PDA

View Full Version : Love parade accident


Scherven A. Mok
24 juli 2010, 19:39
Paar tientallen doden bij een aanval van paniek in een deel van de massa aan de ingang van een tunnel. Party till you die. :|

Xenophon
24 juli 2010, 20:22
Foto's?

globalmedia
24 juli 2010, 20:30
Foto's?

ramptoerist?

filosoof
24 juli 2010, 20:38
Foto's?hier, cé:http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/photoalbum/detail/1/1136909/858594/0/Drama-op-Love-Parade-Duisburg.dhtml

Den Ardennees
24 juli 2010, 20:59
jawadde, dance or die

Xenophon
24 juli 2010, 21:05
ramptoerist?

Internet he man, foto's of het is niet gebeurd.

Den Ardennees
24 juli 2010, 21:08
ik vond dat de aankondiging op het radionieuws van 22u wel een ietwat cynische woordspeling had:

"door het gedrum op een muziekfestival in Duitsland zijn 15 mensen omgekomen"

Xenophon
24 juli 2010, 21:10
ik vond dat de aankondiging op het radionieuws van 22u wel een ietwat cynische woordspeling had:

"door het gedrum op een muziekfestival in Duitsland zijn 15 mensen omgekomen"

Een dodelijke drummix!

filosoof
24 juli 2010, 21:37
ik vond dat de aankondiging op het radionieuws van 22u wel een ietwat cynische woordspeling had:

"door het gedrum op een muziekfestival in Duitsland zijn 15 mensen omgekomen"Die Duitsers kennen iets van ambiance...:|

Derk de Tweede
24 juli 2010, 21:57
Die Duitsers kennen iets van ambiance...:|

Het was Tiësto die op 700.000 watt stond te spelen.
De grootste geluidsinstallatie van Europa.

Derk de Tweede
24 juli 2010, 22:13
http://www.spiegel.de/images/image-114254-galleryV9-wtjh.jpg

Den Ardennees
24 juli 2010, 22:18
tja, als ge 1,4 miljoen man op een terrein steekt dat geschikt is voor een half miljoen:|

From_Vlaanderen
24 juli 2010, 22:21
Die doden, waren dat enkel holebi's?

Xenophon
24 juli 2010, 22:32
Die doden, waren dat enkel holebi's?

Een soort van moderne pop-Holocaust bedoel je?

From_Vlaanderen
24 juli 2010, 22:35
Een soort van moderne pop-Holocaust bedoel je?

Neen, gewoon een vraag.

Xenophon
24 juli 2010, 22:38
Neen, gewoon een vraag.

Kom kom, niet zo bescheiden.

Den Ardennees
24 juli 2010, 22:51
Die doden, waren dat enkel holebi's?

grote kans dat het Duitsers waren

From_Vlaanderen
24 juli 2010, 22:52
grote kans dat het Duitsers waren

Oh

den dinges
25 juli 2010, 00:14
Neen, gewoon een vraag.

Een complot van uiterst rechtsen ?

Scherven A. Mok
25 juli 2010, 07:24
jawadde, dance or die

How makker, voor dance moet je in Boom op tomorrowland zijn vandaag. Zeg nooit dance tegen techno. Of omgekeerd.

Zwartengeel
25 juli 2010, 07:30
How makker, voor dance moet je in Boom op tomorrowland zijn vandaag. Zeg nooit dance tegen techno. Of omgekeerd.

Als het vandaag is, waarom heet het dan Tomorrowland?

Scherven A. Mok
25 juli 2010, 07:40
Als het vandaag is, waarom heet het dan Tomorrowland?

Omdat het gisteren al begonnen is. :lol:

Henri1
25 juli 2010, 07:52
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/9/15/0/album_large_3809205.jpg

plakker
25 juli 2010, 08:51
Erg dat zoiets gebeurd is, maar ik verschiet er niet echt van.
Vreemd dat dit niet vaker voorvalt, zelfs.

Den Ardennees
25 juli 2010, 08:58
How makker, voor dance moet je in Boom op tomorrowland zijn vandaag. Zeg nooit dance tegen techno. Of omgekeerd.

David Guetta (godbetert!) stond anders wel op Tomorrowland EN de Love Parade gepland (maar op dat laatste heeft hij wel wijselijk zijn biezen gepakt)

Jazeker
25 juli 2010, 10:28
Foto's?

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GOT2T8AH1

Helpt dit?

Jazeker
25 juli 2010, 10:30
Erg dat zoiets gebeurd is, maar ik verschiet er niet echt van.
Vreemd dat dit niet vaker voorvalt, zelfs.

Ben ooit op Torhout geweest toen dat nog niet Werchter was en ik vroeg me toen al af waarom daar geen doden vielen. Ik ging overigens naar Torhout omdat daar nog wat bomen stonden die schaduw gaven op een anders verschroeiende weide.

Den Ardennees
25 juli 2010, 10:47
Niemand hier die ooit naar zo'n massa-parade is geweest? Ik de laatste keer naar de City Parade in Gent, intussen ook al een paar jaar geleden, dat was echt wel keigoed, en gratis!

Jazeker
25 juli 2010, 10:48
Niemand hier die ooit naar zo'n massa-parade is geweest? Ik de laatste keer naar de City Parade in Gent, intussen ook al een paar jaar geleden, dat was echt wel keigoed, en gratis!

Ik alvast niet. Moet niet hebben van die dingen.

Den Ardennees
25 juli 2010, 10:49
http://www.facebook.com/group.php?gid=113520795325

Jazeker
25 juli 2010, 10:52
http://www.facebook.com/group.php?gid=113520795325

Gent heeft toch wel afgedaan sinds mijn studeerjaren daar. Bah... wat een dom stadje. En nog erg links ook.

Den Ardennees
25 juli 2010, 11:00
Gent heeft toch wel afgedaan sinds mijn studeerjaren daar. Bah... wat een dom stadje. En nog erg links ook.

:-(

dat laatste is inderdaad waar, maar voor de rest: het leeft hier tenminste, dat kan ik helaas niet zeggen van het dorp waar ik vandaan kom

on topic: om één of andere reden vinden vrouwen het ook altijd nodig om hun boezem te tonen op zo'n parade, maar daar zaten wij uiteraard niet mee in

http://www.ksta.de/ks/images/mdsBild/1215081079182l.jpg

Fien Fluytenzuyger
25 juli 2010, 11:50
:-(

dat laatste is inderdaad waar, maar voor de rest: het leeft hier tenminste, dat kan ik helaas niet zeggen van het dorp waar ik vandaan kom


Da's waar, ook de reden waarom ik niet gauw naar West-Vlaanderen ga terugkeren. In Brugge bv. kan je na 22u geen alcohol meer krijgen in een nachtwinkel, en na middernacht is alles dicht, zelfs in 't weekend.

Gent is toch een stuk aangenamer, het zit ook vol West-Vlamingen, en de criminaliteitsgraad is er vrij laag.

Den Ardennees
25 juli 2010, 16:56
ja lap, 't is van da "uit respect voor de slachtoffers zal er nooit meer een Love Parade worden georganiseerd"

Djiezes, hadden ze dan na het Heizeldrama ook maar het voetbal moeten afschaffen dan?:roll:

Txiki
25 juli 2010, 17:05
Ze zouden dat principe beter eens toepassen na een oorlog.

hurricane
25 juli 2010, 17:07
How makker, voor dance moet je in Boom op tomorrowland zijn vandaag. Zeg nooit dance tegen techno. Of omgekeerd.


