PDA

View Full Version : Waarom rijden de mensen zoveel met de auto?

Blue Sky
30 september 2010, 08:47
Hoe deden de mensen het vroeger dan toen ze nog geen of later misschien maar één auto hadden. Waarom volharden de mensen er koppig in om toch maar steeds weer de auto te nemen, desnoods ten koste van alles en iedereen. Is het opvoeding? Is het gewoonte? Is het tunnel vision of bekrompenheid?

Hieronder een mooi voorbeeld waartoe dat kan leiden en hoe de mensen zelfs in deze situaties gewoon blijven doorrijden alsof er niets aan de hand is. Vindt u dit ook zo verbluffend?

http://www.parstimes.com/news/archive/2005/rfe/tehran_pollution.html

http://i17.photobucket.com/albums/b58/wane66/iran.jpg

Schelfie
30 september 2010, 11:35
Omdat het openbaar vervoer in mijn regio erger en slechter georganiseerd is dan in Nouakchott, en de plaats waar ik les krijg veel te ver is met de fiets (64 km). Ik prefereer de uitlaatgassen, beetje fileleed en anderhalfuur onderweg boven uitlaatgassen van bussen, enorm veel wachtijden en 3 uur onderweg.
Voor stadsmussen is het handig om alternatieven te zoeken voor de auto. Op plattelandsgemeentes (zoals Puurs) is dat echter niet het geval.

Herr Flick
30 september 2010, 11:44
Omdat het openbaar vervoer zuigt

Omdat er nog zoiets is als vrijheid

Omdat het regent of slecht weer is, ...

lombas
30 september 2010, 11:48
Vroeger reden de mensen niet met de auto omdat er geen auto was.

Simple comme bonjour. Als Godfried van Bouillon de maserati naar Jeruzalem had kunnen nemen, zou hij het wel gedaan hebben.

Diezelfde redenering gaat trouwens opmerkelijk verder!

- 100 jaar geleden reden mensen minder met de auto omdat er ... minder auto's waren voor minder mensen
- 50 jaar geleden reden mensen minder met de auto omdat er ... &c.

Eigenzinnig
30 september 2010, 11:49
Gewoonteverslaving en nog steeds betaalbaar..

Zwitser
30 september 2010, 11:52
Hoe deden de mensen het vroeger dan toen ze nog geen of later misschien maar één auto hadden.

Vroeger verplaatsten de mensen zich vooral veel minder, en de verplaatsingen die ze deden, deden ze hoofdzakelijk te voet of met de fiets. Ik herinner mij nog hoe mijn grootvader mij vertelde hoe hij op zondag 40 km fietste om zijn lief (later dus mijn grootmoder) te gaan bezoeken. Mensen woonden in de buurt van waar ze werkten, veranderden minder van werk.
We zijn veel mobieler geworden, vooral omdat we nu die mogelijkheid hebben.

Het Verzet
30 september 2010, 11:53
Omdat er geen deftig alternatief is.
Ik zou niet liever dan dat rijden-stoppen-rijden ritueel achterwege laten, maar 't is beter dan het openbaar vervoer.

Herr Flick
30 september 2010, 12:02
Vroeger verplaatsten de mensen zich vooral veel minder, en de verplaatsingen die ze deden, deden ze hoofdzakelijk te voet of met de fiets. Ik herinner mij nog hoe mijn grootvader mij vertelde hoe hij op zondag 40 km fietste om zijn lief (later dus mijn grootmoder) te gaan bezoeken. Mensen woonden in de buurt van waar ze werkten, veranderden minder van werk.
We zijn veel mobieler geworden, vooral omdat we nu die mogelijkheid hebben.

Ik heb dat ook nog gedaan, t was wel maar 30 km en meestal pakte ik wel den auto, ze reed graag mee he,... ;-)

Herr Flick
30 september 2010, 12:03
Waarom willen die groene onnozelaars die zelf met wraken rondrijden ons dat trouwens afpakken... ?

Vette Pois(s)on
30 september 2010, 12:07
Omdat velen zich niet kunnen houden in hun piepkleine huisjes en dat dan maar willen compenseren met hun jeepkes van de bank.

Eigenzinnig
30 september 2010, 12:21
Ik heb dat ook nog gedaan, t was wel maar 30 km en meestal pakte ik wel den auto, ze reed graag mee he,... ;-)
Omdat een achterbank comfortabeler is dan een hooimijt zeker..;-)

Vroeger was het platteland een landbouweconomie..iedereen werkte thuis..nu werkt iedereen buitenshuis..en consumeren we 100 keer meer..waardoor o.a. het goederenvervoer verhonderdvoudigd is..

nihao
30 september 2010, 13:08
Omdat er nog zoiets is als vrijheid

Vrijheid van aanschuiven ?

Dan waren de communistische landen toch wel de kampioenen van de vrijheid !

Herr Flick
30 september 2010, 13:09
Omdat een achterbank comfortabeler is dan een hooimijt zeker..;-)

Vroeger was het platteland een landbouweconomie..iedereen werkte thuis..nu werkt iedereen buitenshuis..en consumeren we 100 keer meer..waardoor o.a. het goederenvervoer verhonderdvoudigd is..

Voorzetels is iets gemakkelijker als de flikken eraankomen... ;-)

Anna List
30 september 2010, 13:11
en toch is een hooimijt plezanter.

De Prodigy
30 september 2010, 13:24
Overlaatst met de trein naar de zee geweest.Mijn vriendin, de twee kindjes van haar zuster en ikzelf. Eerst met de bus tot het station in Leuven. Je kan enkel naar Oostende of Blankenberge. Anders moet je nog is een tripje met de kusttram doen. De trein zelf viel mee maar de trip duurde serieus lang! (eerst door Brussel enz.)

Voor de trein hebben we dus 70 euro moeten betalen + de bus tot Leuven en de tram van Oostende tot De Haan = 16 ritjes met De Lijn aan 1,20 euro dat we in de krantenwinkel voor vertrek zijn gaan kopen in voorverkoopa anders kost het 2 euro per rit.

In totaal waren wij dus een kleine 90 euro kwijt voor ons vervoer... en veel tijd.

Met de wagen kost de trip mij tussen 15 en 20 euro en zou de trip van thuis tot De Haan in 2 x 1u30 afgelegd zijn ipv 2 x 3u30.

NOOIT MEER DUS

Anna List
30 september 2010, 13:25
Overlaatst met de trein naar de zee geweest.Mijn vriendin, de twee kindjes van haar zuster en ikzelf. Eerst met de bus tot het station in Leuven. Je kanenkel naar Oostende of Blankenberge. Anders moet je nog is een tripje met de kusttram doen. De trein zelf viel mee maar de trip duurde serieus lang! (eerst door Brussel enz.)

Voor de trein hebben we dus 70 euro moeten betalen + de bus tot Leuven en de tram van Oostende tot De Haan = 16 ritjes met De Lijn aan 1,20 euro dat we in de krantenwinkel voor vertrek zijn gaan kopen in voorverkoopa anders kost het 2 euro per rit.

In totaal waren wij dus een kleine 90 euro kwijt voor ons vervoer... en veel tijd.

Met de wagen kost de trip mij tussen 15 en 20 euro en zou de trip van thuis tot De Haan in 2 x 1u30 afgelegd zijn ipv 2 x 3u30.

NOOIT MEER DUS

de trein is altijd een beetje reizen :lol:

nihao
30 september 2010, 13:28
Met welke wagen rij jij wel ?

(Of zijn we weer vergeten de afschrijving en overhead in rekening te brengen ?)

Micele
30 september 2010, 13:29
Vrijheid van aanschuiven ?

Dan waren de communistische landen toch wel de kampioenen van de vrijheid !

Idd, tot 17 jaar wachten op een bestelde auto (DDR)
http://de.wikipedia.org/wiki/Pkw-Kauf_in_der_DDR#Wartezeiten

De "voorvreugde" was alleszins lang genoeg...
Neveneffect was dat ge nog hetzelfde kreeg voor een 3-5 jaar oude auto als de aankoopprijs.

De "slimste of meestwetenden" hadden net voor de val van De Muur hun karretje verkocht... om dan hun DDR-geld 1:1 tegen DM te wisselen...

Probleem was ook het tekort aan wisselstukken elke 2e auto was ca. 10 jaar oud...
http://de.wikipedia.org/wiki/Trabant_(Pkw)#Bedeutung_des_Trabants

Blue Sky
30 september 2010, 13:30
Waarom willen die groene onnozelaars die zelf met wrakKen rondrijden ons dat trouwens afpakken... ?

Je kan je afvragen wie de onnozelaars zijn; degenen die zonder ook maar even na te denken “als kippen zonder kop” blijven rondrijden tot ze daarbij zelf zware gezondheidsschade oplopen ( zie vb Teheran of tal van andere steden waar de auto in opkomst is ( Peking enz )) of zichzelf vast rijden of degenen die zich daar wel vragen bij stellen en oplossingen trachten te vinden voor de mobiliteitsproblematiek en aanverwante problemen.

Anna List
30 september 2010, 13:34

en betert dat voor Progedy nu daar die 90€ van den trein nog bovenop komt ?

uw redering leert éénieder die een auto bezit ... hem altijd, maar dan ook altijd en zo veel mogelijk te gebruiken ... dan daalt de prijs per km immers.

