PDA

View Full Version : Verkeerd parkeren


Vraagje
16 augustus 2010, 19:27
Beste Forumleden,

Vandaag parkeerde ik men auto op aan een tankstation langs de E313, ging een koffie halen, kwam terug, en daar stonden ze reeds klaar met pen en papier. :-)
Blijkbaar had ik men wagen verkeerd geparkeerd, ok bij nader inzien stond die ook wel verkeerd hij blokeerde halvelings de toegang tot een gehandicapte parking, daar geen discussie over.

Maar volgens mij geldt de wegcode niet op een openbare terrein, enkel op de openbare weg! Is het dan wel correct dat ik hier een boete voor krijg?

Mvg

maddox
16 augustus 2010, 20:30
Yep, zelfs op publiek toegankelijk prive-terrein, tenzij anders aangegeven, geld de Belgische wegcode.

nihao
16 augustus 2010, 20:34
Inderdaad.

Stad Gent heef al een paar keer een blauwtje gelopen bij de Raad Van State voor dat soort grapjes; ondanks de aanwezigheid van eminente juristen in het schepencollege; zoals Geert Vernigoesnickt. :D

Alboreto
16 augustus 2010, 20:41
Yep, zelfs op publiek toegankelijk prive-terrein, tenzij anders aangegeven, geld de Belgische wegcode.

Is een parking van een snelweg privé?

nihao
16 augustus 2010, 20:50
Nee, het is een aanhorigheid waarvoor een concessie verleend wordt...
Maar een parking die -letterlijk- open staat voor iedereen, heeft steeds een publiek karakter, met alle gevolgen van dien.

Voor wie zich afvraagt waarvoor die slagbomen aan de Delhaize die altijd openstaan dienen.

Micele
16 augustus 2010, 20:53
http://gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm

hurricane
16 augustus 2010, 20:57
Jaren geleden stond er op de gemeenschappelijke parking hier in hoboken, een volledig afgebroken auto. Gevaarlijk voor de kinderen en geen zicht.
Toen ik naar de politie belde om dat te melden, kreeg ik als antwoord dat ze niet bevoegd waren om daar iets aan te doen.
Maar ja, de flikken van Hoboken ....

suqar_7loe
16 augustus 2010, 21:16
Beste Forumleden,

Vandaag parkeerde ik men auto op aan een tankstation langs de E313, ging een koffie halen, kwam terug, en daar stonden ze reeds klaar met pen en papier. :-)
Blijkbaar had ik men wagen verkeerd geparkeerd, ok bij nader inzien stond die ook wel verkeerd hij blokeerde halvelings de toegang tot een gehandicapte parking, daar geen discussie over.

Maar volgens mij geldt de wegcode niet op een openbare terrein, enkel op de openbare weg! Is het dan wel correct dat ik hier een boete voor krijg?

Mvg

En daar stond ge dan met uwe koffie.. :lol:

Vraagje
16 augustus 2010, 21:19
Thx Micele,

Ik had het ook verstaan zoals op de website vermeld, maar blijkbaar zijn er toch mensen die er anders over denken. Vandaar is er misschien ergens een wettekst die de bevoegdheid van politiediensten definieert?

Stof voor discussie misschien? Zit Mr schouppe mss ook op dit forum, kan hij een sluiten antwoord geven op deze vraag.

Vraagje
16 augustus 2010, 21:22
Is een parking van een snelweg privé?

Een parking waarschijnlijk niet, deze is van de staat, maar een tankstation is niet van de staat.

Vraagje
16 augustus 2010, 21:23
En daar stond ge dan met uwe koffie.. :lol:
Die heeft me nog goed gesmaakt ;-)

Micele
16 augustus 2010, 22:31
Thx Micele,

Ik had het ook verstaan zoals op de website vermeld, maar blijkbaar zijn er toch mensen die er anders over denken. Vandaar is er misschien ergens een wettekst die de bevoegdheid van politiediensten definieert?
:?

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art3

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
(B.S. 09.12.1975)
TITEL I: Inleidende bepalingen

Artikel 3: Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :
1° het personeel van het operationele kader van de federale en de lokale politie;
2°...]

of http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1975120131&table_name=wet
...
Art. 3. BEVOEGDE PERSONEN.
De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :
1° ( het personeel van het operationele kader van de federale en de lokale politie; ) <KB 2003-04-04/66, art. 4, 024 ...]