Klopt. Op techno kan je niet dansen :p

Xenophon
25 juli 2010, 17:23
ja lap, 't is van da "uit respect voor de slachtoffers zal er nooit meer een Love Parade worden georganiseerd"

Djiezes, hadden ze dan na het Heizeldrama ook maar het voetbal moeten afschaffen dan?:roll:

Ja, gewoon verder doen. Allen daarheen zou ik zeggen.

bgf324
25 juli 2010, 17:40
ja lap, 't is van da "uit respect voor de slachtoffers zal er nooit meer een Love Parade worden georganiseerd"

Djiezes, hadden ze dan na het Heizeldrama ook maar het voetbal moeten afschaffen dan?:roll:


Voetbal afschaffen :cheer:
Dance afschaffen :cheer:

Txiki
25 juli 2010, 17:42
Voetbal afschaffen :cheer:
Dance afschaffen :cheer:

bgf324 afschaffen :cheer:

bgf324
25 juli 2010, 18:06
bgf324 afschaffen :cheer:

Kwaadaardige berichten afschaffen :evil:

Den Ardennees
25 juli 2010, 18:36
Ja, gewoon verder doen. Allen daarheen zou ik zeggen.

niet vandaag natuurlijk, maar volgend jaar: het is toch zonneklaar dat als je 1,4 miljoen man steekt op een terrein dat geschikt is voor een half miljoen, dat er klodden van komen. En dan zwijgen we nog over 't feit dat er maar één toegang was.

Trouwens op 't VRT-journaal vanavond nog es beelden van de laatste City Parade in Gent "ach, die mooie herinneringen":clapping:

Everytime
25 juli 2010, 19:13
Afschuwelijk dit accident!:roll:

MaGNiFiCaT
25 juli 2010, 20:01
Wat ik zo dom vind is die harde kritiek naar de organisatoren, het gemeentebestuur van Duisburg, de politie ed. toe.
Goed, het was niet goed georganiseerd maar om hen dood met schuld ten laste willen leggen, of hen verwijten van blinde inhaligheid waar geld boven alles kwam, ed...... vind ik wat over.
Er zijn meerdere negatieve factoren nodig om het zo rampzalig te laten verworden, zoals hier ook gebeurde.

Wat ik ook heel overdreven drastisch vind is het verkondigen dat de love parade definitief afgelast is en nooit meer zal worden georganiseerd.

Dat men lessen trekt uit de fouten, en het op kleinere schaal gaat organiseren, maar om zo meteen volledig op te doeken, ik zie er het nut niet van in.

Den Ardennees
25 juli 2010, 21:41
Wat ik zo dom vind is die harde kritiek naar de organisatoren, het gemeentebestuur van Duisburg, de politie ed. toe.
Goed, het was niet goed georganiseerd maar om hen dood met schuld ten laste willen leggen, of hen verwijten van blinde inhaligheid waar geld boven alles kwam, ed...... vind ik wat over.
Er zijn meerdere negatieve factoren nodig om het zo rampzalig te laten verworden, zoals hier ook gebeurde.

Wat ik ook heel overdreven drastisch vind is het verkondigen dat de love parade definitief afgelast is en nooit meer zal worden georganiseerd.

Dat men lessen trekt uit de fouten, en het op kleinere schaal gaat organiseren, maar om zo meteen volledig op te doeken, ik zie er het nut niet van in.

zelfs dat kleinschaliger hoeft niet, destijds slaagden ze er in Berlijn in om 2 miljoen man zonder incidenten te doen vieren, maar ja: als je 1,4 miljoen man op een afgesloten terrein steekt, waar maar plaats is voor een half miljoen, en waar er maar één ingang toe is, dan nog via een tunnel, tja...

MaGNiFiCaT
25 juli 2010, 21:55
zelfs dat kleinschaliger hoeft niet, destijds slaagden ze er in Berlijn in om 2 miljoen man zonder incidenten te doen vieren, maar ja: als je 1,4 miljoen man op een afgesloten terrein steekt, waar maar plaats is voor een half miljoen, en waar er maar één ingang toe is, dan nog via een tunnel, tja...


Ik schreef ook dat zij niet goed organiseerden.
De grote fout mijn inziens was dat men dezelfde doorgang zowel als ingang dan als uitgang gebruikte. Dit was helemaal fout. Wat nog fouter was is dat men het volk door een gang (en dus afgesloten) liet gaan (die bewuste tunnel) alvorens ze aan de ingang van de festivalweide konden komen.
Nu deed men het wel: men moest eerder die tunnel afgesloten hebben wanneer die verzadigd was.
Maar ja, achteraf gesproken is makkelijk: op het ene moment is de menigte jolig uitgelaten, en op het andere moment zitten ze zich in paniek te verwringen.

Den Ardennees
25 juli 2010, 21:59
Ik schreef ook dat zij niet goed organiseerden.
De grote fout mijn inziens was dat men dezelfde doorgang zowel als ingang dan als uitgang gebruikte. Dit was helemaal fout. Wat nog fouter was is dat men het volk door een gang (en dus afgesloten) liet gaan (die bewuste tunnel) alvorens ze aan de ingang van de festivalweide konden komen.
Nu deed men het wel: men moest eerder die tunnel afgesloten hebben wanneer die verzadigd was.
Maar ja, achteraf gesproken is makkelijk: op het ene moment is de menigte jolig uitgelaten, en op het andere moment zitten ze zich in paniek te verwringen.

Ja, dat is zo

ik lees nu wel dat er iemand op hln.be schrijft dat het een gelijkaardige gevaarlijke situatie was aan de Dampoort op de City Parade in 2004, maar daar herinner ik me dan toch niets van. Het klopt dat het daar op Dampoort enorm druk was, ik herinner me dat de mensen klommen op de daken van de Bushokjes en de verkeersborden, maar dat was vooral uit zottigheid. Een gedrum was er daar op geen enkel moment, gewoon weinig plaats, de rest van de Parade was er meer als ruimte genoeg.

Nynorsk
25 juli 2010, 23:29
zelfs dat kleinschaliger hoeft niet, destijds slaagden ze er in Berlijn in om 2 miljoen man zonder incidenten te doen vieren, maar ja: als je 1,4 miljoen man op een afgesloten terrein steekt, waar maar plaats is voor een half miljoen, en waar er maar één ingang toe is, dan nog via een tunnel, tja...

idd, zoooo dom :|

en dan de ingang ook nog als uitgang gebruiken.

de schade kon véél groter zijn.

dom, dom, dom.

:-(

Nynorsk
25 juli 2010, 23:30
Ja, dat is zo

ik lees nu wel dat er iemand op hln.be schrijft dat het een gelijkaardige gevaarlijke situatie was aan de Dampoort op de City Parade in 2004, maar daar herinner ik me dan toch niets van. Het klopt dat het daar op Dampoort enorm druk was, ik herinner me dat de mensen klommen op de daken van de Bushokjes en de verkeersborden, maar dat was vooral uit zottigheid. Een gedrum was er daar op geen enkel moment, gewoon weinig plaats, de rest van de Parade was er meer als ruimte genoeg.

dampoort is wel geen lange tunnel natuurlijk, en er moest geen 1,4 miljoen man door en terug...

de city parade mag voor mijn part nog eens terug in Gent komt, 'k ben geen fan van de muziek maar da was toch wijs zenne.

gehuigert
25 juli 2010, 23:33
Ze zouden dat principe beter eens toepassen na een oorlog.

