PDA

View Full Version : De Lijn en klantvriendelijkheid...

Pelgrim
6 juli 2010, 10:51
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

Anna List
6 juli 2010, 11:02
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Pelgrim
6 juli 2010, 11:07
ik had geen contant geld bij.

Pelgrim
6 juli 2010, 11:07
Niet dat dat ter zake doet, volgens mij gaat De Lijn in de fout, niet ik of die dame.

Firestone
6 juli 2010, 11:13
Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn (http://applicaties.delijn.be/vvkpunten/) kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden.

Pelgrim
6 juli 2010, 11:14
De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.

nubian
6 juli 2010, 11:30
ik had geen contant geld bij.
Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.
Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)

Henri1
6 juli 2010, 11:31
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

nubian
6 juli 2010, 11:38

ikke:-P

Pelgrim
6 juli 2010, 11:38
Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.

Moest overal vermeld staan w**r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...

Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)

Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

Henri1
6 juli 2010, 11:39

Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Bierke
6 juli 2010, 11:41
Vorige zomer ongeveer hetzelfde meegemaakt in A'pen (meestal zijn 't vriendelijke mensen die chauffeurs .. maar die niet). Ik stond te wachten aan't park en had een briefje van 20 euro op zak, vermits hij niet kon teruggeven, en alle kopjes (en vooral hoofddoeken) in de bus naar beneden gingen toen ik vroeg of iemand kon wisselen in kleiner geld moest ik noodgedwongen afstappen, te voet naar de Roseveltplaats terugkeren om daar in de info stand een ticketje te kopen...
De week erna heb ik een abbo gevraagd op't werk.

nubian
6 juli 2010, 11:48
Moest overal vermeld staan w**r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...

Koop dan op voorhand een lijnkaart van 8 euro/11 euro (als je die op de bus koopt) die kan je in elke supermarkt/Krantenwinkel/station en lijnwinkel kopen.
Ik heb zelfs één keer gratis mogen meerijden omdat ik mijn kaartje kwijt was.;-)Maar waarschijnlijk zal de vriendelijkheid van de chauffeurs afhangen van streek tot streek.

Cdude
6 juli 2010, 11:58
Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer:

Firestone
6 juli 2010, 12:02
Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?Ik, met een abonnement.

Fredo
6 juli 2010, 12:15

ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Herr Flick
6 juli 2010, 12:20
ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Voor wat hoort wat he, ... ;-)

nubian
6 juli 2010, 12:22
Voor wat hoort wat he, ... ;-)

Shame on you:-P

Herr Flick
6 juli 2010, 12:22

Sado Machochistische trekjes .... of zo ? ;-)

Bus of Tram... met mijne velo gaat veel rapper, ... soms rijden die zelf in mijne weg als ik met de velo rijd.

Herr Flick
6 juli 2010, 12:23
ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Ai, ... binnen een paar jaar gaat ge u dat dik beklagen dat uw studentenleven gedaan is, ... ;-)

Herr Flick
6 juli 2010, 12:24
Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer:

en rijd dat groot dieselzuipend monster dus in mijne weg om om de 300 meter te stoppen.

Anna List
6 juli 2010, 12:25

²

in hoeverre is dat toelaatbaar voor een overheidsbedrijf en geen discriminatie voor Base en Mobistar e.a. ?

Anna List
6 juli 2010, 12:26
zeg Pelgrim, weet je wat je doet ... start een Facebookpagina hé , of heb je t daar al opstaan ? :p

pajoske
6 juli 2010, 12:55

Bij mij moet dat al zo een euh, euh, eeuh, ik weet niet meer hoeveel jaren geleden zijn. Zo ongeveer sinds mijn studententijd gestopt is in '76 of tijdens mijn legerdienst in'77, heb ik de laatste keer op een bus gezeten. Maar toen heette dat nog niet 'de lijn'.

