is ook niet nodig. In Nederland is er op de Veluwe zelfs een ecoduct gemaakt. Daar loopt geen weg of water over de snelweg, maar alleen natuur, zodat dieren veilig de snelweg kunnen oversteken van het ene naar het andere natuurgebied.


In de buurt van Hengelhoef, (je weet wel het 'recreatiegebied' dat voor asielzoekers werd ingepalmd door Vande Lanotte in naam van de Belgische staat, maar dat terug dicht moest wegens het overtreden van bepaalde wetten) is er een tunnel gemaakt onder de snelweg door, zodat de dieren er zonder ongelukken van het ene deel van het uitgestrekte groengebied naar het andere kunnen.

En dat noemen velen nog altijd graag 'de' Limburg.
Ook de Oostendse Vande Lanotte behandelde het zo.
Hij lijdt namelijk eveneens aan het Nimby-syndroom...

Toch leuk dat ik zie dat de Belgische Limburgers alweer iets gemeen hebben met hun Nederlandse buren.
Niet zo ver weg van de bovengenoemde tunnel ligt trouwens de Universiteit van Diepenbeek, die sinds kort samenwerkt met die van Maastricht. :wink:

Zeno!
4 januari 2003, 15:44
Wat zijn "Belgische" Limburgers, Knuppel?????? :roll:

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?

Dimitri
4 januari 2003, 15:57
Maar Knuppel, de Veluwe ligt 'wel niet' in Limburg natuurlijk. :wink: Wel zonde van dat recreatiegebied, het was ook in Nederland volgens mij wel bekend.

'De' Limburg wordt in Nederland misschien niet gezegd, maar hier heb ik zelfs al eens een scheldwoord gehoord: Limbabwe... 8O :wink:

Wel leuk dat Diepenbeek en Maastricht samenwerken, maar een goede verbinding tussen de twee Limburgen ontbreekt. Met het openbaar vervoer is het helemaal een ramp, er is zelfs geen treinverbinding. Er is er wel een geweest denk ik, want er loopt nog een spoor tussen Maastricht en Vlaanderen.

Zeno,

Ik dacht eigenlijk al dat mensen in Vlaanderen spraken over Vlaams-Limburg, inderdaad net als Vlaams-Brabant. Er is nl. ook nog een stadje dat Limburg heet (Limbourg, de naamgever van de provincies) en in Wallonië ligt. Maar dat kent zeker niemand?

Supe®Staaf
4 januari 2003, 16:29
En dat noemen velen nog altijd graag 'de' Limburg.
Dat is naar analogie met de Congo.
:twisted: :P :roll:

Knuppel
4 januari 2003, 16:40
Wat zijn "Belgische" Limburgers, Knuppel?????? :roll:

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?

Belgische Limburgers wonen aan deze kant van de Nederlandse grens. De Nederlandse aan de overkant. Net zoals Maaseik aan deze kant van de Maas ligt en Maastricht aan de andere.

Maar je hebt gelijk. Ik hoor ook liever Vlaams-Limburg.
Aan de rest kon je toch horen dat ik liever bij Nederland hoor dan bij België, zeker?

Knuppel
4 januari 2003, 16:49
[quote="Dimitri"]Maar Knuppel, de Veluwe ligt 'wel niet' in Limburg natuurlijk. :wink: Wel zonde van dat recreatiegebied, het was ook in Nederland volgens mij wel bekend.

'De' Limburg wordt in Nederland misschien niet gezegd, maar hier heb ik zelfs al eens een scheldwoord gehoord: Limbabwe... 8O :wink:

Wel leuk dat Diepenbeek en Maastricht samenwerken, maar een goede verbinding tussen de twee Limburgen ontbreekt. Met het openbaar vervoer is het helemaal een ramp, er is zelfs geen treinverbinding. Er is er wel een geweest denk ik, want er loopt nog een spoor tussen Maastricht en Vlaanderen.

Het was ook niet mijn bedoeling de twee Limburgen te vergelijken maar wel een "Vlaams-Limburgs" project met een gelijkaardig uit Nederland.

