PDA

View Full Version : NMBS doet vondst : trein vertrekt na SMS

Descartes Jr
27 juli 2010, 09:08
In het station van Brussel-Centraal
ging een treinstel te vroeg aan de haal.
Een jaar na de kwestie
doet iemand suggestie.
Die whizzkid wordt vast directeur-generaal.

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/07/27/BIBU1_GDN2T6PGA.1_FBI_TREINKLEIN.jpg.275.jpg

Communication de service - Dienstmededeling : de conducteurs dienen zich in te schrijven voor de cursus SMS-gebruik. Te beginnen met de hoogste stamnummers. (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RO2TA6NN)

Renesse
27 juli 2010, 09:44
Belgenmop?

azert
27 juli 2010, 09:53
het gaat wel om een speciaal ontworpen toestel en niet om de eerst de beste gsm die je op elke hoek van de straat kunt kopen.

Descartes Jr
27 juli 2010, 09:57
het gaat wel om een speciaal ontworpen toestel en niet om de eerst de beste gsm die je op elke hoek van de straat kunt kopen.En daarom vraagt het uiteraard 13 maanden om het idee op tafel te brengen. 't Is maar wat een Belg verstaat onder "onverwijlde" oplossing :roll::roll::roll:

Zwitser
27 juli 2010, 11:06
het gaat wel om een speciaal ontworpen toestel en niet om de eerst de beste gsm die je op elke hoek van de straat kunt kopen.

En het gaat (typisch voor de NMBS) weer om een oplossing die veel ingewikkelder is dan ie moet zijn...

the_dude
27 juli 2010, 13:50
En het gaat (typisch voor de NMBS) weer om een oplossing die veel ingewikkelder is dan ie moet zijn...

't consultbureau moet betaald worden, er zal dan ook een bevriend bedrijf komen dat die 'speciale' toestellen mag maken in ruil voor een paar valschermpostjes in de beheerraad.
En zo gaat de veiligheid erop vooruit in de wereld der politici.

Cdude
27 juli 2010, 13:56
De sleutel om het sein te geven, is te koop in zowat elke doe-het-zelfzaak. Enkele treinbegeleiders en vakbondsafgevaardigden klaagden dat veiligheidslek aan.
Een speciale sleutel die NIET te koop is, is te moeilijk?

kelt
27 juli 2010, 13:58

Dat zat ik mij ook af te vragen.....

Of anders...WAAROM eigenlijk nog die sleutel als het dan allemaal "SMS-electronisch" zou kunnen..... :lol:

solidarnosc
27 juli 2010, 14:38
Waarom niet gewoon zeggen tegen mensen dat ze met hun fikken van dat materiaal moeten blijven en mocht om de één of andere reden toch een onozelaar het leuk vinden om er aan te draaien dan moeten ze hem maar vastbinden aan diezelfde trein en zien of ie het daarna nog grappig vindt. Nee die GSM lijkt me een complexe oplossing voor een simpel probleem. Batterijen die plat vallen, verbindingen die verbroken worden etc etc....

Herr Flick
27 juli 2010, 14:41
Dat zat ik mij ook af te vragen.....

Of anders...WAAROM eigenlijk nog die sleutel als het dan allemaal "SMS-electronisch" zou kunnen..... :lol:

Draadloze oplossingen in zo een systemen ik gruwel bij de gedachte alleen al, ...

een slimmerik die de nummer van dat dooske weet te onderscheppen en ge hebt al prijs...

Andere radiografische toestanden, (Ir of Bluetooth, radio etc... ) allemaal op te vangen en te kraken... of nog erger eene die zijne microgolf opzet of de wifi van 20 ipads, 30 blackberry`s en de GSM signalen van 100 telefoons ,...

Nee nee een dooske met ne sleutel , maar dan wel nen unieke sleutel en niet zo iets dat ge met de juiste sleutel uit uwe werkbak nen draai kunt geven...

of een code of een magneetkaart of iets dergelijks, maar draadloze toestanden, niet veilig genoeg.

Descartes Jr
27 juli 2010, 14:48
Draadloze oplossingen in zo een systemen ik gruwel bij de gedachte alleen al, ...
Hoed je alvast voor de nieuwe grote zonnestorm van 2012 (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GLG2S4AJA). In 1858 vielen enkel de telefoonverbindingen uit. Maar dat waren dan ook de enige EM-toepassingen van die tijd...

Misschien toch beter terug naar steenkool en stoom ?

