PDA

View Full Version : Van Der Straeten's rekeningrijden


pope
18 mei 2004, 12:40
Ontsproten aan het infantiel brein van 'Van Der Straeten': laat de autobestuurders 10 Eurocent per kilometer betalen.

Korte berekening:
Mijn woonplaats: Assebroek (Brugge).
Plaats van tewerkstelling: Gents havengebied.
Afstand: + 60km.
Kostprijs: (60*2)*10 = 1200 Eurocent = 12 Euro daags!
Maandelijks zou ik dus 264 mogen ophoesten enkel om op mijn werk te geraken.

Openbaar vervoer is géén optie wegens niet aanwezig op dit traject!
Dichter gaan wonen is het probleem verplaatsen, daar mijn vrouw op 300m. van ons huidig adres werkt.

Kan ik dus beter thuisblijven, steun trekken en in het zwart gaan bijklussen!

Zelfs meesterdief Stevaert kan zich niet vinden in dit voorstel. Staan jullie als partij achter dit voorstel of is dit een privé-initiatief van La 'Van Der Straeten'? Vergeet niet dat voor een Vlaming zijn auto zijn vrijheid is en dat dergelijke aanval op die vrijheid niet in dank afgenomen zal worden.

JPB
18 mei 2004, 13:59
Tinne Van der Straeten zou beter eerst goed nadenken vooraleer zij uitspraken doet over de invoering van het rekeningrijden voor de zogenaamde "milieuvervuilende"automobilisten.
Hierbij denk ik dan automatisch aan de reportage in de kranten bij de "voorzittersverkiezing" van Dirk Holemans bij het toenmalige "Agalev".
Daarin stond dat Dirk Holemans een "motorfreak" is.
Ook wist Tinne te vertellen dat Dirk toch zo "sexy" was als hij op zijn motor zat.
Met andere woorden: de gewone, werkende, belastingsbetalende burger mag niet naar zijn werk rijden met de wagen, of de kinderen naar school voeren, of een boodschap doen. Of ze moeten er zwaar voor betalen. Bovendien moeten ze plaats ruimen voor de groene Yuppies van 20,30, 40 jaar en nog wat overjaarse pubers van boven de vijftig met hun lawaaierige, vervuilende laagvliegende motoren.
Ik denk dat Groen nog hypokrieter is dan de toenmalige CVP.

Vera Dua
18 mei 2004, 14:07
Geachte,

Groen! is ervoor dat de eigendom van de wagen goedkoper wordt, maar dat het gebruik ervan duurder wordt. Dat betekent dat wie veel rijdt en dus voor vervuiling en files zorgt, meer moet bijdragen omdat hij of zij een maatschappelijke overlast creëert die moet opgelost worden voor het goed van onze kinderen en kleinkinderen. In die zin is rekeningrijden een correcte manier om wij rijdt te laten bijdragen. Tegelijk moet de aanschaf van de auto goedkoper worden. Wij hebben ook al voorgesteld dat de belasting op de inverkeerstelling zou afgeschaft worden voor wie op LPG rijdt.

Bedankt voor de aandacht die u aan deze mail schonk

Vera Dus

zarathustra
18 mei 2004, 14:58
Veroorzaakt gewoon thuis blijven omdat het niet meer de moeite is om te werken wegens de hoge kost van verplaatsen en op kosten van de maatschappij leven geen groter maatschappelijke last?

nou nou
18 mei 2004, 15:14
Lijkt me een lastig probleem. We betalen namelijk al geruime tijd per kilometer, door de zware lasten op brandstof. Wat eerlijker zou zijn (maar is dit haalbaar?) is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen noodzakelijke verplaatsingen en andere. Iemand die 20 kilometer van zijn werk woont moet die afstand zonder nog extra lasten kunnen afleggen, of dat nu met of zonder openbaar vervoer is, met de nodige marge. Echter, heeft diezelfde persoon na een jaar 50.000 kilometer op zijn teller staan, omdat zijn favoriete dancing 200 kilometer van zijn slaapkamer staat, tja...

Alleen komen er uiteraard een hoop verplaatsingen in een "grijze" zone terecht. "Mijn moeder ligt in het ziekenhuis 100 km verderop en ik ga daar dagelijks heen" etc...

Ik kan me dan wel vinden in een goedkoper bezit van een wagen dat zowiezo al voor een ruime marge zal zorgen. En wat ze ook eens mogen afschaffen is wagens die in staat zijn 30 liter brandstof per 100 km erdoor te jagen als je even het gaspedaal beroert. Dat kan echt niet meer.

eddy devliegere
18 mei 2004, 18:22
Lijkt me een lastig probleem. We betalen namelijk al geruime tijd per kilometer, door de zware lasten op brandstof. Wat eerlijker zou zijn (maar is dit haalbaar?) is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen noodzakelijke verplaatsingen en andere. Iemand die 20 kilometer van zijn werk woont moet die afstand zonder nog extra lasten kunnen afleggen, of dat nu met of zonder openbaar vervoer is, met de nodige marge. Echter, heeft diezelfde persoon na een jaar 50.000 kilometer op zijn teller staan, omdat zijn favoriete dancing 200 kilometer van zijn slaapkamer staat, tja...

