PDA

View Full Version : Hoeveel heb je gespijbeld in hoger onderwijs?


Jazeker
3 november 2010, 09:03
Naar aanleiding van:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=145826

Tavek
3 november 2010, 09:15
> 50 %

fox
3 november 2010, 09:39
Eerst semester eerste kandidatuur ongeveer 85% aanwezig. Vanaf het 2e semester en de volgende 4 jaar ging ik quasi nooit behalve nu en dan eens een taalvak omdat je daar in klassen van 20 man zat ingedeeld en wel eens een taak moest maken.

Eyjafjallajökull
3 november 2010, 09:59
1ste kan. zo goed als nooit, 2de kan. af en toe, 2de kan. bis was het hek van de dam...

Den Duisteren Duikboot
3 november 2010, 12:04
Tijdens mijn eerste studie vaak. In het eerste jaar kwam ik na de eerste vier weken alleen nog naar de colleges als het buiten regende.

Tijdens mijn tweede studie was spijbelen eerder zeldzaam.

bgf324
3 november 2010, 12:29
In mijn eerste jaar: heel het 2de semester.

Nu bij mijn 2de maal hoger onderwijs: nog geeneen keer.

Andy
3 november 2010, 13:01
In mijn eerste jaar: heel het 2de semester.

Nu bij mijn 2de maal hoger onderwijs: nog geeneen keer.
Dat tweede jaar van u begint maar in januari?



OT: tot aan mijn eerste lic eigenlijk zelden. (Minder dan vijf keer op drie jaar denk ik.) Tweede lic viel ook nog goed mee. Maar in m'n tweede opleiding >50%. Het moest maar niet zo saai zijn, en ze moesten maar niet alles honderd keer uitschrijven in handboeken en slides.

Jazeker
3 november 2010, 14:25
Zelf bijna nooit. Ik kon niet leren uit boeken en moest het hebben van hoe ik het begrepen had toen het uitgelegd werd => eigen notities nodig dus. Nooit tweede zit of bis gehad dan ook.

1 uitzondering: eerste kan, donderdag uitgaansavond voor de studenten, vrijdag de hele voormiddag frezen, draaibanken draaien, acetyleenlassen of elektrisch lassen. Vrijdag namiddag: 2 x 90 minuten wiskunde en chemie. Die namiddagen zag je me er niet vaak.

Flanelcondoom
3 november 2010, 14:28
Nu.

Jazeker: wat heb je gestudeerd dat je moest lassen en draaien?

From_Vlaanderen
3 november 2010, 14:41
Nooit, niemand van onze school trouwens.

koe de poing
3 november 2010, 15:01
ik ben toch bij ieder vak minstens één keer binnengeweest zodat ik wist hoe de prof eruitzag. Op de verplichte practica na is er geen enkel vak waar ik alle lessen heb bijgewoond

kameleon
3 november 2010, 16:13
De eerste lessen van elk vak ging ik naartoe. Daarna maakte ik de balans op en bekeek ik welke leerkracht zijn cursus gewoon aframmelde. Naar die lessen ging ik dan niet meer.

Ganzenbordfan
3 november 2010, 16:55
Ik skip enkel algemene vakken zoals filosofie, algemene taalwetenschap e.d. Naar mijn hoofdtaalvakken ga ik quasi altijd.

Pølle
3 november 2010, 22:14
Ik heb 12 uur les per week en ik probeer om vier uur per week te gaan, maar het lukt niet goed.

Flanelcondoom
3 november 2010, 22:21
Ik heb 12 uur les per week en ik probeer om vier uur per week te gaan, maar het lukt niet goed.

Idem. Mijn discipline wat lessen betreft is afschuwelijk. Ik leer bovendien veel beter thuis.

Vooral als je zo om half 9 moet staan bij een les waarbij de prof nog dateert tot de tijd van de chipkaartcomputers van het type "in de toekomst zal een computer slechts een paar ton wegen", die dan de helft van de tijd mompelt over hoe het in den ouden tijd nog was zonder rekenmachien, en de andere helft van de tijd iets anders mompelt.

Dat iets anders gaat over de leerstof denk ik.

Steve_M
3 november 2010, 22:33
Ik ging zelden naar de les. Maar ik las wel zeer veel en niet alleen mijn cursussen. Bovendien had ik voor ik aan mijn studie begon een (overigens geheel overbodige) brugcursus gevolgd. Mijn eerste academiejaar begon dus in september i.p.v. in oktober, maar op die manier had ik dan wel al een paar vriendjes gemaakt, die mij de volgende vier jaar trouw aan cursussen en nota's hielpen.

Pas op, ik nam mij wel elk jaar voor wat vaker naar de les te gaan, maar na een week of twee was het nieuwe er dan weer af en deed ik andere dingen. Ook de houding van sommige van mijn medestudenten stoorde mij mateloos.

