PDA

View Full Version : Pas vanaf 24 jaar met een "zware" motor?


George
13 oktober 2010, 20:01
Europa en onze eigen superminister van verkeersveiligheid Etienne Schouppe hebben het weer voor elkaar.

Het is aan te bevelen voor elke beginnende motorrijder om te beginnen met een minder krachtige, vooral minder snelle machine maar dat heeft weinig te maken met leeftijd al speelt de onbezonnenheid op jongere leeftijd wel een rol maar in die zin zijn de motorrijders die starten of herstarten in hun midlifecrisis minstens een even groot gevaar voor zichzelf en anderen.

Als het om de veiligheid van het motorrijden gaat zou ik eerder criteria opleggen voor de opleiding en de examens en niet alleen voor de motorrijders zelf.

Maar europa en zeker onze minister, ex spoorman, weten immers beter wat goed is voor de veiligheid van motorrijden, veel beter dan bv. de motorrijders zelf of een organisatie als de MAG. Mag zet zit al jaaaren in voor de motorrijders en hun veiligheid maar volgens Europa zijn het slechts een stelletje dommeriken die niets van motorrijden afweten.

Bovendien, heb niet onmiddellijk kunnen terugvinden wat men verstaat onder zware motoren maar als dat zoals in het verleden gebaseerd is op cilinderinhoud zijn ze op zich al verkeerd bezig. Een 125cc racemachientje is immers sneller dan een 250cc chopper en dan heb ik het nog niet over de remmen, wegligging e.d. die al dan in verhouding zijn. Alleen al om te bepalen hoe "gevaarlijk" de ene motorfiets is t.o.v. de andere naar veiligheid toe.

Het belangrijkste is de bestuurder. Die kan je best zo goed mogelijk opleiden zodat hij of zij tenminste weet hoe je zo veilig mogelijk kan rijden met de motor. Daarna is het aan de motorrijder om z'n verantwoordelijkheid te nemen.

Ik heb al een paar honderdduizend km gereden met de motor en net als elke ander motorrijder weet ik bv dat de wegmarkeringen extra glad zijn. De instructeur waarbij ik ooit een opleiding heb gevolgd was ook instructeur voor de zwaantjes en zette zich ook in voor in allerhande commissies. Al hij dat durfde te beweren werd dat ontkent. Labotests hadden immer uitgewezen dat... Zo en door dergelijke mensen word beleid bepaald. Ik heb ook de indruk dat het op meerdere gebieden zo gaat.

Micele
13 oktober 2010, 20:25
Dat zal toch wel volgens de zuivere PK´s gaan, denk ik.

Maar bij Schouppe weet men idd nooit.

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/rijbewijs-voor-zware-motoren-pas-op-24-jaar/article-1194835111255.htm

Ontslagnemend federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil de minimumleeftijd om met zware motoren te mogen rijden optrekken tot 24 jaar. De Belgische motorbond reageert negatief.
...

De nieuwe regelgeving zou in 2013 van toepassing worden. De Belgische motorbond - de Motorcycle Action Group - is niet te spreken over het voornemen van Schouppe.
...
Tegen 2013 is Schouppe van het Belziektoneel verdwenen, hoogstens in Vlaanderen kan hij nog wat verderprutsen...

Mambo
13 oktober 2010, 20:36
Zeer goed initiatief.
Veel te veel doden en verminkten.

George
13 oktober 2010, 20:59
Dat zal toch wel volgens de zuivere PK´s gaan, denk ik.

Maar bij Schouppe weet men idd nooit.


Tegen 2013 is Schouppe van het Belziektoneel verdwenen, hoogstens in Vlaanderen kan hij nog wat verderprutsen...

Ik vrees van niet. Zuiver pk's zegt immers ook niet veel. De verhouding van het vermogen t.o.v. het gewicht is al belangrijker. En dan is er nog het koppel, het remvermogen enz. Met mijn 1100cc chopper kon ik ook 180 * 200 km/h rijden. Tegen die snelheid kon ik wel niet stoppen of vertragen zoals een sportievere tegen die snelheid kan. Maar je past je aan. Je houd meer afstand enz.

Alfred
13 oktober 2010, 21:30
Zeer goed initiatief.
Veel te veel doden en verminkten.

Ik vat het sarcasme niet, dus ik vermoed dat je niet goed leest (of wil lezen). Ik zal het even extra citeren en in het vet zetten:

Het is aan te bevelen voor elke beginnende motorrijder om te beginnen met een minder krachtige, vooral minder snelle machine maar dat heeft weinig te maken met leeftijd al speelt de onbezonnenheid op jongere leeftijd wel een rol maar in die zin zijn de motorrijders die starten of herstarten in hun midlifecrisis minstens een even groot gevaar voor zichzelf en anderen.

Als het voor jou prima is dat iemand op z'n 40-50ste de held wil uithalen met een bromfiets, dan kan die dat nog steeds, want hey, die is ouder dan 24 en al die levenswijsheid zal hem wel redden. Of je nu 18 bent, 24 of 50, als je geen ervaring hebt ben je allemaal minstens even gevaarlijk.

George
13 oktober 2010, 21:31
Zeer goed initiatief.
Veel te veel doden en verminkten.
Akkoord dat er teveel doden en verminken zijn maar jij ziet heil in inefficiënte maatregelen. Je bent er blijkbaar van overtuigd dat mensen die nog nooit op een motorfiets hebben gereden het beter weten dan de motorrijders zelf. Het is jouw goed recht natuurlijk maar ik stel me er wel vragen bij. Ik kan je natuurlijk wel volgen. Als Etienne en Europa zegt dat het 1 leven kan redden ben je content en keur je het initiatief goed. Als een ander beleid 10 levens kan redden maar niet van de onwetende komt dan is het fout.

