PDA

View Full Version : 2 maal geflitst: wettelijk?


Peregrinus
19 augustus 2010, 16:32
Vraagje:


ik heb vandaag een dubbele boete binnengekregen:


ik reed uit de dorpskom en werd geflitst (ik merkte het niet op daar het klaar was), en toen ik ongeveer een kwartier later terugkeerde werd ik weerom geflitst. (En weer niet opgemerkt.)

Ik mocht 50 maar reed telkens een beetje meer: 2 x 50 euro.


Mijn vraag:


Kan dit zo maar? Is dit wettelijk geflitst te worden op het zelfde moment met de zelfde camera?


Met dank.

brother paul
19 augustus 2010, 16:43
normaal kun je 1 keer geflitst worden op hetzelfde traject

stel je rijdt van oostende naar brussel op de E40 en je wordt 2x geflitst heb je 1 overtreding, je kunt maar één keer beboet worden voor een bepaalde overtreding

wat jij vraagt is ik wordt geflist van oostende naar brussel, en omgekeerd van brussel naar oostende, kan dat ? Volgens mij zijn dit twee verschillende overtredingen. Alhoewel mijn hersenen ook zouden willen geloven dat het één overtreding is natuurlijk. Alhoewel, als je niet stop en niet uitstapt en gewoon in twee richtingen geflitst wordt, ben je in principe met één rit bezig... dus ja dat is zo'n discussie geval hé

gehuigert
19 augustus 2010, 16:52
Dus als ik het goed versta, als je ziet dat je geflitst bent kan je maar beter gans de rest van de weg ook hard beginnen rijden? Alle flitsen tellen toch maar als 1 overtreding? En welke boete geldt dan? De zwaarste overtreding? De eerste?

Peregrinus
19 augustus 2010, 17:04
Het werd door dezelfde persoon en hetzelfde materiaal uitgevoerd. Het was op een heen en terugweg van een boodschap.

Alboreto
19 augustus 2010, 18:43
Het werd door dezelfde persoon en hetzelfde materiaal uitgevoerd. Het was op een heen en terugweg van een boodschap.

Dat lijkt me twee keer geflitst op 2 verschillende momenten.

Volgens mij kunt ge zelfs 2 keer geflitst worden in dezelfde straat.

Stel: ge wordt geflitst aan 70 binnen de bebouwde kom, en even verder stopt ge aan de lichten. Als het groen wordt vertrekt ge en wordt terug geflitst aan 70.
Lijken mij twee verschillende overtredingen.

brother paul
20 augustus 2010, 07:58
Dat lijkt me twee keer geflitst op 2 verschillende momenten.

Volgens mij kunt ge zelfs 2 keer geflitst worden in dezelfde straat.

Stel: ge wordt geflitst aan 70 binnen de bebouwde kom, en even verder stopt ge aan de lichten. Als het groen wordt vertrekt ge en wordt terug geflitst aan 70.
Lijken mij twee verschillende overtredingen.

ja, dat zijn twee overtredingen, want twee verschillende wegen, maar twee keer geflitst worden op de E40, is het principe dat je maar één keer kunt veroordeeld worden voor dezelfde overtreding.

Eigenzinnig
20 augustus 2010, 08:22
ja, dat zijn twee overtredingen, want twee verschillende wegen, maar twee keer geflitst worden op de E40, is het principe dat je maar één keer kunt veroordeeld worden voor dezelfde overtreding.

Ik veronderstel dat je wilt zeggen dat 100mt verder geflitst worden niet mag meetellen ( terecht)
Hier gaat het blijkbaar duidelijk om 2 verschillende tijdstippen op dezelfde locatie..dus 2 maal prijs..is ook logisch

Karma
20 augustus 2010, 08:35
Ben tijdje geleden geflitst op de dendermondse steenweg. Zag de flits in mijn spiegel en ben terug gekeerd om de politie te vragen of ze zich amuseerden (en nog een beetje van dat). 2x50 euro, eentje voor de flits, eentje voor smaad. Heb er toch deugd aan gehad om terug te keren en het was zeker die extra 50 euro waard. ;-)

