PDA

View Full Version : Motormuis, opstappen en rije maar!!


stropke
8 augustus 2010, 08:30
Helft motorrijders volgde geen rijopleiding


De helft van de Belgische motorrijders heeft geen verplichte rijopleiding gevolgd. Dat zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB.

De mobiliteitsclub meent dat dit opmerkelijk cijfer de oorzaak is van de tientallen dodelijke ongevallen met motorrijders in de voorbije maanden.
In 2009 kwamen er in ons land 14.764 motoren bij. Iets meer dan de helft van die nieuwe bestuurders (7.732) wist een rijbewijs A te behalen. "Dit doet vermoeden dat één op twee nieuwe motorrijders geen gespecialiseerde opleiding volgt. Daardoor spelen ze met hun eigen leven", aldus VAB-woordvoerder Maarten Matienko in De Zondag.

"We vermoeden dat de 45-plussers een groter ongevalrisico vormen, omdat velen geen rijopleiding hebben gekregen en dus over onvoldoende voertuigbeheersing beschikken", aldus Matienko nog.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid961104/helft-motorrijders-volgde-geen-rijopleiding.aspx

:roll: Die gasten menen dat maar... Als ik tegen ons pa vroeger zei -ik meen da- was het antwoord: Menen ligt bij Kortrijk.
Ik meen dat nie dus, ik weet het zekers.
Maja, in het land van de ongekende mogelijkheden en faciliteiten is da nie zo verwonderlijk.
Zou er miss ook een communotair probleem zijn: franse motormuis die zijn vlaamse instructeur nie verstaat of iets dergelijks? Hoeveel waalse en hoeveel vlaamse zouden dat zijn?
Schandalig dat er nog geen algemeen verplichte rijopleiding is en niet mee u pa of nonkel 5 rondjes rond de kerk en u rijbewijs krijgen.
Typisch rijopleiding met de franse slag, zo van pfffff....alsk da papierke maar hebt.
En de rest dan niet vergeten van het probleem, geen rijbewijs, hoe met verzekering enz. als er zo ne kwibus tegen u rijdt?
Weer een motief tot hereniging en zal rap gedaan zijn met het Belzieke rijsysteem.

Mambo
8 augustus 2010, 09:31
En de andere helft met hun rijbewijs aan 250 km/h is natuurlijk wel veilig aan het rijden?
Kom laat ons eerlijk zijn, het is er in eerste instantie om te doen om die oude rijbewijzen die levenslang geldig zijn te doen vervallen.
Had men ook maar het geringste gevoel van medeleven met verongelukte motorijders (waarvan er veel te veel zijn), dan had men al jaren geleden begonnen met de vangrails aan te passen.
En met de pk's aan banden te leggen.

Want blijkbaar zijn steeds hogere pk's het enige criterium waarom men moto's koopt.

Alboreto
8 augustus 2010, 10:46
Hoe sommigen elk artikeltje aanwenden als reden tot annexatie is soms wel erg grappig :lol:

On-topic:
Voor mij mogen ze elk rijbewijs elke 5 jaar laten vervallen, niet alleen de oude, want ik ken velen met een nieuw rijbewijs die veel slechter rijden dan die met een oud.

Steve_M
8 augustus 2010, 16:42
Hoe sommigen elk artikeltje aanwenden als reden tot annexatie is soms wel erg grappig :lol:

On-topic:
Voor mij mogen ze elk rijbewijs elke 5 jaar laten vervallen, niet alleen de oude, want ik ken velen met een nieuw rijbewijs die veel slechter rijden dan die met een oud.

Laat het alsjeblieft uit.

Alboreto
8 augustus 2010, 19:02
Laat het alsjeblieft uit.

Er zouden er veel minder rond rijden ... meer plaats voor mij ;)
Meer werk voor examinatoren en lesgevers, minder doden en gewonden, minder vervuiling, minder geluidsoverlast, en dat door 1 uurtje op te offeren elke 5 jaar.

Ik zie alleen maar voordelen, maar ik sta open voor eventuele nadelen.

Mambo
8 augustus 2010, 22:07
Er zouden er veel minder rond rijden ... meer plaats voor mij ;)
Meer werk voor examinatoren en lesgevers, minder doden en gewonden, minder vervuiling, minder geluidsoverlast, en dat door 1 uurtje op te offeren elke 5 jaar.

Ik zie alleen maar voordelen, maar ik sta open voor eventuele nadelen.

Ik zie niet in wat dat 1 uurtje aan geleuter kan bijdragen?
Hoogstens een herhaling van dat zelfde uurtje 5 jaar tevoren.
Beetje extra geld voor de instructeurs ja...meer ook niet.

Jantje
8 augustus 2010, 22:31
Helft motorrijders volgde geen rijopleiding


De helft van de Belgische motorrijders heeft geen verplichte rijopleiding gevolgd. Dat zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB.

