PDA

View Full Version : Parkeerboetes: moet je die nu nog betalen of niet?

E. Gidius
10 juli 2010, 10:41
Een tijd geleden was er een krantenbericht dat één of andere rechtbank de manier waarop veel gemeenten tegenwoordig parkeerboetes (die ze dan eufemistisch "parkeerbiljet" noemen) laten uitschrijven, namelijk door een privé-firma, onwettelijk verklaarde.

Ik vind dat bericht niet direct terug, maar vraag me wel af wat vandaag de toestand is. Heeft de overheid er een truuk op gevonden? Of is die manier van parkeerboetes uitschrjiven nog steeds illegaal, en hoeven ze dus helemaal niet betaald te worden?

Wie heeft meer informatie over de laatste stand van zaken? En wie heeft recente ervaring met het niet-betalen van zo'n parkeerboete?

BigF
10 juli 2010, 13:12
Voor zover ik hoorde lag het probleem bij het verkrijgen van de gegevens van de auto-eigenaar. Een prive-firma mag die gegevens niet inkijken. Net zoals jij en ik ook niet naar de DIV moeten bellen om de gegevens van deze of die nummerplaat op te vragen.

Ik zou, moest ik een parkeerboete krijgen op een prive-parking, de uitbater van de parking aangetekend aanschrijven en hem vragen op welke manier hij mijn gegevens heeft te pakken gekregen.

Als prive-uitbaters deze problematiek willen vermijden moeten ze maar met slagbomen werken op hun parkings. Ticketje niet betaald, slagboom niet open.

Het is overigens niet meer dan normaal dat de gegevens achter nummerplaten niet zomaar aan de eerste de beste worden doorgespeeld.
Privacy weet je wel...

From_Vlaanderen
10 juli 2010, 13:58
Een tijd geleden was er een krantenbericht dat één of andere rechtbank de manier waarop veel gemeenten tegenwoordig parkeerboetes (die ze dan eufemistisch "parkeerbiljet" noemen) laten uitschrijven, namelijk door een privé-firma, onwettelijk verklaarde.

Ik vind dat bericht niet direct terug, maar vraag me wel af wat vandaag de toestand is. Heeft de overheid er een truuk op gevonden? Of is die manier van parkeerboetes uitschrjiven nog steeds illegaal, en hoeven ze dus helemaal niet betaald te worden?

Wie heeft meer informatie over de laatste stand van zaken? En wie heeft recente ervaring met het niet-betalen van zo'n parkeerboete?

Niet betalen, vroeger wou dat wel eens werken, nu weet ik het niet meer.

E. Gidius
10 juli 2010, 15:20
Voor zover ik hoorde lag het probleem bij het verkrijgen van de gegevens van de auto-eigenaar. Een prive-firma mag die gegevens niet inkijken. Net zoals jij en ik ook niet naar de DIV moeten bellen om de gegevens van deze of die nummerplaat op te vragen.

Ik zou, moest ik een parkeerboete krijgen op een prive-parking, de uitbater van de parking aangetekend aanschrijven en hem vragen op welke manier hij mijn gegevens heeft te pakken gekregen.

Als prive-uitbaters deze problematiek willen vermijden moeten ze maar met slagbomen werken op hun parkings. Ticketje niet betaald, slagboom niet open.

Het is overigens niet meer dan normaal dat de gegevens achter nummerplaten niet zomaar aan de eerste de beste worden doorgespeeld.
Privacy weet je wel...

Begrijp ik wel.

Maar mijn vraag betrof het openbaar terrein, parkeerplaatsen langs de sttraat dus. Heb je daar een idee van?

gehuigert
10 juli 2010, 22:55
Begrijp ik wel.

Maar mijn vraag betrof het openbaar terrein, parkeerplaatsen langs de sttraat dus. Heb je daar een idee van?

Zolang de bons zijn opgemaakt door een privébedrijf en niet door de politie weiger ik altijd te betalen. Tot nu toe blijft het werken

Jazeker
10 juli 2010, 23:02
Begrijp ik wel.

Wie kan bewijzen dat een leukerd het bonnetje onder je ruitenwisser niet heeft weggegooid? Ben je dan op de hoogte van die inbreuk op de parkeerwetgeving?

gehuigert
10 juli 2010, 23:39
Wie kan bewijzen dat een leukerd het bonnetje onder je ruitenwisser niet heeft weggegooid? Ben je dan op de hoogte van die inbreuk op de parkeerwetgeving?

