PDA

View Full Version : Knipp, de eerste forummer van de week die een remake draait

Knipp
1 november 2010, 11:55
Le nouveau contenu peut être plus ou moins fidèle * l'original, en fonction des choix des nouveaux réalisateurs et producteurs.

Knipp
1 november 2010, 12:55
Eigenlijk heb ik geen flauw idee van wie u bent

En 'ik' geen flauw idee waarom ik iemand zou moeten zijn.

Het idee dat ik een 'dynamisch en georganiseerd geheel van karakteristieken' zou moeten zijn, ervaar ik als een dwangbuis.
Erg dynamisch en nauwelijks georganiseerd dan toch.

De oorspronkelijke betekenis van 'persona', le masque de théâtre antique grec, qui était l'interface entre l'acteur, son rôle, et le public, vind ik een interessanter vertrekpunt.

Maar naast acteur ben ik ook scenarist.

Niet in het oude griekenland, maar in een postmoderne sterk virtuele werkelijkheid.

Acteur, scenarist, regisseur, realisator, producent.

Wie ik ben ...
kan ik het best laten zien door de volledige filmset in beeld te brengen ?

Savatage
1 november 2010, 12:57
http://images.retecool.com/uploads/reet-attentionwhore.jpg

Knipp
1 november 2010, 13:24
Helemaal niet.

Hier volledig verdwijnen doet me zelfs meer plezier.

---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------

Firestone
1 november 2010, 18:18
Zijn de antwoorden van knipptics nog van toepassing, of moeten we de vragen opnieuw stellen?

moser
3 november 2010, 18:58
Remakes zijn doorgaans wat zwakker dan het origineel. Hoe hoop je dit te remediëren?

Firestone
3 november 2010, 19:28
Remakes zijn doorgaans wat zwakker dan het origineel. Hoe hoop je dit te remediëren?Blijkbaar door helemaal niet te antwoorden! ;)

moser
3 november 2010, 19:49
Blijkbaar door helemaal niet te antwoorden! ;) Dju, dat wordt dan wachten op een remake van de "Firestonethread"! Wanneer mogen we die in de zalen verwachten? :-)

Knipp
3 november 2010, 23:50
Remakes zijn doorgaans wat zwakker dan het origineel. Hoe hoop je dit te remediëren?

Soms is de 'remake' niet zwakker of sterker.
Maar volstrekt anders.
City of Angels bevoorbeeld, vergeleken met Himmel ueber Berlin.

Anyhow, dacht dat het interessant had kunnen zijn twee antwoorden te geven op dezelfde set vragen.

Niet zozeer om de eerste antwoorden te overtreffen.

Maar om m'n 'identiteit' wat meer ruimte te geven.

Twee vitrines voor één aandachtshoer. Zoiets. Eén vitrine en één aan de overkant van de straat.

( Aandachtshoer ?? Komaan zeg, ik ben de grootste voyeur die er op dit forum te vinden is )

moser
4 november 2010, 00:10
Soms is de 'remake' niet zwakker of sterker.
Maar volstrekt anders.
City of Angels bevoorbeeld, vergeleken met Himmel ueber Berlin.

Anyhow, dacht dat het interessant had kunnen zijn twee antwoorden te geven op dezelfde set vragen.

Niet zozeer om de eerste antwoorden te overtreffen.

Maar om m'n 'identiteit' wat meer ruimte te geven.

Twee vitrines voor één aandachtshoer. Zoiets. Eén vitrine en één aan de overkant van de straat.

Als voorspel op een nog veel groter spiegelpaleis ? Je hebt alvast mijn zegen. Het is mij niet onbekend om een antwoord op een vraag te geven en dan een week later te denken van: "Had ik het niet beter eens op die manier verwoord?" of "Misschien was een voorbeeldje leuk geweest."

De ene dag is overigens ook de andere niet. Gemoedstoestand kan anders zijn.

Volgende vraag is dan uiteraard: bepaal je zelf welke vragen je anders gaat beantwoorden of kunnen wij een ander antwoord eisen op een eerder gestelde vraag? M.a.w. mogen/moeten wij meewerken aan de remake?

Knipp
4 november 2010, 07:32
M.a.w. mogen wij meewerken aan de remake?

Sure !

Knipp
4 november 2010, 08:15
Liegt ge vaak/soms?

Ik lieg meer dan ooit de laatste maanden.

Waarom?

Om interessantere dates te versieren, met jongere vrouwen.

Kan je het goed?

Je moet je grenzen kennen natuurlijk.

Tien jaar liegen bleek er net over.
Maar als je pas bij 't ontbijt ontmaskerd wordt, is de missie toch min of meer geslaagd ?

Vijf jaar lukt aardig tot dusver.

Knipp
5 november 2010, 06:33
Wat is je favoriete quote ?

Life takes Visa.

Zwartengeel
5 november 2010, 08:46
Zijn er niet nog al forummers twee keer FVDW geweest?

Knipp
5 november 2010, 13:14
Zijn er niet nog al forummers twee keer FVDW geweest?

Geen idee. Als ik tijd vind zal ik de volledige lijst maken en hier publiceren.
Msschn een aanleiding om een ander knipp project nieuw leven in te blazen :
de poëtische verdichting van de meest markante forummers hier.

paaldanseresje
16 november 2010, 12:15
... en het virtueel protest gaat uiteraard opnieuw in ...nog altijd virtueel aan het protesteren?

