PDA

View Full Version : Woord van het jaar in VL: tentsletje


Derk de Tweede
14 december 2010, 10:21
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2010/12/tentsletje_is_woord_van_het_ja.html

pixelpower
14 december 2010, 10:22
Da's geen woord. Da's een uitdrukking.

Albrecht
14 december 2010, 10:28
Rust in vrede, Nederlandse taal.

Derk de Tweede
14 december 2010, 10:55
Rust in vrede, Nederlandse taal.

Welnee, juist een aanwinst.
Alleen jammer dat mijn inzending 'bergkristalhippie' het niet is geworden.

Herr Flick
14 december 2010, 11:21
Ah,... tentsletje, ... dat doet mij nostalgisch worden zie, ...

Zeno!
14 december 2010, 11:25
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2010/12/tentsletje_is_woord_van_het_ja.html

Tentsletje is in België woord van het jaar geworden

Ze leren het NOOIT hé, die Nederlanders.

Txiki
14 december 2010, 13:12
Belachelijk.

Zwartengeel
14 december 2010, 13:21
Ik dacht heel even dat er 'teensletsje' stond.

Herr Flick
14 december 2010, 13:41
Ik dacht heel even dat er 'teensletsje' stond.

Dat is misschien wel iets voor volgend jaar, ...

Derk de Tweede
14 december 2010, 13:59
Ze leren het NOOIT hé, die Nederlanders.

Spreek men in geheel Belgique Nederlands ?

Johan Bollen
14 december 2010, 16:15
Komt me ergens over als een sexistisch woord tenzij het ook voor mannen gebruikt kan worden. Of hebben ze daar een woord als 'wippiemel' voor bedacht? Als het maar 'origineel' overkomt en een beetje grappig zeker. Zelfs taal is ondergeschikt aan entertainement lijkt het. Waarom niet beginnen met de taal te erkennen die de mensen echt spreken? Of is het de bedoeling van het nederlands iets elitairs en een spelletje te maken?

'Kotsbeu' kwam eerder al ter sprake...wat met 'poepeloerezat'? Online kan ik niet vinden of dat een 'erkent' woord is. Nu ja, men vraagt er eigenlijk om niet te veel rekening meer te houden met wat al dan niet 'mag'. Respect moet je verdienen.

Dronkoers
14 december 2010, 18:28
Komt me ergens over als een sexistisch woord tenzij het ook voor mannen gebruikt kan worden. Of hebben ze daar een woord als 'wippiemel' voor bedacht? Als het maar 'origineel' overkomt en een beetje grappig zeker. Zelfs taal is ondergeschikt aan entertainement lijkt het. Waarom niet beginnen met de taal te erkennen die de mensen echt spreken? Of is het de bedoeling van het nederlands iets elitairs en een spelletje te maken?

'Kotsbeu' kwam eerder al ter sprake...wat met 'poepeloerezat'? Online kan ik niet vinden of dat een 'erkent' woord is. Nu ja, men vraagt er eigenlijk om niet te veel rekening meer te houden met wat al dan niet 'mag'. Respect moet je verdienen.

Wij zeggen daar 'schijtezat', 'keef' of 'pottendarmdicht' tegen ;-)

Johan Bollen
14 december 2010, 18:36
Wij zeggen daar 'schijtezat', 'keef' of 'pottendarmdicht' tegen ;-)Allemaal 'verboden' kan ik me voorstellen. Ik zou er vooral geen rekening mee houden en vooral u niet minderwaardig voelen omdat een groepje verdwaalden denkt dat hetgeen gesproken wordt minderwaardig is. Taalcommisies zijn meer bezig met het erkennen van modewoorden, het belonen van spitsvondigheden en dergelijke, niet met taal en volk zou ik bijna concluderen.