Micele
30 september 2010, 13:44
Waarom rijden er zo weinig auto´s wanneer ik rij ? ;-)

Volgens mij zijn snelwegen ook redelijk rustige wegen, men moet enkel over de vrijheid beschikken te rijden tijdens die rustige tijden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/A_10_-_R_4_Ringweg_Gent.jpg

De Prodigy
30 september 2010, 13:52
Trein + bussen voor 4 man = 90 euro
Met de wagen = tss 15 en 20 euro voor de 300 km heen en terug. (Ford Fiesta, diesel)

Met de wagen spaar ik 70 euro en 4 uur tijd.

Blue Sky
30 september 2010, 14:38
Trein + bussen voor 4 man = 90 euro
Met de wagen = tss 15 en 20 euro voor de 300 km heen en terug. (Ford Fiesta, diesel)

Met de wagen spaar ik 70 euro en 4 uur tijd.

En wat als de trein goedkoper zou zijn als de auto?

pajoske
30 september 2010, 15:00

Dan moet je eerst nog aan het station geraken. Gedurende de werkweek is dat voor sommigen misschien nog te doen. Als je geen rekening houdt met de verloren tijd. Maar daarbuiten ben je toch aangewezen op een wagen. En als je toch een wagen moet kopen, kan je die maar beter gebruiken.

Indien meer mensen dicht bij huis geschikt werk konden vinden zouden minder mensen met een auto rijden.

J. Neuter
30 september 2010, 15:05
Dan blijft er nog altijd die enorme wachttijd.
Kijk ik woon 15km ten zuiden van Antwerpen. Aangezien ik in een kleiner dorp woon moet ik regelmatig naar de 'grote stad'. Als ik de bus neem (dat netwerk is bij ons vrij goed uitgebouwd moet ik zeggen) duurt een enkele reis ongeveer 45 minuten (buiten de spits) en kost mij 2,5 euri. (heen en terug is dat dus 5 euro en anderhalf uur reistijd buiten de spits). Met de auto doe ik er 15 minuten over (buiten de spits) en kost het me in totaal minder dan 3 euro (naargelang de rijstijl) heen en terug (peugeot 206 benzine).
De trein naar antwerpen rijd niet in het weekend, komt om het uur ên in de vakantieperiodes om de twee uur. Een enkele reis kost bijna 3 euro (2,90 euro als ik me niet vergis) De reistijd is wel redelijk nl. 20-25minuten ongeacht spits of niet.

Wie mij wil overtuigen om met het openbaar vervoer te gaan zal eerst moeten zorgen dat dit goedkoper is en dan bedoel ik op alle trajecten ook naar het buitenland (7euro dossierkosten bij nmbs). Qua reistijd ben ik niet veeleisend maar er zijn grenzen. Zolang de auto goedkoper is zal ik de auto blijven nemen (en in de prijs reken ik ook de minuten en uren die je verliest met wachten, vertragingen, missen van verbindingen etc etc). Mensen gebruiken de auto omdat ze simpelweg instappen en uitstappen waar ze moeten zijn zonder overstap of wachttijden

Anna List
30 september 2010, 15:08

jouw redenering gaat alleen op als je mij kan garanderen dat ik altijd overal geraak zonder al te grote minpunten (wachttijden, onbereikbare plaatsen, ontoelaatbaar lange trajecttijden)

en dat kan geen enkele pro openbaar vervoer mens momenteel

ik ben dus nog altijd verplicht die auto te bezitten, met alle vaste kosten vandien

en die combinatie ... haalt de trein onderuit ... ook al is het objectief goedkoper per km

duveltje382
30 september 2010, 15:11
Naft zouden ze minstens met 200% moeten verhogen,en daar wat meer uitkeringen mee betalen

En auto is geen noodzaak voor vele maar een hebben dingetje

pajoske
30 september 2010, 15:25
Naft zouden ze minstens met 200% moeten verhogen,en daar wat meer uitkeringen mee betalen.

Wat is dat nu weer voor zever.
Als je de prijs van brandstof verhoogt zal de werkloosheid stijgen en logischerwijze de uitkeringen. Ben eens benieuwd of de gebruikers van het openbaar vervoer dat allemaal gaan kunnen dragen.
Dat ze de reizigers die het openbaar vervoer gebruiken eens de werkelijke kostprijs laten betalen en de milieuvervuiling laten dragen zoals de autobestuurders. Ik vrees dat er dan niet veel gebruikers meer overblijven.

duveltje382
30 september 2010, 15:33
Wat is dat nu weer voor zever.
Als je de prijs van brandstof verhoogt zal de werkloosheid stijgen en logischerwijze de uitkeringen. Ben eens benieuwd of de gebruikers van het openbaar vervoer dat allemaal gaan kunnen dragen.
Dat ze de reizigers die het openbaar vervoer gebruiken eens de werkelijke kostprijs laten betalen en de milieuvervuiling laten dragen zoals de autobestuurders. Ik vrees dat er dan niet veel gebruikers meer overblijven.

Geeft eens wat bronnen of linken over je "uitleg" zeg,waar haal jij dat vandaan dat 100% van de mensen en auto nodig hebben om te gaan werken,want dat zeg je tussen de regeltjes hé

Blue Sky
30 september 2010, 15:42
Geeft eens wat bronnen of linken over je "uitleg" zeg,waar haal jij dat vandaan dat 100% van de mensen en auto nodig hebben om te gaan werken,want dat zeg je tussen de regeltjes hé

Nodig hebben is relatief hé. Ik heb ook dagelijks mijn chocolade snoepje "nodig". 75 % van de mensen hier wonen op minder dan 10 km van het werk. Dus je kan wel stellen dat de wagen daarvoor niet noodzakelijk is; je hebt zelfs geen OV voor nodig om die afstand te overbruggen.

pajoske
30 september 2010, 15:47

Neen ik zeg dat bijna alle mensen een auto nodig hebben buiten het werk. En als je toch een auto hebt kan je die best zo veel mogelijk gebruiken.

pajoske
30 september 2010, 15:49
75 % van de mensen hier wonen op minder dan 10 km van het werk.

Waar haal je dat? Zijn daar cijfers van? Ikzelf werk thuis, maar moest ik in dat geval zijn zou ik de fiets nemen. Doen mijn vrouw en kinderen trouwens ook. En toch hebben ze elk een eigen wagen nodig.

duveltje382
30 september 2010, 15:52
Nodig hebben is relatief hé. Ik heb ook dagelijks mijn chocolade snoepje "nodig". 75 % van de mensen hier wonen op minder dan 10 km van het werk. Dus je kan wel stellen dat de wagen daarvoor niet noodzakelijk is; je hebt zelfs geen OV voor nodig om die afstand te overbruggen.

²

Ik wandel elke dag naar mijn werk,mss moeten mensen eens wat dichter bij hun werk gaan wonen,zoals ze in de USA doen,en vroeger hier ook ;)

Herr Flick
30 september 2010, 15:55

Hij gaat die auto toch kopen,... dus uiteindelijk maakt dat niks uit,

Ik weet het, eigenlijk moet je dat ook rekenen en de parkeerkosten enz... maar die 5 uur dat hij langer onderweg is, als ge die in uurkost moet gaan berekenen kan hij met een dikke voituur naar de zee rijden, dan maakt m nog winst.

Herr Flick
30 september 2010, 15:57

Dan doet ge nog verlies, he, ... 4 uur aan pakt nog maar 25 euro per uur, ...

telt ge mee...

duveltje382
30 september 2010, 15:58
Neen ik zeg dat bijna alle mensen een auto nodig hebben buiten het werk. En als je toch een auto hebt kan je die best zo veel mogelijk gebruiken.

Wees nu eerlijk,ergens moet dit stoppen hé,wij zijn onze toffe aarden aan het verneuken,of niet soms :roll:

Herr Flick
30 september 2010, 16:00
Naft zouden ze minstens met 200% moeten verhogen,en daar wat meer uitkeringen mee betalen

Dan laat ik dien diesel gewoon op frietvet lopen, laat die uitkeringsgerechtigden maar werken voor hun sollen.

Herr Flick
30 september 2010, 16:01

Ik kan elke dag met het fietske, maar soms regent het of sneeuwt het en dan moet ik daar ook geraken, trouwens ik ben voor mijn werk verplicht, van gelijk waar ik ben op een paar uur ter plaatste te kunnen zijn als dat nodig is. 24 uur op 24 oproepbaar.

George
30 september 2010, 17:49
²

Ik wandel elke dag naar mijn werk,mss moeten mensen eens wat dichter bij hun werk gaan wonen,zoals ze in de USA doen,en vroeger hier ook ;)

Ik wou wel verhuizen naar Doel om dichter bij mijn werk te blijven wonen maarja...

Vroeger werden de fabrieken bij de dorpskern gebouwd om bouwde men huisjes ronde de fabriek voor de werknemers. Nu kan en mag dat niet meer.

George
30 september 2010, 18:16
Ik kan elke dag met het fietske, maar soms regent het of sneeuwt het en dan moet ik daar ook geraken, trouwens ik ben voor mijn werk verplicht, van gelijk waar ik ben op een paar uur ter plaatste te kunnen zijn als dat nodig is. 24 uur op 24 oproepbaar.

Als er 2 cm sneeuw valt in België geraak je met de auto ook nergens. Met de fiets nog wel als wat regeltjes breekt Met verse sneeuw 's morgens vroeg zie je het fietspad dikwijls niet en rij je op de baan of het voetpad. Wat later in de ochtend kan je het fietspad wel duidelijk herkennen. Daar waar ze de sneeuw of smurrie van de baan bijeen hebben geschoven. Het voetpad herken je iets later ook. Een aantal mensen heeft de sneeuw van voor hun deur dan ook mee op het fietspad gelegd. Maar o wee als naast het fietspad gaat rijden. Als duveltje dat ziet, weer een topic.