+1

Nynorsk
25 juli 2010, 23:35
Ik schreef ook dat zij niet goed organiseerden.
De grote fout mijn inziens was dat men dezelfde doorgang zowel als ingang dan als uitgang gebruikte. Dit was helemaal fout. Wat nog fouter was is dat men het volk door een gang (en dus afgesloten) liet gaan (die bewuste tunnel) alvorens ze aan de ingang van de festivalweide konden komen.
Nu deed men het wel: men moest eerder die tunnel afgesloten hebben wanneer die verzadigd was.
Maar ja, achteraf gesproken is makkelijk: op het ene moment is de menigte jolig uitgelaten, en op het andere moment zitten ze zich in paniek te verwringen.

Dan kan je evengoed doden krijgen omdat er gedrumd wordt tegen de afsluiting...

Communicatie is het sleutelwoord denk ik. De mensen achteraan hebben niet door wat er zich verderop afspeelt waardoor de druk blijft aanhouden. En er waren blijkbaar heel wat mensen die het festivalterrein wilden verlaten (via dezelfde tunnel) die dus voor druk vanuit de andere richting zorgden.
Als je zorgt voor megafoons dat je kan communiceren met de menigte, dan was de schade vast minder groot geweest. Wat megafoons ophangen kost zo goed als niks.

Was er iets gebeurt OP het festivalterrein dat iedereen snel naar buiten wou, wat was er dan gebeurt? :|

gehuigert
25 juli 2010, 23:39
Ik blijf mij afvragen wat de oorzaak van de chaos is geweest, de praktische omstandigheden vroegen natuurlijk om problemen maar als de chaos bvb. is veroorzaakt door een zot die met een revolver stond te zwaaien, ... (is maar een voorbeeld)

De organisatoren mogen wat mij betreft financieel aansprakelijk gesteld worden (betalen schadevergoedingen aan nabestaanden) maar fouten maken is menselijk en bvb. (levenslange) celstraf krijgen omdat ze inschattingsfouten qua toegang en populariteit van het evenement hebben gemaakt lijkt er mij dan ook over.

Inno
25 juli 2010, 23:39
Misschien was het de LSD die begon te werken en ze zagen monsters.

gehuigert
25 juli 2010, 23:44
Dan kan je evengoed doden krijgen omdat er gedrumd wordt tegen de afsluiting...

Communicatie is het sleutelwoord denk ik. De mensen achteraan hebben niet door wat er zich verderop afspeelt waardoor de druk blijft aanhouden. En er waren blijkbaar heel wat mensen die het festivalterrein wilden verlaten (via dezelfde tunnel) die dus voor druk vanuit de andere richting zorgden.
Als je zorgt voor megafoons dat je kan communiceren met de menigte, dan was de schade vast minder groot geweest. Wat megafoons ophangen kost zo goed als niks.

Was er iets gebeurt OP het festivalterrein dat iedereen snel naar buiten wou, wat was er dan gebeurt? :|

Als er chaos is, luisteren mensen niet meer naar die megafoons. Het enige waar ze aan denken, is weggaan; hoe slecht dat ook is voor extra chaos.

Het is net door het gebrek aan communicatie dat de chaos beperkt bleef: daardoor was een heel groot deel van het publiek niet op de hoogte dat men weg moest proberen gaan.

Een tweetal jaar geleden was er bvb. een bericht in het nieuws waarbij een piloot tijdens een vlucht gestorven was (natuurlijke dood). Pleiten voor communicatie wil zeggen dat je de passagiers hierover inlicht, maar dan zal je pas zien wat chaos is. De co-piloot (en de stewardessen) hebben dan ook wijselijk gezwegen tegen de passagiers en deze laatsten maar op de hoogte gebracht NA de landing. Zelfs de passagiers waren vrij positief over deze beslissing want ook zij realiseerden zich dat ze niet kalm zouden blijven tijdens de vlucht zouden ze weten dat de piloot gestorven was

Nynorsk
25 juli 2010, 23:47
Als er chaos is, luisteren mensen niet meer naar die megafoons. Het enige waar ze aan denken, is weggaan; hoe slecht dat ook is voor extra chaos.

Het is net door het gebrek aan communicatie dat de chaos beperkt bleef: daardoor was een heel groot deel van het publiek niet op de hoogte dat men weg moest proberen gaan.

Een tweetal jaar geleden was er bvb. een bericht in het nieuws waarbij een piloot tijdens een vlucht gestorven was (natuurlijke dood). Pleiten voor communicatie wil zeggen dat je de passagiers hierover inlicht, maar dan zal je pas zien wat chaos is. De co-piloot (en de stewardessen) hebben dan ook wijselijk gezwegen tegen de passagiers en deze laatsten maar op de hoogte gebracht NA de landing. Zelfs de passagiers waren vrij positief over deze beslissing want ook zij realiseerden zich dat ze niet kalm zouden blijven tijdens de vlucht zouden ze weten dat de piloot gestorven was

je moet die mensen daarom niet inlichten over wat er vooraan gebeurd.
gewoon duidelijk aanmanen om niet te drummen omdat het vooraan wat vast loopt kan écht helpen om het geduw te verminderen.

gehuigert
25 juli 2010, 23:52
je moet die mensen daarom niet inlichten over wat er vooraan gebeurd.
gewoon duidelijk aanmanen om niet te drummen omdat het vooraan wat vast loopt kan écht helpen om het geduw te verminderen.

Als er bij stormlopen in winkels (bvb. als de iPhone released was of een nieuw Harry Potter boek), hielp het dan om te zeggen tegen de mensen dat er genoeg exemplaren voor iedereen was zodat ze niet meer zouden drummen?

Zeggen dat ze niet mogen drummen voor hun eigen veiligheid zonder een reden te vermelden lijkt mij trouwens eerder een bron van speculatie waardoor de chaos -door de wilde theorieën- eerder vergroot, dan verkleint

Nynorsk
26 juli 2010, 00:25
dus als pearl jam had blijven verder spelen op roskilde 2000 waren er minder doden en gekwetsten geweest? Ze zijn nl. gestopt met spelen en hebben hun publiek aangemaand te stoppen met duwen.

uiteindelijk moet je iéts doen eh.
hier hebben ze precies helemaal niks gedaan. ze hebben niet eens de hekkens die weg konden weggedaan of wat lees ik allemaal.

bgf324
26 juli 2010, 00:58
niet vandaag natuurlijk, maar volgend jaar: het is toch zonneklaar dat als je 1,4 miljoen man steekt op een terrein dat geschikt is voor een half miljoen, dat er klodden van komen. En dan zwijgen we nog over 't feit dat er maar één toegang was.

Trouwens op 't VRT-journaal vanavond nog es beelden van de laatste City Parade in Gent "ach, die mooie herinneringen":clapping:

Inderdaad. Mijn eerste jaar als busspotter.
De NewAG300's waren gloednieuw en moesten de cityparaaders vervoeren. Direct ingehuldigd 8-)

Herr Flick
26 juli 2010, 08:18
Als er bij stormlopen in winkels (bvb. als de iPhone released was of een nieuw Harry Potter boek), hielp het dan om te zeggen tegen de mensen dat er genoeg exemplaren voor iedereen was zodat ze niet meer zouden drummen?

