PDA

View Full Version : Welke bank ?

The Syndrome
9 augustus 2010, 13:20
De vraag is duidelijk , bij welke bank durft ge u geld nog beleggen ?
Ik 3 , Dexia , KBC , Fortis en binnenkort een rekeningetje bij Axa wegens Axakoppel alhier dat we leerden kennen

nihao
9 augustus 2010, 13:24
Argenta.

Cdude
9 augustus 2010, 14:09
Argenta.
²

omaplop
9 augustus 2010, 14:23
Bij kleinere banken die geen rommelkredieten aangaan.

thefishdoesntthink
9 augustus 2010, 14:24
Triodos uiteraard.

Nr.10
9 augustus 2010, 22:19
Bij kleinere banken die geen rommelkredieten aangaan.
Kleinere banken worden niet gered als het fout loopt.

Cdude
9 augustus 2010, 22:20
Kleinere banken worden niet gered als het fout loopt.

Kleinere banken hebben echte reserves

Nr.10
9 augustus 2010, 22:22
Kleinere banken hebben echte reserves
Hoe weet jij dat?
Volgens mij is dat voor ons onmogelijk te achterhalen.

From_Vlaanderen
9 augustus 2010, 22:25
ik heb gin geld.

Cdude
9 augustus 2010, 22:29
Hoe weet jij dat?
Volgens mij is dat voor ons onmogelijk te achterhalen.

waarop betaal je anders die 15%?

Nr.10
9 augustus 2010, 22:36
waarop betaal je anders die 15%?
Dat zegt toch niets over de bank zelf, waar je je centjes geplaatst hebt.

Cdude
9 augustus 2010, 22:38
Dat zegt toch niets over de bank zelf, waar je je centjes geplaatst hebt.

Bezit van spaartegoeden zijn een belangrijke stabiliteitsfactor.

Argenta werkt alleen met spaartegoeden.

Zegt dus net WEL veel over de bank

From_Vlaanderen
9 augustus 2010, 22:45
Ik weet 1 ding. Ze nodigen me elk half jaar uit op een gesprek en ik hang daar elke keer goed den boer uit en ze blijven sympathiek.

Kwartier te laat komen,
Joah, ik gon ierst een sjatteke kaffe pakken ze (zo plat mogelijk).
Dan beginnen ze over fondsen.
Doar doen'k ni on mee, ik steek al men geld in gewieren.
-kostumgasje-Ja, neemt dit papier maar mee mijnheer.
Sjoa, as gij doar echt vanaf moet, of goeided zelf weg?

Internet bankiere? Sjoenge toch, ik kenne kik niks van computer. :rofl:

filosoof
9 augustus 2010, 22:46
Argenta.ook al OK maar ik heb er geen op wandelafstand.

Nr.10
9 augustus 2010, 22:50

Wat als Argenta iets met uw spaarcenten doet waar jij geen weet van hebt?

Nr.10
9 augustus 2010, 22:51
En dat plotseling slecht uitdraait.

filosoof
9 augustus 2010, 22:52

Zegt dus net WEL veel over de bankHet probleem bij banken was niet het ontbreken van spaartegoeden maar
1. hoe ze herplaatst werden (in junkbonds)
2. welke berichten daarover in de media verschenen: in principe is een bank steeds failliet. Zolang iedereen haar vertrouwt is geen vuiltje aan de lucht maar valt het vertrouwen weg dan krijgen we de poppen aan 't dansen.
Was ist ein Einbruch in eine Bank gegen die Gründung einer Bank?

Cdude
9 augustus 2010, 22:58
Het probleem bij banken was niet het ontbreken van spaartegoeden maar
2. welke berichten daarover in de media verschenen: in principe is een bank steeds failliet. Zolang iedereen haar vertrouwt is geen vuiltje aan de lucht maar valt het vertrouwen weg dan krijgen we de poppen aan 't dansen.

Nee hoor, het , in simpele termen, echte probleem is dat banken véél meer uitlenen dan de tegoeden dat ze bezitten.
Ik dacht dat dit ratio 10/1 was maar er blijken uitzonderingen te zijn en idd , als het dan misloopt.

Er zijn hier vast wel mensen die deze materie beter kennen.

filosoof
9 augustus 2010, 23:09
Nee hoor, het , in simpele termen, echte probleem is dat banken véél meer uitlenen dan de tegoeden dat ze bezitten.
Ik dacht dat dit ratio 10/1 was maar er blijken uitzonderingen te zijn en idd , als het dan misloopt.

