PDA

View Full Version : Wat is het belangrijkse historische gebeuren na WO II ?


Derk de Tweede
28 augustus 2010, 22:21
Ik zelf twijfel tussen de val van de Sovjet-Unie en de val van de Berlijnse Muur.
9/11 was ook wel heftig.

Voor mijn land Nederland is de moord op Pim Fortuyn wellicht het belangrijkste gebeuren.
Voor België de dood van Boudewijn ?

Rogge
28 augustus 2010, 22:24
De dood van Boudewijn de belangrijkste naoorlogse gebeurtenis? 8O

Dat heeft toch geen enkele maatschappelijke relevantie...

kelt
29 augustus 2010, 18:55
De stichting van de Chinese Volksrepubliek.

Vanaf dan is de heropbloei van het "Rijk van het Midden" herbegonnen.In de 200 jaar ervoor werd met de Chinezen gewoonweg gesold....Er zijn in die paar decennia erna rare dingen gebeurd in China,maar het waren opnieuw Chinese leiders die dat bepaalden.

Derk de Tweede
29 augustus 2010, 20:38
De stichting van de Chinese Volksrepubliek.

Vanaf dan is de heropbloei van het "Rijk van het Midden" herbegonnen.In de 200 jaar ervoor werd met de Chinezen gewoonweg gesold....Er zijn in die paar decennia erna rare dingen gebeurd in China,maar het waren opnieuw Chinese leiders die dat bepaalden.

Inmiddels is die Volksrepubliek allang geen volksrepubliek meer, maar een superkapitalistich land.

Derk de Tweede
29 augustus 2010, 20:39
De dood van Boudewijn de belangrijkste naoorlogse gebeurtenis? 8O

Dat heeft toch geen enkele maatschappelijke relevantie...

Hij kwam wel op een wat merkwaardige manier om het leven.

Rogge
30 augustus 2010, 10:40
Als er nu één fenomeen is dat de 20e eeuw gedomineerd heeft, dan is het wel de supermacht-status van de VS. Maar dat is natuurlijk ruimer dan een concreet feit.

Ke Nan
30 augustus 2010, 11:01
De Hippies!

backfire
30 augustus 2010, 11:09
Ik zelf twijfel tussen de val van de Sovjet-Unie en de val van de Berlijnse Muur.
9/11 was ook wel heftig.

Voor mijn land Nederland is de moord op Pim Fortuyn wellicht het belangrijkste gebeuren.
Voor België de dood van Boudewijn ?

Zou je de val van de Muur en de val van het Communisme niet kunnen koppelen? Ze waren nogal redelijk met mekaar verbonden, niet?

Dood Boudewijn?!!! Wat heeft dat aan het land veranderd?
Misschien de staatshervorming of zo. We zijn nu eenmaal een saai land, enkele pedo-zaakjes niet meegeteld.

Derk de Tweede
30 augustus 2010, 11:57
Zou je de val van de Muur en de val van het Communisme niet kunnen koppelen? Ze waren nogal redelijk met mekaar verbonden, niet?

Dood Boudewijn?!!! Wat heeft dat aan het land veranderd?
Misschien de staatshervorming of zo. We zijn nu eenmaal een saai land, enkele pedo-zaakjes niet meegeteld.

Ja en Nee, Dat het coomunisme ooit zou vallen was al eind jaren '70 te voorspellen. Maar dat de DDR en de Bondrepubliek zouden worden herenigd niet.
Als het aan Tatcher en in mindere mate Frankrijk gelegen had was de DDR nu een niet communistische staat, maar wel los van de Bondrepubliek.

Savatage
30 augustus 2010, 12:06
De beurscrash van 1987.

poekieJ
31 augustus 2010, 10:10
Ja en Nee, Dat het coomunisme ooit zou vallen was al eind jaren '70 te voorspellen. Maar dat de DDR en de Bondrepubliek zouden worden herenigd niet.
Als het aan Tatcher en in mindere mate Frankrijk gelegen had was de DDR nu een niet communistische staat, maar wel los van de Bondrepubliek.

Bijgevolge zijn het de Amerikanen die er mede voor gezorgd hebben dat Duitsland terug één land is? Ik vraag me af hoe lang dat zou gehouden hebben.

backfire
31 augustus 2010, 10:24
Als het aan Tatcher en in mindere mate Frankrijk gelegen had was de DDR nu een niet communistische staat, maar wel los van de Bondrepubliek.

Werkelijk?
Zijn daar bronnen van? (boeken, ....)

Rogge
31 augustus 2010, 11:33
Bijgevolge zijn het de Amerikanen die er mede voor gezorgd hebben dat Duitsland terug één land is? Ik vraag me af hoe lang dat zou gehouden hebben.

De Amerikanen waren meteen akkoord, maar de Duitsers zelf hebben de Fransen over de streep moeten trekken met de belofte van een sterkere EU met monetaire bevoegdheden.

Anders zaten we nu nog met 2 Duitslanden. Het is niet alsof zoiets tegennatuurlijk zou zijn of zo he, tenslotte zijn er vandaag ook 2 (of zelfs 3) Duitstalige landen die vroeger een overheid deelden.

poekieJ
31 augustus 2010, 14:20
Anders zaten we nu nog met 2 Duitslanden. Het is niet alsof zoiets tegennatuurlijk zou zijn of zo he, tenslotte zijn er vandaag ook 2 (of zelfs 3) Duitstalige landen die vroeger een overheid deelden.

Verdomme, ik had net een hele reactie getypt en als ik ze wil posten verdwijnt alles.:evil:

Ik zal het kort herhalen.
Zoals jij het stelt is het niet bepaald correct, er zijn geen 2 of 3 Duitstalige landen die een overheid deelden (voor langer dan 7 jaar, als we Oostenrijk gedurende wo2 meetellen).
Duitsland en Oostenrijk-Hongarije waren altijd apart. Liechtenstein leunde als Duitstalig land veel nauwer aan bij Zwitserland, dat altijd onafhankelijk is geweest.
Dan blijven enkel twee kleine deelgebieden over. De Oostkantons hebben deel uitgemaakt van Duitsland en Süd-Tirol van Oostenrijk-Hongarije.

Conclusie, de Duitssprekende gebieden hebben doorheen de geschiedenis wel banden met elkaar, maar om echt van overkoepelende overheden te spreken vind ik niet echt kloppen.

Jozef Ostyn
31 augustus 2010, 14:22
Misschien de landing op de Maan?

poekieJ
31 augustus 2010, 14:40
Misschien de landing op de Maan?

Het enigste dat dat heeft opgeleverd is een enorme kostenpot, een namaak filmpje en de uitvinding van hoogwaardig diepzeeduikmateriaal.

Niet bepaald een hoogtepunt, tenzij je pijlinktvissen wil gaan spotten.8-)

Jozef Ostyn
31 augustus 2010, 14:43
Het enigste dat dat heeft opgeleverd is een enorme kostenpot, een namaak filmpje en de uitvinding van hoogwaardig diepzeeduikmateriaal.

Niet bepaald een hoogtepunt, tenzij je pijlinktvissen wil gaan spotten.8-)

Misschien denkt men daar binnen een paar honderd jaar anders over.