Micele
22 november 2010, 18:17
Het eiland Man heeft geen snelheidsbeperkingen buiten de bebouwde kom en is zelfs "verkeersveiliger" als Be, qua verkeersdoden/inwoners; en zeer wslk per afgelegde km ook.
Het heeft zelfs geen (veilige) snelwegen.
(gewone wegen buiten de bebouwde kom zijn de "dodelijkste" wegen)
De gemeten V85 is ook op de ongelimiteerde wegen maximaal 92 kmh (57 mph), de laagste gemeten V85 was zelfs 61 kmh (38 mph).
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_the_Isle_of_Man#Roads
The island has a total of 688 miles (1,107 km)[1] of public roads, all of which are paved. Roads are named using a numbering scheme similar to those used in the numbering of roads in Great Britain and Northern Ireland; each road is assigned a letter, which represents the road's category, and a subsequent 1–2 digit number. A roads constitute the main roads of the island whilst roads labelled B to D will decrease in size and or quality. U roads are yet smaller. There is no national speed limit, but local speed limits are prevalent in a similar manner to the UK.
Nevertheless, measured travel speeds are often relatively low.
There is a comprehensive bus network, operated by Bus Vannin, a department of the Isle of Man Government, with most routes originating or terminating in Douglas.
Isle of Man travel speeds[2]
Measurement site Speed limit(mph) 85% percentile (Measurement dates)
Eastbound Westbound
Ballafreer House, Main Road, Marown No limit 46 47 2005 (27 June – 4 July)
Main Road, Baldrine 30 36 36 2005 (21–28 November)
Glen Mona, Maughold (parish) No limit 38 42 2005 (26 Sept. – 3 Oct.)
Ballamodha Straight, Malew 40 51 50 2006 (6–13 March)
Ballacobb, Ballaugh No limit 51 40 2006 (3–10 July)
Richmond Hill, Douglas (by bus stop) 50 55 50 2006 (24 April – 1 May)
Shore Road, Outside Limekilns Farm No limit 49 50 2004 (2–8 August)
Windy Corner, Onchan No limit 54 57 2006 (17–24 July)
Limiet of geen limiet, ook zonder liggen de hoogste gemeten V85 niet meer als 54-57 mph (87-92 kmh)
Cijfers, verkeersdoden bvb:
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/2010report.pdf
page 89.
14.3 ROAD ACCIDENTS 2000-2009
Source: Isle of Man Constabulary, Traffic Department
fatalities
2000 13
2001 8
2002 3
2003 9
2004 12
2005 12
2006 8
2007 9
2008 6
2009 6
6 verkeersdoden per ruim 80.085 inwoners of 7,5 verkeersdoden per 100.000 inwoners in 2009.
Be (2009) heeft 955 verkeerdoden op 10,8 milj = 8,8 verkeersdoden per 100.000 inwoners.
Betreft V85:
Gepaste en ongepaste snelheid: waar ligt de grens?
Er bestaat een eenvoudig recept om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving: de V85 regel. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden op een weg met vlot verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden. Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85 percentiel snelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg: automobilisten zullen minder geneigd zijn om te bumperkleven, in te halen of van rijstrook te veranderen, waardoor de kans op kopstaart en kop-kop aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich richten op de snelheidsfanaten.
Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85 regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. Tevens vermindert de publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid.
Eiland Man bewijst zelfs dat het zonder limieten gaat.
De meeste gemotoriseerde bestuurders passen daar hun snelheid dus ook zonder limieten aan.
V85 = 85 % die deze V85-snelheid niet overschrijden, dus vele rijden langzamer, slechts 15 % rijdt sneller als de V85.
wegennet, hieronder
Het heeft zelfs geen (veilige) snelwegen.
(gewone wegen buiten de bebouwde kom zijn de "dodelijkste" wegen)
De gemeten V85 is ook op de ongelimiteerde wegen maximaal 92 kmh (57 mph), de laagste gemeten V85 was zelfs 61 kmh (38 mph).
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_the_Isle_of_Man#Roads
The island has a total of 688 miles (1,107 km)[1] of public roads, all of which are paved. Roads are named using a numbering scheme similar to those used in the numbering of roads in Great Britain and Northern Ireland; each road is assigned a letter, which represents the road's category, and a subsequent 1–2 digit number. A roads constitute the main roads of the island whilst roads labelled B to D will decrease in size and or quality. U roads are yet smaller. There is no national speed limit, but local speed limits are prevalent in a similar manner to the UK.
Nevertheless, measured travel speeds are often relatively low.
There is a comprehensive bus network, operated by Bus Vannin, a department of the Isle of Man Government, with most routes originating or terminating in Douglas.
Isle of Man travel speeds[2]
Measurement site Speed limit(mph) 85% percentile (Measurement dates)
Eastbound Westbound
Ballafreer House, Main Road, Marown No limit 46 47 2005 (27 June – 4 July)
Main Road, Baldrine 30 36 36 2005 (21–28 November)
Glen Mona, Maughold (parish) No limit 38 42 2005 (26 Sept. – 3 Oct.)
Ballamodha Straight, Malew 40 51 50 2006 (6–13 March)
Ballacobb, Ballaugh No limit 51 40 2006 (3–10 July)
Richmond Hill, Douglas (by bus stop) 50 55 50 2006 (24 April – 1 May)
Shore Road, Outside Limekilns Farm No limit 49 50 2004 (2–8 August)
Windy Corner, Onchan No limit 54 57 2006 (17–24 July)
Limiet of geen limiet, ook zonder liggen de hoogste gemeten V85 niet meer als 54-57 mph (87-92 kmh)
Cijfers, verkeersdoden bvb:
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/economic/2010report.pdf
page 89.
14.3 ROAD ACCIDENTS 2000-2009
Source: Isle of Man Constabulary, Traffic Department
fatalities
2000 13
2001 8
2002 3
2003 9
2004 12
2005 12
2006 8
2007 9
2008 6
2009 6
6 verkeersdoden per ruim 80.085 inwoners of 7,5 verkeersdoden per 100.000 inwoners in 2009.
Be (2009) heeft 955 verkeerdoden op 10,8 milj = 8,8 verkeersdoden per 100.000 inwoners.
Betreft V85:
Gepaste en ongepaste snelheid: waar ligt de grens?
Er bestaat een eenvoudig recept om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving: de V85 regel. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden op een weg met vlot verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden. Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85 percentiel snelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg: automobilisten zullen minder geneigd zijn om te bumperkleven, in te halen of van rijstrook te veranderen, waardoor de kans op kopstaart en kop-kop aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich richten op de snelheidsfanaten.
Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85 regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. Tevens vermindert de publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid.
Eiland Man bewijst zelfs dat het zonder limieten gaat.
De meeste gemotoriseerde bestuurders passen daar hun snelheid dus ook zonder limieten aan.
V85 = 85 % die deze V85-snelheid niet overschrijden, dus vele rijden langzamer, slechts 15 % rijdt sneller als de V85.
wegennet, hieronder