Henri1
20 augustus 2010, 08:45
Ben tijdje geleden geflitst op de dendermondse steenweg. Zag de flits in mijn spiegel en ben terug gekeerd om de politie te vragen of ze zich amuseerden (en nog een beetje van dat). 2x50 euro, eentje voor de flits, eentje voor smaad. Heb er toch deugd aan gehad om terug te keren en het was zeker die extra 50 euro waard. ;-)

Dan had ik er nog een schepje bovenop gedaan.
50 Euro voor een simpele vraag als "Amuzeren jullie zich" lijkt me teveel.
Devolgende keer sterkere krachttermen gebruiken.

Karma
20 augustus 2010, 08:51
Dan had ik er nog een schepje bovenop gedaan.
50 Euro voor een simpele vraag als "Amuzeren jullie zich" lijkt me teveel.
Devolgende keer sterkere krachttermen gebruiken.
't Was eigenlijk wel een ietsiepietsie meer dan gewoon "amuseren jullie zich?" ;-)

brother paul
20 augustus 2010, 10:12
Ik veronderstel dat je wilt zeggen dat 100mt verder geflitst worden niet mag meetellen ( terecht)
Hier gaat het blijkbaar duidelijk om 2 verschillende tijdstippen op dezelfde locatie..dus 2 maal prijs..is ook logisch


stel dat je achtervolgd wordt door een politie, enje rijdt 180km/u van oostende naar luik... en je wordt geflitst in oostende, aalst, leuven en luik, en je hebt een overtreding van die achtervolgende wagen. Dan heb je 1 overtreding.

Nu hier is iemand weg en weer aan het rijden, 1 rit, en wordt hij op dezelfde plaats 2 keer geflitst heen en terug, het is inderdaad volgens mij dezelfde rit en dezelfde overtreding als je niet uitstapt, en als je uitgestapt bent is het niet dezelde rit

Henri1
20 augustus 2010, 10:23
Ik veronderstel dat je wilt zeggen dat 100mt verder geflitst worden niet mag meetellen ( terecht)
Hier gaat het blijkbaar duidelijk om 2 verschillende tijdstippen op dezelfde locatie..dus 2 maal prijs..is ook logisch


stel dat je achtervolgd wordt door een politie, enje rijdt 180km/u van oostende naar luik... en je wordt geflitst in oostende, aalst, leuven en luik, en je hebt een overtreding van die achtervolgende wagen. Dan heb je 1 overtreding.

Nu hier is iemand weg en weer aan het rijden, 1 rit, en wordt hij op dezelfde plaats 2 keer geflitst heen en terug, het is inderdaad volgens mij dezelfde rit en dezelfde overtreding als je niet uitstapt, en als je uitgestapt bent is het niet dezelde rit

Devolgende keer ik ergens geflitst wordt ga ik de rest van de dag heen en weer rijden tegen full speed.

Dan zal blijken of je gelijk hebt. ;-)

Vette Pois(s)on
20 augustus 2010, 10:28
Er zijn enorme putten te vullen, dus zal elke foto tellen vrees ik.

Eigenzinnig
20 augustus 2010, 10:39
stel dat je achtervolgd wordt door een politie, enje rijdt 180km/u van oostende naar luik... en je wordt geflitst in oostende, aalst, leuven en luik, en je hebt een overtreding van die achtervolgende wagen. Dan heb je 1 overtreding.

Nu hier is iemand weg en weer aan het rijden, 1 rit, en wordt hij op dezelfde plaats 2 keer geflitst heen en terug, het is inderdaad volgens mij dezelfde rit en dezelfde overtreding als je niet uitstapt, en als je uitgestapt bent is het niet dezelde rit
Ik denk niet dat men je gaat volgen van oostende tot luik...meestal zal men je na één overtreding aan de kant zetten..
Ik denk dat als men je toch volgt en je gedurende de rit snelheidsovertredingen pleegt in verschillende zones ( met wijzigende max snelheden, je voor elke overschrijding beboet kan worden..

