PDA

View Full Version : De Lijn moet dringend hervormd worden.


Ratatosk
6 december 2010, 21:27
En dit door besparingen bij de directie en degene die de dienstregelingen bepalen. Zelden heb ik zoveel onbekwaamheid gezien in één bedrijf.

Vandaag sinds oktober moest ik weer de bus nemen naar wilrijk. Mijn ergernis sinds de hervorming van de dienstregelingen tussen Antwerpen en Wilrijk neemt dagelijks toe.

Vroeger had ik 3 busdiensten (22, 25, 26) naar school. Het was een zeer mooie en vlotte verbinding. Op het traject alleen al bevinden zich zeker 4 scholen in de buurt. Sinds de hervorming is er nog maar één dienst (22) en dit om de 10 minuten wat in de praktijk wilt zeggen dat je volgepropt zit als een bende varkens en om de bussen eerder niet rijden dan wel. Zeer leuk. Reactie van de lijn, nada.

Nu anders, de bussen die stoppen naar St-augustinus en Berchem rijden niet meer naar het universiteitsplein. Nee, je mag een tussenstop (de bist) maken waardoor je je aansluiting mist met de bussen richting kontich. Zeer leuk. Het toppunt is dat de afstand tussen de bist en het universiteitsplein +- 800 meter is. Te voet gaan in dit weer is zeer leuk als op voorhand weet dat je je aansluiting mist en de bussen er rechtsreeks reden. Reactie van de lijn, nada.

De oplossing is simpel., 2 extra diensten zoals de voormalige lijnen 25 en 27 en dat bus 21 terug via de universtiteitplein rijdt.

Antwoordt van de lijn, nada, ze laten liever 4 busdiensten richting Aartselaar rijden (18X) waar geen kat mee rijdt.

Studenten protesteren tegen "slechte busverbindingen

http://ww.gva.be/antwerpen/wilrijk/studenten-protesteren-tegen-slechte-busverbindingen-2.aspx

Antwerpse studenten betalen rekening voor besparing bij De Lijn

http://www.apen.be/node/10480

Zwitser
7 december 2010, 11:13
Vroeger had ik 3 busdiensten (22, 25, 26) naar school. Het was een zeer mooie en vlotte verbinding. Op het traject alleen al bevinden zich zeker 4 scholen in de buurt. Sinds de hervorming is er nog maar één dienst (22) en dit om de 10 minuten wat in de praktijk wilt zeggen dat je volgepropt zit als een bende varkens en om de bussen eerder niet rijden dan wel.


Waarom ga je niet gewoon met de fiets naar school?

Ratatosk
7 december 2010, 18:31
Waarom ga je niet gewoon met de fiets naar school?

Waarom moet ik fietsen als de vorige busdiensten aan mijn verwachtingen voldeed?

Daarbij is fietsen in Antwerpen gewoon een zelfmoordmissie.

fonne
7 december 2010, 18:51
En dit door besparingen bij de directie en degene die de dienstregelingen bepalen. Zelden heb ik zoveel onbekwaamheid gezien in één bedrijf.

Vandaag sinds oktober moest ik weer de bus nemen naar wilrijk. Mijn ergernis sinds de hervorming van de dienstregelingen tussen Antwerpen en Wilrijk neemt dagelijks toe.

Vroeger had ik 3 busdiensten (22, 25, 26) naar school. Het was een zeer mooie en vlotte verbinding. Op het traject alleen al bevinden zich zeker 4 scholen in de buurt. Sinds de hervorming is er nog maar één dienst (22) en dit om de 10 minuten wat in de praktijk wilt zeggen dat je volgepropt zit als een bende varkens en om de bussen eerder niet rijden dan wel. Zeer leuk. Reactie van de lijn, nada.

Nu anders, de bussen die stoppen naar St-augustinus en Berchem rijden niet meer naar het universiteitsplein. Nee, je mag een tussenstop (de bist) maken waardoor je je aansluiting mist met de bussen richting kontich. Zeer leuk. Het toppunt is dat de afstand tussen de bist en het universiteitsplein +- 800 meter is. Te voet gaan in dit weer is zeer leuk als op voorhand weet dat je je aansluiting mist en de bussen er rechtsreeks reden. Reactie van de lijn, nada.

De oplossing is simpel., 2 extra diensten zoals de voormalige lijnen 25 en 27 en dat bus 21 terug via de universtiteitplein rijdt.

Antwoordt van de lijn, nada, ze laten liever 4 busdiensten richting Aartselaar rijden (18X) waar geen kat mee rijdt.



http://ww.gva.be/antwerpen/wilrijk/studenten-protesteren-tegen-slechte-busverbindingen-2.aspx



http://www.apen.be/node/10480

Toch even corrigeren: de busdiensten naar Aartselaar dorp werden gehalveerd: nog maar één propvolle bus per 20 minuten in plaats van één per tien minuten, afwisselend naar Groenplaats en Berchem. De reisduur naar alle populaire bestemmingen ging omhoog, van de aansluitingen op de Bist klopt niets.

Dat hele gedoe met Wilrijk Bist als overstaphalte was gewoon een verkapte besparingsronde waar iedereen voor boet.

PeterCC
11 december 2010, 18:16
Waarom moet ik fietsen als de vorige busdiensten aan mijn verwachtingen voldeed?

Daarbij is fietsen in Antwerpen gewoon een zelfmoordmissie.

De laatste cijfers die ik vind spreken van 7 dodelijke fietsslachtoffers in Antwerpen in 2008. (bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/888266/2009/06/12/Verkeer-in-Antwerpen-eist-meer-doden-bij-fietsers.dhtml ; via de fgov kan ik de data niet meer terugvinden)
Dat lijkt inderdaad nogal veel want voor heel België waren er maar 68 fietsdoden te betreuren. ( de download rechts op http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/Verkeersongevallen_dossier.jsp )
Welke afstand moet je overbruggen? Hoelang doe je daar over met de bus?

Zwitser
12 december 2010, 16:12
Dat hele gedoe met Wilrijk Bist als overstaphalte was gewoon een verkapte besparingsronde waar iedereen voor boet.

Wel, de realiteit is dat de Lijn moest besparen. De kern van het probleem is gewoon dat het OV eigenlijk te goedkoop is. Kaartjes en abonnementen voor bus en tram zijn zo belachelijk goedkoop in Vlaanderen dat de Lijn eigenlijk nauwelijks aan zijn reizigers verdient. Wees dan ook niet verbaasd dat de reiziger ook niet zo belangrijk is.

Als De Lijn nu gewoon zijn prijzen eens zou verhogen dan hoefden er niet minder bussen te rijden.

kelt
13 december 2010, 18:00
Wel, de realiteit is dat de Lijn moest besparen. De kern van het probleem is gewoon dat het OV eigenlijk te goedkoop is. Kaartjes en abonnementen voor bus en tram zijn zo belachelijk goedkoop in Vlaanderen dat de Lijn eigenlijk nauwelijks aan zijn reizigers verdient. Wees dan ook niet verbaasd dat de reiziger ook niet zo belangrijk is.

Als De Lijn nu gewoon zijn prijzen eens zou verhogen dan hoefden er niet minder bussen te rijden.

De politieke beslissing van vele jaren geleden was dat iedere inwoner van Vlaanderen binnen de 12 minuten stapafstand van een halte moet wonen.Dit is gerealiseerd.De kost van een dergelijk fijnmazig net,en de inherente inefficiency weegt nu zeer zwaar door.Door bijvoorbeeld aanzienlijke aantallen buschauffeurs in belbusjes op te stellen opdat ,typisch enkele bejaarde gratis-rijders" zich kunnen verplaatsen, worden mensen en middelen weggenomen die misschien beter de piekschokken zouden helpen opvangen (bvb schoolgaande jeugd)...

Eerlijk gezegd,indien de keuze gelaten zal een Lijn-chauffeur uiteraard veel liever zijn ploeg op een rustig lijntje doorbrengen dan in de hektische ochtendspits in onze waanzinnige steden....Het materiaal blijft ook in betere toestand uiteraard.

Inno
15 december 2010, 02:38
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist. Gevolg: ik mocht 40 minuten tevoet in de koude met een wenend kind naar huis. Hoe zou men dat gedaan hebben met een bompa van 80? sorry meneer, ik heb geen wisselgeld, ga maar tevoet naar huis :-D.

bgf324
15 december 2010, 03:14
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist. Gevolg: ik mocht 40 minuten tevoet in de koude met een wenend kind naar huis. Hoe zou men dat gedaan hebben met een bompa van 80? sorry meneer, ik heb geen wisselgeld, ga maar tevoet naar huis :-D.

Er wordt inderdaad verwacht van de reiziger om gepast te betalen.
- Kon je die 20€ niet wisselen voor 2 briefjes van 10€ met de chauffeur of met iemand in de bus?
- In geval van nood bestaat er ook altijd een procedure "reiziger zonder of zonder gepast geld". Da's een procedure die nooit iemand gebruikt omdat de formulieren redelijk groot zijn. :lol: Kost al makkelijk 5 minuten om die in te vullen. Elk chauffeur heeft zulke formulieren bij.

bgf324
15 december 2010, 03:14
edit: van de site van De Lijn

Ten slotte kan het ook gebeuren dat u geen gepast geld bij zich hebt, of dat de chauffeur niet kan teruggeven. U mag bij de chauffeur betalen met een biljet van maximaal 10 euro of met een biljet waarvan de waarde ten hoogste het dubbele bedraagt van het te betalen bedrag. Als u niet gepast kunt betalen, vraagt u de chauffeur om de procedure ‘reiziger zonder gepast geld’ toe te passen. In dat geval moet u binnen de 14 dagen de ritprijs betalen. De chauffeur geeft u daarvoor een overschrijvingsformulier. Betaalt u niet op tijd, dan gelden de administratieve geldboetes.

Inno
15 december 2010, 03:16
Er wordt inderdaad verwacht van de reiziger om gepast te betalen.
- Kon je die 20€ niet wisselen voor 2 briefjes van 10€ met de chauffeur of met iemand in de bus?
- In geval van nood bestaat er ook altijd een procedure "reiziger zonder of zonder gepast geld". Da's een procedure die nooit iemand gebruikt omdat de formulieren redelijk groot zijn. :lol: Kost al makkelijk 5 minuten om die in te vullen. Elk chauffeur heeft zulke formulieren bij.

Nee, er was niet veel volk mee en die chauffeur had blijkbaar amper centen mee. Van die formulieren wist ik het niet.

Inno
15 december 2010, 03:17
edit: van de site van De Lijn

Wel wel, dan had die chauffeur dat toch best mogen melden. Service = 0. Misschien wist ze het zelf niet.

Bedankt voor de info.

bgf324
15 december 2010, 03:19
Wel wel, dan had die chauffeur dat toch best mogen melden. Service = 0. Misschien wist ze het zelf niet.

Bedankt voor de info.

Ik ben gewoon eens curieus, welke bus nam je?
(Kan al veel verklaren. Sommige stelplaatsen of sommige pachters hebben nogal een slechte naam)

Inno
15 december 2010, 03:20
Ik ben gewoon eens curieus, welke bus nam je?
(Kan al veel verklaren. Sommige stelplaatsen of sommige pachters hebben nogal een slechte naam)

Het was in Kortrijk.

bgf324
15 december 2010, 03:24
En dit door besparingen bij de directie en degene die de dienstregelingen bepalen. Zelden heb ik zoveel onbekwaamheid gezien in één bedrijf.

Vandaag sinds oktober moest ik weer de bus nemen naar wilrijk. Mijn ergernis sinds de hervorming van de dienstregelingen tussen Antwerpen en Wilrijk neemt dagelijks toe.

Vroeger had ik 3 busdiensten (22, 25, 26) naar school. Het was een zeer mooie en vlotte verbinding. Op het traject alleen al bevinden zich zeker 4 scholen in de buurt. Sinds de hervorming is er nog maar één dienst (22) en dit om de 10 minuten wat in de praktijk wilt zeggen dat je volgepropt zit als een bende varkens en om de bussen eerder niet rijden dan wel. Zeer leuk. Reactie van de lijn, nada.

Nu anders, de bussen die stoppen naar St-augustinus en Berchem rijden niet meer naar het universiteitsplein. Nee, je mag een tussenstop (de bist) maken waardoor je je aansluiting mist met de bussen richting kontich. Zeer leuk. Het toppunt is dat de afstand tussen de bist en het universiteitsplein +- 800 meter is. Te voet gaan in dit weer is zeer leuk als op voorhand weet dat je je aansluiting mist en de bussen er rechtsreeks reden. Reactie van de lijn, nada.

De oplossing is simpel., 2 extra diensten zoals de voormalige lijnen 25 en 27 en dat bus 21 terug via de universtiteitplein rijdt.

Antwoordt van de lijn, nada, ze laten liever 4 busdiensten richting Aartselaar rijden (18X) waar geen kat mee rijdt.



http://ww.gva.be/antwerpen/wilrijk/studenten-protesteren-tegen-slechte-busverbindingen-2.aspx



http://www.apen.be/node/10480

Die 180igers zijn er gekomen ter vervanging van de 501, 502, 503. Die rijden niet meer door tot de Rijnkaai, waardoor al een klein beetje bespaard kan worden, en tevens vervangen ze, nu de gezamelijke bundel gewijzigd is, ook een stadslijn (21 was het zeker?)
Ben eigenlijk niet zo goed op de hoogte van Antwerpen. :|


Volgens dat ik gehoord heb zouden de rittijden ook mission impossibles zijn.
Rusttijden vallen mee voor De Lijn zelf. Op deze bundel rijden echter verschillende pachters, voor welke de rusttijden een ware hel zijn. Maar hoor je pachters soms klagen?

bgf324
15 december 2010, 03:26
Het was in Kortrijk.

Dan kan het eigenlijk nog vanalles geweest zijn.
Welke lijn?

(Al heb ik een vermoeden dat het een chauffeur van Stelplaats Kortrijk zelf zal geweest zijn. In het verleden ook al kleine aanvaringen met gehad)

Inno
15 december 2010, 03:28
Dan kan het eigenlijk nog vanalles geweest zijn.
Welke lijn?

(Al heb ik een vermoeden dat het een chauffeur van Stelplaats Kortrijk zelf zal geweest zijn. In het verleden ook al kleine aanvaringen met gehad)

80 of 81 dacht ik.

bgf324
15 december 2010, 03:30
Inderdaad. De Lijn Kortrijk.


nuja, de volgende keer dat je geen (gepast) geld bij hebt weet je wat te doen 8-)

Inno
15 december 2010, 03:31
Inderdaad. De Lijn Kortrijk.


nuja, de volgende keer dat je geen (gepast) geld bij hebt weet je wat te doen 8-)

Wat was het weer? op de chauffeur kloppen? :-D.

Ik ben blij dat ik dat nu weet. De volgende keer neem ik gewoon terug die 20 euro mee :-)

Zwitser
15 december 2010, 06:53
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist.

"niet weten" is eigelijk geen ekskuus. Je kan je immers vooraf informeren. Er zijn ook busbedrijven waar je enkel gepast kan betalen (en je anders gewoon niet op de bus komt) of waar op de bus zelfs geen vervoerbewijzen verkocht werden.