Wat de slechte verbinding betreft tussen Vlaanderen en Maastricht...
Het is geen toeval dat wij per spoor over Liege moeten als we naar Maastricht willen...terwijl dat zoveel korter is via Genk en Lanaken...
En als het aan vadertje Belgische staat ligt zal dat zo nog héél lang blijven.
Of ben je de ingrepen van de koning van vadertje Belgique al vergeten inzake Sabena en de Generale Bank?
Ook 'toevallig' zeker?

Knuppel
4 januari 2003, 16:58
En dat noemen velen nog altijd graag 'de' Limburg.
Dat is naar analogie met de Congo.
:twisted: :P :roll:

Aalstenaars wonen in "de Vlaanders".
En dat is inderdaad een veel intelligenter volk.
Zij hoeven dan ook niet naar Liege te sporen om in Maastricht te geraken, vermoed ik. :P

Jan van den Berghe
4 januari 2003, 17:12
Het is geen toeval dat wij per spoor over Liege moeten als we naar Maastricht willen...terwijl dat zoveel korter is via Genk en Lanaken...
En als het aan vadertje Belgische staat ligt zal dat zo nog héél lang blijven.

Dat is inderdaad doelbewust gebeurd. Voor WO II bestond er zelfs een rechtstreekse verbinding tussen Hasselt en Maastricht. Zoals je vroeger ook van Neerpelt naar Eindhoven kon sporen, en van Turnhout naar Tilburg. Allemaal afgeschaft.

Nathan
4 januari 2003, 23:44
Wel, wordt het niet is tijd dat we iets gaan doen aan de coruptie in de Belgische wegenwerken/wegenbouw?
(hoewel we daar natuurlijk eerlijk gezegd veel te laat mee zijn).

Groeten socrates

groentje
10 januari 2003, 22:29
En Dinant-Givet, en de grensovergang voor het spoor bij Muno, en Bastenaken-ergens in Luxemburg... Het is dus niet alleen in Vlaanderen, men heeft het grensoverschrijdende vervoer in gans België stiefmoederlijk behandeld, en zelfs tussen Wallonië en Vlaanderen in (Ronse-Leuze). In Nederland zijn er zo ook wel een hele resem geslopen, trouwens, kijk eens op de site www.viev.nl, die een lijn proberen te heropenen...
Betere wegen zijn natuurlijk altijd wenselijk, maar ook buiten België zijn er slechte wegen, hoor, in sommige uithoeken van Nederland, zeker in Frankrijk, Italië en zelfs in Zwitserland zijn niet alle wegen zo goed... Maar een beter openbaar vervoer blijf ik wel belangrijker vinden....

gibbe
11 januari 2003, 11:06
Over de autostrade Luik-Antwerpen gesproken. Vanaf Ranst tot aan de Ring moet je met regen maar eens rijden. Dan slingert je van links naar rechts en omgekeerd van de voren die de te veel geladen truckers nalaten.

groentje
11 januari 2003, 16:44
Tja, te weinig controle, geen verantwoordelijkheid van de eigenaar van de goederen, maar van de chauffeur, die vaak niet weet hoeveel alles weegt... In Nederland mag je aan de kant, en een andere chauffeur laten komen om over te laden... Mijn vader is het (gelukkig) nog niet gebeurd, hij laadt niet te veel...

N-VA
12 januari 2003, 12:50
De wegen zijn/waren inderdaad een ramp. Gelukkig is alles al fel verbeterd of zijn er werken aan de gang. Zo is er op de E17 Gent - Antwerpen serieus gewerkt (eindelijk).

In Oost-Vlaanderen werd een tijdje geleden aan zowat alle wegen gewerkt (op hetzelfde moment dan nog (zomer)). Het toont aan dat het wegennet hier erg verwaarloost was, zodat alles dan maar tegelijk moest worden aangepakt. Ik ben benieuwd of het de komende zomer weer van dat zal zijn.

Fredje
13 januari 2003, 02:02
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?

