PDA

View Full Version : Schokkende resultaten opiniepeiling onder Arabische mohammedanen


Kodo Kodo
18 augustus 2010, 11:03
Schokkend, tja, zo zouden deze resultaten (http://www.crethiplethi.com/opiniepeiling-onder-arabische-moslims-laat-schokkende-resultaten-zien/islamic-countries/2010/) eigenlijk ook voor mij nog moeten zijn. Tenslotte ben ik jarenlang dagelijks getuige geweest van de pesterijen die joden in een Arabisch land moesten ondergaan, en heb ik deze mensen met gemengde gevoelens één voor één naar Israël zien wegtrekken, hun enige hoop en redding.

Maar juist daardoor schokt het me niet. De haat die ik heb meegemaakt, was erger dan de resultaten van deze peiling. Ik ben eigenlijk aangenaam verrast als ik zie dat in de buurlanden van Israël: Libanon, Jordanië en Egypte nog het meest begrip voor de joden bestaat.

Over Marokko zullen we maar weer zwijgen. Het zal zich hier wel bij monde van een paar verrijkers te woord melden.

En de linkerzijde? Misschien moet ik mezelf daar ondanks alles toch nog toe rekenen, en ben ik zowat de enige uitzondering op een algemeen-linkse regel? Nou ja, misschien hoor ik toch niet meer thuis bij links. Zijn hier toch nog een paar linksen die bij die resultaten het hoofd schudden, of juichen de kameraden?

Tamam
18 augustus 2010, 11:40
De pesterijen tegenover joden (en homo's ook trouwens) is inderdaad iets waar tegen opgetreden moet worden.

Ik ben redelijk links en ik vind dat dit geen taboe moet zijn, integendeel. Tegen elke vorm van discriminatie moet opgetreden worden, of die pesterijen nu van een moslim is of niet doet er niet toe.

Uit nieuwsgierigheid, in welk land heeft u gewoond?

D'ARTOIS
18 augustus 2010, 12:02
De uitslag van de enquête is niet bepaald verbazingwekkend.

Mediaberichtgeving over problemen in eigen land moet je in de Arabische landen niet zoeken, zeker niet waar het interne religieuze problemen betreft.
Voortdurende eenzijdige berichtgeving kan meningen en begrip/overtuiging drastisch veranderen.
Door toedoen van maoïstisch links of wat erop lijkt, hebben de media - waar ook ter wereld (muv de VS) de zijde van de gewraakte Arabische terroristen gekozen. Zelfs ten tijde van München, weet ik me nog te herinneren.

Laat staan hoe de situatie in de Arabische landen is.

Afgezien daarvan ben ik een beetje benauwd voor alles wat door de VS of VS gerelateerde instituten in het nieuws wordt gegooid.
Beïnvloeding van de media door de VS overheid en corporaties die zaken weergeven zoals zij dat wensen, is meer regel dan uitzondering.
De vraagstelling is ook tamelijk suggestief.

Enerzijds komt de enquête niet ongeloofwaardig over, anderzijds en wetende uit welke pijp het komt maak ik toch enig voorbehoud.

Wimpeus
18 augustus 2010, 14:46
Links, rechts, iedereen die verklaart enkel links of enkel rechts te denken, is in feite een extremist die de realiteit ondergeschikt wenst te maken aan de eigen politieke, starre doctrine.
Daarom hoop ik dat veel mensen behoren tot de gulden middenweg van gezond boerenverstand met een normale portie realisme gecombineerd met voldoende idealisme.

D'ARTOIS
18 augustus 2010, 15:03
Bij zaken zoals enquêtes kijk ik niet zozeer naar de uitslag maar meer naar wie de enquêteur is; voor welke persoon of instelling de enquête plaats vindt, de opdrachtgevende partij en uiteraard het onderwerp.
Enquêtes door onafhankelijke partijen uitgevoerd bestaan (bij mijn weten) niet.
Vandaar mijn voorbehoud.

Een gulden middenweg op dit niveau bestaat niet. Het is objectief of subjectief.

Een enquête is iets anders dan een unitaire persoonlijke mening.

Samuray
18 augustus 2010, 21:36
Dat van Marokko moet wel verbazen:

- er heerst een algemeen aanvaarde vijandelijkheid tegenover Joden in het algemeen en Israël in het bijzonder onder moslims in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (Marokko valt op met hoge scores op anti-Israëlisch sentiment).
http://www.crethiplethi.com/opiniepeiling-onder-arabische-moslims-laat-schokkende-resultaten-zien/islamic-countries/2010/

Vlag van Marokko:
http://www.worldmapmaker.com/pix/flags_600/morocco.gif

Israel heeft soortgelijke vlag, volgens mij als de enige andere land:
http://unimaps.com/flags-mideast/israel-flag.gif

D'ARTOIS
18 augustus 2010, 22:50
Je hebt de Arabische en de Joodse pentagon, zoals de Duitsers de Hindu swastika gebruikten maar dan in een andere positie geplaatst. Dat zegt in feite verder helemaal niets.
Ik moet toegeven dat de (eventuele) opstelling van Marokko mij ook verbaast mocht de geven uitslag juist zijn.
Ik dacht dat Marokko redelijk vrijzinnig was ten aanzien van de Joden.

