PDA

View Full Version : De oplossing


nihao
4 september 2010, 12:29
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_100903_Ryanair


Zonder dollen nu : heeft er iemand een goed idee waar we een goeie nacht/vracht-luchthaven kwijt kunnen ter ontlasting van BXL ?

Micele
4 september 2010, 13:26
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_100903_Ryanair


Zonder dollen nu : heeft er iemand een goed idee waar we een goeie nacht/vracht-luchthaven kwijt kunnen ter ontlasting van BXL ?

"Ex-militaire" luchthavens Brustem (St-Truiden) en Zutendaal liggen er "bijna" ongebruikt bij, en dat is enkel provincie Limburg ;-)

Maar of dat een goed idee is... :?

Hier een lijst van BE:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Belgium#Airports

Henri1
4 september 2010, 14:00
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_100903_Ryanair


Zonder dollen nu : heeft er iemand een goed idee waar we een goeie nacht/vracht-luchthaven kwijt kunnen ter ontlasting van BXL ?

Kom maar naar Liège met die toestellen.

We kunnen eventueel nog een extra start/landingsbaan bijbouwen.

kelt
6 september 2010, 17:31
Enkele kilometers voor onze kust (eventueel gezamelijk projekt met Nederland).
Enkel wat persé in Belgie of Nederland moet zijn komt aan land,de rest gaat verder in transit (kustvaart,volgend vliegtuig,...).

PLAATS ZAT ;-)

nihao
7 september 2010, 09:49
Prof. Allaert dacht aan de Bocht van Bath geloof ik (ten noorden van Antwerpen).
Lijkt me nauwer bij bestaande logistieke ketens aan te sluiten.
(En dan kun je van Deurne een mooi vastgoedproject maken.)

Weet iemand d**r meer over ?

En Brustem, waarom niet eigenlijk. Vlakbij spoorknooppunt Landen...

Micele
7 september 2010, 15:34
En Brustem, waarom niet eigenlijk. Vlakbij spoorknooppunt Landen...

Idd, maar een hoop straatracers heeft al "moeite" gekost...

Ooit gaan ze keuzes moeten maken, tegen 2030 ofzo... :roll:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MP2RU37P

Straatraces worden legaal in Brustem
woensdag 23 juni 2010
Auteur: Egide Lismond

SINT-TRUIDEN - Het stadsbestuur van Sint-Truiden vraagt een vergunning aan om straatraces (legaal) toe te laten op het industrieterrein van Brustem. Dat staat een verhuizing van Rock Werchter of commerciële vluchten niet in de weg.

Sint-Truiden. Op het voormalig vliegveld van Brustem vinden al enkele jaren street- en dragraces en andere gemotoriseerde activiteiten plaats. Dit jaar waren dat er al meer dan veertig.

‘Het stadsbestuur reserveert het domein voor gemotoriseerde sporten en negeert de milieuwetgeving, de voorschriften voor ruimtelijke ordening, de veiligheid, het politiereglement en de wegcode. Men creëert een schemerzone voor een allegaartje van gemotoriseerde sporten', zegt Mieke Biets (Groen!). Ze wil dat het stadsbestuur klare wijn schenkt.

‘We vragen een milieuvergunning klasse1 aan om een permanente strook voor racers aan te leggen. We laten al langer wedstrijden onder zeer strikte voorwaarden en binnen een duidelijk, eng, wettelijk kader toe. Politiediensten en brandweer leggen telkens zeer hoge voorwaarden op. Er zijn ook zelden klachten over de evenementen. De organisatoren respecteren de afspraken. Met een vergunning kunnen we precies afbakenen wat kan en niet kan. De evenementen moeten compatibel zijn met andere functies op het industrieterrein', reageert burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A).

‘We moeten zwaar optreden tegen illegale streetraces, maar ook mogelijkheden creëren waarbij er op legale manier aan streetraces kan gedaan worden.'

Het zit Mieke Biets ook dwars dat het stadsbestuur geen milieueffectenrapport (mer) liet uitvoeren. ‘Er is geen onderzoek gebeurd naar de gevolgen voor het milieu. Het circuit ligt nochtans dicht bij een woongebied en in een beschermd erfgoedlandschap.'

Rock Werchter

De straatraces staan andere initiatieven op het industrieterrein niet in de weg.

De evenementenzone werd ook genoemd als mogelijke vestiging voor Rock Werchter. Op het terrein is de uitbouw van een luchthaven voor commerciële vliegactiviteiten een andere optie en voorts blijft de aanleg van een windmolenpark nog een mogelijkheid.

‘In de toekomst moeten we keuzes maken. Niet alles zal in Brustem kunnen', besluit de burgemeester.

fox
7 september 2010, 15:35
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_100903_Ryanair


Zonder dollen nu : heeft er iemand een goed idee waar we een goeie nacht/vracht-luchthaven kwijt kunnen ter ontlasting van BXL ?