We hadden dus eerst de provincie Brabant en daarna hebben we daar twee provincies van gemaakt binnen België: VLAAMS-Brabant en WAALS-Brabant. Daarbij komt dat het Brabant in Nederland Noord-Brabant heet.
We hadden kunnen opteren voor Zuid-Vlaams-Brabant en Zuid-Waals-Brabant, maar hoe zit het dan met de koppeltekens??
'k Zou zeggen zet een trend: Zuid-Limburg ipv Belgisch Limburg :wink: . You've got my vote.

Zeno!
13 januari 2003, 19:54
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat men steeds spreekt over BELGISCH Limburg om zich te onderscheiden van Nederlands Limburg.

Hier in Brabant doet men dat niet, ondanks NL ook een "Brabant" heeft. Al ooit van "Belgisch" Brabant gehoord? Neen, hier noemt het VLAAMS-Brabant.
Waarom doet Limburg dat niet!?

We hadden dus eerst de provincie Brabant en daarna hebben we daar twee provincies van gemaakt binnen België: VLAAMS-Brabant en WAALS-Brabant. Daarbij komt dat het Brabant in Nederland Noord-Brabant heet.
We hadden kunnen opteren voor Zuid-Vlaams-Brabant en Zuid-Waals-Brabant, maar hoe zit het dan met de koppeltekens??
'k Zou zeggen zet een trend: Zuid-Limburg ipv Belgisch Limburg :wink: . You've got my vote.

Zuid-Limburg klinkt goed. ALLES is namelijk beter dan Belgisch-Limburg!

Dimitri
13 januari 2003, 20:09
'k Zou zeggen zet een trend: Zuid-Limburg ipv Belgisch Limburg :wink: . You've got my vote.

Zuid-Limburg klinkt goed. ALLES is namelijk beter dan Belgisch-Limburg!

Zuid-Limburg? Zo heet in Nederland het gebied onder de flessenhals bij Susteren, dus de streek rond Maastricht en Heerlen. Daarbij, Maastricht ligt toch niet zoveel noordelijker dan Hasselt?
Je kunt beter spreken van Oost-Limburg (Nederland) en West-Limburg (Vlaanderen). In Nederlands-Limburg worden die windrichtingen toch niet gebruikt, hier wordt alleen gesproken over Noord-, Midden- en Zuid-Limburg.

Zeno!
13 januari 2003, 20:14
Je kunt beter spreken van Oost-Limburg (Nederland) en West-Limburg (Vlaanderen).

Whatever 8) Zoals ik al zei: als 't maar geen Belgisch-Limburg is.

("West-Limburg" is inderdaad correcter dan "Zuid-Limburg")

Fredje
13 januari 2003, 21:00
'k Verontschuldig mij bij deze voor mijn onwetendheid. Ik heb oorspronkelijk vertrouwd op onze goede oude wereldatlas om te zien wat nu wel en wat nu niet bestaat, maar google sprak hem nadien tegen.
'k Meld Wolters dadelijk dat Zuid-Limburg al bestaat om fouten in de toekomst te vermijden en als we dan effe kunnen stemmen over dat West-Limburg, genieten we binnenkort allemaal van een correcter beeld van de lage landen :wink:.

gibbe
15 januari 2003, 18:39
'k Verontschuldig mij bij deze voor mijn onwetendheid. Ik heb oorspronkelijk vertrouwd op onze goede oude wereldatlas om te zien wat nu wel en wat nu niet bestaat, maar google sprak hem nadien tegen.
'k Meld Wolters dadelijk dat Zuid-Limburg al bestaat om fouten in de toekomst te vermijden en als we dan effe kunnen stemmen over dat West-Limburg, genieten we binnenkort allemaal van een correcter beeld van de lage landen :wink:.