Serieus gast, voor mij is elke verkeersdode of gekwetste er 1 teveel ongeacht met welk voertuig die zich verplaatste maar de maatregel die word voorgesteld is gewoon absurd.

Ik kan je wel volgen als het louter om slachtoffers gaat. Maar waar eindig je dan? Je kan motorrijden totaal verbieden en dan zullen de cijfers dalen. Dan zit je echter nog wel met doden en gewonden met betrekking tot het autoverkeer. Wil je dat dan ook verbieden?

pajoske
13 oktober 2010, 21:42
Zeer goed initiatief.
Veel te veel doden en verminkten.

Hilarisch.

Mambo
13 oktober 2010, 22:11
Hilarisch.

Bijna iedere dag staat er zo één hilarisch in de krant. Bij de overlijdens.

Ik neem aan dat u telkens dubbel van het lachen ligt?

Mambo
13 oktober 2010, 22:28
Akkoord dat er teveel doden en verminken zijn maar jij ziet heil in inefficiënte maatregelen. Je bent er blijkbaar van overtuigd dat mensen die nog nooit op een motorfiets hebben gereden het beter weten dan de motorrijders zelf. Het is jouw goed recht natuurlijk maar ik stel me er wel vragen bij. Ik kan je natuurlijk wel volgen. Als Etienne en Europa zegt dat het 1 leven kan redden ben je content en keur je het initiatief goed. Als een ander beleid 10 levens kan redden maar niet van de onwetende komt dan is het fout.

Serieus gast, voor mij is elke verkeersdode of gekwetste er 1 teveel ongeacht met welk voertuig die zich verplaatste maar de maatregel die word voorgesteld is gewoon absurd.

Ik kan je wel volgen als het louter om slachtoffers gaat. Maar waar eindig je dan? Je kan motorrijden totaal verbieden en dan zullen de cijfers dalen. Dan zit je echter nog wel met doden en gewonden met betrekking tot het autoverkeer. Wil je dat dan ook verbieden?


Ik ben zelf moto rijder en ik vind het een zeer goed initiatief.
Voila het komt dus wel van moto rijders.

Ik heb 4 moto's gehad.
1 rd200 yamaha
1 750 honda uitgeboord naar 810 cc en aangepast voor te racen
1 900 kawasaki die ik zelf opnieuw heb geschilderd en veranderd heb en waarmee ik nog ooit de eerste prijs op de racing show mee heb gekregen. Replica (maar veel mooier dan) van Godier Genoud (zoek maar eens op)
En nu nog een 800 intruder. Een custom zeg maar. En trouwens de eerste veilige moto die ik ooit in mijn handen heb gehad.

Ja ik word een dagje ouder maar weet heel goed uit ervaring dat vooral jonge mensen (en zelfs ik ook nog) gewoon het maximum uit hun machine persen. Dikwijls zelfs nog extra tunen voor net dat ietsje meer.
Dat zijn tegenwoordig prestaties die men in de race kan beschouwen.

Daar zet je geen jonge gasten meer op!
Toch niet als je eens nadenkt.

Jarenlang zijn pk's het enige criterium geweest om de moto's te verkopen.
Wie denkt dat de motohandelaar ook maar één traan laat telkens er één dood is die is super naïef.

Micele
13 oktober 2010, 22:29
Ik vrees van niet. Zuiver pk's zegt immers ook niet veel. De verhouding van het vermogen t.o.v. het gewicht is al belangrijker. En dan is er nog het koppel, het remvermogen enz. Met mijn 1100cc chopper kon ik ook 180 * 200 km/h rijden. Tegen die snelheid kon ik wel niet stoppen of vertragen zoals een sportievere tegen die snelheid kan. Maar je past je aan. Je houd meer afstand enz.

Klopt, vermogen+koppel //gewicht is nog beter.

Hoe zit het eigenlijk met de risicoklasse bij motoverzekeringen, is dat ook zo ingedeeld als bij auto´s ? (het is al zeer lang geleden dat ik een moto had)

Maar in feite is het te zot voor los te lopen daarenboven discriminerend.

Jeugdige of beter beginnende autobestuurders kunnen zonder ervaring pakweg met 500 Pk onder hun rechtervoet beginnen.

Mambo
13 oktober 2010, 22:33
Klopt, vermogen+koppel //gewicht is nog beter.

Hoe zit het eigenlijk met de risicoklasse bij motoverzekeringen, is dat ook zo ingedeeld als bij auto´s ? (het is al zeer lang geleden dat ik een moto had)

Maar in feite is het te zot voor los te lopen daarenboven discriminerend.

Jeugdige of beter beginnende autobestuurders kunnen zonder ervaring pakweg met 500 Pk onder hun rechtervoet beginnen.

Idd en daar moet men ook eens iets aan doen.

pajoske
13 oktober 2010, 22:34
Bijna iedere dag staat er zo één hilarisch in de krant. Bij de overlijdens.

Ik neem aan dat u telkens dubbel van het lachen ligt?