Micele
16 augustus 2010, 23:12
Thx Micele,

Ik had het ook verstaan zoals op de website vermeld, maar blijkbaar zijn er toch mensen die er anders over denken. Vandaar is er misschien ergens een wettekst die de bevoegdheid van politiediensten definieert?

Maar volgens mij geldt de wegcode niet op een openbare terrein, enkel op de openbare weg! Is het dan wel correct dat ik hier een boete voor krijg?

Ik denk dat je niet alles op de website gelezen hebt, er stond een belangrijke tip in dat, juridisch gezien, een parking (rijbanen en parkeervakken) op "openbare terreinen" ook openbare wegen zijn.

Halfweg in blauw kader:
http://gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm
Uitzondering:
De parking van een grootwarenhuis is op het eerste gezicht ook een openbaar terrein. We rijden er als we daar voor iets moeten zijn, nl. om er te winkelen.
Maar uitspraken van verschillende rechtbanken (o.m. het Hof van Cassatie) hebben bepaald dat de parking van een grootwarenhuis (rijbanen en parkeervakken) een echte openbare weg is.

(Ondanks de uitspraak van het Hof van Cassatie wordt in sommige handboeken de parking van een grootwarenhuis nog als voorbeeld gegeven voor een openbaar terrein).

even checken hoe de juiste uitspraken zijn:

http://www.verkeershoekje.be/parkeren/arrest_16.htm

Rechtspraak

Nummer : RC92BK2-1 Datum : 1992-11-20
Juridictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 1E KAMER
Zetel : BAETE-SWINNEN
Verslaggever : WAUTERS
Openb. Min. : DE SWAEF
Rolnummer : 7822

WEGVERKEER. - Wegverkeersreglement. - Reglementsbepalingen. - Art. 1. - Openbare weg. - Begrip.

Een openbare weg, in de zin van art. 1 Wegverkeersreglement, is een weg die openstaat voor alle weggebruikers.

----------

Nummer : RC80355-1 Datum : 1980-03-05
Juridictie : HOF VAN CASSATIE, FRANSTALIGE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : LEGROS
Verslaggever : SCREVENS
Openb. Min. : DECLERCQ

WEGVERKEER - Wegverkeerswet, art. 21- Openbare - weg - Begrip.

Een openbare weg in de zin van art. 21 Wegverkeerswet is elke weg die openstaat voor het openbaar verkeer te lande; wanneer de rechter vaststelt dat een parkeerplaats bestaat uit wegen die voor alle weggebruikers toegankelijk zijn en dat zij voor een ieder toegankelijk is en met name om er een wagen te parkeren, verantwoordt hij wettig zijn beslissing dat die parking een openbare weg is.

-----------

Ter verduidelijking voegen we er nog een duidelijke uitstraak van het Hof van Beroep aan toe :

Nummer : RP01795-2 Datum : 1989-06-29
Jurisdictie : HOF VAN BEROEP TE BRUSSEL, BURGERLIJKE KAMERS, 6E K
Zetel : DELVOIE

K.B. 1 DECEMBER 1975 - ART. 1. - Toepassingsgebied - Openbare weg - Parking van een grootwarenhuis.

Een parking van een grootwarenhuis, dat aan het publiek in het algemeen diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan, maakt deel uit van de openbare weg.

Lijkt me heel duidelijk, niet ?

Alboreto
17 augustus 2010, 06:18
Een parking waarschijnlijk niet, deze is van de staat, maar een tankstation is niet van de staat.

Dat is wat ik ook dacht.
De wegen en de parkings rond het tankstation zijn van de staat en dus openbare weg.
Het tankstation en de winkel worden uitgebaat door de concessiehouder.

Niet?

Blue Sky
17 augustus 2010, 07:56
Gisteren en eergisteren ook zo'n parkeerders tegengekomen. Eergisteren een camionette die in de lengterichting zich gewoon pardoes over de volledige breedte van het fietspad geparkeerd had. Gisteren was het dan de beurt aan een Volvo jeep. Ik vraag me af wat die mensen bezielt. Zijn die nu echt zo dom en kortzichtig of is het gewoon pure arrogantie?
( btw voor de excuses beginnen, het fietspad was duidelijk zichtbaar door de rode regels én er was plaats zat om te parkeren )

Vraagje
17 augustus 2010, 08:35
Ik denk dat je niet alles op de website gelezen hebt, er stond een belangrijke tip in dat, juridisch gezien, een parking (rijbanen en parkeervakken) op "openbare terreinen" ook openbare wegen zijn.