En wie kan bewijzen dat het niet een leukerd is geweest die het bonnetje heeft opgesteld met zijn eigen banknr eronder :D

E. Gidius
11 juli 2010, 08:29
Zolang de bons zijn opgemaakt door een privébedrijf en niet door de politie weiger ik altijd te betalen. Tot nu toe blijft het werken

Laat je dat dan weten aan de gemeente of aan het parkeerbedrijf? Of negeer je het bonnetje gewoon en doe je helemaal niets?

Raf
11 juli 2010, 08:38
Reglementair parkeren?

Iemand?

E. Gidius
11 juli 2010, 08:51
Reglementair parkeren?

Iemand?

Je arriveert om 15u59, je legt een bonnetje achter je voorruit voor drie uur (precies drie euro) en dat dus geldig is tot 18u59. Vanaf 19u parkeer je gratis, maar om 18u59 en 35 seconden komt zo'n parkeersmurf langs en geeft je een boete...

Raf
11 juli 2010, 08:54
Je arriveert om 15u59, je legt een bonnetje achter je voorruit voor drie uur (precies drie euro) en dat dus geldig is tot 18u59. Vanaf 19u parkeer je gratis, maar om 18u59 en 35 seconden komt zo'n parkeersmurf langs en geeft je een boete...

Pech gehad. Voor een paar cent meer, had je die boete kunnen vermijden.

gehuigert
Laat je dat dan weten aan de gemeente of aan het parkeerbedrijf? Of negeer je het bonnetje gewoon en doe je helemaal niets?

Gewoon negeren :)

gehuigert
Pech gehad. Voor een paar cent meer, had je die boete kunnen vermijden.

Het is geen boete :P

gehuigert
Reglementair parkeren?

Iemand?

Reglementair controleren?

Iemand?

Raf
11 juli 2010, 08:55
Het is geen boete :P

Hangt er vanaf wie ze uitschrijft. Als het een agent is, is het een boete, als het een ambtenaar is, is het een retributie. ;-)

gehuigert
11 juli 2010, 09:03
Hangt er vanaf wie ze uitschrijft. Als het een agent is, is het een boete, als het een ambtenaar is, is het een retributie. ;-)

Jep, als het een boete is moet je het inderdaad betalen (die mensen mogen je gegevens opvragen van de auto)

Raf
11 juli 2010, 09:07
Jep, als het een boete is moet je het inderdaad betalen (die mensen mogen je gegevens opvragen van de auto)
Als het een retributie is ook.

gehuigert
11 juli 2010, 09:10
Als het een retributie is ook.

In theorie ja. In de praktijk halen ze meestal uw gegevens illegaal en aangezien ik dat een inbreuk op mijn privacy vind zou ik nog eerder overwegen een schadevergoeding te vragen dan een retributie te betalen

Raf
11 juli 2010, 09:19
In theorie ja. In de praktijk halen ze meestal uw gegevens illegaal en aangezien ik dat een inbreuk op mijn privacy vind zou ik nog eerder overwegen een schadevergoeding te vragen dan een retributie te betalen

Alleen als de overheid het controleren volledig uitbesteedt aan een privé-onderneming. Die privé-onderneming heeft meestal geen mandaat om de gegevens van de overtreder op te vragen. Wanneer het echter de overheid zèlf is die de retributies int, is er geen probleem wat privacy betreft. De overheid heeft namelijk wel dat mandaat om uw gegevens op te vragen.

Geert C
11 juli 2010, 09:36
*kuch*

Wettelijk hiaat parkeerboetes weggewerkt (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GG2SA6OB) (DS)

;-)

E. Gidius
11 juli 2010, 10:09
Gewoon negeren :)

Dan blijven ze je toch lastig vallen en/of bedreigen?

gehuigert
11 juli 2010, 10:10

In dat geval kan je ze aanklagen voor stalking of bedreigen ofzo :D

Raf
11 juli 2010, 10:44
*kuch*

Wettelijk hiaat parkeerboetes weggewerkt (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GG2SA6OB) (DS)

;-)

Lees dit artikel verder als abonnee van De Standaard
:-(

gehuigert
11 juli 2010, 11:02
:-(

Een bron die niemand anders kan zien is :cheer:

Geert C
11 juli 2010, 11:10
Een bron die niemand anders kan zien is :cheer:
:oops:

Nu ja, het komt er op neer dat het Vlaams Parlement een decreet gestemd heeft dat de parkeerbedrijven opnieuw toegang verleent tot de gegevens van de DIV nadat eerder een federaal KB in die zin vernietigd werd omdat het om een gewestelijke bevoegdheid gaat. :-)

gehuigert
11 juli 2010, 11:12

Nu ja, het komt er op neer dat het Vlaams Parlement een decreet gestemd heeft dat de parkeerbedrijven opnieuw toegang verleent tot de gegevens van de DIV nadat eerder een federaal KB in die zin vernietigd werd omdat het om een gewestelijke bevoegdheid gaat. :-)

Heb jij een abonnement op DS? Anders het artikel hier plakken

Trouwens, meestal zijn alle artikels van DS ook letterlijk te vinden op de site van het nieuwsblad en dan wel nog gratis ook :p

Geert C
11 juli 2010, 11:16
Jammer genoeg deelt het Hof van Cassatie uw mening niet, dat heeft namelijk het argument dat het opvragen van gegevens door parkeerbedrijven een schending van de privacy zou zijn verworpen. ;-)

gehuigert
11 juli 2010, 11:18
Jammer genoeg deelt het Hof van Cassatie uw mening niet, dat heeft namelijk het argument dat het opvragen van gegevens door parkeerbedrijven een schending van de privacy zou zijn verworpen. ;-)

Het voordeel van onze rechtsstaat, elke rechtzaak kent andere uitspraken en we moeten maar lang genoeg procederen tot we gelijk krijgen :cheer:

Nee serieus, iedereen moet gewoon doen wat hem juist lijkt. Voor de strijdvaardige mensen is dat procederen, voor de luie mensen niets doen en voor de plichtsbewuste mensen betalen

Cdude
11 juli 2010, 11:23
Pech gehad. Voor een paar cent meer, had je die boete kunnen vermijden.Belachelijk eh Raf ...
Vind je dat nu zelf niet?
Zelfs bij snelheidsovertredingen krijg je 5?% speling.

Leef jij je leven tot op de seconde? ("ooh jaa oooh JAAAAA" Jij die je partner onderbreekt, crono in de hand "sorry , NU er uit..." :lol:

Cdude
11 juli 2010, 11:25

Ze sturen u een deurwaarder...dat doen ze (I know :twisted::twisted:)

Firestone
11 juli 2010, 11:31

Nu ja, het komt er op neer dat het Vlaams Parlement een decreet gestemd heeft dat de parkeerbedrijven opnieuw toegang verleent tot de gegevens van de DIV nadat eerder een federaal KB in die zin vernietigd werd omdat het om een gewestelijke bevoegdheid gaat. :-)Iedereen is gehouden de decreten te kennen!

Uit het hoofd even reciteren:

Decreet houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven
573

Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2. In het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens wordt een hoofdstuk V/1 ingevoegd dat luidt als volgt:
“Hoofdstuk V/1. De aanvullende reglementen inzake parkeren
Art. 10/1. Wanneer de Vlaamse Regering of de gemeente een aanvullend reglement vaststellen dat betrekking heeft op het parkeren voor een beperkte tijd, het betalend parkeren en het parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart, kunnen zij parkeerretributies of -belastingen bepalen die van toepassing zijn op motorvoertuigen, hun aanhangwagens of onderdelen.

Deze bepaling geldt niet voor het halfmaandelijks beurtelings parkeren en de beperking van het langdurig parkeren.

Art. 10/2. Met het oog op het innen van de parkeerretributies of -belastingen kunnen concessies
of beheersovereenkomsten worden afgesloten.
De Vlaamse Regering, de steden en de gemeenten en hun concessiehouders en de gemeentelijke verzelfstandigde agentschappen zijn gemachtigd om de identiteit van de houder van de nummerplaat op te vragen bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen in overeenstemming met de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Art. 10/3. De in artikel 10/1 bedoelde retributies of belastingen worden ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat.”.

Art. 3. De wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren wordt opgeheven, voor wat betreft het Vlaamse Gewest.

En mocht iemand twijfelen aan mijn geheugen, zie hier (http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2009-2010/g573-3.pdf).