Neen, maar ik vind de oplossing voor het probleem door de leeftijd te verhogen tot 24 hilarisch.
Oplossing voor het hoge aantal ongevallen van jongeren met auto's: Volgend jaar: vanaf 18 mag je met zo ene bomma tuftuf rijden aan 45 Km/u, 2 jaar later opnieuw examen doen( kassa, kassa) tot 850 cc, 2 jaar later 1400, enz.
Ah ja en dan passen we dat ook toe op fietsers; te beginnen met 2 jaar op een driewieler, dan ene gewone fiets. En pas vanaf 18 mag je op een koersfiets kruipen......En vanaf 50 gaat dat in omgekeerde richting zijn.
8O

Maar kindjes maken en opvoeden dat mag je vanaf 16.;-)

Mambo
13 oktober 2010, 22:53
Neen, maar ik vind de oplossing voor het probleem door de leeftijd te verhogen tot 24 hilarisch.
Oplossing voor het hoge aantal ongevallen van jongeren met auto's: Volgend jaar: vanaf 18 mag je met zo ene bomma tuftuf rijden aan 45 Km/u, 2 jaar later opnieuw examen doen( kassa, kassa) tot 850 cc, 2 jaar later 1400, enz.
Ah ja en dan passen we dat ook toe op fietsers; te beginnen met 2 jaar op een driewieler, dan ene gewone fiets. En pas vanaf 18 mag je op een koersfiets kruipen......En vanaf 50 gaat dat in omgekeerde richting zijn.
8O

Maar kindjes maken en opvoeden dat mag je vanaf 16.;-)

Voila men kan zich beter bezig houden met kindjes te maken. Allez repeteren tenminste. :lol:

Mocht ik nog 18 jaar of zo zijn wel ik zou eveneens vloeken als een ketter.

Maar nu ik ouder ben vind ik het een zeer wijs besluit.
Met de jaren zal je dat allicht ook zo zien.

En eerlijk gezegd op zo'n 35 pk moto (vanaf 21) kan men heus heel wat fun hebben en heel wat km afbollen.

pajoske
14 oktober 2010, 08:21
Maar nu ik ouder ben vind ik het een zeer wijs besluit.
Met de jaren zal je dat allicht ook zo zien.


Met de jaren??? Ik ben korter bij de 60 dan 50. ;-)

Ik ben van mening dat het grote aantal ongevallen van jongeren (ook bij auto's) meer met opvoeding dan met leeftijd te maken heeft.
Neem als voorbeeld 30 km/u aan scholen (waar ook 18/19 jarigen zitten). Daarmee geef je aan de jongeren het signaal dat zij niet verantwoordelijk zijn. Als er een ongeval gebeurt is dat de fout van de automobilist die het aangedurfd heeft meer dan 30 te rijden. Dat die jongere zonder kijken de weg oversteekt of zonder voorrang van rechts te geven met zijn fiets het kruispunt overrijdt is allemaal van geen tel.
En als ze 18 zijn zouden ze van de ene op de andere dag verantwoordelijk gedrag moeten vertonen?
Leer kinderen vanaf heel jonge leeftijd dat als je risico's neemt dat (zware) gevolgen kan hebben. Dan zal het probleem voor een groot stuk opgelost zijn.

ps Ik stel voor dat men Schoupe ook verbiedt om met een wagen te rijden van meer dan 90pk. Mensen van zijn leeftijd hebben statistisch gezien ook een groter risico op ongevallen. Hun reactievermogen is ook te traag om nog met een zware wagen te rijden. :-D

backfire
14 oktober 2010, 08:24
Bijna iedere dag staat er zo één hilarisch in de krant. Bij de overlijdens.

Ik neem aan dat u telkens dubbel van het lachen ligt?

Dat gaat meestal niet over jonge knapen. Lees er de kranten maar op na.
In de logica van Schoeppen Zot moeten we dan ook maar de jongeren tot 24 jaar verbieden met een auto te rijden. Daar staat de krant wél vol van.

vlijmscherp
14 oktober 2010, 08:26
dat ze eens beginnen om motorrijders wat strenger aan te pakken. Volgens mij gelden er andere regels voor motards dan voor gewone autobestuurders. de keren dat ik in een bebouwde kom voorbijgeraasd wordt door een moto, ik hou het al lang niet meer bij. en dan spreek ik nog niet over het negeren van voorrangregels en het langs rechts inhalen.

Pas op, ik weet ook dat dit door een minderheid gebeurt, vooral beginnende motards, jonge gasten of 40'ers in hun midlifecrisis, die met de auto even gevaarlijk doen. maar toch, bestraf het eens aub.

Francis Vere
14 oktober 2010, 08:31
Met de jaren??? Ik ben korter bij de 60 dan 50. ;-)

Ik ben van mening dat het grote aantal ongevallen van jongeren (ook bij auto's) meer met opvoeding dan met leeftijd te maken heeft.
Neem als voorbeeld 30 km/u aan scholen (waar ook 18/19 jarigen zitten). Daarmee geef je aan de jongeren het signaal dat zij niet verantwoordelijk zijn. Als er een ongeval gebeurt is dat de fout van de automobilist die het aangedurfd heeft meer dan 30 te rijden. Dat die jongere zonder kijken de weg oversteekt of zonder voorrang van rechts te geven met zijn fiets het kruispunt overrijdt is allemaal van geen tel.
En als ze 18 zijn zouden ze van de ene op de andere dag verantwoordelijk gedrag moeten vertonen?
Leer kinderen vanaf heel jonge leeftijd dat als je risico's neemt dat (zware) gevolgen kan hebben. Dan zal het probleem voor een groot stuk opgelost zijn.

ps Ik stel voor dat men Schoupe ook verbiedt om met een wagen te rijden van meer dan 90pk. Mensen van zijn leeftijd hebben statistisch gezien ook een groter risico op ongevallen. Hun reactievermogen is ook te traag om nog met een zware wagen te rijden. :-D


Leuke opa ben je!

Herr Flick
14 oktober 2010, 08:54
Klopt, vermogen+koppel //gewicht is nog beter.