Maar goed ik ga ook alle dagen met de fiets naar m'n werk, door weer en wind. Ik deed er vroeger een 25 min over, nu ben ik al blij als ik er op 40 min geraak. Het is zon 10km. Met het ov moet ik 2 x overstappen en doe ik er minstens 1.5h over. Met de' auto of moto zou ik er 10 tot 15 min over doen in de spits. En dan zijn er die zich afvragen waarom zoveel mensen met de auto blijven rijden.

From_Vlaanderen
30 september 2010, 19:46
Omdat het openbaar vervoer in mijn regio erger en slechter georganiseerd is dan in Nouakchott, en de plaats waar ik les krijg veel te ver is met de fiets (64 km). Ik prefereer de uitlaatgassen, beetje fileleed en anderhalfuur onderweg boven uitlaatgassen van bussen, enorm veel wachtijden en 3 uur onderweg.
Voor stadsmussen is het handig om alternatieven te zoeken voor de auto. Op plattelandsgemeentes (zoals Puurs) is dat echter niet het geval.

Puurs is dan ook hét centrum van tweedehandse vrachtwagen-export.8-)

Blue Sky
30 september 2010, 20:18
Waar haal je dat? Zijn daar cijfers van? Ikzelf werk thuis, maar moest ik in dat geval zijn zou ik de fiets nemen. Doen mijn vrouw en kinderen trouwens ook. En toch hebben ze elk een eigen wagen nodig.

Shocking?

De gemiddelde afstand die mensen afleggen naar het werk is 19 km. 3/4 van de mensen wonen op minder dan 10 km van hun werk. In 75% van de gevallen gebeurt de verplaatsing met de auto, 11 % gaat met de trein en 8 % met bus, metro of tram. Motorijders, fietsers en voetgangers vormen een kleine restgroep.

Stond enige tijd geleden in het boekje van het ACW, gebaseerd op een studie die ook op internet na te lezen is.

U wilt het nog straffer; bij een afstand tot 5 km van het werk opteert nog steeds 62% van de werknemers voor de auto ( België).

In Nederland hebben ze daar mooi statistiekjes van;

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2539-wm.htm

De Prodigy
30 september 2010, 23:00
Ik doe binnen een straal van 15km bijna alles met de fiets als het maar droog is, zomer of winter. Maar ik heb mijn wagen zeker nodig!!
Ik snap mensen niet die elke dag hun geld en tijd in het openbaar vervoer steken als ze op minder dan 45minuten met de fiets van het werk wonen. Das elke dag meer dan een uurke cardio in de frisse lucht en het kost nul de balle! Af en toe is een nieuw tubke. Tegenwoordig heb je banden die nooit plat rijden voor iets meer dan een gewone band.

Schelfie
1 oktober 2010, 07:50
Puurs is dan ook hét centrum van tweedehandse vrachtwagen-export.8-)

Nogal ja. Net als een centrum voor pharmacie (Pharmacia en Alcon); voeding (Spiers [distributiecentrum voor chiquitabananen in België], brouwerij Duvel - Moortgat, Beijers Koffie, en Devos Lemmens); Kleding (distributiecentrum van H&M), kantoor (distributiecentrum van Viking Direct), etc...
Maar wat is de link tussen jou post en het belabberde openbaar vervoer in mijn gemeente?

Zwitser
3 oktober 2010, 11:17
Overlaatst met de trein naar de zee geweest.Mijn vriendin, de twee kindjes van haar zuster en ikzelf. Eerst met de bus tot het station in Leuven. Je kan enkel naar Oostende of Blankenberge. Anders moet je nog is een tripje met de kusttram doen. De trein zelf viel mee maar de trip duurde serieus lang! (eerst door Brussel enz.)

Je kan ook naar Zeebrugge, Knokke, Heist en de Panne met de trein hoor...

Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar gekregen hebt. Een weekeind biljet Leuven - Blankenberge is 28,80. Dat dus twee keer, want "kindjes" reizen gratis.

20 euro? Rijd je op lucht mischien? Een auto kost zo'n 0,50 euro per km, dus met 20 euro kom je zo0n 40 km ver.

Hoever van leuven woon je overigens dat je anderhalf uur met de bus onderweg bent?

NOOIT MEER DUS

Dat heb ik altijd als ik eens met de auto onderweg ben naar een drukke plek als de kust. Vooral als ik na een halfuur rondjes draaien nog steeds geen parkeerplaats gevonden heb. (Nu is het meer dan 10 jaar geleden dat ik dit nog eens geprobeert heb. Ik denk niet dat een parkeerplaats vinden aan de kust ondertussen makkelijker geworden is)
Het is eigenlijk opvallend hoe verstokte OV gebruikers ongeveer dezelfde negatieve ervaringen hebben als ze eens met de auto gaan als verstokte automobilisten als ze eens met het OV gaan.

Zwitser
3 oktober 2010, 11:31
Dan blijft er nog altijd die enorme wachttijd.
Kijk ik woon 15km ten zuiden van Antwerpen. Aangezien ik in een kleiner dorp woon moet ik regelmatig naar de 'grote stad'. Als ik de bus neem (dat netwerk is bij ons vrij goed uitgebouwd moet ik zeggen) duurt een enkele reis ongeveer 45 minuten (buiten de spits) en kost mij 2,5 euri. (heen en terug is dat dus 5 euro en anderhalf uur reistijd buiten de spits). Met de auto doe ik er 15 minuten over (buiten de spits) en kost het me in totaal minder dan 3 euro (naargelang de rijstijl) heen en terug (peugeot 206 benzine).

3 euro voor 15 km? Dat moet ik toch nog eens zien. En parkeerkosten?

De trein naar antwerpen rijd niet in het weekend, komt om het uur ên in de vakantieperiodes om de twee uur. Een enkele reis kost bijna 3 euro (2,90 euro als ik me niet vergis) De reistijd is wel redelijk nl. 20-25minuten ongeacht spits of niet.

Wie mij wil overtuigen om met het openbaar vervoer te gaan zal eerst moeten zorgen dat dit goedkoper is en dan bedoel ik op alle trajecten ook naar het buitenland (7euro dossierkosten bij nmbs). Qua reistijd ben ik niet veeleisend maar er zijn grenzen. Zolang de auto goedkoper is zal ik de auto blijven nemen (en in de prijs reken ik ook de minuten en uren die je verliest met wachten, vertragingen, missen van verbindingen etc etc). Mensen gebruiken de auto omdat ze simpelweg instappen en uitstappen waar ze moeten zijn zonder overstap of wachttijden

Het probleem is niet dat het OV niet goedkoop genoeg is. Dat treinen niet rijden in het weekeinde is het probleem, en dat het OV niet geïntegreerd is. In feite zou jij nooit de bus naar de stad hoeven te nemen.

Zo organiseer je goed OV:
Op de lijn Antwerpen Boom zou eigenlijk elke halfuur een trein moeten rijden. Dat van 6 uur 's ochtends tot kort na middernacht, 7 dagen per week, 12 maanden per jaar. Tijdens de spits elk kwartier.
In elke station langs die lijn wachten dan shuttlebussen op die treinen, die de reizigers dan over de verschillende woonwijken in de buurt verdelen. Die bussen rijden telkens een "lus" die zo getimed is dat ze net op tijd voor de volgende trein op het station zijn.
Je reis naar 't stad ziet er dan zo uit:
- Je loopt naar de bushalte, en koopt daar een "retourtje Antwerpen". Dat geeft je recht op een H/T reis vanaf die halte met bus en trein naar Antwerpen, en de hele dag onbeperkt gebruik van het OV in Antwerpen zelf.
- Je stapt op de bus, en rijd naar het station. Daar neem je drie minuten nadat je uit de bus gestapt bent de trein naar Antwerpen.

Van een plek 15km ten Zuidoosten naar Antwerpen zou niet meer dan 30 minuten mogen duren.

Dergelijk OV mag zelfs iets duurder zijn. In Zwitserland is het OV een stuk duurder dan in België en toch wordt het meer gebruikt. Zürich is een stad ter grootte van Antwerpen. Het OV vervoert in Zürich dagelijks ongeveer twee keer de bevolking van het Kanton, het wordt dus gebruikt.
Als OV goed is, dan moet het immers niet meer met de marginale kost van een auto concurreren, maar met de totale kost. Mensen kiezen er als het OV goed is immers voor om helemaal geen auto te hebben, en vergelijken dan de preis van een abonnement met de maandelijkse vast en variabele kost van het bezitten van een auto. Want een auto is eigenlijk erg duur. Als ik naar mijzelf kijk, en hoe goed ik er op dit moment financieel voor sta dan is dat voor een flink deel te danken aan het feit dat ik nooit een auto bezeten heb.

Nynorsk
3 oktober 2010, 11:31
20 euro? Rijd je op lucht mischien? Een auto kost zo'n 0,50 euro per km, dus met 20 euro kom je zo0n 40 km ver.

amai, wa voor auto is dat?
een volle tank kost me 40 euro.
Daar rijd ik 700km ver mee.

Zwitser
3 oktober 2010, 11:40
amai, wa voor auto is dat?
een volle tank kost me 40 euro.
Daar rijd ik 700km ver mee.