Dat heeft wel gezorgd voor een paar conflicten met proffen (eigenlijk met een prof in het bijzonder) en ook wel (zeker de eerste twee jaren) met een buispunt links en rechts. Uiteindelijk toch nooit moeten bissen en de twee laatste jaren graden gesprokkeld.

Jazeker
3 november 2010, 22:34
Nu.

Jazeker: wat heb je gestudeerd dat je moest lassen en draaien?

Licenciaat kleinburgerlijkheid.

Flanelcondoom
3 november 2010, 22:35
Licenciaat kleinburgerlijkheid.

Was dat een goede richting of een kankerrichting?

Steve_M
3 november 2010, 22:38
Idem. Mijn discipline wat lessen betreft is afschuwelijk. Ik leer bovendien veel beter thuis.

Vooral als je zo om half 9 moet staan bij een les waarbij de prof nog dateert tot de tijd van de chipkaartcomputers van het type "in de toekomst zal een computer slechts een paar ton wegen", die dan de helft van de tijd mompelt over hoe het in den ouden tijd nog was zonder rekenmachien, en de andere helft van de tijd iets anders mompelt.

Dat iets anders gaat over de leerstof denk ik.

Ik probeerde me soms wel te motiveren door die lessen als een sociale activiteit te zien. In een vlaag van zinsverbijstering heb ik me ooit ingeschreven voor vrouwen- en genderstudies als keuzevak, hopend op een soort academische bikini-carwash. Aula vol manwijven en foeilelijke feministes, ik ben dan tijdens de pauze maar terug naar huis gegaan. Tot overmaat van ramp was die cursus dan nog totaal oninteressant, niveau "we lezen wat artikels in de les zedenleer".

Jazeker
3 november 2010, 22:40
ik ben toch bij ieder vak minstens één keer binnengeweest zodat ik wist hoe de prof eruitzag.

Het omgekeerde is nog schrikwekkender. 1 kan 1e les fysica... "Meneer x (zijnde mijn echte naam), kan je misschien even stoppen met praten en volgen?" I was spooked out. Zeker in een auditorium met 100 mensen.

Blijft echter de beste prof die ik ooit heb gehad. Die wou dat je de materie begreep en niet blokte.

straddle
3 november 2010, 22:41
Licenciaat kleinburgerlijkheid.


Gij had zeker altijd grote onderscheiding? ;-)


.

Jazeker
3 november 2010, 22:41
Was dat een goede richting of een kankerrichting?

Lees mijn onderschrift.

BTW: gerapporteerd, jij rat.

Jazeker
3 november 2010, 22:45
Gij had zeker altijd grote onderscheiding? ;-)


.

Kweenie... moet na jaren mijn diploma nog krijgen en begin te vermoeden dat het onbestaande studierichting was.

fox
4 november 2010, 00:07
Het omgekeerde is nog schrikwekkender. 1 kan 1e les fysica... "Meneer x (zijnde mijn echte naam), kan je misschien even stoppen met praten en volgen?" I was spooked out. Zeker in een auditorium met 100 mensen.

Blijft echter de beste prof die ik ooit heb gehad. Die wou dat je de materie begreep en niet blokte.


Ik had fysica van ene Pitsi. De brave man was betrapt op plagiaat bij zijn doktoraat.

Nuff Said.

Flanelcondoom
4 november 2010, 02:00
Lees mijn onderschrift.

BTW: gerapporteerd, jij rat.

Ratten klikken.

Steve_M
4 november 2010, 02:05
Ratten klikken.

Is het haat of is het balts? Dat is hier de vraag.

Flanelcondoom
4 november 2010, 02:07
Is het haat of is het balts? Dat is hier de vraag.

Ik amuseer mij.

Steve_M
4 november 2010, 02:09
Ik amuseer mij.

Ik hoop alleen maar dat je hier niet weer binnen de kortste keren buiten gezwierd wordt. Maar ik ben wel blij dat je je amuseert.

Eigenzinnig
4 november 2010, 02:11
Ik amuseer mij.
Aandacht zoeken op anonieme forums door te schofferen is geen hobby maar een ziekte..of een indicatie van ernstige emotionele verwaarlozing

Eigenzinnig
4 november 2010, 02:12
Ik hoop alleen maar dat je hier niet weer binnen de kortste keren buiten gezwierd wordt. Maar ik ben wel blij dat je je amuseert.

Net als Leonard hebben bepaalde mensen geen derden nodig om zichzelf te vernietigen..

Flanelcondoom
4 november 2010, 02:12
Aandacht zoeken op anonieme forums door te schofferen is geen hobby maar een ziekte..of een indicatie van ernstige emotionele verwaarlozing

Ik voel mij wat herfstmelancholisch, ja.