Halfweg in blauw kader:


even checken hoe de juiste uitspraken zijn:



Lijkt me heel duidelijk, niet ?

Had ik toch allemaal gelezen, het voorbeeld haalt aan dat een grootwarenhuis een openbare weg is maar ook in het kadertje staat dat de een tankstation geen openbare weg is.

Goed, neem nu artikel 80.1


80.1. Buiten de bij dit reglement uitdrukkelijk bedoelde gevallen mogen de bij dit laatste voorgeschreven verkeerstekens op de openbare weg slechts worden aangebracht door de wettelijk daartoe bevoegde overheden.

Kunnen we dan stellen, dat een tankstation een openbare weg is als de overheid daar de verkeersborden heeft geplaatst, en dit een openbaar terrein is als de eigenaar de borden er heeft gezet?

Verder heb ik niet echt een definitie gevonden van wat een openbare weg is.

Micele
17 augustus 2010, 11:26
Had ik toch allemaal gelezen, het voorbeeld haalt aan dat een grootwarenhuis een openbare weg is maar ook in het kadertje staat dat de een tankstation geen openbare weg is.
En de uitspraak van het Hof van Cassatie ?
Hoger bestaat niet...

Goed, neem nu artikel 80.1

Kunnen we dan stellen, dat een tankstation een openbare weg is als de overheid daar de verkeersborden heeft geplaatst, en dit een openbaar terrein is als de eigenaar de borden er heeft gezet?
Idd zo kunnen we het stellen. Maar specifiek borden hoeven het niet te zijn, wegmarkeringen -als parkeervakken- zijn ook verkeerstekens met wettelijke draagkracht. De wettelijke verkeersborden - volgens de plaatsingsvoorwaarden -staan dan meestal niet veraf, wslk heel aan het begin van de parking.

Uiteraard mag de eigenaar van een eigen terrein geen wettelijke verkeersborden gebruiken, maar een ontwerp dat niet identiek in de wegcode voorkomt.
http://static2.bigstockphoto.com/thumbs/9/3/5/large2/5394648.jpg

eentje uit de Brico:
http://www.brico.be/catalog/preview/p_2655577_1.jpg

Als men verkeerstekens uit het verkeersreglement tegenkomt dan weet men quasi zeker dat het een openbare weg is. Allez mensen die geslaagd zijn voor hun rijbewijs horen dat te weten. ;-)
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art5
Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
met de voorschriften van dit reglement bedoelen ze het *Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. (B.S. 14.10.1976)* Bron: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11

vb, dit is al voldoende.
19.4. Markeringen van parkeerplaatsen.

http://www.wegcode.be/images/verkeerstekens/mark11.jpg

In een parkeerzone of in een parking zijn de strepen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan, ongeveer 0,10 m breed.

De strepen mogen worden beperkt tot de hoeken van deze plaatsen.

De markering van parkeerplaatsen gedeeltelijk of volledig op de verhoogde berm of het trottoir, is slechts toegestaan voorzover aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.



Verder heb ik niet echt een definitie gevonden van wat een openbare weg is
Ik ook niet, niemand niet, en die ontbreekt in "lappendeken wegcode".

En als die ontbreekt zijn er precedenten in de rechtspraak, in dit geval zelfs Cassatie.

Micele
17 augustus 2010, 12:11
Let op er bestaan ook "openbare wegen" op privé-domein.
Toevallig gevonden bij het surfen:

http://www.avcb-vsgb.be/documents/documents/voirie/openbare_wegen_op_prive_grond.pdf
juni 2009
© Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
www.vsgb.be
OPENBARE WEGEN OP PRIVATE GROND: WIE DOET WAT?
Soms wordt een privéweg opengesteld voor de doorgang van het publiek.
Dan rijst de vraag of dit specifieke statuut verplichtingen teweegbrengt voor de gemeente.
Om die vraag te beantwoorden moeten we nagaan wie de beheerder is van de weg (in principe de eigenaar van het perceel waarop de weg zich bevindt) en welke er de bestemming van is (staat de weg open voor het verkeer van het publiek?). Het private karakter van de grond is niet doorslaggevend om te bepalen of de weg openbaar of privaat is. Men gaat ervan uit dat een weg openbaar is zodra hij openstaat voor het publiek verkeer1, ook al is de grond eigendom van een private persoon. Als de grond privé-eigendom is, moet er derhalve een onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds de privéwegen op privédomein en anderzijds de openbare wegen op privédomein.2
Wij gaan na onder welke omstandigheden de wegen onder de ene of de andere categorie vallen en welk statuut daaruit voortvloeit.
...]
p 2
...
Opgelet, we mogen het begrip openbare weg niet verwarren met openbare weg in de zin van de Wegcode (12].
Dit laatste begrip krijgt een extensieve definitie en kan bepaalde private wegen omvatten (13] , bij voorbeeld de parking van een supermarkt. Men moet voor ogen houden dat de Wegcode het verkeer op de openbare weg regelt en niet de verplichtingen van de wegbeheerder.