Zeggen dat ze niet mogen drummen voor hun eigen veiligheid zonder een reden te vermelden lijkt mij trouwens eerder een bron van speculatie waardoor de chaos -door de wilde theorieën- eerder vergroot, dan verkleint

Dat is iets wat ik dus ook niet snap, waarom zou je daar een hele dag voor die winkel gaan camperen, als je dat diezelfde dag nog online vanuit uwe zetel kunt bestellen.

Derk de Tweede
26 juli 2010, 08:41
Het is allemaal de schuld van de Walen.

Cdude
26 juli 2010, 09:05
Inderdaad. Mijn eerste jaar als busspotter.
De NewAG300's waren gloednieuw en moesten de cityparaaders vervoeren. Direct ingehuldigd 8-)

Busspotter? You are joking? 8O

Cdude
26 juli 2010, 09:08
dus als pearl jam had blijven verder spelen op roskilde 2000 waren er minder doden en gekwetsten geweest? Ze zijn nl. gestopt met spelen en hebben hun publiek aangemaand te stoppen met duwen.

uiteindelijk moet je iéts doen eh.
hier hebben ze precies helemaal niks gedaan. ze hebben niet eens de hekkens die weg konden weggedaan of wat lees ik allemaal.

DE politie was op de hoogte , doofpot operatie is gestart. Police said that no-one had died inside the tunnel.

Deputy police chief Detlef von Schmeling said: "Fourteen people died on the metal steps leading away from the tunnel, two on a wall outside the tunnel."

Police had reportedly closed the exit to the tunnel and were telling those trying to get in to turn around when panic broke out, although the exact circumstances of the stampede are still not clear.

Eyewitnesses claimed they had tried to warn police before the stampede occurred that the tunnel was overcrowded, but said the authorities ignored their warnings.

One Duisburg resident, who lit a candle at a tribute site on Sunday, said: "This is such a shame for the city of Duisburg. Who gave a licence for this sort of planning? Heads should roll."

Scherven A. Mok
26 juli 2010, 09:16
Toen ik vroeger technofeestjes deed verwachtte ik nooit levend terug thuis te geraken.

Cdude
26 juli 2010, 09:23
Toen ik vroeger technofeestjes deed verwachtte ik nooit levend terug thuis te geraken.

Ik "deed" meisjes op house parties. Levend geraakte ik meestal wel thuis maar na 2nachtjes all the way, was ik niet meer zo fris. :lol:

Cdude
26 juli 2010, 09:31
Is deze topic met 19 doden en 380 gewonden niet iets too heavy voor K&K?

plakker
26 juli 2010, 10:38
Ik vraag me eigenlijk af waarom ze op een half miljoen mensen gegokt hebben.
Maar op zich maakt dat weinig verschil, hadden ze op anderhalf miljoen gegokt, kon dit nog gebeuren, voor 't zelfde geld beslist plots 3 miljoen mensen ernaartoe te gaan, en hou dat volk maar eens tegen...

Cdude
26 juli 2010, 10:47
Het betreft onder andere bevelen over het ontplooien van de ordetroepen, berichten over de toestand ter plaatse en kaarten. De gegevens werden niet enkel uit de computers van de functionarissen verwijderd, maar ook uit hun e-mailaccounts. Een van die functionarissen vertrouwde de onlinedienst toe, te vermoeden dat een "grote doofpotoperatie" is uitgevoerd.

Txiki
26 juli 2010, 11:12
Het is allemaal de schuld van de Walen.

:rofl:

Johan217
26 juli 2010, 11:24
Al bij al is het verbazend dat er tijdens de Gentse Feesten nog nooit iets dergelijks is gebeurd. Hoogstens een paar flauwgevallen bakvisjes bij De Kreuners in '90.

Cdude
26 juli 2010, 11:28
Het is allemaal de schuld van de Walen.
Net als je denkt : het kan niet gekker...

gehuigert
26 juli 2010, 11:29
Al bij al is het verbazend dat er tijdens de Gentse Feesten nog nooit iets dergelijks is gebeurd. Hoogstens een paar flauwgevallen bakvisjes bij De Kreuners in '90.

Gentse feesten lokt evenveel bezoekers als die parade maar dan gespreid over 10 dagen ipv op 1 dag. De feestenzone heeft ook meer dan één ingang.

Sint-Baafs kan je aan de vier hoeken van het plein weg. Ook polé polé heeft meer dan 4 ingangen en heeft dan nog eens water waar mensen in kunnen springen bij massahysterie

In Gent is alles zeer goed georganiseerd

bgf324
26 juli 2010, 13:31
Al bij al is het verbazend dat er tijdens de Gentse Feesten nog nooit iets dergelijks is gebeurd. Hoogstens een paar flauwgevallen bakvisjes bij De Kreuners in '90.

Vorig jaar is er een kraam ontploft.
Kan ook tellen.

Johan217
26 juli 2010, 13:50
Vorig jaar is er een kraam ontploft.
Kan ook tellen.Dat moet dan ook zo ongeveer het spectaculairste zijn dat er ooit is voorgevallen. Paniek was er niet, de meesten stonden het gewoon te filmen :lol:

In ieder geval: nog nooit serieuze incidenten geweest, en pakweg 20 jaar geleden was de beveiliging een stuk minder. Er was toen wel minder volk, maar een paar 1000 man volstaat om sommige van de pleinen en steegjes totaal te blokkeren.

Ook polé polé heeft meer dan 4 ingangen en heeft dan nog eens water waar mensen in kunnen springen bij massahysterie Ik denk niet dat dat water op zo'n moment een voordeel is.

bgf324
26 juli 2010, 16:32
Dat moet dan ook zo ongeveer het spectaculairste zijn dat er ooit is voorgevallen. Paniek was er niet, de meesten stonden het gewoon te filmen :lol:
.

Wat een achterlijke kloten 8O

Doet me denken aan dit: :? Vanaf 2:30
http://www.youtube.com/watch?v=Ks5X0N8M_o8

Den Ardennees
26 juli 2010, 20:11
wat ik niet versta is dat daar verschillende mensen rondlopen met borden met de tekst "warum?"

Hoezo warum? Waarom gebeuren ongelukken? Waarom is nu toch wel een vraag die je hier niet moet stellen!

Steve_M
26 juli 2010, 20:14
wat ik niet versta is dat daar verschillende mensen rondlopen met borden met de tekst "warum?"

Hoezo warum? Waarom gebeuren ongelukken? Waarom is nu toch wel een vraag die je hier niet moet stellen!

Ik denk dat de vraag eerder is "warum" iemand op het onzalige idee is gekomen om 1,5 miljoen mensen door een tunnel op een terrein te proberen krijgen waar 250.000 mensen op passen. Of "warum" het veiligheidsplan voor dit evenement is goedgekeurd. Of "warum" niemand heeft geluisterd naar de verschillende mensen die al dagen voor het evenement waarschuwden voor de gevaarlijke situatie. Zoiets.

AsGardSGO
26 juli 2010, 20:21
Zeer spijtige gebeurtenis alvast dat bezoekers en de legende zelf zo aan hun einde moeten komen.
Verantwoordelijkheid neemt de organisatie in eerste instantie op uiteraard maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid exclusief hun is. Het stadsbestuur en de politie moeten ook hun deelse verantwoordelijkheid opnemen. Er zijn door allerlei partijen fouten gemaakt; tijdens het plannen en de uitvoering.
Tenslotte ligt de verantwoordelijkheid ook bij de bezoekers zelf: waarom is die paniek ontstaan. Paniek is een normale reactie maar beschaafde mensen zouden die impulsen toch moeten kunnen beheersen lijkt mij. Paniek moet zodra plaats vindt plaats maken voor rationeel denken. Dat is hier ook weer niet gebeurt met gekende gevolgen vandien! Het hele verhaal laat ons weer van onze beste kant zien dus.