In het geval van de TS maakt hij ,volgens mij, geen schijn van kans om er met één boete van af te komen.

Stel je wordt geflitst in een 70km zone en 500mt verder staat een nieuwe paal voor een 50 km zone waar je weer te snel rijdt = 2 maal boete denk ik

Duvelke
20 augustus 2010, 12:11
Toen ik nog naar school ging, heb ik stage moeten doen bij de lokale politie. Ik werkte toen op de verkeersdienst.
Ik heb toen veel verhalen en excuses gehoord van mensen die vanalles hadden meegemaakt.
Er was een situatie die zeer hard lijkt op die van jou:
Een vrouw kwam klagen dat ze 3 boetes had gekregen op 30 minuten tijd, Je vraagt je wrs af: hoe kan dat nu? Wel, bleek dat ze smorgens in allerhaast naar haar werk was vertrokken. 65 gereden waar je 50 mocht. FLITS. (1)
Een beetje later op de weg, schrikt ze, want ze merkt dat ze haar handtas vergeten was, ze keert snel om en rijdt huiswaarts. Ze rijdt voorbij die plaats (waar ze langs beide kanten aan het controleren waren) en je kan al raden dat ze gehaast was, sedus FLITS (2)
Thuis snel handtas genomen, weer de wagen in, en ja hoor...de politie stond er nog, en ze reed weer te snel, dus uiteindelijk FLITS (3).

Mevrouw vraagt of de boete nu toch maar voor 1 keer telt:
Antwoord van de politieman: NEE.
Motivatie: Ze heeft 3 keer te snel gereden, en 3 keer het leven van zichzelf en van anderen in gevaar gebracht.
Resultaat: 3 * een redelijk zware boete gekregen.

maw: Ik denk dat ge ga mogen betalen :)

Savatage
20 augustus 2010, 12:39
Toen ik nog naar school ging, heb ik stage moeten doen bij de lokale politie. Ik werkte toen op de verkeersdienst.
Ik heb toen veel verhalen en excuses gehoord van mensen die vanalles hadden meegemaakt.
Er was een situatie die zeer hard lijkt op die van jou:
Een vrouw kwam klagen dat ze 3 boetes had gekregen op 30 minuten tijd, Je vraagt je wrs af: hoe kan dat nu? Wel, bleek dat ze smorgens in allerhaast naar haar werk was vertrokken. 65 gereden waar je 50 mocht. FLITS. (1)
Een beetje later op de weg, schrikt ze, want ze merkt dat ze haar handtas vergeten was, ze keert snel om en rijdt huiswaarts. Ze rijdt voorbij die plaats (waar ze langs beide kanten aan het controleren waren) en je kan al raden dat ze gehaast was, sedus FLITS (2)
Thuis snel handtas genomen, weer de wagen in, en ja hoor...de politie stond er nog, en ze reed weer te snel, dus uiteindelijk FLITS (3).

Mevrouw vraagt of de boete nu toch maar voor 1 keer telt:
Antwoord van de politieman: NEE.
Motivatie: Ze heeft 3 keer te snel gereden, en 3 keer het leven van zichzelf en van anderen in gevaar gebracht.
Resultaat: 3 * een redelijk zware boete gekregen.

Terecht ook.

pajoske
20 augustus 2010, 15:00
Dan had ik er nog een schepje bovenop gedaan.
50 Euro voor een simpele vraag als "Amuzeren jullie zich" lijkt me teveel.
Devolgende keer sterkere krachttermen gebruiken.

Hier mag je alleen betalen en zwijgen.
Paar maanden geleden ook boete in de bus voor te hoge snelheid. Bijgevoegd een antwoordformulier met de vraag om eventuele opmerkingen mee te delen. Ah ja, ik had wel iets te melden. Het was de zoon die met de wagen reed. Ik had dus geen fout begaan.
Zoon heeft wel 10 euro meer moeten betalen omdat hij dat antwoordformulier correct ingevuld teruggestuurd had. Zwijgen en betalen was beterkoop geweest.

brother paul
20 augustus 2010, 16:41
ha, maar mijn voor beeld van de E40 is nochthans héél juist, zoals gezegd je kunt maar één keer veroordeeld worden voor dezelfde overtreding, en een snelheidsovertreding in één rit van oostende naar luik, is maar één overtreding.