Pelgrim
6 juli 2010, 12:56
nee nog ni maar gezien het enthousiasme hier is dat precies verloren moeite.

pajoske
6 juli 2010, 12:58
²

in hoeverre is dat toelaatbaar voor een overheidsbedrijf en geen discriminatie voor Base en Mobistar e.a. ?

"delijn".....wat we zelf doen doen we beter.;-)

Anna List
6 juli 2010, 13:05
"delijn".....wat we zelf doen doen we beter.;-)

toch al een pak beter dan wat t vroeger was met miva enzo ...

pajoske
6 juli 2010, 13:21
toch al een pak beter dan wat t vroeger was met miva enzo ...

Vind je?
Ik vind van niet.
De verbindingen zijn nu slechter.
Vroeger moest je niet gaan winkelen om een ticket te bemachtigen.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.

pajoske
6 juli 2010, 13:27
ps in het weekend rijdt die snelbus niet. De reistijd met de lijn is dan 4u20. voor 85 km.
Met de auto ben je op die tijd gemakkelijk 2 keren op en af gereden.

Bob
6 juli 2010, 13:36
Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn.

Anna List
6 juli 2010, 13:40
Vind je?
Ik vind van niet.
Ik verneem dat je tegenwoordig een meerrittenkaart moet nemen ook al wil je maar één keer de bus nemen.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.

jij bent blijkbaar de tijd vergeten dat
-de chauffeur niet moest stoppen aan de halte als hij geen goesting had (niet voor op- en niet voor afstappen soms)
-de tijd waarin het heel gewoon was dat de chauffeur reizigers afblafte en afsnauwde
-er zijn nu heel objectief vaststelbaar meer en betere verbindingen dan 20-30 jaar geleden
...
voil* 12 jaar tramervaring (school en studietijd)

wat niet wegneemt dat het uiteraard allemaal nog veel beter kan :-)

maar jij hebt in deze dan ook een andere agenda hé amigo :-)

Herr Flick
6 juli 2010, 13:40
Wat een gebabbel over de ticketverkoop van de lijn, die slechts enkele procenten van haar inkomsten uitmaakt.
Aangezien ze nu toch al bijna volledig gesubsidieerd worden, de ticketverkoop ineens afschaffen. Schijnt mij eenvoudiger te zijn.

Dat zou misschien inderdaad gewoon goedkoper zijn, kunt ge nen hoop controleurs buitengooien, en moet ge die ticketverkoop niet meer financieren...

pibo®
7 juli 2010, 09:26
Dat zou misschien inderdaad gewoon goedkoper zijn, kunt ge nen hoop controleurs buitengooien, en moet ge die ticketverkoop niet meer financieren...
da zou inderdaad heel goed zijn , en met de gemaakte winst hier en daar een busje meer inleggen !

Bob
7 juli 2010, 10:29
da zou inderdaad heel goed zijn , en met de gemaakte winst hier en daar een busje meer inleggen !

Ik zou het teruggeven aan de belastingsbetaler. Lijkt mij rechtvaardiger.

pajoske
7 juli 2010, 10:31

Goed idee. Dan kan men dat ook toepassen bij de verkoop van diesel en benzine.
Laat de autobestuurder van gemeentes waar het openbaar vervoer ontoereikend is gratis tanken. Je schaft het openbaar vervoer daar volledig af en met de uitgespaarde subsidie (vooral voor belbussen die daar maar staan te wachten) kan je dat bekostigen.

Bob
7 juli 2010, 11:00
Goed idee. Dan kan men dat ook toepassen bij de verkoop van diesel en benzine.
Laat de autobestuurder van gemeentes waar het openbaar vervoer ontoereikend is gratis tanken. Je schaft het openbaar vervoer daar volledig af en met de uitgespaarde subsidie (vooral voor belbussen die daar maar staan te wachten) kan je dat bekostigen.