Dronkoers
14 december 2010, 18:41
Allemaal 'verboden' kan ik me voorstellen. Ik zou er vooral geen rekening mee houden en vooral u niet minderwaardig voelen omdat een groepje verdwaalden denkt dat hetgeen gesproken wordt minderwaardig is. Taalcommisies zijn meer bezig met het erkennen van modewoorden, het belonen van spitsvondigheden en dergelijke, niet met taal en volk zou ik bijna concluderen.

Dure woorden verkopen beter, en 'tentsletje' bekt nu eenmaal leuker zeker?

Johan Bollen
14 december 2010, 18:51
Dure woorden verkopen beter, en 'tentsletje' bekt nu eenmaal leuker zeker?Beft?

Over verkopen gesproken. Ik vermoed soms dat Van Dale woorden verkoopt aan bedrijven, kledingmerken bv.

Dat zou pas echt een toppunt van verloedering zijn, als pak "benettonposter" in het woordenboek zou staan met een beetje steun vanuit dat bedrijf zelf. Maar zo gaat dat in een geprivatizeerde wereld, en dan is je 'enigste' verweer de verwerping van de standaard voor taal als standaard.

Dronkoers
14 december 2010, 19:00
Beft?

Over verkopen gesproken. Ik vermoed soms dat Van Dale woorden verkoopt aan bedrijven, kledingmerken bv.

Dat zou pas echt een toppunt van verloedering zijn, als pak "benettonposter" in het woordenboek zou staan met een beetje steun vanuit dat bedrijf zelf. Maar zo gaat dat in een geprivatizeerde wereld, en dan is je 'enigste' verweer de verwerping van de standaard voor taal als standaard.

Is "bic" geen officieel Nederlands woord trouwens?

SDX
14 december 2010, 19:04
Wat �*s een tentsletje eigenlijk?

Mitgard
14 december 2010, 19:06
Wat �*s een tentsletje eigenlijk?

Nieuwe, hippe benaming voor veertienjarige bakvissen op festivalcampings.
Verder is onze samenleving zeer gekant tegen pedofilie.

Dronkoers
14 december 2010, 19:07
Nieuwe, hippe benaming voor veertienjarige bakvissen op festivalcampings.
Verder is onze samenleving zeer gekant tegen pedofilie.

Droog en gevat :-D

Johan Bollen
14 december 2010, 19:08
Wat �*s een tentsletje eigenlijk?Iets van festivalweides vermoed ik. Onrechtstreeks wordt er vanuit gegaaan dat vrouwen die graag of veel sex hebben in de tentjes sletjes zijn. Voor de mannen moet dat blijkbaar kunnen. Misschien interpreteer jij dat anders maar ik merk hier sexisme.

SDX
14 december 2010, 19:11
Nieuwe, hippe benaming voor veertienjarige bakvissen op festivalcampings.
Verder is onze samenleving zeer gekant tegen pedofilie.

Aah merci Mitgard. :-)

SDX
14 december 2010, 19:11
Iets van festivalweides vermoed ik. Onrechtstreeks wordt er vanuit gegaaan dat vrouwen die graag of veel sex hebben in de tentjes sletjes zijn. Voor de mannen moet dat blijkbaar kunnen. Misschien interpreteer jij dat anders maar ik merk hier sexisme.

Maar nee, ik wist het écht niet. :?

bgf324
15 december 2010, 03:07
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1195685/2010/12/14/Tentsletje-als-woord-van-het-jaar-maakt-seksisme-sexy.dhtml

De vagina's van de VOK'ers zogen zich al vast aan hun stoel toen ze lazen over 'tentsletje'

Jazeker
15 december 2010, 03:18
Ik dacht heel even dat er 'teensletsje' stond.

*grom*

Johan Bollen
15 december 2010, 07:01
Is "bic" geen officieel Nederlands woord trouwens?Van Dale voorbeelden: kinglouievrouw, C&Atje, chanelpakje

In de maak dacht ik: H&M-meisje, C&A-vrouw, Yves-Saint Laurent-vrouw

En terwijl veel gebruikte (Vlaamse) woorden slecht nederlands zijn en moeten afgeleerd worden moeten we aanleren elk jaar massa's nieuwe verzinsels (meer dan 1000 per jaar !) zoals dit jaar pokkefrost, dork, geldicide, roodhoofdpolitiek enz enz.