Hoe dan ook het is gebeurd en de LP is over lijkt het.. Ach ja de enige echte was toch die in Berlijn en toen die over was was voor mij de LP ook al over en werd hij eerder een cityparade.

Den Ardennees
26 juli 2010, 20:33
Zeer spijtige gebeurtenis alvast dat bezoekers en de legende zelf zo aan hun einde moeten komen.
Verantwoordelijkheid neemt de organisatie in eerste instantie op uiteraard maar dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid exclusief hun is. Het stadsbestuur en de politie moeten ook hun deelse verantwoordelijkheid opnemen. Er zijn door allerlei partijen fouten gemaakt; tijdens het plannen en de uitvoering.
Tenslotte ligt de verantwoordelijkheid ook bij de bezoekers zelf: waarom is die paniek ontstaan. Paniek is een normale reactie maar beschaafde mensen zouden die impulsen toch moeten kunnen beheersen lijkt mij. Paniek moet zodra plaats vindt plaats maken voor rationeel denken. Dat is hier ook weer niet gebeurt met gekende gevolgen vandien! Het hele verhaal laat ons weer van onze beste kant zien dus.

Hoe dan ook het is gebeurd en de LP is over lijkt het.. Ach ja de enige echte was toch die in Berlijn en toen die over was was voor mij de LP ook al over en werd hij eerder een cityparade.

ik vind het fout de bezoekers te culpabiliseren, een massa heeft geen ziel, mensen raken opgepropt, proberen er zich uit te wringen, heel normaal, zou iedereen doen. Dan gebeurt het: het gevecht voor het overleven: IEDER normaal mens denkt dan maar aan één ding meer: zijn eigen hachje redden, dat is niets egoïstisch, dat is een menselijk instinct.

globalmedia
26 juli 2010, 20:34
ik vind het fout de bezoekers te culpabiliseren, een massa heeft geen ziel, mensen raken opgepropt, proberen er zich uit te wringen, heel normaal, zou iedereen doen. Dan gebeurt het: het gevecht voor het overleven: IEDER normaal mens denkt dan maar aan één ding meer: zijn eigen hachje redden, dat is niets egoïstisch, dat is een menselijk instinct.

er waren geruchten dat er geen lucht meer was voor bepaalde mensen in die volgepropte tunnel,logisch dat er dan paniek uitbreekt..

Steve_M
26 juli 2010, 20:36
Tenslotte ligt de verantwoordelijkheid ook bij de bezoekers zelf: waarom is die paniek ontstaan. Paniek is een normale reactie maar beschaafde mensen zouden die impulsen toch moeten kunnen beheersen lijkt mij. Paniek moet zodra plaats vindt plaats maken voor rationeel denken. Dat is hier ook weer niet gebeurt met gekende gevolgen vandien! Het hele verhaal laat ons weer van onze beste kant zien dus.


Dat is nu net wat paniek niet is. Als jij in zo'n massa staat en er gebeurt iets dergelijks, dan is het onmogelijk te voorspellen wat je doet. Echte paniek wordt net gekenmerkt door het wegvallen van rationeel denken en in de meeste gevallen neemt je overlevingsdrang het dan over. Ik durf niet zeggen dat ik in die tunnel niet over de lijken en gewonden zou klauteren, hoor. De meeste mensen maken zichzelf graag wijs dat zij dat niet zouden doen. Elke massale uitbraak van paniek bewijst echter het tegendeel.

Als je naar zo'n evenement gaat, dan mag je verwachten dat de organisatie weet waar ze mee bezig is. Je mag eveneens verwachten dat de ambtenaar die het veiligheidsplan heeft goedgekeurd weet waar h/zij mee bezig is. Als de politie je zo'n tunnel instuurt, dan mag je verwachten dat je er levend weer uitkomt. Voor dit soort massa-evenementen ben ik intussen te oud en te voorzichtig geworden, maar op mijn 20ste betwijfel ik dat ik onverrichter zake terug in de auto zou stappen als het me te druk leek.

Jazeker
26 juli 2010, 20:38
er waren geruchten dat er geen lucht meer was voor bepaalde mensen in die volgepropte tunnel,logisch dat er dan paniek uitbreekt..

Je bent echt, he... zelfs geen hoax.

Derk de Tweede
26 juli 2010, 20:38
Het is niet voor het eerst:

http://en.wikipedia.org/wiki/1979_The_Who_concert_disaster

Steve_M
26 juli 2010, 20:40
Het is niet voor het eerst:

http://en.wikipedia.org/wiki/1979_The_Who_concert_disaster

Hier heb je een lijstje, veel lees"plezier":

http://en.wikipedia.org/wiki/Stampede#Human_stampedes

Den Ardennees
26 juli 2010, 21:18
Dat is nu net wat paniek niet is. Als jij in zo'n massa staat en er gebeurt iets dergelijks, dan is het onmogelijk te voorspellen wat je doet. Echte paniek wordt net gekenmerkt door het wegvallen van rationeel denken en in de meeste gevallen neemt je overlevingsdrang het dan over. Ik durf niet zeggen dat ik in die tunnel niet over de lijken en gewonden zou klauteren, hoor. De meeste mensen maken zichzelf graag wijs dat zij dat niet zouden doen. Elke massale uitbraak van paniek bewijst echter het tegendeel.

Als je naar zo'n evenement gaat, dan mag je verwachten dat de organisatie weet waar ze mee bezig is. Je mag eveneens verwachten dat de ambtenaar die het veiligheidsplan heeft goedgekeurd weet waar h/zij mee bezig is. Als de politie je zo'n tunnel instuurt, dan mag je verwachten dat je er levend weer uitkomt. Voor dit soort massa-evenementen ben ik intussen te oud en te voorzichtig geworden, maar op mijn 20ste betwijfel ik dat ik onverrichter zake terug in de auto zou stappen als het me te druk leek.

zo is het

Zwartengeel
30 juli 2010, 08:32
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.11785/1.835203

Unieke beelden van een Duitse cameraploeg die toevallig een achtergrondreportage over de Love Parade aan het maken was.

Steve_M
30 juli 2010, 08:36
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.11785/1.835203

Unieke beelden van een Duitse cameraploeg die toevallig een achtergrondreportage over de Love Parade aan het maken was.

Ik heb de reportage gisteren ook gezien. Twee woorden (voor sommigen toch): menselijk afval.

Zwartengeel
30 juli 2010, 09:00
Ik heb de reportage gisteren ook gezien. Twee woorden (voor sommigen toch): menselijk afval.

Vooral de reactie van die ene kerel die er zich over bekloeg dat het evenement werd stopgezet en hij niet meer verder kon feesten ('het is ons probleem niet') tart werkelijk alle verbeelding.

Steve_M
30 juli 2010, 09:05
Vooral de reactie van die ene kerel die er zich over bekloeg dat het evenement werd stopgezet en hij niet meer verder kon feesten ('het is ons probleem niet') tart werkelijk alle verbeelding.

Het was die kerel waaraan ik in de eerste plaats dacht toen ik mijn reactie schreef. Als dat mijn zoon was, hij kreeg het pak slaag van zijn leven.

Henri1
30 juli 2010, 09:10
Ik ben eens benieuwd welke stad zich volgend jaar nog gaat laten verleiden om zo'n evenement toe te laten.