Eigenzinnig
20 augustus 2010, 16:45
ha, maar mijn voor beeld van de E40 is nochthans héél juist, zoals gezegd je kunt maar één keer veroordeeld worden voor dezelfde overtreding, en een snelheidsovertreding in één rit van oostende naar luik, is maar één overtreding.
Daarom zal men je al in oostende aan de kant zetten, om de collega's in luik ook de kans te geven u een boete uit te schrijven..geen rechter zal je na één boete( die is meegedeeld) een vrijgeleide geven voor een andere 8-)

suqar_7loe
20 augustus 2010, 16:49
Terecht ook.

²

Raven
20 augustus 2010, 19:15
ja, 100% zeker.

Zelfs al is het dezelfde flitser die u pakt, in dezelfde richting, dat zijn 2 aparte overtredingen.

Je bent dit allicht aan het verwarren met een parkeerboete, die mag u niet 2x krijgen zolang u op die plaats staat gedurende de rest van de dag & op voorwaarde dat u niemand hindert.

brother paul
21 augustus 2010, 07:58
ja, 100% zeker.

Zelfs al is het dezelfde flitser die u pakt, in dezelfde richting, dat zijn 2 aparte overtredingen.

Je bent dit allicht aan het verwarren met een parkeerboete, die mag u niet 2x krijgen zolang u op die plaats staat gedurende de rest van de dag & op voorwaarde dat u niemand hindert.

nee, maar als je nergens uitstapt is het dezelfde rit, dus je kunt maar één keer veroordeeld worden voor dezelfde overtreding. Nu zet daar een advokaat op voor 50euro bij wijze van spreken ?

Raf
21 augustus 2010, 08:05
nee, maar als je nergens uitstapt is het dezelfde rit, dus je kunt maar één keer veroordeeld worden voor dezelfde overtreding.

Bullshit. In welke wet staat dat?

Raven
21 augustus 2010, 09:53
nee, maar als je nergens uitstapt is het dezelfde rit, dus je kunt maar één keer veroordeeld worden voor dezelfde overtreding. Nu zet daar een advokaat op voor 50euro bij wijze van spreken ?

ik hoop dat hem hééééél goed is :-).

Er zijn al mensen die eronderuit gekomen zijn doordat bv. de politiewagen niet helemaal volgens de regels zijn opgesteld, of omdat de exacte eenheid niet vermeld stond bij de snelheid in de pv;

maar heuh.. er is een reden waarom ze pluche beren moeten beginnen uitdelen aan de mensen omdat ze met teveel geld zitten gewonnen uit de boetes

praha
25 augustus 2010, 22:55
Bullshit. In welke wet staat dat?
idd
Elke vaststelling van een overtreding is er eentje dat beboet kan worden... nogal wiedes.
't Hangt dus gewoon af in hoeverre je 'pech' hebt hoeveel keren dat wordt vastgesteld.
Anders zou je een hele dag zogezegd rondjes kunnen rijden en telkens door bv hetzelfde rode licht 'mogen' rijden nadat een agent je de eerste maal daarvoor reeds een boete uitschreef

Nierika
26 augustus 2010, 00:33
Paar jaar geleden stond in de krant dat een Nederlandse motorrijder 6 keer op dezelfde plek was geflitst in Sluis.
Hij testte zijn machientje en reed voortdurend heen en weer over dezelfde weg...
flits - flits - flits - flits - flits - flits

En betaald heeft ie... Tot zes keer toe.

hurricane
26 augustus 2010, 06:19
Paar jaar geleden stond in de krant dat een Nederlandse motorrijder 6 keer op dezelfde plek was geflitst in Sluis.
Hij testte zijn machientje en reed voortdurend heen en weer over dezelfde weg...
flits - flits - flits - flits - flits - flits

En betaald heeft ie... Tot zes keer toe.

