PDA

View Full Version : Obama gaat Kony pakken


eno2
26 november 2010, 11:20
Obama gaat Kony pakken.

Dat is nog al eens iets anders hé dan een preventieve aanvalsoorlog tegen Irak om Saddam te hangen...

Kony is een genocide en leider van Het Verzetsleger van de Heer, die al decades in Oeganda, Soedan en Congo zijn gang kan gaan, terwijl de internationale gemeenschap met de handen in de broekzak toekijkt.

backfire
26 november 2010, 11:46
Obama gaat Kony pakken.

Dat is nog al eens iets anders hé dan een preventieve aanvalsoorlog tegen Irak om Saddam te hangen...

Kony is een genocide en leider van Het Verzetsleger van de Heer, die al decades in Oeganda, Soedan en Congo zijn gang kan gaan, terwijl de internationale gemeenschap met de handen in de broekzak toekijkt.

Als hij tegen die gek een oorlog begint, kan hij op mijn volledige steun rekenen. Er zijn daar nog wel een paar 'warlords' die een welgemikte kruisraket in hun reet verdienen.

eno2
26 november 2010, 11:50
Als hij tegen die gek een oorlog begint, kan hij op mijn volledige steun rekenen. Er zijn daar nog wel een paar 'warlords' die een welgemikte kruisraket in hun reet verdienen.


Awelja, veel meer dan één kruisraket zal Obama van het congres er wel niet voor krijgen.

Misschien zelfs niet meer dan één drone.

D'ARTOIS
26 november 2010, 11:53
Dat zou een gerechtvaardigde daad zijn. De eerste sinds ........?

Deed hij datzelfde maar in Somalië, maar daar hebben ze al eerder een pak slaag gehad dus vraag ik mij af wat de bijzondere beweegreden zou kunnen zijn om plotseloos naar Uganda te trekken. Maar noodzakelijk is het wel. Kakkebroekend Europa is bepaald niet de aangewezen entiteit; meer dan figuranten zullen ze niet zijn in dat politiek luie Brussel.

backfire
26 november 2010, 11:53
Awelja, veel meer dan één kruisraket zal Obama van het congres er wel niet voor krijgen.

Misschien zelfs niet meer dan één drone.

Tja. En een tweede keer gaan roepen dat de slechten wellicht WMD's hebben, zal niet meer pakken.
Mocht Kony nu op een paar stevige olievelden zitten ...

backfire
26 november 2010, 11:53
Dat zou een gerechtvaardigde daad zijn. De eerste sinds ........?

Deed hij datzelfde maar in Somalië, maar daar hebben ze al eerder een pak slaag gehad dus vraag ik mij af wat de bijzondere beweegreden dat zou kunnen zijn. Maar noodzakelijk is het wel. Kakkebroekend Europa is bepaald niet de aangewezen entiteit; meer dan figuranten zullen ze niet zijn in dat politiek luie Brussel.

Waar het louter een kwestie was van te weinig manschappen en te weinig materieel. Spijtig.

D'ARTOIS
26 november 2010, 12:34
Tja, nutteloos in een zandbakje spelen kan wel, waar het werkelijk nodig is dus niet, kijk dat typeert nou de EU politiek.
Frankrijk met zijn Legioen heeft plenty mogelijkheden, bijvoorbeeld. Engeland en Duitsland ook wel. Maar hebben er geen geld voor over (de daadwerkelijke reden) en dus komt Uncle Sam. Die ziet kennelijk iets wat Europa niet ziet ...... Koper misschien?

Andy
26 november 2010, 16:03
De VS zitten al jaren in Uganda. Ze hebben ook al in het verleden getracht Koni met special forces uit te schakelen, maar die actie mislukte. Zes doden onder de special forces, en tussen de tientallen en ca. duizend doden toen LRA-rebellen in een wraakactie met machetes naar het dichtsbijzijnde Congolese dorp trokken. (Ik herinner me een artikel dat sprak van enkele tientallen doden, maar ik vind het niet meer terug. Dit (http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=15641)artikel spreekt van ca. duizend doden.)

Als Obama echt iets zou inzitten met die regio, dan zou hij beginnen met Oeganda (en Soedan, en Ruanda, en...) te verlaten en Museveni te laten vallen. Veel van de kritieken op het LRA vallen - volgens iets wat ik recent las* - trouwens gewoon onder de categorie propaganda. Het LRA 'ontvoert' erg veel kinderen, maar de meerderheid van die kinderen schijnt na drie weken terug te keren naar hun ouders of dorp. In vele gevallen is het overigens onduidelijk of het gaat om een ontvoering, of om een vrijwillig 'contract' dat die kinderen afsluiten met de plaatselijke milities. Steun aan die beweging in ruil voor bescherming. Daarnaast is er de twijfel of alle doden in vooral Noord-Oeganda echt het werk zijn van Koni en de zijnen, en niet van de troepen van Museveni. Je past misschien best een beetje op met overdreven angelsaksische info over het onderwerp. En laat nu net de docu Children of War (een angelsaksische docu) de belangrijkste bron van velen over deze materie zijn. (Dit alles volgens een ander artikel dat ik een tijdje terug las.)