Grote verliezers ?
De feestvierders.

Zwartengeel
30 juli 2010, 09:18
zelfs dat kleinschaliger hoeft niet, destijds slaagden ze er in Berlijn in om 2 miljoen man zonder incidenten te doen vieren, maar ja: als je 1,4 miljoen man op een afgesloten terrein steekt, waar maar plaats is voor een half miljoen, en waar er maar één ingang toe is, dan nog via een tunnel, tja...

Een gratis massa-evenement houden op een afgesloten terrein met beperkte in- en uitgangen is sowieso eigenlijk om problemen vragen, aangezien je geen enkele controle hebt over het precieze aantal mensen dat zal komen opdagen. Zoiets hou je beter op een volledig open terrein waar het publiek gemakkelijker in en uit kan, of als je het toch op een afgesloten terrein doet, vraag dan bijvoorbeeld een symbolische Euro entreegeld en geef iedereen aan de inkom een polsbandje, zodat je tenimiste bij benadering een overzicht hebt van hoeveel volk er zal rondlopen. Zodat je het principe vol = vol kan hanteren.

Steve_M
30 juli 2010, 09:22
Een gratis massa-evenement houden op een afgesloten terrein met beperkte in- en uitgangen is sowieso eigenlijk om problemen vragen, aangezien je geen enkele controle hebt over het precieze aantal mensen dat zal komen opdagen. Zoiets hou je beter op een volledig open terrein waar het publiek gemakkelijker in en uit kan, of als je het toch op een afgesloten terrein doet, vraag dan bijvoorbeeld een symbolische Euro entreegeld en geef iedereen aan de inkom een polsbandje, zodat je tenimiste bij benadering een overzicht hebt van hoeveel volk er zal rondlopen. Zodat je het principe vol = vol kan hanteren.

Vanzelfsprekend. Wat je ook kan doen (ooit meegemaakt op een "gratis" festival in Nederland) is 10 euro vragen, maar daarvoor krijg je dan vijf drankmuntjes.

camel
30 juli 2010, 09:27
Het was die kerel waaraan ik in de eerste plaats dacht toen ik mijn reactie schreef. Als dat mijn zoon was, hij kreeg het pak slaag van zijn leven.

Ik denk dat die kerel serieus stoned was en dat hij het de dag erna wel zal beklagen... Welja dat hoop ik toch voor hem

Steve_M
30 juli 2010, 09:56
Ik denk dat die kerel serieus stoned was en dat hij het de dag erna wel zal beklagen... Welja dat hoop ik toch voor hem

Dan nog. Dat heeft ook met karakter te maken. Ik herinner me een feestje waar mij vrienden en ikzelf allemaal zo weg als een huis waren. Maar toen er tegen een uur of zes iemand van het dak dook (die dacht in het water te duiken, maar smakte gewoon tegen de grond), was het feestje toch wel gedaan, hoor. Als er doden of gewonden vallen, is het feest voorbij. Op sommige videobeelden zie je trouwens ook dat, nog voor de paniek, sommigen over de hoofden van de massa probeerden te kruipen, gewoon om sneller op het festivalterrein te geraken. Opnieuw: menselijk afval. Ik hoop dat ze die lui opsporen en berechten.

Weezer
30 juli 2010, 10:11
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.11785/1.835203

Unieke beelden van een Duitse cameraploeg die toevallig een achtergrondreportage over de Love Parade aan het maken was.

'Om juridische redenen, enkel afspeelbaar in België' :|

Herr Flick
30 juli 2010, 10:28
'Om juridische redenen, enkel afspeelbaar in België' :|

Ja ik had hetzelfde voor...

Nynorsk
30 juli 2010, 10:51
de verklaringen van de 'verantwoordelijken' zijn toch echt wel hallucinant.
Precies of het is een misdrijf om uit een menigte te proberen geraken als je geen adem meer krijgt.

Nynorsk
30 juli 2010, 10:57
Dan nog. Dat heeft ook met karakter te maken. Ik herinner me een feestje waar mij vrienden en ikzelf allemaal zo weg als een huis waren. Maar toen er tegen een uur of zes iemand van het dak dook (die dacht in het water te duiken, maar smakte gewoon tegen de grond), was het feestje toch wel gedaan, hoor. Als er doden of gewonden vallen, is het feest voorbij. Op sommige videobeelden zie je trouwens ook dat, nog voor de paniek, sommigen over de hoofden van de massa probeerden te kruipen, gewoon om sneller op het festivalterrein te geraken. Opnieuw: menselijk afval. Ik hoop dat ze die lui opsporen en berechten.

ooit eens op een fuif geweest waar één van onze vrienden nogal keihard tegen de grond is gekletst en waarbij precies nogal wat bloed aan te pas kwam. we hebben niet veel gefuifd voor we wisten dat alles goed was. Derna ook niet meer trouwens, dat zet nogal een domper op den avond.

maar goed, ergens heeft die klojo een punt. ik heb dit weekend ook gezellig pintjes staan drinken terwijl elders mensen aan het verhongeren zijn, verkracht worden, sterven,... :? Ik weet ook niet hoe ik zelf zou reageren. Moest ik op Werchter zijn en ik hoor van 15 doden, zou ik dan naar huis gaan als het festival doorgaat? Denk het niet eigenlijk. 'k zou nu wel nie zo mottig reageren als diene kerel daar, dat nu niet.

Steve_M
30 juli 2010, 10:58
de verklaringen van de 'verantwoordelijken' zijn toch echt wel hallucinant.
Precies of het is een misdrijf om uit een menigte te proberen geraken als je geen adem meer krijgt.

Dat klopt, maar er waren ook al "mensen" die over de hoofden klommen lang voor er paniek uitbrak, gewoon omdat ze het wachten beu waren. In mijn ogen ben je dan op zijn minst medeverantwoordelijk voor wat er nadien gebeurde. Wat niet wegneemt dat, gebaseerd op wat we tot dusver weten, de organisatie en de stad (die het veiligheidsplan goedkeurde) de hoofdverantwoordelijken zijn.

Voor sensatiezoekers of mensen die eens willen zien en horen hoe het er precies aan toe ging tijdens de massapaniek:

http://forum.fok.nl/topic/1503370/1/50

Waarschuwing: schokkende beelden, gefilmd door iemand die er midden in stond.

Steve_M
30 juli 2010, 11:01
ooit eens op een fuif geweest waar één van onze vrienden nogal keihard tegen de grond is gekletst en waarbij precies nogal wat bloed aan te pas kwam. we hebben niet veel gefuifd voor we wisten dat alles goed was. Derna ook niet meer trouwens, dat zet nogal een domper op den avond.

maar goed, ergens heeft die klojo een punt. ik heb dit weekend ook gezellig pintjes staan drinken terwijl elders mensen aan het verhongeren zijn, verkracht worden, sterven,... :? Ik weet ook niet hoe ik zelf zou reageren. Moest ik op Werchter zijn en ik hoor van 15 doden, zou ik dan naar huis gaan als het festival doorgaat? Denk het niet eigenlijk. 'k zou nu wel nie zo mottig reageren als diene kerel daar, dat nu niet.

Er is een verschil tussen het besef dat er op elk moment wel ergens mensen sterven, verkracht worden of verhongeren of deelnemen aan een evenement waardoor zeer concreet een aantal mensen gestorven zijn. Zonder heiliger te willen zijn dan de paus zou ik wel naar huis gaan, denk ik.