Raf
11 juli 2010, 13:10
Belachelijk eh Raf ...
Vind je dat nu zelf niet?
Zelfs bij snelheidsovertredingen krijg je 5?% speling.

Als je weet dat er vanaf 19 uur gratis mag geparkeerd worden, waarom zou je dan het lot tarten door maar tot 18.59 uur te betalen? Ik weet het: het is maar één minuutje. Maar als je maar betaalt tot 18.45 uur, is het ook maar één kwartiertje; als je betaalt tot 18 uur, is het maar één uurtje... M.a.w. waar leg je precies de grens tot wat nog kan en wat niet? 19 uur is 19 uur en dat geldt voor iedereen. Is dat niet gewoon het eerlijkste?

Cdude
11 juli 2010, 13:11
Als je weet dat er vanaf 19 uur gratis mag geparkeerd worden, waarom zou je dan het lot tarten door maar tot 18.59 uur te betalen? Ik weet het: het is maar één minuutje. Maar als je maar betaalt tot 18.45 uur, is het ook maar één kwartiertje; als je betaalt tot 18 uur, is het maar één uurtje... M.a.w. waar leg je precies de grens tot wat nog kan en wat niet? 19 uur is 19 uur en dat geldt voor iedereen. Is dat niet gewoon het eerlijkste?Misschien beste Raf, omdat je betaalt per kwartier , niet per minuut? ;-)
Dwz dat, in dit geval, hij 14min tevéél zou betaald hebben.

Raf
11 juli 2010, 13:15
Misschien beste Raf, omdat je betaalt per kwartier , niet per minuut? ;-)

Niet noodzakelijk.

gehuigert
11 juli 2010, 13:22
Als je weet dat er vanaf 19 uur gratis mag geparkeerd worden, waarom zou je dan het lot tarten door maar tot 18.59 uur te betalen? Ik weet het: het is maar één minuutje. Maar als je maar betaalt tot 18.45 uur, is het ook maar één kwartiertje; als je betaalt tot 18 uur, is het maar één uurtje... M.a.w. waar leg je precies de grens tot wat nog kan en wat niet? 19 uur is 19 uur en dat geldt voor iedereen. Is dat niet gewoon het eerlijkste?

Wegens de fysica is tijd relatief :) door te bewegen is de klok niet overal gelijk en ik denk als ge u ergens parkeert het niet de bedoeling is dat ge blijft zitten naast de parkeerkas om er toch zeker van te zijn dat ge op tijd weg zijt?

Degene die betaald hebben, hebben al getoond dat ze niet fout willen parkeren maar dat ze bvb even zijn opgehouden tijdens hun tocht terug naar de auto of dat hun horloge even fout stond ofzo.

P.S. mijn opmerking over dat tijd relatief is, is een grap :P 'k Ben zeker dat'k er opmerkingen over ga krijgen zonder deze laatste voetnoot >.<

Cdude
11 juli 2010, 15:52
Niet noodzakelijk.
toon mij één parkeermeter die werkt per schijven van één minuut

Raf
11 juli 2010, 17:16
toon mij één parkeermeter die werkt per schijven van één minuut

Ik weet er in Leuven alleszins die werken per schijven van 5 minuten... Ik veronderstel dat dat maar een kwestie van programmeren is.

MaGNiFiCaT
11 juli 2010, 21:28
Och betaal gewoon parkeergeld, het komt toch niet op die paar cent of eurootjes.

DONG ZHUO
11 juli 2010, 21:51
als je beroepshalve ne gansen dag van hot naar her crost in een grote stad, zoals Brussel bijvoorbeeld en je moet telkens "een eurootje" of zo insteken in die "rotmeters" dan ben je tegen t'einde van de week al gauw 60 euro kwijt.... en dan mag je er nog voor zorgen dat ge niet één minuutje te laat toekomt of uw parkeerbudget voor de week erop is er ook al doorgesjeesd...:roll: triestige dedoening als ge t'mij vraagt !

E. Gidius
12 juli 2010, 08:25
Niet noodzakelijk.

In dit geval was het wel zo. Betalen per kwartier. En drie euro was mooi rond. Alternatief was ook geweest een minuutje wachten alvorens een ticket te nemen, maar zeg nu zelf...

