PDA

View Full Version : Brood binnenkort 20 cent duurder ....door regen

hurricane
17 augustus 2010, 21:56
Haa !!! De bakkers hebben eindelijk weer eens een reden gevonden om het nu al zo dure brood opnieuw duurder te maken.
Door de regen, volgens het nieuws op de VRT.
Ach, het zal altijd wel wat zijn.
Mag ik nu ook 'opslag' vragen omdat mijn schoenen door de regen om zeep zijn ?

-=EXCALIBUR=-
18 augustus 2010, 07:42
Haa !!! De bakkers hebben eindelijk weer eens een reden gevonden om het nu al zo dure brood opnieuw duurder te maken.
En zo wordt de drempel om een broodoventje te kopen weer wat lager. 8-)

Txiki
18 augustus 2010, 08:56
Link naar een artikeltje ofzo?

Jazeker
18 augustus 2010, 08:57

Welke zeep gaan ze meebrengen?

Jazeker
18 augustus 2010, 08:59
En zo wordt de drempel om een broodoventje te kopen weer wat lager. 8-)

Met alle respect hoor, maar het zou het eerste huis niet zijn dat in vlammen opgaat door zo'n ding. Al hebben we er vroeger ook eentje gehad. Mensen laten dat nogal eens werken als ze gaan slapen.

Jazeker
18 augustus 2010, 09:00

Delhaize of zo hebben nog goed brood en daar betaal je minder.

fox
18 augustus 2010, 09:30

Aangezien de broodprijs stijgt, zal de index stijgen. Na de overschrijding van de spilindex zal u uw loonsverhoging krijgen.

Jazeker
18 augustus 2010, 09:49
Aangezien de broodprijs stijgt, zal de index stijgen. Na de overschrijding van de spilindex zal u uw loonsverhoging krijgen.

Laten we wel zijn. Bij elke mislukte oogst gaat de prijs van aardappelen en brood meteen omhoog. Ik heb ze nog niet zien zakken bij een goede oogst, eerlijk. Dan vernietigen de boeren de overschot van hun oogst (ik kan een hongerafrikaantje er zo zien naar kijken) omdat ze anders hun prijzen moeten verlagen.

-=EXCALIBUR=-
18 augustus 2010, 09:49
Met alle respect hoor, maar het zou het eerste huis niet zijn dat in vlammen opgaat door zo'n ding. Al hebben we er vroeger ook eentje gehad. Mensen laten dat nogal eens werken als ze gaan slapen.
Zou je dat ook hebben met de toestellen van bvb Panasonic? Die zijn niet zo goedkoop als die uit Aldi of die Domo's.

Jazeker
18 augustus 2010, 09:53
Zou je dat ook hebben met de toestellen van bvb Panasonic? Die zijn niet zo goedkoop als die uit Aldi of die Domo's.

Dat zou je bij Test-Aankoop eens moeten vragen. Maar het is geweten dat die dingen vrij gevaarlijk zijn.

Vito
18 augustus 2010, 20:01

Als het meel duurder wordt, wat kan de bakker doen?

a) zijn winstmarge verlagen
b) de prijs verhogen
c) een combinatie van a en b

Wat zou jij doen als je weet dat het meel overal duurder wordt?

Mitgard
18 augustus 2010, 20:11
?

Dat de mensen dan maar cake eten hé.

Maximus Aurelius
18 augustus 2010, 23:30
een ongeluk komt nooit alleen... eerst regen, dan duur brood !

filosoof
18 augustus 2010, 23:41
Laten we wel zijn. Bij elke mislukte oogst gaat de prijs van aardappelen en brood meteen omhoog. Ik heb ze nog niet zien zakken bij een goede oogst, eerlijk. Dan vernietigen de boeren de overschot van hun oogst (ik kan een hongerafrikaantje er zo zien naar kijken) omdat ze anders hun prijzen moeten verlagen.Vrije markt en vrije broodprijs, hé.

filosoof
18 augustus 2010, 23:44
Aangezien de broodprijs stijgt, zal de index stijgen. Na de overschrijding van de spilindex zal u uw loonsverhoging krijgen.Geen nood, dan halen we het brood tijdelijk uit de index, hé.

Scherven A. Mok
19 augustus 2010, 03:04
Delhaize of zo hebben nog goed brood en daar betaal je minder.

In mijn buurt zijn vier bakkers en die slagen erin om dikwijls alle vier tegelijk dicht te zijn. Laatst een hele week alle vier toe. Ondertussen heb ik dus ook door dat het brood bij Delhaize zeker niet slechter is van kwaliteit maar redelijk wat goedkoper.

Jantje
19 augustus 2010, 05:39
Geen nood, dan halen we het brood tijdelijk uit de index, hé.