Knipp
23 november 2010, 11:45
omschrijf jezelf in zeven woorden

het kan in twee woorden ...

byronic hero

The Byronic hero typically exhibits several of the following traits:

a strong sense of arrogance
high level of intelligence and perception
cunning and able to adapt
suffering from an unnamed crime
a troubled past
sophisticated and educated
self-critical and introspective
mysterious, magnetic and charismatic
struggling with integrity
power of seduction and sexual attraction
social and sexual dominance
emotional conflicts, bipolar tendencies, or moodiness
a distaste for social institutions and norms
being an exile, an outcast, or an outlaw
"dark" attributes not normally associated with a hero
disrespect of rank and privilege
jaded, world-weary
cynicism
self-destructive behaviour

Lunokhod
24 juni 2012, 16:58
Stel: een Knipp-cultus vormt zich. Wat gedaan?

Munglik
24 juni 2012, 17:28
Stel dat ik je wou vermoorden: Op welke manier zou ik slagen?

Knipp
25 juni 2012, 12:34
Stel dat ik je wou vermoorden: Op welke manier zou ik slagen?

Diderot indachtig zal dat niet moeilijk zijn.
Geef Восход-1 een paar hints op een zat moment en hij zal er m'n darmen wel komen uitsnijden.

Als je 't eigenhandig wil doen, zal 't ook wel lukken denk ik.
Ik ben noch een vechter noch een vluchter.

Knipp
25 juni 2012, 12:55
Stel: een Knipp-cultus vormt zich. Wat gedaan?

Die vraag is wel erg hypothetisch.

En afhankelijk van de kwaliteit en het aantal van m'n volgelingen natuurlijk.

Iets tegencultuur, een factory, rare films draaien, meisjes met zelfmoordneigingen onderdak geven, dat soort dingen.

Of de zwarte versie maken van 'cirque du soleil', en de wereld rondreizen.

Knipp
25 juni 2012, 12:58
Zijn de antwoorden van knipptics nog van toepassing, of moeten we de vragen opnieuw stellen?

Ik durf ze bijna niet herlezen. Mijn 'state of mind' was toen vrij belabberd, vrees ik. Nu lijkt het iets beter te gaan.

Tenzij. Achteraf zal het dan misschien weer te manisch ogen.

En zo ben ik nooit tevreden.

Firestone
25 juni 2012, 13:33
Diderot indachtig zal dat niet moeilijk zijn.
Geef Восход-1 een paar hints op een zat moment en hij zal er m'n darmen wel komen uitsnijden.

Als je 't eigenhandig wil doen, zal 't ook wel lukken denk ik.
Ik ben noch een vechter noch een vluchter.
Heb je het boek Éloge de la fuite van Henri Laborit gelezen?
Zo ja, wat vind je ervan?

Knipp
25 juni 2012, 14:12
Heb je het boek Éloge de la fuite van Henri Laborit gelezen?
Zo ja, wat vind je ervan?

Diagonaal een samenvatting gelezen. Een minuut geleden.
hier (http://www.gibello.com/blog/index.php?post/2009/03/19/Notes-de-lecture-%3A-Eloge-de-la-fuite)

In die optiek : vergeet dat ik heb gezegd 'noch vluchter noch vechter'.

Zo bekeken, ben ik vooral een vluchter in het imaginaire dus.

Maar Laborit lijkt vechten nogal eng te zien, of alleen (wat moet falen), of in een organisatie ( wat dan weer onderwerping is ).

Volgens mij bestaan er een groot aantal andere acties tussen vluchten en vechten.
Storen. Uitkleden. Kapen. Ik ben een groot fan van listen en partytricks.

En allerlei interessant niemandsland tussen alleen vechten en georganiseerd vechten. Met name in de sociale media.

Knipp
25 juni 2012, 14:30
Mijn 'state of mind' was toen vrij belabberd, vrees ik.

Quod non. Net gecheckt. Even manisch. Toch anders. Meer gedesoriënteerd.

Demper
25 juni 2012, 15:20
Lust je spek?

Lunokhod
25 juni 2012, 17:34
God kondigt plots zijn bestaan aan en vertelt je dat ie niet tevreden is met wat je tot nu toe uitgestoken hebt met je leven. Shit. Langs de andere kant weet ie eigenlijk ook niet goed wat te doen met je. Jij hebt de kans om het goed te maken (of niet) terwijl ie in beraad gaat. Wat doe jij?

Knipp
26 juni 2012, 19:22
God kondigt plots zijn bestaan aan en vertelt je dat ie niet tevreden is met wat je tot nu toe uitgestoken hebt met je leven. Shit. Langs de andere kant weet ie eigenlijk ook niet goed wat te doen met je. Jij hebt de kans om het goed te maken (of niet) terwijl ie in beraad gaat. Wat doe jij?

Terwijl God in beraad is in zijn Paleis, bedenk ik snel een partytrick.

Ik zet m'n fraaiste pet op en rijd m'n vetste limo voor.

- Yo God ! Wassup man ? Wanna see ALL districts ?

Ritje (http://www.youtube.com/watch?v=ertXFzmJueY) van z'n leven !

Would take Him to third base , then drive Him safely back.