Voor de rest zou het aan een aantal factoren te wijten kunnen zijn zoals het feit dat Israël een vooruitgeschoven post van de VS is en vrijwel geheel vanuit de VS wordt aangestuurd. De bewijzen daarvoor zijn,indien men goed zoekt, ruimschoots voorhanden. Lees de biografie van "Bibi" Netanyahu en dan gaan alle alarmbellen rinkelen en is de boot klaar voor onderwater.

Dat zou dus een onderdeel kunnen zijn van de toenemende aversie tegen Israël.
Het wordt ook door een aantal in die zin verklaard.
Israël en de VS worden over een kam geschoren als zijnde de welbekende vier handen op een buik.
Als je in die vieze politieke Amerikaanse modder roert komt er heel wat politieke smeerlapperij naar boven.
Naarmate de VS meer en meer de wereldopinie tegen zich krijgt, neemt het Israël automatisch in die neergaande spiraal mee.

Dus nee, achteraf denk ik dat de uitkomst van die enquête toch op redelijk aanneembare gronden kan berusten.

atmosphere
19 augustus 2010, 00:03
De uitslag van de enquête is niet bepaald verbazingwekkend.

Mediaberichtgeving over problemen in eigen land moet je in de Arabische landen niet zoeken, zeker niet waar het interne religieuze problemen betreft.
Voortdurende eenzijdige berichtgeving kan meningen en begrip/overtuiging drastisch veranderen.
Door toedoen van maoïstisch links of wat erop lijkt, hebben de media - waar ook ter wereld (muv de VS) de zijde van de gewraakte Arabische terroristen gekozen.

En waarom hebben de media die kant gekozen denkt u ? (indien het een juiste stelling zou zijn )

filosoof
19 augustus 2010, 00:43
Schokkend, tja, zo zouden deze resultaten (http://www.crethiplethi.com/opiniepeiling-onder-arabische-moslims-laat-schokkende-resultaten-zien/islamic-countries/2010/) eigenlijk ook voor mij nog moeten zijn. Tenslotte ben ik jarenlang dagelijks getuige geweest van de pesterijen die joden in een Arabisch land moesten ondergaan, en heb ik deze mensen met gemengde gevoelens één voor één naar Israël zien wegtrekken, hun enige hoop en redding.

Maar juist daardoor schokt het me niet. De haat die ik heb meegemaakt, was erger dan de resultaten van deze peiling. Ik ben eigenlijk aangenaam verrast als ik zie dat in de buurlanden van Israël: Libanon, Jordanië en Egypte nog het meest begrip voor de joden bestaat.

Over Marokko zullen we maar weer zwijgen. Het zal zich hier wel bij monde van een paar verrijkers te woord melden.

En de linkerzijde? Misschien moet ik mezelf daar ondanks alles toch nog toe rekenen, en ben ik zowat de enige uitzondering op een algemeen-linkse regel? Nou ja, misschien hoor ik toch niet meer thuis bij links. Zijn hier toch nog een paar linksen die bij die resultaten het hoofd schudden, of juichen de kameraden?
Lees dat logo van die site eens:

http://www.crethiplethi.com/wp-content/uploads/pages-logo2.png

"The Crethi and the Plethi, Royal Guards of Israel" staat er in het logo. ;-)

Crethi Plethi | Middle East Affairs Information Center | Analysis ...
The Crethi and Plethi were than formed as the Royal Bodyguard of King David ... loyal guards of the first jewish nation in Israel with Jerusalem as capital. ...
http://www.crethiplethi.com/crethi-and-plethi/
Misschien, een klein misschientje is die site niet helemaal neutraal?

D'ARTOIS
19 augustus 2010, 00:43
Mijn opinie?

Israël was aanvankelijk in het gelijk. Nochtans, het zijn geen diplomaten, ook nooit geweest. Kiezen vaak de verkeerde oplossing en zijn te veel met hun eigen problemen bezig. En ze zijn niet altijd even eerlijk, maar dat is een alomtegenwoordig verschijnsel in de politiek.
De koppeling met de VS doet ze de mediadas om. Het zijn vnl de linkse media die tegen Israël ageren. En de politieke bal heeft jarenlang in de linkse hoek gelegen, een politiek toneel dat nu lijkt te verschuiven - naar de rechterzijde.
Daardoor ligt Israël - denk ik - extra onder vuur, niet in de laatste plaats door hun ondoordachte acties tegen de Palestijnen. Hoewel de laatste zeker niet van alle smetten vrij zijn, verre van dat.
Maar wat doe je in een patstelling?

Amerika gaat het politiek afleggen. Dat is een vrijwel zeker feit. Israël zou er verstandig aan doen Gaza met rust te laten en een te trachten een rustpauze in te lassen in de trant van een voorlopig bestand. Eveneens afzien van onzinnige acties tegen Iran, een land dat verre van klaar is voor een oorlog en nog veel verder weg is van een nucleair wapen. Dat wapen bestaat in de fantasie van de VS maar berust op weinig levensvatbaarheid. Iets dat ze zelf drommels goed weten.

