PDA

View Full Version : Veiligheid op stadsbussen.


andev
17 augustus 2010, 15:19
[...sorry, foutje!

Micele
17 augustus 2010, 16:33
[...sorry, foutje!

Was het toch een hoax... of toch niet ?

uw -verdwenen- post, zou volgens het Vlaams Belang -toen in de Gazet van Antwerpen gestaan hebben, goed 4 jaar geleden...:

http://www.vlaamsbelang.org/0/2073/

Moedige getuige

01.07.2006 09.59u - De moord op Guido De Moor is geen toeval, en het bus-’incident’ geen alleenstaand feit. Dat blijkt uit de bloedstollende getuigenis van Sonia van Komen in Gazet van Antwerpen (28.06.06). Sonia werd als buschauffeur vijf jaar geleden zwaar gemolesteerd en heeft aan het voorval een levenslang trauma overgehouden. Maar na de recente moord op een bus in Antwerpen kan en wil ze niet langer zwijgen: “Ik ben vijf jaar bang geweest. Maar nu wordt het tijd om mijn gezicht te laten zien. Ik ben zo kwaad.”

Het horrorverhaal begint aan de Sinksenfoor. Toen een Marokkaans koppel met buggy, grote beer, kind met een pak friet en een kinderfietsje de bus wilde opstappen, maakte Sonia daarover een onschuldige opmerking: “Excuseer, maar dat fietsje met die zijwieltjes kan niet op de bus, want daarmee brengt u de veiligheid van andere passagiers in het gevaar”. “De man vloog uit en binnen de kortste keren keerde heel de bus, die op dat ogenblik vol Marokkanen zat, zich tegen mij. Ik werd uitgescholden voor ‘racist’”…

Sonia had uit de anti-agressielessen van De Lijn begrepen dat ze beter niet kon reageren op het verbale geweld. ...]

Staat nog in het archief van de De Standaard Online:
http://www.standaard.be/meningen/forum/index.aspx?pagename=detail&forumid=239342&archief=1

Debat

Moedige getuigenis van een vroegere vrouwelijke bus chauffeur.

01/07/2006 - Ludo de Lange

De moord op Guido De Moor is geen toeval, en het bus-’incident’ geen alleenstaand feit. Dat blijkt uit de bloedstollende getuigenis van Sonia van Komen in Gazet van Antwerpen (28.06.06). Sonia werd als buschauffeur vijf jaar geleden zwaar gemolesteerd en heeft aan het voorval een levenslang trauma overgehouden. ...]

Maar of dat "een bewijs" is... weet iemand meer ?

- - - - - - -
Eens googlen op vrouwelijke buschauffeur:
http://www.google.be/search?sourceid=navclient&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=vrouwelijke+buschauffeur

- http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GVDDUKEL

- http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/237623/2008/04/10/Celstraf-voor-klappen-aan-vrouwelijke-buschauffeur-De-Lijn.dhtml

enz...
ook buitenland...:
http://www.garagetv.be/video-galerij/slofke2009_/student_16_slaat_vrouwelijke_buschauffeur_verrot_w ow.aspx

edit: topic staat in het archief van * Maatschappij en samenleving *
naja klantveiligheid op het OV heeft ook wat met mobiliteit te maken.

* http://forum.politics.be/archive/index.php/t-90997.html *

met als laatste post:
ingenious 14 June 2007, 01:40
http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageName=detail&forumId=239342&archief=1

even waardeloze bron. gepost op het forum, net als alle links die je via google vindt.

Micele
17 augustus 2010, 17:03
off-topic, en vervolg:.

Tja, wie is, of bestaat Ludo de Lange onder zijn werkelijke naam ?

http://www.vrijvanzegel.net/blog2/index.php?/archives/253-Soms-is-het-slachtoffer-echt-schuldig.html

Donderdag, 17 januari 2008

Soms �*s het 'slachtoffer' écht schuldig

Het verraste me niet, toen (eindelijk) de dorpspolitie me opbelde om te vragen of ik een verklaring wilde komen afleggen in verband met een klacht tegen mij wegens 'bedreiging' van een zekere Walter Damen, advocaat te Antwerpen.

Deze heer Damen had begin december vorig jaar al in verscheidene kranteninterviews (o.m. Gazet Van Antwerpen, De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Volk) en op de Antwerpse regionale tv-zender ATV zijn beklag gemaakt over bedreigingen door ‘anonieme briefschrijvers’. Ik voelde me uiteraard als journalist-met-open-vizier niet aangesproken, maar de bedreigingen bestonden blijkbaar – volgens die kranten - uit citaten die letterlijk uit mijn artikel én uit hun context waren geplukt.