Inno
15 december 2010, 06:59
"niet weten" is eigelijk geen ekskuus. Je kan je immers vooraf informeren. Er zijn ook busbedrijven waar je enkel gepast kan betalen (en je anders gewoon niet op de bus komt) of waar op de bus zelfs geen vervoerbewijzen verkocht werden.

Dat weet ik nu ook. :-)

Ratatosk
15 december 2010, 10:06
Die 180igers zijn er gekomen ter vervanging van de 501, 502, 503. Die rijden niet meer door tot de Rijnkaai, waardoor al een klein beetje bespaard kan worden, en tevens vervangen ze, nu de gezamelijke bundel gewijzigd is, ook een stadslijn (21 was het zeker?)
Ben eigenlijk niet zo goed op de hoogte van Antwerpen. :|


Volgens dat ik gehoord heb zouden de rittijden ook mission impossibles zijn.
Rusttijden vallen mee voor De Lijn zelf. Op deze bundel rijden echter verschillende pachters, voor welke de rusttijden een ware hel zijn. Maar hoor je pachters soms klagen?

De buschauffeurs klagen ook over de neiuwe dienstregelingen. Alleen de Lijn blijft blind.

fonne
15 december 2010, 19:46
De buschauffeurs klagen ook over de neiuwe dienstregelingen. Alleen de Lijn blijft blind.

Buiten de spits zijn de vertragingen rond de 10 minuten. In de spits 20 minuten. Dat komt goed uit, de frekwentie is eenmaal per 20 minuten. Behalve als je Aartselaar voorbij moet natuurlijk. 't is echt een klucht wat de Lijn hier weer heeft uitgestoken.

Jan van den Berghe
16 december 2010, 11:12
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist. Gevolg: ik mocht 40 minuten tevoet in de koude met een wenend kind naar huis. Hoe zou men dat gedaan hebben met een bompa van 80? sorry meneer, ik heb geen wisselgeld, ga maar tevoet naar huis :-D.

Was er dan niemand op de bus die je kon helpen en je geld wisselen? Ik geef de chauffeur niet de blaam, want die doet maar wat hem is opgedragen (en ja, in deze geef ik de Lijn wel gelijk, want het kost enorm veel tijd als reizigers niet gepast betalen... en bussen zijn al zo tijdgevoelig). Alleen vind ik het verbazend dat er geen enkele medereiziger bereid was je te helpen.

Nu, moch ik chauffeur geweest zijn, dan had ik je gewoon laten meerijden. Gratis. Maar goed, als er dan controle was geweest, hadden wij beiden ongetwijfeld de gevolgen gedragen.

Ratatosk
16 december 2010, 12:05
Buiten de spits zijn de vertragingen rond de 10 minuten. In de spits 20 minuten. Dat komt goed uit, de frekwentie is eenmaal per 20 minuten. Behalve als je Aartselaar voorbij moet natuurlijk. 't is echt een klucht wat de Lijn hier weer heeft uitgestoken.

Ik heb regelmatig bussen die niet komen opdagen. Zelfs een klacht bij de lijn helpt niet.

De volgende keer bij een staking vande lijn ben ik niet meer solidair met hen maar kunnen ze mijn kloten kussen.

Jan van den Berghe
16 december 2010, 12:11
Ik heb regelmatig bussen die niet komen opdagen. Zelfs een klacht bij de lijn helpt niet.

De volgende keer bij een staking vande lijn ben ik niet meer solidair met hen maar kunnen ze mijn kloten kussen.

Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.

Ratatosk
16 december 2010, 12:15
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.

Mijn ervaring is dat de pachters vriendelijker zijn dan die van de lijn zelf. Daarbij moeten de pachters ook slechts uitvoeren wat de lijn hen vertelt. De verhalen die ik hoor over de de lijn via de pachters steunen mijn mening dat de lijn zelf een corrupte en rotte boel is geworden waarbij de pachters, de buschauffeurs vand e lijn zelf en de reizigers het dupe van zijn.

Inno
16 december 2010, 12:17
Was er dan niemand op de bus die je kon helpen en je geld wisselen? Ik geef de chauffeur niet de blaam, want die doet maar wat hem is opgedragen (en ja, in deze geef ik de Lijn wel gelijk, want het kost enorm veel tijd als reizigers niet gepast betalen... en bussen zijn al zo tijdgevoelig). Alleen vind ik het verbazend dat er geen enkele medereiziger bereid was je te helpen.

Nu, moch ik chauffeur geweest zijn, dan had ik je gewoon laten meerijden. Gratis. Maar goed, als er dan controle was geweest, hadden wij beiden ongetwijfeld de gevolgen gedragen.

Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag. Ze kon mij natuurlijk die uitleg gedaan hebben van dat formulier waardoor ik binnen de 2 weken moest betalen.

Ratatosk
16 december 2010, 12:21
Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag. Ze kon mij natuurlijk die uitleg gedaan hebben van dat formulier waardoor ik binnen de 2 weken moest betalen.

Eerlijk gezegd is de mentaliteit van de Vlamingen erbarmelijk op de bussen en zeker die van de jeugd. Dit ervaar ik wel hoofdzakelijk in stedelijke gebieden en minder in de boerenbuiten.

Jan van den Berghe
16 december 2010, 12:26
Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag.

Dit vind ik naar mijn opvattingen erger dan een buschauffeur die slechts handelt volgens het boekje. Het wijst op een steeds grotere vorm van ik-gerichtheid bij veel mensen.

Inno
16 december 2010, 12:26
Eerlijk gezegd is de mentaliteit van de Vlamingen erbarmelijk op de bussen en zeker die van de jeugd. Dit ervaar ik wel hoofdzakelijk in stedelijke gebieden en minder in de boerenbuiten.

Ik begrijp de lijn wel, maar hun chauffeurs mogen toch wel wat uitleg geven en sociaal vaardig zijn, die keek mij aan als een dode koe.
Ikzelf heb al paar keer bijgesprongen bij mensen die net tekort hadden, het komt nu ook niet op 50 cent.
Vroeger woonde ik in het boerenbuiten en als dat zou voorkomen staan er onmiddellijk een paar recht om tussen te komen.

Ratatosk
16 december 2010, 12:29
Ik begrijp de lijn wel, maar hun chauffeurs mogen toch wel wat uitleg geven en sociaal vaardig zijn, die keek mij aan als een dode koe.
Ikzelf heb al paar keer bijgesprongen bij mensen die net tekort hadden, het komt nu ook niet op 50 cent.
Vroeger woonde ik in het boerenbuiten en als dat zou voorkomen staan er onmiddellijk een paar recht om tussen te komen.

De chauffeur zelf kan misschien beter zijn best om een oplossing te vinden maar anderzijds staan ze onder tijdsdruk en kunnen ze moeilijk de rit zelf betalen. En inderdaad, in de boerenbuiten helpen ze elkaar nog.

Inno
16 december 2010, 12:31
De chauffeur zelf kan misschien beter zijn best om een oplossing te vinden maar anderzijds staan ze onder tijdsdruk en kunnen ze moeilijk de rit zelf betalen. En inderdaad, in de boerenbuiten helpen ze elkaar nog.

Kan wel zijn dat ze onder tijdsdruk staan, maar in Kortrijk rijden ze nog best op tijd. Als ze mij gewoon dat formulier gegeven had 30 seconden uitleg terwijl ze reed, dan lukte het ook wel :-D.

Misschien had ik beter men zwarte muts op men kop gezet en begonnen in een andere taal.

Ratatosk
16 december 2010, 12:36
Kan wel zijn dat ze onder tijdsdruk staan, maar in Kortrijk rijden ze nog best op tijd. Als ze mij gewoon dat formulier gegeven had 30 seconden uitleg terwijl ze reed, dan lukte het ook wel :-D.

Ge hebt rotte gevallen.

Misschien had ik beter men zwarte muts op men kop gezet en begonnen in een andere taal.

Dan mag je gratis rijden.

bgf324
16 december 2010, 15:30
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.

Daar loopt het helemaal niet verkeerd, maar daar loopt het meestal zelf heel goed.
In de privé is men namelijk strenger voor zijn personeel. Bij De Lijn zelf maakt het eigenlijk allemaal zo veel niet uit. Klootzakken worden eigenlijk zelden ontslagen bij De Lijn.

De Lijn zelf is ook strenger voor het andere personeel dan voor hun eigen personeel.

solidarnosc
16 december 2010, 19:18
Dit vind ik naar mijn opvattingen erger dan een buschauffeur die slechts handelt volgens het boekje. Het wijst op een steeds grotere vorm van ik-gerichtheid bij veel mensen.

De Franstaligen wijzen ons daar ook op. 8-);-)

bgf324
18 december 2010, 03:39
http://www.delijn.be/verkooppunten/sms_ticketing_copy.htm

Inno, je probleem is nu ook opgelost se.

PeterCC
18 december 2010, 14:10
Wel, de realiteit is dat de Lijn moest besparen. De kern van het probleem is gewoon dat het OV eigenlijk te goedkoop is. Kaartjes en abonnementen voor bus en tram zijn zo belachelijk goedkoop in Vlaanderen dat de Lijn eigenlijk nauwelijks aan zijn reizigers verdient. Wees dan ook niet verbaasd dat de reiziger ook niet zo belangrijk is.

Als De Lijn nu gewoon zijn prijzen eens zou verhogen dan hoefden er niet minder bussen te rijden.

Vandaag in DS: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=IS33UQJB&word=de+lijn
De Lijn is slechts in staat 16% van haar kosten uit eigen inkomsten te dekken en krijgt daarnaast ongeveer 1 miljard aan subsidies. Dat laat toe te schatten dat de kosten van de Lijn ongeveer 1190 miljoen € bedragen die worden gedekt door ongeveer 190 miljoen eigen inkomsten aangevuld met ongeveer 1000 miljoen belastinggeld.

Met die verhoudingen voor ogen is het duidelijk dat een goede relatie met de overheid voor de Lijn veel belangrijker is dan een goede relatie met haar passagiers, en dat het voor de Lijn ook niet belangrijk is dat haar klanten bereid zijn te betalen voor de geleverde dienst, of er daadwerkelijk voor betalen.

Aan die wanverhouding wil de Vlaamse regering een einde stellen, en dat vind ik meer dan tijd, maar de overheid legt een doelstelling op tafel: +0.5% meer inkomsten per jaar, of dus ongeveer 1 miljoen aan eigen inkomsten meer per jaar, een doelstelling die totaal niet in verhouding staat tot het niveau aan subsidies.

Op die manier zal het een 200 jaar duren tot de Lijn een nog altijd zeer lage 50% inkomsten uit eigen middelen zal bereiken. En dat is nog zonder inflatie, die door de band hoger ligt dan 0.5% op jaarbasis, waardoor de Lijn ipv meer in werkelijkheid elk jaar in verhouding nog minder uit eigen middelen zal kunnen betalen en nog meer op kap van de belastingbetaler zal leven.

Zwitser
18 december 2010, 16:06
Vandaag in DS: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=IS33UQJB&word=de+lijn
De Lijn is slechts in staat 16% van haar kosten uit eigen inkomsten te dekken

Om even een vergelijking te trekken: Het openbaar vervoer (trein, tram en bus) in de agglomeratie Zürich heeft een kostendekkingsgraad van 65%. En een marktaandeel van zo'n 40%...

PeterCC
18 december 2010, 18:46
Om even een vergelijking te trekken: Het openbaar vervoer (trein, tram en bus) in de agglomeratie Zürich heeft een kostendekkingsgraad van 65%. En een marktaandeel van zo'n 40%...

Hoe slagen ze daarin?

bgf324
18 december 2010, 20:37
In Brussel ligt die dekkingsgraad ook hoger. Logisch, veel meer potentieel.

Maar de TEC scoort ook beter den De Lijn. Da's dan toch wel bizar...

PeterCC
18 december 2010, 21:04
In Brussel ligt die dekkingsgraad ook hoger. Logisch, veel meer potentieel.

Maar de TEC scoort ook beter dan De Lijn. Da's dan toch wel bizar...
Welke dekking heeft de MIVB dan?

De TEC heeft een betere dekking omdat de waalse overheid naar waalse traditie beter op de centen let, zeker.

fonne
18 december 2010, 21:33
Hoe slagen ze daarin?

Als je de cijfers voor de agglomeratie Antwerpen zou hebben, dan ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar je blijft natuurlijk zitten met een aantal structurele problemen:
- er is geen integratie van voorstadstrein met stedelijk openbaar vervoer, sossen-speeltje NMBS moest en zou federaal blijven;
- er rijden veel te weinig bussen en trams daar waar de vraag het hoogst is, nl. stedelijke gebieden. In en rond Antwerpen is het soms zo afschuwelijk dat je zelfs op een rustige zondagmiddag recht moet staan op een bus of tram die elk half uur rijdt! Je kan het openbaar vervoer maar aantrekkelijk maken als de frekwentie voldoende hoog ligt;
- er rijden veel te veel bussen daar waar er absoluut geen vraag naar is, maar iedereen moest en zou een bushalte binnen loopafstand hebben;
- er rijden veel te veel schoolbussen naar bestemmingen buiten de stedelijke centra (en u weet waarom);
- er rijden bijna geen bussen naar industrieterreinen, in de haven van Antwerpen hebben firmas zelf een eigen busvervoer voor hun werknemers moeten organizeren!
- veel te veel mensen rijden gratis, of bijna gratis (probeer eens een ander land te vinden waar je een netabonnement vindt voor een gebied zo groot als Vlaanderen voor 200€);
- de kronkellijnen van de Lijn zijn echt onbegrijpbaar. Een bus die gewoon via de kortste weg van A naar B rijdt schijnt schier onmogelijk.
- sommige streken zijn slecht ontsloten als gevolg van de historische structuur van de lijn. Bv. Antwerpen - Klein Brabant (Willebroek, Kapelle, Londerzeel, Breendonk, Tisselt) is blijkbaar een onmogelijke verbinding om in te leggen.

PeterCC
18 december 2010, 21:38
Als je de cijfers voor de agglomeratie Antwerpen zou hebben, dan ziet het plaatje er heel anders uit.
(...)


Hoe ziet dat plaatje er dan uit?

fonne
18 december 2010, 22:27
Hoe ziet dat plaatje er dan uit?

't is een beetje lastig te reconstrueren uit de cijfers die de Lijn publiceert, per provincie, maar de beste schatting is dat Agglomeratie Antwerpen een tweemaal hogere dekkingsgraad heeft dan gemiddeld over de Lijn. Op basis van jaarverslag 2009:

Totaal: 110mj€ inkomsten voor 226mj gereden km = 0,49€ per km
Antwerpen (prov): 40mj€ inkomsten voor 63mj gereden km = 0,635€ per km
West Vlaanderen: 16mj€ inkomsten voor 36mj gereden km = 0,45€ per km
Provincie Limburg: 9,5mj€ inkomsten voor 35mj gereden km = 0,27€ per km
Om het cijfer van de agglomeratie Antwerpen te schatten ga ik er van uit dat 1/3 van de provincie tot de agglomeratie behoort, en dat de rest van de provincie (kempen, klein-brabant, mechelen) dezelfde structuur heeft als West-Vlaanderen. Anders gezegd 2/3 * 0,45€+ 1/3 A == 0,635€. Waaruit volgt dat A gelijk is aan 1€/km! (dit bevat een onderschatting omdat de agglomeratie veel compacter is dan de rest, maar ook een overschatting omwille van het tramverkeer).