Knipp
26 juni 2012, 19:31

Een goeie template voor een boek.

Ik zou makkelijk honderd derailed dingetjes kunnen bedenken als hierboven.

By the way, ik schrok eerst zelf van het nogal blasfemisch antwoord; maar nu vraag ik me af of het 'deep down inside' toch niet christelijk is.
Met een iets minder theatrale ontknoping.

Knipp als Holy Spirit, die God de Vader trakteert op een ritje God de Zoon.

Knipp
26 juni 2012, 20:08
Gerard Reve heb ik nog nooit vermeld. Hoog tijd.

Persoon en werk van Reve hebben regelmatig aanleiding gegeven tot grotere en kleinere rellen. Zo moest de auteur in 1966 (het jaar van zijn toetreding tot de rooms-katholieke Kerk) voor de rechtbank in Amsterdam verschijnen na een aanklacht wegens godslastering. Deze had betrekking op een passage in Nader tot U waarin Reve beschrijft hoe hij gemeenschap heeft met een als ezel geïncarneerde God

Lunokhod
28 juni 2012, 03:30
Hoe denk jij? Woorden, symbolen, beelden of iets helemaal anders?

Knipp
28 juni 2012, 14:48

Ik denk niet veel.
( maar ik kan het wel, in de zin van 'problem solving', 'gestructureerd' programmeren, debuggen, etcetera; of in de zin van meetateren binnen een set concepten )

Maar ik doe dat eigenlijk niet graag, denken.

Ik heb de vraag mee in bed genomen en ik werd wakker met het volgende :

( noteer dus dat ik in mn slaap kan denken ! ik zweer het )

Met het volgende dus , en wat betreft m'n schrijven in de context van dit forum ... heel vaak zit het dan zo :

Vergelijk het met een cliënt-server omgeving, ik ben dan een erg thin cliënt,
en m'n publiek is dan de server met veel meer processing power.

Ik zend gewoon dingetjes in, denkmateriaal, doen jullie maar het denken.
Die dingetjes hebben vaak een dreamlike quality, of ze hebben het karakter van een 'bewustzijns'stroom, of van een breinstorm, of het zijn 'gevonden objecten'.

Of, je kan het ook zo zien, - en dit bedacht ik 'ter plaatse' - ik ben de pitcher, nuckleballs, spitballs, shuuto's, ik beheers wel in zekere mate de kunst om een bal te gooien.

Met de bal erbij, baldadigheid ook.
Het is leuk een programma te doen vastlopen op de server.

Een ander beeld dat me plots overvalt, ik gooi vanop een toren een kat in het publiek. Not my problem dat het altijd dezelde twee drie zijn, met lange armen, die het beest vangen.

Laatste invalshoek, in zoverre het gesprekken betreft, soms is het cold reading, i say anything, maar antwoord na antwoord krijg ik meer kijk op je
ware motieven. 'k Vermoed sterk dat je die techniek goed kent :|

Soms denk ik uiteraard ook in hypotheses en falsificaties. Niets menselijks is me vreemd.

Knipp
28 juni 2012, 15:02
Ook nog, plots, een beeld-herinnering-emotie, m'n honderd jaar oude grootmoeder bij het manielen.

Die smeet vaak een kaart op tafel met de woorden : hier, vecht er voor !

Demper
28 juni 2012, 15:57
Eet je chinees?

Knipp
28 juni 2012, 16:04
Eet je chinees?

Als Sonja Abrahamsson het lief zou vragen, vast wel.

Lunokhod
30 juni 2012, 04:42
Als je één maatschappelijk taboe mag kiezen om onmiddellijk te banaliseren, het welke dan en waarom?

Johan Bollen
30 juni 2012, 04:46
Bent u zelfingenomen?

Lunokhod
30 juni 2012, 04:50
Als je één maatschappelijk taboe mag kiezen om onmiddellijk te banaliseren, het welke dan en waarom?

En welk banaal feit zou je tot taboe verheven?

Knipp
30 juni 2012, 13:57
Bent u zelfingenomen?

Ja, zéér.

En wil je dan nu een stapje opzij zetten ?
Je staat in m'n zon.

Munglik
30 juni 2012, 14:03
Wat zoek je in muziek?

Knipp
30 juni 2012, 14:07

Ik heb moeite met die vraag, ik wil de andere kant op, veel meer dingen sacraliseren, ritualiseren, mooier maken.

Maar vanuit een artistiek perspectief, i p v een religieus.

Klinkt vaag, weet ik wel.

Knipp
30 juni 2012, 14:25
En welk banaal feit zou je tot taboe verheven?

Het eerste waar ik aan denk : slachten.

Slachten is een heel heftig iets, waarvan men bandwerk heeft gemaakt.

Het minste dat je zou kunnen doen, is van slachten een ritueel maken van minstens tien minuten voor een vogel, en een vol uur voor een varken of een koe.
Elk slachthuis zou de beelden van het gebeuren live moeten streamen , op alle plaatsen waar vlees wordt verkocht, moet een groot scherm hangen, zodat je kan zien wat de implicatie is van je aankoop.

A fortiori voor 'human flesh' uiteraard.

Er zijn op youtube tal van 'documentaires' te vinden die niet meer en niet minder zijn dan de glorificatie van zo'n daad, bevoorbeeld met een snipergeweer een opstandeling omver leggen vanop anderhalve kilometer.