Er zijn hier vast wel mensen die deze materie beter kennen.Ik schreef toch: in principe is een bank steeds failliet. Zolang iedereen haar vertrouwt is geen vuiltje aan de lucht maar valt het vertrouwen weg dan.. =meer uitlenen dan het eigen vermogen dat ze bezitten. Zo werkt elke bank per definitie.

Daar wordt al lang aan gewerkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Basel_Accords
(doorklikken op de tier 1 en tier2 links ook)
http://en.wikipedia.org/wiki/Basel_Committee_on_Banking_Supervision

http://en.wikipedia.org/wiki/Basel_II
(die wiki lemmas zijn maar magertjes :|:-P)
Inmiddels wordt al aan Basel III gewerkt (en tegengewerkt!):
Onder vuur
De wereldwijde klachten maken deel uit van een grootscheepse campagne tegen de pennevruchten van het Bazel-comité.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/-Bazel-regels_zijn_dodelijk-.8903863-433.art

http://www.investopedia.com/terms/c/cookeratio.asp
Die Cooke ratio opkrikken vraagt grote kapitaalsverhogingen en de kapitaalverstrekkers zijn niet erg scheutig thans.
Er zit hier een onderlegde bankier op 't forum,(ik ben zijn pseudo even kwijt) maar zijn laatste posts die ik me herinner gingen vooral tegen de joden etc...

Txiki
10 augustus 2010, 06:02
De Bierbank

Scherven A. Mok
10 augustus 2010, 06:05

Er zijn hier vast wel mensen die deze materie beter kennen.

Ik las laatst dat Europa die ratio wou terug brengen tot 17/1 (ik dacht ook dat het 10/1 was omdat ik dat jaren geleden zo op school geleerd had) en dat de bankenlobby daar keihard tegen in het geweer ging en dat het dus nog steeds meer is dan 17/1.

Txiki
10 augustus 2010, 06:06
Wat doet deze draad hier in K&K? Verhuis die naar economie.

Scherven A. Mok
10 augustus 2010, 06:11
Wat doet deze draad hier in K&K? Verhuis die naar economie.

Waarom ? Tussen koeien en kalveren hoort drek.

Txiki
10 augustus 2010, 06:16
Waarom ? Tussen koeien en kalveren hoort drek.

De koeien en kalveren zijn bedolven onder de drek.

groentje
10 augustus 2010, 07:39
Triodos enigszins, en de rest ook wel voor wat ik ze maar nodig heb. Ik heb geen fortuinen, dus heb ik ook geen nood aan alle private bankers en andere gehaaide mannetjes die je geld in hun zakken willen steken.

artisjok
10 augustus 2010, 09:25
Triodos uiteraard.

Uiteraard.
Ook voor de ethische criteria.

fox
10 augustus 2010, 09:30
Heb rekeningen bij KBC en Deutsche bank. K lig er eerlijk gezegd niet echt wakker van.

jevaly
11 augustus 2010, 22:10

Argenta is de Belgische bank met de laagste rating (allez, van de banken die uberhaupt gerate worden, dingen als triodos hebben te weinig marktaandeel om in het visier van grote ratingbureaus te komen)

Argenta: BBB+
KBC A+
Dexia A+
Rabobank AAA

(allen S&P, Moody en Fitch raten argenta niet wegens geen focus op europa)

420yeahbaby
11 augustus 2010, 22:34
ongetwijfeld kbc. Die mensen doen niet te moeilijk.
Ik zit ook nog bij een andere bank en ik vind dat zij niet in communicatie staan naartoe de consument. Ik ben ENKEL gecontacteerd om de voordelen van een mastercard te horen tijdens mijn vakantiereizen. Aangezien ik al een VISA van KBC heb (die wel degelijk in mijn voordeel speelt) heb ik deze mastercard geweigerd.
Zo besloot mijn andere bank ook op een dag dat ik onder nul kon gaan, een voor mij aanzienlijk bedrag. Ik nam telefonisch contact op dat ik dat niet wou en dat het stopgezet mocht worden.
Toen ik meermaals 50 uren weken begon te draaien kon ik ineens nog meer onder nul zonder nog maar iets aan te vragen. En had dan nog wel gebeld dat ik zulke dingen niet wil hebben.

Wel, ik gebruik onze KBC als gezamelijke rekening en op mijn andere bank komt mijn loon. Maar ik overweeg toch weg te gaan bij die bank en gewoon bij KBC blijf plakken als enige bank.

