PDA

View Full Version : Bionic pussy (feelgood katfilmpje)

Cdude
25 juni 2010, 15:43
Kat op stelten
Een Engelse kat heeft als eerste dier ter wereld bionische protheses gekregen. Oscar verloor zijn klauwen toen een maaimachine over zijn achterpoten heenreed. Nu kan hij zich weer fatsoenlijk bewegen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/06/kat_op_stelten.html

bgf324
27 juni 2010, 21:55
Zalig :-D

plakker
28 juni 2010, 09:33
Prachtig!
Maar ik kon mezelf er niet van tegenhouden tijdens het filmpje steeds te denken aan het prijskaartje van zoiets.

Cdude
28 juni 2010, 10:38
Prachtig!
Maar ik kon mezelf er niet van tegenhouden tijdens het filmpje steeds te denken aan het prijskaartje van zoiets.Als je het geld hebt, en het is je enige huisdier ...
Dieren zijn geen voorwerpen die je "wegsmijt" na een, niet levensbedreigend, ongeval.

Last but not least, de nieuw ontwikkelde techniek kan ook toegepast worden op mensenA cat that had its back feet severed by a combine harvester has been given two prosthetic limbs in a pioneering operation by a UK vet.

The new feet are custom-made implants that "peg" the ankle to the foot. They are bioengineered to mimic the way deer antler bone grows through the skin.
The operation - a world first - was carried out by Noel Fitzpatrick, a veterinary surgeon based in Surrey.
His work is explored in a BBC documentary called The Bionic Vet.

The cat, named Oscar, was referred to Mr Fitzpatrick by his local vet in Jersey, following the accident last October. Oscar was struck by the combine harvester whilst dozing in the sun.

The prosthetic pegs, called intraosseous transcutaneous amputation prosthetics (Itaps) were developed by a team from University College London led by Professor Gordon Blunn, who is head of UCL's Centre for Biomedical Engineering.
Professor Blunn and his team have worked in partnership with Mr Fitzpatrick to develop these weight-bearing implants, combining engineering mechanics with biology.

Mr Fitzpatrick explained: "The real revolution with Oscar is [that] we have put a piece of metal and a flange into which skin grows into an extremely tight bone."
"We have managed to get the bone and skin to grow into the implant and we have developed an 'exoprosthesis' that allows this implant to work as a see-saw on the bottom of an animal's limbs to give him effectively normal gait."

Professor Blunn told BBC News the idea was initially developed for patients with amputations who have a "stump socket".
"This means they fix their artifical limb with a sock, which fits over the stump. In a lot of cases this is sucessful, but you [often] get rubbing and pressure sores."http://www.fetchdog.com/learn-connect/dog-resource-library/health/The-Bionic-Vet/D/300600/P/1:5:55:601/I/AR000010683

Anna List
28 juni 2010, 10:40
het is maatschapppelijk onetisch, punt.

IronChef
28 juni 2010, 10:43
Wat is daar onethisch aan?

Cdude
28 juni 2010, 10:46
het is onetisch, punt.
Explain?
Jou ook maar ineens afmaken na verkeersaccident?

abou Anis
28 juni 2010, 11:02
De eigenaars van die kat zijn blijkbaar grote voorstanders van dierproeven.

Cdude
28 juni 2010, 11:08
De eigenaars van die kat zijn blijkbaar grote voorstanders van dierproeven.Je hebt dierproeven die absoluut overbodig zijn en GEZONDE dieren enkel pijn en stress bezorgen of je hebt er die, indien ze lukken EN de mens dienen EN het dier een beter leven berzorgen.

Your point?

Anna List
28 juni 2010, 12:17
Explain?
Jou ook maar ineens afmaken na verkeersaccident?

ff denken ... waarom zou dat onethisch kunnen zijn ???

je komt er wel op hoor ...

Cdude
28 juni 2010, 12:39
ff denken ... waarom zou dat onethisch kunnen zijn ???
je komt er wel op hoor ...Ik zie niets onethisch aan jou een spuitje te geven om je lijden te verkorten.

Anna List
28 juni 2010, 12:53
Ik zie niets onethisch aan jou een spuitje te geven om je lijden te verkorten.

maar daar ging het niet over, natuurlijk ...