En je auto zelf heeft dus niks gekost, je heb je verzekering geheel gratis, betaalt geen belasting, parkeert altijd gratis en ook het onderhoud kost je dus niks?

Nynorsk
3 oktober 2010, 12:20
En je auto zelf heeft dus niks gekost, je heb je verzekering geheel gratis, betaalt geen belasting, parkeert altijd gratis en ook het onderhoud kost je dus niks?

'k heb dat ooit eens uitgerekend - dan kwam ik nog aan geen 25 cent / km.
maar die kosten zijn uiteindelijk vaste kosten.
enkel onderhoud kost meer als je vaak rijdt, en uiteindelijk zul je wat rapper een nieuwe nodig hebben. maar dan nog blijft het veel goedkoper dan wat hierboven staat.

Ik kan niet met de fiets naar 't werk of naar de supermarkt - chronische pijn verhindert dat nogal. Ik ben al halfdood als ik de inhoud van mijn karretje in m'n auto heb gelegd, dan moet het er nog eens uit ook bij thuiskomst. Als ik dat zou moeten meesleuren op openbaar vervoer kan ik de rest van de dag wel vergeten.

ik kan een gratis trein- en bus abonnement krijgen van 't werk maar momenteel ga ik ook nog met de auto. en ja, ik heb iedere dag file.
maar aangezien ik nu nog hele weekends werk, moet ik iedere keer nen halve verhuis doen. gebeurt nogal vaak dat ik, toegekomen op de parking, mijn gerief in twee of drie keer moet binnenbrengen. 'k zie nie goed in hoe ik dat zou moeten organiseren met openbaar vervoer.

voor m'n job heb ik trouwens sowieso een auto nodig - de dekking van het OV is gewoon te klein. Als je ergens op de boerenbuiten moet geraken: veel succes met het OV... Ik zou ook niet weten hoe een mens zonder chronische pijn bijv. drie grote testkoffers tegelijkertijd kan dragen. Is ook niet echt een goeie time-management: drie uur in surplus op het OV gaan zitten is drie uur niet gewerkt. Da's gewoon een halve dag foetsie! En dan 's avonds die drie uur inhalen zeker? nee bedankt.

Vroeger moest ik vaak op stap met heel duur materiaal en met persoonlijke dossiers van cliënten. ik stap daar niet graag mee op OV.

Ook nu: een rugzak vol verbeterde examens? wat als je rugzak gestolen wordt? zeg nu niet dat het niet voorkomt eh, ik ken verschillende mensen die al bestolen zijn op een trein of in een station. Nee, als ik dat soort materiaal mee heb, ga ik met de auto. De kans op een carjacking is redelijk klein gezien mijn onnozel voiture.

Nope, ik heb een auto nodig. En dan komt een 'extra' verplaatsing met de auto me toch wel goedkoper uit dan OV. Naar grote steden ga ik wel meestal met het OV. Om parkeer- en file problemen te vermijden. Maar een uitstapje naar het winkelcentrum hier vlakbij? Met de auto: 15 min door en terug, + ik kan gerief tussentijds in m'n auto leggen. Met de bus: 1u20 minuten, en ik moet een hele tijd zeulen met m'n gerief, én ik kan het niet combineren met supermarktbezoek.

MaGNiFiCaT
3 oktober 2010, 14:19
Openbaar vervoer is enkel goed in de grote steden waar metro's ed zijn.
Ik kan absoluut niet zonder wagen, waar ook in België.
De enige plaats waar ik het openbaar vervoer gebruik -tijdens vrijetijdsbesteding- is in Brussel. Daar ben je beter af met de metro, tijdens de dag.

brother paul
3 oktober 2010, 14:52
Je kan je afvragen wie de onnozelaars zijn; degenen die zonder ook maar even na te denken “als kippen zonder kop” blijven rondrijden tot ze daarbij zelf zware gezondheidsschade oplopen ( zie vb Teheran of tal van andere steden waar de auto in opkomst is ( Peking enz )) of zichzelf vast rijden of degenen die zich daar wel vragen bij stellen en oplossingen trachten te vinden voor de mobiliteitsproblematiek en aanverwante problemen.

BLue Sky, ale iedereen heeft toch de vrijheid om te rijden wanneer hij wil ? Net zoals een alcohilieker steuntrekker de vrijheid heeft om zijn steun op te zuipen... ?

Ik heb het al gezegd, groen zijn, is nu precies niet een dictatuur gaan instellen. Redeneer eens vanuit evenwichten en hoe je die kunt verschuiven in het voordeel.

COncreet:
als je wilt dat ze in brussel minder rijden, hef een city taksv an 10euro. Elke pendelaar zal de trein nemen of electrisch naar stad pendelen.. trouwens ik zou dat aanraden dat ze dit doen in Belgie, gezien de europese voorbeeldfunctie die ze hebben.

als je wilt dat men met nieuwere auto's rijdt die minder verbruiken, dan moet je het verbruik meer belasten. Echt gewoon diesel verdubbelen.

Als je wilt dat de huisverwarming, die notabene 60% van het gezinsverbruik uitmaakt, wordt verminderd, dan moet je inderdaad de aardgas verdubbelen in kostprijs; Iedereen zal zijn verbruik wel halveren.

Als je wilt dat de consumptie van energieintensieve producten zakt, dan moet je gewoon de energie in die goederen opgestapeld belasten.... Dan consumeert iedereen minder energieintensieve producten..

Echt moeilijk is economie niet hoor. Trouwens ik zou ze aanraden van die pistes te bewandelen, want de belastingen gaan ze toch eens moeten optrekken voor die staatsschulden af te betalen, en het zal op een of andere manier moeten komen van alles die vasthangt aan Belgie of zeg maar netwerk, electriciteit, water, gas, wegennetwerk etc

guido 007
3 oktober 2010, 15:24
en betert dat voor Progedy nu daar die 90€ van den trein nog bovenop komt ?

uw redering leert éénieder die een auto bezit ... hem altijd, maar dan ook altijd en zo veel mogelijk te gebruiken ... dan daalt de prijs per km immers.

een heel dikke 2

guido 007
3 oktober 2010, 15:25

Dan heb je nog de tijdwinst.

guido 007
3 oktober 2010, 15:28
Dan moet je eerst nog aan het station geraken. Gedurende de werkweek is dat voor sommigen misschien nog te doen. Als je geen rekening houdt met de verloren tijd. Maar daarbuiten ben je toch aangewezen op een wagen. En als je toch een wagen moet kopen, kan je die maar beter gebruiken. Indien meer mensen dicht bij huis geschikt werk konden vinden zouden minder mensen met een auto rijden.
.

Probeer inderdaad je wagen maar eens te parkeren aan het station van Genk.
De bus is al helemaal geen oplossing om tot aan het station te geraken, tenzij je tijd hebt, heel veel tijd en 's avonds op tijd terug bent voor de laatste bus.

guido 007
3 oktober 2010, 15:32

Waarom moeten degenen, die hun auto nodig hebben om ermee te gaan werken, nog eens extra betalen voor degenen die niet willen werken?

Ik weet niet of je het begrijpt, maar het is vooral de kleine man die ze viseren, dan kan de grote op zijn gemak overal geraken met zijn slee. MAW, geen file meer voor de rijkeluiszak.

kiko
3 oktober 2010, 16:04
Van Leuven naar Oostende is het doet de trein er 1 uur en 40 minuten over.
De afstand van Leuven naar Oostende bedraagt ca. 145 km, dus het is perfect mogelijk dat jij met de auto er sneller over doet, maar veel zal dat niet zijn, tenzij je een heel zware voet hebt, een autosnelweg die vertrekt van bij jou thuis en je rechtstreeks naar je bestemming brengt, waar een gratis privé-parking ter jouwer beschikking staat.

guido 007
3 oktober 2010, 16:15
De afstand van Leuven naar Oostende bedraagt ca. 145 km, dus het is perfect mogelijk dat jij met de auto er sneller over doet, maar veel zal dat niet zijn, tenzij je een heel zware voet hebt, een autosnelweg die vertrekt van bij jou thuis en je rechtstreeks naar je bestemming brengt, waar een gratis privé-parking ter jouwer beschikking staat.

En de trein stopt ook bij ons voor de deur hé.

kiko
3 oktober 2010, 18:09
En de trein stopt ook bij ons voor de deur hé.
Er zijn zeer veel mensen die zeer dicht bij een station wonen, dus ik begrijp je standpunt niet echt.

Nynorsk
3 oktober 2010, 18:33

rechtstreekse verbindingen zijn inderdaad redelijk snel.
maar je moet ook in dat station geraken.
een bus die 40 min. doet over iets waar je ook 10 min. over kan doen, wachten in het station tot de trein komt, en hop, je bent een uur meer kwijt dan dat je gewoon de auto had gepakt.

guido 007
3 oktober 2010, 18:37
Er zijn zeer veel mensen die zeer dicht bij een station wonen, dus ik begrijp je standpunt niet echt.