Sorry, ik stop hier, ik word er depressief van, en té emotioneel.

Johan Bollen
30 juni 2012, 14:27
Ik heb moeite met die vraag, ik wil de andere kant op, veel meer dingen sacraliseren, ritualiseren, mooier maken.

Maar vanuit een artistiek perspectief, i p v een religieus.

Klinkt vaag, weet ik wel.Ik zal proberen de retorische vragen achterwege te laten vanaf nu.

Is het artistieke perspectief in essentie niet een spirituele ingesteldheid die ook aan de basis ligt van religie?

Soms twijfel ik 'mijn' 'kunst' kunst te noemen. Kunst is zo wereldlijk tegenwoordig. Het zijn allemaal slechts 'producten voor een markt' lijkt het wel. Zo is mijn werk tot nu toe niet ontstaan. Ik beschouw het als een 'onvoorwaardelijk geschenk voor de mens'. Geen wonder dat ik gemarginaliseerd ben in 'de kunstwereld', schat ik.

Sorry voor effe in uw licht te staan.

Knipp
30 juni 2012, 15:10
Wat zoek je in muziek?

Mijn relatie met muziek is intiem, ik ga zo goed als nooit naar een concert.

De laatste jaren vooral poëzie en emotie.
Een gedicht lezen doe ik niet graag, maar naar een song luister ik meestal met de lyrics er bij. En ik breek erg makkelijk voor een mooie vrouwenstem.

Als adolescent zocht ik eerder psychedelische ervaringen.

Ik herinner me een maandenlange episode rond m'n 20. Ik leef een jaar lang op een kleine kamer die ik enkel verlaat om twee keer per week brood en kaas te kopen in de winkel beneden. Ik leef letterlijk op brood kaas en muziek : een hondertal elpees en een pick up. Bach, John Cale, Nico. Ik kan ze niet beluisteren zonder die kamer terug te beleven.

( maar okee, ik moet het afleren zo ongeremd te vertellen over mezelf,
da's een soort verboden discours hier, zucht )

Los daarvan verken ik zeer graag alle denkbare takken van muziek.
Soms kadert het in een ander 'onderzoek'. Lil Wayne bevoorbeeld. Not me.
Toch interessant.
En straks ga ik wat dieper delven in die hauntology dingen waar netslet me attent op maakte.

Ik kan nog uren vertellen over muziek, ik heb bijna tien jaar in die business rondgelopen, zij het dan op een marginale en eerder banale manier.

Een muziekwinkel is een magische plaats, en zelfs een slechte muziekwinkel is nog altijd een magische plaats.

Knipp
30 juni 2012, 15:13
Sorry voor effe in uw licht te staan.

Ach, het kwam gewoon op een slecht moment, m'n manie is aan 't uitdoven en pretty soon zal ik weer ongelooflijk gevoelig zijn voor de minste negatieve commentaar. I am a sisssie at times.

( Je vraag moet even bezinken )

Munglik
30 juni 2012, 15:46
Mijn relatie met muziek is intiem, ik ga zo goed als nooit naar een concert.

De laatste jaren vooral poëzie en emotie.
Een gedicht lezen doe ik niet graag, maar naar een song luister ik meestal met de lyrics er bij. En ik breek erg makkelijk voor een mooie vrouwenstem.

Als adolescent zocht ik eerder psychedelische ervaringen.

Ik herinner me een maandenlange episode rond m'n 20. Ik leef een jaar lang op een kleine kamer die ik enkel verlaat om twee keer per week brood en kaas te kopen in de winkel beneden. Ik leef letterlijk op brood kaas en muziek : een hondertal elpees en een pick up. Bach, John Cale, Nico. Ik kan ze niet beluisteren zonder die kamer terug te beleven.

( maar okee, ik moet het afleren zo ongeremd te vertellen over mezelf,
da's een soort verboden discours hier, zucht )

Los daarvan verken ik zeer graag alle denkbare takken van muziek.
Soms kadert het in een ander 'onderzoek'. Lil Wayne bevoorbeeld. Not me.
Toch interessant.
En straks ga ik wat dieper delven in die hauntology dingen waar netslet me attent op maakte.

Ik kan nog uren vertellen over muziek, ik heb bijna tien jaar in die business rondgelopen, zij het dan op een marginale en eerder banale manier.

Een muziekwinkel is een magische plaats, en zelfs een slechte muziekwinkel is nog altijd een magische plaats.
Dank je.

Wat vind je van de verschuiving naar verkoop van muziek online?

Knipp
1 juli 2012, 15:55
Is het artistieke perspectief in essentie niet een spirituele ingesteldheid die ook aan de basis ligt van religie?

Ik heb een onbehaaglijk gevoel bij deze vraag : namelijk : dat ik een somber moment moet afwachten om haar te beantwoorden.
Ik voel me op dit moment gewoon te vrolijk en te licht.

Dat is msschn al een eerste pril antwoord.

Ik voel me min of meer gedwongen telkens opnieuw naar mezelf te wijzen.
De vragen, de antwoorden. Ze staan in de schaduw van m'n stemmingen.

Dergelijke vragen transformeren iemand in een denker.
Ik ben geen denker. Als ik op dat soort vragen antwoord, is het altijd een soort 'tour de force'.