Wat niet wegneemt dat er oneindig lange discussie opgezet worden over de prijs van een ticket van de lijn, terwijl dit maar minimaal bijdraagt tot de inkomsten van de lijn. Voor elke euro, die de lijn vangt via ticket/abonnementverkoop, legt de Vlaamse overheid er vier euro bij.
Denk dat het daarom zinniger is om te discusieren over de kostprijs van de lijn aan de gemeenschap.

Tejokus
7 juli 2010, 16:14
Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn (http://applicaties.delijn.be/vvkpunten/) kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden.

Ja ja, en dat oud madammeke had maar het internet moeten raadplegen
op haar MacPro van 3500 euro ;)

suqar_7loe
7 juli 2010, 16:18
Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Misschien omdat nen auto nemen minder moeite kost.

En gelijk, hebt ge.

Firestone
7 juli 2010, 16:23
Ja ja, en dat oud madammeke had maar het internet moeten raadplegen
op haar MacPro van 3500 euro ;)
Op een laptopje van 400 euro lukt dat ook, hoor.

Imho moet De Lijn ervoor zorgen dat die ticketautomaten werken.
En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs.

Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen.

Tejokus
7 juli 2010, 16:27

En als ze defect zijn (wat altijd kan gebeuren), moet de klant in de tram/bus kunnen betalen aan de normale prijs.

Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen.

Natuurlijk, ben ik het mee eens.

Savatage
7 juli 2010, 16:39
De klantvriendelijkheid van de Lijn in Antwerpen stad is gewoon verschrikkelijk. Ik heb er een jaar gebruik van gemaakt, en kan helaas niet 1 positief element herinneren over hun klantenbediening.

Pelgrim
7 juli 2010, 16:55

Ah en waar kan je dat te weten komen aan zo'n halte, wanneer je niét heel toevallig een laptop mét draadloze verbinding hebt?

artisjok
7 juli 2010, 17:10
Vind je?
Ik vind van niet.

Je kan nog altijd een ticket kopen op de bus.
En de lijnkaart (meerrittenkaart) is eeuwig geldig.

Pelgrim
7 juli 2010, 17:28
Het ticket op de bus zelf kost meer (de lijnkaart trouwens ook). Je bent als klant sowieso afgezopen dus als je daar aan een halte staat waar nergens staat aangegeven waar je tickets kan kopen.

Renesse
7 juli 2010, 17:51
De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Die dame kent haar rechten niet. Men kan je om een tijdelijk cashflow probleem niet weigeren de bus te nemen. Men moet je met overschrijving laten betalen.

Alleen, daar kruipt veel tijd en administratie in, en veel chauffeurs zullen doen alsof hun neus bloedt.

Bron? Een praatzieke lijnchauffeur uit het Brugse (ja, ik ken hem).

Zucht
7 juli 2010, 20:05
Tiens, vraagje. Ik rij niet veel met de lijn, een paar keer per jaar. Als ik een kaartje koop moet ik kiezen tussen één of twee zones. Nergens vind ik echter een aanduiding waar die zones liggen. Zelfs als ik een traject laat uitrekenen wordt er niet bijgezegd of dit één of twee zones ver reikt.
Ik koop dus altijd maar één zone, maar ben ik nu zo stekeblind dat ik dat nergens terugvind op hun site of is dat een staatsgeheim van de lijn ? :-|

Pelgrim
7 juli 2010, 20:15
Nee, dat is inderdaad nergens aangegeven. Je moet dat maar raden.

Jaani_Dushman
8 juli 2010, 23:34
Vind je?
Ik vind van niet.
Heb tijdens de studententijd van de kinderen elk jaar voor elk een abonnement genomen. Maar er was altijd wel ene waarbij de laatste bus vertrokken was (vrijdag 17:40) lang voor de laatste les gedaan was. Moest die ook nog een trein betalen.Uiteraard vind jij dat.

AsGardSGO
16 juli 2010, 12:45
Diegene die regelmatig de bus moeten of willen nemen weten wel waar ze hun tickets moeten of kunnen kopen lijkt me.
De verantwoordelijkheid van inlichten van de reizigers ligt uiteraard in de eerste plaats bij De Lijn, daar is geen weg naast uiteraard en als ze ergens tekort schieten ja dan moet dat opgelost worden door hun. Als klant heb je tenslotte ook zelf een klein beetje de plicht om je op voorhand in te lichten.

