PDA

View Full Version : Prijzen in Oslo


gehuigert
7 december 2010, 21:18
Ik ga misschien enkele maanden naar Oslo en ik vroeg mij af wat de dagdagelijkse prijzen daar zijn?

Ik ben op zoek naar supermarkt prijzen, prijs voor een fles water, prijs voor een brood, prijs voor wat beleg?

Ook een studiootje, hoeveel is de maandprijs?

Ik heb al twee avonden gezocht op google naar een reclameboekje van een lokale winkel daar, maar het lukt mij niet om er een te vinden.

Iemand met betere google skills?

Bedankt :)

gehuigert
7 december 2010, 21:21
Ervaring uit de praktijk omdat je er zelf bent geweest mag ook :-)

Steve_M
7 december 2010, 23:43
Ik ga misschien enkele maanden naar Oslo en ik vroeg mij af wat de dagdagelijkse prijzen daar zijn?

Ik ben op zoek naar supermarkt prijzen, prijs voor een fles water, prijs voor een brood, prijs voor wat beleg?

Ook een studiootje, hoeveel is de maandprijs?

Ik heb al twee avonden gezocht op google naar een reclameboekje van een lokale winkel daar, maar het lukt mij niet om er een te vinden.

Iemand met betere google skills?

Bedankt :)

http://no.easyroommate.com/ (mensen die roommates zoeken om een huis mee te delen)

http://www.osloapartments.no/index.php?lang=en (ingerichte appartementen en studio's)

http://www.getreadyoslo.com/apartments/studio/

http://coop.no/ (grote supermarktketen in Noorwegen, met reclamefolder)

http://coinmill.com/NOK_calculator.html (omzetten Noorse kronen naar euro)

groentje
8 december 2010, 00:13
Mocht je naar ginder trekken, veel plezier, daar. Af en toe de veerboot naar Denemarken nemen voor goedkope(re) drank is wel aan te raden.

Bovenbuur
8 december 2010, 07:39
Op de een of andere manier dacht ik bij deze titel aan nobelprijzen...

Wisord
8 december 2010, 08:22
Ik ga misschien enkele maanden naar Oslo en ik vroeg mij af wat de dagdagelijkse prijzen daar zijn?

Ik ben op zoek naar supermarkt prijzen, prijs voor een fles water, prijs voor een brood, prijs voor wat beleg?

Ook een studiootje, hoeveel is de maandprijs?

Ik heb al twee avonden gezocht op google naar een reclameboekje van een lokale winkel daar, maar het lukt mij niet om er een te vinden.

Iemand met betere google skills?

Bedankt :)



Voor de prijzen raad ik u aan om de sites van bvb kiwi en coop te raadplegen ... www.kiwi.no en www.coop.no dit zijn zowat de grotere warenhuizen in Noorwegen . 1 tip koop uw bier taxfree op bvb de ferry want dat is pokkeduur in noorwegen.

Wisord
8 december 2010, 08:27
Voor vastgoed enz moet je op finn.no , zowat de meest gebruikte in Noorwegen met een zeer ruim aanbod . www.finn.no

Travis66
8 december 2010, 08:28
Ervaring uit de praktijk omdat je er zelf bent geweest mag ook :-)

Ik kom geregeld in oslo, een keer of 4 per jaar. Oslo is verschrikkelijk duur wat betreft alcohol. Andere prijzen ken ik eigelijk niet, omdat mijn baas mijn onkosten betaald en ik er bijgevolg nooit bij stilsta.
Maar hier al wat info van de expenses die ik hier nog terugvindt:

Hamburger bij MacDonalds: 20 NOK
Supermarkt: Pak rijstkoeken: 11 NOK
Supermarkt: Bananen (1 kg): 19 NOK
Supermarkt: Broodje: 42 NOK

Ik heb wel wat vrienden in Oslo, als ik ze vandaag op MSn zie verschijnen vraag ik wel effe naar je water en beleg :).