:roll:

Btw Vanaf nu beschouw ik johanbollenhond als een Nederlands protestwoord. Het is een tekkel voor de geïnteresseerden.

Dronkoers
15 december 2010, 07:10
Van Dale voorbeelden: kinglouievrouw, C&Atje, chanelpakje

In de maak dacht ik: H&M-meisje, C&A-vrouw, Yves-Saint Laurent-vrouw

En terwijl veel gebruikte (Vlaamse) woorden slecht nederlands zijn en moeten afgeleerd worden moeten we aanleren elk jaar massa's nieuwe verzinsels (meer dan 1000 per jaar !) zoals dit jaar pokkefrost, dork, geldicide, roodhoofdpolitiek enz enz.

:roll:

Btw Vanaf nu beschouw ik johanbollenhond als een Nederlands protestwoord. Het is een tekkel voor de geïnteresseerden.

Of een 'peebejerke' :-D

Johan Bollen
15 december 2010, 07:16
Of een 'peebejerke' :-DIk noem de tekkel soms ook worsthond, worm, blafrat,... Hij verstaat het toch niet. :-) Een Pekinees is eerder een kefrat.

Ze zouden me in die commisie moeten zetten voor de score op te drijven naar 2000 nieuwe woorden per jaar. In plaats van gedichten moeten ze op de lagere school nieuwewoordenlijsten leren. Goed voor de Van Dale verkoop bij ouders die hun kinderen niet meer verstaan. 8-)

Dronkoers
15 december 2010, 07:19
Ik noem de tekkel soms ook worsthond, worm, blafrat,... Hij verstaat het toch niet. :-) Een Pikinees is eerder een kefrat.

Ze zouden me in die commisie moeten zetten voor de score op te drijven naar 2000 nieuwe woorden per jaar 8-)

Ik nomineer 'blafrat' :cheer:

Johan Bollen
15 december 2010, 07:25
Ik nomineer 'blafrat' :cheer:Breng het voor de forumcommisie. Meer hoeft dat niet te zijn.

Ik nomineer 'dronkoers'. Idee voor een betekenis?

Dronkoers
15 december 2010, 07:30
Breng het voor de forumcommisie. Meer hoeft dat niet te zijn.

Ik nomineer 'dronkoers'. Idee voor een betekenis?

Een bezopen tentsletje :-D

Johan Bollen
15 december 2010, 07:32
Een bezopen tentsletje :-D

:-D

Ok. Nu kan ik gaan slapen.

Johan Bollen
15 december 2010, 07:34
Dronkoers klinkt wel mannelijk. Misschien is het eerder "een poepeloerezatte wippiemel in een tentje met tentsletje".

Dronkoers
15 december 2010, 07:38
Dronkoers klinkt wel mannelijk. Misschien is het eerder "een poepeloerezatte wippiemel in een tentje met tentsletje".

Okee, nu ga ik ook slapen :-D

Herr Flick
15 december 2010, 08:14
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1195685/2010/12/14/Tentsletje-als-woord-van-het-jaar-maakt-seksisme-sexy.dhtml

De vagina's van de VOK'ers zogen zich al vast aan hun stoel toen ze lazen over 'tentsletje'

Moet het perse in een tentje ... ?

Ah anders is het een gewoon sletje zeker, ...

plakker
15 december 2010, 09:10
Onze jeugd... :roll: Da's de toekomst, zie...
Als ik ooit een dochter heb, en die komt thuis met een vriendin en de ene noemt de ander (al was't om te lachen) een tentslet... "dan mag je voor 't verdere verloop van het jaar een huisarrestslet spelen, wat valt er nu nog te lachen, hu?"

Anna List
15 december 2010, 09:12
Ik noem de tekkel soms ook worsthond, worm, blafrat,... Hij verstaat het toch niet. :-) Een Pekinees is eerder een kefrat.