Dus:
* dekkingsgraad agglomeratie Antwerpen: 30% !
* dekkingsgraad de Lijn algemeen: 15%
* dekkingsgraad provincie Limburg: 8% !

En dan besparen ze dus op de bussen in Antwerpen, begrijpe wie begrijpen kan.

bgf324
18 december 2010, 23:26
't is een beetje lastig te reconstrueren uit de cijfers die de Lijn publiceert, per provincie, maar de beste schatting is dat Agglomeratie Antwerpen een tweemaal hogere dekkingsgraad heeft dan gemiddeld over de Lijn. Op basis van jaarverslag 2009:

Totaal: 110mj€ inkomsten voor 226mj gereden km = 0,49€ per km
Antwerpen (prov): 40mj€ inkomsten voor 63mj gereden km = 0,635€ per km
West Vlaanderen: 16mj€ inkomsten voor 36mj gereden km = 0,45€ per km
Provincie Limburg: 9,5mj€ inkomsten voor 35mj gereden km = 0,27€ per km
Om het cijfer van de agglomeratie Antwerpen te schatten ga ik er van uit dat 1/3 van de provincie tot de agglomeratie behoort, en dat de rest van de provincie (kempen, klein-brabant, mechelen) dezelfde structuur heeft als West-Vlaanderen. Anders gezegd 2/3 * 0,45€+ 1/3 A == 0,635€. Waaruit volgt dat A gelijk is aan 1€/km! (dit bevat een onderschatting omdat de agglomeratie veel compacter is dan de rest, maar ook een overschatting omwille van het tramverkeer).

Dus:
* dekkingsgraad agglomeratie Antwerpen: 30% !
* dekkingsgraad de Lijn algemeen: 15%
* dekkingsgraad provincie Limburg: 8% !

En dan besparen ze dus op de bussen in Antwerpen, begrijpe wie begrijpen kan.

Omdat Antwerpen het meest verstedelijkt is.
En in Antwerpen valt trouwens heel veel te besparen. Idem voor Vlaams-Brabant. Wordt met geld gesmeten in die 2 entiteiten.

Onkunde en bureaucratie ten top.

Eberhard Leclerc
19 december 2010, 00:12
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist. Gevolg: ik mocht 40 minuten tevoet in de koude met een wenend kind naar huis. Hoe zou men dat gedaan hebben met een bompa van 80? sorry meneer, ik heb geen wisselgeld, ga maar tevoet naar huis :-D.

Vlaamse cultuur?

bgf324
19 december 2010, 00:40
Vlaamse cultuur?

Wat bedoel je daar nu weer mee? :evil:

solidarnosc
19 december 2010, 03:48
Als je de cijfers voor de agglomeratie Antwerpen zou hebben, dan ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar je blijft natuurlijk zitten met een aantal structurele problemen:
- er is geen integratie van voorstadstrein met stedelijk openbaar vervoer, sossen-speeltje NMBS moest en zou federaal blijven;
- er rijden veel te weinig bussen en trams daar waar de vraag het hoogst is, nl. stedelijke gebieden. In en rond Antwerpen is het soms zo afschuwelijk dat je zelfs op een rustige zondagmiddag recht moet staan op een bus of tram die elk half uur rijdt! Je kan het openbaar vervoer maar aantrekkelijk maken als de frekwentie voldoende hoog ligt;
- er rijden veel te veel bussen daar waar er absoluut geen vraag naar is, maar iedereen moest en zou een bushalte binnen loopafstand hebben;
- er rijden veel te veel schoolbussen naar bestemmingen buiten de stedelijke centra (en u weet waarom);
- er rijden bijna geen bussen naar industrieterreinen, in de haven van Antwerpen hebben firmas zelf een eigen busvervoer voor hun werknemers moeten organizeren!
- veel te veel mensen rijden gratis, of bijna gratis (probeer eens een ander land te vinden waar je een netabonnement vindt voor een gebied zo groot als Vlaanderen voor 200€);
- de kronkellijnen van de Lijn zijn echt onbegrijpbaar. Een bus die gewoon via de kortste weg van A naar B rijdt schijnt schier onmogelijk.
- sommige streken zijn slecht ontsloten als gevolg van de historische structuur van de lijn. Bv. Antwerpen - Klein Brabant (Willebroek, Kapelle, Londerzeel, Breendonk, Tisselt) is blijkbaar een onmogelijke verbinding om in te leggen.


-Er is helemaal geen noodzaak om spoorwegen en busdiensten in één maatschappij onder te brengen om bepaalde afspraken te maken. Dat is gewoon een drogreden. Ik woon in een dorp van nog geen 5000 en mijn busdienst is afgestemd op de verbinding met Brussel/Antwerpen. Als ik toekom heb ik een bus en als ik vertrek dan heb ik ook een bus. De bussen wachten zelfs op de aankomst van de trein uit Brussel (omgekeerd niet maar dat is perfect verdedigbaar.) Ten andere. Vandaag ben ik maar tot aan de rand van Brugge geraakt omdat een private pachter autonoom had beslist dat ie geen avondlijnen kon/wilde rijden door het slechte weer wat ie een kwartier voor tijd had laten weten aan De Lijn. Nu De Lijn heeft de moeite gedaan om de mensen te informeren en te zeggen dat ze niets voor ons konden doen. Dus ook binnen De Lijn bestaan verschillende regionale diensten en pachters/publieke diensten. Ook daar zijn niet alle afspraken correct. Toen ik naar Brugge vertrok was er zelfs iemand die via de chauffeur de Nederlandse collega heeft laten wachten om zijn aansluiting naar Sluis niet te moeten missen. Dus het kan. Het is gewoon een kwestie van goede wil, managment en middelen.

-De rest is bevoegdheid van het gewest.

-PS. Die kronkellijnen zijn wellicht een gevolg van het decreet die oplegt dat iedere Vlaming binnen een straal van een paar honderd meter een bushalte moet hebben. In een regio als Vlaanderen waar mensen zowat overal en nergens wonen is het niet evident om iedereen te bedienen.

Zwitser
19 december 2010, 09:11
-Er is helemaal geen noodzaak om spoorwegen en busdiensten in één maatschappij onder te brengen om bepaalde afspraken te maken. Dat is gewoon een drogreden. Ik woon in een dorp van nog geen 5000 en mijn busdienst is afgestemd op de verbinding met Brussel/Antwerpen.

Het is inderdaad een kwestie van afspraken. Wat wel handig is, is een enkele organisatie die de regie doet. Rond Zürich is er het "ZVV", wat een echt autonoom overheidsbedrijf is, eigendom van het Kanton Zürich. Dit stelt de dienstregeling op, en int alle inkomsten uit de ticketverkoopt. De treinen, bussen en trams worden door een 50 tal verschillende bedrijven uitgebaat. (Er zijn zelfs vier verschillende trambedrijven bij betrokken...)


Als ik toekom heb ik een bus en als ik vertrek dan heb ik ook een bus. De bussen wachten zelfs op de aankomst van de trein uit Brussel (omgekeerd niet maar dat is perfect verdedigbaar.)

Wacht maar tot de NMBS de dienstregeling verandert en De Lijn daar niet van op de hoogte brengt. Dan kan je weer eens telkens een half uur of langer wachten tot De Lijn zijn dienstregeling ook aangepast heeft.


Ten andere. Vandaag ben ik maar tot aan de rand van Brugge geraakt omdat een private pachter autonoom had beslist dat ie geen avondlijnen kon/wilde rijden door het slechte weer wat ie een kwartier voor tijd had laten weten aan De Lijn. Nu De Lijn heeft de moeite gedaan om de mensen te informeren en te zeggen dat ze niets voor ons konden doen. Dus ook binnen De Lijn bestaan verschillende regionale diensten en pachters/publieke diensten. Ook daar zijn niet alle afspraken correct. Toen ik naar Brugge vertrok was er zelfs iemand die via de chauffeur de Nederlandse collega heeft laten wachten om zijn aansluiting naar Sluis niet te moeten missen. Dus het kan. Het is gewoon een kwestie van goede wil, managment en middelen.

Het is inderdaad een kwestie van wil. Dat die Nederlandse collega bereid was te wachten is ook veelzeggend. In Nederland zijn de busbedrijven veel meer afhankelijk van een goede reputatie bij de reizigers dan in Vlaanderen.

Overigens is er met dit uitzonderlijke weer inderdaad veel hinder. Ook hier in Zwitserland overigens. Deze week is mijn bus gewoon op een gegeven moment blijven steken. Kwam gewoon niet meer verder, en we moesten te voet verder.(Gelukkig waren we al dicht genoeg bij een treinstation geraakt. Niet het station waar ik moest zijn, maar op dat moment was elke trein beter dan een bus...)


-De rest is bevoegdheid van het gewest.

Het gewest zou ook bevoegd moeten zijn voor het regionale treinverkeer. Dat zou al een begin zijn.


-PS. Die kronkellijnen zijn wellicht een gevolg van het decreet die oplegt dat iedere Vlaming binnen een straal van een paar honderd meter een bushalte moet hebben. In een regio als Vlaanderen waar mensen zowat overal en nergens wonen is het niet evident om iedereen te bedienen.

Dat dekreet is ook fout. Mensen die afgelegen gaan wonen hebben geen behoefte aan openbaar vervoer. Hadden ze die behoefte wel dan waren ze wel dichter bij de stad gaan wonen.

Zwitser
19 december 2010, 09:23
- er is geen integratie van voorstadstrein met stedelijk openbaar vervoer, sossen-speeltje NMBS moest en zou federaal blijven;


Inderdaad. Integratie is belangrijk. Iemand die ergens in Kanton Zürich woont en even een dag naar de stad gaat die koopt aan zijn bushalte (meestal uit een automaat) een retourtje Zürich en dat is dan geldig op de bus tot aan een station op de S-Bahn, de treinrit naar de stad, en is verder de heel dag geldig op alle bussen en trams in de stad...


- er rijden veel te weinig bussen en trams daar waar de vraag het hoogst is, nl. stedelijke gebieden. In en rond Antwerpen is het soms zo afschuwelijk dat je zelfs op een rustige zondagmiddag recht moet staan op een bus of tram die elk half uur rijdt! Je kan het openbaar vervoer maar aantrekkelijk maken als de frekwentie voldoende hoog ligt;

Een ander probleem is dat teveel streekbussen tot in het stadscentrum rijden, en daar veel tijd mee verliezen. Beter zou zijn om ze ergens aan een station in de rand te doen eindigen. Kan je de beschikbare buskm efficienter inzetten.
(In Zürich komt geen enkele streekbus tot in het stadscentrum)


- veel te veel mensen rijden gratis, of bijna gratis (probeer eens een ander land te vinden waar je een netabonnement vindt voor een gebied zo groot als Vlaanderen voor 200€);

Het is inderdaad veel te goedkoop. En er is geen enkele reden waarom OV overal even goedkoop moet zijn. Juist in stedelijke gebieden waar het aanbod veel hoger is en het autobezit lager kan men veel meer vragen.


- sommige streken zijn slecht ontsloten als gevolg van de historische structuur van de lijn. Bv. Antwerpen - Klein Brabant (Willebroek, Kapelle, Londerzeel, Breendonk, Tisselt) is blijkbaar een onmogelijke verbinding om in te leggen.[/QUOTE]

Voor ontsluiting van Klein Brabant zou men veel meer op de bestaande spoorlijnen moeten zetten. Laat elk halfuur een trein Antwerpen - Puurs en Antwerpen - Willebroek rijden, heropen Puurs - Dendermonde en rijd ook elk half uur op St. Niklaas - Mechelen. Laat vervolgens alle bussen op treinen aansluiten...
Ik denk dat je zo wel mensen in het OV krijgt.
Maar momenteel rijden er op Antwerpen - Puurs niet eens treinen op Zaterdag...

Zwitser
19 december 2010, 10:17
Hoe slagen ze daarin?

Goede kwaliteit, waardoor men meer kan vragen. De prijzen voor OV liggen hoger dan in Vlaanderen, maar de kwaliteit is goed, dus mensen betalen het ook. Een abonnement kost 97 CHF per maand voor 1 of 2 zones. Voor meer zones betaal je meer. Voor heel Zwitserland betaal je 305 CHF. (Da's aan de huidige koers ongeveer 240 euro). Met dit abonnement kan je alle OV in het geldigheidsgebied nemen, dus trein tram en bus.
Verder is de hele organisatie uitermate efficient. Er is bijvoorbeeld doorgaans geen kaartjesverkoop in het voertuig. Je kan altijd bij elke deur instappen, dus de halteringstijd is korter en de doorstroming is beter. Busbanen op strategische plekken helpen hier bij. Je kan dus meer ritten aanbieden met dezelfde hoeveelheid bussen en chauffeurs.
Op treinen rijden al lang geen conducteurs meer mee. Dat bespaart ook veel geld.
Het personeel wordt overigens stukken beter betaalt dan in België. Een beginnende machinist verdient 5700 CHF (4400 euro) per maand, een met 10 jaar dienst 7000 CHF (5500 euro).

bgf324
19 december 2010, 12:22
Op treinen rijden al lang geen conducteurs meer mee. Dat bespaart ook veel geld.
Het personeel wordt overigens stukken beter betaalt dan in België. Een beginnende machinist verdient 5700 CHF (4400 euro) per maand, een met 10 jaar dienst 7000 CHF (5500 euro).

Da's hier toch niet mogelijk.
Tenzij je stationspersoneel (Infrabel) gaat inzetten om treinen te doen vertrekken. In grote stations is dit financieel verantwoord, maar wat doe je dan met stopplaatsjes waar 1 trein per uur komt?

AdrianHealey
19 december 2010, 13:26
- Concurrentie toestaan (geen fascistische, maar echte)
- Subsidies afbouwen
- ???
- Profit

fonne
19 december 2010, 13:46
-Er is helemaal geen noodzaak om spoorwegen en busdiensten in één maatschappij onder te brengen om bepaalde afspraken te maken.

Zeg ik ook niet. Wel dat er een integratie van de dienstregelingen én van de tarieven moet komen. In alle grote steden in Duitsland of Zwitserland zijn er verkeersverbonden waar bus, metro, S-bahn van dezelfde tarieven en tickets gebruik maken. Geen gedoe met overstappen, met verschillende abonnementen. En dat de voorstadstreinen voldoende frekwent moeten rijden om overstap van streekbus naar voorstadstrein aantrekkelijk te maken. Wat heb je in godsnaam aan een ombibus elk uur, die dan meestal vertraging heeft omdat een of andere IR/IC trein dringend voorrang moest krijgen?


Dat is gewoon een drogreden. Ik woon in een dorp van nog geen 5000 en mijn busdienst is afgestemd op de verbinding met Brussel/Antwerpen. Als ik toekom heb ik een bus en als ik vertrek dan heb ik ook een bus. De bussen wachten zelfs op de aankomst van de trein uit Brussel (omgekeerd niet maar dat is perfect verdedigbaar.)