Wisord
8 december 2010, 08:31
Merkproducten zoals coca cola enz... zijn redelijk duur in Noorwegen maar de huismerken (niet ingevoerde) zijn betaalbaar en van prijs te vergelijken met hier , groenten zijn ook aan de dure kant alsook het vlees . Het toffe is dat de vis er vrij betaalbaar is .

Sus Iratus
8 december 2010, 15:58
Ervaring uit de praktijk omdat je er zelf bent geweest mag ook :-)
Mijn ervaring is dat de kosten voor levensonderhoud in Noorwegen 20%-40% hoger liggen (soms nog meer) dan in Nederland.

Ik heb me laten vertellen dat de huren voor studio's/appartementjes in Oslo de hoogste zijn van heel het land, en dat het bijgevolg nagenoeg onmogelijk is om op korte termijn iets betaalbaars te vinden.

Veel campings in Noorwegen verhuren ook zogenaamde 'hytter', vakantiehuisjes van de meeste gemakken voorzien. Buiten het seizoen valt er meestal wel een deal te maken om tegen beduidend gereduceerd tarief zo'n vakantiehuisje voor enige tijd te huren. Als u tenminste niet zo'n huisje huurt op een stadscamping, maar een stukje buiten de stad op het platteland. Nadeel is dan wel weer dat u van een auto of openbaar vervoer afhankelijk bent om van en naar de stad te komen. Maar wellicht toch een idee?

EddyBal
9 december 2010, 11:20
Normaal zou den dynamiet daar goedkoop moeten zijn, niet?

Travis66
9 december 2010, 12:11
Normaal zou den dynamiet daar goedkoop moeten zijn, niet?

Zwijg stil. Ik zit in een hotel in oslo. Om 7 uur 's avonds stipt denk ik dat de wereld vergaat. Heel het hotel "schudt ende beeft". Gedurende zeker 30 seconden onafgebroken. Ik denk eraan om de volgende dag het nieuws na te kijken ivm een aardbeving. Maar de volgende dag vindt ik niks.
Maar, om 7 uur 's avonds, zelfde scenario. Aan de recpetie gaan vragen wate r feitelijk gebeurt. Antwoord "oh ja, ze zijn een tunnel aan het aanleggen in de buurt van het hotel. Elke dag om 7 uur mag je dat verwachten, dan ontsteken ze de die dag geplaatste ladingen."

Als je buiten oslo rijdt zie je continu de rotsen naast de baan en de strepen (sleuven) op die rotsen die aangeven waar het dynamiet heeft gezeten. Dynamiet is daar even normaal als hier een bulldozer.

Sus Iratus
9 december 2010, 12:26
Tja... in een bergachtig land als Noorwegen is dynamiet nu eenmaal een vereiste om een enigzins bruikbare infrastructuur aan te kunnen leggen, net zoals heimachines dat ook zijn in grote delen van Nederland en Vlaanderen.

Derk de Tweede
9 december 2010, 14:27
Er zijn twee talen in Noorwegen: Noors en Noors.

Travis66
9 december 2010, 16:29
Er zijn twee talen in Noorwegen: Noors en Noors.

Noors en Noord Noors bedoel je. Dat klopt, en het verschil is dat de Noren de Noord Noren uitlachen met hun taal.

Sus Iratus
9 december 2010, 17:50
Noors en Noord Noors bedoel je. Dat klopt, en het verschil is dat de Noren de Noord Noren uitlachen met hun taal.
Nou nee. Ik weet niet wat ze u daar in Noorwegen op de mouw gespeld hebben, maar de situatie ligt wel anders:

Het Noors heeft twee officiële schrijftalen: Bokmål en Nynorsk, en vele dialecten. Hoewel de meeste dialecten meer op Nynorsk dan op Bokmål lijken, wordt Nynorsk maar door 10 tot 15 procent van de Noren als schrijftaal gebruikt; de rest gebruikt Bokmål.

Anders dan in veel andere landen is het in Noorwegen sociaal geaccepteerd om dialect te spreken. Er is niet zoiets als een "algemeen beschaafd Noors", met uitzondering van het Standard Østnorsk ("standaard oostnoors"), dat echter maar door een zeer beperkt aantal Noren wordt gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noors

gehuigert
9 december 2010, 19:47
Bedankt allemaal :-)!