(12] KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
(13] Cass. 20 november 1992, RG 7822, nr 745 ; Cass. 16 november 1993, RG 6748, nr 464 ; Cass. 12 december 2005, Pas., 2005, blz. 1206; Cass. 31 januari 2007.
met een tiental refertes van R.v.S. en Cassatie, waarvan ik er al geciteerd heb.

Vraagje
17 augustus 2010, 14:33
En de uitspraak van het Hof van Cassatie ?
Hoger bestaat niet...

Heb ik gelezen, het vertelt dat een parking een openbare weg is, dus ja...,
Ik heb mss de situatie ter plaatse niet volledig beschreven.
BTW, het is enigzins niet de bedoeling de boete te ontlopen ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de wetgeving hierover is.

Situatie ter plaatste zal ik even schetsen, aller eerst stond ik stil (passagiers in wagen, en wagen stond nog te draaien) op de rijbaan net voor het tankstation circa 10m van de pomp. Rechts van me een voetpad voor voetgangers.
Dan in het gebouw geïntegreerd een soort carpoort voor gehandicapte (wel leuk voor gehandicapte, mooi overdekt), nergens op de rijbaan heb ik een bord zien staan wel op het einde van de 'carpoort'. (Ik meen me de situatie zo te herinneren, het is een beetje ver om terug te rijden en te gaan kijken)
Dan volgens mij als ik daar niet mag parkeren moet er minstens een bord staan met verboden te parkeren (dit kon het geval zijn, eigelijk heb ik er niet opgelet) of een geel streeplijn aan het voetpad. niemand is verplicht om rechts te kijken om verkeersborden te kunnen zien, staat ook letterlijk ergens geschreven dat ze duidelijk zichtbaar moeten zijn



Idd zo kunnen we het stellen. Maar specifiek borden hoeven het niet te zijn, wegmarkeringen -als parkeervakken- zijn ook verkeerstekens met wettelijke draagkracht. De wettelijke verkeersborden - volgens de plaatsingsvoorwaarden -staan dan meestal niet veraf, wslk heel aan het begin van de parking.

zoals reeds eerder aangehaald geen markering enkel asfalt dus daar kon ik het ook niet aan zien wat mss wel mogelijk dat er enkele meters eerder een bord stond verboden te parkeren, weet dit niet zeker.

Wel spijtig dat dit nergens duidelijk omschreven is, als je tegenwoordig het KB van onderhoud aan verwarmingstoestellen leest, dan word ik hier duizelig door van het aantal definities en verschillende soorten verwarmingstoestellen 8O

[Quote]Let op er bestaan ook "openbare wegen" op privé-domein.
Toevallig gevonden bij het surfen:
[\quote]
Hier was ik ook al op uit gekomen, moet dit nog eens aandachtig lezen, is niet men dagelijkse bezigheid dergelijke teksten te lezen, soms moet ik het eens laten bezinken :-D
Mvg

Micele
17 augustus 2010, 15:34
Heb ik gelezen, het vertelt dat een parking een openbare weg is, dus ja...,
Ik heb mss de situatie ter plaatse niet volledig beschreven.