Brood en aardappelen zijn reeds 1994 uit de indexmand gehaald door Verhofstadt, evenals brandstoffen en elektriciteit.
Zij zijn vervangen door GSM en andere elektrische toestellen.

Terwijl de index vroeger door de basisproductenwerd bepaald, word die nu dankzij Verhofstadt vooral door luxe producten bepaald en volgt die de levensduurte niet meer.

Jantje
19 augustus 2010, 05:41
Dat zou je bij Test-Aankoop eens moeten vragen. Maar het is geweten dat die dingen vrij gevaarlijk zijn.

Klopt, want als er iets fout gedaan word of gaat, is de inhoud zeer brandbaar.

Eigenzinnig
19 augustus 2010, 05:50

b) de prijs verhogen

Na de Eerste Wereldoorlog werd de broodprijs vastgelegd op 1,10 BEF/kg. In mei 1940 werd de broodprijs vanuit Brussel voor het hele land opgelegd, aan 2,40 BEF voor een brood van 900 g en vier rantsoenzegels van 225 g per dag en per persoon. In 1949 was de rantsoenering van het brood voorbij en werd opnieuw gerekend met broden van één kilogram, die toen 6,90 BEF kostten. De verdere evolutie tot 2004 lees je in de tabel.

Jaar-Prijs van een brood(per 1000 gram in Euro)- Prijs van het graan (per kilogram in Euro)
1950 0,17 -
1952 0,19 -
1959 0,20 -
1962 0,20 -
1964 0,24 -
1966 0,25 -
1968 0,29 -
1970 0,32 0,27
1972 0,35 -
1974 0,46 -
1976 0,62 -
1978 0,76 -
1980 0,87 -
1982 0,87 -
1984 0,99 0,25
1986 1,04 0,24
1988 1,10 0,23
1990 1,23 0,21
1992 1,26 0,19
1994 1,31 0,17
1996 1,34 0,16
1998 1,34 0,14
2000 1,38 -
2002 1,44 -
2004 Vrije prijs

De prijs van graan lag tot voor kort rond de 10-11 cent per kilo...
Sinds 1984 is de prijv van het graan gehalveerd en die van het brood 'verdubbeld'

Jantje
19 augustus 2010, 06:05
Sinds 1984 is de prijv van het graan gehalveerd en die van het brood 'verdubbeld'

Vele vergeten dat niet graan, maar energie de prijs bepaald van afgewerkte producten bij bakker en andere voedselketens.
Terwijl het tot 2000 de Belgische staat was die de energieprijs bepaalde en binnen de perken hield voor bedrijven, is het nu de Franse staat die deze bepaald in België en is heel België een melkkoe geworden.

Vito
19 augustus 2010, 07:15
Laten we wel zijn. Bij elke mislukte oogst gaat de prijs van aardappelen en brood meteen omhoog. Ik heb ze nog niet zien zakken bij een goede oogst, eerlijk. Dan vernietigen de boeren de overschot van hun oogst (ik kan een hongerafrikaantje er zo zien naar kijken) omdat ze anders hun prijzen moeten verlagen.

De winstmarges in de landbouw zijn al extreem laag. Je kan toch niet verwachten dat de boer eraan toesteekt? Zou jij dat doen? Er zijn subsidies die die pil verzachten maar het blijft moeilijk.

Landbouw in Europa is vermoedelijk niet rendabel. De boeren blijven het doen omdat ze de lifestyle gewoon zijn, de politici blijven het stimuleren uit geopolitieke overwegingen.

hurricane
19 augustus 2010, 07:17

b) de prijs verhogen

En als het meel goedkoper wordt ?
Dat is stellig al gebeurt en nog nooit heb ik de prijs van een brood weten zakken.

Vito
19 augustus 2010, 07:30

Waarom wordt vastgoed altijd duurder en televisietoestellen altijd goedkoper?

Meel is maar een van de factoren die de broodprijs uitmaken. De index steeg in die periode 74%. De loonkost volgt deze. Hoe zit het met de energiekost? Je moet het hele plaatje zien. De prijs van het meel is daar maar één aspect in.

Misschien is een goede indicator in hoeveel meel de kostprijs van een brood uitmaakt de mate waarin het belast is, met name forfaitair. Welke multiplicator gebruikt de fiscus?

Vito
19 augustus 2010, 07:31
En als het meel goedkoper wordt ?
Dat is stellig al gebeurt en nog nooit heb ik de prijs van een brood weten zakken.

Wat zou jij doen?

Eigenzinnig
19 augustus 2010, 07:34
Waarom wordt vastgoed altijd duurder en televisietoestellen altijd goedkoper?

Meel is maar een van de factoren die de broodprijs uitmaken. De index steeg in die periode 74%. De loonkost volgt deze. Hoe zit het met de energiekost? Je moet het hele plaatje zien. De prijs van het meel is daar maar één aspect in.