Hoe zit het eigenlijk met de risicoklasse bij motoverzekeringen, is dat ook zo ingedeeld als bij auto´s ? (het is al zeer lang geleden dat ik een moto had)

Maar in feite is het te zot voor los te lopen daarenboven discriminerend.

Jeugdige of beter beginnende autobestuurders kunnen zonder ervaring pakweg met 500 Pk onder hun rechtervoet beginnen.

Je zou de verzekeringen voor dergelijke voortuigen voor - 30 jarigen heel duur kunnen maken, (wat ze trouwens meestal toch wel zijn..., Ik had zelf problemen om een verzekering te krijgen voor een voertuig -130 PK maar met een verzekerde waarde van + 30 000 euro dat dan strikt genomen ook nog eens een cabrio was... als net 30 jarige ) Een maatschappij wou mij zelf niet verzekeren...

Of bvb ook hier een PK/Koppel grens kunnen instellen waar dan weer vrijstellingen voor moeten bestaan ook want een 4x4 met 500 newton koppel maar met een gewicht van 2.5 ton is nu niet echt snel te noemen...

Herr Flick
14 oktober 2010, 08:57
dat ze eens beginnen om motorrijders wat strenger aan te pakken. Volgens mij gelden er andere regels voor motards dan voor gewone autobestuurders. de keren dat ik in een bebouwde kom voorbijgeraasd wordt door een moto, ik hou het al lang niet meer bij. en dan spreek ik nog niet over het negeren van voorrangregels en het langs rechts inhalen.

Pas op, ik weet ook dat dit door een minderheid gebeurt, vooral beginnende motards, jonge gasten of 40'ers in hun midlifecrisis, die met de auto even gevaarlijk doen. maar toch, bestraf het eens aub.

Wat ik levensgevaarlijk vind is ook het inhalen in files, nu mogen ze tussen de auto`s inrijden als dat links gebeurt kan ik er mee leven, maar wanneer ze u rechts voorbijsteken, die kant kijkt ge niet, want ge verwacht vandaar geen verkeer. Toch niet als de auto naast u stil staat.

Francis Vere
14 oktober 2010, 08:57
Je zou de verzekeringen voor dergelijke voortuigen voor - 30 jarigen heel duur kunnen maken, (wat ze trouwens meestal toch wel zijn..., Ik had zelf problemen om een verzekering te krijgen voor een voertuig -130 PK maar met een verzekerde waarde van + 30 000 euro dat dan strikt genomen ook nog eens een cabrio was... als net 30 jarige ) Een maatschappij wou mij zelf niet verzekeren...

Of bvb ook hier een PK/Koppel grens kunnen instellen waar dan weer vrijstellingen voor moeten bestaan ook want een 4x4 met 500 newton koppel maar met een gewicht van 2.5 ton is nu niet echt snel te noemen...

Als je ziet welke macho rondrijden op moto's, denk ik niet dat ze een probleem zullen hebben met onverzekerd rondrijden.
En dat vergroot het probleem enkel maar.

En zeg nu niet dat ik stel dat alle motards machos zijn.

Herr Flick
14 oktober 2010, 09:01
Als je ziet welke macho rondrijden op moto's, denk ik niet dat ze een probleem zullen hebben met onverzekerd rondrijden.
En dat vergroot het probleem enkel maar.

En zeg nu niet dat ik stel dat alle motards machos zijn.

Ja dat is weer een ander probleem natuurlijk...

Nu zou je een verkoopsverbod kunnen instellen bij dealers van bvb + 200 PK moto`s te verkopen aan mensen met minder dan bvb 5 jaar ervaring (Fictieve getallen om een voorbeeld te stellen. )

Maar dan zit je weer met dat tweede hands circuit waar je geen vat op hebt , of pa die ne moto koopt voor zoonlief.

koe de poing
14 oktober 2010, 09:16
Als het voor jou prima is dat iemand op z'n 40-50ste de held wil uithalen met een bromfiets, dan kan die dat nog steeds, want hey, die is ouder dan 24 en al die levenswijsheid zal hem wel redden. Of je nu 18 bent, 24 of 50, als je geen ervaring hebt ben je allemaal minstens even gevaarlijk.

dat wordt duidelijk tegengesproken door de ongevalsstatistieken per leeftijd.

Anna List
14 oktober 2010, 09:21
ongeveer 100.000 moto kilometers op de teller.

als één van mijn zonen met ne moto afkomt voor zijn dertigste, dan gaat er eens serieus geklapt moeten worden ... en dat weten ze nu al.

mannelijke motorrijders jonger dan 30 zijn gewoon nog veel te jong, wild en onbezonnen. dat is werkelijk levensgevaarlijk, maar ze kunnen daar niet aan doen, dat zit nu éénmaal in onze genen.

conclusie : veel te slappe maatregel.
ik zou voorstellen : mannen vanaf 30, vrouwen vanaf 25.

Anna List
14 oktober 2010, 09:25
Wat ik levensgevaarlijk vind is ook het inhalen in files, nu mogen ze tussen de auto`s inrijden als dat links gebeurt kan ik er mee leven, maar wanneer ze u rechts voorbijsteken, die kant kijkt ge niet, want ge verwacht vandaar geen verkeer. Toch niet als de auto naast u stil staat.

als de auto naast u stil staat, en ge wilt naar rechts ... waar ga je dan naartoe ? erover rijden ?

en ja, als je van baanvak verandert, moet je je spiegel gebruiken, zowel naar links als naar rechts

nog teveel automobilisten gaan ervan uit dat die rechter zijspiegel er maar voor esthetische redenen aanhangt blijkbaar ...