Situatie ter plaatste zal ik even schetsen, aller eerst stond ik stil (passagiers in wagen, en wagen stond nog te draaien) op de rijbaan net voor het tankstation circa 10m van de pomp. Rechts van me een voetpad voor voetgangers.
Dan in het gebouw geïntegreerd een soort carpoort voor gehandicapte (wel leuk voor gehandicapte, mooi overdekt), nergens op de rijbaan heb ik een bord zien staan wel op het einde van de 'carpoort'. (Ik meen me de situatie zo te herinneren, het is een beetje ver om terug te rijden en te gaan kijken)
Dan volgens mij als ik daar niet mag parkeren moet er minstens een bord staan met verboden te parkeren (dit kon het geval zijn, eigelijk heb ik er niet opgelet) of een geel streeplijn aan het voetpad. niemand is verplicht om rechts te kijken om verkeersborden te kunnen zien, staat ook letterlijk ergens geschreven dat ze duidelijk zichtbaar moeten zijn

zoals reeds eerder aangehaald geen markering enkel asfalt dus daar kon ik het ook niet aan zien wat mss wel mogelijk dat er enkele meters eerder een bord stond verboden te parkeren, weet dit niet zeker.
Tja zo is het meestal, maar weinigen gaan bewust ergens verkeerd parkeren als ze het zeker gezien hebben dat ze het op die plaats niet mogen.

In Hasselt heb ik ook zo eens 50 € moeten betalen op het Kol Dusart-plein (gratis parkeren) omdat ik op het laatste vrije plaatsje midden een rij van wel een veertigtal auto´s ging staan... maar ik was niet de enige die beboet werd; de truk van de stad Hasselt was dat ze midden op dat plein enkele grote parkeervakken hadden voorbehouden voor bussen, met grote letters beschilderd over een zevental parkeervakken:
| B | | | U | | | S || zo ongeveer, de letters waren natuurlijk niet zichtbaar als de parking quasi vol staat. Bij de inrit van het plein waren er wettelijke borden aangebracht dat - naast autoparkeerplaatsen - daar ook voorbehouden plaatsen voor bussen waren...

BTW, het is enigzins niet de bedoeling de boete te ontlopen ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de wetgeving hierover is.
Weet ik, dat heb ik in je startpost gelezen.

Mvg
Mvg

Nynorsk
17 augustus 2010, 15:49
hij blokeerde halvelings de toegang tot een gehandicapte parking

schaam u! :evil:

Alboreto
17 augustus 2010, 18:33
Dan volgens mij als ik daar niet mag parkeren moet er minstens een bord staan met verboden te parkeren (dit kon het geval zijn, eigelijk heb ik er niet opgelet) of een geel streeplijn aan het voetpad. niemand is verplicht om rechts te kijken om verkeersborden te kunnen zien, staat ook letterlijk ergens geschreven dat ze duidelijk zichtbaar moeten zijn

Ik dacht (niet zeker) dat ge zowiezo andere parkeerplaatsen niet moogt blokkeren, dus een bord moet er dan niet staan.

De Prodigy
17 augustus 2010, 18:47
Gisteren en eergisteren ook zo'n parkeerders tegengekomen. Eergisteren een camionette die in de lengterichting zich gewoon pardoes over de volledige breedte van het fietspad geparkeerd had. Gisteren was het dan de beurt aan een Volvo jeep. Ik vraag me af wat die mensen bezielt. Zijn die nu echt zo dom en kortzichtig of is het gewoon pure arrogantie?
( btw voor de excuses beginnen, het fietspad was duidelijk zichtbaar door de rode regels én er was plaats zat om te parkeren )

Dat is kortzichtigheid. "Tis toch maar voor efkes"
Ik woon boven een bankkantoortje en ik heb alle dagen mensen die zich voor hun bankbezoekje gewoon voor mijn garagepoort parkeren en dat terwijl ze 2 meter voor of achteruit plaats zat hebben. Ik sta daar totaal machteloos tegen.

Vraagje
17 augustus 2010, 19:08
schaam u! :evil:

Hehe, schamen doe ik me echt niet, men fout toegeven dat wel.
Ik weet nu niet of jullie echt politiekers zijn, en ik zal het beleefd houden, maar het valt wel op dat er steeds heilige zijn, ...


Ik dacht (niet zeker) dat ge zowiezo andere parkeerplaatsen niet moogt blokkeren, dus een bord moet er dan niet staan.

Ga ik mee akkoord, je mag u ook niet voor een andere zijn garage plaatsen, echter moet je ze wel gezien hebben en dat had ik nu niet want anders had ik me wel 5 meter verder geplaatst naast een pomp

Dat is kortzichtigheid. "Tis toch maar voor efkes"
Ik woon boven een bankkantoortje en ik heb alle dagen mensen die zich voor hun bankbezoekje gewoon voor mijn garagepoort parkeren en dat terwijl ze 2 meter voor of achteruit plaats zat hebben. Ik sta daar totaal machteloos tegen.
Iedere situatie moet op zich bekeken worden, maar verdraagzaamheid is wel een mooie iets, ik heb nog niemand zien sterven omdat die 2 minuten niet uit zijn garage kan.