Drijfzandvraag.

Maar niet uitgesloten dat een ander antwoord volgt, als straks de sombrero er af vliegt en de sombresse me naar beneden zuigt.

Knipp
2 juli 2012, 15:01
Soms twijfel ik 'mijn' 'kunst' kunst te noemen. Kunst is zo wereldlijk tegenwoordig. Het zijn allemaal slechts 'producten voor een markt' lijkt het wel. Zo is mijn werk tot nu toe niet ontstaan. Ik beschouw het als een 'onvoorwaardelijk geschenk voor de mens'. Geen wonder dat ik gemarginaliseerd ben in 'de kunstwereld', schat ik.

Dat 'niet ontstaan' en 'gemarginaliseerd zijn' is ten dele een winner-takes-all probleem. Ik ben Nassim Taleb aan 't lezen, msschn later nog meer daarover.

Maar zelfs al is 'kunst' vermarkt, kunst'produkten' blijven een erg interessante categorie.

Heel moeilijk om in algemene termen over kunst te spreken.

Kunst en religie hebben een aantal algemeenheden gemeen, het zijn andere perspectieven, die tot op zekere hoogte ontsnappen aan de laatkapitalistische circulatie en bestuurslogica
( en nu klink ik alsof ik in een maatpak kruip :| )

Maar zelf ben ik niet geneigd op zoek te gaan nr een gemeenschappelijke wortel.

Sommige kunstenaars gaan de religieuze toer op, meer is het niet, zowel kunstenaar als religieuze mens hebben een sensitiviteit die 'paranormaal' is.
Nu nog een of andere resonantie studie die bewijst dat dezelfde hersengebieden worden gebruikt, en de cirkel is rond :-P

God is in de details ;-)

Johan Bollen
3 juli 2012, 00:44
Maar niet uitgesloten dat een ander antwoord volgt, als straks de sombrero er af vliegt en de sombresse me naar beneden zuigt.Hopelijk kan je het controleren en merk je het op tijd.

Johan Bollen
3 juli 2012, 01:00
Dat 'niet ontstaan' en 'gemarginaliseerd zijn' is ten dele een winner-takes-all probleem. Ik ben Nassim Taleb aan 't lezen, msschn later nog meer daarover.

Maar zelfs al is 'kunst' vermarkt, kunst'produkten' blijven een erg interessante categorie.

Heel moeilijk om in algemene termen over kunst te spreken.

Kunst en religie hebben een aantal algemeenheden gemeen, het zijn andere perspectieven, die tot op zekere hoogte ontsnappen aan de laatkapitalistische circulatie en bestuurslogica
( en nu klink ik alsof ik in een maatpak kruip :| )

Maar zelf ben ik niet geneigd op zoek te gaan nr een gemeenschappelijke wortel.

Sommige kunstenaars gaan de religieuze toer op, meer is het niet, zowel kunstenaar als religieuze mens hebben een sensitiviteit die 'paranormaal' is.
Nu nog een of andere resonantie studie die bewijst dat dezelfde hersengebieden worden gebruikt, en de cirkel is rond :-P

God is in de details ;-)Welja, ik wil ook niet veralgemenen. Maar ik voel me wel eenzaam met mijn 'kunst'. Ik zoek naar 'soortgenoten' en vind ze niet tot nu toe. Spijtig genoeg kan ik ook zonder manie wel eens zelfingenomen overkomen als het over mijn werk gaat. Maar is het eigenlijk wel arrogant je als 'kunstenaar' niet minder te voelen dan pak Tuymans, je werk niet minder 'belangrijk'?

'Waarom toch steeds dat gevoel onrecht aangedaan te worden?' Vraag ik me dan af. Ik wil helemaal geen Van Gogh zijn. en daarna begin ik terug te werken, alsof het de laatste momenten van mijn leven zijn. Zolang ik nog kan. Alhoewel met een schuldgevoel soms. Want ik gaf zoveel op voor die kunst dat het wel egoïsme lijkt ermee bezig te zijn terwijl je niet zeker bent of je je kinderen wel kan laten studeren.

Ik wil trouwens terug keren naar België. Nog 1 poging mijn werk aldaar onder de aandacht van die wel degelijk zelfingenomen, en engdenkende 'kunstwereld' te brengen (hier (http://www.expoo.info/media/info/infomedia/HetDogmaVanEenheid.pdf) meer daarover). Na meer dan twee decennia buitenland, en een eerder 'middeleeuws' oeuvre waarvoor hopelijk ooit eens tijd gemaakt zal worden in deze snelle en oppervlakkige maatschappij.

Maar goed, dit is uw draad en mijn selfpitty begint me ter ergeren. ;-)

Knipp
3 juli 2012, 07:30
Hopelijk kan je het controleren en merk je het op tijd.

No worries. 't Is een milde vorm. No interventions needed. Mood changes, niet erger dan dat.

Knipp
3 juli 2012, 07:58
(hier (http://www.expoo.info/media/info/infomedia/HetDogmaVanEenheid.pdf) meer daarover)

Ga ik zeker een keer lezen.

Vlug vlug je werk bekeken, er moet wel een weg voor te vinden zijn denk ik,
naar mijn smaak is het iets te braaf, randje decoratief.
Ik zie in die schaakstukken bevoorbeeld mooie vazen.