Inderdaad, iedereen woont op wandelafstand van het station.
In dezelfde onzinnige stelling beweer ik dan dat iedereen zeer kort bij een oprit van een autostrade woont, want ik reageerde hier op (in het rood)

Oorspronkelijk geplaatst door kiko

De Prodigy
3 oktober 2010, 19:31
De afstand van Leuven naar Oostende bedraagt ca. 145 km, dus het is perfect mogelijk dat jij met de auto er sneller over doet, maar veel zal dat niet zijn, tenzij je een heel zware voet hebt, een autosnelweg die vertrekt van bij jou thuis en je rechtstreeks naar je bestemming brengt, waar een gratis privé-parking ter jouwer beschikking staat. Ik denk dat het antwoord hier gegeven is. Idd je heb 10 minuten nodig om aan de busstop te geraken; dan wachten op die bus; dan 30min op de bus; station wachten; dan de trein nemen; aan de kust de tram nemen.... De trein stop idd niet voor mijn deur. Ik ben echt niet van slechte wil als ik dit vertel. Maar met de wagen ben ik er veel sneller en verbruik ik voor 20 euro diesel.

From_Vlaanderen
3 oktober 2010, 21:52
Nogal ja. Net als een centrum voor pharmacie (Pharmacia en Alcon); voeding (Spiers [distributiecentrum voor chiquitabananen in België], brouwerij Duvel - Moortgat, Beijers Koffie, en Devos Lemmens); Kleding (distributiecentrum van H&M), kantoor (distributiecentrum van Viking Direct), etc...
Maar wat is de link tussen jou post en het belabberde openbaar vervoer in mijn gemeente?

Een degelijk openbaar vervoer zou alleen maar in de weg rijden.

Bruno
3 oktober 2010, 22:09
Ik heb ook zo mijn redenen om gezinsuitstapjes liever met de wagen te doen:

Ik heb 2 kleine kinderen die onderweg regelmatig een koek krijgen en hun flesje. Ik heb het al meegemaakt dat de treinbegeleider mij aansprak om te melden dat eten op de trein niet toegelaten is ,of ik graag een overlastboete wou krijgen?
Ook een leuke belevenis trouwens als je met een kinderwagen en een luiertas het OV wil nemen! De modale gebruiker bekijkt je alsof je een debiel bent, slechts weinigen voelen zich geroepen om plaats te maken en *ls ze het dan doen , doen ze het tergend traag met ronduit gevaarlijke gevolgen! Je kan dan nl kiezen : ofwel duw je eerst je kinderwagen op de tram dan je oudere kind en dan klim je er zelf in, ofwel eerst je oudste erop dan de kinderwagen en jezelf. En dan moet je maar hopen dat de deur niet dichtgaat terwijl jij nog aan het wachten bent tot die scholieren met hun rugzakken uit de weg gestommeld zijn!

Laat dan de groene jongens maar leuteren , ik stop de kindjes mooi in hun daartoe bestemde autostoeltjes, de buggie kan zonder hem dicht te klappen in de koffer (monovolumewagen) en de kindjes kunnen onderweg hun koekje eten en morsen dat het een lieve lust is, dat stofzuig ik later wel weer op!

Ook voor het woon-werkverkeer gaat dit op. Ik ben dan ook nog eens sneller ter plaatse dan met het OV, en parkeergeld betaal ik niet, want ik stop nergens langer dan 10 minuten (afzetten kinderen bij oma en school) en op het werk parkeer ik ook gratis.

filosoof
3 oktober 2010, 22:29
Dan moet je eerst nog aan het station geraken. Gedurende de werkweek is dat voor sommigen misschien nog te doen. Als je geen rekening houdt met de verloren tijd. Maar daarbuiten ben je toch aangewezen op een wagen. En als je toch een wagen moet kopen, kan je die maar beter gebruiken.

Indien meer mensen dicht bij huis geschikt werk konden vinden zouden minder mensen met een auto rijden.

Indien meer mensen dicht bij huis geschikt werk konden vinden zouden minder mensen met een auto rijden. Ik heb mijn eerste woonst gekozen in functie van mijn werk.
Elke keer ik van werklocatie veranderde ben ik verhuisd. Ik heb ooit bedankt voor een bevordering omdat die mij zoveel km ver zou verplichten te werken en ik verhuizen op dat moment niet zag zitten.

Een aantal collegas namen dat wel aan en gingen de snelweg of de forenzentrein vullen.
Ze bouwden een huis voor elk van hun kinderen in hun dorp, zodat die ook de snelweg of de forenzentrein gingen vullen.

From_Vlaanderen
3 oktober 2010, 22:35
Ik vind met de wagen rijden tamelijk leuk, vooral offroad vind ik enorm leuk.
Ik rij nooit tegen mijn goesting met de wagen. Echt niet.

filosoof
3 oktober 2010, 22:39
Ik vind met de wagen rijden tamelijk leuk, vooral offroad vind ik enorm leuk.
Ik rij nooit tegen mijn goesting met de wagen. Echt niet.Vroeger reed ik ook graag en maakte ik al eens een rit voor 't plezier. Vroeger, toen de dieren nog spraken...

filosoof
3 oktober 2010, 22:44
Ik denk dat het antwoord hier gegeven is. Idd je heb 10 minuten nodig om aan de busstop te geraken; dan wachten op die bus; dan 30min op de bus; station wachten; dan de trein nemen; aan de kust de tram nemen.... De trein stop idd niet voor mijn deur. Ik ben echt niet van slechte wil als ik dit vertel. Maar met de wagen ben ik er veel sneller en verbruik ik voor 20 euro diesel.20 euro diesel, + verzekering +onderhoud+een garage + wegenbelasting + om de 4 of 7 jaar 20.000 of meer € voor een nieuwe+B.I.V +onderhoud+een garage+..

Nynorsk
3 oktober 2010, 22:49
20 euro diesel, + verzekering +onderhoud+een garage + wegenbelasting + om de 4 of 7 jaar 20.000 of meer € voor een nieuwe+B.I.V +onderhoud+een garage+..

luxebeest.
de mijne heeft me rond de 4000 euro gekost en gaat al bijna 5 jaar mee, en is nog steeds in goeie conditie.

Nynorsk
3 oktober 2010, 22:50
Ik heb mijn eerste woonst gekozen in functie van mijn werk.
Elke keer ik van werklocatie veranderde ben ik verhuisd. Ik heb ooit bedankt voor een bevordering omdat die mij zoveel km ver zou verplichten te werken en ik verhuizen op dat moment niet zag zitten.

Een aantal collegas namen dat wel aan en gingen de snelweg of de forenzentrein vullen.
Ze bouwden een huis voor elk van hun kinderen in hun dorp, zodat die ook de snelweg of de forenzentrein gingen vullen.

en mevrouw filosoof? ook iedere keer van werk veranderd dicht bij jouw locatie? de kinderen iedere keer van school veranderd?

guido 007
4 oktober 2010, 04:44
Ik werk om te leven.
Waar ik woon heb ik zeer veel sociale contacten en voel ik me goed. Ik zou niet weten waarom ik zou moeten verhuizen, zeker niet voor een job.

guido 007
Ik werk om te leven.
Waar ik woon heb ik zeer veel sociale contacten en voel ik me goed. Ik zou niet weten waarom ik zou moeten verhuizen, zeker niet voor een job.

guido 007
Ik werk om te leven.

guido 007
Ik werk om te leven.

brother paul
4 oktober 2010, 07:01
20 euro diesel, + verzekering +onderhoud+een garage + wegenbelasting + om de 4 of 7 jaar 20.000 of meer € voor een nieuwe+B.I.V +onderhoud+een garage+..

zieje filosoof, daarom dat ze ALLE kostenZOVEEL mogelijk moeten inbouwen in de brandstof

Stel u voor: 1 euro diesel + 0.3euro rijtaks + 0.3euro omnium verzekering + 0.3euro CO2taks

Dan zou Mr zeggen, ik rij naar de kust voor 40euro, en de trein is even duur.

Schelfie
4 oktober 2010, 08:20
Een degelijk openbaar vervoer zou alleen maar in de weg rijden.

:-) . Moet toegeven dat ik de bussen vervloek tot i nde eeuwigheid der tijden. Er iets niets zo irritant dan een traag monster dat om de 5 botten moet stoppen voor een (bijna) leeg kot en dat met een slakkengangetje over de weg tuft. Zit daar maar eens achter. Je kan niets zien, je kan het niet voorbij steken,... Immens fustrerend. En stinken dat dat doet. Milieuvriendelijker? Hah!

Zwitser
4 oktober 2010, 13:26
Ik heb ook zo mijn redenen om gezinsuitstapjes liever met de wagen te doen:

Ik heb 2 kleine kinderen die onderweg regelmatig een koek krijgen en hun flesje. Ik heb het al meegemaakt dat de treinbegeleider mij aansprak om te melden dat eten op de trein niet toegelaten is ,of ik graag een overlastboete wou krijgen?
Ook een leuke belevenis trouwens als je met een kinderwagen en een luiertas het OV wil nemen!

Het OV laat hier een kans liggen. Bij mij hier in Zwitserland is dat toch anders. Vooraan in de trein een speciale gezins wagen met speeltuin. Instap op perronniveau en veel ruimte voor kinderwagens. WC's met een luierverversingstafel, en geen enkel treinbegeleider die je zal proberen wijs te maken dat je niet mag eten op de trein...
(Overigens in België mag je ook gewoon eten op de trein hoor...)
Het probleem in België is dat OV te goedkoop is. Geen wonder dat het dan ook niet veel waard is.

Zwitser
4 oktober 2010, 13:31
Ook nu: een rugzak vol verbeterde examens? wat als je rugzak gestolen wordt? zeg nu niet dat het niet voorkomt eh, ik ken verschillende mensen die al bestolen zijn op een trein of in een station. Nee, als ik dat soort materiaal mee heb, ga ik met de auto..

Vind ik wel een beetje een vreemd argument. Alsof er niks uit auto's gestolen wordt.