Tja zo is het meestal, maar weinigen gaan bewust ergens verkeerd parkeren als ze het zeker gezien hebben dat ze het op die plaats niet mogen.

In Hasselt heb ik ook zo eens 50 € moeten betalen op het Kol Dusart-plein (gratis parkeren) omdat ik op het laatste vrije plaatsje midden een rij van wel een veertigtal auto´s ging staan... maar ik was niet de enige die beboet werd; de truk van de stad Hasselt was dat ze midden op dat plein enkele grote parkeervakken hadden voorbehouden voor bussen, met grote letters beschilderd over een zevental parkeervakken:
| B | | | U | | | S || zo ongeveer, de letters waren natuurlijk niet zichtbaar als de parking quasi vol staat. Bij de inrit van het plein waren er wettelijke borden aangebracht dat - naast autoparkeerplaatsen - daar ook voorbehouden plaatsen voor bussen waren...


Hehe dit herken ik, Berchem, ergens een lange rij wagens, duidelijk verkeerd geparkeerd, kudde dier dat de mens is parkeer ik me er achteraan de rij, kom na een uur terug tja wat denk je :-)

We zullen het geheel besluiten, als een onduidelijkheid in de regelgeving, die enigzins duidelijker is doormiddel van een arrest.
Micele alvast bedankt voor u bijdrage, en me steeds terug te wijzen op de volledige inhoud van teksten, want ik leesde ze maar steeds half :-)

mvg

brother paul
17 augustus 2010, 22:42
Dat is kortzichtigheid. "Tis toch maar voor efkes"
Ik woon boven een bankkantoortje en ik heb alle dagen mensen die zich voor hun bankbezoekje gewoon voor mijn garagepoort parkeren en dat terwijl ze 2 meter voor of achteruit plaats zat hebben. Ik sta daar totaal machteloos tegen.

wel er is een eenvoudige regel hier:
als je wilt uw garage verlaten komen ze die gast wegslepen

alsje wilt in uw garage rijden, moet je gewoon wachten

dus als je die kerels een lesje wilt leren weet je wat je moet doen.

freespirit
18 augustus 2010, 00:56
Hoe zit dat dan met parkings van restaurants, hotels, winkels en supermarkten ? Ik heb me altijd laten vertellen dat deze privé-eigendom zijn, dus geldt er niet de wegcode voor de openbare weg. Er zou zo bijvoorbeeld geen voorrang van rechts gelden, bij een botsing op privé-domein zal dit dus een hele hoop betwisting opleveren. Ik neem dan ook aan dat je in principe geen boete voor verkeerd parkeren op dit privé-domein kan krijgen, zelfs niet als je op de gehandicaptenplaats gaat staan of dergelijke. Parkeerterreinen langs de autostrade is uiteraard iets anders, zij vallen blijkbaar onder de openbare weg.

metten
19 augustus 2010, 12:53
Kwisvraagje:
In 1982 parkeerde ik mijn wagen voor de inrit van een eigendom. Een replica van de nummerplaat van het voertuig van de eigenaar was duidelijk zichtbaar op de garagepoort aangebracht.
Toch mocht ik er van de bijgeroepen rijkswacht blijven staan en is er een proces verbaal opgemaakt ten laste van de eigenaar wegens het zich onrechtmatig toeëigenen van een parkeerplaats op de openbare weg.
Rara hoe kan dat?

pixelpower
19 augustus 2010, 12:56
Is het dan wel correct dat ik hier een boete voor krijg?


Dat hangt ervan af. Was die koffie met suiker en melk? En belangrijker; heb je ook donuts gekocht!

-=EXCALIBUR=-
19 augustus 2010, 12:59
Kwisvraagje:
In 1982 parkeerde ik mijn wagen voor de inrit van een eigendom. Een replica van de nummerplaat van het voertuig van de eigenaar was duidelijk zichtbaar op de garagepoort aangebracht.
Toch mocht ik er van de bijgeroepen politie blijven staan en is er een proces verbaal opgemaakt ten laste van de eigenaar wegens het zich onrechtmatig toeëigenen van een parkeerplaats op de openbare weg.
Rara hoe kan dat?
Dat vraag ik mij ook af!