Het is echter niet de bedoeling dat ik buiten de stad ga wonen, aangezien ik elke dag naar de universiteit moet ;-). Bedankt voor de prijzen ook :-)

Xenophon
9 december 2010, 19:56
Normaal zou den dynamiet daar goedkoop moeten zijn, niet?

Wat denk je? Ineens 100 kg laten meebrengen?

Travis66
9 december 2010, 21:11
Nou nee. Ik weet niet wat ze u daar in Noorwegen op de mouw gespeld hebben, maar de situatie ligt wel anders:

Merci voor de info, dan hebben ze me inderdaad blazen wijsgemaakt. Ik geef daar les, en één van de eigenschappen van ons programma is dat het documentatie kan vertalen in 40 talen. Ze vroegen me daar of het ook Noord-Noors kon vertalen. En toen kwam het verhaal dat die Noord Noren geen al te beste reputatie hebben in het zuiden. Kan ook aan de beperkte tijd gelegen hebben dat we het er over hadden.

Sus Iratus
9 december 2010, 21:49
Merci voor de info, dan hebben ze me inderdaad blazen wijsgemaakt. Ik geef daar les, en één van de eigenschappen van ons programma is dat het documentatie kan vertalen in 40 talen. Ze vroegen me daar of het ook Noord-Noors kon vertalen. En toen kwam het verhaal dat die Noord Noren geen al te beste reputatie hebben in het zuiden. Kan ook aan de beperkte tijd gelegen hebben dat we het er over hadden.
Ik ben door de jaren heen in zowat alle uithoeken van Noorwegen geweest (de rest van Scandinavië ook trouwens), maar vooral in de noordelijke helft van het land. Door er zo vaak te komen, heb ik inmiddels een aardig mondje Noors leren babbelen -althans, dat zeggen ze daar toch- maar ik vind de lokale dialecten in het noorden nu niet zo heel erg anders dan die van het zuiden of westen. Misschien wat minder zangerig dan in het zuiden. Tot zover het taalkundig aspect.
Wat die reputatie van die Noord-Noren betreft, heeft u wel gelijk. Die staan in het 'beschaafde' Oslo e.o. niet al te best aangeschreven, maar vice versa geldt ook dat ze in het noorden de Zuid-Noren, en met name die uit de hoofdstad, maar een stelletje aanstellers vinden die niks gewend zijn en zich beroepen op hun verfijnde manieren terwijl het zelf ook maar omhooggevallen boeren zijn. Noord-Noren zijn voor zuiderlingen dan weer een stel lompe vissers. Maarrrr, ik heb persoonlijk wel een mentaliteitsverschil gemerkt tussen mensen uit het noorden en het zuiden van Noorwegen. Zuiderlingen zijn, hoewel vriendelijk, wat gereserveerder en kat-uit-de-boom-kijkerig, terwijl noorderlingen wat spontaner en recht voor zijn raap zijn. En bijzonder gastvrij!
En zuipen kunnen ze allemaal als de beste in Noorwegen (en de rest van Scandinavië ook trouwens). Als u daar een tijdje gaat wonen, kunt u er vergif op innemen dat vroeg of laat een bidon met 'heimbrent', een soort van zelfgestookte alcohol, doorgaans 60%, op tafel komt. Die wordt dan met pikzwarte koffie gedronken, en eventueel weggespoeld met een sloot bier. Apropos bier in Noorwegen, dat gruwelijk duur is... als u van bier houdt, probeer dan in elk geval het merk Ringnes te vermijden, want dat smaakt echt naar uilenzeik. Bier van Hansa en Aass is dan wel weer prima te pruimen.

