PDA

View Full Version : Chinese bus rijdt over de files heen


gehuigert
6 augustus 2010, 09:06
http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/08/05/bus.jpg.h380.jpg.568.jpg

Ook China kampt in de overbevolkte steden met files. Het openbaar vervoer is een goed alternatief voor de auto, maar gewone bussen zitten vaak vast in het verkeer. Een Chinees bedrijf heeft een oplossing: de 3D Fast Bus, die over de auto's heen rijdt.

De 3D Fast Bus van het bedrijf Shenzhen Huashi Future Parking Equipment heeft geen benedendek. Daardoor ontstaat er een soort tunnel en kunnen auto's onder de bussen door rijden. Het systeem werd in mei al voorgesteld op de International High-tech Expo in Peking.

Zo’n 1.200 passagiers kunnen plaatsnemen op het bovendek. Reizigers stappen in de bus door middel van een verhoogd platform.

De bus heeft in totaal een hoogte van 4,5 meter en rijdt op rails aan weerszijden van de weg. Het bovendek bevindt zich op een hoogte van twee meter, waardoor auto’s gewoon kunnen blijven rijden.

Om gevaarlijke verkeersituaties te vermijden, geven ultrasone golven aan wanneer een vrachtwagen nadert of een weggebruiker niet voldoende in het midden van een rijstrook blijft rijden.

Volgens de fabrikant kan deze uitvinding het aantal files in China met zo'n 20 tot 30 procent verminderen. Verder zou de bus, die deels ook rijdt op zonne-energie, de jaarlijkse CO2-uitstoot met 2640 ton reduceren.

Binnenkort wordt de bus getest in Peking op een traject van 185 kilometer.

Anna List
6 augustus 2010, 09:19
elke motorrijder vermoedt nu dat daar veel BMW's gaan tegenplakken, die staan immers altijd uitgesproken 'dwars' in hun rijvak :-)

gehuigert
6 augustus 2010, 09:49
:p

stropke
6 augustus 2010, 09:51
Lijkt een beetje brede tram.

Johnny Blaze
6 augustus 2010, 10:38
elke motorrijder vermoedt nu dat daar veel BMW's gaan tegenplakken, die staan immers altijd uitgesproken 'dwars' in hun rijvak :-)

huh, wat?

Johan Bollen
28 augustus 2010, 23:49
De 'bus op stelten' is een Chinees idee waar serieuze interesse voor bestaat in verschillende landen.

Bus on stilts to beat Beijing gridlock (http://www.atimes.com/atimes/China_Business/LH28Cb01.html)

Zou het iets voor België zijn, of is dit te veel en te laat, of misschien onnodig voor een 'avondland'?

maddox
29 augustus 2010, 01:06
Ik zie nu al een probleem. Probeer maar die volgende afrit al maar eens te pakken...

En, hoe meer volk in 1 transportmiddel, hoe meer slachtoffers bij een ongeval.

gehuigert
29 augustus 2010, 01:12
Ik zie nu al een probleem. Probeer maar die volgende afrit al maar eens te pakken...

En, hoe meer volk in 1 transportmiddel, hoe meer slachtoffers bij een ongeval.

Ze zullen daar wel oplossingen voor vinden. Ze zullen dat toestel niet in gebruik nemen als er meer kans is op een ongeval dan bij bvb. een auto (denk/hoop ik)

maddox
29 augustus 2010, 01:27
Ze zullen daar wel oplossingen voor vinden. Ze zullen dat toestel niet in gebruik nemen als er meer kans is op een ongeval dan bij bvb. een auto (denk/hoop ik)

Hmm, een oplossing... de bus haar eigen plekje geven om niet over de auto's te moeten scheuren.... oeps, dat noemen ze dan een tram...

kelt
29 augustus 2010, 07:12
Hmm, een oplossing... de bus haar eigen plekje geven om niet over de auto's te moeten scheuren.... oeps, dat noemen ze dan een tram...

geniaal !


Maar inderdaad,op ons bestaande autostradennetwerk bestaat geen openbaar vervoer...(De Lijn rijdt principieel niet op de autostraden,waarschijnlijk om de NMBS niet te beconcurreren die ruwweg op dezelfde assen rijdt).....Het lijkt me nochtans om economische redenen steeds twijfelachtiger of we ons nog lang kunnen permitteren onze autostrades voor individueel vervoer te laten gebruiken......Het netwerk van de Lijn is al indrukwekkend te noemen,een jaarabonnement (OmniPass) kost zeer redelijk feitelijk,maar er zitten gaten in het netwerk....

Zwitser
30 augustus 2010, 09:38
Maar inderdaad,op ons bestaande autostradennetwerk bestaat geen openbaar vervoer...(De Lijn rijdt principieel niet op de autostraden,waarschijnlijk om de NMBS niet te beconcurreren die ruwweg op dezelfde assen rijdt).....Het lijkt me nochtans om economische redenen steeds twijfelachtiger of we ons nog lang kunnen permitteren onze autostrades voor individueel vervoer te laten gebruiken......Het netwerk van de Lijn is al indrukwekkend te noemen,een jaarabonnement (OmniPass) kost zeer redelijk feitelijk,maar er zitten gaten in het netwerk....

Het netwerk van "De Lijn" is uitgebreid, maar een probleem is dat met de bus rijden eigenlijk te goedkoop is. Dat heeft als gevolg dat a) De Lijn enorm afhankelijk is van de politiek en b) het OV een reputatie heeft van er vooral te zijn voor degenen die zich geen auto kunnen veroorloven...

Er zijn overigens landen waar het partikuliere ondernemers toegstaan is OV aan te bieden. Daar zijn snelbussen over de autosnelweg vrij algemeen.

Henri1
30 augustus 2010, 09:49
Ze hebben in China blijkbaar hoge bruggen......

Rogge
30 augustus 2010, 14:46
Ze hebben in China blijkbaar hoge bruggen......

En weinig bochten

Pieter B
31 augustus 2010, 00:38
En weinig bochten

Geen afritten.

Scherven A. Mok
31 augustus 2010, 05:43
Zo'n bus en doodmoeë Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs gaan niet tezamen.

Johnny Blaze
31 augustus 2010, 09:11
geniaal !


Maar inderdaad,op ons bestaande autostradennetwerk bestaat geen openbaar vervoer...(De Lijn rijdt principieel niet op de autostraden,waarschijnlijk om de NMBS niet te beconcurreren die ruwweg op dezelfde assen rijdt).....Het lijkt me nochtans om economische redenen steeds twijfelachtiger of we ons nog lang kunnen permitteren onze autostrades voor individueel vervoer te laten gebruiken......Het netwerk van de Lijn is al indrukwekkend te noemen,een jaarabonnement (OmniPass) kost zeer redelijk feitelijk,maar er zitten gaten in het netwerk....

Kleine correctie. Ik weet niet hoe het elders is in Vlaanderen, maar op de snelweg tussen Genk en Maasmechelen is een busroute. Ik zie hem daar geregeld rijden.