Maar het probleem is niet zozeer de klantvriendelijkheid van De Lijn hoor die is doorgaans goed genoeg. De onvriendelijkheid en onredelijkheid van de reizigers is een heel paar andere mouwen daarentegen! Dat is eerder een groter probleem dan de gebreken van De Lijn en hun medewerkers.

AsGardSGO
16 juli 2010, 12:51
Het ticket op de bus zelf kost meer (de lijnkaart trouwens ook). Je bent als klant sowieso afgezopen dus als je daar aan een halte staat waar nergens staat aangegeven waar je tickets kan kopen.

Hier in Mechelen bv heb ik genoeg bushaltes, tot zelfs ver buiten het stadscentrum, gezien waar wel alles geafficieerd is hierover. Maar ja als er 2 dagen of weken na het aanhangen van bordjes deze verdwijnen of onleesbaar gemaakt worden...

Tenslotte; even een belletje, mailtje of brief naar de lijnwinkel of een bezoekje eraan voor de nodige infofolders of uw ogen/oren eens opentrekken in een krantenwinkel, grootwarenhuis, cafe,... doet ook al veel ;) .

bgf324
16 juli 2010, 12:56

In de prodata's zit geen code voor ticket met afslag. Chauffeurs kunnen dus enkel gewone biljetjes maken.

Het prodatasysteem dateert van 1993 en is dus sterk verouderd. Er kan ook niet zoveel in geprogrammeerd worden. Als men al een nieuwe 'speciale code' moet programmeren is het soms al moeilijk om dat er in te krijgen (onder speciale codes zitten de speciale biljetten als: "ga met de bus naar evenement X en ga daar gratis binnen")

Koop dan een nieuw prodatasysteem dat hetzelfde werk als het hedendaagse maar waar meer opdrachten in kunnen.

=> gaat niet: Firma die die dingen bouwde is al jaren faillet.
Zo heeft men ook van die toestellen te weinig. Wanneer een oude bus uit dienst gaat wordt alle ontwaardingsapparatuur er af gehaald en in de nieuwe voertuigen gestoken omdat er te kort zijn.
Een jaar of 2 geleden heeft een externe firma in opdracht van De Lijn wel enkele prodatatoestellen nagebouwd. Maar dat mocht dan weer niet kwa wetgeving. :-o

Binnen een jaar of 2 moet een nieuw systeem het huidige vervangen. Het zal te vergelijken zijn met het MOBIB-systeem in de Brusselse metro.

toccata
16 juli 2010, 13:05
Ik, met een abonnement.

²

Firestone
16 juli 2010, 13:57
Ah en waar kan je dat te weten komen aan zo'n halte, wanneer je niét heel toevallig een laptop mét draadloze verbinding hebt?Nogal flauw, hoor.

Ik schreef: "Voor de rest is het inderdaad kleine moeite vandaag om te weten te komen waar in je eigen buurt je rittenkaarten kan kopen."

"In je eigen buurt" dus.

Tenzij je dagelijks verhuist is het inderdaad een kleine moeite om dat eens via het Internet op de website van De Lijn op te zoeken.

Het is prima dat de mondige burger de grote bedrijven, en al zeker de monopolies waar hij als belastingsbetaler willens nillens mee voor betaalt, ter verantwoording roept.
Diezelfde mondige burger mag echter ook zelf een heel klein beetje verantwoordelijkheid opnemen.

En daarvoor moet je in dit geval heus niet op straat rondlopen met een laptop mét draadloze verbinding.

Anna List
16 juli 2010, 13:59
Bobo ni betalen, bobo abonnement :-)

Duvelke
16 juli 2010, 15:21

Als ze niet eens 2 euro bij heeft, wat gaat ze dan doen in die winkel?
Of had ze maar juist 1,60 € bij ofzo?
Wie loopt er nu zonder geld op straat trouwens?