25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

6° op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;

7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

8° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;

Bron (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25#25.1)

metten
19 augustus 2010, 13:10
Dat vraag ik mij ook af!



Bron (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25#25.1)

Nochtans héél simpel. Ik zal later het antwoord geven, tenzij iemand het gevonden heeft.

Vraagje
19 augustus 2010, 17:43
Nochtans héél simpel. Ik zal later het antwoord geven, tenzij iemand het gevonden heeft.

Mss moet een garage worden aangevraagd, dan zie je dit ook aan het verlaagt trottoir.

Of moet er een sticker hangen dat het verboden is te parkeren en niet enkel het nummerplaat

Waarschijnlijk zal het wel iets anders zijn ;-)

Alboreto
19 augustus 2010, 18:45
Nochtans héél simpel. Ik zal later het antwoord geven, tenzij iemand het gevonden heeft.

Zelf de eigenaar? ;-)

chris k
19 augustus 2010, 18:57
Dat is kortzichtigheid. "Tis toch maar voor efkes"
Ik woon boven een bankkantoortje en ik heb alle dagen mensen die zich voor hun bankbezoekje gewoon voor mijn garagepoort parkeren en dat terwijl ze 2 meter voor of achteruit plaats zat hebben. Ik sta daar totaal machteloos tegen.
Naar beneden gaan voor efkes ...dat zwarte stopje eraf draaien...ventieltje eruit draaien...wel bij 2 banden doen en wachten.:twisted:

metten
19 augustus 2010, 20:22
Kwisvraagje:
In 1982 parkeerde ik mijn wagen voor de inrit van een eigendom. Een replica van de nummerplaat van het voertuig van de eigenaar was duidelijk zichtbaar op de garagepoort aangebracht.
Toch mocht ik er van de bijgeroepen rijkswacht blijven staan en is er een proces verbaal opgemaakt ten laste van de eigenaar wegens het zich onrechtmatig toeëigenen van een parkeerplaats op de openbare weg.
Rara hoe kan dat?

Als er een replica van de nummerplaat van de eigenaar aan de garagepoort hangt moet zijn voertuig er daadwerkelijk binnen kunnen. De man in kwestie had achter de poort de muur dichtgemaakt met een dubbele geïsoleerde houten wand en er een hobbykamer voor zijn zoon van gemaakt. Binnen in de garage stond een enorme tafel met een modelspoorweg. Volgens de rijkswacht was die wand en de modelspoorweg niet binnen een geredelijke tijd te verwijderen om zijn auto binnen te zetten, en was bijgevolg iedereen gerechtigd daar te parkeren. De man in kwestie huurde zelfs een autobox een eindje verder in de straat om er zijn auto te stallen. Iedereen in de straat wist trouwens wat er in die garage stond, want de zoon toonde zijn modelspoorweg aan iedereen die er interesse voor had.

l_3
23 augustus 2010, 22:39
wel er is een eenvoudige regel hier:
als je wilt uw garage verlaten komen ze die gast wegslepen

alsje wilt in uw garage rijden, moet je gewoon wachten

dus als je die kerels een lesje wilt leren weet je wat je moet doen.

Er is de theorie en de praktijk. Om te slepen op kosten van de foutparkeerder moet de politie eerst een boete komen schrijven. Het duurt dan een paar uur eer deze er zijn en dit is geen prioriteit, dus je kan je dan nog eens een paar uur enerveren.

Al bij al valt het nogal mee, doch, ik heb wachtdiensten en kan je zeggen dat het verre van aangenaam is wanneer iemand nonchalant de auto voor m'n poort achterlaat om de winkel nextdoor of het gokkantoor op de hoek "even" te bezoeken. Of op vrijdagavond of zaterdagavond heb je altijd non-locals die uitgaan of een restaurantje bezoeken. 't is dan maar jou probleem als je een paar uur (of 10 min, of 70 min?) vast staat tot ze goesting hebben hun avondje af te ronden.

Ook altijd lachen wanneer m'n vrouw met onze 2-maanden oude zoon en de boodschappen de wagen een paar straten verder moet zetten omdat er weer een lul voor een ongekende lengte voor de poort komt staan.

Recht in eigen handen nemen doet de boel alleen maar escalleren, doch, ze zouden die hele foutparkeerboel moeten privatiseren. La France of depannage 2000 in de speeddial en ze kunnen hun auto achter't sportpaleis gaan halen voor 300€. Zelf een aso begrijpt zelfbehoud.