Maar da's eerste vlugge indruk, en mijn smaak is ook nogal 'over the top'.

Heb ruim tien jaar geleden een keer een soort aanbod gehad, om de 'assistent' te worden van JvO, plaaster mengen en zo; en als ik nog verder terugga in de tijd was PvC 1 v m'n beste vrienden.

Johan Bollen
3 juli 2012, 12:57
naar mijn smaak is het iets te braaf, randje decoratief.
Ik schuw de in het actuele kunstparadigma verdacht gemaakte concepten zoals decoratie, ambachtelijkheid, schoonheid en dergelijke inderdaad niet, maar dat wil niet zeggen dat de werken inhoudsloos zijn. Volg de witte bollen voor wat tekst over de werken.

De eerste keer trouwens dat ik 'te braaf' hoor. De meesten vinden mijn werk duister en getormenteerd. Ik vermoed dat je blik oppervlakkig was?

Barokke kronkels hoeven ook niet inhoudsloos te zijn. Cfr. Rubens (alhoewel mijn werk meer verband houdt met iemand als Breugel).

Schoonheid of decoratie kunnen functioneel zijn. Mijn werk dient niet zozeer beoordeeld te worden op de aan of afwezigheid ervan maar op de rol die die zaken vervullen als een soort van bescherming, een omhulsel. Maw het is de actuele kunstkritiek die niet mee is en vanuit een ouderwetse (vanuit mijn standpunt) opvatting over die concepten redeneert.

P.S. Het is niet omdat er een schedel afgebeeld wordt dat een werk gedurfd of stout is hoor. In mijn geval heeft durf er weinig mee te maken aangezien het bijna steeds om vrije improvisaties gaat, niet om de uitwerking van een vooraf bepaalde idee.

Johan Bollen
3 juli 2012, 13:22
Hier een stukje over schoonheid, een deel uit een iets langere tekst.
Het tweede argument dat de jury gebruikte om mijn werk te verwerpen werd verwoord
als dat men mijn werken te ver uitgewerkt vond. Deze opmerking deed me denken
aan de film Amadeus, waar de keizer Mozart's werk bekritiseert met de uitspraak
“to many notes”, waarop Mozart ontsteld reageert met “welke noot stelt u voor dat ik
schrap?” Het werk heeft juist zoveel noten als 'nodig' zijn. Het gaat om een zelfstandig
werk waar ook de imperfecties deel van uit maken. Er is niet aan toe te voegen of af te
halen. Het werk is als een geboorte, een totstandkoming die soms zelfs de kunstenaar
verrast en daardoor diens individualiteit overstijgt. Het werk is geen gevolg van een
poging tot kunst, het is een gevolg van kunstzinnig handelen.
Deze opmerking van de jury is een gevolg van een veel voorkomend vooroordeel in de
hedendaagse kunstwereld dat de idee vooraf gaat aan de vorm. Men schijnt te vergeten
dat niet alle kunst op deze (naar mijns inziens dikwijls saaie en tot gekunsteldheid
leidende) wijze tot stand komt. Een jurylid zei over Propiedad Privada dat de foto
beter zo of zo genomen was geweest. Dit bevestigt dat men uitgaat van een aan de uitwerking
voorafgaande idee. Maar dit is niet hoe dit werk en vele andere van mijn werken
tot stand gekomen zijn. Deze opmerking is irrelevant voor mijn werk aangezien er
geen sprake is van een uitwerking. In het wonderbaarlijke proces van betekenisvolle
improvisaties ontstaat 'betekenis' tijdens het tot stand komen van de vorm. Dikwijls
wordt het werk beëindigd juist op het moment dat de betekenis 'ontstaat'. De vorm is
niet noodzakelijk het toepassen van een aantal technieken om uiting te geven aan een
idee. We hebben hier te maken met een vooroordeel (een van de vele) dat het actuele
kunstparadigma kenmerkt. Idee en vorm worden uit elkaar getrokken en verondersteld
wordt het voorafgaan en de prioriteit van de idee op de vorm.
Vanuit ditzelfde vooroordeel kan men de beperkte visie van de hedendaagse kunstwereld
op het begrip schoonheid begrijpen. Verondersteld wordt dat het idee slechts dient
'uitgewerkt' te worden tot op het punt dat het idee 'duidelijk' is. Alles in het werk dat
niet direct op het idee betrekking heeft is wordt als overbodig beschouwd. Men houdt
geen rekening, met andere woorden, met het belang van het proces en de residuen
van dat proces in de totstandkoming van zowel vorm als betekenis. Schoonheid wordt
op deze wijze 'verdacht' gemaakt en gezien als afleidend van de betekenis. Schoonheid
wordt herleid tot versiering. Men kan zich zelfs niet voorstellen in het heersende
hedendaagse kunstparadigma dat schoonheid bijvoorbeeld ook functioneel kan zijn.
Schoonheid kan bescherming geven aan een werk en haar 'betekenis' in woelige tijden.
Schoonheid kan ook de 'oerpoel' zijn waaruit het werk en zijn betekenis tot stand
kwam.
Dit alles wordt niet in rekening gebracht vanuit het hedendaags kunstparadigma, van
waaruit de jury van de Canvascollectie redeneert. Daar waar mijn werk vanuit dit paradigma als 'ouderwets' overkomt, komt het mij juist het paradigma van de actuele kunst als ouderwets en kunstbelemmerend over.