Het lag dus nogal voor de hand dat Damen niet de moeite zou doen om de anonieme briefschrijvers op te sporen, maar wel de gemakkelijkste weg kiezen: de gekende auteur van de gehéle tekst aanpakken, zelfs als die tekst in zijn volledige context helemaal niet bedreigend was, maar alleen de beschrijving van een toestand die iedereen in die periode zelf kon waarnemen én die Damen trouwens door zijn handelwijze bevestigd had.

Kort voordien was Damen nog zo hypocriet geweest van op het forum van Gazet Van Antwerpen een wat zielige oproep te doen om niet anoniem te reageren, maar zich kenbaar te maken. Nu blijkt waarom. Gelukkig vertrouwde niemand het zaakje.

Zijn klacht slaat dus nergens op. Het is louter een intimidatiepoging omdat hij weet dat er nog andere dossiers zijn waarin hij op onfrisse wijze betrokken is.

Dom van hem. Eén onderzoeksjournalist kan je nog controleren of te vriend maken. Maar als je die monddood maakt, dan verspreiden zijn dossiers zich binnen de kortste tijd over tientallen anderen waar je totaal geen vat meer op hebt. Zo gaat dat nu eenmaal.

Maar ja, Walter Damen is nog redelijk jong en volop in zijn Sturm-und-Drang-periode. Die gaat zelden samen met strategisch denken. Een hautaine houding (zie foto) kan daar echt niets aan veranderen.

Dus, de politie van mijn dorp verwacht me om een verklaring af te leggen.

Volgens de Wet Franchimont heb ik het recht om mijn verklaring woordelijk en letterlijk, met punten en komma’s, met alle heu’s en wacht-eens-even’s te laten noteren. Omdat ik geen moeite heb om enkele uren lang aan één stuk door te praten aan een hels tempo, zou dat een onmenselijke marteling zijn voor de inspecteur die het moet opschrijven.

Dat wil ik niemand aandoen. Zeker niet een politieman die alleen maar zijn plicht doet.

Niettemin, wil ik toch dat mijn verklaring woordelijk aan het parket wordt overgemaakt. Daarom heb ik ze zelf opgesteld en ze overhandigd.

Omdat de heer Damen het nodig vond zijn klacht via de pers wereldkundig te maken en dan alleen maar laf verwees naar een ‘anonieme briefschrijver’ zodat journalisten niet in de mogelijkheid waren de tweede klok te laten luiden en ook mijn versie te aanhoren, publiceer ik hieronder mijn volledige verklaring. Het staat iedereen vrij, ze zoveel mogelijk te verspreiden.

Het zal de aandachtige lezer opvallen dat ik dezelfde techniek gebruik als de heer Damen in zijn pleidooien, namelijk van het slachtoffer de schuldige maken.

In dit geval, meer dan terecht.

VERKLARING

De heer Walter Damen, advocaat te Antwerpen, meent een klacht wegens bedreiging te moeten indienen tegen mij op basis van een persartikel dat ik publiceerde per 15 november 2007 op de nieuwssite Vrijvanzegel.net, en een tekst die ondertekend was door een zekere Ludo De Lange en die verscheen op het internetforum van dagblad De Standaard. Hij beschuldigt mij ervan deze naam als pseudoniem gebruikt te hebben.

Ik wens hierover het volgende te verklaren:
...]

http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00073004

Wil strafpleiter journalist het zwijgen opleggen?

maandag 21 januari 2008

Strafpleiter Walter Damen uit Antwerpen, die onlangs nog in het nieuws kwam als o.m. de advocaat van Redouan S. in de zaak 'busincident' De Moor, heeft een klacht bij de procureur ingediend tegen journalist Luc van Balberghe (foto)wegens 'bedreiging'.
Van Balberghe had op de nieuwssite Vrijvanzegel.net een artikel geschreven over de verontwaardiging bij de bevolking nadat de jonge dader zo goed als op vrije voeten kwam na een uitspraak van het Hof van Beroep, en verwees naar de angst die nu leefde bij zowel de dader als de advocaat.
Hiervoor baseerde hij zich op honderden woedende reacties op allerlei internetfora, gesprekken in het Antwerpse straatleven én het feit dat de advocaat zijn kantoren recentelijk had laten beveiligen met bewakingscamera's. De advocaat gaf trouwens in kranteninterviews toe dat hij bang was, o.m. voor zijn gezin en zijn personeel.

Hoewel het artikel in een scherpe en beeldrijke stijl geschreven was, hield het nochtans geen enkele bedreiging in.

Damen verwees in zijn klacht ook naar het forum van De Standaard waar een citaat uit hetzelfde artikel stond, ondertekend door een zekere Ludo De Lange. Volgens Damen zou dat een schuilnaam van Van Balberghe zijn. Deze ontkent dit formeel. Een eenvoudige controle van het IP-nummer dat moet bekend zijn bij De Standaard, had alle twijfel al kunnen wegnemen.