Misschien is een goede indicator in hoeveel meel de kostprijs van een brood uitmaakt de mate waarin het belast is, met name forfaitair. Welke multiplicator gebruikt de fiscus?

Gebruiken makelaars ook allerlei drogredenen om hun prijzen aan te passen aan de verhoogde levensduurte ?

Eigenzinnig
19 augustus 2010, 07:37
Wat zou jij doen?
Als men leugens gebruikt heeft men geen geloofwaardigheid meer...dat men dan reëele argumenten gebruikt om een algemene prijsverhoging door te voeren ipv controleerbare drogredenen..

Vito
19 augustus 2010, 07:40
Gebruiken makelaars ook allerlei drogredenen om hun prijzen aan te passen aan de verhoogde levensduurte ?

Ook? Welke drogredenen heb ik dan gebruikt misschien?

Vito
19 augustus 2010, 07:41
Als men leugens gebruikt heeft men geen geloofwaardigheid meer...dat men dan reëele argumenten gebruikt om een algemene prijsverhoging door te voeren ipv controleerbare drogredenen..

Welke leugens, welke drogredenen?

Als je grote woorden gaat gebruiken, moet je ze staven met argumenten.

Jantje
19 augustus 2010, 14:58
Meel is maar een van de factoren die de broodprijs uitmaken.

Het aandeel van meel in de kostprijs van een brood is zogoed als verwaarloosbaar.
Wat trouwens geld voor alle voedselproducenten in Europa.

Het zijn de andere zaken die de kostprijs opdrijven.

Energie, lonen, toestellen, water, reinigingsmiddelen, taksen, btw, inspecties,
Ja, sommige bedrijven betalen zelfs milieuheffingen op de voedselproducten die ze produceren.
Dit geld trouwens niet enkel voor bakkers, maar voor heel de voedselsector.

bgf324
22 augustus 2010, 15:29
Bon, dan gaan we maar iets anders eten zeker?

duveltje382
22 augustus 2010, 15:34
Idd uit paardenstront kan je ook nog voedsel halen

Of we gaan onkruid eten

filosoof
22 augustus 2010, 16:03
Sinds 1984 is de prijv van het graan gehalveerd en die van het brood 'verdubbeld'De mercedes en de tweede verblijfplaats van de bakkers werden duurder.

filosoof
22 augustus 2010, 16:08

http://www.tshirtbordello.com/images/Soylent-Green-lg.gif

http://rlv.zcache.com/soylent_green_sticker-p217089348179860875qjcl_400.jpg

hurricane
22 augustus 2010, 17:05
De mercedes en de tweede verblijfplaats van de bakkers werden duurder.

DAT is inderdaad het antwoord. Zo simpel is het allemaal.
Het is het gezaag over de regen, de hittegolf, de menstruatie van de vrouw van de bakker enz. enz. die ons de strot uit komt.
Dat die bakkers gewoon zéggen dat ze meer winst willen maken. Dat zou op z'n minst getuigen van eerlijkheid.
Jammer genoeg lappen onze dames en heren regeerders de broodprijs aan hun laars. Met het inkomen dat zij hebben, begrijp ik dat...

Jazeker
22 augustus 2010, 19:19
Jammer genoeg lappen onze dames en heren regeerders de broodprijs aan hun laars. Met het inkomen dat zij hebben, begrijp ik dat...

Als ze aan het broodje van BDW zijn hamburger komen, zullen ze nog eens wat meemaken. Pas maar op.

Scherven A. Mok
22 augustus 2010, 19:22
Als ze aan het broodje van BDW zijn hamburger komen, zullen ze nog eens wat meemaken. Pas maar op.

Dan gaat Vlaanderen zijn bevoegdheden maximaal benutten zoals bij de kinderbijslag :lol:

-=EXCALIBUR=-
23 augustus 2010, 08:07
DAT is inderdaad het antwoord. Zo simpel is het allemaal.
Het is het gezaag over de regen, de hittegolf, de menstruatie van de vrouw van de bakker enz. enz. die ons de strot uit komt.
Dat die bakkers gewoon zéggen dat ze meer winst willen maken. Dat zou op z'n minst getuigen van eerlijkheid.
Maak uw brood zelf. Voor het brandgevaar moet je dan zorgen dat je bakt als je thuis en wakker bent. Dat is 1 uurtje dat het bakken duurt.

hurricane
23 augustus 2010, 08:27
Maak uw brood zelf. Voor het brandgevaar moet je dan zorgen dat je bakt als je thuis en wakker bent. Dat is 1 uurtje dat het bakken duurt.

Wat is dan het volgende ?
Bij de garage een bouwpakket kopen om je wagen zélf in elkaar te steken ?

-=EXCALIBUR=-
23 augustus 2010, 08:54
OK maar wat stel jij dan voor? Brood afschaffen?