:lol:
Hoe dom kan je zijn.
Als je fouten maakt, betaal je. Zo simpel is dat.

guido 007
26 augustus 2010, 16:58
Vraagje:


ik heb vandaag een dubbele boete binnengekregen:


ik reed uit de dorpskom en werd geflitst (ik merkte het niet op daar het klaar was), en toen ik ongeveer een kwartier later terugkeerde werd ik weerom geflitst. (En weer niet opgemerkt.)

Ik mocht 50 maar reed telkens een beetje meer: 2 x 50 euro.


Mijn vraag:

Dit kan inderdaad.

Een goede vriend van mij heeft het volgende aan de hand gehad.
Hij wordt geflitst met een onbemande camera aan 92 km / uur.
500 meter verder wordt hij weer geflitst met een bemande camera aan 92 km / uur.

Hij kreeg 2 boetes in de bus.

Hij heeft dit voor de politierechtbank gebracht en heeft daar gelijk gekregen. Hij kan niet tweemaal gestraft worden voor dezelfde overtreding.

Waarom doet de politie dit?
Veel mensebn weten de vaste camera's staan (de GPS ook). Mensen vertragen voor de camera en trekken dan vlug terug op.
Kan dit zo maar? Is dit wettelijk geflitst te worden op het zelfde moment met de zelfde camera?


Met dank.

guido 007
26 augustus 2010, 17:00
Dus als ik het goed versta, als je ziet dat je geflitst bent kan je maar beter gans de rest van de weg ook hard beginnen rijden? Alle flitsen tellen toch maar als 1 overtreding? En welke boete geldt dan? De zwaarste overtreding? De eerste?

Dit zie je toch verkeerd hoor.


Als er 10 onbemande camera's op een bepaald traject staan kan je ook 10 maal geflitst en beboet worden.

guido 007
26 augustus 2010, 17:01
Het werd door dezelfde persoon en hetzelfde materiaal uitgevoerd. Het was op een heen en terugweg van een boodschap.

Zijn toch twee overtredingen hoor.

guido 007
26 augustus 2010, 17:02
Ik veronderstel dat je wilt zeggen dat 100mt verder geflitst worden niet mag meetellen ( terecht)
Hier gaat het blijkbaar duidelijk om 2 verschillende tijdstippen op dezelfde locatie..dus 2 maal prijs..is ook logisch

Inderdaad

guido 007
26 augustus 2010, 17:03
Dan had ik er nog een schepje bovenop gedaan.
50 Euro voor een simpele vraag als "Amuzeren jullie zich" lijkt me teveel.
Devolgende keer sterkere krachttermen gebruiken.

Tarief wordt dan ook aangepast hoor.

guido 007
26 augustus 2010, 17:04
[QUOTE=brother paul;4934374]

Devolgende keer ik ergens geflitst wordt ga ik de rest van de dag heen en weer rijden tegen full speed.

Dan zal blijken of je gelijk hebt. ;-)

Vooral doen beste Henri.
Ik ga wel niet met de hoed rond om je te steunen hoor.

guido 007
26 augustus 2010, 17:05
Er zijn enorme putten te vullen, dus zal elke foto tellen vrees ik.

Verkeersboetes dienen niet om putten te vullen.
Veel politiezones moeten het geld werkelijk opsmossen, ze krijgen het gewoon niet op.

guido 007
26 augustus 2010, 17:08
Hier mag je alleen betalen en zwijgen.
Paar maanden geleden ook boete in de bus voor te hoge snelheid. Bijgevoegd een antwoordformulier met de vraag om eventuele opmerkingen mee te delen. Ah ja, ik had wel iets te melden. Het was de zoon die met de wagen reed. Ik had dus geen fout begaan.
Zoon heeft wel 10 euro meer moeten betalen omdat hij dat antwoordformulier correct ingevuld teruggestuurd had. Zwijgen en betalen was beterkoop geweest.