Anna List
14 oktober 2010, 09:26
dat wordt duidelijk tegengesproken door de ongevalsstatistieken per leeftijd.

heb je daar een linkje naar ?

backfire
14 oktober 2010, 09:28
ongeveer 100.000 moto kilometers op de teller.

als één van mijn zonen met ne moto afkomt voor zijn dertigste, dan gaat er eens serieus geklapt moeten worden ... en dat weten ze nu al.

mannelijke motorrijders jonger dan 30 zijn gewoon nog veel te jong, wild en onbezonnen. dat is werkelijk levensgevaarlijk, maar ze kunnen daar niet aan doen, dat zit nu éénmaal in onze genen.

conclusie : veel te slappe maatregel.
ik zou voorstellen : mannen vanaf 30, vrouwen vanaf 25.

Ben inderdaad rond mijn 30ste pas beginnen motorrijden.

plakker
14 oktober 2010, 09:32
Ja, de pk's zijn het probleem :roll:
Ofwel verbied je gewoon motorrijden onder 24, ofwel niet, maar niet volgens pk's, een moto van 125 cc rijdt evengoed 130 km p/u :roll:

plakker
14 oktober 2010, 09:32
als de auto naast u stil staat, en ge wilt naar rechts ... waar ga je dan naartoe ? erover rijden ?

en ja, als je van baanvak verandert, moet je je spiegel gebruiken, zowel naar links als naar rechts

nog teveel automobilisten gaan ervan uit dat die rechter zijspiegel er maar voor esthetische redenen aanhangt blijkbaar ...

² !!

Herr Flick
14 oktober 2010, 09:36
als de auto naast u stil staat, en ge wilt naar rechts ... waar ga je dan naartoe ? erover rijden ?

en ja, als je van baanvak verandert, moet je je spiegel gebruiken, zowel naar links als naar rechts

nog teveel automobilisten gaan ervan uit dat die rechter zijspiegel er maar voor esthetische redenen aanhangt blijkbaar ...

Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.

plakker
14 oktober 2010, 09:38
Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.

Ik kijk standaard altijd eerst in de spiegel en dan snel eens achter mij, zo voorkom je het probleem van de dode hoek, tenzij je in een vrachtwagen zit.
Dit wordt volgens mij zelfs zo aangeleerd in de rijschool

Anna List
14 oktober 2010, 09:48
Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.

en in al de voorbeelden die je hier aanhaalt, is de automobilist gewoon 100% in fout.

ps ik zie het nog niet zo direct gebeuren, een motard die rechts voorbijkomt en een ambulance links ... al is het wel zo dat ambulances trager over de ring geraken dan motards 8-) maar ik ben m toch nog nooit durven 'voorbij'gaan hoor :-) (denk dat je daar echt jong voor moet zijn :-) )

Anna List
14 oktober 2010, 09:50
Ik kijk standaard altijd eerst in de spiegel en dan snel eens achter mij, zo voorkom je het probleem van de dode hoek, tenzij je in een vrachtwagen zit.
Dit wordt volgens mij zelfs zo aangeleerd in de rijschool

dat doe ik als ik automobilist ben ook
(toch naar rechts)
spiegel + eens in de rechter achterruit piepen

naar links heb ik zo een tweevoudige spiegel

backfire
14 oktober 2010, 09:50
Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.

Als je als motard tussen de file je snelheid in toom houdt, moet er al veel gebeuren om een ongeval te krijgen. Dan gaat het effectief over mensen die vlak voor jou hun portier opengooien.

Ik word elke dag geconfronteerd met auto's die zonder richtingaanwijzer van rijstrook veranderen etc, maar ik heb daar nauwelijks problemen mee omdat ik niet te snel door die file raas. Ik kan tijdig stoppen.
Ik heb meer problemen met autobestuurders die aan bellen, sms'en, lezen, ... zijn en daardoor met hun wagen aan het zwalpen zijn. Leuk.

Of, als het geen file is, auto's op de linkerrijstrook die niet opzij gaan. 't is een moto, die gaat me wel rechts voorbij. Ah néé.

backfire
14 oktober 2010, 09:52
en in al de voorbeelden die je hier aanhaalt, is de automobilist gewoon 100% in fout.

ps ik zie het nog niet zo direct gebeuren, een motard die rechts voorbijkomt en een ambulance links ... al is het wel zo dat ambulances trager over de ring geraken dan motards 8-) maar ik ben m toch nog nooit durven 'voorbij'gaan hoor :-) (denk dat je daar echt jong voor moet zijn :-) )

Erachter blijven. Is vaak heerlijk om in het zog van zo'n ambulance te rijden. Het gaat vooruit en de auto's gaan extra opzij. Wel niet te veel achterblijven, want dan is het zoals de Egyptenaren en de Rode (dode? wa was't weeral) zee.

Anna List
14 oktober 2010, 09:53
Erachter blijven. Is vaak heerlijk om in het zog van zo'n ambulance te rijden. Het gaat vooruit en de auto's gaan extra opzij. Wel niet te veel achterblijven, want dan is het zoals de Egyptenaren en de Rode (dode? wa was't weeral) zee.

ik vind het ergerlijk

1 dien ambulance rijdt te traag
2 altijd automobilisten die jouw spelletje zouden willen proberen en achter dien ambulance heel kort willen invoegen ...

laat mij maar tssn de rijvakken flitsen zonder ambulance, niks dat sneller gaat.

backfire
14 oktober 2010, 09:56
ik vind het ergerlijk

1 dien ambulance rijdt te traag
2 altijd automobilisten die jouw spelletje zouden willen proberen en achter dien ambulance heel kort willen invoegen ...

laat mij maar tssn de rijvakken flitsen zonder ambulance, niks dat sneller gaat.