Alleen komen er uiteraard een hoop verplaatsingen in een "grijze" zone terecht. "Mijn moeder ligt in het ziekenhuis 100 km verderop en ik ga daar dagelijks heen" etc...

Ik kan me dan wel vinden in een goedkoper bezit van een wagen dat zowiezo al voor een ruime marge zal zorgen. En wat ze ook eens mogen afschaffen is wagens die in staat zijn 30 liter brandstof per 100 km erdoor te jagen als je even het gaspedaal beroert. Dat kan echt niet meer.

de kost van het rekeningrijden voor het woon-werkverkeer zou kunnen verrekend worden met de belastingsaangifte
iedereen zou dan 10 cent per km kunnen terugvorderen
iemand die de afstand met een milieuvriendelijk alternatief aflegt zou dan beloond worden

moeilijker wordt het om de afgelegde km te bepalen
de teller is heel gemakkelijk terug te draaien

wat betreft die zuipende wagens moet er een tax komen die
ofwel belast naar gemiddeld verbruik
ofwel naar aantal kw per kg wagen zodat ook de veiligheid verhoogt wordt

als men belast wordt per kw vermogen zal dit zeker effect hebben op de manier van reclame maken

pope
19 mei 2004, 09:40
de kost van het rekeningrijden voor het woon-werkverkeer zou kunnen verrekend worden met de belastingsaangifte
iedereen zou dan 10 cent per km kunnen terugvorderen


Eerst laten betalen en dan teruggeven? Die manier van stelen kennen we al. Na een paar jaar kan je het niet meer inbrengen in je belastingsaangifte en is de hardwerkende vlaming wederom de dupe!


iemand die de afstand met een milieuvriendelijk alternatief aflegt zou dan beloond worden

skateboard? zweefvlieger? Waar haal je in godsnaam een 'milieuvriendelijk alternatief' om dagelijks 120km mee af te leggen?


moeilijker wordt het om de afgelegde km te bepalen
de teller is heel gemakkelijk terug te draaien

Er is een wet op til die de technische keuring op voertuigen zal verplichten de kilometerstand te noteren.


wat betreft die zuipende wagens moet er een tax komen die ofwel belast naar gemiddeld verbruik ofwel naar aantal kw per kg wagen zodat ook de veiligheid verhoogt wordt

Achterhaald. Met uitzondering van de Amerikanen zijn alle auto constructeurs al bezig met zuininge motoren te ontwerpen. Peugeot heeft nu al de HDI-versie die een verbruik onder de 5 liter garandeerd. En als ik me niet vergis heb ik ooit eens gelezen dat binnen afzienbare tijd alle nieuwe wagens onder deze grens zouden moeten liggen.

In plaats van de hardwerkende inlander voor alles te laten opdraaien, kan er géén systeem zoals in Zwitserland ingevoerd worden? Bij het binnenkomen van België koop je een vignet voor een bepaalde periode.
Want tenslotte hebben wij véél hinder en overlast van voertuigen die in het éne land gaan laden om in een ander land te gaan lossen. Deze komen meestal door België. Zonder te tanken. We verdienen er dus géén zak aan, maar onze wegen worden wel naar de vaantjes gereden!

Bijkomend voordeel: het gebruik van dergelijk vignet zou ook het drugstoerisme tussen Noord-Frankrijk en Nederland naar beneden halen.

Tinne Van der Straeten
19 mei 2004, 18:05
Hallo,
ik zie dat jullie hier gereageerd hebben op kilometerheffing, op mij als persoon.

het antwoord kregen jullie van vera. nog even op een rijtje zoals ik het verdedigd heb in Kies Recht, (overigens een partijstandpunt)

1) schaf de vaste kosten op de auto af: inverkeersstelling, wegentaks
2) laat de mensen betalen voor wat ze werkelijk rijden

zeer veel verkeersdeskundigen verdedigen dit. eerst moet het ingevoerd worden voor vrachtwagens, wij willen het ook voor personenwagens. Als je minder dan 20 000 km/jaar rijdt is het zelfs goedkoper dan alle taksen die je nu betaalt. Het ontmoedigt autogebruik waarvoor je ook het openbaar vervoer/fiets/... kan nemen. Dus doet het iets aan het milieu + aan minder files.

Niet vergeten dat ook Steve Stevaert een verdediger is van een dergelijke kilometerheffing
groet,
Tinne

Herman Desmedt ©HD
19 mei 2004, 18:33
@ Tinne
Akkoord, maar zorg dan dat er eerst openbaar vervoer is tot in de industrieparken rond de steden. Rond het Brusselse is dat echt een probleem: Voorbeeldje: tot aan de Nato rijden er verschillende bussen, maar één halte 500 verder dat kan niet omdat blijkbaar het Brussels gewest en het Vlaamse niet overeen komen.
( zelfde situatie in andere industrieparken en in andere steden )