Best mogelijk dat jij één van die gelukkigen bent die niet regelmatig zijn trein mist bij het pendelen. Maar een openbaar vervoerssysteem mag er niet alleen voor pendelaars zijn. En oh wee, als je niet toevallig naar Brussel moest.


Ten andere. Vandaag ben ik maar tot aan de rand van Brugge geraakt omdat een private pachter autonoom had beslist dat ie geen avondlijnen kon/wilde rijden door het slechte weer wat ie een kwartier voor tijd had laten weten aan De Lijn. Nu De Lijn heeft de moeite gedaan om de mensen te informeren en te zeggen dat ze niets voor ons konden doen. Dus ook binnen De Lijn bestaan verschillende regionale diensten en pachters/publieke diensten. Ook daar zijn niet alle afspraken correct. Toen ik naar Brugge vertrok was er zelfs iemand die via de chauffeur de Nederlandse collega heeft laten wachten om zijn aansluiting naar Sluis niet te moeten missen. Dus het kan. Het is gewoon een kwestie van goede wil, managment en middelen.

De Lijn is nog altijd een wespennest van provinciale en stedelijke machtbastions, met grote spanningen met de pachters waar de socialistische bonzen zo snel mogelijk van af willen en die daarom het leven zo goed als onmogelijk gemaakt wordt.

-PS. Die kronkellijnen zijn wellicht een gevolg van het decreet die oplegt dat iedere Vlaming binnen een straal van een paar honderd meter een bushalte moet hebben. In een regio als Vlaanderen waar mensen zowat overal en nergens wonen is het niet evident om iedereen te bedienen.
Inderdaad. Maar dat zou er al heel wat anders uitzien moest je gebruik kunnen maken van goede voorstadstreinnetten of streeknetten.

fonne
19 december 2010, 13:49
Da's hier toch niet mogelijk.
Tenzij je stationspersoneel (Infrabel) gaat inzetten om treinen te doen vertrekken. In grote stations is dit financieel verantwoord, maar wat doe je dan met stopplaatsjes waar 1 trein per uur komt?

Denk je nu echt dat de grote S-bahn netten in Duitsland personeel hebben in elk station? En toch zie je daar nooit een kaartjesknipper.

solidarnosc
19 december 2010, 14:22
Denk je nu echt dat de grote S-bahn netten in Duitsland personeel hebben in elk station? En toch zie je daar nooit een kaartjesknipper.

Als ik goed lees wil je een openbaar vervoer systeem dat volledig is uitgewerkt rondom uw persoonlijke verplaatsingen. ;-)

bgf324
19 december 2010, 15:00
Denk je nu echt dat de grote S-bahn netten in Duitsland personeel hebben in elk station? En toch zie je daar nooit een kaartjesknipper.

Het gaat hem hier vooral om de vertrekprocedure. Een trein mag niet in een station vertrekken zonder begeleider. Hoe wil je dat probleem aanpakken?

guido 007
19 december 2010, 15:27
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.

Ik heb andere ervaringen, eigenlijk het tegenovergestelde.
Gepachte lijnen waar veel klachten van binnenkomen, spelen die lijn kwijt. De Lijn daarentegen ....

guido 007
19 december 2010, 15:31
Vandaag in DS: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=IS33UQJB&word=de+lijn
De Lijn is slechts in staat 16% van haar kosten uit eigen inkomsten te dekken en krijgt daarnaast ongeveer 1 miljard aan subsidies. Dat laat toe te schatten dat de kosten van de Lijn ongeveer 1190 miljoen € bedragen die worden gedekt door ongeveer 190 miljoen eigen inkomsten aangevuld met ongeveer 1000 miljoen belastinggeld.

Met die verhoudingen voor ogen is het duidelijk dat een goede relatie met de overheid voor de Lijn veel belangrijker is dan een goede relatie met haar passagiers, en dat het voor de Lijn ook niet belangrijk is dat haar klanten bereid zijn te betalen voor de geleverde dienst, of er daadwerkelijk voor betalen.

Aan die wanverhouding wil de Vlaamse regering een einde stellen, en dat vind ik meer dan tijd, maar de overheid legt een doelstelling op tafel: +0.5% meer inkomsten per jaar, of dus ongeveer 1 miljoen aan eigen inkomsten meer per jaar, een doelstelling die totaal niet in verhouding staat tot het niveau aan subsidies.

Op die manier zal het een 200 jaar duren tot de Lijn een nog altijd zeer lage 50% inkomsten uit eigen middelen zal bereiken. En dat is nog zonder inflatie, die door de band hoger ligt dan 0.5% op jaarbasis, waardoor de Lijn ipv meer in werkelijkheid elk jaar in verhouding nog minder uit eigen middelen zal kunnen betalen en nog meer op kap van de belastingbetaler zal leven.

Dit lees je toch verkeerd.
Dit jaar is het 16% eigen inkomsten, volgend jaar moet dit 16,5% eigen inkomsten zijn.

guido 007
19 december 2010, 15:33
Als je de cijfers voor de agglomeratie Antwerpen zou hebben, dan ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar je blijft natuurlijk zitten met een aantal structurele problemen:
- er is geen integratie van voorstadstrein met stedelijk openbaar vervoer, sossen-speeltje NMBS moest en zou federaal blijven;
- er rijden veel te weinig bussen en trams daar waar de vraag het hoogst is, nl. stedelijke gebieden. In en rond Antwerpen is het soms zo afschuwelijk dat je zelfs op een rustige zondagmiddag recht moet staan op een bus of tram die elk half uur rijdt! Je kan het openbaar vervoer maar aantrekkelijk maken als de frekwentie voldoende hoog ligt;
- er rijden veel te veel bussen daar waar er absoluut geen vraag naar is, maar iedereen moest en zou een bushalte binnen loopafstand hebben;
- er rijden veel te veel schoolbussen naar bestemmingen buiten de stedelijke centra (en u weet waarom);
- er rijden bijna geen bussen naar industrieterreinen, in de haven van Antwerpen hebben firmas zelf een eigen busvervoer voor hun werknemers moeten organizeren!
- veel te veel mensen rijden gratis, of bijna gratis (probeer eens een ander land te vinden waar je een netabonnement vindt voor een gebied zo groot als Vlaanderen voor 200€);
- de kronkellijnen van de Lijn zijn echt onbegrijpbaar. Een bus die gewoon via de kortste weg van A naar B rijdt schijnt schier onmogelijk.
- sommige streken zijn slecht ontsloten als gevolg van de historische structuur van de lijn. Bv. Antwerpen - Klein Brabant (Willebroek, Kapelle, Londerzeel, Breendonk, Tisselt) is blijkbaar een onmogelijke verbinding om in te leggen.

Bij ons moet je in het weekend niet recht staan, het aanbod is zo erbamelijk dat je gewoon geen gebruik kan maken van het OV.

bgf324
19 december 2010, 19:16
Ik heb andere ervaringen, eigenlijk het tegenovergestelde.
Gepachte lijnen waar veel klachten van binnenkomen, spelen die lijn kwijt. De Lijn daarentegen ....

Het is niet per lijn, maar per rit. Want in Antwerpen zijn de meeste lijnen toch gemixed pachter - regie.
In Vlaams-Brabant zie je dat dan wel eens dat er een andere pachter een bepaald ritje krijgt. Maar da's echt uitzonderlijk.

bgf324
19 december 2010, 19:17
Bij ons moet je in het weekend niet recht staan, het aanbod is zo erbamelijk dat je gewoon geen gebruik kan maken van het OV.

Van waar ben je?

guido 007
19 december 2010, 19:31
Van waar ben je?

Boerenbuiten

fonne
19 december 2010, 23:01
Het gaat hem hier vooral om de vertrekprocedure. Een trein mag niet in een station vertrekken zonder begeleider. Hoe wil je dat probleem aanpakken?

Zoals in andere beschaafde landen: door de machinist autonoom te laten beslissen wanneer hij doorrijdt. Dat is geen probleem in zoverre hij bijvoorbeeld via een camera een overzicht heeft van de perrons. Gevaarlijk is dat niet echt, op voorwaarde dat de trein geblokkeerd blijft tot de deuren gesloten zijn, en de deuren terug openen bij voorwerpen/mensen die geklemd geraken in de automatisch sluitende deuren. De Belgische procedure met de sleutel waarmee de kaartjesknipper het vertrek moet aanvragen en dan nog eens bevestigen op de trein zelf is totaal achterhaald. De centrale dispatching weet ondertussen zonder die sleutel ook wel dat er een trein op een perron staat.

fonne
19 december 2010, 23:10
Bij ons moet je in het weekend niet recht staan, het aanbod is zo erbamelijk dat je gewoon geen gebruik kan maken van het OV.

Kom kom niet overdrijven he. Elke zondag een bus naar Geel, zodat je toch al bijna terug in de bewoonde wereld zit:-). En dan nog zeven bussen naar Genk, man wat een luxe.

bgf324
19 december 2010, 23:55
Boerenbuiten

Dan kan het zo erg nog niet zijn.

guido 007
20 december 2010, 06:09
Kom kom niet overdrijven he. Elke zondag een bus naar Geel, zodat je toch al bijna terug in de bewoonde wereld zit:-). En dan nog zeven bussen naar Genk, man wat een luxe.

Inderdaad, wat een luxe, zeker de bussen om terug thuis te komen.
De bus naar Geel komt bij ons niet langs, die rijdt over Neeroeteren.

Zwitser
20 december 2010, 07:00
Zoals in andere beschaafde landen: door de machinist autonoom te laten beslissen wanneer hij doorrijdt. Dat is geen probleem in zoverre hij bijvoorbeeld via een camera een overzicht heeft van de perrons.
Je hebt daar zelfs geen cameras voor nodig. Gewoon een achteruitkijkspiegel is voldoende. Dat, en automatische deuren.

PeterCC
21 december 2010, 13:30
Dit lees je toch verkeerd.
Dit jaar is het 16% eigen inkomsten, volgend jaar moet dit 16,5% eigen inkomsten zijn.

In de tekst staat nochtans: "Volgend jaar moet De Lijn een plan op tafel leggen om aan een jaarlijkse inkomstenverhoging van 0,5 procent te komen."
Maar wellicht is dat niet correct overgenomen door de reporter en is jouw interpretatie de juiste. Het is nog altijd een mager beestje.

Tempest
25 december 2010, 22:50
Als je de cijfers voor de agglomeratie Antwerpen zou hebben, dan ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar je blijft natuurlijk zitten met een aantal structurele problemen:
- er is geen integratie van voorstadstrein met stedelijk openbaar vervoer, sossen-speeltje NMBS moest en zou federaal blijven;
- er rijden veel te weinig bussen en trams daar waar de vraag het hoogst is, nl. stedelijke gebieden. In en rond Antwerpen is het soms zo afschuwelijk dat je zelfs op een rustige zondagmiddag recht moet staan op een bus of tram die elk half uur rijdt! Je kan het openbaar vervoer maar aantrekkelijk maken als de frekwentie voldoende hoog ligt;
- er rijden veel te veel bussen daar waar er absoluut geen vraag naar is, maar iedereen moest en zou een bushalte binnen loopafstand hebben;
- er rijden veel te veel schoolbussen naar bestemmingen buiten de stedelijke centra (en u weet waarom);
- er rijden bijna geen bussen naar industrieterreinen, in de haven van Antwerpen hebben firmas zelf een eigen busvervoer voor hun werknemers moeten organizeren!
- veel te veel mensen rijden gratis, of bijna gratis (probeer eens een ander land te vinden waar je een netabonnement vindt voor een gebied zo groot als Vlaanderen voor 200€);
- de kronkellijnen van de Lijn zijn echt onbegrijpbaar. Een bus die gewoon via de kortste weg van A naar B rijdt schijnt schier onmogelijk.
- sommige streken zijn slecht ontsloten als gevolg van de historische structuur van de lijn. Bv. Antwerpen - Klein Brabant (Willebroek, Kapelle, Londerzeel, Breendonk, Tisselt) is blijkbaar een onmogelijke verbinding om in te leggen.- Sommige chauffeurs mogen ze wat mij betreft ofwel heropleiden ofwel hun zwaar vervoer rijbewijs gewoon afpakken want zij zijn gewoon incompetent. Of gewoon pussies! Ze rijden veel te langzaam, klaxoneren nooit, ze laten alle andere auto's/weggebruikers altijd voorrang (het zou andersom moeten zijn).. enz enz

Logisch dat dan vertragingen optreden. De chauffeurs van De Lijn vaak gewoon onbekwaam, punt. Om maar te zwijgen onprofesssioneel naar Noord Europese normen (al dat eten/drinken/pissen/stiekem het raampje openen en roken tijdends het rit... tsk tsk :roll:)

En dan maar de schuld altijd doorschuiven op de file of de werkdruk :lol:
.

PeterCC
30 december 2010, 11:27
't is een beetje lastig te reconstrueren uit de cijfers die de Lijn publiceert, per provincie, maar de beste schatting is dat Agglomeratie Antwerpen een tweemaal hogere dekkingsgraad heeft dan gemiddeld over de Lijn. Op basis van jaarverslag 2009:
(...)
Dus:
* dekkingsgraad agglomeratie Antwerpen: 30% !
* dekkingsgraad de Lijn algemeen: 15%
* dekkingsgraad provincie Limburg: 8% !

En dan besparen ze dus op de bussen in Antwerpen, begrijpe wie begrijpen kan.
Ik denk dat je geen slechte schatting gemaakt hebt.
30% dekking in de agglomeratie Antwerpen is slecht nieuws voor de Lijn, want zelfs in de grootste agglomeratie van Vlaanderen slaagt ze er nog niet in de verste verte in om rendabel te werken.

Vlad
18 december 2017, 13:45
http://www.gva.be/cnt/dmf20171218_03249417/premetrostations-groenplaats-en-meir-geevacueerd-na-brandje-tramverkeer-verstoord

Werknemers, werkgevers en studenten met examens in Antwerpen radeloos. Dag in dag uit faalt De Lijn. Het is elke dag wel iets. En met de wagen geraakt men ook nergens. Met de fiets en te voet is ook masochisme door de stank, drukte en het lawaai van het autoverkeer.

Micele
18 december 2017, 14:25
http://www.gva.be/cnt/dmf20171218_03249417/premetrostations-groenplaats-en-meir-geevacueerd-na-brandje-tramverkeer-verstoord

Werknemers, werkgevers en studenten met examens in Antwerpen radeloos. Dag in dag uit faalt De Lijn. Het is elke dag wel iets. En met de wagen geraakt men ook nergens. Met de fiets en te voet is ook masochisme door de stank, drukte en het lawaai van het autoverkeer.

Ik denk dat te voet en met de fiets nog de enige methode wordt om ergens op tijd te geraken.
(natuurlijk vroeg genoeg vertrekken ;-))

Alle andere vervoermiddelen heeft men zelf niet in de hand, bij de fiets wel reservebandjes meenemen.

reservespeler
18 december 2017, 14:44
Ik denk dat te voet en met de fiets nog de enige methode wordt om ergens op tijd te geraken.
(natuurlijk vroeg genoeg vertrekken ;-))

Alle andere vervoermiddelen heeft men zelf niet in de hand, bij de fiets wel reservebandjes meenemen.