Herr Flick
27 juli 2010, 14:54
Hoed je alvast voor de nieuwe grote zonnestorm van 2012 (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GLG2S4AJA). In 1858 vielen enkel de telefoonverbindingen uit. Maar dat waren dan ook de enige EM-toepassingen van die tijd...

Misschien toch beter terug naar steenkool en stoom ?

Dat nu ook weer niet, maar zoals je zelf aantoont, voor veiligheidssystemen moet je vermijden draadloos te werken, dat is veel te link om door het minste verstoord te worden.

Renesse
27 juli 2010, 14:56

Exact. Iets met een chipkaart of zo, en als die gestolen wordt, deactiveer je die kaart.

Of denk je dat ze restricted areas in echte bedrijven gaan beveiligen met sleutels van de Gamma?

Descartes Jr
27 juli 2010, 15:09
Exact. Iets met een chipkaart of zo, en als die gestolen wordt, deactiveer je die kaart.Volledig akkoord. Op voorwaarde dat de desbetreffende veiligheidsdienst permanent bemand is. Niet zoals op de universiteiten waar je in de zomermaanden absoluut géén badge mag kwijtspelen of je draait op voor de kosten van diefstallen in de labo's. En dat men de NMBS op dat vlak niet hoger mag inschatten is het minste wat hier kan gezegd worden ...

Glenneke
27 juli 2010, 16:22
Geef die treinbegeleiders gewoon een sleutel zoals die van mijn achterdeur of een badgesysteem, men houdt de personeelsbadge voor een sensor om te bevestigen en men tikt dan eventueel ook nog een unieke code per treinbegeleider in.

Trouwens hoe doen andere landen dit, ga daar eens kijken (en dan verwijd men de nationalisten niet verder te zien dan de kerktoren, onze overheidsbedrijven kunnen er ook wat van)

Cdude
27 juli 2010, 17:12
Waarom niet gewoon zeggen tegen mensen dat ze met hun fikken van dat materiaal moeten blijven en mocht om de één of andere reden toch een onozelaar het leuk vinden om er aan te draaien dan moeten ze hem maar vastbinden aan diezelfde trein en zien of ie het daarna nog grappig vindt. Nee die GSM lijkt me een complexe oplossing voor een simpel probleem. Batterijen die plat vallen, verbindingen die verbroken worden etc etc....

Ah ja, gewoon vragen en alles is in orde.
Zullen we dan nu even allemaal samen dat het moorden zou stoppen en er vrede is op aard? :roll::roll:

Descartes Jr
27 juli 2010, 17:34
Trouwens hoe doen andere landen dit, ga daar eens kijken Maar dat is het juist ! Om de 5 minuten vertrekt er een Airbus met hooggeplaatste Belgen om elders te gaan kijken hoe het daar gaat. Maar brengt het wat op ? Behalve katers en dure onkostennota's ?

azert
27 juli 2010, 20:15

een slimmerik die de nummer van dat dooske weet te onderscheppen en ge hebt al prijs...

Andere radiografische toestanden, (Ir of Bluetooth, radio etc... ) allemaal op te vangen en te kraken... of nog erger eene die zijne microgolf opzet of de wifi van 20 ipads, 30 blackberry`s en de GSM signalen van 100 telefoons ,...

Nee nee een dooske met ne sleutel , maar dan wel nen unieke sleutel en niet zo iets dat ge met de juiste sleutel uit uwe werkbak nen draai kunt geven...

of een code of een magneetkaart of iets dergelijks, maar draadloze toestanden, niet veilig genoeg.

Tussen het moment dat hij de sleutel omdraait en terug naar de ene openstaande deur gaat; veel tijd verloren.
ik zag enkele dagen geleden weer een vrouw zich via die openstaande deur naar binnen gooien achter de rug van de treinbestuurder.
Voor hetzelfde geld was ze (half)tussen trein en perron gevallen.

solidarnosc
27 juli 2010, 23:47
Ah ja, gewoon vragen en alles is in orde.
Zullen we dan nu even allemaal samen dat het moorden zou stoppen en er vrede is op aard? :roll::roll:

Dit is de verkeerde vergelijking. Wat de NMBS voorstelt is het equivalent van de mensen verplichten om met plastiek messen te gaan eten omdat één of andere pippo er anders mee iemand zou kunnen neersteken. Wat ze moeten doen is vermijden dat die pippo iemand neersteekt en niet heel de maatschappij aanpassen aan die pippo.