Inno
23 augustus 2010, 08:55
Mijn vrouw bakt ons brood af en toe zelf

manta
23 augustus 2010, 09:13

Een broodbakautomaat kost tegenwoordig niet zo veel meer en de prijs per brood dat je dan bakt maakt dat je je centen er snel terug uit hebt . Zelfs al gebruik je speciale broodmix ...
Maar met het rijzen en al derbij duurt het wel wat langer dan een uurtje ...
Maar toch , voorprogrameren en opstaan met de geur van versgebakken brood is heerlijk ... :-D

manta
23 augustus 2010, 09:15

:cheer: Zelf auto's bouwen ... :cheer:
Jammer genoeg is het niet te doen om een zelfgebouwde wagen op de baan te krijgen dank ze de zevenduizend controles en papiertjes die nodig zijn ...

Albrecht
23 augustus 2010, 09:40
:cheer: Zelf auto's bouwen ... :cheer:
Jammer genoeg is het niet te doen om een zelfgebouwde wagen op de baan te krijgen dank ze de zevenduizend controles en papiertjes die nodig zijn ...
Je kunt altijd de fiets nemen.

kelt
24 december 2010, 13:39
Zonet op Kanaal-Z:
In Belgie zijn de grote drie meelproducenten nu verdacht van prijsafspraken...
In Nederland zijn om dezelfde reden al boetes uitgedeeld.

Of...blijkbaar zijn de brood-grondstofprijzen de laatste paar jaar ongeveer 25% te hoog geweest.

Altijd weer hetzelfde,als we eventjes niet kijken zullen grote sectoren onder elkaar prijsafspraken organiseren of, anders gezegd,zorgen dat de concurrentie NIET kan spelen....

Jantje
24 december 2010, 14:03
Zonet op Kanaal-Z:
In Belgie zijn de grote drie meelproducenten nu verdacht van prijsafspraken...
In Nederland zijn om dezelfde reden al boetes uitgedeeld.

Of...blijkbaar zijn de brood-grondstofprijzen de laatste paar jaar ongeveer 25% te hoog geweest.

Altijd weer hetzelfde,als we eventjes niet kijken zullen grote sectoren onder elkaar prijsafspraken organiseren of, anders gezegd,zorgen dat de concurrentie NIET kan spelen....

Hoe kan er concurrentie spelen, als de basisproducten de voorwerpen van beursspeculatie zijn.

Graangewassen worden immers wereldwijd op de beurs verhandeld net zoals olie, vis, vlees en alle andere basisproducten die een mens nodig heeft om te overleven.

manta
24 december 2010, 16:01
Je kunt altijd de fiets nemen.

Eigenlijk ook niet mooi , met een zelfgemaakte fiets mag je de baan op , met een zelfgemaakte auto niet ... :-(

kameleon
24 december 2010, 16:18
Mijn brood bij den Delhaize is nog altijd niet opgeslagen sinds de zomer dit jaar.
Na nieuwjaar misschien ?

Jantje
25 december 2010, 14:57
Eigenlijk ook niet mooi , met een zelfgemaakte fiets mag je de baan op , met een zelfgemaakte auto niet ... :-(

Met een zelfgemaakte auto mag je wel op de baan, je moet alleen alle controles laten uitvoeren voor je zelfgemaakt voertuig op de baan mag.
In België gaan die controles zelfs zo ver dat je na het herstellen van een voertuig na een ongeval, eerst na de technische controle moet.

Je mag zelfs niet eens een trekhaak laten plaatsen door een erkende garage van het automerk waarmee je rijd zonder daarna langst de technische controle te gaan.

Een zelfgemaakte fiets mag trouwens ook niet op de baan, zonder dat deze na het ondergaan van de nodige veiligheidstesten uitgeschreven door de federale regering een officieel kadernummer heeft gekregen.

Wettelijk mag dit zelfs niet eens voor een kruiwagen of een boodschappenkarretje.

manta
25 december 2010, 15:11
Met een zelfgemaakte auto mag je wel op de baan, je moet alleen alle controles laten uitvoeren voor je zelfgemaakt voertuig op de baan mag.
In België gaan die controles zelfs zo ver dat je na het herstellen van een voertuig na een ongeval, eerst na de technische controle moet.

Je mag zelfs niet eens een trekhaak laten plaatsen door een erkende garage van het automerk waarmee je rijd zonder daarna langst de technische controle te gaan.

Een zelfgemaakte fiets mag trouwens ook niet op de baan, zonder dat deze na het ondergaan van de nodige veiligheidstesten uitgeschreven door de federale regering een officieel kadernummer heeft gekregen.

Wettelijk mag dit zelfs niet eens voor een kruiwagen of een boodschappenkarretje.

Niet enkel de controles hoor , ook de paperassenwinkel is een hel , vraag maar aan degenen die zo'n bouwpakket van een nep old timer hebben gemaakt ... :-(