Travis66
9 december 2010, 22:00
Ik ben door de jaren heen in zowat alle uithoeken van Noorwegen geweest (de rest van Scandinavië ook trouwens), maar vooral in de noordelijke helft van het land. Door er zo vaak te komen, heb ik inmiddels een aardig mondje Noors leren babbelen -althans, dat zeggen ze daar toch- maar ik vind de lokale dialecten in het noorden nu niet zo heel erg anders dan die van het zuiden of westen. Misschien wat minder zangerig dan in het zuiden. Tot zover het taalkundig aspect.
Wat die reputatie van die Noord-Noren betreft, heeft u wel gelijk. Die staan in het 'beschaafde' Oslo e.o. niet al te best aangeschreven, maar vice versa geldt ook dat ze in het noorden de Zuid-Noren, en met name die uit de hoofdstad, maar een stelletje aanstellers vinden die niks gewend zijn en zich beroepen op hun verfijnde manieren terwijl het zelf ook maar omhooggevallen boeren zijn. Noord-Noren zijn voor zuiderlingen dan weer een stel lompe vissers. Maarrrr, ik heb persoonlijk wel een mentaliteitsverschil gemerkt tussen mensen uit het noorden en het zuiden van Noorwegen. Zuiderlingen zijn, hoewel vriendelijk, wat gereserveerder en kat-uit-de-boom-kijkerig, terwijl noorderlingen wat spontaner en recht voor zijn raap zijn. En bijzonder gastvrij!
En zuipen kunnen ze allemaal als de beste in Noorwegen (en de rest van Scandinavië ook trouwens). Als u daar een tijdje gaat wonen, kunt u er vergif op innemen dat vroeg of laat een bidon met 'heimbrent', een soort van zelfgestookte alcohol, doorgaans 60%, op tafel komt. Die wordt dan met pikzwarte koffie gedronken, en eventueel weggespoeld met een sloot bier. Apropos bier in Noorwegen, dat gruwelijk duur is... als u van bier houdt, probeer dan in elk geval het merk Ringnes te vermijden, want dat smaakt echt naar uilenzeik. Bier van Hansa en Aass is dan wel weer prima te pruimen.

Hehe. Ik ben er inmiddels in geslaagd Christiania's aan Oslo station te overtuigen om Duvel te schenken. :) het feit dat mijn beste vriend daar zijn zoon en dochter daar werken helpt natuurlijk :) De eerste 4 heb ik zelf moeten meebrengen, maar na 1 slok was de baas overtuigd. Ik ben een Belgische bier ambassadeur geworden. In Helsinki was het niet nodig, daar hebben ze de belgian Bistro en vindt je op veel plaatsen Duvel. Stockholm heeft zijn echte Duvel cafe, waar je zelfs alle westvleteren vindt. En in Denmarken heeft mijn vrouw 3 kroegen overtuigd om Leffe te schenken.

Sus Iratus
9 december 2010, 22:22
Hehe. Ik ben er inmiddels in geslaagd Christiania's aan Oslo station te overtuigen om Duvel te schenken. :) het feit dat mijn beste vriend daar zijn zoon en dochter daar werken helpt natuurlijk :) De eerste 4 heb ik zelf moeten meebrengen, maar na 1 slok was de baas overtuigd. Ik ben een Belgische bier ambassadeur geworden. In Helsinki was het niet nodig, daar hebben ze de belgian Bistro en vindt je op veel plaatsen Duvel. Stockholm heeft zijn echte Duvel cafe, waar je zelfs alle westvleteren vindt. En in Denmarken heeft mijn vrouw 3 kroegen overtuigd om Leffe te schenken.
Duvel is overal al jaren te krijgen daar. D.w.z., in die slijterij-keten die uitgebaat wordt door de staat, maar ik heb het daar ook al in de nodige kroegen gezien.

Hier is trouwens een lijstje van Belgische bieren die daar tegen schrikbarend hoge prijzen in die staatsslijterijen verkocht worden: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_PerformSearch-Prod?query=*&sort=2&sortMode=0&filterIds=25;9&filterValues=%C3%98l%3BBelgia

filosoof
9 december 2010, 22:30
Mocht je naar ginder trekken, veel plezier, daar. Af en toe de veerboot naar Denemarken nemen voor goedkope(re) drank is wel aan te raden.mijn Kopenhaagse kennis trekt regelmatig naar Zweden voor inkopen. ;)

Sus Iratus
9 december 2010, 22:47
mijn Kopenhaagse kennis trekt regelmatig naar Zweden voor inkopen. ;)
Lijkt me sterk, tenzij uw kennis geld teveel heeft en liever meer in Zweden wil uitgeven dan dat hij thuis in Denemarken betaalt.