En tot slot: Uganda onderdrukt al decennialang met steun van de VS en het IMF verschillende Noord-Ugandese stammen bijzonder brutaal. Iedereen fixeert zich op de Acholi omdat uit hun rangen het LRA ontstond. Maar je hebt er bvb ook de Langi. Wat de VS, en voor hen het VK en daarvoor ons landje, daar uitsteken is niets meer of minder dan het brutaal onderdrukken van verschillende volkeren omdat het ginder en nu in hun agenda past. Het is ook de reden dat Uganda in Somalië en de rest van Oost-Afrika wat meer mag uitsteken dan een ander.




* Als ik me straks stierlijk verveel met m'n correlatiecoëfficiënten op beursindices, dan zoek ik er misschien wel eens naar.

Pieter B
26 november 2010, 16:37
Ik heb het nog niet nagekeken maar ik meen mij een nieuwsbericht over Uganda en olie te herinneren. Misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft.

Andy
26 november 2010, 16:50
Ik heb het nog niet nagekeken maar ik meen mij een nieuwsbericht over Uganda en olie te herinneren. Misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft.
Uganda steekt bomvol grondstoffen, net zoals de ganse regio Oost-Congo, Ruanda/Burundi, Zuid-Soedan,... Maar dat is niet het enige belangrijke aspect voor de VS ginder. Uganda ligt bijzonder centraal tussen enkele landen en warlords die nogal pro-VS zijn, en Uganda speelt een belangrijke rol in Somalië. 't Is een cruciale bondgenoot voor de VS. Zonder Museveni zou je tal van volkeren en milities hebben die vrijelijk vanuit Uganda kunnen opereren in al die landen. Enkele van die volkeren en milities steken nu al erg frequent de grens over. Koni bvb, bepaald geen islamfundi, heeft wel de nodige sympathieën voor wat er aan islamistisch verzet leeft in Zuid-Soedan. (Misschien dat die sympathieën ontspruiten aan de aanslagen van het Somalische Al Shabab in Kampala?) Bemba, Nkunda en al die andere Oost-Congolese rebellenleiders hebben zich evenmin erg veel aangetrokken van grenzen tussen Congo en Ruanda, Uganda of de CAR.

Uganda is een dominosteentje.

schaduw
19 maart 2012, 07:44
Kruistocht in spijkerbroek (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S6_bHzrKzik#!)

zonbron
19 maart 2012, 20:22
Kruistocht in spijkerbroek (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S6_bHzrKzik#!)

:thumbsup:

Lof der Zotheid
20 maart 2012, 20:57
Awelja, veel meer dan één kruisraket zal Obama van het congres er wel niet voor krijgen.

Misschien zelfs niet meer dan één drone.

Meer is ook niet nodig, zolang het welgemikt is...:twisted:

marjan
21 maart 2012, 22:16
Obama gaat Kony pakken.

Dat is nog al eens iets anders hé dan een preventieve aanvalsoorlog tegen Irak om Saddam te hangen...

Kony is een genocide en leider van Het Verzetsleger van de Heer, die al decades in Oeganda, Soedan en Congo zijn gang kan gaan, terwijl de internationale gemeenschap met de handen in de broekzak toekijkt.

Dat ze die bandiet maar heel vlug oppakken en berechten. Men weet nochtans waar hij zich ophoudt: nl. in het Karamba park in Oost-Congo...en toch slaagt men er niet in om die schurk te arresteren, uit onwil?

tomm
22 maart 2012, 02:25
Er is olie gevonden in Noord-Uganda en de VS willen troepen ter plaatse, ook al om druk te kunnen uitoefenen op het onstabiele regime in olie rijk Zuid-Sudan.

Meer moet je daar niet achter zoeken, Kony, of het lot van de Afrikanen kan hen geen moer schelen.

RodeLantaarn
22 maart 2012, 02:56
Er is olie gevonden in Noord-Uganda en de VS willen troepen ter plaatse, ook al om druk te kunnen uitoefenen op het onstabiele regime in olie rijk Zuid-Sudan.

Meer moet je daar niet achter zoeken, Kony, of het lot van de Afrikanen kan hen geen moer schelen.

Ook toevallig dat de LRA nu pas zo bekend is geworden. Nochtans pleegden zij hun ergste misdaden om en bij de tien jaar geleden. Alles moet blijkbaar kunnen in een verkiezingsjaar, waarbij Keystone niet doorgaat (althans in theorie) en er een sterke weerstand is tegen het schadelijke fracking.

Als men denkt dat de LRA en gelijkaardige groepen zullen ophouden te bestaan met het verdwijnen van Kony, is men goed mis.

tomm
22 maart 2012, 03:16
Ook toevallig dat de LRA nu pas zo bekend is geworden. Nochtans pleegden zij hun ergste misdaden om en bij de tien jaar geleden. Alles moet blijkbaar kunnen in een verkiezingsjaar, waarbij Keystone niet doorgaat (althans in theorie) en er een sterke weerstand is tegen het schadelijke fracking.

Als men denkt dat de LRA en gelijkaardige groepen zullen ophouden te bestaan met het verdwijnen van Kony, is men goed mis.

Museveni zelf is een dictator die de mensenrechten schendt, en van de Ugandese economie een familiebedrijf maakt, en de VS weet dat maar al te goed.

Goed, elk land verdedigt z'n belangen, maar wat ik zo vreselijk vind aan de VS is die vreselijke hypocrisie.