Mensen, we wonen toch nog steeds in België nietwaar. Dat flamigrantische is uit den boze, zie Volkunie (opgedoekt) en men probeert maar steeds nieuwe partijnamen te geven, zonder succes. Dus laat het ons bij België houden, voor een buitenlander is het reeds moeilijk genoeg om België op de landkaart aan te wijzen, laat staan Vlaanderen.

datri
15 januari 2003, 18:54
Ik moet u spijtig genoeg ontgoochelen, maar ik ben Vlaming en woon in Vlaanderen. Voor mij is België uit de boze.
De volksunie bestaat inderdaad niet meer, maar hoeveel keer hebben zij Vlaanderen niet verraden en verkocht???

Dimitri
15 januari 2003, 20:06
'k Verontschuldig mij bij deze voor mijn onwetendheid. Ik heb oorspronkelijk vertrouwd op onze goede oude wereldatlas om te zien wat nu wel en wat nu niet bestaat, maar google sprak hem nadien tegen.
'k Meld Wolters dadelijk dat Zuid-Limburg al bestaat om fouten in de toekomst te vermijden en als we dan effe kunnen stemmen over dat West-Limburg, genieten we binnenkort allemaal van een correcter beeld van de lage landen :wink:.

Stond Zuid-Limburg niet in een atlas van Wolters??? Dat is een Nederlandse uitgeverij! Schandalig is dat. Nou ja, de kaart van Nederland zal wel niet al te uitgebreid zijn. In de Nederlandse 'Bosatlas' (de schoolatlas van Wolters-Noordhoff) krijgt België ook maar één bladzijde.

Maar ja, het onderwijs in Nederland legt door het thematisch lesgeven nu eenmaal belachelijke prioriteiten. Ik moest wel de hele topografie (steden, rivieren, gebergten) van Marokko uit m'n hoofd kennen, maar van België was het genoeg de hoofdstad te kennen. 8O Zucht...
Ik heb op de lagere school zelfs eens een aanvaring gehad met mijn lerares, omdat zij zeker wist dat Luik absoluut géén provincie was van België maar alleen een stad. Toen ik dat kon bewijzen, stond zij natuurlijk voor lul. :D Om maar even aan te geven hoe het zelfs bij leerkrachten staat met de kennis over België (weliswaar op de basisschool, maar toch).

Knuppel
15 januari 2003, 20:08
Mensen, we wonen toch nog steeds in België nietwaar. Dat flamigrantische is uit den boze, zie Volkunie (opgedoekt) en men probeert maar steeds nieuwe partijnamen te geven, zonder succes. Dus laat het ons bij België houden, voor een buitenlander is het reeds moeilijk genoeg om België op de landkaart aan te wijzen, laat staan Vlaanderen.

Wel wel wel, nu gaat het over "Limburg mi landj" en d'r moet er weer ene het boze flamingantrisme bijsleuren! :evil:

De "wereld"kan België misschien niet op de kaart aanwijzen, mijn lieve jongen, (of meisje) maar wees er maar zeker van ze al van dit land gehoord hebben! En niet op een positieve wijze! Al was het maar omdat de Bende van Nijvel en de moord op Cools daarvoor zorgden. Ook leerde de hele wereld de Belgische ziekte kennen door de zaak Dutroux die al vele jaren de buitenlandse media haalt. België werd niet voor niets het meest corrupte land na Italië genoemd. Om niet te spreken van de genocide gepleegd door een Belgische koning in zijn kroonkolonie en de perikelen van weer een andere toen hij nog prins was.
Verlos mij vlug van dat overberuchte Belgische koninkrijk, o Heer, en leidt mij het onbekende maar veelbelovende, eigen land binnen waarop ieder volk ter wereld recht heeft volgens de rechten van de mens. In dit geval: Vlaanderen.

gibbe
15 januari 2003, 21:14
Ik moet u spijtig genoeg ontgoochelen, maar ik ben Vlaming en woon in Vlaanderen. Voor mij is België uit de boze.
De volksunie bestaat inderdaad niet meer, maar hoeveel keer hebben zij Vlaanderen niet verraden en verkocht???