Denemarken is qua levensmiddelen beduidend goedkoper dan Zweden, en Zweden is dan weer goedkoper dan Noorwegen. En de Denen die dicht bij de Duitse grens wonen, gaan in Duitsland hun boodschappen doen.

groentje
9 december 2010, 23:59
Malmö is voor heel wat zaken goedkoper dan Kopenhagen, hoor. Niet voor alles, voor alcohol moet je inderdaad naar Denemarken. Aan mijn verblijf, zowel qua kamer als qua eten, was ik aanzienlijk minder kwijt in (Zuid-)Zweden dan in Kopenhagen en omgeving.

filosoof
10 december 2010, 00:06
Malmö is voor heel wat zaken goedkoper dan Kopenhagen, hoor. Niet voor alles, voor alcohol moet je inderdaad naar Denemarken. Aan mijn verblijf, zowel qua kamer als qua eten, was ik aanzienlijk minder kwijt in (Zuid-)Zweden dan in Kopenhagen en omgeving.Ik vind Kopenhagen een dure stad.

Wisord
10 december 2010, 08:03
Nou nee. Ik weet niet wat ze u daar in Noorwegen op de mouw gespeld hebben, maar de situatie ligt wel anders:



Idd ... en het heeft dus totaal niets met noord of zuid te maken .

EddyBal
10 december 2010, 10:19
Wat denk je? Ineens 100 kg laten meebrengen?

Ik vrees dat we veel meer gaan nodig hebben ;)

groentje
12 december 2010, 07:13
Idd ... en het heeft dus totaal niets met noord of zuid te maken .

Al staat het Nynorsk, het Nieuw-Noors, wel vooral sterk op het platteland van West-Noorwegen, niet onlogisch als je weet dat het een kunsttaal is die ontwikkeld werd uit vooral West-Noorse dialecten, omdat die het minst 'bezoedeld' waren door het Deens. De Bokmål, zeg maar boekentaal, is eigenlijk meer een vernoorst Deens. In en rond Oslo heb je vooral die laatste nodig.

gehuigert
12 december 2010, 09:58
Al staat het Nynorsk, het Nieuw-Noors, wel vooral sterk op het platteland van West-Noorwegen, niet onlogisch als je weet dat het een kunsttaal is die ontwikkeld werd uit vooral West-Noorse dialecten, omdat die het minst 'bezoedeld' waren door het Deens. De Bokmål, zeg maar boekentaal, is eigenlijk meer een vernoorst Deens. In en rond Oslo heb je vooral die laatste nodig.

Praat iedereen zowat een andere taal daar in Noorwegen o_O Of lijkt het erger hier op het forum dan het in werkelijkheid is :P

duveltje382
12 december 2010, 10:12
Prijzen in Oslo
Moet hier even mee lachen,toen mijn ex schoonmoeder in Oslo vroeg of ze de café betaalde IPV de cola die wij betaalde:-P

gehuigert
12 december 2010, 10:16
Welk was de beste keuze om te betalen :P? Beide zijn geïmporteerde producten

Wisord
12 december 2010, 11:31
Praat iedereen zowat een andere taal daar in Noorwegen o_O Of lijkt het erger hier op het forum dan het in werkelijkheid is :P


Nee hoor iemand die Bokmål spreekt kan perfect iemand die nynorsk spreekt verstaan ... zelfs zweeds heeft weinig verschil met het noors.

gehuigert
12 december 2010, 12:16
Nee hoor iemand die Bokmål spreekt kan perfect iemand die nynorsk spreekt verstaan ... zelfs zweeds heeft weinig verschil met het noors.

Oh :-)

groentje
12 december 2010, 15:39
Het is inderdaad vooral een verschil in spelling. Er zijn echter wel belangrijke regionale verschillen in uitspraak, die ook worden getolereerd, maar dat heeft niet alleen te maken met het verschil Nieuwnoors-Standaardnoors.