Strooien ze nog altijd punaises?

Micele
18 december 2017, 14:51
Strooien ze nog altijd punaises?
Neen, maar als je 100% zeker wilt zijn ergens te geraken moet je de risicos verminderen.

brother paul
18 december 2017, 15:26
Ik denk dat te voet en met de fiets nog de enige methode wordt om ergens op tijd te geraken.
(natuurlijk vroeg genoeg vertrekken ;-))

Alle andere vervoermiddelen heeft men zelf niet in de hand, bij de fiets wel reservebandjes meenemen.

je kan ook inlineskaten,skeelen, hooverboarden, skateboarden, elektrisch skateboard, segwayen, elektrisch fietsen, elektrisch e bromfiets, viertakt hondatje, etc

Vlad
7 januari 2018, 11:49
Man komt klem te zitten op Albatrostram

http://www.gva.be/cnt/dmf20180106_03283666/video-man-komt-klem-te-zitten-op-albatrostram-het-voelde-alsof-ik-werd-samengeperst

De uitleg van die piwi van De Lijn is weer typisch de uitleg van iemand die zelf nooit met de tram rijdt. De trams zitten dikwijls zo vol dat je tegen de beweegbare delen gedrukt wordt. 'Dat is niet de bedoeling'. Alsof het de fout is van de reiziger.
Het ontwerp van de tram trekt dan ook op geen zak. Volgens mij is het ontworpen om de reiziger te nudgen tot sociaal contact met als resultaat dat je altijd wel met je reet of je lul in iemands gezicht staat. Het ontwerp van iemand die nooit met de tram reist of alleen af en toe tijdens de daluren (voor de knip). De ontwerper is door de koning in de een of andere orde verheven als dank om de gewone man zo te pesten.
Ik ben dus zelf ook al klem geraakt op dat misbaksel. De trambestuurders rijden er ook niet graag mee. De stellen zijn zeer gevoelig en soms lijken de reizigers wel kegels op een bowlingbaan of koren in een stormwind.
Voor hetzelfde geld waren die man en ik dood gedrukt.

Gelukkig gaat men stickers hangen. Dat zal zeker voorkomen dat mensen op overvolle trams tegen de kant gedrukt worden ...

Vlad
10 januari 2018, 02:37
Tramongeval met zwangere vrouw ‘jammerlijke samenloop van omstandigheden’

Het incident zaterdag waarbij een zwangere vrouw levensgevaarlijk gewond raakte toen ze met haar voet klem kwam te zitten tussen de deur van een tram, was ‘een jammerlijke samenloop van omstandigheden’. Dat zegt De Lijn na het bekijken van de beschikbare camerabeelden.Bron. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180109_03288407)

Jammerlijke samenloop van omstandigheden ? Laat me niet lachen. Dit gebeurt elke dag. Gisterenmiddag nog ging de biep van de sluitende deuren al nog voor ik en drie jonge vrouwen met ineengestrengelde kinderkarren uitgestapt waren. De trambestuurders worden onder druk gezet door te korte reistijden en dan krijg je dat. De trams zitten ook zo stampvol dat bestuurders geen zicht meer hebben op de bewegingen. Jammerlijke samenloop van omstandigheden. Ik gebruik nu al enkele jaren de tram en ik kan al lang niet meer tellen hoeveel mensen ik al tegen de korst heb zien gaan. Jammerlijke samenloop van omstandigheden ? Dagdagelijkse kost ja.

Vlad
24 januari 2018, 15:16
Bij De Lijn worden maatregelen genomen om de vertrouwelijkheid van documenten te vrijwaren. Dat meldt de Vlaamse vervoersmaatschappij woensdag na een bijeenkomst van de raad van bestuur. Bron. (http://www.gva.be/cnt/dmf20180124_03318314/samen-stopt-raad-van-bestuur-de-lijn-neemt-maatregelen-om-vertrouwelijkheid-documenten-te-beschermen)

De Lijn gaat er voor zorgen dat het in het vervolg niet meer uitkomt als directieleden sjoemelen met publiek geld om bevriende instellingen te helpen 'voor de goede zaak'.
Ik had verwacht dat De Lijn ervoor zou zorgen dat geld, bedoelt voor openbaar vervoer, ook daarvoor zou gebruikt worden ipv het naar culturele instellingen door te sluizen ...
Wat ben ik toch wereldvreemd.

marie daenen
24 januari 2018, 16:49
De Lijn gaat er voor zorgen dat het in het vervolg niet meer uitkomt als directieleden sjoemelen met publiek geld om bevriende instellingen te helpen 'voor de goede zaak'.
Ik had verwacht dat De Lijn ervoor zou zorgen dat geld, bedoelt voor openbaar vervoer, ook daarvoor zou gebruikt worden ipv het naar culturele instellingen door te sluizen ...
Wat ben ik toch wereldvreemd.

Het blijft moeilijk om je aan die sjoemelende sossenkultuur aan te passen en nog erger om ze, zoals de kranten het doen uitschijnen, gelijk te moeten geven...
Alles wat ik vroeger als 'goed bestuur' aangezien heb mag nu de schroot op...
Enige positieve noot zal dan wel zijn dat op die manier la Belgique vlugger en vlugger mee het schroot op gaat...

kelt
24 januari 2018, 18:49
Het blijft moeilijk om je aan die sjoemelende sossenkultuur aan te passen en nog erger om ze, zoals de kranten het doen uitschijnen, gelijk te moeten geven...
Alles wat ik vroeger als 'goed bestuur' aangezien heb mag nu de schroot op...
Enige positieve noot zal dan wel zijn dat op die manier la Belgique vlugger en vlugger mee het schroot op gaat...


De Lijn is een strikt Vlaamse aangelegenheid.....

Wat we zelf doen zouden we toch veel beter moeten kunnen.Ondergetekende heeft echter geen enkele aanwijzing dat dit,vergelijkende met de TEC,inderdaad zo zou zijn.....ook niet hoewel De Lijn potentieel VEEL meer klanten en middelen ter beschikking heeft....

marie daenen
24 januari 2018, 19:01
De Lijn is een strikt Vlaamse aangelegenheid.....

Wat we zelf doen zouden we toch veel beter moeten kunnen.Ondergetekende heeft echter geen enkele aanwijzing dat dit,vergelijkende met de TEC,inderdaad zo zou zijn.....ook niet hoewel De Lijn potentieel VEEL meer klanten en middelen ter beschikking heeft....

Als je met een hond slaap krijg je zijn vlooien...
Het zal meer vergen dan een paar jaren om die kwijt te geraken... Vooral nu de Vlaamse media volledig in handen is van onze Belgisch gezinde anti-Vlaamse linkiewinkies...

Het is toch het toppunt van schaamteloosheid te moeten lezen dat, na het ontdekken van interne geschoemel, het met Vlaams geld ondersteund bedrijf zegt dat ze in de toekomst de geheimhouding beter zal verzekeren en niet afkomt dat ze het geschoemel zal terugdringen...

Vlad
25 januari 2018, 10:31
De Lijn overweegt een megaproject van 150 miljoen euro te dumpen.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn overweegt haar eindeloos vertraagde miljoenenproject Retibo stop te zetten. Dat vernam De Tijd (https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-vlaanderen/Peperduur-ticketsysteem-De-Lijn-op-de-wip/9975511) van meerdere bronnen.

150 miljoen euro ... 6 miljard Belgische franken ... :?

Hoe komt het toch dat banken, distributiebedrijven, de transportsector en zelfs gemeentelijke, gewestelijke en federale overheden in hun ICT projecten slagen en openbare vervoersmaatschappijen en het justitie niet ?

gertc
25 januari 2018, 14:27
150 miljoen euro ... 6 miljard Belgische franken ... :?

Hoe komt het toch dat banken, distributiebedrijven, de transportsector en zelfs gemeentelijke, gewestelijke en federale overheden in hun ICT projecten slagen en openbare vervoersmaatschappijen en het justitie niet ?
Er zijn meer mislukte informaticaprojecten dan jij lijkt te denken. Privé-bedrijven proberen uiteraard hun mislukkingen uit de pers te houden. Wat overheden betreft - het lijstje is lang.

Maar ik zou wel eens willen weten wie voor deze mislukking verantwoordelijk was. 150 miljoen, dat zijn 300 feestjes van de Roma... En zelfs de Brusselse vervoermaatschappij, die volledig in de greep van de vermaledijde PS zit, slaagt wél waar De Lijn niet slaagt.

Vlad
25 januari 2018, 14:47
Er zijn meer mislukte informaticaprojecten dan jij lijkt te denken. Privé-bedrijven proberen uiteraard hun mislukkingen uit de pers te houden. Wat overheden betreft - het lijstje is lang.

Maar ik zou wel eens willen weten wie voor deze mislukking verantwoordelijk was. 150 miljoen, dat zijn 300 feestjes van de Roma... En zelfs de Brusselse vervoermaatschappij, die volledig in de greep van de vermaledijde PS zit, slaagt wél waar De Lijn niet slaagt.

Brussel is natuurlijk ideaal om openbaar vervoer te organiseren. Zoveel volk op een hoop. Tec en De Lijn staan wel voor wat hetere vuren met onze mislukte ruimtelijke ordening.

Vlad
16 februari 2018, 05:45
De drie vakbonden roepen op tot een staking bij De Lijn vrijdag. Ze zijn boos omdat 286 functies worden geschrapt bij de bedienden. Er vallen wel geen ontslagen. Omdat de staking uitgaat van de bedienden, komt er mogelijk ook weinig of geen informatie over welke bussen wel of niet rijden. Bron. (http://www.gva.be/cnt/dmf20180215_03359556/de-lijn-staakt-vrijdag-zelfs-informatie-over-staking-kan-ontbreken)

:rofl:

Want anders krijgen we wel informatie over bussen en trams die niet of te laat rijden. :-)

Ze gaan schrappen in de postjes voor vriendjes van politici en vakbondslui en het is heisa. Welke zotte chauffeur wenst hier aan deel te nemen ? Geeneen. Tenzij hij of zij al ijverig oversten aan het afzuigen is met in zijn zak een lidkaart van de vakbond of een politieke partij.

Vlad
20 februari 2018, 15:12
De staking is voorbij ... (https://www.vrt.be/vrtnws/nl.permalink.1519115427884/)

Vrouw onder bus.
Tram kantelt.
Bus rijdt tegen tram.
:cry:

Vrijheideerst
24 februari 2018, 17:21
Privatiseren die shit...

Vlad
6 maart 2018, 06:39
ANTWERPEN - Twee trams die tegelijkertijd halt houden op één perron om de dienstverlening van De Lijn te verbeteren, dat is het voorstel van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V). “De premetrostations in het centrum zijn lang genoeg”, zegt hij.Bron. (https://www.gva.be/cnt/dmf20180305_03392864/stoppen-er-weldra-twee-trams-tegelijk-aan-uw-halte)


Altijd zo geweest, ook in de ondergrondse, tot de nieuwe seinen in voegen zijn gegaan eind vorig jaar. Aan de stopplaatsen buiten is het nog steeds dagdagelijkse praktijk want trams zijn als wolven, ze rijden meestal in roedels. Een half uur, drie kwartier niets en dan een pak in één keer.
Maar vooral, met wat moeit ge u brolitieker. Hebben jullie dat bedrijf en haar dienstverlening nog niet genoeg om zeep geholpen met jullie inmenging ?
Een tsjeef die zich moeit, lid van de partij der architecten onzer wereldberoemde ruimtelijke ordening. Zij zijn het net die degelijk openbaar vervoer in ons land onmogelijk hebben gemaakt en die vent wil zich nu moeien in wat details. Ik weet niet of ik moet huilen of lachen.

Vlad
6 maart 2018, 07:15
Dat het soms lang en ergerlijk wachten is op de ondergrondse perrons komt niet omdat er geen twee trams tegelijk meer aan de perrons kunnen stoppen. De oorzaak ligt aan de eerste overvolle tram waarvan de deuren niet kunnen sluiten. 'Orry' gaat dus aan symptoombestrijding doen ipv het werkelijke probleem aan te pakken.

De redenen waarom mensen niet op een volgende tram willen wachten zijn veelvuldig. De volgende tram gaat een andere richting uit. Geen vertrouwen dat de volgende tram niet gewoon naar de stelplaats rijdt wegens vertraging. De aankondigingen kloppen niet. Trams komen toch vol toe dus het is duwen om op gelijk welke tram te geraken.

[[ Ik heb een abonnement maar vermits het al weken droog is en de trams zo onbetrouwbaar en vol zijn heb ik al weken geen tram meer van de binnenkant gezien. Nog liever op de fiets door het lawaai en de stank en de gefrustreerde automobilisten. Het beleid van De Wever is een ramp. Die kan alleen de verkiezingen winnen door de aandacht van zijn non-beleid naar elders af te leiden. Gisterenavond was er maar weer eens een straat opengebroken waarlangs ik naar huis fiets. In het klein zwembadje waar ik vanaf nu moet gaan zwemmen zaten 4 redders voor 40 zwemmers. De PDVA+ applaudisseert maar vraagt toch nog een extra redder. Het was zondag natuurlijk, dan is iedereen paraat om dubbel loon te komen trekken.

De Wever doet niets. Enkele van de meest precaire contracten heeft hij geschrapt aan het begin van zijn termijn maar daar is het bij gebleven. Diegenen die het meest behoefte hadden aan een job gingen eruit. De ervende blanke tweeverdieners die mogen massaal aan de stadstiet blijven zuigen in hun tewerkstellingsbeleidjobs. Ze zullen best wel ontevreden zijn ook. Heelder dagen in een stoel hangen niets te doen. Dat kan niet bevorderlijk zijn voor het gemoed.

In zwembaden in het buitenland waar meer dan één redder is, krijgen die een pak taken erbij zodat er steeds maar één redder het zwembad in het oog houdt. Het is namelijk bewezen dat wanneer er meer dan één redder is het langer duurt voor men in actie treedt als er iets gebeurt. Het is dus niet alleen een ongelooflijke verspilling 4 redders aan dubbel loon in een trosje bij elkaar te zetten, het is ook nog eens onveilig. Maar voor De Wever kan het blijkbaar : sport is goed dus daar kunnen we belastinggeld verspillen zonder dat de massa in beroering komt. ]]

dpg
6 maart 2018, 09:05
Het beleid van De Wever is een ramp. Die kan alleen de verkiezingen winnen door de aandacht van zijn non-beleid naar elders af te leiden.

Meer of minder migratie is het enige wat telt , al de rest is bijzaak, verzuipen in het zwembad of stikken in het verkeer is alleen van belang als je daar migratie aan kunt koppelen, anders ben je toch maar aan het prediken in de woestijn.

Eigen schuld dikke bult dus, je hebt gekregen wat ge u gewenst hebt.