Anna List
16 juli 2010, 15:22

met haar bankkaart betalen ?

Anna List
16 juli 2010, 15:25
gewoon nen betaalterminal op den tram (waar ge met uw bankkaart uw kaartje koopt zonder de chauffeur 'lastig te vallen' dus aan 1€60) is dat teveel gevraagd mss ????

Marie van de koster
19 juli 2010, 15:44
Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Ik heel dikwijls zelfs nu ik werkloos ben. En daarom koop ik eens in het jaar een omni-pass, geen gesukkel met ticketjes, vlug op de bus en veel goedkoper!

andev
17 augustus 2010, 15:49
De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.
Ja, dat zwartrijden schijnt op sommige lijnen al héél erg ingeburgerd te zijn! En de chauffeur riskeert zijn/haar leven (of bijna) indien hij/zij het lef heeft daar een opmerking over te maken.
Straks horen we weer hoeveel de belastingbetaler mag bijbetalen voor dat gedoe waarschijnlijk...

the_dude
24 augustus 2010, 12:55
Maar het probleem is niet zozeer de klantvriendelijkheid van De Lijn hoor die is doorgaans goed genoeg. De onvriendelijkheid en onredelijkheid van de reizigers is een heel paar andere mouwen daarentegen! Dat is eerder een groter probleem dan de gebreken van De Lijn en hun medewerkers.

nagels met koppen

the_dude
24 augustus 2010, 13:00

trouwens zo moeilijk is het niet om de procedure 'reiziger zonder geld' te vragen é; maar ja dan verbind je u er wel toe te betalen binnen de 15 dagen en wie liever klaagt die zal dat niet doen.

duveltje382
24 augustus 2010, 13:07
Nu ja,lijn drie woensdagnamiddag?

Ik heb mijn bedenkingen bij de lege lijnen op de Lijn,maar tram3 op woensdag?graag wat meer beweging daar

dejohan
24 augustus 2010, 14:14
Maar het probleem is niet zozeer de klantvriendelijkheid van De Lijn hoor die is doorgaans goed genoeg.

Jij hebt duidelijk nog nooit een echte Antwerpse bus- of tramchauffeur gezien (ik bedoel niet een chaufeur van in de buurt die naar Antwerpen rijdt, maar een echte sinjoor).
Ik zeg altijd goedendag en danku en merci, en twee op drie keer zeggen ze gewoon niets terug.
Heb ook al zo'n 6 tal keer meegemaakt dat men weigert een vervoersbewijs te verkopen ('ge moet dat kopen aan de automaat mijnheer').
Ik ben ook al eens tussen twee haltes van de bus gegooid omdat ik 2 cent te weinig bij had (daarbij natuurlijk verzwijgen dat er een procedure "reiziger zonder geld bestaat").
Ik ben al eens uitgescholden voor "achterlijke" omdat ik niet begreep wat de buschauffeur me vertelde.
En dan vertel ik nog niet over de keren dat nietsvermoedende toeristen een vraag stellen en gewoon ongeloofelijk grof bejegend worden en NIET geholpen worden.
etc.

Ik zou het nog gewoon vinden, mocnt ik niet regelmatig bussen uit de Kempen of uit de streek van Duffel en Mechelen nemen. Daar doen de chauffeurs tenminste normaal.

pibo®
24 augustus 2010, 16:16
Jij hebt duidelijk nog nooit een echte Antwerpse bus- of tramchauffeur gezien (ik bedoel niet een chaufeur van in de buurt die naar Antwerpen rijdt, maar een echte sinjoor).
Ik zeg altijd goedendag en danku en merci, en twee op drie keer zeggen ze gewoon niets terug.
Heb ook al zo'n 6 tal keer meegemaakt dat men weigert een vervoersbewijs te verkopen ('ge moet dat kopen aan de automaat mijnheer').
Ik ben ook al eens tussen twee haltes van de bus gegooid omdat ik 2 cent te weinig bij had (daarbij natuurlijk verzwijgen dat er een procedure "reiziger zonder geld bestaat").
Ik ben al eens uitgescholden voor "achterlijke" omdat ik niet begreep wat de buschauffeur me vertelde.
En dan vertel ik nog niet over de keren dat nietsvermoedende toeristen een vraag stellen en gewoon ongeloofelijk grof bejegend worden en NIET geholpen worden.
etc.