Knipp
3 juli 2012, 15:57
Interessante vragen. Maar verwacht van mij geen uitgewerkte visie op kunst.
Mijn beleving van JvO en PvC is volkomen gekleurd door het feit dat ik die twee mensen toevallig goed (ge)ken(d heb). Heb die prentjes maar gepost om het spoor volgbaar te maken naar hun volledige namen.

Zelf ben ik - in de weinige 'kunstwerken' die ik ooit heb gemaakt - ook eerder jouw type, improviserend. Vetrekkend van iets vrij willekeurig en blijven zoeken tot het iets mysterieus wordt.

Maar of er een hedendaagse aversie zou bestaan versus dat type werk ? geen idee

Msschn heb ik ergens de indruk gegeven dat ik een kunstcriticus ben :-)
Mea maxima culpa, zou wel willen, maar nee dus.

* had ik maar naar Firestone geluisterd - de gustibus etcetera - nu ben ik van drijfzand op glad ijs beland *

Voor de aardigheid een paar (overigens niet echt bestaande) knipps : dan heb je omgekeerd ook de kans een eerste indruk te geven

Knipp
3 juli 2012, 16:02
Even braaf en even 'schoon' ?

Met 'te braaf' bedoel ik msschn te helder, te klare lijnen, te vlak.
Ik probeer een soort geheimzinnigheid te bereiken, jij ?

Toch zou ik een totaal andere toer opgaan vandaag, wel vertrekkend van een voorafgaand 'idee'. En ik ben er redelijk zeker van dat het 'straffer' werk zou opleveren.

Firestone
3 juli 2012, 16:27
* had ik maar naar Firestone geluisterd - de gustibus etcetera - nu ben ik van drijfzand op glad ijs beland *:lol:

Lunokhod
4 juli 2012, 04:33
Hoe ga jij om met misantropie?

Lunokhod
4 juli 2012, 09:36
Wat doe je bij filosofische ontreddering?

Johan Bollen
8 juli 2012, 02:50
Even braaf en even 'schoon' ?

Met 'te braaf' bedoel ik msschn te helder, te klare lijnen, te vlak.
Ik probeer een soort geheimzinnigheid te bereiken, jij ?

Toch zou ik een totaal andere toer opgaan vandaag, wel vertrekkend van een voorafgaand 'idee'. En ik ben er redelijk zeker van dat het 'straffer' werk zou opleveren.De foto's van je werken komen me over als details van grotere werken. Mijn improvistaties vertrekken dikwijls vanuit het experiment, het spel, en het abstracte om te ontaarden in een betekenisvol geheel. Dat kan een lang proces zijn waar soms jaren over heen gaan.

Ik ben nogal hard in de kritiek op mijn werk zoals ik dat ook kan zijn voor het werk van anderen. Het doodshoofd-hand bv. komt me over als kitch (dan zie ik nog liever gelijkaardige dingen die tegelijk functioneel zijn, zoals je kan aantreffen in van die winkeltjes waar drug parafernalia verkocht worden in Maastricht bv.), maar ik ken geen andere werken van die kunstenaar en kan me dus vergissen door voorbarigheid. Je ziet. Ik kan beter zwijgen over het werk van anderen.

Ik probeer een soort geheimzinnigheid te bereiken, jij ?Ik probeer niets te bereiken. Ik doe ontstaan.

Niet dat ik geen ambities heb. Een boek in een bib tussen Beuys en Breughel binnen een jaar of pak 50, hopelijk als ik nog leef echter.

Johan Bollen
8 juli 2012, 02:55
Maar of er een hedendaagse aversie zou bestaan versus dat type werk ? geen ideede Vlaamse kunstkritiek heeft een Hoet-complex is mijn indruk. Men denkt zich de nieuwe Hoet en is op zoek naar de nieuwe Beuys in de vorm van een soort cloon. Wat men niet beseft is dat deze houding reactionair is (wat niet gezegd kan worden van Hoet zelf). Eigenlijk imiteert men en zoekt men dat wat reeds was. Tegelijk is men blind voor het afwijkende nieuwe.

Ik krijg wel goede kritiek. Van mede 'kunstenaars' echter steeds. Alfredo La Placa zei me overlaatst dat er in Latijns America zo'n 500 bekende kunstenaars zijn (waarvan hij er een is), maar dat die binnen een eeuw vergeten zullen zijn, waaronder hij zelf dacht hij. Hij zei dat dat niet het geval zou zijn met mij, noemde me geniaal enz. Ik zei hem dat ik niet geloofde in genialiteit. Daar hebben we dan een tijd over gediscussieerd. Alfredo is iemand die Picasso nog persoonlijk gekend heeft. De man is nu 80 jaar.

Maar de kunstkritiek? Zo'n engdenkendheid! Ik toon mijn werk nog liever aan een kind. Ik zal nog eens een poging doen te zoeken naar criticus die nog niet 'ingekaderd' is en meent het allemaal te moeten weten, als ik naar België kom binnenkort. Veel hoop durf ik niet te koesteren om frustraties wat in te dijken. Voor ik het besef 'vlucht' ik weer een decennium in mijn werk. De laatste keer dat een criticus mijn werk beoordeelde niesde zij er zelfs tegen van dichtbij, zonder zich ook maar te verontschuldigen. Dat lijkt me bijna symbolisch voor hun blindmakende arrogantie. Werk dat ze niet begrijpen negeren ze. Zwak, niet?