Vlad
26 april 2018, 05:27
Meer dan de helft van de bussen en trams reed vorig jaar met vertraging. De tevredenheid van reizigers van De Lijn zakt daardoor naar een dieptepunt. Bron. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180425_03483082)

Tom Meeuws SP&A vond het nodig miljoenen werkingsmiddelen af te leiden naar de linkse 'cultuur'tempel De Roma.

Ondanks veel geblaat vanuit NV-A over de pensioenen tekende minster Weyts (NV-A) gewoon een verlenging van het vervroegd pensioen op 58 bij De Lijn en het zal vermoedelijk bij De Lijn niet anders zijn dan bij NMBS, ttz, de helft van het personeel dat er recht op heeft zit al járen op een bureautje tijdens kantooruren te 'werken'. Ik durf er mijn kop op te wedden dat ook de 'controleurs' er vervroegd op pensioen mogen, de chauffeurs met de juiste kleur van vakbondslidkaart en connecties.

Omdat men niemand zot genoeg vindt om voor De Lijn te gaan werken moeten men er tegenwoordig zelfs niet meer kunnen rekenen of schrijven.

Mark De Scheemaeker, de zakkenvuller die aan de voordeur miljoenen ontslagpremie trekt en dan langs de achterdeur weer binnen wandelt, heeft het daar voor het zeggen.

Maar men gaat de boel privatiseren, ttz het uitvoerend personeel wordt geprivatiseerd, de administraties waar de politieke vriendjes zitten, blijven gewoon bestaan. Alle buslijnen zullen vermoedelijk verpacht worden. Lagere lonen voor de mensen die met de bus rijden. Nog meer administratie. Nog meer politieke vriendjes die op bureaus kunnen rekeningen doorsturen, verschillende entiteiten managen, ...

Het zal er niet dus snel veranderen. FTW

Vlad
26 april 2018, 05:28
Meer of minder migratie is het enige wat telt , al de rest is bijzaak, verzuipen in het zwembad of stikken in het verkeer is alleen van belang als je daar migratie aan kunt koppelen, anders ben je toch maar aan het prediken in de woestijn.

Eigen schuld dikke bult dus, je hebt gekregen wat ge u gewenst hebt.

Ik heb niet op De Wever gestemd hoor. En migratie is wel degelijk gekoppeld aan alle maatschappelijke problemen. De bevolking groeit erdoor ipv af te nemen.

Henri1
26 april 2018, 06:12
Privatiseren die shit...

Waarom niet EnVéAiseren ?

kelt
26 april 2018, 19:30
Na decennia van "beleidsmaatregelen" kan alleen maar vastgesteld worden dat het openbaar vervoer deel van het fileprobleem is in plaats van een deel van de oplossing....:roll:

sepper
26 april 2018, 20:36
Na decennia van "beleidsmaatregelen" kan alleen maar vastgesteld worden dat het openbaar vervoer deel van het fileprobleem is in plaats van een deel van de oplossing....:roll:

Als de Lijn afgeschaft wordt, gaat niemand het verschil merken.

Hetzelfde voor de NMBS.

Vlad
3 mei 2018, 02:41
MIVB ontslaat voorzitter partij Islam (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180502_03493188)

De Lijn ziet geen reden voor ontslag Taouil (https://www.standaard.be/cnt/el2fa937)

Het verschil tussen de MIVB (waar de tram en busbestuurders goed verdienen) en De Lijn (waar ze slecht verdienen en waar Meeuws budgetten doorschuift naar De Roma).
In Brussel staat het water ze natuurlijk aan de lippen. Het afscheidsinterview met Goris (http://www.knack.be/nieuws/belgie/jacky-goris-islamitische-scholen-een-dam-tegen-radicalisering-laat-me-niet-lachen/article-longread-1141943.html) van het Brussels Nederlandstalig onderwijs in Knack spreekt boekdelen.

Bij De Lijn gaan ze weer staken trouwens. (http://www.knack.be/nieuws/belgie/acod-en-aclvb-plannen-staking-van-drie-dagen-bij-de-lijn/article-normal-1142819.html)

kelt
4 mei 2018, 21:52
Het is TE LAAT voor de Lijn.
In 2019 wordt de monopoliepositie van openbare vervoersmaatschappijen in gans de Eu ongeldig...

Maatschappijen als Flexibus,maar ook de "buslijnen die zo niet mogen heten" naar Noord-Afrika, bewijzen NU al dat er gaten zitten in publiek vervoer die opgevuld kunnen worden door andere spelers (en mits een "omzeiling" van wetgeving die na dit decennium zelfs niet meer zal bestaan)

De meeste stedelijke omgevingen in de EU zullen best eens bekijken of de huidige "semi-staats"organisaties met hun "DNA" uit oudheidkundig-ambtelijke" tijden,met hun nadruk op navelstaren in plaats van de klanten bedienen, echt nog wel geschikt kunnen zijn voor de moderne,geconnecteerde steden van de 21ste eeuw....

Jan van den Berghe
5 mei 2018, 07:44
De Lijn is een strikt Vlaamse aangelegenheid.....

Wat we zelf doen zouden we toch veel beter moeten kunnen.Ondergetekende heeft echter geen enkele aanwijzing dat dit,vergelijkende met de TEC,inderdaad zo zou zijn.....

Misschien zag u de aanwijzingen uit het verleden niet zo goed? Bril nodig?

... er nadat eerder deze maand bekend werd dat TEC en de overkoepelende holding SRWT samen 2,5 keer duurder zijn dan de Vlaamse tegenhanger De Lijn. TEC en SRWT hebben 85 mensen in hun raden van bestuur tegenover 11 bij De Lijn.

https://www.tijd.be/nieuws/archief/TEC-reduceert-raad-van-bestuur-met-80-procent/9879157?highlight=TEC

Jan van den Berghe
5 mei 2018, 07:47
Het is TE LAAT voor de Lijn.
In 2019 wordt de monopoliepositie van openbare vervoersmaatschappijen in gans de Eu ongeldig...

Maatschappijen als Flexibus,maar ook de "buslijnen die zo niet mogen heten" naar Noord-Afrika, bewijzen NU al dat er gaten zitten in publiek vervoer die opgevuld kunnen worden door andere spelers (en mits een "omzeiling" van wetgeving die na dit decennium zelfs niet meer zal bestaan)

De meeste stedelijke omgevingen in de EU zullen best eens bekijken of de huidige "semi-staats"organisaties met hun "DNA" uit oudheidkundig-ambtelijke" tijden,met hun nadruk op navelstaren in plaats van de klanten bedienen, echt nog wel geschikt kunnen zijn voor de moderne,geconnecteerde steden van de 21ste eeuw....

De maatschappij achter Flexibus zit heus niet te wachten om stadslijnen over te nemen. De modus operandus is totaal anders: geen infrastructuurkosten (in Brussel-Noord bijvoorbeeld houden ze halt, geen bushokjes, geen loketten...). Met Flexibus rijd je van A naar B met hoogstens ergens in X een stop.

Jan van den Berghe
5 mei 2018, 07:49
Als de Lijn afgeschaft wordt, gaat niemand het verschil merken.

Hetzelfde voor de NMBS.

Ik voorspel u complete verkeerschaos tijdens de spitsuren. Als plotseling alle studenten en leerlingen gevoerd moeten worden met de wagen van hun ouders, zit de omgeving van en naar scholen muurvast. Hetzelfde met bepaalde steden waar de NMBS enorm veel mensen naartoe brengt. Je moet maar eens kijken welke pendelaarsbewegingen er zich in de Brusselse stations voordoen.

kelt
5 mei 2018, 08:54
Ik voorspel u complete verkeerschaos tijdens de spitsuren. Als plotseling alle studenten en leerlingen gevoerd moeten worden met de wagen van hun ouders, zit de omgeving van en naar scholen muurvast. Hetzelfde met bepaalde steden waar de NMBS enorm veel mensen naartoe brengt. Je moet maar eens kijken welke pendelaarsbewegingen er zich in de Brusselse stations voordoen.

Het ganse draadje gaat er NIET over of er al dan niet bussen of "light rail" oplossingen nodig zouden kunnen zijn.
Het gaat er,uiteindelijk,over dat een kolossale semi-staats-organisatie als de lijn gefaald heeft ,en het is zeker niet omdat er een gebrek aan plannen,veranderingen en zelfs financien,middelen en personeel was...

reservespeler
5 mei 2018, 09:01
Ik voorspel u complete verkeerschaos tijdens de spitsuren. Als plotseling alle studenten en leerlingen gevoerd moeten worden met de wagen van hun ouders, zit de omgeving van en naar scholen muurvast. Hetzelfde met bepaalde steden waar de NMBS enorm veel mensen naartoe brengt. Je moet maar eens kijken welke pendelaarsbewegingen er zich in de Brusselse stations voordoen.

Nooit gehoord van de fiets?
Wij iedere dag 15 kilometer heen en 15 kilometer terug op veel slechtere fietspaden als nu.

Jan van den Berghe
5 mei 2018, 09:08
Nooit gehoord van de fiets?
Wij iedere dag 15 kilometer heen en 15 kilometer terug op veel slechtere fietspaden als nu.

Grappig dat u meent me de les te kunnen spellen. Ik ga al meer dan vijftien jaar met de fiets naar het werk (meer kilometers per dag dan u). Als groot gezin beschikken we maar over één wagen. De meeste verplaatsingen worden met de fiets gedaan.

Los van dit persoonlijk aspect, val het niet te ontkennen dat de NMBS bijvoorbeeld enorm veel pendelaars dagelijks naar Brussel en andere steden brengt. Neem dit weg en de ween zitten gewoonweg muurvast.

Jan van den Berghe
5 mei 2018, 09:09
Het ganse draadje gaat er NIET over of er al dan niet bussen of "light rail" oplossingen nodig zouden kunnen zijn.
Het gaat er,uiteindelijk,over dat een kolossale semi-staats-organisatie als de lijn gefaald heeft ,en het is zeker niet omdat er een gebrek aan plannen,veranderingen en zelfs financien,middelen en personeel was...

In deze draad is de discussie vrij.

Of De Lijn heeft gefaald, zult u trouwens moeten aantonen. Wat roepen "De Lijn dit" en "De Lijn dat" lijkt me niet echt overtuigend.

Vlad
16 juni 2018, 05:33
Ben Weyts gaat De Lijn hervormen. Zijn oplossing : meer politieke inmenging. :?

Volgens het voorontwerp grijpt het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de macht in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Elke vervoersregio krijgt namelijk een raad, die de regie voor het 'aanvullende net' mag bepalen. Met de inperking van de rol van De Lijn, die meewerkte aan het decreet, komt Weyts tegemoet aan de vele klachten van lokale overheden over de soloslims van de Vlaamse vervoersmaatschappij.Bron. (http://www.knack.be/nieuws/belgie/weyts-knipt-vleugels-van-de-lijn/article-normal-1161803.html)

Jan van den Berghe
16 juni 2018, 07:26
Ben Weyts gaat De Lijn hervormen. Zijn oplossing : meer politieke inmenging. :?

Hoe apolitiek is De Lijn nu dan wel?

Vlad
16 juni 2018, 07:52
Hoe apolitiek is De Lijn nu dan wel?

Als je de quote nog eens rustig doorneemt dan heb je het antwoord op je vraag : nog veel te apolitiek volgens de lokale overheden en Weyts die hen gelijk geeft. :|

daiwa
20 juni 2018, 01:04
Hoe apolitiek is De Lijn nu dan wel?

De overheid wil diesels uit de steden weg en De Lijn blijft ze maar bij bestellen. :rofl:

kelt
20 juni 2018, 05:42
Wel,steden als Berugge,Gent en Antwerpen (nochtans bestuurd door coalities met fundamenteel verschillende inslag) zijn wel degelijk aan het rondsnuffelen wat ze gaan doen....De openbaar-vervoersoplossingen die de Lijn aanbiedt zijn ,althans volgens de stadbestuurders (het was 18/06 op het radionieuws) niet aangepast aan de stad anno 21ste eeuw...De Lijn heeft als organisatie te veel op de plank liggen om zowel plattelands-(wat dat in Vlaanderen ook nog te betekenen mag hebben) als stadscentrum vereisten in te vullen vanuit diezelfde "administratie" Zo kunnen we in Brugge inderdaad nog wel eens een kolossale dieselbus ontwaren terwijl "ergens te velde" een belbusje dat perfect geschikt zou zijn voor een "city-job" Irma en Julien komt ophalen omdat ze naar ergenselders moeten voor een kop koffie....

Het is eigenlijk geen verwijt meer aan de Lijn,zulke kompleet verschillende vervoersbehoeftes KUNNEN niet vanuit een centraal gestuurde organisatie die ,ongeacht hoe groot het budget,altijd moet schipperen....

maddox
20 juni 2018, 06:10
Ik voorspel u complete verkeerschaos tijdens de spitsuren.
En die is er nu niet?
Als plotseling alle studenten en leerlingen gevoerd moeten worden met de wagen van hun ouders, zit de omgeving van en naar scholen muurvast.
Ik ging met de fiets naar school... Ik was de eerste in huis met een eigen wagen.
Hetzelfde met bepaalde steden waar de NMBS enorm veel mensen naartoe brengt. Je moet maar eens kijken welke pendelaarsbewegingen er zich in de Brusselse stations voordoen.
Ik heb dat bekeken, en vergeleken met steden zoals Londen, Praag, Parijs, Stockholm, Dubai en Moskou. Conclusie, de mensen die het openbaar vervoer in Blegiê regelen/beheren zijn even bekwaam als een vampier in een bloedbank.

Vlad
13 juli 2018, 06:16
Politici verbolgen over open brief van topman De Lijn die 53.000 euro kostte: “Bijzonder tendentieus”

Kesteloot gaf aan dat er 53.000 euro van het communicatiebudget werd uitgetrokken om de brief te laten publiceren. “Dit was de enige manier om iets integraal te laten verschijnen op de manier zoals wij dat willen”,aldus de directeur. “De tevredenheid van de klanten hangt voor een groot deel af van het imago van De Lijn. Bron. (https://www.gva.be/cnt/dmf20180712_03610455/politici-verbolgen-over-open-brief-van-topman-de-lijn-die-53-000-euro-kostte-bijzonder-tendentieus)


Er is niets mis met de dienstverlening van De Lijn. Het is enkel de perceptie die tegen zit. :|
Man ... die rijdt met een dienstwagen naar zijn kantoor. Zoveel is zeker.

Micele
13 juli 2018, 09:25
Noord-Limburg krijgt mss directe en electrische verbinding naar Brussel.

Euh vanaf 2021, hopelijk. Euh ook dankzij Europese subsidies tot 2020, want anders vervallen die...

Wie weet gaan de Limburgers nu de hopelijk snellere trein interessanter vinden en gaan de files (naar Brussel of Antwerpen) ietsie-pitsie verminderen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180712_03611265/binnen-2-5-jaar-rechtstreekse-trein-mogelijk-tussen-brussel-en-hamont

Elektrificatie spoorlijn Mol-Hamont maakt overstappen overbodig

https://hbvlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2018/07/13/4129b2b8-85ec-11e8-9386-559c99b35882.jpg?width=1152&format=jpg
De spoorlijn tussen Mol en Hamont is een van de laatste niet-geëlektrificeerde stukken spoor in Vlaanderen

Binnen 2,5 jaar rechtstreekse trein mogelijk tussen Brussel en Hamont

BRUSSEL

Goed nieuws voor de ontsluiting van Noord-Limburg: vanaf eind 2020 kunnen er rechtstreekse treinen rijden vanuit het noorden van de provincie naar Brussel. Tegen dan moet de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont klaar zijn. Volgens federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) zal het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in december 2020 ingaat, daarop inspelen.