FIK
19 mei 2004, 20:10
@ Tinne
Akkoord, maar zorg dan dat er eerst openbaar vervoer is tot in de industrieparken rond de steden. Rond het Brusselse is dat echt een probleem: Voorbeeldje: tot aan de Nato rijden er verschillende bussen, maar één halte 500 verder dat kan niet omdat blijkbaar het Brussels gewest en het Vlaamse niet overeen komen.
( zelfde situatie in andere industrieparken en in andere steden )

dat klopt ook voor de metro
in Brussel kunnen lijnen 1A en 1B niet meer verder getrokken worden omdat de eindpunten (Boudewijn, Hermann-Debroux, Erasmus en Stokkel) op de grens met het Brussels Gewest liggen
hierdoor worden de voorsteden een metrolijn met het centrum van Brussel onthouden

eigenlijk moeten de vervoersmaatschappijen (MIVB, De Lijn en TEC) hiervoor samen een oplossing uitwerken!

lustige lezer
19 mei 2004, 21:04
Ik vindt wel dat naar uw werk rijden, voor uw werk rijden, niet belast mag worden dan. Dit zijn immers noodzakelijke kilometers.
Naar de bakker 100m verder zou wel moete belast worden dan.
Hoe ge dta moet realiseren moet je zelf maar uitmaken, daar zijn onderzoeken voor.

boer_bavo
19 mei 2004, 21:26
Hallo,
ik zie dat jullie hier gereageerd hebben op kilometerheffing, op mij als persoon.

het antwoord kregen jullie van vera. nog even op een rijtje zoals ik het verdedigd heb in Kies Recht, (overigens een partijstandpunt)

1) schaf de vaste kosten op de auto af: inverkeersstelling, wegentaks
2) laat de mensen betalen voor wat ze werkelijk rijden

zeer veel verkeersdeskundigen verdedigen dit. eerst moet het ingevoerd worden voor vrachtwagens, wij willen het ook voor personenwagens. Als je minder dan 20 000 km/jaar rijdt is het zelfs goedkoper dan alle taksen die je nu betaalt. Het ontmoedigt autogebruik waarvoor je ook het openbaar vervoer/fiets/... kan nemen. Dus doet het iets aan het milieu + aan minder files.

Niet vergeten dat ook Steve Stevaert een verdediger is van een dergelijke kilometerheffing
groet,
Tinne
Het principe van rekeningrijden lijkt me prima. Ook ik ben er voorstander van. Het is trouwens geen roof van de staat zoals sommigen hier poneren. Moesten de wegen privé zijn dan zou je ook moeten betalen om erop te mogen rijden. Nu legt de overheid die wegen aan, en lijkt het me ook logisch dat mensen die die meer gebruiken daar ook meer voor betalen.
Maar zijn er al ideeën over hoe het concreet aangepakt zou kunnen worden?

boer_bavo
19 mei 2004, 21:31
skateboard? zweefvlieger? Waar haal je in godsnaam een 'milieuvriendelijk alternatief' om dagelijks 120km mee af te leggen?
Ik deed dat door te carpoolen. Was trouwens noodzakelijk omdat ik geen auto heb, en de firma waar ik werkte ook kwasi onbereikbaar is met het openbaar vervoer.
Met 4 in een auto, en je houdt nog veel geld over van de kilometervergoeding van je bedrijf.

lustige lezer
19 mei 2004, 21:48
Ik zou ook kunnen carpoolen om naar't school te gaan. Maar dan moet ik evenveel omweg maken als dat ik zelf naar daar zou moeten rijden.
Het is niet altijd mogelijk, Als het wel mogelijk is, vind ik het niet meer dan normaal dat je carpoold.

Patrice
19 mei 2004, 22:06
Hoe gaan jullie controleren hoeveel kilometer iemand rijdt?

Tinne Van der Straeten
20 mei 2004, 12:28
hallo,
ivm openbaar vervoer. jullie hebben gelijk, want een kilometerheffing alleen is nooit zalig makend. mobiliteit is complex dus heb je ook een palet aan oplossingen nodig. kilometerheffing moet je dus combineren met afschaffen vaste kosten, en met investeringen in openbaar vervoer. deskundigen zeggen hierover dat de opbrengsten kunnen gebruikt worden voor investeringen in openbaar vervoer. deskundigen zeggen ook dat openbaar vervoer alleen niet zaligmakend is, omdat als je iedereen daar op stuurt, dat ons net dat niet aan kan (heb je direcht verdubbeling capaciteit nodig). het reduceren van autoverkeer met ongveer 10% zou de files al oplossen. dus combinatie van beiden is nodig.

ivm invoeren zeggen deskundigen dat je dat moet doen met een GPS systeem. Alle personenauto's zouden kunnen uitgerust zijn met GPS tegen 2008. Nu, ik vind dat je het eerst en vooral moet invoeren voor vrachtwagens, omdat europa daar nu ook aan het werken is aan een conform systeem (vrachtwagens over alle euorpese landen hetzelfde systeem). België is namelijk een doorvoerland, ze gaan opladen in Nederland, rijden door België en tanken goedkoop in Luxemburg. Een kilometerheffing voor vrachtwagens zou het vrachtverkeer dus verminderen (vooral het doorvoervrachtverkeer).

groeten,
Tinne