Cdude
28 juni 2010, 13:02
maar daar ging het niet over, natuurlijk ...
I hate guessing :stalin:

Anna List
28 juni 2010, 13:05
I hate guessing :stalin:

try thinking ...

lantjes
28 juni 2010, 13:26
het is maatschapppelijk onetisch, punt.

kom, kom, als ik met een kip of vis bij de dierenarts ga kost me dat soms ook 50€. Onethisch? Maatschappelijk? Moet ik die 50€ beter aan een NGO geven? Die er zijn/haar zakken mee vult?

De Peter, onze vet, kreeg een vrouw over de vloer wiens labrador een aandoening had dewelke evenwel operatief perfect behandelbaar was maar enkele honderden Euro ging kosten. Zegt dat wijf, "nee, laat maar, je moet de natuur zijn gang laten gaan". Antwoord van de Peter "Als ze u hier straks overhoop rijden in 't buitengaan, moet ik dan de 100 bellen of de natuur zijn gang laten gaan?"
De hond heeft de operatie ondergaan en nog jaren "mogen" leven......

Moraal van het verhaal? Voor veel mensen zijn huisdieren surrogaat-kinderen die voor geen geld te vervangen zijn. Wat is daar onethisch aan?

abou Anis
28 juni 2010, 13:26
Je hebt dierproeven die absoluut overbodig zijn en GEZONDE dieren enkel pijn en stress bezorgen of je hebt er die, indien ze lukken EN de mens dienen EN het dier een beter leven berzorgen.

Your point?

Ik ben blij dat je erkent dat het wel degelijk om een dierproef gaat.

Overigens wens ik me niet uit te spreken over wat voor een andere diersoort een "beter leven" zou moeten zijn. Ik vind het dikwijls al moeilijk genoeg om dat bij soortgenoten te bepalen.

Cdude
28 juni 2010, 13:27
try thinking ...too hot
http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/ksm/lowres/ksmn588l.jpg

Cdude
28 juni 2010, 13:29
Ik ben blij dat je erkent dat het wel degelijk om een dierproef gaat.

Overigens wens ik me niet uit te spreken over wat voor een andere diersoort een "beter leven" zou moeten zijn. Ik vind het dikwijls al moeilijk genoeg om dat bij soortgenoten te bepalen.
Waar ligt de grens tussen een proef, experimentele chirurgie en een levensverbeterende operatie?

Anna List
28 juni 2010, 13:30
kom, kom, als ik met een kip of vis bij de dierenarts ga kost me dat soms ook 50€. Onethisch? Maatschappelijk? Moet ik die 50€ beter aan een NGO geven? Die er zijn/haar zakken mee vult?

De Peter, onze vet, kreeg een vrouw over de vloer wiens labrador een aandoening had dewelke evenwel operatief perfect behandelbaar was maar enkele honderden Euro ging kosten. Zegt dat wijf, "nee, laat maar, je moet de natuur zijn gang laten gaan". Antwoord van de Peter "Als ze u hier straks overhoop rijden in 't buitengaan, moet ik dan de 100 bellen of de natuur zijn gang laten gaan?"
De hond heeft de operatie ondergaan en nog jaren "mogen" leven......

Moraal van het verhaal? Voor veel mensen zijn huisdieren surrogaat-kinderen die voor geen geld te vervangen zijn. Wat is daar onethisch aan?

je theorie gaat op indien die vet zijn studies niet op kosten van de maatschappij zou gedaan hebben

ergo, de studiekost moet geprivatiseerd worden wil je die ethiek volgen.

abou Anis
28 juni 2010, 13:31
Waar ligt de grens tussen een proef, experimentele chirurgie en een levensverbeterende operatie?

Geen enkel idee. Jij wel, veronderstel ik.

lantjes
28 juni 2010, 13:32
euh, naast de kwestie? Hoeveel studies zijn er aan de unif die ethisch verantwoord zijn? Die er enkel zijn om het welzijn van de mens in 't algemeen te bevorderen?

Cdude
28 juni 2010, 13:33
Geen enkel idee. Jij wel, veronderstel ik.

Wat is dan het probleem?