Zwitser
4 oktober 2010, 13:32
Ik rij nooit tegen mijn goesting met de wagen. Echt niet.

Ik rijd ook nooit tegen mijn goesting met een auto hoor :-)

Zwitser
4 oktober 2010, 13:41
[QUOTE=Anna List;5008362]jouw redenering gaat alleen op als je mij kan garanderen dat ik altijd overal geraak zonder al te grote minpunten (wachttijden, onbereikbare plaatsen, ontoelaatbaar lange trajecttijden)
[quote]
Dan moet jij mij eerst wel eens aantonen dat jij werklijk overal moet kunnen zijn. De meeste mensen hebben hier geen behoefte aan.
De meeste mensen hebben behoefte aan de mogelijkheid naar een supermarkt te gaan, maar hoeven niet toegang te hebben tot elke supermarkt in België.

Dat is een beetje het propleem wanneer personen die het gewoon zijn alles met de auto doen overwegen eventueel het OV te gebruiken. Je kan je niet blind staren op wat je vroeger deed. Je moet inderdaad je verplaatsingsgedrag veranderen.
Ik ga niet naar de supermarkt die het makkelijkst met de auto te bereiken is. Ik ga naar de supermarkt in het station waar ik elke dag van de trein stap om de bus naar huis te nemen. De NMBS laat hier overigens een hoop kansen liggen. Ze kunnen hier wat van de Zwitsers leren.
De kinderen hoef ik niet naar school te brengen. Die gaan gewoon te voet.
Ik ga uit in dat deel van de stad waar de buslijn waar ik langs woon doorheen passeert. die bus rijd overigens doordeweeks tot kort na middernacht, in tijdens het weekeinde de hele nacht.
En als ik dan echt eens ergens moet zijn waar geen OV komt, dan huur ik een auto. Ik doe aan autodelen, en dat werkt uitstekend. (Ik doe overigens ook aan bootdelen :-)

'k Wil maar zeggen, OV dat zo bruikbaar is dat het mogelijk is om zonder auto te leven is geen fysische onmoglijkheid. En de hoop geld die ik er mij in mijn leven al mee gespaard heb laat me toe om dingen te doen die pas echt leuk zijn. Zoals eens een weekeindje een echt leuke auto huren :-)

Jantje
4 oktober 2010, 14:07
Hoe deden de mensen het vroeger dan toen ze nog geen of later misschien maar één auto hadden. Waarom volharden de mensen er koppig in om toch maar steeds weer de auto te nemen, desnoods ten koste van alles en iedereen. Is het opvoeding? Is het gewoonte? Is het tunnel vision of bekrompenheid?

Hieronder een mooi voorbeeld waartoe dat kan leiden en hoe de mensen zelfs in deze situaties gewoon blijven doorrijden alsof er niets aan de hand is. Vindt u dit ook zo verbluffend?

Omdat de auto een prestige voorwerp is en omdat de mensen word wijsgemaakt dat ze zich veel moeten verplaatsen en allerlei zaken moeten doen om een echt leven te leiden.

Heb laatst nog een dame gehoord, die haar kinderen maar snel met de auto kwam halen aan school en dan snel moest doorrijden, want ze moesten op tijd zijn, en met de fiets zouden ze het nooit halen, voor de .....
Ja, mensen lach niet, ze nam snel de auto om op tijd te komen op de fitnes waar ze aan haar conditie ging gaan werken samen met de kinderen.

Een andere dame hoorde ik ooit zeggen dat ze de auto gebruikt omdat ze het te gevaarlijk vind om met haar kinderen naar schoolte fietsen, terwijl ze op slechts 500 meter van school woont en nergens moet oversteken en het fietspad achter een beek en een rij bomen ligt.

Daarnaast heb ik ooit mannen horen vertellen dat ze met de wagen gingen werken omte verhinderen dat hun vrouw er mee reed, want hun wagen was een pakgroter dan die van madam en als ze er ergens mee tegen rijd kost dat een pak meer.

Voor de mens is elke verklaring waarom de wagen word gebruikt, zelfs de meest onzinninge en absurde verklaringen worden gebruikt, zolang men maar kan tonen dat men een wagen heeft die veel geld heeft gekost.

Eigenzinnig
4 oktober 2010, 14:15
Ik werk om te leven.
²

Die jobverhuis cultuur bestaat alleen yuppies in onze contreien..

Ik heb trouwens bijna 20 jaar met collectief (bedrijfs)vervoer gereden..nu niet meer omdat het zo goed als verdwenen is..

Steve_M
4 oktober 2010, 14:21
Ja, mensen lach niet, ze nam snel de auto om op tijd te komen op de fitnes waar ze aan haar conditie ging gaan werken samen met de kinderen.

Ik ga altijd met de auto naar het zwembad. Buiten de spits, kan ik lekker doorscheuren en sta ik daar op vijf minuten. Mijn baantjes trekken, hop terug in de auto met mijn natte kop en vijf minuten later ben ik weer thuis. Ik zou dat ook kunnen lopen, maar dan ben ik veel meer tijd kwijt.

Nynorsk
4 oktober 2010, 14:40
Vind ik wel een beetje een vreemd argument. Alsof er niks uit auto's gestolen wordt.

je steekt dat in een afgesloten koffer, het zit in een voertuig in beweging.
ik ken persoonlijk niemand die al gecarjackt is.
inbraken in onbewaakte auto's, ja, maar je laat dat gerief er niet inzitten eh.

ik ken er een aantal die al dingen gestolen zijn op de trein (waarvan 2 personen die zo hun laptop zijn kwijtgespeeld, en ene die er flink voor moeten vechten heeft en een week niet kon gaan werken).
er staan dus heel persoonlijke gegevens op die laptops eh. niet alleen van jezelf, maar belangrijker: van je cliënten. ik vind het absoluut te vermijden dat je die dingen open en bloot in 't openbaar meeneemt. Beveiligen met paswoorden is ook niet waterdicht.

Eén van m'n ex-collega's is haar laptop gewoon gepikt terwijl ze er in de trein op zat te werken. Gewoon, woef, vanonder haar neus gesnokt. Ik wil dat echt nie meemaken zenne :? In de koffer van m'n auto zit hij dan toch een pak veiliger terwijl ik me verplaats.

Uitsluiten kun je natuurlijk nooit. En hij kan ook thuis gepikt worden.

filosoof
4 oktober 2010, 15:04
je steekt dat in een afgesloten koffer, het zit in een voertuig in beweging.
ik ken persoonlijk niemand die al gecarjackt is.
inbraken in onbewaakte auto's, ja, maar je laat dat gerief er niet inzitten eh.

ik ken er een aantal die al dingen gestolen zijn op de trein (waarvan 2 personen die zo hun laptop zijn kwijtgespeeld, en ene die er flink voor moeten vechten heeft en een week niet kon gaan werken).
er staan dus heel persoonlijke gegevens op die laptops eh. niet alleen van jezelf, maar belangrijker: van je cliënten. ik vind het absoluut te vermijden dat je die dingen open en bloot in 't openbaar meeneemt. Beveiligen met paswoorden is ook niet waterdicht.

Eén van m'n ex-collega's is haar laptop gewoon gepikt terwijl ze er in de trein op zat te werken. Gewoon, woef, vanonder haar neus gesnokt. Ik wil dat echt nie meemaken zenne :? In de koffer van m'n auto zit hij dan toch een pak veiliger terwijl ik me verplaats.

Uitsluiten kun je natuurlijk nooit. En hij kan ook thuis gepikt worden.Of gewoon op je werk, tijdens een hygiënische pauze.

filosoof
4 oktober 2010, 15:09
zieje filosoof, daarom dat ze ALLE kostenZOVEEL mogelijk moeten inbouwen in de brandstof

Stel u voor: 1 euro diesel + 0.3euro rijtaks + 0.3euro omnium verzekering + 0.3euro CO2taks

Dan zou Mr zeggen, ik rij naar de kust voor 40euro, en de trein is even duur.En via de brandstofaccijns is er direct rekeningrijden: wie meer rijdt met een prestigebak betaalt ook meer. Geen poorten, geen ingebouwde GPS, geen volledige administratie etc nodig.

filosoof
4 oktober 2010, 15:18
en mevrouw filosoof? ook iedere keer van werk veranderd dicht bij jouw locatie? de kinderen iedere keer van school veranderd?
Ik zocht mijn eerste werkgever oa in functie van de gemeente waar mijn vrouw werkte. en veranderde zo weinig mogelijk: jobhoppen is voor yuppies IMHO.
Héél in 't begin was er een verplaatsingsprobleem maar geen kinderen. Toen ben ik 2 of 3 jaar gaan wonen waar zij werkte. In Turnhout. Geen prettige periode.
De school werd ook zo gekozen: in functie van haar werk.

filosoof
4 oktober 2010, 15:20
luxebeest.
de mijne heeft me rond de 4000 euro gekost en gaat al bijna 5 jaar mee, en is nog steeds in goeie conditie.5 jaar? Nieuw dus. De onze is 12 en is nog steeds in goeie conditie. Ik gebruik 'm nooit, dus is 't ongeveer die van mijn vrouw. ;-)

Ja, toen ik terug naar Brussel verhuisde hebben we 'logies' bij de metrostations gezocht en gevonden. "metro + supermarkt dichtbij waren de éérste vereisten.