Flanelcondoom
4 november 2010, 02:13
Ik hoop alleen maar dat je hier niet weer binnen de kortste keren buiten gezwierd wordt. Maar ik ben wel blij dat je je amuseert.

Waarvoor dank. Sommige mensen hopen het tegendeel.

Dronkoers
19 januari 2011, 12:51
Nooit.

Of altijd, het is maar hoe je het bekijkt

Distel
19 januari 2011, 13:31
Ik ging tijdens het spijbelen af en toe wel eens naar de les.

Herr Flick
19 januari 2011, 13:45
In het hoger, eigenlijk nooit, toch niet voor zover ik mij kan herinneren, ...

t was altijd veel te plezant, ... vooral op de kap zitten van de klas feministe, ... Uren plezier mee gehad, ik kreeg die altijd op haar paard, en die had dat dan nog niet eens door dat we met haar voeten aan t spelen waren ... maar ze kon er altijd wel mee lachen... als ze dan uiteindelijk toch doorkreeg dat we haar weer bij haar pietje hadden. Allee ja leuke boel, plezier maken en mekaar helpen, en als we op cafe zaten deden we dat ook meestal allemaal samen, maar we hadden wel maar een klein groepje, ne man of 20 zoiets, Schoonsten tijd van uw leven, jong, ...

Ars_Nova
19 januari 2011, 13:52
Alleen selectief. Van Statistiek in 't tweede jaar kwamen we wel opdagen maar gingen we met een paar traditioneel weg na de pauze om te soezen op het grasveld voor de 200C (nu ingepalmd door de E van geologie).
RZL heb ik ook maar voor 20% gevolgd.
En verder vakken die zo 's morgens vroeg zijn als er diezelfde nacht een zwaar feestje geweest was ;-)

Herr Flick
19 januari 2011, 13:56
Alleen selectief. Van Statistiek in 't tweede jaar kwamen we wel opdagen maar gingen we met een paar traditioneel weg na de pauze om te soezen op het grasveld voor de 200C (nu ingepalmd door de E van geologie).
RZL heb ik ook maar voor 20% gevolgd.
En verder vakken die zo 's morgens vroeg zijn als er diezelfde nacht een zwaar feestje geweest was ;-)

Ik heb van dat laatste nooit last gehad, nachten doortrekken of een uur of 3 - 4 slapen,... Altijd wel grappig als ge die andere gasten dan zo als een half wrak zag liggen, ...

Weezer
21 januari 2011, 12:06
Vaak. Zeker bij van die pipo's die twee uur lang met hun rug naar de groep een powerpoint (lettertype Arial 12) letterlijk voor gingen lezen :?

Tavek
21 januari 2011, 13:47
Alleen selectief. Van Statistiek in 't tweede jaar kwamen we wel opdagen maar gingen we met een paar traditioneel weg na de pauze om te soezen op het grasveld voor de 200C (nu ingepalmd door de E van geologie).
RZL heb ik ook maar voor 20% gevolgd.
En verder vakken die zo 's morgens vroeg zijn als er diezelfde nacht een zwaar feestje geweest was ;-)

Celestijnenlaan 200 ? :p

CyberpunX
21 januari 2011, 15:48
Beroepsspijbelaar sinds mijn 15. Thuis op PC tokkelen bleek een meer rendabel pad te zijn als idiote cursussen uit een vorig tijdperk te blokken. Was zelfs beter veel vroeger gestopt.

Ars_Nova
22 januari 2011, 11:29
Celestijnenlaan 200 ? :p

Uhu :-)

Inno
23 januari 2011, 02:14
Het eerste jaar wist ik zelf niet wie in mijn klas zat. Ik was er bijna nooit. ik ging 4 uur per week. Maar enkel als een maat mij kwam halen. Einde van het jaar: zwaar gebuist. Daarna andere richting, toen ging ik bijna iedere keer op één vak na die gegeven werd door een vrouw die geleek op marilyn manson. Ze had een pik op mij. Daarna ben ik van richting veranderd en ging ik meestal wel. Het was er massas leuk en ben dan eindelijk afgestudeert. Maar nu heb ik wel spijt van de richting. Dus kon ik maar herbeginnen en nog meer rondhangen, prachtige tijd.

Nynorsk
23 januari 2011, 02:36
ik ging naar de verplichte practica. Dat was het zo wat.

Jazeker
23 januari 2011, 02:50
ik ging naar de verplichte practica. Dat was het zo wat.

Niet echt boeiend. Had zo jaren stijl The A-Team Van van ergens ineens zien opduiken of zo. Nadat die neger hem voor de honderste keer had herbouwd natuurlijk. :-) Mr. B.A. Baracus