Anna List
28 juni 2010, 13:34
euh, naast de kwestie? Hoeveel studies zijn er aan de unif die ethisch verantwoord zijn? Die er enkel zijn om het welzijn van de mens in 't algemeen te bevorderen?

niet naast de kwestie hé, nu heb je de maatschappij laten betalen voor t achterste van dien hond ... terwijl er andere keuzes zijn, en voor veel erger leed ... geen middelen zijn ...

Cdude
28 juni 2010, 13:36
je theorie gaat op indien die vet zijn studies niet op kosten van de maatschappij zou gedaan hebben

ergo, de studiekost moet geprivatiseerd worden wil je die ethiek volgen.
Wil je nu zeggen dat huisdieren niet (onrechtstreeks)bijdragen aan de maatschappij ?

Fred uit Gent
28 juni 2010, 13:39
Prachtig filmpje, Dude.

Als je het geld hebt, en het is je enige huisdier ...
Dieren zijn geen voorwerpen die je "wegsmijt" na een, niet levensbedreigend, ongeval.

Zo is het.

Last but not least, de nieuw ontwikkelde techniek kan ook toegepast worden op mensen

Perfect! Een duidelijke win-win situatie.

Fred.

Anna List
28 juni 2010, 13:39
Wil je nu zeggen dat huisdieren niet (onrechtstreeks)bijdragen aan de maatschappij ?

nee, dat heb ik helemaal niet gezegd.

lantjes
28 juni 2010, 13:44
niet naast de kwestie hé, nu heb je de maatschappij laten betalen voor t achterste van dien hond ... terwijl er andere keuzes zijn, en voor veel erger leed ... geen middelen zijn ...

De ganse opleiding en het kader rond de studie diergeneeskunde geeft ook weer werk aan heel wat mensen. Mensen die aldus weer bijdragen om het systeem te financieren.

Veel leed is trouwens "zelf" gezocht of omwille van macht- en geldzucht, daar zou je nog veel meer op kunnen besparen. De maatschappij draait voor heel veel kosten op met welk geld er andere zaken kunnen worden aangepakt.
Op de achtergrond spelen die twee Belgische trezekes een partijtje tennis,
is het ethisch om 1M€ aan de winnaar van een wedstrijdje te geven?

Door deze kat een mogelijk leven te geven kan je waarschijnlijk veel leed bij zijn eigenaars voorkomen of besparen, neen?

Cdude
28 juni 2010, 13:51
Wees een duidelijk aub. Je bent ongelooflijk rond te pot aan't draaien.
Kom uit voor uw mening. Wat is uw stelling nu juist?

Anna List
28 juni 2010, 13:52
Wees een duidelijk aub. Je bent ongelooflijk rond te pot aan't draaien.
Kom uit voor uw mening. Wat is uw stelling nu juist?

lantjes begrijpt mij toch ...

giserke
28 juni 2010, 14:00
Volgens mij is hier geen sprake van een dierproef, want het dier had een ongeval tegengekomen (pootjes kwijt).
Men heeft die kat proberen te helpen. Het andere alternatief was dat beest afmaken.
Het wordt natuurlijk een andere zaak indien ze die pootjes opzettelijk zouden amputeren.

Voor mij heeft dat beestje even veel recht op leven als een mens. En als ze dat beestje min of meer een fatsoenlijk leven kunnen geven met die ingreep, en de eigenaar kan het betalen, waarom niet?

Cdude
28 juni 2010, 14:06
lantjes begrijpt mij toch ...Djeebus mottha f** grist...:roll:

lantjes
28 juni 2010, 14:12
lantjes begrijpt mij toch ...

:-P maar onze meningen wijken wel wat af hé, gelukkig denken we voorlopig nog niet allemaal identiek, 't zou een droeve affaire worden, zeker op discussiefora. :-P

Cdude
28 juni 2010, 14:19
:-P maar onze meningen wijken wel wat af hé, gelukkig denken we voorlopig nog niet allemaal identiek, 't zou een droeve affaire worden, zeker op discussiefora. :-P
Misschien ben jij zo vriendelijk mij anal ist zijn standpunt over te brengen?
Wil hij het studie/beroep dierenarts afgeschaft zien?

lantjes
28 juni 2010, 14:50
Misschien ben jij zo vriendelijk mij anal ist zijn standpunt over te brengen?
Wil hij het studie/beroep dierenarts afgeschaft zien?

