PDA

View Full Version : Leger VS pakt medewerker Al-Sadr op


Weisse Wolf
26 mei 2004, 22:21
Amerikaanse soldaten hebben tijdens gevechten in Najaf een belangrijke medewerker van de radicale geestelijke Muqtada al-Sadr opgepakt. Het gaat om Riyadh al-Nouri, een zwager van Al-Sadr. Zijn arrestatie wordt gezien als een zware tegenslag voor Al-Sadr.

Bij de nachtelijke gevechten in Najaf werden 24 mensen gedood, onder wie vijftien leden van Al-Sadrs militie en negen burgers, en raakten er bijna vijftig gewond, meldden hulpverleners. Volgens een medewerker van Al-Sadr heeft Al-Nouri zich niet verzet toen de soldaten zijn huis in de sjiitische heilige stad binnenvielen.

Al-Sadr begon zijn opstand tegen de Amerikaanse bezettingsmacht toen die een arrestatiebevel tegen hem uitvaardigde vanwege de moord op de gematigde geestelijke Abdul Majid al-Khoei, in april 2003. Al-Nouri wordt ook gezocht voor die moord, zei een Amerikaanse legerwoordvoerder. Hij zal ter berechting aan de Iraakse autoriteiten worden overgedragen.

VlaamseBelg
27 mei 2004, 08:45
Ik heb net gelezen dat Al-Sadr een nieuw vredesvoorstel gelanceerd heeft, hij zou de openbare gebouwen vrijgeven en de gasten van andere steden terugsturen, in ruil moeten de amerikanen het grootste deel van hun troepen terugtrekken uit de stad.

Hoe erg ik het ook vind, nu moeten ze doorzetten tot ze die klootzak te pakken hebben, anders denkt elk extremistisch boerke met een leger jonge heethoofden dat ze maar kunnen doen en laten wat ze willen, als ze maar op tijd met een voorstel afkomen.

illwill
27 mei 2004, 16:06
Hij is schrik aan het krijgen. Ook heeft hij bijna geen steun meer van andere irakezen. Ook heeft zijn clubje de laatste dagen en weken heel veel verliezen geleden. Zoveel steun had hij dan toch niet hé, of heeft men half irak neergeschoten misschien? Ik geef de eikel nog enkele dagen en dan is het ermee gedaan, zijn leven is voorbij en maar goed ook voor alle irakezen.