Ik zou het nog gewoon vinden, mocnt ik niet regelmatig bussen uit de Kempen of uit de streek van Duffel en Mechelen nemen. Daar doen de chauffeurs tenminste normaal.

heb jij ook de andere kant al is gezien ?????

ik rij regelmatig in antwerpen met de bus mee , en wat ik daar zie van andere reizigers .................

zwart rijden , presies of 't is normaal
buschauffeurs die onder hun voeten krijgen omdat de bus te laat is door file of panne
en verder de reiziger stapt op , dus ist niet aan de chauffeur om als eerste te begroeten , doet de klant dit dan antwoord de chauffeur wel !

veel respect voor de meeste chauffeurs !

dejohan
24 augustus 2010, 16:22
heb jij ook de andere kant al is gezien ?????

ik rij regelmatig in antwerpen met de bus mee , en wat ik daar zie van andere reizigers .................

zwart rijden , presies of 't is normaal
buschauffeurs die onder hun voeten krijgen omdat de bus te laat is door file of panne
en verder de reiziger stapt op , dus ist niet aan de chauffeur om als eerste te begroeten , doet de klant dit dan antwoord de chauffeur wel !

veel respect voor de meeste chauffeurs !

Ik begroet altijd eerst. 2 op de 3 keer krijg ik geen antwoord. Ook niet als ik 'alstublieft' en 'dankuwel' zeg bij het kopen van een kaartje.

Al is heel de wereld boertig tegen de chauffeur, dat is nog geen reden om tegen mij geen goedendag terug te zeggen. Da's echt wel basisbeleefdheid.

bgf324
24 augustus 2010, 17:23

Staat niet geprogrammeerd in de prodatatoestellen van De Lijn.

Cdude
24 augustus 2010, 17:54
etc.

Wat is die "procedure" voor "reiziger zonder geld"?
Toeslag van 60€ ?

the_dude
24 augustus 2010, 17:55
Al is heel de wereld boertig tegen de chauffeur, dat is nog geen reden om tegen mij geen goedendag terug te zeggen. Da's echt wel basisbeleefdheid.

kwestie van het pijnpunt eventjes in deftig licht te plaatsen :)
volgens mij heeft dejohan het zelf niet door...

the_dude
24 augustus 2010, 18:00
Wat is die "procedure" voor "reiziger zonder geld"?
Toeslag van 60€ ?

U vraagt de chauffeur de procedure 'Reiziger zonder geld' toe te passen en toont uw identiteit (dit mag ook een vervangend identiteitsdocument afgeleverd door de politie zijn).
De chauffeur noteert uw persoongegevens en de ritprijs op het document "reiziger zonder geld".
U ondertekent het document 'Reiziger zonder geld'.
U ontvangt een "biljet niet-betaald" voor uw verplaasting + een overschrijving voor het te betalen bedrag. Op deze overschrijving is het rekeningnummer vermeld waarop u moet storten.
U betaalt dit bedrag binnen de 14 dagen.
Betaalt u niet op tijd, dan geldt de administratieve geldboete van 71 Euro.
Het bedrag dat u zal moeten betalen is de ritprijs (voor verplaatsing met een gewoon biljet aangekocht op de bus) vermeerderd met 5,00 euro administratiekosten.

het grote struikelblok is het feit dat je uzelven dient de identificeren en dus akkoord gaat tot betalen ;)