Raf
12 juli 2010, 11:59
In dit geval was het wel zo. Betalen per kwartier. En drie euro was mooi rond. Alternatief was ook geweest een minuutje wachten alvorens een ticket te nemen, maar zeg nu zelf...

Tja... Een minder rigide parkeerwachter had misschien ook niet op dat minuutje gekeken. Maar sommige mensen worden nu eenmaal machtsdronken van dat uniformpje... Voortaan toch maar een minuutje wachten dan. ;-)

Cdude
12 juli 2010, 12:00
Tja... Een minder rigide parkeerwachter had misschien ook niet op dat minuutje gekeken. Maar sommige mensen worden nu eenmaal machtsdronken van dat uniformpje... Voortaan toch maar een minuutje wachten dan. ;-)Er moet gewoon speling op zitten ...
Er bestaat zoiets als de letter en de geest van de wet.

tombaugh
12 juli 2010, 17:08
Wat met een "boete" door een parkeerbedrijf op een private parking? Krijgt het betreffende bedrijf door het nieuwe decreet ook (opnieuw?) toegang tot de gegevens bij DIV, zoals de bedrijven die voor de gemeente controleren? Heb er net eentje van 40 euro gevangen omdat ik tijdens mijn winkelbezoek van 5 minuten geen parkeerschijf gelegd heb...

Raf
12 juli 2010, 17:17
Wat met een "boete" door een parkeerbedrijf op een private parking? Krijgt het betreffende bedrijf door het nieuwe decreet ook (opnieuw?) toegang tot de gegevens bij DIV, zoals de bedrijven die voor de gemeente controleren? Heb er net eentje van 40 euro gevangen omdat ik tijdens mijn winkelbezoek van 5 minuten geen parkeerschijf gelegd heb...

Op welke private parking moet je een parkeerschijf leggen? 8O

Derk de Tweede
12 juli 2010, 17:21
Hier in Hilversum krijgen alleen Nederlanders een bekeuring, de vele Polen hier zijn niet traceerbaar.
Laatste parkeerbon is van 1995, in Monchau.

tombaugh
12 juli 2010, 17:32
Op welke private parking moet je een parkeerschijf leggen? 8O

AS Adventure...

cookie monster
20 mei 2015, 22:11
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/pastoor-betaalt-parkeerboete-niet-a2323114

Nou , en daarom wil die dus zijn boete niet betalen , noodsituatie !!

De priester kan eventueel nog op een meevaller rekenen. Het schepencollege heeft de inningsprocedure voorlopig stopgezet.
Voor een dokter kan ik dit volkomen begrijpen , maar ....
een pastoor die er eventueel onderuit kan geraken omwille van dit ??
Mensen , zeg voortaan dat u naar een sterfgeval moet ,
en dat je stervende moet zegenen !!!!
Het kan u misschien veel geld schelen !!!! :D

Scherven A. Mok
23 juni 2016, 20:01
Man ontsnapt aan boete door paal in foute kleur

Een man in Leuven is aan een boete ontsnapt, omdat hij de wet beter blijkt te kennen dan veel van onze steden en gemeenten. Verkeersborden die betaald parkeren aanduiden, moeten volgens een wet uit 1976 een oranje paal hebben. Maar dat is niet overal zo. De foutparkeerder vocht met dat argument z'n boete aan en kreeg gelijk.

http://deredactie.be/permalink/2.44950?video=1.2693333

daiwa
24 juni 2016, 00:54
http://deredactie.be/permalink/2.44950?video=1.2693333

Goed gezien van die man !!

SDX
24 juni 2016, 01:58
Waar hangt Raf eigenlijk uit, wa's daarmee gebeurd?

En Cdude? Maar die's al telkens teruggekomen èh? 😊

Die 'tombaugh' is lid van 2010 om 2 berichten te plaatsen ... over 'n parkeerboete.

Rahowa
24 juni 2016, 14:56
Ik heb er ene gekregen in Spanje en nooit betaald.

Skobelev
24 juni 2016, 15:41
enkel als uw paal de juiste kleur heeft.

fred vanhove
24 juni 2016, 17:16
Ik heb er ene gekregen in Spanje en nooit betaald.

Ik in Hong Kong.....en ben ook niet van plan die te betalen :roll:

Rahowa
24 juni 2016, 18:04
Ik in Hong Kong.....en ben ook niet van plan die te betalen :roll:

Schurk ;-)