Bierset natuurlijk. De PS heeft daar indertijd met heel het DHL debacle ook een serieus lelijk spelletje gespeeld. Happart had maar wat graag DHL afgesnoept van Zaventem. Helaas is het boeltje in hun eigen gezicht ontploft omdat DHL weinig zin had om in het midden van een communautaire Belgische storm te geraken en zo zagen ze hun kans schoon om hun boeltje te pakken en naar Leipzig te verhuizen.

Micele
7 september 2010, 15:55
Bierset natuurlijk. De PS heeft daar indertijd met heel het DHL debacle ook een serieus lelijk spelletje gespeeld. Happart had maar wat graag DHL afgesnoept van Zaventem. Helaas is het boeltje in hun eigen gezicht ontploft omdat DHL weinig zin had om in het midden van een communautaire Belgische storm te geraken en zo zagen ze hun kans schoon om hun boeltje te pakken en naar Leipzig te verhuizen.

Bierset is al de 8e grootste vrachtluchthaven in Europa, en de grootste in Be, einde 2009.
m.a.w. Bierset is Zaventem betreft cargo op enkele jaren voorbijgestoken, of beter gezegd Zaventem is de dieperik in gegaan. In 2007 stond Zaventem nog ruim boven Bierset.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAm5ZNAjOaFA2ZZtNv1hjOtRIJWVmYt ibcVnHqbFNqvXRm4Yg&t=1&usg=__ompfqPZM-GgPCPBmwEnEmR_Y8pw=
http://en.wikipedia.org/wiki/Li%C3%A8ge_Airport

Liège Airport (IATA: LGG, ICAO: EBLG), also called Liège-Bierset, is an
important cargo airport in Belgium. It was at the end of 2009 the 8th biggest cargo airport in Europe. Liège airport is the biggest cargo airport in Belgium and the third biggest for passengers after Brussels Airport and Brussels South Charleroi Airport.[1]
http://www.port-autonome.be/en/pages/liege-port-autonome-situation-geographique.aspx

Mss bedoelt @ nihao een ander (Vlaams) alternatief in de plaats van Zaventem ? :?

backfire
7 september 2010, 16:01
Kom maar naar Liège met die toestellen.

We kunnen eventueel nog een extra start/landingsbaan bijbouwen.

²

Van de Waalse no-nonsense aanpak om een goeddraaiende, attractieve cargoluchthaven (Luik) uit te bouwen en de lagekostmaatschappijen te lokken naar een al even attractieve passagiersluchthaven (Charleroi), kunnen wij Vlamingen nog iets leren.

Zie ook http://www.rvi.be/berichten/krantencommentaren/de-krantencommentaren-van-dinsdag-7-september-2010

De startbaan van de Antwerpse luchthaven mag niet verlengd worden omwille van vleermuizen. HET LAATSTE NIEUWS wordt er moedeloos van: Antwerpen is de enige serieuze Europese havenstad zonder behoorlijke luchthaven. Het is zelfs een aflopend verhaal. Luc Van der Kelen kijkt naar Wallonië: met Gosselies en Bierset beschikt het over zeer efficiënte luchthavens. En wat krijgt Vlaanderen: vleermuizen.

Ik was van plan dit als apart item te openen (ben het eigenlijk nog van plan), om maar aan te tonen dat in Vlaanderen niet alles koek en ei is en een onafhankelijkheid niet alles in goud zal doen veranderen.

Nogal iets, hé Henri1

fox
7 september 2010, 16:22
Bierset is al de 8e grootste vrachtluchthaven in Europa, en de grootste in Be, einde 2009.
m.a.w. Bierset is Zaventem betreft cargo op enkele jaren voorbijgestoken, of beter gezegd Zaventem is de dieperik in gegaan. In 2007 stond Zaventem nog ruim boven Bierset.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAm5ZNAjOaFA2ZZtNv1hjOtRIJWVmYt ibcVnHqbFNqvXRm4Yg&t=1&usg=__ompfqPZM-GgPCPBmwEnEmR_Y8pw=

http://www.port-autonome.be/en/pages/liege-port-autonome-situation-geographique.aspx

Mss bedoelt @ nihao een ander (Vlaams) alternatief in de plaats van Zaventem ? :?


Dat is logisch. DHL had het plan opgevat om naar 35000 vluchten per jaar te gaan in Brussel. Nu ze daar grotendeels weg zijn, zakt het aantal cargovluchten natuurlijk drastisch en aangezien er zoveel protest is tegen nachtvluchten zal men er in Zaventem ook niet veel aan doen om andere spelers binnen te halen. Ik weet niet hoe het zit met de passagiersluchthaven maar ik denk dat BAC vooral daarop aan het spelen is om het verlies aan inkomsten van cargo op te vangen.