Sfax
4 oktober 2010, 15:27
Het OV laat hier een kans liggen. Bij mij hier in Zwitserland is dat toch anders. Vooraan in de trein een speciale gezins wagen met speeltuin. Instap op perronniveau en veel ruimte voor kinderwagens. WC's met een luierverversingstafel, en geen enkel treinbegeleider die je zal proberen wijs te maken dat je niet mag eten op de trein...
(Overigens in België mag je ook gewoon eten op de trein hoor...)
Het probleem in België is dat OV te goedkoop is. Geen wonder dat het dan ook niet veel waard is.

Voila

Reken de gerust de reële prijs van het OV door aan zijn gebruikers, ipv dat zoals vandaag te gebruiken als een bodemloze put voor belastingsgelden.

filosoof
4 oktober 2010, 15:39
Ik rij nooit tegen mijn goesting met de wagen. Echt niet.Ik rijd ook nooit tegen mijn goesting met een auto hoor :-)Bedankt!
Als 't kan neem ik liever 't OV.
Vooral sinds ik enkele malen verkeersagressie meemaakte en ook eens een gesprongen linker voorband heb moest wisselen langs een drukke baan na donker (tgv wéér eens te veel overuren die dag) met de vrachtwagens op 20 cm achter mij. :-P
D*n pas weet je wat "onveiligheidsgevoel" écht is.

Dan toch liever 10' wachten op bus of tram en een stuk te voet. J*, allochtonen mogen er gerust bij. :-)

filosoof
4 oktober 2010, 15:45
²

Ik heb trouwens bijna 20 jaar met collectief (bedrijfs)vervoer gereden..nu niet meer omdat het zo goed als verdwenen is..Ik vermoed dat véél van degenen die elke dag aanschuiven op de Ring juist die yuppies zijn, die liever een blinkende job en blinkende auto tonen aan hun wereld dan de bus te nemen of te verhuizen.

illwill
4 oktober 2010, 15:56

Ik kan niet anders voor mijn werk....

illwill
4 oktober 2010, 15:57

Men keek ook minder tv....so?

Weet je hoeveel energie jij verbruikt door op forums berichten te posten per jaar?

Nynorsk
4 oktober 2010, 16:08
5 jaar? Nieuw dus. De onze is 12 en is nog steeds in goeie conditie. Ik gebruik 'm nooit, dus is 't ongeveer die van mijn vrouw. ;-)

Ja, toen ik terug naar Brussel verhuisde hebben we 'logies' bij de metrostations gezocht en gevonden. "metro + supermarkt dichtbij waren de éérste vereisten.

IK heb 'm 5 jaar.
Derdehands.
Denk niet dat je een nieuwe auto kunt kopen voor 4000 euro eh.

Nynorsk
4 oktober 2010, 16:09
Of gewoon op je werk, tijdens een hygiënische pauze.

deuren kunnen op slot...

Nynorsk
4 oktober 2010, 16:24
Ik zocht mijn eerste werkgever oa in functie van de gemeente waar mijn vrouw werkte. en veranderde zo weinig mogelijk: jobhoppen is voor yuppies IMHO.
Héél in 't begin was er een verplaatsingsprobleem maar geen kinderen. Toen ben ik 2 of 3 jaar gaan wonen waar zij werkte. In Turnhout. Geen prettige periode.
De school werd ook zo gekozen: in functie van haar werk.

Sja. Ik ben nu wel alleen, maar als ik iedere keer moest verhuizen...

Het zou mij een gelukkiger mens maken om dichter bij m'n familie te wonen, eerlijk gezegd. Dan woon ik nog verder van 't werk dan nu. Maar nu zie ik m'n familie nauwelijks, omdat het zo ver is. Helemaal geïsoleerd zitten in een dorp waar je niemand kent is toch ook niet alles.

Maar als je een partner hebt moet je toch kiezen eh: ofwel woon je dicht bij het ene werk, ofwel dicht bij het andere. Tenzij je niet samenwoont, natuurlijk. Kinderen zou ik niet iedere keer van school willen veranderen. Iedere keer weer verhuizen, weer nieuwe vriendschappen,... De invloed van goeie lange-termijnvriendschappen op kinderen is heel groot, en ik zou hen dat niet willen ontnemen.

brother paul
4 oktober 2010, 17:37
²

Ik heb trouwens bijna 20 jaar met collectief (bedrijfs)vervoer gereden..nu niet meer omdat het zo goed als verdwenen is..

in feite is dat niet juist: iemand die wil steuntrekken verhuist best naar wallonie bvb. Veel minder kans op controle, veel betere service, veel minder kans op werk, goedkoper wonen dus je houdt netto meer over.

Dus volgens mij bestaat er ook zoiets als sociale migratie: definitie: een migratiestroom die op gang komt door de sociale systemen die een land voert, waarbij een 'persoon' zijn netto inkomen maximaliseert

guido 007
4 oktober 2010, 18:44
En via de brandstofaccijns is er direct rekeningrijden: wie meer rijdt met een prestigebak betaalt ook meer. Geen poorten, geen ingebouwde GPS, geen volledige administratie etc nodig.

Op voorwaarde dat het Openbaar Vervoer in verhouding dezelfde kosten moet betalen. Ook subsidies voor het OV schaffen we af. In Hasselt zijn de bussen gratis, dit is iets wat dus niet kan.

From_Vlaanderen
4 oktober 2010, 20:18
Bedankt!
Als 't kan neem ik liever 't OV.
Vooral sinds ik enkele malen verkeersagressie meemaakte en ook eens een gesprongen linker voorband heb moest wisselen langs een drukke baan na donker (tgv wéér eens te veel overuren die dag) met de vrachtwagens op 20 cm achter mij. :-P
D*n pas weet je wat "onveiligheidsgevoel" écht is.

Dan toch liever 10' wachten op bus of tram en een stuk te voet. J*, allochtonen mogen er gerust bij. :-)

Als ge nooit uit den bocht gaat, dan is dat een teken dat ge niet rap genoeg gaat.
Ge moet ook niet te rap uit den bocht gaan, anders pakt ge nen schrik. Als ge diene schrik hebt, moet ge zo rap mogelijk terug in de wagen kruipen.

Zwitser
6 oktober 2010, 12:21
Op voorwaarde dat het Openbaar Vervoer in verhouding dezelfde kosten moet betalen. Ook subsidies voor het OV schaffen we af. In Hasselt zijn de bussen gratis, dit is iets wat dus niet kan.

OV heeft wel een positieve externaliteit, dus subsidie is wel te recthvaardigen. Maar het moet inderdaad redelijk zijn. Een kostendekkingsgraad van pakweg 2/3 is zeker haalbaar. (Nu haalt De Lijn maar een procent of 5...)

pajoske
6 oktober 2010, 16:48
OV heeft wel een positieve externaliteit, dus subsidie is wel te recthvaardigen. Maar het moet inderdaad redelijk zijn.

Beperkte subsidie in beperkte gebieden. Maar zonder de autobestuurder die geen mogelijkheid op OV heeft te straffen door hem overdreven te belasten.
Men doet altijd of openbaar vervoer het ideaal is. Maar die verbruiken ook brandstof, en geen klein beetje. Ook als er maar 3 passagiers op die bus zitten.

Men zou er beter aan doen werkgelegenheid maar ook ontspanning te decentraliseren. Een grote activiteit, denk aan rimpelrock, waarvoor mensen van heel ver moeten koen krijgt veel subsidie. De plaatselijke vereniging die een kleine activiteit organiseert moet dat meestal bekostigen met verdiensten uit eet-avonden enz..
Men zou beter die megaprojecten heel hoog belasten voor de overlast die ze bezorgen. En die inkomsten uitdelen aan projecten 'dicht bij huis'.

Marie van de koster
6 oktober 2010, 18:25
Ik ga altijd met de auto naar het zwembad. Buiten de spits, kan ik lekker doorscheuren en sta ik daar op vijf minuten. Mijn baantjes trekken, hop terug in de auto met mijn natte kop en vijf minuten later ben ik weer thuis. Ik zou dat ook kunnen lopen, maar dan ben ik veel meer tijd kwijt.
Oh, hoe sportief! Te lui om te voet te gaan, met de auto naar het zwembad dus, een hoop onnodige luchtvervuiling veroorzaken en dan achteraf vertellen : ik werd aan mijn conditie, ik ga zwemmen ... Ik ben gezond want ik zwem. Bedankt voor uw uitlaatgassen :x

guido 007
6 oktober 2010, 18:54
Beperkte subsidie in beperkte gebieden. Maar zonder de autobestuurder die geen mogelijkheid op OV heeft te straffen door hem overdreven te belasten.
Men doet altijd of openbaar vervoer het ideaal is. Maar die verbruiken ook brandstof, en geen klein beetje. Ook als er maar 3 passagiers op die bus zitten.

Men zou er beter aan doen werkgelegenheid maar ook ontspanning te decentraliseren. Een grote activiteit, denk aan rimpelrock, waarvoor mensen van heel ver moeten koen krijgt veel subsidie. De plaatselijke vereniging die een kleine activiteit organiseert moet dat meestal bekostigen met verdiensten uit eet-avonden enz..
Men zou beter die megaprojecten heel hoog belasten voor de overlast die ze bezorgen. En die inkomsten uitdelen aan projecten 'dicht bij huis'.

Een heel dikke 2

guido 007
6 oktober 2010, 18:54
Oh, hoe sportief! Te lui om te voet te gaan, met de auto naar het zwembad dus, een hoop onnodige luchtvervuiling veroorzaken en dan achteraf vertellen : ik werd aan mijn conditie, ik ga zwemmen ... Ik ben gezond want ik zwem. Bedankt voor uw uitlaatgassen :x

Het korst bijgelegen zwembad op 10 km.
Wat ver om te voet te gaan hé.