Ik heb zo'n vermoeden dat jij een van die mannen bent waarvan ik denk (net nadat ik ze heb doorgelaten) 'die zien we straks terug ergens tussen/onder de vangrail.

Het valt wel mee met die ambulances. Zoveel kom ik er niet tegen. En ja, meestal gaan die niet zo rap maar ik vind het rustiger rijden in hun zog. En als ik er tegenaan knal, lig ik meteen goed :)

Anna List
14 oktober 2010, 09:57
Als je als motard tussen de file je snelheid in toom houdt, moet er al veel gebeuren om een ongeval te krijgen. Dan gaat het effectief over mensen die vlak voor jou hun portier opengooien.

Ik word elke dag geconfronteerd met auto's die zonder richtingaanwijzer van rijstrook veranderen etc, maar ik heb daar nauwelijks problemen mee omdat ik niet te snel door die file raas. Ik kan tijdig stoppen.
Ik heb meer problemen met autobestuurders die aan bellen, sms'en, lezen, ... zijn en daardoor met hun wagen aan het zwalpen zijn. Leuk.

Of, als het geen file is, auto's op de linkerrijstrook die niet opzij gaan. 't is een moto, die gaat me wel rechts voorbij. Ah néé.

zeer herkenbaar !

ik flits wel tssn de files, maar moet dan ook maar een tiental km 'ring' doen, waardoor ik hypergeconcentreerd kan rijden ... waardoor ik ze wel 'zie komen' (al 2 keer "mee" van baanvak veranderd met een automobilist, toch elke keer echt 'schrikken' ... je hart dat 'overslaat' en ff 5 minuten bekomen ...)

Anna List
14 oktober 2010, 09:59
Ik heb zo'n vermoeden dat jij een van die mannen bent waarvan ik denk (net nadat ik ze heb doorgelaten) 'die zien we straks terug ergens tussen/onder de vangrail.
Het valt wel mee met die ambulances. Zoveel kom ik er niet tegen. En ja, meestal gaan die niet zo rap maar ik vind het rustiger rijden in hun zog. En als ik er tegenaan knal, lig ik meteen goed :)

af en toe ruim ik baan voor een andere motard, waarvan ik hetzelfde denk, dus t zal nog wel meevallen ;-)

maar ik moet toegeven, het komt me meer voor dat ik wordt doorgelaten door andere motards ... (maar dat zijn dan dikwijls nl-platen, en ik snap dat wel dat die dat niet doen, of kunnen doen, dat is nl een concentratie die je op langere trajecten niet kan houden)

backfire
14 oktober 2010, 09:59
zeer herkenbaar !

ik flits wel tssn de files, maar moet dan ook maar een tiental km 'ring' doen, waardoor ik hypergeconcentreerd kan rijden ... waardoor ik ze wel 'zie komen' (al 2 keer "mee" van baanvak veranderd met een automobilist, toch elke keer echt 'schrikken' ... je hart dat 'overslaat' en ff 5 minuten bekomen ...)

Van de 55 km die ik dagelijks doe (afin, 110 dus), is dat 45 km (dus 90) op de autostrade. Het is inderdaad kwestie van geconcentreerd te blijven. Vaak dwalen je gedachten af en dan is het dubbel verschieten als er zo eentje voor je neus zonder pinker van rijbaan wisselt. Als het écht zwaar verkeer is (donker, nat, ellenlange file) dan kom ik soms afgepeigerd thuis. Maar het weegt niet op tegen de tijd die ik win en het heerlijk gevoel om het ochtendgloren op te snuiven.

edit: ik stop zelfs af en toe aan een wegrestaurant voor een koffie en een sigaret. Just for relaxing

backfire
14 oktober 2010, 10:01
af en toe ruim ik baan voor een andere motard, waarvan ik hetzelfde denk, dus t zal nog wel meevallen ;-)

maar ik moet toegeven, het komt me meer voor dat ik wordt doorgelaten door andere motards ... (maar dat zijn dan dikwijls nl-platen, en ik snap dat wel dat die dat niet doen, of kunnen doen, dat is nl een concentratie die je op langere trajecten niet kan houden)

Nog zoiets: Ollanders snappen dat echt niet, hé, motos die tussen de file rijden.

Ik rij ondertussen al zolang door de file dat ik er een zekere snelheid op nahoudt die nog altijd veilig is, maar waarbij ik inderdaad meer motards inhaal dan dat ik zelf opzij moet gaan. De meesten die ik doorlaat vind ik toch te snel gaan om veilig te zijn.

Tavek
14 oktober 2010, 10:05
Ik rij veel, en ik heb al een aantal keren bijna prijs gehad met een motard. De dode hoek speelt me wel parten.

Ik heb dus geleerd om over mijn schouder te kijken. Je ziet ze gewoon minder goed (ze zijn kleiner).

plakker
14 oktober 2010, 10:10
Ik vind persoonlijk dat een koersfiets verboden zou moeten worden, en de automobilisten die jaloers zijn op de tussen de files rijdende moto's die plots uitschieten dichter naar de andere file ook.

koe de poing
14 oktober 2010, 10:42
heb je daar een linkje naar ?

nog niet, ik heb het op papier en mijn scanner ligt eruit. Maar het komt eraan.