De mobiliteitsclub meent dat dit opmerkelijk cijfer de oorzaak is van de tientallen dodelijke ongevallen met motorrijders in de voorbije maanden.
In 2009 kwamen er in ons land 14.764 motoren bij. Iets meer dan de helft van die nieuwe bestuurders (7.732) wist een rijbewijs A te behalen. "Dit doet vermoeden dat één op twee nieuwe motorrijders geen gespecialiseerde opleiding volgt. Daardoor spelen ze met hun eigen leven", aldus VAB-woordvoerder Maarten Matienko in De Zondag.

"We vermoeden dat de 45-plussers een groter ongevalrisico vormen, omdat velen geen rijopleiding hebben gekregen en dus over onvoldoende voertuigbeheersing beschikken", aldus Matienko nog.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid961104/helft-motorrijders-volgde-geen-rijopleiding.aspx

:roll: Die gasten menen dat maar... Als ik tegen ons pa vroeger zei -ik meen da- was het antwoord: Menen ligt bij Kortrijk.
Ik meen dat nie dus, ik weet het zekers.
Maja, in het land van de ongekende mogelijkheden en faciliteiten is da nie zo verwonderlijk.
Zou er miss ook een communotair probleem zijn: franse motormuis die zijn vlaamse instructeur nie verstaat of iets dergelijks? Hoeveel waalse en hoeveel vlaamse zouden dat zijn?
Schandalig dat er nog geen algemeen verplichte rijopleiding is en niet mee u pa of nonkel 5 rondjes rond de kerk en u rijbewijs krijgen.
Typisch rijopleiding met de franse slag, zo van pfffff....alsk da papierke maar hebt.
En de rest dan niet vergeten van het probleem, geen rijbewijs, hoe met verzekering enz. als er zo ne kwibus tegen u rijdt?
Weer een motief tot hereniging en zal rap gedaan zijn met het Belzieke rijsysteem.

Men vergeet er wel even bij te zeggen dat men steeds zwaardere motoren op de markt brengt en hen totaal niet veiliger maakt.
Daarnaast vergeet men wel even te vertellen dat er meer ongelukken gebeuren door de goede staat van de Vlaamse wegen en de files aan de wegwerkzaamheden.


Ook vergeet men er even bijte vertellen dat de motorrijders minder vaak in de fout zijn dan de autobestuurder die betrokken is bij het ongeluk en een opleiding heeft gevolgd bij een rijschool en is blijven rijden volgens de absurde regels van de examinators voor rijbewijzen.
Volgens de statistieken van de politie( ze hebben die een paar dagen geleden op tv gegeven) is slechts 10% van de motorrijders betrokken in een ongeluk zelf in fout.


Zo één van de absurde regels om je motorrijbewijs te behalen is dat je links van je rijvak moet rijden; terwijl iedere motorrijder weet dat je in het midden moet rijden om naar beide kanten te kunnen uitwijken voor dwazen.

Trouwens de rijscholen geven niet door wie er een rijopleiding komt volgen, en geven dus geen meldingen aan de VAB over het aantal mensen met een geldig rijbewijs dat een opleiding komt volgen.


Maar ook de Belgische wet maakt het de bezitters van een oud rijbewijs onmogelijk om een opleiding te gaan volgen, want volgens die wet mag je niet in het bezit zijn van een rijbewijs als je niet met de voertuigen waarvoor je rijbewijs geldig is kan rijden.



En daarnaast is de opleiding voor motorrijder een klucht op sokken.

Mijn 18jarige zoon is een opleiding gaan volgen en kreeg daar een 600 cc onder zijn gat om mee te rijden samen met mijn 40 jarige schoonbroer.

Beide hebben hun rijbewijs behaald en mogen dus met een motor rijden, alleen mag mijn zoon nu slechte met een motor met maximum 34pk rijden en mijn schoonbroer met een 1400 cc race-motor.
En dan moet je weten dat mijn schoonbroer nog nooit op een gemotoriseerde 2wieler heeft gereden en mijn zoon reeds op jonge leeftijd rond reed op brommers en lichte motoren in de velden en op de boeren zandwegen.

From_Vlaanderen
10 augustus 2010, 23:39
En de andere helft met hun rijbewijs aan 250 km/h is natuurlijk wel veilig aan het rijden?
Kom laat ons eerlijk zijn, het is er in eerste instantie om te doen om die oude rijbewijzen die levenslang geldig zijn te doen vervallen.
Had men ook maar het geringste gevoel van medeleven met verongelukte motorijders (waarvan er veel te veel zijn), dan had men al jaren geleden begonnen met de vangrails aan te passen.
En met de pk's aan banden te leggen.