Waarom 10 euro meer? Ik begrijp dit niet.

guido 007
26 augustus 2010, 17:21
idd
Elke vaststelling van een overtreding is er eentje dat beboet kan worden... nogal wiedes.
't Hangt dus gewoon af in hoeverre je 'pech' hebt hoeveel keren dat wordt vastgesteld.
Anders zou je een hele dag zogezegd rondjes kunnen rijden en telkens door bv hetzelfde rode licht 'mogen' rijden nadat een agent je de eerste maal daarvoor reeds een boete uitschreef

Dus als ik u goed begrijp, en ik ga het in het absurde trekken, een bepaalde politiezone heeft 20 camera's. De politiechef beslist om al de camera's op een bepaalde dag in te zetten. De agenten beslissen om op dezelfde weg, op 10 meter afstand van elkaar, de twintig camera's (goed verborgen) te installeren.

Doordat ik nogal gehaast benrijdt ik 105 waar ik maar 70 mag.
Ik wordt door 20 camera's geflitst, de boete per overtreding bedraagt 140 euro x 20 = 2800 euro op een traject van minder dan 200 meter.

Ik ga niet akkoord en besluit om dit aan te vechten voor de politierechtbank.
De rechter beslist dat iedere boete terrecht is en omdat ik nogal wat overtredingen begaan heb, besluit hij me voor iedere boete het maximum tarief (2750 euro) aan te rekenen.

De rechter spreekt het volgende vonnis uit:

20 overtredingen aan 2.750 euro is 55.000 euro.
20 maal gerechtskosten
20 maal geld in het fonds voor verkeersslachtoffers storten.

In totaal kost me dit meer dan 70.000 euro.

brother paul
27 augustus 2010, 23:26
Dus als ik u goed begrijp, en ik ga het in het absurde trekken, een bepaalde politiezone heeft 20 camera's. De politiechef beslist om al de camera's op een bepaalde dag in te zetten. De agenten beslissen om op dezelfde weg, op 10 meter afstand van elkaar, de twintig camera's (goed verborgen) te installeren.

Doordat ik nogal gehaast benrijdt ik 105 waar ik maar 70 mag.
Ik wordt door 20 camera's geflitst, de boete per overtreding bedraagt 140 euro x 20 = 2800 euro op een traject van minder dan 200 meter.

Ik ga niet akkoord en besluit om dit aan te vechten voor de politierechtbank.
De rechter beslist dat iedere boete terrecht is en omdat ik nogal wat overtredingen begaan heb, besluit hij me voor iedere boete het maximum tarief (2750 euro) aan te rekenen.

De rechter spreekt het volgende vonnis uit:

20 overtredingen aan 2.750 euro is 55.000 euro.
20 maal gerechtskosten
20 maal geld in het fonds voor verkeersslachtoffers storten.

In totaal kost me dit meer dan 70.000 euro.

Dat is precies wat ik bedoel, je kunt maar één keer gestraft worden bij de rechtbank voor dezelfde overtreding, terwijl de administratieve pipo's dat principe niet toepassen.

Doet er mij aan denken, in feite wordt het verhaal nog leuker als ze op die basis u rijbewijs een maandje intrekken. Het zou dus voldoende zijn om 10 flitspalen op één traject te zetten en u 10 keer te flitsen om dan te besluiten dat jij uw rijbewijs best een maand mag inleveren

praha
27 augustus 2010, 23:52
Dus als ik u goed begrijp, en ik ga het in het absurde trekken, een bepaalde politiezone ....

Dus als ik het dan goed begrijp dan ga je met mijn ( even absurde ) voorbeeldje akkoord en kan je 'kosteloos' verder door dat rode licht blijven rijden .... ?
Hoe lang eigenlijk ... 't staat daar een bepaalde duur op ?
Een dag ofzo ?
De tijd nodig tot bekendmaking en veroordeling ?

Sorry hoor.... klinkt even gek

In het geval van een snelheidsovertreding an je inderdaad gaan muggenziften of 10 meter verder dat dan ook niet behoort tot diezelfde overtreding.
Waar ligt de grens ?