Anna List
14 oktober 2010, 11:19
Nog zoiets: Ollanders snappen dat echt niet, hé, motos die tussen de file rijden.
Ik rij ondertussen al zolang door de file dat ik er een zekere snelheid op nahoudt die nog altijd veilig is, maar waarbij ik inderdaad meer motards inhaal dan dat ik zelf opzij moet gaan. De meesten die ik doorlaat vind ik toch te snel gaan om veilig te zijn.

de oorsprong daarvan is makkelijk te verklaren

is nl dezelfde reden waarom NL altijd 'pinken én gaan' alsof ze nooit kijken of er geen sneller verkeer achterop komt ...

heb me laten wijsmaken dat het is omdat de voorrangsregesl anders zijn in NL, daar zou zo'n automobilist die 'pinkt' ook echt voorrang hebben ...

dan is het logisch dat je gaat of en niet tssn files rijdt als motard natuurlijk

Anna List
14 oktober 2010, 11:19
Ik rij veel, en ik heb al een aantal keren bijna prijs gehad met een motard. De dode hoek speelt me wel parten.

Ik heb dus geleerd om over mijn schouder te kijken. Je ziet ze gewoon minder goed (ze zijn kleiner).

dank u

backfire
14 oktober 2010, 11:23
de oorsprong daarvan is makkelijk te verklaren

is nl dezelfde reden waarom NL altijd 'pinken én gaan' alsof ze nooit kijken of er geen sneller verkeer achterop komt ...

heb me laten wijsmaken dat het is omdat de voorrangsregesl anders zijn in NL, daar zou zo'n automobilist die 'pinkt' ook echt voorrang hebben ...

dan is het logisch dat je gaat of en niet tssn files rijdt als motard natuurlijk

Ah bon? Lijkt me, in het licht van de alombekende Ollandse logica, nogal vreemd. Ik zoek het uit!

Herr Flick
14 oktober 2010, 11:24
Ik kijk standaard altijd eerst in de spiegel en dan snel eens achter mij, zo voorkom je het probleem van de dode hoek, tenzij je in een vrachtwagen zit.
Dit wordt volgens mij zelfs zo aangeleerd in de rijschool

Ik doe dat ook he, kwestie van geen krassen in de carroserie te hebben, die radars durven trouwens ook helpen, als ge stilstaat werken die ook. Maar je mag je daar natuurlijk niet op vertrouwen.

Ze leren op de rijschool om te pinken ook, maar dat word ook wel eens vergeten.

Herr Flick
14 oktober 2010, 11:26
en in al de voorbeelden die je hier aanhaalt, is de automobilist gewoon 100% in fout.

ps ik zie het nog niet zo direct gebeuren, een motard die rechts voorbijkomt en een ambulance links ... al is het wel zo dat ambulances trager over de ring geraken dan motards 8-) maar ik ben m toch nog nooit durven 'voorbij'gaan hoor :-) (denk dat je daar echt jong voor moet zijn :-) )

Ge moogt gij volledig in uw recht zijn dat bediscusier ik ook niet, maar dood is dood he. Autoos hebben de neiging te winnen als ze onzacht in aanraking komen met zachte weggebruikers.

Micele
14 oktober 2010, 12:24
Of bvb ook hier een PK/Koppel grens kunnen instellen waar dan weer vrijstellingen voor moeten bestaan ook want een 4x4 met 500 newton koppel maar met een gewicht van 2.5 ton is nu niet echt snel te noemen...

Men kan het de pk´s/ per gewicht nemen (Pk´s ~ koppel x toerental)
Beide cijfers moeten officieel op het conformiteitsdocument vermeld staan.
Dus simpel.

Maar toch is die leeftijdsgrens belachelijk, gaan ze nu alles willen opschuiven ?
Wat is dat toch met die "Watjespolitiek" is dat enkel groenlinks/roodlinks/Schouppelinks ?

Probeer eens werk te krijgen zonder rijbewijs (voor vele die met 18 stoppen)
En dan spreek ik ook over ploegendienst waar nihil OV rijdt hé ?

En zo kan men blijven doorgaan tot de kleine kinderen en senoiren hé.

[ [cynic mode = ON]
Reeks volgens leeftijd <> bewezen ongevalrisico, ttz dodelijkheid per letselongeval:
- te voet zonder ouderbegeleiding vanaf 4 jaar, ervoor handje houden verplicht ...

"Twee- 4- wielers":
# fietsen/brommer is zevenmaal dodelijker bij een ongeval als de auto
# motorijden nog meer
- eerst driewielertje vanaf 6 jaar (met valkussens)
- dan traag fietsje vanaf 12 jaar ( idem)
- redelijke fiets vanaf 16 jaar (en verplicht fietspad).
- koersfiets of brommer 25 kmh vanaf 18 jaar (verplicht fietspad).
- brommer/brommobiel vanaf 21 jaar (max 45 kmh) (mag binnen bbk op weg)
- moto quad of zoiets tot 35 pk vanaf 24 jaar
- moto tot 70 pk vanaf 28 jaar
- moto > 70 pk vanaf 30 jaar
- vanaf 55 jaar of (vroeg)gepensioneerd: reeks ~ andersom
...
- vanaf 75 jaar : enkel fiets, er is te weinig geld voor de pensioenen
electrische fiets verboden wegens te snel... :lol:
- vanaf 85 jaar handje houden door kleinkind...

# "stoute Auto die kindjes doodrijden" :
- max 40 pk vanaf 21 jaar -begrensd op 90 kmh-
- max 80 pk vanaf 24 jaar -begrensd op 120 kmh-
- > 80 pk vanaf 30 jaar. - begrensd op 130 kmh - dit rijbewijs is ook in het buitenland geldig... :lol:

- vanaf 65 jaar of gepensioneerd: reeks ~ andersom
....
- vanaf 70 jaar brommobiel max 45 kmh.
- > 75 jaar zie hierboven

# camion/bus
> 3,5 T vanaf 24 jaar
> 7,5 T vanaf 30 j

## alle leeftijden:
Attest oogarts én hoorarts én ... artsen moet verplicht bij het fiets - tot auto-rijbewijs zitten, "brilsterkte" en/of hoorapparaat én .... moet conform zijn, ook met geldigheidsdata.