Lunokhod
8 juli 2012, 10:40
Welke tips kan je mij geven om te doen alsof ik weet waar ik mee bezig ben?

Johan Bollen
8 juli 2012, 13:21
Alfredo La Placa zei me overlaatst dat er in Latijns America zo'n 500 bekende kunstenaars zijn (waarvan hij er een is), maar dat die binnen een eeuw vergeten zullen zijnDe grote meerderheid bedoelde hij, ter verduidelijking.

Lunokhod
8 juli 2012, 14:13
Je mag een nieuw dier uitvinden. Beschrijf het.

Lunokhod
26 juli 2012, 19:31
Waar hebt ge gezeten? :-)

Knipp
26 juli 2012, 21:11
Waar hebt ge gezeten? :-)

Arrakis 8-)

Lunokhod
26 juli 2012, 21:44
Arrakis 8-)

Knipp
30 juli 2012, 02:55
Hoe ga jij om met misantropie?

tocsin G minor, while the orchestra insists a G major

Knipp
5 november 2012, 03:14

Heb over die vraag ondertussen veel gemediteerd...

Als we het echt hebben over denken, in de zin van een denken dat vroeg of laat moet neerslaan in iets, in een tekst, in een kunstwerk, in een film of een kritiek.

Dan vind ik het verleidelijk om me te spiegelen aan het doornroosje project van Walter Benjamin.
Adorno verweet hem gebrek aan theorie. Maar Benjamin hield voet bij stuk.

Als antwoord op de kritiek bedacht Benjamin het begrip van het dialectische beeld, waarvoor hij teruggreep op de emblemata van de Barok — afbeeldingen die ideeën symboliseren — en de allegorie volgens Baudelaire — de wisselwerking van ideeën wordt vervangen door de wisselwerking van emblematische objecten. Allegorie, zo stelde Benjamin, kon de rol van het abstracte denken overnemen.
De objecten en gestalten die de passages bevolken — gokkers, hoeren, spiegels, stof, wasfiguren, mechanische poppen — zijn emblemen en hun wisselwerking brengt betekenissen voort, allegorische betekenissen die de inbreuk van theorie niet nodig hebben ...
waarbij de dialectische beweging kortstondig is bevroren en bezichtigd kan worden, 'tot stilstand gekomen dialectiek'

http://www.filosofiemagazine.nl/nl/artikel/4794/de-observerende-blik-van-walter-benjamin.html

De quote is van Coetzee, maar hang on, ik probeer het wel sterker te zeggen of te tonen, naarmate ik doordring in het oeuvre van Benjamin.

De quote is te smal.
Benjamin staat voor observatie voor ervaring voor contemplatie.
En voor geschiedschrijving
En voor een theologie van verlossing.

Dat hele handeltje zou ik dan moeten koppelen aan een paar andere invalshoeken.
Koppelen, of losser, laten heen en weer bewegen.

Eerst bouw ik een monade. Echt denken is dat niet. Een vogel bouwt een nest. Een mens een reflectieve ruimte.

Hoe bouwt men een monade ? Door zich te spiegelen aan een aantal al bestaande monades.

Filosofen zijn zeer goede monade-architecten.

Maar zonder kunstenaars is er in een monade niets te zien.

Ben ik nu nog binnen Benjamin ?

Knipp
5 november 2012, 05:19
Welke tips kan je mij geven om te doen alsof ik weet waar ik mee bezig ben?

Dat gaat je een etentje kosten :lol:

Kameraad Mauser
28 april 2013, 00:22
Existentiële verwardheid. Iets van alle tijden?

Knipp
28 april 2013, 00:56
Existentiële verwardheid. Iets van alle tijden?

nog nooit grondig over nagedacht

maar neem nu Nonnus, begin vijfde eeuw, schrijft eerst 48 boeken over Dionysus, om dan over te schakelen op het parafraseren in dactylische hexameters van ... het Johannesevangelie

of nee, i stand corrected again, in Homerische iambische pentameters

een andere bron zegt zelfs : into the idiom of Homer

Kameraad Mauser
28 april 2013, 01:25
nog nooit grondig over nagedacht

maar neem nu Nonnus, begin vijfde eeuw, schrijft eerst 48 boeken over Dionysus, om dan over te schakelen op het parafraseren in dactylische hexameters van ... het Johannesevangelie

of nee, i stand corrected again, in Homerische iambische pentameters

een andere bron zegt zelfs : into the idiom of Homer

En wij maar studiekeuzes maken op 14,16 en 18-jarige leeftijd.

Demper
5 mei 2013, 00:58
Wat was er eerst? De kippenworst of het separatorvlees?

Werk uit. Carameliseer.

Knipp
5 mei 2013, 01:13
Wat was er eerst? De kippenworst of het separatorvlees?

Werk uit. Carameliseer.

R O F L

Aan de hand van Walter Pater ? Of liever op de rug van Walter Benjamin ?

Demper
5 mei 2013, 01:20
Aan de hand van Walter Pater. Aub.