Zwitser
28 juli 2010, 00:20
Trouwens hoe doen andere landen dit, ga daar eens kijken (en dan verwijd men de nationalisten niet verder te zien dan de kerktoren, onze overheidsbedrijven kunnen er ook wat van)

In nogal wat landen rijden stoptreinen gewoon zonder conducteur. De machinist ziet gewoon op een display dat alle deuren toe zijn, en als zijn vertrektijd gekomen is, en het sein staat open, dan vertrekt hij gewoon...

Scherven A. Mok
28 juli 2010, 21:41
In nogal wat landen rijden stoptreinen gewoon zonder conducteur. De machinist ziet gewoon op een display dat alle deuren toe zijn, en als zijn vertrektijd gekomen is, en het sein staat open, dan vertrekt hij gewoon...

Dat begrijp ik niet goed eerlijk gezegd. Ik verschiet er zelf nog steeds van hoe mensen reageren op een gemiste trein. Ik heb al twee keer een trein doen blijven stil staan met hard geroep en gegesticuleer omdat er zich een passagier tussen sluitende deuren gewrongen had waarbij de deuren niet vanzelf terug open gingen. Tegenwoordig zijn de treinen soms zo lang dat zelfs de conducteur niet altijd meer een overzicht heeft.

Zwitser
29 juli 2010, 08:16
Dat begrijp ik niet goed eerlijk gezegd. Ik verschiet er zelf nog steeds van hoe mensen reageren op een gemiste trein. Ik heb al twee keer een trein doen blijven stil staan met hard geroep en gegesticuleer omdat er zich een passagier tussen sluitende deuren gewrongen had waarbij de deuren niet vanzelf terug open gingen. Tegenwoordig zijn de treinen soms zo lang dat zelfs de conducteur niet altijd meer een overzicht heeft.

Conducteurloze stoptreinen zijn in de regel kort. In Zwitserland gaat vangt men op regionale treinen de toename van de reizigers op door vaker te rijden, niet door langere treinen te gebruiken. Dat kan je als je maar een personeelslid per trein nodig hebt.

fonne
29 juli 2010, 09:15

Als er al eeuwenlang met die dingen gewerkt wordt is het niet simpel om dat allemaal te vervangen. Dus als een electronisch systeem dat kan overnemen, waarom niet?

fonne
29 juli 2010, 09:19
Conducteurloze stoptreinen zijn in de regel kort. In Zwitserland gaat vangt men op regionale treinen de toename van de reizigers op door vaker te rijden, niet door langere treinen te gebruiken. Dat kan je als je maar een personeelslid per trein nodig hebt.

Het concept van een S-Bahn hebben ze hier nog altijd niet door, ondanks alle leuke studiereisjes naar het buitenland.

fonne
29 juli 2010, 09:22
Belgenmop?

Waarom? Het eigen GSM-R netwerk ligt er om te gebruiken. Elke treinmachinist heeft al een GSM-R toestel in de cabine. Dus wat is er mis?

Coekie
6 augustus 2010, 14:13

Op de metro werkt het ook zo, als men dan ook nog een toegangscontrole tot de perrons voorziet zoals ze in de metro aan het doen zijn dan kan men de treinen laten rijden zonder kaartjesknippers of ze iets lucratiefs laten doen zoals koffie en andere dranken verkopen.

lombas
7 augustus 2010, 08:40

Zwitserland is dan ook het land waar proportioneel gezien erg veel mensen de trein nemen. Niet verwonderend in een land waar koning auto door het weer soms op zijn plaats wordt gezet en de treinen vlot rijden.

Hier is dat daarentegen minder voor de hand liggend. De regionale treinen zijn meestal korter van samenstelling, maar voor de grote lijnen is dat onmogelijk. Dat kost een fortuin aan materiaal, infrastructuur en personeel. Je moet die kost eruit kunnen halen door reizigers - maar wat zien we? - Belgen w*llen zelfs het openbaar vervoer niet gebruiken als het gratis is.

lombas
7 augustus 2010, 08:42
Het concept van een S-Bahn hebben ze hier nog altijd niet door, ondanks alle leuke studiereisjes naar het buitenland.

Het GEN is er een aanzet toe... Los daarvan zijn S-Bahnen hier niet lucratief, kan beter opgevangen worden door een degelijk tramnetwerk.

Hoe dat in andere steden zit, weet ik niet, maar in Antwerpen maakt men daar werk van. In de komende vijf jaar komen er flink wat tramvertakkingen bij.