Timmie VAN DIEPEN

Wie met de trein naar Brussel wil vanuit Hamont, Neerpelt, Overpelt of Lommel zal binnenkort niet langer in Herentals of Mol moeten overstappen, maar kan vanaf eind 2020 wellicht rechtstreeks naar de hoofdstad sporen. Dat is te danken aan de op handen zijnde elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont, een van de laatste stukken niet-geëlektrificeerd spoor in Vlaanderen.

Vandaag wordt de IC-verbinding Hamont-Antwerpen noodgedwongen uitgebaat met dieseltreinen. Een rechtstreekse verbinding met Brussel is uitgesloten, omdat de tunnels tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid verboden terrein zijn voor diesellocomotieven.

Ideale timing

Wanneer de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont eenmaal is afgerond, wordt zo’n rechtstreekse verbinding met Brussel wel mogelijk. “Dit project moet tegen 2020 klaar zijn, omdat er Europese subsidies aan vasthangen”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel. “De eerste werken op het terrein zullen na het bouwverlof in augustus beginnen. We starten met het vrijmaken van de omgeving en het plaatsen van de funderingen voor de bovenleiding. Deadline is eind 2020 en we zitten nog altijd op schema om dat te halen.”

Die timing is ideaal, want in december 2020 komt ook de NMBS met een nieuw vervoersplan waarin het aanbod wordt aangepast aan de nieuwe noden en de toestand van het spoorwegnet. “Dat binnenlandse vervoersplan zal rekening houden met dit gegeven”, zo antwoordde federaal Mobiliteitsminister François Bellot (MR) in de Kamer op een parlementaire vraag van Kamerlid Wouter Raskin (N-VA). “Voor de reizigers vanuit het noorden van Limburg zal een rechtstreekse treindienst mogelijk worden richting Antwerpen en Brussel”, aldus nog Bellot.

kelt
13 juli 2018, 18:01
Er is niets mis met de dienstverlening van De Lijn. Het is enkel de perceptie die tegen zit. :|
Man ... die rijdt met een dienstwagen naar zijn kantoor. Zoveel is zeker.

eerlijk zijn hé,dat bedrag van 53k kwam,luidens die directeur,van het budget voor communicatie...

Dat MOET op.

Politici van verschillende strekking die daarop kritiek hebben zijn nitwitten en hebben zich daarin niet te moeien.
Het zijn politici die zitting hebben in de beheerraad die daar,desgevallend,de CEO zouden moeten over aanspreken...

ZO,hoort een bedrijf te werken,niet vanuit het Vlaams Parlement....:roll:

Vlad
13 juli 2018, 18:15
eerlijk zijn hé,dat bedrag van 53k kwam,luidens die directeur,van het budget voor communicatie...

Dat MOET op.

Politici van verschillende strekking die daarop kritiek hebben zijn nitwitten en hebben zich daarin niet te moeien.
Het zijn politici die zitting hebben in de beheerraad die daar,desgevallend,de CEO zouden moeten over aanspreken...

ZO,hoort een bedrijf te werken,niet vanuit het Vlaams Parlement....:roll:

Als budgetten op moeten dan is er sprake van slecht management. Privatiseren die handel!

Mambo
13 juli 2018, 18:24
Als budgetten op moeten dan is er sprake van slecht management. Privatiseren die handel!

En als er geld overschiet krijgen ze de volgende keer minder.
T'is ook nooit goed.

Vlad
23 juli 2018, 07:03
De oplossing van Ben Weyts : nog meer politieke inmenging in De Lijn (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/13/de-lijn-beter-maken-of-vervoerregio-s-een-kans-geven--keuze-of-e/) via 15 raden voor vervoersregio's. Dat kan alleen komen van iemand die 9 jaar deed over een diploma politieke en sociale wetenschappen ...

Vlad
29 augustus 2018, 19:07
Extra aanbod in het najaar van 2018 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180829_03688957)
Regio Verbinding Extra aanbod door
Antwerpen Tramlijn 3 45m-Albatrossen inzetten op tramlijn 3 in plaats van 30m-lange Hermelijnen of Albatrossen
Antwerpen Hoboken - Antwerpen Noorderplaats In de spits extra bussen laten rijden.
Antwerpen Buslijn 20 De frequentie op schooldagen tijdens de spitsuren verdubbelen (van 20' naar 10').
Antwerpen Tramlijn 2 Extra trams tijdens de spitsuren op schooldagen
Gent Lochristi - Dampoort Versterking Lochristi Dorp Oost tot Dampoort - enkel in de schoolperiode tijdens spits
Gent Lijn 1 Korenmarkt-GSP Versterking tussen Korenmarkt en Gent-Sint-Pieters - enkel op vrijdagavond in de schoolperiode tijdens spits
Gent Nieuwe lijn GSP-Arteveldepark Nieuwe lijn van GSP (busstation) - Arteveldepark via lijn 65/67 - GSP (Clementinalaan) - Albertlaan - Neermeerskaai - Europabrug - Gordunakaai - Fabiolalaan - Sportstraat - Albertlaan - GSP (busstation) - elke dag van 6u30 tot 19u30
Gent Lijn 3 Versterking tijdens ochtendspits in de schoolperiode tussen Rooigemlaan en Dampoort
Gent Lijn 55 Versterking in de schoolperiode tijdens de ochtend- en avondspits
Kempen Heist-op-den-Berg - Geel Op dit deeltraject (lijn 510 rijdt nog verder naar Mechelen) willen we tijdens de spitsuren op schooldagen 2 extra bussen inleggen.
Kempen Buslijn 490 tussen Turnhout en Geel Op dit deeltraject (lijn 490 rijdt nog verder naar Aarschot) tijdens de spitsuren op schooldagen 2 extra bussen
Kempen Buslijn 450 tussen Poppel en Turnhout Extra bussen
Kempen Herentals Extra bus
Vlaamse Rand Lijn 128 Ninove - Brussel Versterking tijdens de spits in de schoolperiode tussen Eizeringen en metro Weststation.
Vlaamse Rand Lijn 128 Ninove - Brussel Versterking op zaterdag tussen 10 en 18 uur en inzet gelede bussen.
Vlaamse Rand Lijn 170 Halle - Sint-Pieters-Leeuw - Brussel Verhoging van de frequentie van om de 15' naar om de 12' op weekdagen in de schoolperiode tussen 7 en 19 uur.
Vlaamse Rand Lijn 214 Asse - Brussel De verkorte ritten die vandaag rijden tussen Zellik en metro Simonis verlengen tot Asse Station op weekdagen in de schoolperiode en uitvoering met gelede bussen ipv standaard.
Vlaamse Rand Lijn 241 Wemmel - Brussel Versterking tussen Wemmel en Brussel in de schoolperiode tijdens de ochtend- en avondspits.
Vlaamse Rand Lijn 241 Wemmel - Brussel Versterking aanbod Wemmel - Brussel op zaterdag.
Vlaamse Rand Lijn 358 Leuven - Brussel Verdubbeling frequentie Brussel - Kortenberg - Leuven op zaterdag tussen 10 en 18 uur tot een 15' frequentie.
Vlaamse Rand Lijn 317 Leuven - Brussel Verdubbeling frequentie Brussel - Tervuren - Leuven op zaterdag tussen 10 en 18 uur tot een 30' frequentie.


Man, ik ben zo blij. Ik hoop echt dat het iets gaat uithalen. Ik zag al dik op tegen het einde van de vakantie.

Vlad
29 september 2018, 05:21
Het was de laatste weken weer de ene ramp na de andere bij De Lijn in Antwerpen. Misschien moeten ze de trams afschaffen en autowegen van de tramsporen maken. Dan kunnen in de stad de auto's ondergronds naar parkings mits de nodige aanpassingen en kan men het centrum bovengronds helemaal autovrij maken. Fietsstraten kunnen een dak krijgen. Regenwater kan afgevoerd worden naar opslagbekkens voor water voor de stad. Het ziet er niet naar uit dat de Lijn er ooit zal in slagen een betrouwbare dienstverlening op poten te zetten.

Mambo
29 september 2018, 14:59
Ik hoor al heel erg lang dat de lijn moet hervormd worden.
En ik vermoed dat na mij de mensen het ook hun leven lang zullen horen.

Dat moet daar een serieus werk zijn.
Zelfs de piramides stonden er sneller.

Vlad
6 oktober 2018, 06:50
Plaatselijke politici gaan meer zeggenschap krijgen. Dat kan twee kanten op gaan :

Het kan de inzet van het materiaal misschien beter afstemmen op de vraag. Ik betwijfel dat. Veel kans dat de bus gaat stoppen bij wie het hardst gaat huilen of lekken bij plaatselijke politici.

Of dat kan, zoals we bij NMBS zien, op overinvesteringen leiden waar politici met veel macht resideren.

Maw. Ik zie er niet gemakkelijk verbetering in uit voortkomen.

Jan van den Berghe
6 oktober 2018, 10:12
Plaatselijke politici gaan meer zeggenschap krijgen. Dat kan twee kanten op gaan :

Het kan de inzet van het materiaal misschien beter afstemmen op de vraag. Ik betwijfel dat. Veel kans dat de bus gaat stoppen bij wie het hardst gaat huilen of lekken bij plaatselijke politici.

Of dat kan, zoals we bij NMBS zien, op overinvesteringen leiden waar politici met veel macht resideren.

Maw. Ik zie er niet gemakkelijk verbetering in uit voortkomen.

Ik herinner me een nieuwsbericht van enkele maanden geleden waarin er sprake was van de opening van een nieuwe halte in een landelijk dorp. Enkele weken later bleek dat er zo goed als niemand gebruik maakte van de bus. Er wordt dus inderdaad vaak geroepen om OV, maar uiteindelijk blijft een groot deel bij hetzelfde.

Vlad
6 oktober 2018, 11:13
Ja. Misschien kan men De Lijn beter gewoon stopzetten en de boel verkopen. Private bedrijfjes zullen rap uitgedokterd hebben waar het rendabel is en waar niet om bussen in te leggen.
't Zal samen met rekeningrijden ea ook rap gedaan zijn met heel Vlaanderen te verkavelen en om zeep te helpen.

De schoofzak
6 oktober 2018, 11:28
Ik heb de draad niet gelezen omdat het onderwerp me te weinig interesseerde.
Nu met de discussies die in hoorde n.a.v. de verkiezingen, ben ik toch iets nader gaan kijken.

Er valt wat voor te zeggen, dat de Lijn zou gesplitst worden.
De Lijn kan blijven regelen, zelf en/of via private bedrijven, dat de grote steden en gemeenten verbonden blijven, op een manier die fijnmaziger is dan dat de nmbs dit kan, als er al een spoorlijn zou zijn.
Stedelijk intern vervoer zou naar de steden kunnen gaan.
Maar dan ook met eigen verantwoordelijkheid (niet alles beslissen in eigen voordeel, en Vlaanderen alles laten betalen).

De Lijn moet ook nog verder gesaneerd worden, op twee vlakken:
- de financiële put e.d.m.
- de interne vergiftiging: teveel vakboungdsinfiltratie en ziektes die verbonden zijn aan de vaste benoeming.

Vlad
6 oktober 2018, 11:57
Ik heb de draad niet gelezen omdat het onderwerp me te weinig interesseerde.
Nu met de discussies die in hoorde n.a.v. de verkiezingen, ben ik toch iets nader gaan kijken.

Er valt wat voor te zeggen, dat de Lijn zou gesplitst worden.
De Lijn kan blijven regelen, zelf en/of via private bedrijven, dat de grote steden en gemeenten verbonden blijven, op een manier die fijnmaziger is dan dat de nmbs dit kan, als er al een spoorlijn zou zijn.
Stedelijk intern vervoer zou naar de steden kunnen gaan.
Maar dan ook met eigen verantwoordelijkheid (niet alles beslissen in eigen voordeel, en Vlaanderen alles laten betalen).

De Lijn moet ook nog verder gesaneerd worden, op twee vlakken:
- de financiële put e.d.m.
- de interne vergiftiging: teveel vakboungdsinfiltratie en ziektes die verbonden zijn aan de vaste benoeming.

Bij De Lijn benoemt men niet vast. Dat is u hier op het forum al ettelijke keren diets gemaakt.

De schoofzak
7 oktober 2018, 12:54
Bij De Lijn benoemt men niet vast. Dat is u hier op het forum al ettelijke keren diets gemaakt.

En even veel keer werd de vraag gesteld of alle oude paters die destijds wel benoemd werden, al dood zijn, of met pensioen.

De schoofzak
8 oktober 2018, 06:41
Vinden jullie dat een redelijk goed plan, het opdelen van de Lijn in stedelijk vervoer enerzijds, en anderzijds de grote verbindingen?

Jan van den Berghe
20 oktober 2018, 19:51
Vinden jullie dat een redelijk goed plan, het opdelen van de Lijn in stedelijk vervoer enerzijds, en anderzijds de grote verbindingen?

Bevinden die "grote verbindingen" zich nu juist niet tussen en in steden?

De schoofzak
20 oktober 2018, 21:05
Bevinden die "grote verbindingen" zich nu juist niet tussen en in steden?

Leg ik dat nu zo moeilijk uit, of wil je het niet snappen.

Intern stedelijk: de wijken van Kortrijk verbinden
Grote lijnen tussen de steden: van Kortrijk naar de omliggende steden of grote dorpen, rekening houdend/aanvullend desgevallend op de treinverbinding.

Jan van den Berghe
20 oktober 2018, 21:09
Leg ik dat nu zo moeilijk uit, of wil je het niet snappen.

Intern stedelijk: de wijken van Kortrijk verbinden
Grote lijnen tussen de steden: van Kortrijk naar de omliggende steden of grote dorpen, rekening houdend/aanvullend desgevallend op de treinverbinding.

Om welke reden zou je hier twee verschillende vervoersmaatschappijen voor willen inzetten?

Vlad
9 oktober 2019, 06:17
Volgens onze nieuwe minister van zonderwijs Ben Zwets is De Lijn een performant bedrijf waar NMBS een voorbeeld aan kan nemen. Nu wil ik niet beweren dat de NMBS een performant bedrijf is waar De Lijn een voorbeeld aan kan nemen maar eenieder die van de diensten van beide bedrijven gebruik maakt weet dat de De Lijn nog niet aan de enkels van de NMBS komt. De vertragingen en afschaffingen bij De Lijn gaan in het kwadraat ivg met die van de NMBS. En als de informatie bij de NMBS al eens even fout zit of laat komt weet je uiteindelijk ooit wel waar je aan toe bent. Bij De Lijn is er zelfs geen informatie of is ze altijd fout. Soms denk ik dat ik blind ben of dat er echte spookbussen bestaan. Busje komt zo, busje vijf minuten te laat, busje tien minuten te laat. Oei busje is weg en ik ben vergeten in te stappen. Was ik even knock out ? Heb ik slaapstoornissen ? Mevrouw is hier juist een bus gestopt ? Neen hoor. Met mij is alles in orde het is Ben Zwets die totaal heen is. De Lijn een performant bedrijf noemen. Die trol heeft nog nooit een bus genomen.