Want blijkbaar zijn steeds hogere pk's het enige criterium waarom men moto's koopt.

Wie zo'n racemachien koopt is goed gekloot.

Alboreto
11 augustus 2010, 06:24
Ik zie niet in wat dat 1 uurtje aan geleuter kan bijdragen?

Mensen die om diverse redenen niet meer in staat zijn veilig te rijden gaan er uit (te oud, handicap, gebrek, ...)
Mensen die verkeerde gewoontes gekweekt hebben gaan er uit (altijd te snel, geen voorrang geven, ...)
Mensen die de nieuwe regels niet kennen gaan er uit.

Anna List
11 augustus 2010, 07:09
Darwin.

nihao
11 augustus 2010, 07:53
Darwin.

Net omgekeerd : het zo niet toepassen is darwin. Dan sneuvelen ze op hun moto, in plaats van hun doodsstrijd een kwarteeeuw te rekken in hun bed.

Cdude
11 augustus 2010, 08:06
echt leren rijden doe je niet in een rijschool

http://www.lcvm-bergtrainingen.eu/default.asp?PageID=3268&MMap=839&MSubMap=0&MSubMapLink=0&TaalNR=0

Anna List
11 augustus 2010, 08:08
Net omgekeerd : het zo niet toepassen is darwin. Dan sneuvelen ze op hun moto, in plaats van hun doodsstrijd een kwarteeeuw te rekken in hun bed.

gezond verstand zegeviert ...

of ze kruipen niet op ne moto, of ze rijden er voorzichtig genoeg mee


de rest : voer voor Darwin.

Anna List
11 augustus 2010, 08:10
Men vergeet er wel even bij te zeggen dat men steeds zwaardere motoren op de markt brengt en hen totaal niet veiliger maakt.
Daarnaast vergeet men wel even te vertellen dat er meer ongelukken gebeuren door de goede staat van de Vlaamse wegen en de files aan de wegwerkzaamheden.


Ook vergeet men er even bijte vertellen dat de motorrijders minder vaak in de fout zijn dan de autobestuurder die betrokken is bij het ongeluk en een opleiding heeft gevolgd bij een rijschool en is blijven rijden volgens de absurde regels van de examinators voor rijbewijzen.
Volgens de statistieken van de politie( ze hebben die een paar dagen geleden op tv gegeven) is slechts 10% van de motorrijders betrokken in een ongeluk zelf in fout.


Zo één van de absurde regels om je motorrijbewijs te behalen is dat je links van je rijvak moet rijden; terwijl iedere motorrijder weet dat je in het midden moet rijden om naar beide kanten te kunnen uitwijken voor dwazen.

Trouwens de rijscholen geven niet door wie er een rijopleiding komt volgen, en geven dus geen meldingen aan de VAB over het aantal mensen met een geldig rijbewijs dat een opleiding komt volgen.


Maar ook de Belgische wet maakt het de bezitters van een oud rijbewijs onmogelijk om een opleiding te gaan volgen, want volgens die wet mag je niet in het bezit zijn van een rijbewijs als je niet met de voertuigen waarvoor je rijbewijs geldig is kan rijden.



En daarnaast is de opleiding voor motorrijder een klucht op sokken.

Mijn 18jarige zoon is een opleiding gaan volgen en kreeg daar een 600 cc onder zijn gat om mee te rijden samen met mijn 40 jarige schoonbroer.

Beide hebben hun rijbewijs behaald en mogen dus met een motor rijden, alleen mag mijn zoon nu slechte met een motor met maximum 34pk rijden en mijn schoonbroer met een 1400 cc race-motor.
En dan moet je weten dat mijn schoonbroer nog nooit op een gemotoriseerde 2wieler heeft gereden en mijn zoon reeds op jonge leeftijd rond reed op brommers en lichte motoren in de velden en op de boeren zandwegen.

:) daar heb ik t ook geleerd ... en uit die 'zotte kuren' veel vaardigheid uitgehaald ... die al twee keer mijn leven gered heeft.

Jantje
11 augustus 2010, 15:10
:) daar heb ik t ook geleerd ... en uit die 'zotte kuren' veel vaardigheid uitgehaald ... die al twee keer mijn leven gered heeft.

Je leert die machines immers enkel echt kennen door er ervaring mee op te doen en door in de meest onmogelijke omstandigheden je plan te moeten trekken.

Eigenzinnig
11 augustus 2010, 16:27
gezond verstand zegeviert ...

of ze kruipen niet op ne moto, of ze rijden er voorzichtig genoeg mee


de rest : voer voor Darwin.
Racemotoren zijn niet gemaakt om in ons verkeer 'normaal' te gebruiken..ik heb nog nooit een racemachine gezien die zich perfect hield aan de gemiddelde snelheden of snelheidsbeperkingen...