Kortheidshalve is dit wat ik denk. Op de achtergrond speelt natuurlijk veel meer. Maar Israël wordt op dit moment niet meer door de Israëli's zelf bestuurd. Dat gebeurt geheel en al vanuit de VS en elke maatregel die Israël onderneemt komt uit de pijp van de CFR c.q. Washington. het is de CFR die Washington aanstuurt. Derhalve dus.

filosoof
19 augustus 2010, 00:50
Mijn opinie?

Israël was aanvankelijk in het gelijk. Nochtans, het zijn geen diplomaten, ook nooit geweest. Kiezen vaak de verkeerde oplossing en zijn te veel met hun eigen problemen bezig. En ze zijn niet altijd even eerlijk, maar dat is een alomtegenwoordig verschijnsel in de politiek.
De koppeling met de VS doet ze de mediadas om. Het zijn vnl de linkse media die tegen Israël ageren. En de politieke bal heeft jarenlang in de linkse hoek gelegen, een politiek toneel dat nu lijkt te verschuiven - naar de rechterzijde.
Daardoor ligt Israël - denk ik - extra onder vuur, niet in de laatste plaats door hun ondoordachte acties tegen de Palestijnen. Hoewel de laatste zeker niet van alle smetten vrij zijn, verre van dat.
Maar wat doe je in een patstelling?

Amerika gaat het politiek afleggen. Dat is een vrijwel zeker feit. Israël zou er verstandig aan doen Gaza met rust te laten en een te trachten een rustpauze in te lassen in de trant van een voorlopig bestand. Eveneens afzien van onzinnige acties tegen Iran, een land dat verre van klaar is voor een oorlog en nog veel verder weg is van een nucleair wapen. Dat wapen bestaat in de fantasie van de VS maar berust op weinig levensvatbaarheid. Iets dat ze zelf drommels goed weten.

Kortheidshalve is dit wat ik denk. Op de achtergrond speelt natuurlijk veel meer. Maar Israël wordt op dit moment niet meer door de Israëli's zelf bestuurd. Dat gebeurt geheel en al vanuit de VS en elke maatregel die Israël onderneemt komt uit de pijp van de CFR c.q. Washington. het is de CFR die Washington aanstuurt. Derhalve dus.

D'Artois, er staan zeer veel juiste punten in je post.

D'ARTOIS
19 augustus 2010, 01:02
@ Filosoof

Dat logo (Crethi en Plethi) was me ontgaan.
Dus was mijn voorbehoud toch terecht.
Iemand stuurde mij een mail met de verkorte bio van Netanyahu. En dan niet de politiek opgekuiste versie.
Toen ben ik toch lichtelijk achter mijn oor gaan krabben.
Een probleem is dat een Jood geen geheim kan bewaren, een eigenschap die altijd contraproductief werkt.

Tamam
19 augustus 2010, 01:59
Mijn opinie?

Israël was aanvankelijk in het gelijk. Nochtans, het zijn geen diplomaten, ook nooit geweest. Kiezen vaak de verkeerde oplossing en zijn te veel met hun eigen problemen bezig. En ze zijn niet altijd even eerlijk, maar dat is een alomtegenwoordig verschijnsel in de politiek.
De koppeling met de VS doet ze de mediadas om. Het zijn vnl de linkse media die tegen Israël ageren. En de politieke bal heeft jarenlang in de linkse hoek gelegen, een politiek toneel dat nu lijkt te verschuiven - naar de rechterzijde.
Daardoor ligt Israël - denk ik - extra onder vuur, niet in de laatste plaats door hun ondoordachte acties tegen de Palestijnen. Hoewel de laatste zeker niet van alle smetten vrij zijn, verre van dat.
Maar wat doe je in een patstelling?

Amerika gaat het politiek afleggen. Dat is een vrijwel zeker feit. Israël zou er verstandig aan doen Gaza met rust te laten en een te trachten een rustpauze in te lassen in de trant van een voorlopig bestand. Eveneens afzien van onzinnige acties tegen Iran, een land dat verre van klaar is voor een oorlog en nog veel verder weg is van een nucleair wapen. Dat wapen bestaat in de fantasie van de VS maar berust op weinig levensvatbaarheid. Iets dat ze zelf drommels goed weten.

Kortheidshalve is dit wat ik denk. Op de achtergrond speelt natuurlijk veel meer. Maar Israël wordt op dit moment niet meer door de Israëli's zelf bestuurd. Dat gebeurt geheel en al vanuit de VS en elke maatregel die Israël onderneemt komt uit de pijp van de CFR c.q. Washington. het is de CFR die Washington aanstuurt. Derhalve dus.

De nagel op de kop!
Israel moet gewoon een "chillpill" nemen op de vlakken die je opnoemde, als ze nog als een serieus te nemen, democratisch land willen genomen worden. En zich inderdaad ook niet meer laten besturen door de VS, of onder zware invloed staan van de VS.
Het is trouwens ook de linkse media binnenin Israel (israel social tv bv of zels een niet linkse of rechtse maar centruum krant als Haaretz), die tegen Israel's agressief bewind ageert.