PDA

View Full Version : Als Marc Sleen het zegt...


BigF
29 juli 2010, 11:16
... in Humo (oei Jaani) van deze week op pag 42 moet het dus wel waar zijn.
Ik citeer (en zet mijn pointe in vetjes);

... Mede door het werk van onze grootste tekenaar, Jan Bosschaert, zeker de number one na Franquin.

Zie je wel, Franquin is de beste belgische striptekenaar ever. Of gaan we hier verkondigen dat Marc Sleen er niks van kent misschien?
En voor er iemand over Herge begint; die zei ooit zelf dat hij in vergelijking met Franquin maar een armzielig tekenaartje was.

I rest my kees.

:cheer: Guust :cheer:
:cheer: Ton en Tinneke :cheer:
:cheer: Roeltje :cheer:
:cheer: Zwartkijken :cheer:
:cheer: Marsupilami :cheer:
:cheer: De Banjers :cheer:
en ook wel een beetje
:cheer: Robbedoes en Kwabbernoot :cheer:

http://i35.tinypic.com/33z7kwk.gif

Cdude
29 juli 2010, 11:51
Dat Franquin de beste EVVA is, is een conditio sine qua non.
Kijk gewoon naar de detail in elke tekening. En dan hebben we het nog niet over de zalige zwarte humor van Guust.

Het heeft mijn wereldbeeld en denkwijze mee geschapen :cheer:

Pelgrim
29 juli 2010, 12:46
:cheer: de Gaston :cheer:

Johan217
29 juli 2010, 14:28
http://www.jordaanshopping.nl/images/logo/130.jpg

Jazeker
29 juli 2010, 14:35
't was ne linkse. nèm. :evil:

Maar ik ben wel dol op de Guust Flater strips

Cdude
29 juli 2010, 14:35
't was ne linkse. nèm. :evil:

Maar ik ben wel dol op de Guust Flater strips

So? He was funny AND intelligent.

maddox
29 juli 2010, 14:48
Bosschaert vergelijken met Franquin? Da's een Ferrari vergelijken met een Kenworth truck.
Beiden goed in waar ze voor geschapen zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er een vergelijk mogelijk is.

Zwartkijken (http://en.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A9es_noires) is gewoon geniaal, niks aan te doen.Als je daarnaast de De Geverniste Vernepelingskes (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Geverniste_Vernepelingskes) zet.
Ook humor, maar echt van een heel ander soort nietwaar.

Cdude
29 juli 2010, 15:10
Bosschaert vergelijken met Franquin? Da's een Ferrari vergelijken met een Kenworth truck.
Beiden goed in waar ze voor geschapen zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er een vergelijk mogelijk is.

Zwartkijken (http://en.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A9es_noires) is gewoon geniaal, niks aan te doen.Als je daarnaast de De Geverniste Vernepelingskes (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Geverniste_Vernepelingskes) zet.
Ook humor, maar echt van een heel ander soort nietwaar.
Urbanus was goed tot .....de laatste 100?

Guust rijdt trouwens http://animatie.blog.nl/files/2010/01/guustflateranimatieserienoumoe.jpg

kiko
29 juli 2010, 17:13
Er is in België geen enkele hedendaagse humoristisch striptekenaar en/of cartoonist die ook maar in de buurt komt van Franquin. Franquin is de allergrootste, de rest vecht voor de tweede plaats.

Zijn talent is tot op heden ongeëvenaard gebleken, wat toch ietwat moeilijk te rijmen valt met zijn minderwaardigheidscomplex dat hem parten speelde, of zijn depressies waar hij levenslang mee worstelde.

Jazeker
29 juli 2010, 17:14
Er is in België geen enkele hedendaagse humoristisch striptekenaar en/of cartoonist die ook maar in de buurt komt van Franquin. Franquin is de allergrootste, de rest vecht voor de tweede plaats.

Zijn talent is tot op heden ongeëvenaard gebleken, wat toch ietwat moeilijk te rijmen valt met zijn minderwaardigheidscomplex dat hem parten speelde, of zijn depressies waar hij levenslang mee worstelde.

Misschien is zijn talent daar net een gevolg van?

kiko
29 juli 2010, 17:29
Misschien is zijn talent daar net een gevolg van?
Misschien, maar het zou me verbazen. Ik geloof niet echt in de mythe van de lijdende kunstenaar.

Cdude
29 juli 2010, 18:14
Er is in België geen enkele hedendaagse humoristisch striptekenaar en/of cartoonist die ook maar in de buurt komt van Franquin. Franquin is de allergrootste, de rest vecht voor de tweede plaats.