From_Vlaanderen
11 augustus 2010, 22:37
ongetwijfeld kbc. Die mensen doen niet te moeilijk.
Ik zit ook nog bij een andere bank en ik vind dat zij niet in communicatie staan naartoe de consument. Ik ben ENKEL gecontacteerd om de voordelen van een mastercard te horen tijdens mijn vakantiereizen. Aangezien ik al een VISA van KBC heb (die wel degelijk in mijn voordeel speelt) heb ik deze mastercard geweigerd.
Zo besloot mijn andere bank ook op een dag dat ik onder nul kon gaan, een voor mij aanzienlijk bedrag. Ik nam telefonisch contact op dat ik dat niet wou en dat het stopgezet mocht worden.
Toen ik meermaals 50 uren weken begon te draaien kon ik ineens nog meer onder nul zonder nog maar iets aan te vragen. En had dan nog wel gebeld dat ik zulke dingen niet wil hebben.

Wel, ik gebruik onze KBC als gezamelijke rekening en op mijn andere bank komt mijn loon. Maar ik overweeg toch weg te gaan bij die bank en gewoon bij KBC blijf plakken als enige bank.

Van de meund wirral op gesprek moeten komen met die mannen van kbc, ikke een kwartierke te laat en al direct mezelf bedienen bij het koffiemachien en drie koekskes, ik amuseer mij daar mee se met die kerels :rofl:.
Fonsenfonsen, daar doen 'k ni on mee.

420yeahbaby
11 augustus 2010, 22:46
Van de meund wirral op gesprek moeten komen met die mannen van kbc, ikke een kwartierke te laat en al direct mezelf bedienen bij het koffiemachien en drie koekskes, ik amuseer mij daar mee se met die kerels :rofl:.
Fonsenfonsen, daar doen 'k ni on mee.

Maar KBC is wel een bank dat in communicatie met u staat he. Regelen alles voor u enzo.
En idd, de koffie ... die is toch heilig man?

Ik krijg bij fortis en dexia geen koffie zenneuh :)
Er stonden in mijn herinnering zelfs geen water dispensers. Booeeehhh

From_Vlaanderen
11 augustus 2010, 22:50
Maar KBC is wel een bank dat in communicatie met u staat he. Regelen alles voor u enzo.
En idd, de koffie ... die is toch heilig man?

Ik krijg bij fortis en dexia geen koffie zenneuh :)
Er stonden in mijn herinnering zelfs geen water dispensers. Booeeehhh

Ge moet koffie vragen. Deutsche bank, daar kreeg ik ook koffie ze.

420yeahbaby
11 augustus 2010, 22:54
Ge moet koffie vragen. Deutsche bank, daar kreeg ik ook koffie ze.

LOL Weet gij wat KBC tegen mij zegt?
" Ah ge hebt uzelf al bedient."
En dan ikke: "ja ik en mijne koffie 's morgens..."

Alsof ik me der voor zou schamen zelf koffie te pakken :)

From_Vlaanderen
11 augustus 2010, 22:59
LOL Weet gij wat KBC tegen mij zegt?
" Ah ge hebt uzelf al bedient."
En dan ikke: "ja ik en mijne koffie 's morgens..."

Alsof ik me der voor zou schamen zelf koffie te pakken :)

:lol:

Jaani_Dushman
11 augustus 2010, 23:13
Welke bank vertrouw je nog?Bank in het park.

From_Vlaanderen
11 augustus 2010, 23:20
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/WinonaSavingsBankVault.JPG

thefishdoesntthink
12 augustus 2010, 10:33

Uiteraard.

Jazeker
12 augustus 2010, 11:00
Het probleem bij banken was niet het ontbreken van spaartegoeden maar

De eerste en enige (dat beloof ik je) post van je, waar ik mee akkoord ben.

Nr.10
12 augustus 2010, 13:32
Argenta is de Belgische bank met de laagste rating (allez, van de banken die uberhaupt gerate worden, dingen als triodos hebben te weinig marktaandeel om in het visier van grote ratingbureaus te komen)

KBC A+
Dexia A+
Rabobank AAA

Amerikanen die onze kritische instellingen van een beoordeling voorzien.
Als dat maar goed afloopt ... :|

Savatage
12 augustus 2010, 13:36
Ik zit net voor het eerst op de pc banking van Fortis, en man wat een rommel. Haast even erg als dat KBC gedoe. Argenta heeft veruit de beste pc banking service.

Nr.10
12 augustus 2010, 13:37
Uiteraard.
Het blijft kapitalisme, de basisdynamiek verandert niet.
Zoiets als:
Help eens een arm kind.
Kom een koffie bij ons drinken.
Want wij helpen de arme kinderen.
En onze concurrenten doen dat niet.

artisjok
12 augustus 2010, 13:52
Het blijft kapitalisme, de basisdynamiek verandert niet.
Zoiets als:
Help eens een arm kind.
Kom een koffie bij ons drinken.
Want wij helpen de arme kinderen.
En onze concurrenten doen dat niet.