Het is tegenwoordig zover gekomen dat men terug te paard (https://vrtnws.be/p.aPnj0ARkA)rijdt ipv de bus te nemen. FTW!

brother paul
9 oktober 2019, 07:39
Volgens onze nieuwe minister van zonderwijs Ben Zwets is De Lijn een performant bedrijf waar NMBS een voorbeeld aan kan nemen. Nu wil ik niet beweren dat de NMBS een performant bedrijf is waar De Lijn een voorbeeld aan kan nemen maar eenieder die van de diensten van beide bedrijven gebruik maakt weet dat de De Lijn nog niet aan de enkels van de NMBS komt. De vertragingen en afschaffingen bij De Lijn gaan in het kwadraat ivg met die van de NMBS. En als de informatie bij de NMBS al eens even fout zit of laat komt weet je uiteindelijk ooit wel waar je aan toe bent. Bij De Lijn is er zelfs geen informatie of is ze altijd fout. Soms denk ik dat ik blind ben of dat er echte spookbussen bestaan. Busje komt zo, busje vijf minuten te laat, busje tien minuten te laat. Oei busje is weg en ik ben vergeten in te stappen. Was ik even knock out ? Heb ik slaapstoornissen ? Mevrouw is hier juist een bus gestopt ? Neen hoor. Met mij is alles in orde het is Ben Zwets die totaal heen is. De Lijn een performant bedrijf noemen. Die trol heeft nog nooit een bus genomen.

Het is tegenwoordig zover gekomen dat men terug te paard (https://vrtnws.be/p.aPnj0ARkA)rijdt ipv de bus te nemen. FTW!

misschien moetje eens stoppen met dromen over een communistisch georganiseerd vervoer, maar denken aan geautomatiseerde kleine 'personal commuters' waar iedereen in een 'robotaxi' van bvb max 10 personen aan maximale snelheid, en gepersonaliseerd vervoerd wordt

Anna List
9 oktober 2019, 08:10
misschien moetje eens stoppen met dromen over een communistisch georganiseerd vervoer, maar denken aan geautomatiseerde kleine 'personal commuters' waar iedereen in een 'robotaxi' van bvb max 10 personen aan maximale snelheid, en gepersonaliseerd vervoerd wordt

de combi van de mogelijkheden van een Uber-app met zelfrijdende auto's en het is vertrokken.

op dat moment is openbaar vervoer uit de markt geprijsd, en ik vermoed ook 50% van het privé autobezit of zo ...

ik ben daar nogal ongeduldig naar. :oops:

Vlad
9 oktober 2019, 17:44
misschien moetje eens stoppen met dromen over een communistisch georganiseerd vervoer, maar denken aan geautomatiseerde kleine 'personal commuters' waar iedereen in een 'robotaxi' van bvb max 10 personen aan maximale snelheid, en gepersonaliseerd vervoerd wordt

Zweef maar ... een werkende zelfrijdende wagen in de Belgische verkeerschaos dat is zoals een deftig werkend vertaalprogramma. Ik ga me serieus verschieten als ik dat nog voor mijn dood meemaak.

Vlad
11 oktober 2019, 04:29
Niet alleen in Malle en Zoersel, ook in Ranst komen de bussen tegenwoordig blijkbaar meer niet dan wel opdagen. Moeder Leen De Wachter uit Oelegem wil dat De Lijn op zijn minst een compensatie schenkt voor de betaalde busabonnementen. Bron. (https://www.gva.be/cnt/dmf20191008_04652711/om-halfzes-opstaan-om-een-bus-te-hebben)

Ondertussen zit de verantwoordelijke minister nu op onderwijs waar hij ongetwijfeld hard dossiers aan het instuderen is. Volgens die zwetsende minister is De Lijn een performant bedrijf waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. Dat beloofd voor onderwijs.

Vlad
17 januari 2022, 06:57
Corona was de druppel. Ook al moet ik nu steevast door regen en wind, word ik voortdurend vergiftigd, aangerand en verkracht door het wegverkeer en onderga ik geregeld pogingen tot doodslag, alles is beter dan gebruik moeten maken van de 'diensten' van De Lijn. Reeds twee jaar heb ik geen stress meer om op tijd op werk te geraken. Elke dag win ik minstens een uur doordat ik niet minstens een anderhalf uur te vroeg op het werk ben om toch zeker maar niet te laat te zijn. Ik zie de mensheid ook een beetje liever doordat ik minder overlast ervaar. Een tip voor de Vivaldiërs die last hebben van slappe kak: de Lijn opheffen kost extreem rechts 5% stemmen.

Garry
17 januari 2022, 14:16
Zweef maar ... een werkende zelfrijdende wagen in de Belgische verkeerschaos dat is zoals een deftig werkend vertaalprogramma. Ik ga me serieus verschieten als ik dat nog voor mijn dood meemaak.Ik vraag mij af of de patrouillewagens van de politie ook zelfrijdend gaan zijn. Hoe gaan die moeten te werk gaan bij een achtervolging? Als die een achtervolging gaan moeten doen in zo een zelfrijdend scharminkel dan zijn die gangsters al twee keer de grens gepasseerd vooraleer die agente hun computer ingesteld hebben.

Nu, dat is ook al niet zo problematisch, het grootste deel van hun taak bestaat toch maar uit het uitschrijven van een bekeuring allerhande en de vaststelling gebeurt meer en meer bij middel van camera's.

En hoe gaan ze dat fixen met de moto's op de baan? Gaan die ook zelfrijdend worden misschien? Zie je het al gebeuren? Zelfrijdende moto's. Daar gaan er veel van op hun bakkes vallen, geloof me en wanneer die niet zelfrijdend zijn kunnen ze het misschien nog klaar spelen dat de zelfrijdende auto's ook rekening houden met de moto's maar omgekeerd, de niet zelfrijdende moto's, die gaan geen rekening houden met de besturing van de automatisch rijdende auto's. Enfin, ik denk dat het resultaat zo zal zijn dat het verkeer zal lijken op één grote pot diarree en dat er onder de inzittende van die zelfrijdende auto' ook heel wat passagiers met diarree gaan uitstappen.

Hoewel, zelf vliegende vliegtuigen zijn er al maar het is nog wel altijd zo dat de piloten alle knopjes en wieltjes moeten bedienen waarnaar de computer luistert. https://www.youtube.com/watch?v=hcBDgX7YBqg

Micele
17 januari 2022, 14:40
Ik vraag mij af of de patrouillewagens van de politie ook zelfrijdend gaan zijn. Hoe gaan die moeten te werk gaan bij een achtervolging? Als die een achtervolging gaan moeten doen in zo een zelfrijdend scharminkel dan zijn die gangsters al twee keer de grens gepasseerd vooraleer die agente hun computer ingesteld hebben.

Nu, dat is ook al niet zo problematisch, het grootste deel van hun taak bestaat toch maar uit het uitschrijven van een bekeuring allerhande en de vaststelling gebeurt meer en meer bij middel van camera's.

En hoe gaan ze dat fixen met de moto's op de baan? Gaan die ook zelfrijdend worden misschien? Zie je het al gebeuren? Zelfrijdende moto's. Daar gaan er veel van op hun bakkes vallen, geloof me en wanneer die niet zelfrijdend zijn kunnen ze het misschien nog klaar spelen dat de zelfrijdende auto's ook rekening houden met de moto's maar omgekeerd, de niet zelfrijdende moto's, die gaan geen rekening houden met de besturing van de automatisch rijdende auto's. Enfin, ik denk dat het resultaat zo zal zijn dat het verkeer zal lijken op één grote pot diarree en dat er onder de inzittende van die zelfrijdende auto' ook heel wat passagiers met diarree gaan uitstappen.

De zelfrijdende racewagens zijn al aan het oefenen op circuit, gemiddeld 218 kmh volledige race op Indianapolis, snelste ronde 223 kmh gemiddeld.

Met de groeten van de technisch-digitale vooruitgang.

https://cacm.acm.org/news/256407-self-driving-race-cars-make-history-in-indianapolis/fulltext#:~:text=The%20Indy%20Autonomous%20Challen ge%20in,claiming%20a%20%241%2Dmillion%20prize

The Indy Autonomous Challenge in Indianapolis made history as the first racing competition between driverless vehicles, with a team from Germany's Technical University of Munich (TUM) claiming a $1-million prize.

TUM’s car beat the EuroRacing team's Dallara IL-15 over two laps, although the Dallara achieved the fastest lap time ever recorded for an autonomous car, at 139 mph (223 kph).

Each autonomous car used sensors, cameras, radar, and a global positioning system.

The TUM team's Alexander Wischnewski said their car's 135 mph (218 kph) average speed "is not far away from what human drivers do" with the same vehicle.

https://cacm.acm.org/system/assets/0004/1394/102521_AFP-Ed_JONES_robocar.large.jpg?1635180775&1635180774

Start your software!

https://www.indyautonomouschallenge.com/history-making-autonomous-racecar-challenge-to-be-held-at-ces-2022

Meer tech voor techneuten: https://www.twitch.tv/videos/1255260531

en dat is nog maar een begin!

TU München won de eerste race en $ 1miljoen
https://mobilerobotguide.com/wp-content/uploads/2021/10/TUM-IAC-winner-2021-web.jpg

https://mobilerobotguide.com/2021/10/25/tum-autonomous-motorsport-wins-the-indy-autonomous-challenge/

Als die een achtervolging gaan moeten doen in zo een zelfrijdend scharminkel dan zijn die gangsters al twee keer de grens gepasseerd vooraleer die agente hun computer ingesteld hebben.
De tracking radar van de politiewagen lockt in op de gangers-scharminkel plofbak en zal vlotjes kunnen volgen terwijl de agenten rustig hun fritten opeten. En als de gangster-kaka-broekje niet willen stoppen op het rechte stuk wordt een zware tasertrekker overgehaald, flits karretje prut prut gene stroom.

Indien niet voldoende zware middelen:
https://www.pocket-lint.com/gadgets/news/133085-athena-laser-stops-cars-over-a-mile-away-and-works-like-the-death-star

Garry
17 januari 2022, 14:58
De zelfrijdende racewagens zijn al aan het oefenen op circuit, gemiddeld 218 kmh volledige race op Indianapolis, snelste ronde 223 kmh gemiddeld.

Met de groeten van de technisch-digitale vooruitgang.



Start your software!

https://www.indyautonomouschallenge.com/history-making-autonomous-racecar-challenge-to-be-held-at-ces-2022

Meer tech voor techneuten: https://www.twitch.tv/videos/1255260531 https://www.youtube.com/watch?v=LWVZK52AA0
en dat is nog maar een begin!

TU München won de eerste race en $ 1miljoen Zo wat autootjes , allen in de zelfde richting laten rijden dat is niet heel moeilijk . In de luchtvaart maken ze al heeeel lang gebruik van computer maar het is nog altijd niet zo dat de piloot bij vertrek ingeeft wat de bestemming is en kan zeggen , "en vertrek maar" hoor. https://www.youtube.com/watch?v=LWVZK52AA0I

Micele
17 januari 2022, 15:05
https://www.youtube.com/watch?v=LWVZK52AA0I

Athena laser stops cars over a mile away

https://www.businessinsider.com/lockheeds-just-built-a-new-laser-that-can-fry-large-targets-from-a-mile-off-2015-3?international=true&r=US&IR=T

Verstehen Sie Deutsch?

https://www.youtube.com/watch?v=_lPHfHB6ky0

De schoofzak
17 januari 2022, 15:14
Zou De Lijn niet een van de grootste virusverspreiders zijn van gans Vlaanderen?

Jantje
17 januari 2022, 15:14
Ik hoor al heel erg lang dat de lijn moet hervormd worden.
En ik vermoed dat na mij de mensen het ook hun leven lang zullen horen.

Dat moet daar een serieus werk zijn.
Zelfs de piramides stonden er sneller.

Men zegt al vanaf de dag van oprichting, dat De Lijn moet hervormd worden.
En heb al veel hervormingen van De Lijn en haar dienstverlening gezien, maar hervormingen betekend niet verbeteringen in de dienstverlening.

En hier is buiten de schoolbushaltes, de dichtsbij zijnde halte op 5km afstand.

Garry
17 januari 2022, 17:06
De zelfrijdende racewagens zijn al aan het oefenen op circuit, gemiddeld 218 kmh volledige race op Indianapolis, snelste ronde 223 kmh gemiddeld.

Met de groeten van de technisch-digitale vooruitgang.



Start your software!

https://www.indyautonomouschallenge.com/history-making-autonomous-racecar-challenge-to-be-held-at-ces-2022

Meer tech voor techneuten: https://www.twitch.tv/videos/1255260531

en dat is nog maar een begin!

TU München won de eerste race en $ 1miljoen



De tracking radar van de politiewagen lockt in op de gangers-scharminkel plofbak en zal vlotjes kunnen volgen terwijl de agenten rustig hun fritten opeten. En als de gangster-kaka-broekje niet willen stoppen op het rechte stuk wordt een zware tasertrekker overgehaald, flits karretje prut prut gene stroom.

Indien niet voldoende zware middelen:
https://www.pocket-lint.com/gadgets/news/133085-athena-laser-stops-cars-over-a-mile-away-and-works-like-the-death-star

Vlad
27 maart 2023, 07:30
De Lijn gaat in Antwerpen iets proberen doen (https://vrtnws.be/p.Ov9n03aMo) aan het lawaai van de trams.

Ik hoop dat men niet teveel meer gaat investeren in die verouderde vorm van vervoer en kan niet wachten tot de stad ze wegdoet omdat zelfrijdende elektrische taxi's de mensen van a naar b brengen. In een vierentwintiguurseconomie zijn lawaaierige trams een pest. In een stad die inzet op de fiets zijn de rails een pest. In een stad die kreunt onder migratie zijn medepassagiers een pest. Weg met de trams. En weg met De Lijn.

De schoofzak
27 maart 2023, 21:31
Er wordt inderdaad verwacht van de reiziger om gepast te betalen.
- Kon je die 20€ niet wisselen voor 2 briefjes van 10€ met de chauffeur of met iemand in de bus?
- In geval van nood bestaat er ook altijd een procedure "reiziger zonder of zonder gepast geld". Da's een procedure die nooit iemand gebruikt omdat de formulieren redelijk groot zijn. :lol: Kost al makkelijk 5 minuten om die in te vullen. Elk chauffeur heeft zulke formulieren bij.

Ze hebben enige tijd geleden toch aangekondigd dat je zult kunnen betalen met je bancontactkaart (als die contactloos betalen toelaat).

Ach, het openbaar vervoer. In het rurale Vlaanderen dient het eigenlijk voor geen kloten, maar mogen we er wel voor meebetalen via de belastingen.