PDA

View Full Version : Compacte digitale camera's. Hoe fotografeert u ermee?


BigF
6 september 2010, 12:57
Laat u de instelknop steeds op "altijd goed" staan, kiest u uit het menu de verschillende 'instellingen' (landschap, portret, strand, vuurwerk, gave huid, nachtelijk portret,...) of gaat u aan de slag met diafragma, sluitertijd en dies meer? En bent u tevreden over de foto's die u op die manier maakt? En met welke camera doet u dat?

Ik vraag het maar omdat ik regelmatig de voorgeprogrammeerde instellingen gebruik (landschap, portret,...) maar vaak niet echt tevreden ben over het resultaat. Nu kan ik ook alle instellingen zelf gaan wijzigen (diafragma, iso, sluitertijd, flits enzo) maar daar steekt te veel tijd in als je bv op vakantie bent. Al trek je dan meestal wel de beste foto's.

Ook problematisch vind ik het scherpstellen op bv. een bloem ofzo. Ik heb wat van die 'macro'-instellingen maar ik begrijp niet goed wat die doen. Als ik bv een close-up van een bloem wil trekken focust mijn camera negen keer van de tien op het gras in de achtergrond. Ik verhelp dit door tijdens het focussen mijn hand naast de bloem te houden maar ideaal is dit niet.

Hoe doen jullie dit allemaal? En met welke camera?
Ik gebruik een Panasonic DMZ7 of zoiets. 10MP en 12x optische zoom.
Vooral de optische zoom (en de mogelijkheid tot filmen in HD) sprak mij aan in dat kodakske. Nu twijfel ik echter over de aanschaf van iets nieuws, vandaar deze draad.

Anna List
6 september 2010, 12:58
fotoshop

BigF
6 september 2010, 13:01
fotoshop
Dat kan helpen als je een paar foto's moet bewerken.
De kleine doet zijn communie bv. Dan trek je wat foto's en de beste bewerk je een beetje. Geen probleem, dat doe ik zo ook.

Maar als je van vakantie komt en na sorteren heb je een 1500 foto's over dan ga ik echt niet beginnen om die stuk voor stuk door fotosjop te halen. Dan ben je bezig (ik toch, fotosjopn00b die ik na al die jaren nog steeds ben) tot aan de volgende vakantie.

Cdude
6 september 2010, 13:04
Dat kan helpen als je een paar foto's moet bewerken.
De kleine doet zijn communie bv. Dan trek je wat foto's en de beste bewerk je een beetje. Geen probleem, dat doe ik zo ook.

Maar als je van vakantie komt en na sorteren heb je een 1500 foto's over dan ga ik echt niet beginnen om die stuk voor stuk door fotosjop te halen. Dan ben je bezig (ik toch, fotosjopn00b die ik na al die jaren nog steeds ben) tot aan de volgende vakantie.

http://photographybeginner.com/getting-to-know-your-digital-camera-macro-setting-and-self-timer.html#more-245

Ligt meestalc aan't manneke ;)
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/193/page_9.html

BigF
6 september 2010, 13:08
http://photographybeginner.com/getting-to-know-your-digital-camera-macro-setting-and-self-timer.html#more-245
Ok, dat gedoe met die macro-settings is me nu wel duidelijk. Dank daarvoor.

Cdude
6 september 2010, 13:18
Ok, dat gedoe met die macro-settings is me nu wel duidelijk. Dank daarvoor.

Jij kende google nog niet;)

http://www.belgiumdigital.com/

BigF
6 september 2010, 13:32
Jij kende google nog niet;)

Jawel, uit ervaring weet ik dat je ofwel googlet (plus daarna door de eindeloze reeks resultaten en websites moet gaan zoeken) ofwel dat je je vraag op een forum gooit.
Je vraag op een forum gooien heeft het grote voordeel dat je veelal direct de juiste link geserveerd krijgt. (zie hierboven)
Nadeel is dat je er de opmerkingen als 'je kende google nog niet?' erbij moet nemen maar daar heb ik geen problemen mee.
;-)

Cdude
6 september 2010, 13:54
Jawel, uit ervaring weet ik dat je ofwel googlet (plus daarna door de eindeloze reeks resultaten en websites moet gaan zoeken) ofwel dat je je vraag op een forum gooit.
Je vraag op een forum gooien heeft het grote voordeel dat je veelal direct de juiste link geserveerd krijgt. (zie hierboven)
Nadeel is dat je er de opmerkingen als 'je kende google nog niet?' erbij moet nemen maar daar heb ik geen problemen mee.
;-)
Maw een lamme tamme die te lui is om zelf iets op te zoeken uit schrik dat hij iets méér zou leren.

Denk je dat ik selecteerde? Je type/merk in G en het staat voor je neus:evil:

BigF
6 september 2010, 14:20
Maw een lamme tamme die te lui is om zelf iets op te zoeken uit schrik dat hij iets méér zou leren.
Niet uit schrik dat ik iets meer zou leren. Gewoon gemakzucht.

Denk je dat ik selecteerde? Je type/merk in G en het staat voor je neus:evil:
Geen idee hoe je het deed. Het interesseert me ook niet. Feit is dat ik de juiste link kreeg.

Trouwens; ik geraak toch aan mijn informatie hoe ik wil zeker. Of ga jij mij vertellen hoe ik dat moet doen?
En verder; ge zijt zelf op zoek gegaan achter die link. Ik heb u niet gevraagd/opgedragen om dat te doen.
Dus dan moet ge nu niet komen zagen.

manta
6 september 2010, 14:26
Mijne kodak heeft zelfs een funktie waardoor die enkel ne foto trekt als de mensen die op de foto komen lachen ... :?
We hebben verschillende smoelen geprobeerd maar ne simpele glimlach blijkt voor 't kodakje 't meest geschikte ...Het lukt dus niet om 's mogens vroeg een portretfotooke te trekken van de doorsnee mens ... :-D

BigF
6 september 2010, 14:28
Mijne kodak heeft zelfs een funktie waardoor die enkel ne foto trekt als de mensen die op de foto komen lachen ... :?
We hebben verschillende smoelen geprobeerd maar ne simpele glimlach blijkt voor 't kodakje 't meest geschikte ...Het lukt dus niet om 's mogens vroeg een portretfotooke te trekken van de doorsnee mens ... :-D

:cheer: de technologische vooruitgang :cheer:

Derk de Tweede
6 september 2010, 14:58
Op mijn Sony staat een instelling die heet 'eenvoudig opnemen'.
Nacht, dag, portret, dichtbij, veraf, rode ogen, etec, etc. Ik gebruik ze nooit.
Een nadeel heeft die Sony, je kan tijdens het filmen niet in- of uitzomen en het geluid is pet.
Maar mijn veel duurdere analoge Olympus maakte veel minder mooie opnames.