In Leipzig shipt DHL per nacht zo een 1500 ton. Ik weet niet waar die nu staan in de rangschikking maar ze zullen volgens mij al dicht tegen het miljoen ton zitten en dat op enkele jaren tijd.

kelt
7 september 2010, 16:59
Het is ,denk ik,van absoluut belang dat het "doorgaand verkeer" niet meer door de Benelux komt (want meer dan wat eventuele tolheffing en onzekere logistieke jobs brengt dit niet op).Of dat vracht die niet voor de Benelux bedoeld is hier nog omgeladen en verzonden moet worden (via vrachtwagen)Dat is nu juist het risico van het uitbreiden van luchtvaart- en havencentra "aan land".Automatisch onstaat er weer een "ongecontroleerde"" verkeersknoop eromheen.(de wegen liggen er al nietwaar?)

Micele
7 september 2010, 17:41
In Leipzig shipt DHL per nacht zo een 1500 ton. Ik weet niet waar die nu staan in de rangschikking maar ze zullen volgens mij al dicht tegen het miljoen ton zitten en dat op enkele jaren tijd.
in 2009 zaten ze al boven het half miljoen ton cargo, op 2 jaar een stijging van + 400.000 ton volgens Wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Leipzig/Halle#Verkehrszahlen
Fluggastaufkommen Luftfracht [t] Flugbewegungen
2005 2.127.895 14.867 37.905
2006 2.348.011 29.330 42.417
2007 2.723.000 101.285 50.976
2008 2.462.256 442.453 59.924
2009 2.421.382 524.082 60.150
Volgens mij staat Leipzig al voor Brussel betreft vracht.

Micele
7 september 2010, 17:52
²
Ik was van plan dit als apart item te openen (ben het eigenlijk nog van plan), om maar aan te tonen dat in Vlaanderen niet alles koek en ei is en een onafhankelijkheid niet alles in goud zal doen veranderen.

Nogal iets, hé Henri1
Tja de Vlaamse regelneven kunnen er iets van, deze # link zou eerder Vlaamse industrie kunnen zijn...

Ik heb toch de indruk dat Wallonië zijn industrie serieus vlot aan´t vernieuwen door zonder veel boe of ba vergunningen te leveren, terwijl de Vlaamse admin regeltjes opspeurt om het jaren te laten aanslepen...

# http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_economie/-Belgische_industrie_kwijnt_in_snel_tempo_weg-.8959012-3148.art

15:01 - 07 september 2010 door Bart Haeck

'Belgische industrie kwijnt in snel tempo weg'

De industrie in België is in een recordtempo aan het afkalven. Nergens ter wereld, behalve in het Verenigd Koninkrijk, is er de voorbije veertig jaar zoveel industriële activiteit (-17%) verdwenen. Dat blijkt uit een studie van Econopolis, de denktank van econoom Geert Noels, in samenwerking met de ondernemersorganisaties Unizo en VKW.

Volgens Noels moet de overheid dringend de handicaps voor de sector wegwerken, om de welvaart in ons land te behouden.

Desindustrialisering lijkt een natuurlijk proces, zoals het verminderen van de landbouwactiviteit, maar is dat niet, beklemtoont Noels. Hij wijst erop dat Duitsland en Zwitserland er wel in slaagden hun industriële basis te behouden. Maar door de hoge loonkosten, rigide arbeidsmarkt en complexe regelgeving deed België het heel wat minder goed.

Het wegvallen van industrie maakt een land trouwens bijzonder kwetsbaar, aldus de econoom. Men verliest export - en dus inkomsten uit het buitenland - en wordt meer en meer afhankelijk van de binnenlandse vraag, die op zijn beurt gestimuleerd moet worden door de overheid. Er is ook het hefboomeffect, waarbij elke industriële job een veelvoud aan directe werkgelegenheid oplevert.

'De industrie vormt de basis van de economische piramide, de basis van de welvaart. Zonder industrie dreigt verarming', waarschuwt Noels. 'De financiële crisis heeft aangetoond dat een land niet zonder industrie kan en dat dienstenjobs bijzonder kwetsbaar zijn.'

Toekomst
Niet alleen het verleden was dramatisch voor de Belgische industrie, ook de toekomst oogt weinig rooskleurig. Zo staat de concurrentiekracht van onze bedrijven op de 24ste plaats van 26 landen, citeert Noels uit een studie van consultant Deloitte.

Toch kan de overheid, met een goed flankerend beleid, de negatieve trend keren, meent de econoom. 'Het is zoals met onze nationale voetbalploeg: de capaciteiten zijn er en we zouden kunnen winnen van Duitsland. Maar dan moeten wel alle details goed zitten.'

Hij pleitte dinsdag dat België een voorbeeld moet nemen aan Duitsland, bijvoorbeeld inzake loonbeleid. 'De voorbije tien jaar is dat land er in geslaagd zijn concurrentiehandicap om te buigen in een grote voorsprong, onder meer dankzij de Hartz-wetten.'
...]