och arme, ik ben toevallig vlaming die in België woont

Fredje
16 januari 2003, 02:41
De "wereld"kan België misschien niet op de kaart aanwijzen, mijn lieve jongen, (of meisje) maar wees er maar zeker van ze al van dit land gehoord hebben! En niet op een positieve wijze! Al was het maar omdat de Bende van Nijvel en de moord op Cools daarvoor zorgden. Ook leerde de hele wereld de Belgische ziekte kennen door de zaak Dutroux die al vele jaren de buitenlandse media haalt. België werd niet voor niets het meest corrupte land na Italië genoemd. Om niet te spreken van de genocide gepleegd door een Belgische koning in zijn kroonkolonie en de perikelen van weer een andere toen hij nog prins was.
Verlos mij vlug van dat overberuchte Belgische koninkrijk, o Heer, en leidt mij het onbekende maar veelbelovende, eigen land binnen waarop ieder volk ter wereld recht heeft volgens de rechten van de mens. In dit geval: Vlaanderen.

Ik wil u niet teleurstellen, maar tijdens een vluchtig bezoek aan Amerika (toch een klein deeltje van de wereld) heb ik mijn handen volgehad met uit te leggen dat:

1) Brussel geen deel uit maakt van Frankrijk :roll: :roll:
2) België niet de hoofdstad is van Brussel :roll: :roll:
3) Wij het fenomeen van de koelkast reeds enkel jaren kennen :roll: :roll: :roll:
4) k Ga het u besparen want het was gewoon te erg :cry: .

Van Marc Dutroux hadden ze nog niet gehoord, koning Boudewijn kende ze wel (zijn begrafenis was op CNN geweest).

Fredje
16 januari 2003, 03:01
[quote="Dimitri
Stond Zuid-Limburg niet in een atlas van Wolters??? Dat is een Nederlandse uitgeverij! Schandalig is dat. Nou ja, de kaart van Nederland zal wel niet al te uitgebreid zijn.
[/quote]

Dat valt best nog wel mee, Nederland krijgt 9 kaarten:

1) fysische overzichtskaart van Nederland
2) bevolkingsdichtheid
3) grondsoorten
4) bodemgebruik en visserij
5) verkeer
6) mijnbouw en industrie
7+8) Nederland Haven- en industriegebied (2kaarten: Noordzeekanaalgebied en Rijnmondgebied
9) Randstad

Dimitri
16 januari 2003, 17:59
Ik wil u niet teleurstellen, maar tijdens een vluchtig bezoek aan Amerika (toch een klein deeltje van de wereld) heb ik mijn handen volgehad met uit te leggen dat:
...
2) België niet de hoofdstad is van Brussel :roll: :roll:
...

Hetzelfde probleem hebben wij ook. Genoeg mensen die denken dat Amsterdam een land is, en Nederland de hoofdstad. :evil:

Dat valt best nog wel mee, Nederland krijgt 9 kaarten:

1) fysische overzichtskaart van Nederland
2) bevolkingsdichtheid
3) grondsoorten
4) bodemgebruik en visserij
5) verkeer
6) mijnbouw en industrie
7+8 ) Nederland Haven- en industriegebied (2kaarten: Noordzeekanaalgebied en Rijnmondgebied
9) Randstad

Dat valt inderdaad mee. Maar bij mijnbouw zou dan toch wel Zuid-Limburg moeten vermeld staan, want dat was zowat het belangrijkste mijnbouwgebied van Nederland.
Ben wel blij dat de Rotterdamse haven erin staat. :D

Fredje
17 januari 2003, 08:55
Hetzelfde probleem hebben wij ook. Genoeg mensen die denken dat Amsterdam een land is, en Nederland de hoofdstad. :evil:


Naar hun mening waren Boudewijn en Beatrix getrouwd ... :roll:
om welk land zou het hier dan zijn gegaan??? Brussel of Amsterdam
:lol: :lol: :lol:

Dimitri
17 januari 2003, 18:27
Naar hun mening waren Boudewijn en Beatrix getrouwd ... :roll:
om welk land zou het hier dan zijn gegaan??? Brussel of Amsterdam
:lol: :lol: :lol:

Ik moet er niet aan denken! :lol: Ik gok op Luxemburg, want daar zit zowel Belgisch als Nederlands bloed. :wink:

N-VA
17 januari 2003, 20:01
West-Limburg, Zuid-Limburg,... Gewoon Vlaams-Limburg! We zeggen toch ook Nederlands-Limburg!! Geografisch is West-Limburg natuurlijk correcter dan Zuid-Limburg. Maar zeggen we dan Oost-Limburg tegen Nederlands-Limburg?