De klacht dateert reeds van einde november, maar de journalist werd nu pas verhoord en kreeg niet eerder de kans zijn versie te geven. Tot dan toe had Damen het in interviews alleen over 'anonieme brieven'.

Van Balberghe noemt de klacht van Damen een verwerpelijke vorm van 'juridische stalking' en een intimidatiepoging om andere onfrisse zaakjes uit de wind te zetten. Bovendien vindt hij het een ontoelaatbare aantijging van de vrije meningsuiting en de persvrijheid, zeker door iemand die er zelf alles aan doet om zoveel mogelijk in beeld te komen en de media voor zijn karretje spant.

De tergend en roekeloos ingediende klacht is ten slotte een belasting van het parket en de politiediensten, terwijl speciaal voor dit soort geschillen de goedwerkende Raad voor de Journalistiek werd opgericht.

Omdat de advocaat zijn klacht met veel poeha in de pers had aangekondigd, evenwel zonder dat de tegenpartij aan het woord kon komen, plaatst Van Balberghe nu de verklaring die hij voor de procureur aflegde, integraal op zijn nieuwssite Vrijvanzegel.net.

Info:
•Vrij van zegel

andev
17 augustus 2010, 17:27
Wel erg dat we telkens moeten oppassen en uitzoeken of het bericht dat je onder je neus krijgt klopt of niet klopt, of slechts gedeeltelijk waar is, of jaren oud enz
Wel is het zo dat "het probleem" van veiligheid op het openbaar vervoer, op bepaalde plaatsen in het bijzonder toch een zeker "maatschappelijk belang" heeft...

artisjok
18 augustus 2010, 06:06
Wel erg dat we telkens moeten oppassen en uitzoeken of het bericht dat je onder je neus krijgt klopt of niet klopt, of slechts gedeeltelijk waar is, of jaren oud enz
Dat is inderdaad erg. Indien je weet van waar/wie een bericht komt; kan je toch al één en ander vermoeden.

Wel is het zo dat "het probleem" van veiligheid op het openbaar vervoer, op bepaalde plaatsen in het bijzonder toch een zeker "maatschappelijk belang" heeft...
Uiteraard heeft dit een maatschappelijk belang; net zoals het verspreiden van hoax, haat-verhalen, halve waarheden en hele leugens.

andev
18 augustus 2010, 19:12
Dat is inderdaad erg. Indien je weet van waar/wie een bericht komt; kan je toch al één en ander vermoeden.


Uiteraard heeft dit een maatschappelijk belang; net zoals het verspreiden van hoax, haat-verhalen, halve waarheden en hele leugens.
Bedoel je dat we systematisch eens en maandje alle feiten moeten weergeven van wat er zoal gebeurt in het openbaar vervoer, en door wie???
Halve waarheden en misschien ook leugens zijn soms terug te vinden in de pers en we kunnen maar lezen wat er te lezen valt! Naast die eventule vergissingen zijn er echter een overvloed aan juiste berichten waar sommige lieden niet al te best uit komen nietwaar?
Om iets aan dat probleem te doen moet het bekend zijn, bekend worden en mag daar commentaar op volgen ipv doofpotoperaties en "niet relevant" als het bepaalde lieden of groepen niet uitkomt.
Geef anders eens een paar goede tips om steeds de waarheid en niets dan de volledige waarheid te vernemen ipv "halve of hele leugens"???? Of dacht je dat ik zoiets zelf uit mijn mouw schudde om "haat" te zaaien of zo?

artisjok
18 augustus 2010, 19:36
Bedoel je dat we systematisch eens en maandje alle feiten moeten weergeven van wat er zoal gebeurt in het openbaar vervoer, en door wie???
Is dit van enig nut?
Halve waarheden en misschien ook leugens zijn soms terug te vinden in de pers en we kunnen maar lezen wat er te lezen valt! Naast die eventule vergissingen zijn er echter een overvloed aan juiste berichten waar sommige lieden niet al te best uit komen nietwaar?
Inderdaad. En niet alleen in de pers. Wat je op sommige "nieuws"-sites leest en wat sommigen in hun e-mail-box binnenkrijgen hou je niet voor mogelijk.
Om iets aan dat probleem te doen moet het bekend zijn, bekend worden en mag daar commentaar op volgen ipv doofpotoperaties en "niet relevant" als het bepaalde lieden of groepen niet uitkomt.
Het probleem van de halve waarheden en hele leugens mag gerust bekend worden.
Wellicht bedoel je het probleem van agressie; dat mag ook gerust in zijn ware proporties bekend worden.
Geef anders eens een paar goede tips om steeds de waarheid en niets dan de volledige waarheid te vernemen ipv "halve of hele leugens"???? Of dacht je dat ik zoiets zelf uit mijn mouw schudde om "haat" te zaaien of zo?
Neen; ik dacht niet dat jij dat zelf uit je mouw schudde; en ik zou je nooit durven verdenken van haat zaaien of zo.