Marie van de koster
6 oktober 2010, 19:01

Ik reageerde op de post van Steve M die schreef:
"Ik ga altijd met de auto naar het zwembad. Buiten de spits, kan ik lekker doorscheuren en sta ik daar op vijf minuten. Mijn baantjes trekken, hop terug in de auto met mijn natte kop en vijf minuten later ben ik weer thuis."
Als het 5 minuten is met de auto (laat ons zeggen 7 minuten voor een normaal mens want hij "scheurt door") dan kan hij het gemakkelijk met de fiets doen.
10 km is overigens ook niet te ver om te fietsen.

guido 007
7 oktober 2010, 05:27
Ik reageerde op de post van Steve M die schreef:
"Ik ga altijd met de auto naar het zwembad. Buiten de spits, kan ik lekker doorscheuren en sta ik daar op vijf minuten. Mijn baantjes trekken, hop terug in de auto met mijn natte kop en vijf minuten later ben ik weer thuis."
Als het 5 minuten is met de auto (laat ons zeggen 7 minuten voor een normaal mens want hij "scheurt door") dan kan hij het gemakkelijk met de fiets doen.
10 km is overigens ook niet te ver om te fietsen.

Dat klopt, maar als je tijd beperkt is, en je verliest al meer dan een uur met de verplaatsing die je moet maken, vrees ik dat er van zwemmen niet veel meer in huis komt.

Soms moet een mens keuzes maken.

Ik schreef het korstbijgelegen, maar dat is niet het zwembad waar ik normaal ga zwemmen, mijn zwembad (waar ik ga zwemmen) ligt op ongeveer 15 km.

brother paul
7 oktober 2010, 07:11

met de fiets, dan doe je al 2 disciplines van een triathlon, te voet zou natuurlijk beter zijn

guido 007
7 oktober 2010, 08:20
met de fiets, dan doe je al 2 disciplines van een triathlon, te voet zou natuurlijk beter zijn

Ik heb de triathlon uitgevonden.

Ik fietste naar het zwembad.
Ik trok mijn baantjes.
Toen ik terug naar huis gwou gaan, was mijne fiets gepikt, ik ben toen te voet naar huis gegaan.

Zwitser
7 oktober 2010, 09:27

Ik vermoed dat hij hier gaat fitnessen:
http://yoga108.org/images/blog/2006/fitness_escalator.jpg

Cdude
7 oktober 2010, 09:35
Ik schreef het korstbijgelegen, maar dat is niet het zwembad waar ik normaal ga zwemmen, mijn zwembad (waar ik ga zwemmen) ligt op ongeveer 15 km.Oorspronkelijk geplaatst door guido 007
Wat ver om te voet te gaan hé.Korstjes moet je op eten. Wordt je sterk van ;-)

pajoske
7 oktober 2010, 11:08
Korstjes moet je op eten. Wordt je sterk van ;-)

Ter info: korst=streektaal voor het AN kortst.

PeterCC
11 oktober 2010, 10:00

Een auto is zonder twijfel de duurste vorm van transport. Toch weerhoudt dat er ons niet van om massaal voor die auto te kiezen. Zelfs de zware belastingsdruk op het bezit en het gebruik van een auto (gemiddeld een 2100€ belasting per jaar per auto, dat is meer dan een gemiddeld netto-maandinkomen) zorgt er niet voor dat het gebruik afneemt.
Die auto is ons dus heel wat waard. Blijkbaar beantwoordt die auto veruit het beste aan onze noden.
Ik vind dat het tijd wordt dat onze overheid die realiteit aanvaardt, stopt met steeds maar hogere lasten op het verkeer te heffen, stopt met massaal geld te pompen in alternatieven waar geen hond pap van lust, en zich bezint over de vraag hoe we er het beste van kunnen maken. If you can't beat them, join them.

AsGardSGO
12 oktober 2010, 01:09
Gewoonteverslaving en nog steeds betaalbaar..

Wees eerlijk en laat dat betaalbaar maar stillekes vallen; velen moeten krabben om hun "vrijheid" te houden. Zo zie ik al eens een mercedes E en S klasse of BMW 7 reeks bij de Lidl en Aldi staan of de Colruyt.

En zelfs vroeger koste een auto duur in aankoop in vergelijking met wat verdiend werd -omgerekend zo'n 15.000€ voor een middenklasser terwijl de aankoop nu al op gemiddeld 25.000€ ligt daarvoor.

Wel is de populariteit van de wagen inderdaad toe te schrijven aan de relative vrijheid die je hebt maar inderdaad ook het openbaar vervoer dat inefficient en even duur dan eigen vervoer. Ikzelf sta ook liever 2 uur in de file dan 2 uur van bus naar trein en tram of bus over te stappen om tussen een hoop allochtonen of autochtone te moeten zitten die zich niet generen hun jukebox/gsm keihard te ztten of luidruchtig te zitten bellen.
Zo ben ik steevast met de wagen op een 45min in het sportpaleis maar met het OV duurt me dat bijna 2 uur! En dan spreek ik nog over makkelijk bereikbare plaatsen.

guido 007
12 oktober 2010, 06:02
Wees eerlijk en laat dat betaalbaar maar stillekes vallen; velen moeten krabben om hun "vrijheid" te houden. Zo zie ik al eens een mercedes E en S klasse of BMW 7 reeks bij de Lidl en Aldi staan of de Colruyt.

En zelfs vroeger koste een auto duur in aankoop in vergelijking met wat verdiend werd -omgerekend zo'n 15.000€ voor een middenklasser terwijl de aankoop nu al op gemiddeld 25.000€ ligt daarvoor.

Wel is de populariteit van de wagen inderdaad toe te schrijven aan de relative vrijheid die je hebt maar inderdaad ook het openbaar vervoer dat inefficient en even duur dan eigen vervoer. Ikzelf sta ook liever 2 uur in de file dan 2 uur van bus naar trein en tram of bus over te stappen om tussen een hoop allochtonen of autochtone te moeten zitten die zich niet generen hun jukebox/gsm keihard te ztten of luidruchtig te zitten bellen.
Zo ben ik steevast met de wagen op een 45min in het sportpaleis maar met het OV duurt me dat bijna 2 uur! En dan spreek ik nog over makkelijk bereikbare plaatsen.

Waarom zou iemand met een Mercedes E en S klasse of BMW 7 reeks niet in de Lidl of Aldi mogen winkelen?

Vooroordelen???

brother paul
12 oktober 2010, 06:51

Volgens mij verslaan de wagens meer dan de index, en dat komt volgens mij omdat we gewoon veel meer auto beginnen kopen zijn...
Ik denk mee met de shwung van de technologie

Blue Sky
12 oktober 2010, 11:55
Een auto is zonder twijfel de duurste vorm van transport. Toch weerhoudt dat er ons niet van om massaal voor die auto te kiezen. Zelfs de zware belastingsdruk op het bezit en het gebruik van een auto (gemiddeld een 2100€ belasting per jaar per auto, dat is meer dan een gemiddeld netto-maandinkomen) zorgt er niet voor dat het gebruik afneemt.

Het probleem is net dat de auto verkeerd belast wordt. Hij wordt thans teveel belast op bezit en te weinig op gebruik. Er is dus te weinig zoveel verschil tussen de auto in de garage laten en ermee rondrijden. Men moet het dus gaan omkeren, minder vaste kosten, maar variabele in functie van het gebruik. Als men vb aan de pomp 3 x zoveel moet betalen als dat nu het geval is en men in het tankstation daar terplekke mee geconfronteerd wordt ( shocktherapie ), dan zal dat wel effect hebben en zal men zich bewuster en meer doordacht gaan verplaatsen en eventueel zelf voor alternatieven kiezen.

Die auto is ons dus heel wat waard. Blijkbaar beantwoordt die auto veruit het beste aan onze noden.
Ik vind dat het tijd wordt dat onze overheid die realiteit aanvaardt, stopt met steeds maar hogere lasten op het verkeer te heffen, stopt met massaal geld te pompen in alternatieven waar geen hond pap van lust, en zich bezint over de vraag hoe we er het beste van kunnen maken. If you can't beat them, join them

Deze fout heeft men in het verleden reeds gemaakt. Men verheerlijkte de auto, bouwde daarvoor een enorme infrastructuur uit zonder ook maar even stil te staan bij de negatieve gevolgen van die evolutie. Toen men echter geconfronteerd begon te worden met al de negatieve gevolgen van die motorisering ( onder meer de leefbaarheid, files en luchtvervuiling in steden ed ) is men het over een andere boeg gaan gooien en beginnen investeren in alternatieven in combinatie met het minder aantrekkelijk maken van koning auto..
Het is naïef en vooral kortzichtig te denken dat men maar moet berusten in het feit dat de burger enkel de auto smaakt en daarbij geen maatregelen dient te nemen ter ontrading van de auto of zonder daarbij te investering in alternatieven. Het verleden heeft al uitgewezen waartoe dit leidt. De mens is een gemakzuchtig wezen en kiest dan ook vaak voor de gemakkelijkste oplossing, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Bovendien heeft uw individuele keuze ook maatschappelijke gevolgen. Oh btw; tegen 2020 wordt verwacht dat de files meer dan gaan verdubbelen t.o.v. het referentiejaar 2007. Future looks bright!