Fredje
17 januari 2003, 20:09
Gezien er nog niemand beslist heeft wat het nu net zal worden:
mag je KIEZEN: :wink: West-Limburg voor de correctheid; Vlaams-Limburg om een nieuwe discusie rond de betekenis van het woord 'VLaams' te starten ....

N-VA
17 januari 2003, 23:36
Mijn keuze staat vast: Vlaams-Limburg! :wink:

N-VA
17 januari 2003, 23:38
Maar ik laat de Limburgers zelf kiezen hoe ze HUN provincie willen noemen... :D

gibbe
18 januari 2003, 22:34
Maar ik laat de Limburgers zelf kiezen hoe ze HUN provincie willen noemen... :D

Het probleem is als de Limburgers moeten antwoorden, dan zijn we reeds in het jaar 2004 :lol: 8O en dan spreken we nog niet over nadenken :idea:

Moi
21 januari 2003, 13:19
In de provincie Limburg liggen volgens mij de beste wegen van België (een beetje eigenstoef mag wel zeker), maar de wegen in Hengouwen en Oost-Vlaanderen zijn eerder zanwegen om het cru te zeggen. Maar 't is ook niet verwonderlijk als de Steve op de 7de dag komt verkondigen dat hij de wegen NIET WIL verbeteren!
Ik noem dat discriminatie:
- de trein wil-ie gratis
- in Hasselt is de busq gratis
- de auto's moeten maar op zandwegen rijden!

Een klote-ideologie noem ik zoiets!

Zeno!
21 mei 2003, 12:50
Hoog tijd om deze topic weer naar boven te halen, aangezien er belangrijk nieuws is:

VRT:

TWEE AUTOWEGEN GAAN GEDEELTELIJK DICHT
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
De E411 tussen Namen en Aarlen en de
E25 tussen Luik en Aarlen gaan
gedeeltelijk dicht voor werkzaamheden.

Die beginnen in september. Ze zullen
drie jaar duren en worden alleen
onderbroken tijdens de vakantiemaanden
juli en augustus.

Alles samen wordt er 225 kilometer
snelweg heraangelegd.

Het verkeer zal moeten omrijden via
nationale wegen. Dat zal ongetwijfeld
soms tot filevorming leiden. De
werkzaamheden gebeuren wel in
verschillende fasen.

http://users.swing.be/sw365127/routes.gif

Blijkbaar heeft men het EINDELIJK door! De twee slechtste autosnelwegen des lands gaan EINDELIJK vernieuwd worden. Te laat natuurlijk, maar beter laat dan nooit...

vansteelandtwim
22 mei 2003, 11:38
Blijkbaar heeft men het EINDELIJK door! De twee slechtste autosnelwegen des lands gaan EINDELIJK vernieuwd worden. Te laat natuurlijk, maar beter laat dan nooit...


De overheid moet er ook nog het geld voor hebben ?

Godfried
3 juni 2003, 11:06
Blijkbaar heeft men het EINDELIJK door! De twee slechtste autosnelwegen des lands gaan EINDELIJK vernieuwd worden. Te laat natuurlijk, maar beter laat dan nooit...


De overheid moet er ook nog het geld voor hebben ?

Voor Waalse problemen is er steeds Belgisch geld voorhanden. Voor een tweede havenontsluiting in Antwerpen, of het sluiten van de Antwerpse Ring daarentegen...

Als de Walen van ons willen blijven profiteren - euh sorry: de federale solidariteit willen laten spelen heet dat in omfloerst Wetstratees - hebben ze er toch belang bij dat onze economie goed draait, niet? Anders slachten ze de kip met de gouden eieren.

Maar ja, een socialist en vooruit zien, dat hoort niet samen.