Zijn talent is tot op heden ongeëvenaard gebleken, wat toch ietwat moeilijk te rijmen valt met zijn minderwaardigheidscomplex dat hem parten speelde, of zijn depressies waar hij levenslang mee worstelde.²²²²²²²²²²²²²²²²²²²² ²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²² ²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²² ²²²²²²²

Cdude
29 juli 2010, 18:14
Misschien, maar het zou me verbazen. Ik geloof niet echt in de mythe van de lijdende kunstenaar.

Stephen Fry ?

kiko
29 juli 2010, 18:36
Stephen Fry ?
Interessante figuur, maar persoonlijk zou ik hem, ook al lijdt hij aan een manisch-depressieve stoornis, niet echt als een lijdend kunstenaar beschouwen.

Maar het maakt geen verschil. Is zijn talent als komiek, schrijver en TV-maker toegenomen door zijn manisch-depressieve stoornis ? Ik betwijfel het.

Uiteraard drukt dit een stempel op je werk en creativiteit, maar het bemoeilijkt of vertraagt het evenzeer.

Cdude
29 juli 2010, 18:57
Interessante figuur, maar persoonlijk zou ik hem, ook al lijdt hij aan een manisch-depressieve stoornis, niet echt als een lijdend kunstenaar beschouwen.

Maar het maakt geen verschil. Is zijn talent als komiek, schrijver en TV-maker toegenomen door zijn manisch-depressieve stoornis ? Ik betwijfel het.

Uiteraard drukt dit een stempel op je werk en creativiteit, maar het bemoeilijkt of vertraagt het evenzeer.

Tja, zowel het niet als het wel invloed hebben kan je moeilijk testen.

Den Ardennees
29 juli 2010, 21:07
Er is in België geen enkele hedendaagse humoristisch striptekenaar en/of cartoonist die ook maar in de buurt komt van Franquin. Franquin is de allergrootste, de rest vecht voor de tweede plaats.

Zijn talent is tot op heden ongeëvenaard gebleken, wat toch ietwat moeilijk te rijmen valt met zijn minderwaardigheidscomplex dat hem parten speelde, of zijn depressies waar hij levenslang mee worstelde.

ja, in feite valt Guust Flater met bijna niets anders te vergelijken.

Jazeker
29 juli 2010, 22:10
Misschien, maar het zou me verbazen. Ik geloof niet echt in de mythe van de lijdende kunstenaar.

Niet echt geloven in mythes is niet erg moeilijk.

knipptics
29 juli 2010, 22:23
Maar het maakt geen verschil.

Kiko heeft gesproken. Dan zwijg ik.

kiko
30 juli 2010, 05:38
Niet echt geloven in mythes is niet erg moeilijk.
En geloven in mythes is wel moeilijk of zo ?

Jantje
30 juli 2010, 06:11
Er is in België geen enkele hedendaagse humoristisch striptekenaar en/of cartoonist die ook maar in de buurt komt van Franquin. Franquin is de allergrootste, de rest vecht voor de tweede plaats.

Zijn talent is tot op heden ongeëvenaard gebleken, wat toch ietwat moeilijk te rijmen valt met zijn minderwaardigheidscomplex dat hem parten speelde, of zijn depressies waar hij levenslang mee worstelde.

Zijn talent is waarschijnlijk juist tot uiting gekomen dankzij zijn minderwaardigheidscomplex en depressie.

Naar alle waarschijnlijkheid zouden zijn talenten nooit zijn uitlaatklep zijn geworden en zijn talenten verborgen zijn gebleven als hij geen last gehad zou hebben van depressies en minderwaardigheidsgevoelens.

Hij wilde namelijk met zijn tekeningen juist zichzelf en de wereld overtuigen dat hij evenwaardig was als elke andere medemens en hij wel thuishoorde in de maatschappij.

De kans is heel groot dat als hij een zelfzeker en vrolijk persoon was geweest hij nooit zoveel tijd en aandacht zou hebben gespendeerd aan zijn werk en dus veel slechtere kwaliteit zou hebben afgeleverd.

Jantje
30 juli 2010, 06:15
Interessante figuur, maar persoonlijk zou ik hem, ook al lijdt hij aan een manisch-depressieve stoornis, niet echt als een lijdend kunstenaar beschouwen.

Maar het maakt geen verschil. Is zijn talent als komiek, schrijver en TV-maker toegenomen door zijn manisch-depressieve stoornis ? Ik betwijfel het.

Uiteraard drukt dit een stempel op je werk en creativiteit, maar het bemoeilijkt of vertraagt het evenzeer.

Natuurlijk heeft dit invloed gehad op zijn talenten.
En niet elke op zijn talenten, maar ook op zijn hele leven.

kiko
30 juli 2010, 18:49
Zijn talent is waarschijnlijk juist tot uiting gekomen dankzij zijn minderwaardigheidscomplex en depressie.