[cynic mode = OFF]] ;-)

Bierke
14 oktober 2010, 15:06
en wie gaat dat allemaal controleren ?
... en na de controle beboeten, de parketten ?
... het wordt tijddat Schouppe de daad bij het woord voegt als AFTREDEND staatssecretaris

Alfred
6 november 2010, 20:27
nog niet, ik heb het op papier en mijn scanner ligt eruit. Maar het komt eraan.

Hier al tijd/oplossing voor gevonden?

Alboreto
7 november 2010, 10:04
Ik ben zelf moto rijder en ik vind het een zeer goed initiatief.
Voila het komt dus wel van moto rijders.

Ik heb 4 moto's gehad.
1 rd200 yamaha
1 750 honda uitgeboord naar 810 cc en aangepast voor te racen
1 900 kawasaki die ik zelf opnieuw heb geschilderd en veranderd heb en waarmee ik nog ooit de eerste prijs op de racing show mee heb gekregen. Replica (maar veel mooier dan) van Godier Genoud (zoek maar eens op)
En nu nog een 800 intruder. Een custom zeg maar. En trouwens de eerste veilige moto die ik ooit in mijn handen heb gehad.

Ja ik word een dagje ouder maar weet heel goed uit ervaring dat vooral jonge mensen (en zelfs ik ook nog) gewoon het maximum uit hun machine persen. Dikwijls zelfs nog extra tunen voor net dat ietsje meer.
Dat zijn tegenwoordig prestaties die men in de race kan beschouwen.

Daar zet je geen jonge gasten meer op!
Toch niet als je eens nadenkt.

Jarenlang zijn pk's het enige criterium geweest om de moto's te verkopen.
Wie denkt dat de motohandelaar ook maar één traan laat telkens er één dood is die is super naïef.

Nagel op de kop.
Ik ben ook motorrijder en ex-MAG lid (ben er uit gegaan omdat het niet om de veiligheid ging, maar om het egocentrisme van de motorrijder, en daar kon ik me niet in vinden).

Jonge mensen kunnen met een lichte motorfiets even goed de baan op en zo de nodige levenservaring opdoen om het zwaardere werk aan te kunnen.
Mijn eerste was een Suzuki Savage en daarmee heb ik leren rijden.
Na jaren er mee gereden te hebben ben ik overgeschakeld naar een 500cc en daarna 800cc touringbikes.

Met zo een evolutie kunt ge op een verstandige manier met het ding leren omgaan.

De Prodigy
8 november 2010, 13:30
Kan ik in Frankrijk net zoals hier in Belgie met mijn 125cc'ke toeren??

Anna List
8 november 2010, 13:40
Ge moogt gij volledig in uw recht zijn dat bediscusier ik ook niet, maar dood is dood he. Autoos hebben de neiging te winnen als ze onzacht in aanraking komen met zachte weggebruikers.

tja, dan hebben ze hier t groot lot uit hé :-P

Anna List
8 november 2010, 13:43
Nagel op de kop.
Ik ben ook motorrijder en ex-MAG lid (ben er uit gegaan omdat het niet om de veiligheid ging, maar om het egocentrisme van de motorrijder, en daar kon ik me niet in vinden).

Jonge mensen kunnen met een lichte motorfiets even goed de baan op en zo de nodige levenservaring opdoen om het zwaardere werk aan te kunnen.
Mijn eerste was een Suzuki Savage en daarmee heb ik leren rijden.
Na jaren er mee gereden te hebben ben ik overgeschakeld naar een 500cc en daarna 800cc touringbikes.

Met zo een evolutie kunt ge op een verstandige manier met het ding leren omgaan.

²
heb mijn eerste 5 jaar leren rijden met een vespa 125cc
gene moto zulde zeggen en levensgevaarlijke wieltjes
idd
maar als ge daarop overleeft ... heb je de pak weg 8-)

backfire
8 november 2010, 13:55
²
heb mijn eerste 5 jaar leren rijden met een vespa 125cc
gene moto zulde zeggen en levensgevaarlijke wieltjes
idd
maar als ge daarop overleeft ... heb je de pak weg 8-)

Bwa.
Eerste moto was meteen een 750 cc. Ik heb nooit het idee gehad dat ik over mijn mogelijkheden reed. Zoals je zelf al aangaf speelde leeftijd een veel grotere rol.

Vito
8 november 2010, 14:43
Het gaat behoorlijk cynisch klinken, maar veroorzaken motorrijders veel andere doden dan zichzelf bij een ongeval?

Nee? Laat dan maar alles bij het oude.
Ja? Misschien toch die regel doorvoeren.

backfire
8 november 2010, 14:45
Het gaat behoorlijk cynisch klinken, maar veroorzaken motorrijders veel andere doden dan zichzelf bij een ongeval?

Nee? Laat dan maar alles bij het oude.
Ja? Misschien toch die regel doorvoeren.

Je hebt gelijk: dit klinkt zeer cynisch.

Alboreto
10 november 2010, 07:13
Het gaat behoorlijk cynisch klinken, maar veroorzaken motorrijders veel andere doden dan zichzelf bij een ongeval?

Enkel bij zichzelf en hun passagiers.

En vooral bij ongevallen met onaangepaste kledij veroorzaken ze een grote medische kost die door de gemeenschap moet gedragen worden.