Nynorsk
30 juli 2010, 11:12
Dat klopt, maar er waren ook al "mensen" die over de hoofden klommen lang voor er paniek uitbrak, gewoon omdat ze het wachten beu waren. In mijn ogen ben je dan op zijn minst medeverantwoordelijk voor wat er nadien gebeurde. Wat niet wegneemt dat, gebaseerd op wat we tot dusver weten, de organisatie en de stad (die het veiligheidsplan goedkeurde) de hoofdverantwoordelijken zijn.

Voor sensatiezoekers of mensen die eens willen zien en horen hoe het er precies aan toe ging tijdens de massapaniek:

http://forum.fok.nl/topic/1503370/1/50

Waarschuwing: schokkende beelden, gefilmd door iemand die er midden in stond.

"Deze HQ film op youtube laat zien dat de bezoekers de container en trap gebruiken om op het terrein te komen. Op de voorgrond, waar de filmer staat is plenty ruimte om te wandelen"
(één van die filmkes daar)
Ik denk nu niet dat al die mensen die de trap en de container gebruikten dat deden gewoon om sneller op het festival te zijn.
Overigens is dit typisch. Je zit daar met twee brede tunnels, die net op die plaatst samenkomen en een bocht maken, waardoor de ruimte per tunnel ongeveer gehalveerd wordt. Daar zit je dus met een opstopping.
Een beetje verder is er nog massa plaats, maar de mensen daar staan gewoon te babbelen en hebben niet door wat er zich achter hen afspeelt. Daar staan trouwens ook mensen die het terrein terug wilden verlaten, maar natuurlijk niet konden.
De opgestopte mensen denken dat ze niet verder kunnen, 1 iemand begint met die trap en container te gebruiken, en d�*n ontstaat de paniek.

Mijn vraag: WAAR zijn de veiligheidsmensen die de mensen in / vlak na die dubbele bottleneck aanmanen om DOOR te stappen. Haal die stilstaande / wandelende / babbelende groep mensen daar weg, en er is ruimte meer om de rest te evacueren. Dan mag je nog idioten hebben die denken dat ze rapper zijn via de trap / container, mensen gaan dan tenminste niet denken dat d�*t de uitgang is die ze moeten gebruiken om er levend uit te raken...

Steve_M
30 juli 2010, 11:16
"Deze HQ film op youtube laat zien dat de bezoekers de container en trap gebruiken om op het terrein te komen. Op de voorgrond, waar de filmer staat is plenty ruimte om te wandelen"
(één van die filmkes daar)
Ik denk nu niet dat al die mensen die de trap en de container gebruikten dat deden gewoon om sneller op het festival te zijn.
Overigens is dit typisch. Je zit daar met twee brede tunnels, die net op die plaatst samenkomen en een bocht maken, waardoor de ruimte per tunnel ongeveer gehalveerd wordt. Daar zit je dus met een opstopping.
Een beetje verder is er nog massa plaats, maar de mensen daar staan gewoon te babbelen en hebben niet door wat er zich achter hen afspeelt. Daar staan trouwens ook mensen die het terrein terug wilden verlaten, maar natuurlijk niet konden.
De opgestopte mensen denken dat ze niet verder kunnen, 1 iemand begint met die trap en container te gebruiken, en d�*n ontstaat de paniek.

Mijn vraag: WAAR zijn de veiligheidsmensen die de mensen in / vlak na die dubbele bottleneck aanmanen om DOOR te stappen. Haal die stilstaande / wandelende / babbelende groep mensen daar weg, en er is ruimte meer om de rest te evacueren. Dan mag je nog idioten hebben die denken dat ze rapper zijn via de trap / container, mensen gaan dan tenminste niet denken dat d�*t de uitgang is die ze moeten gebruiken om er levend uit te raken...

Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.

Nynorsk
30 juli 2010, 11:36
Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.

ja, maar dat filmpje dat ik becommentarieerde maakt volgens mij duidelijk wat er fout is gegaan.
Je zit met een dubbele bottleneck, die een hoek van 90° moet maken, waar bij mindere drukte geen probleem ontstaat, maar op deze manier natuurlijk wel.
Ze moeten nu toch geweten hebben dat dit punt het zwakke punt was? Ook al is er 100m verder in principe plaats genoeg. Dat ZIE je niet eh, als je aan de 'verkeerde' kant staat, je voelt gewoon dat het vast zit en panikeert. Ik vraag me echt af of dit ook zou gebeurd zijn mochten er agenten enzo gestaan hebben n�* die hoek van 90°, om het volk daar te laten doorstappen.


(dan moet je natuurlijk wel een andere uitweg voorzien voor zij die het terrein willen verlaten)

Het ging nog steeds veel te druk zijn natuurlijk. De vorige LP lokte 1,7 miljoen mensen...

Zwartengeel
30 juli 2010, 11:48
Het ging nog steeds veel te druk zijn natuurlijk. De vorige LP lokte 1,7 miljoen mensen...


http://www.nu.nl/buitenland/2302813/bezoekersaantallen-loveparade-gemanipuleerd.html

Nynorsk
30 juli 2010, 11:53
http://www.nu.nl/buitenland/2302813/bezoekersaantallen-loveparade-gemanipuleerd.html

interessant, merci!
nu ja, het lijkt me duidelijk dat er nog steeds teveel volk was op te weinig plaats :?

Herr Flick
30 juli 2010, 11:54
ja, maar dat filmpje dat ik becommentarieerde maakt volgens mij duidelijk wat er fout is gegaan.
Je zit met een dubbele bottleneck, die een hoek van 90° moet maken, waar bij mindere drukte geen probleem ontstaat, maar op deze manier natuurlijk wel.
Ze moeten nu toch geweten hebben dat dit punt het zwakke punt was? Ook al is er 100m verder in principe plaats genoeg. Dat ZIE je niet eh, als je aan de 'verkeerde' kant staat, je voelt gewoon dat het vast zit en panikeert. Ik vraag me echt af of dit ook zou gebeurd zijn mochten er agenten enzo gestaan hebben n�* die hoek van 90°, om het volk daar te laten doorstappen.


(dan moet je natuurlijk wel een andere uitweg voorzien voor zij die het terrein willen verlaten)

Het ging nog steeds veel te druk zijn natuurlijk. De vorige LP lokte 1,7 miljoen mensen...


Dat is volgens mij ook het heikel punt geweest, ge maakt daar een probleem eigenlijk hadden ze daarvoor al een soort staging area moeten maken, .... met nadar of gewone hekken, zodat het volk in 2 of 3 rijen, in en uit de tunnel wordt geleid, en er dus ruimte gemaakt wordt waar men in kan vluchten als er iets gebeurd, bovendien hou je zo ook een corridor vrij voor hulpdiensten, daar is allemaal niet aan gedacht, en dat verbaast mij eerlijk gezegd.

Nynorsk
30 juli 2010, 12:08
Dat is volgens mij ook het heikel punt geweest, ge maakt daar een probleem eigenlijk hadden ze daarvoor al een soort staging area moeten maken, .... met nadar of gewone hekken, zodat het volk in 2 of 3 rijen, in en uit de tunnel wordt geleid, en er dus ruimte gemaakt wordt waar men in kan vluchten als er iets gebeurd, bovendien hou je zo ook een corridor vrij voor hulpdiensten, daar is allemaal niet aan gedacht, en dat verbaast mij eerlijk gezegd.


jups. ge ziet daar dan die ambulances in die tunnel rijden, TUSSEN de mensen. Da's toch compleet idioot??? Wat hadden ze nu gedacht, dat ze duizenden mensen door een lange tunnel kunnen sturen zonder dat er iets in die tunnel gebeurd? Ook de uitgang was niet gescheiden van de ingang - Duh.
Alles mooi afzetten met hekken als geleiding, en daar veiligheidsmensen bij zetten om ervoor te zorgen dat iedereen doorloopt.