Naar alle waarschijnlijkheid zouden zijn talenten nooit zijn uitlaatklep zijn geworden en zijn talenten verborgen zijn gebleven als hij geen last gehad zou hebben van depressies en minderwaardigheidsgevoelens.

Hij wilde namelijk met zijn tekeningen juist zichzelf en de wereld overtuigen dat hij evenwaardig was als elke andere medemens en hij wel thuishoorde in de maatschappij.


Je verwart oorzaak en gevolg.

Franquin had een minderwaardigheidscomplex omdat zijn keuze als tekenaar niet in de lijn der verwachtingen was van zijn naaste familie. Zijn vader werkte in een bank en had andere toekomstplannen voor zijn zoon, maar zijn zoon koos resoluut voor tekenen.

Het was dus niet zo dat hij sowieso een minderwaardigheidscomplex had, en dit probeerde tegen te gaan door zijn tekentalent te gebruiken. Het is ook niet zoals jij beweert, dat zijn talent tot uiting is gekomen door zijn minderwaardigheidscomplex.

Zijn talent en humor waren er dus al. Het feit dat hij besloot er verder mee te gaan, zorgde (o.a.) voor een minderwaardigheidscomplex.

De kans is heel groot dat als hij een zelfzeker en vrolijk persoon was geweest hij nooit zoveel tijd en aandacht zou hebben gespendeerd aan zijn werk en dus veel slechtere kwaliteit zou hebben afgeleverd.
Een gevaarlijke en vooral ongefundeerde bewering.

Jazeker
30 juli 2010, 19:44
Je verwart oorzaak en gevolg.

Franquin had een minderwaardigheidscomplex omdat zijn keuze als tekenaar niet in de lijn der verwachtingen was van zijn naaste familie. Zijn vader werkte in een bank en had andere toekomstplannen voor zijn zoon, maar zijn zoon koos resoluut voor tekenen.

Het was dus niet zo dat hij sowieso een minderwaardigheidscomplex had, en dit probeerde tegen te gaan door zijn tekentalent te gebruiken. Het is ook niet zoals jij beweert, dat zijn talent tot uiting is gekomen door zijn minderwaardigheidscomplex.

Zijn talent en humor waren er dus al. Het feit dat hij besloot er verder mee te gaan, zorgde (o.a.) voor een minderwaardigheidscomplex.


Een gevaarlijke en vooral ongefundeerde bewering.

Mja...

Txiki
30 juli 2010, 19:46
Maakt het iets uit, eigenlijk?

Jazeker
31 juli 2010, 02:31
Maakt het iets uit, eigenlijk?

Mja...

Jantje
31 juli 2010, 08:44
Je verwart oorzaak en gevolg.

Franquin had een minderwaardigheidscomplex omdat zijn keuze als tekenaar niet in de lijn der verwachtingen was van zijn naaste familie. Zijn vader werkte in een bank en had andere toekomstplannen voor zijn zoon, maar zijn zoon koos resoluut voor tekenen.

Het was dus niet zo dat hij sowieso een minderwaardigheidscomplex had, en dit probeerde tegen te gaan door zijn tekentalent te gebruiken. Het is ook niet zoals jij beweert, dat zijn talent tot uiting is gekomen door zijn minderwaardigheidscomplex.

Zijn talent en humor waren er dus al. Het feit dat hij besloot er verder mee te gaan, zorgde (o.a.) voor een minderwaardigheidscomplex.


Een gevaarlijke en vooral ongefundeerde bewering.

Ik verwar niets.

Het speelt immers geen rol wat de oorzaak van zijn gebrek aan zelfzekerheid in zijn job was.
Het gebrek aan zelfzekerheid was de oorzaak dat hij de lat hoog legde en dat hij naar perfectie streefde.


Of beter gezegd, het afkraken door zijn familie van zijn keuze was de oorzaak van zijn hoge kwaliteit van afgeleverd werk.
Want eigenlijk moet hij zeer veel zelfvertrouwen hebben gehad en zelfs een zeer grote eigenwaardigheid, want anders had hij het NOOIT zover kunnen brengen in de stripwereld.


Hij had dus geen minderwaardigheidscomplex, hij wilde enkel bewijzen aan zijn familie dat zijn keuze niet fout was. En dat hij zelfs het talent had om aan de hoogste eisen te voldoen.

hurricane
31 juli 2010, 09:05
'Guust' was en is nog steeds de beste stripreeks, in mijn opinie.
Nog steeds liggen deze strips in het 'kleine kamertje' bij ons thuis.
Terwijl de kinderen hier al respectievelijk 20, 20 en 23 zijn.
Ikzelf 52 en lees ze nog met veel plezier.
Ze zijn hier zelfs al vervangen door nieuwe exemplaren !