Anna heeft m.i. nog het aangeboren katholieke oervooroordeel dat de mens beter/meer is dan de rest van het dierenrijk, maw dat het dier ten dienste staat van de mens en men mensenleed eerder dient aan te pakken dan dierenleed. Voor mij is dat echter een omgekeerde realiteit, mensen hebben leed nogal eens aan zichzelf of aan soortgenoten te danken.....

Cdude
28 juni 2010, 15:07
Anna heeft m.i. nog het aangeboren katholieke oervooroordeel dat de mens beter/meer is dan de rest van het dierenrijk, maw dat het dier ten dienste staat van de mens en men mensenleed eerder dient aan te pakken dan dierenleed. Voor mij is dat echter een omgekeerde realiteit, mensen hebben leed nogal eens aan zichzelf of aan soortgenoten te danken.....
Ahzo, nu begrijp ik zijn angstig stilzwijgen op mijn direkte vraag:evil:
Bedankt voor je info.

Voor hem speciaal The Importance of Pets
for Senior Adults

Pets can play an important role in our lives as we age. Part of the sense of self-esteem is obviously the consciousness of being useful. Pets, therefore, make it possible also for older people to satisfy such needs by enabling them to look after somebody, yes, to have to look after somebody and to take responsibility for somebody.

Surveys show that seniors feel their pets give them the "feeling of being useful", of "being able to look after somebody", of "not being alone and isolated". Moreover, a dog, for instance, would help to "forget oneself and ones problems" and to "live one's free time in a meaningful and interesting way".
All these arguments are of great importance for people reaching later chapters of their lives.

Since then numerous scientific investigations regarding the interactions between the senior human being and his pet have been carried out all over the world. These not only confirmed over and over again the results of that "budgerigar study" but also showed additional positive effects of pets on older people:

-Pets help to fight against apathy and indifference. Older people start to get interested again to a greater extent in events in their vicinity and in their surroundings.

-They help to get over sad events by representing for instance a living role model to a passed away person or by becoming a new objective for affection.

-They prevent or reduce absent-mindedness or bewilderment by communicating the sense of time and by maintaining a rhythm of the day.

-Depressions can be avoided because the pet owner has to take care of other things than only of himself and his own problems.

-Psychological and physical inadequacy can be borne much easier if a pet shares one's life.

-Pets encourage their owner to physical activity. Be it by playing with them, feeding them, cultivating hygiene or going on a walk with them.

-Pets give safety, this particularly to persons who are living alone. Already the barking of a dog helps to keep unwelcome visitors away.

And last but not least: Pets amuse us, make us laugh, improve our moral.
Pets need love, companionship and attention no different than the rest of us. They are there in most cases because either no one wanted them any longer, or were dumped having been through a horrific ordeal.

Eigenzinnig
28 juni 2010, 15:36
Een reactie onderaan het artikel/filmpje :
Wat een gedoe zeg...wij lieten onze kat inslapen omdat een operatie €59 zou kosten..

Gelukkig voor deze reaguurder ben je nooit fysiek aanwezig op een website..aan de andere reacties te zien, zou dat niet goed komen...:-P

lantjes
28 juni 2010, 15:47

Gelukkig voor deze reaguurder ben je nooit fysiek aanwezig op een website..aan de andere reacties te zien, zou dat niet goed komen...:-P

:cheer:69240::cheer: radbraken :cheer: vierendelen :cheer:

giserke
28 juni 2010, 15:47

@ Randy

Ik laat mijn vriendin vanavond inslapen!! Moet haar een beurt geven en dat kost mij 60 Euro aan energie, licht, water, eten en drank en sexspeeltjes

Cdude
28 juni 2010, 15:54

Gelukkig voor deze reaguurder ben je nooit fysiek aanwezig op een website..aan de andere reacties te zien, zou dat niet goed komen...:-PMaar gasten toch ...er is geen enkele operatie die maar 59€ kost.
De "snips"bij een kater is al 100€.