Ik kan me voorstellen dat als je in de 'open ruimte' na de tunnels komt, en het is zo druk, dat je dan niet eens goed doorhebt dat je een hoek van 90° moet maken, 't is niet alsof je daar je weg kent. Eigenlijk moet je dan zelf een weg creëren, op zo'n manier dat er geen bottleneck kan ontstaan. Met ruimte op overschot, zodat je vluchtroutes hebt.

Dat is natuurlijk wel moeilijk met tunnels en valkuilen met een betonnen muur rond :|

Nynorsk
30 juli 2010, 14:03
Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.


eigenlijk is er wel nog plaats: http://www.youtube.com/watch?v=chu8odfG6oU (niet voor heel gevoelige zielen)

een beetje verder, en er vlak voor, is er iets meer ruimte.
zo'n fenomeen los je enkel op door het volk errond verder te laten doorschuiven, maar daarvoor heb je natuurlijk wel hulpdiensten nodig die dat coördineren (en geen agenten die het erger maken door mee op die trap te gaan staan).
Als je in die mensenhoop staat heb je natuurlijk maar 1 kant meer op te gaan, en dat is die trap. Het is een kluwen dat alleen kan opgelost worden door van buitenaf het kluwen 'los te trekken'.

Dit is het gevolg: http://www.youtube.com/watch?v=tmVp7_zIBYk&feature=related (schokkende beelden)
Vanaf het moment dat die hulpverleners toestuiken verwijdert de omringende massa zich (want er w�*s plaats om door te schuiven, maar vanop ooghoogte bekeken lijkt dat niet zo), en blijft een kluwen mens over :-(

Ik vroeg me al een hele tijd af waarom het leek alsof de mensenmassa "plots" verdwenen leek op die beelden, maar dat eerste filmpje lijkt het antwoord te geven: er w�*s effectief nog plaats om door te schuiven, maar grote massa's bewegen zéér traag en hebben een duw in de rug nodig om vooruit te gaan.

Ik vraag me ook af: was er eigenlijk een duidelijke ingang van het festival? Aan het einde van die 'slurf' zeg maar? Want op verschillende beelden zie ik mensen daar precies maar wat doelloos staan in die slurf. Misschien had een duidelijke aanduiding van de ingang ("daar moeten we heen!") voor meer snelheid richting ingang gezorgd.

Op beelden van de uitgang van het station + de onmiddellijke omgeving van het station zie je dat het van dan al stilstaan, traag aanschuiven, duwen,... is. Het duurde keilang om tot daar te geraken. Als je er dan 'bent', ook al ben je er nog niet helemaal, heb je natuurlijk de neiging om voortijdig te 'rusten' en te blijven hangen, in plaats van voort te maken...

Nynorsk
30 juli 2010, 14:04
en 'k ga dan eens proberen blokken ipv dit hier te zitten analyseren :/

Steve_M
30 juli 2010, 14:28
en 'k ga dan eens proberen blokken ipv dit hier te zitten analyseren :/

Veel succes!

Herr Flick
30 juli 2010, 14:31
en 'k ga dan eens proberen blokken ipv dit hier te zitten analyseren :/

Moet ge een examen doen misschien ?

Analyseren kan nochtans ontspannend werken, ...

ik heb het me al dikwijls afgevraagd als ik zelf in een fille of mensenmassa sta... (waarom voor fucksake, rijden jullie nu niet naar daar, of waarom gaan jullie niet langs daar of langs achter, (waar duidelijk een doorgang is, of waar het makkelijker gaat.. ) dom kuddegedrag, ...

Misschien is het omdat ik een beter overzicht heb, en over de meesten overkijk, kan zijn.

Nynorsk
30 juli 2010, 14:58
Moet ge een examen doen misschien ?

Analyseren kan nochtans ontspannend werken, ...

ik heb het me al dikwijls afgevraagd als ik zelf in een fille of mensenmassa sta... (waarom voor fucksake, rijden jullie nu niet naar daar, of waarom gaan jullie niet langs daar of langs achter, (waar duidelijk een doorgang is, of waar het makkelijker gaat.. ) dom kuddegedrag, ...

Misschien is het omdat ik een beter overzicht heb, en over de meesten overkijk, kan zijn.

3 herexamens ;-)

Als er zo van die pakkende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals deze, dan kan ik daar naar blijven kijken :?. Niet omdat ik dat zo tof vind, maar omdat ik dat wil begrijpen. Dit zijn voorvallen die niet moeten gebeuren eh. Als iedereen netjes blijft staan en langzaam doorwandelt en goed kijkt waar hij zijn voeten zet zodat 'm nie valt, komt iedereen levend aan op dat festival, ook al is de organisatie nog zo slecht. Maar dat gebeurt natuurlijk niet, want mensen zijn geen robots. Man ik zou geflipt hebben al gewoon in die tunnel met al dat volk rond mij :?. Maar het is zooo schrijnend. Je ziet dan van die beelden van een gigantische stilstaande massa die in paniek raakt en de meest onlogische dingen gaat doen, terwijl ze nog geen 30m verder in alle ruimte staan te keuvelen.

De mensen die er 'bijna uit waren' en die net voorbij de trap waren, keerden dan ook nog TERUG om ook die trap te nemen.

Massapsychologie... raar ding.

Scherven A. Mok
8 augustus 2010, 10:49
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7352822/__Love_Parade-chef_aan_dood_ontsnapt__.html?p=3,1

Zwartengeel
8 augustus 2010, 10:55
3 herexamens ;-)

Als er zo van die pakkende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals deze, dan kan ik daar naar blijven kijken :?. Niet omdat ik dat zo tof vind, maar omdat ik dat wil begrijpen. Dit zijn voorvallen die niet moeten gebeuren eh. Als iedereen netjes blijft staan en langzaam doorwandelt en goed kijkt waar hij zijn voeten zet zodat 'm nie valt, komt iedereen levend aan op dat festival, ook al is de organisatie nog zo slecht. Maar dat gebeurt natuurlijk niet, want mensen zijn geen robots. Man ik zou geflipt hebben al gewoon in die tunnel met al dat volk rond mij :?. Maar het is zooo schrijnend. Je ziet dan van die beelden van een gigantische stilstaande massa die in paniek raakt en de meest onlogische dingen gaat doen, terwijl ze nog geen 30m verder in alle ruimte staan te keuvelen.

De mensen die er 'bijna uit waren' en die net voorbij de trap waren, keerden dan ook nog TERUG om ook die trap te nemen.

Massapsychologie... raar ding.

Dit doet mij soms wat denken aan de situaties die ik zowat dagelijks in de metro in Brussel meemaak. Aan de deuren staan de mensen steevast als sardienen in een blik op elkaar geperst, terwijl er een paar meter verder in het metrostel nog plaats zat is om te staan. Niemand die echter op het idee komt om ook maar even op te schuiven, aangezien die het risico niet willen lopen om twee seconden van hun kostbare tijd te verliezen als ze weer moeten uitstappen.