Ik weet wel dat het kapitalisme blijft; maar ik vertrouw erop dat dit de minst schadelijke is voor de maatschappij. Als je iets beters kent; vertel het me.

Op Esperanzah heb ik Crédal onder ogen gekregen.
http://www.credal.be/
Ben ik nog aan het bekijken.

kelt
12 augustus 2010, 13:57

KBC A+
Dexia A+
Rabobank AAA

Hoe lager de rating hoe beter de onderliggende kwaliteit begin ik te vrezen....eerlijk gezegd,een "onzichtbare bank",waar bovendien geen vrije aandeelhandel in is,daar houden ze niet van op die "ratingbureau's" vandaar......

Jeronimo
12 augustus 2010, 22:08
Deutsche Bank.

thefishdoesntthink
12 augustus 2010, 22:14
Deutsche Bank.

http://www.bankgeheimen.be/bankgeheimen.html?lang=nl

Nr.10
13 augustus 2010, 13:30
Deutsche Bank.
De meest gehefboomde bank van Europa.

Fredo
13 augustus 2010, 13:40
Als er 1 ding is dat de crisis geleerd heeft is het wel dat het zo goed als onmogelijk is om nog 'vertrouwen' te hebben in een bank, en afgaan op de ratings is ook al niet veel waard. Beste is om uw geld te verspreiden over verschillende banken zodat je bij elke bank onder de overheidsgarantie zit. Als België failliet gaat dan tja dan is het over.

Vito
13 augustus 2010, 13:41
Wat als Argenta iets met uw spaarcenten doet waar jij geen weet van hebt?

Dat doen de banken toch altijd. Waar denk je dat uw intrest vandaan komt?

artisjok
13 augustus 2010, 13:46

Wat doen banken altijd? Dingen doen waar je geen weet van hebt?
Dat is een kwestie van vertrouwen en geen noodzaak om intrest te produceren.

Fredo
13 augustus 2010, 13:59

Uw intrest komt uit de intrest die wordt betaald op een lening. Een spaarboekje brengt minder op dan een lening kost. Het verschil (na aftrek van andere kosten) is winst voor de bank. Banking 101. Natuurlijk doen ze nog veel andere dingen.

garfield
14 augustus 2010, 07:50
Argenta, de enige bank die ik nog vertrouw

Jazeker
14 augustus 2010, 10:08
KBC, Rabobank.be, DHB bank.

Vlaamse Leeuwin
14 augustus 2010, 10:10
Hier KBC en ING , van beide tevreden

Vito
4 september 2010, 07:31

KBC A+
Dexia A+
Rabobank AAA

Klopt. Rabobank.be zou in principe de veiligste bank moeten zijn, Ethias (BBB-) doet het wel slechter dan Argenta (BBB+) weliswaar van een ander ratingbureau

http://www.bankshopper.be/?action=onderdeel&onderdeel=134&titel=Vergelijk+Ratings+%26+waarborgfondsen
http://www.gfmag.com/tools/best-banks/10533-worlds-50-safest-banks-2010.html

Cdude
4 september 2010, 07:47
Klopt. Rabobank.be zou in principe de veiligste bank moeten zijn, Ethias (BBB-) doet het wel slechter dan Argenta (BBB+) weliswaar van een ander ratingbureau

http://www.bankshopper.be/?action=onderdeel&onderdeel=134&titel=Vergelijk+Ratings+%26+waarborgfondsen
http://www.gfmag.com/tools/best-banks/10533-worlds-50-safest-banks-2010.html

Wie reet er de reetingsbureaus?

Vito
4 september 2010, 11:15
Wie reet er de reetingsbureaus?

Dat doet u zelf. Als u er geen geloof aan hecht, moet je hun ratings niet volgen. Dan kan je met een gerust hart een obligatie kopen van een toerismekantoor met C rating in Turkse lira omdat jij nu net een fijne vakantie hebt gehad met dat kantoor. Of je geld aan een bank toevertrouwen met een Caa1 rating zoals Kauphting, die 2%+2% belooft.

Het beste is dat het nog kan zijn dat je perceptie waarheid wordt ook, dat je je obligatie volledig terug krijgt, of dat je inderdaad je 3% op zak hebt na een jaar. Dan heb je lak aan die ratings natuurlijk. Maar hoeveel risico je dan gelopen hebt, weet je niet.

De BBB ratings van Argenta en Ethias zijn overigens nog altijd investment grade, geen junk. Maar zoals we al gezien hebben kan dat snel veranderen. Kauphting had bv begin 2008 nog A en in september 2008 nog BBB om in oktober 2008 naar CCC te gaan.