Ze zouden me in die commisie moeten zetten voor de score op te drijven naar 2000 nieuwe woorden per jaar. In plaats van gedichten moeten ze op de lagere school nieuwewoordenlijsten leren. Goed voor de Van Dale verkoop bij ouders die hun kinderen niet meer verstaan. 8-)

ik vind al die nieuwe woorden prachtig !

doet mij allemaal veel aan de flexibiliteit en speelsheid van VanOstaijen denken

Zwartengeel
15 december 2010, 09:12
Of een 'peebejerke' :-D

Wat zeg je? Ik dacht dat je een 'pleebeejerke' zei... ;-)

Zwartengeel
15 december 2010, 09:15
ik vind al die nieuwe woorden prachtig !

doet mij allemaal veel aan de flexibiliteit en speelsheid van VanOstaijen denken

Weg daarmee. 'In Vjaandejen Vjaams', verdorie! :x

giserke
15 december 2010, 09:29
Onze jeugd... :roll: Da's de toekomst, zie...
Als ik ooit een dochter heb, en die komt thuis met een vriendin en de ene noemt de ander (al was't om te lachen) een tentslet... "dan mag je voor 't verdere verloop van het jaar een huisarrestslet spelen, wat valt er nu nog te lachen, hu?"

Al last van het ouwelul syndroom?

Anna List
15 december 2010, 09:30
Weg daarmee. 'In Vjaandejen Vjaams', verdorie! :x

toch nog eens t parcours van VanOstaijen bestuderen jij ;-)

plakker
15 december 2010, 09:31
Al last van het ouwelul syndroom?

Neen, maar als mijn, pakweg 14 jarige dochter, op een festivalweide de één achter de andere gast neukt, dan vind ik dat mijn recht daar op te reageren

Jazeker
15 december 2010, 09:31
Al last van het ouwelul syndroom?

Blijkbaar wel.

Jazeker
15 december 2010, 09:33
Neen, maar als mijn, pakweg 14 jarige dochter, op een festivalweide de één achter de andere gast neukt, dan vind ik dat mijn recht daar op te reageren

Hangt ervan af welke leeftijk die kerels hebben, zou ik zo zeggen.

plakker
15 december 2010, 09:34
Hangt ervan af welke leeftijk die kerels hebben, zou ik zo zeggen.

Bwa, neen, zelfs als zij nu 14 is, en die tien gasten die erop gezeten hebben in 24 uur, zijn er ook 14, nog vind ik het niet echt getuigen van zelfrespect en moet je daar als ouder op reageren.

Anna List
15 december 2010, 09:35
Neen, maar als mijn, pakweg 14 jarige dochter, op een festivalweide de één achter de andere gast neukt, dan vind ik dat mijn recht daar op te reageren

pas de panique, jij zal de laatste zijn om dat te weten te komen :-P

plakker
15 december 2010, 09:38
pas de panique, jij zal de laatste zijn om dat te weten te komen :-P

hehehe :lol: Waarschijnlijk...

Zwartengeel
15 december 2010, 09:41
toch nog eens t parcours van VanOstaijen bestuderen jij ;-)

Tut tut. Al die nieuwlichterij moeten wij hier niet. Wees maar zeker.

Anna List
15 december 2010, 09:42
hehehe :lol: Waarschijnlijk...

maar tegen dat ze 14 is, heb je zelfs dat al leren relativeren :D

Anna List
15 december 2010, 09:42
Tut tut. Al die nieuwlichterij moeten wij hier niet. Wees maar zeker.

wij wel ! absolut !

Txiki
15 december 2010, 09:43
Ik nomineer de uitdrukking PBL-RKT :cheer:

Zwartengeel
15 december 2010, 09:43
wij wel ! absolut !

Moet jij je kleren niet van de stomerij gaan halen, zoals je erbij staat?

Txiki
15 december 2010, 10:16
Er is al een nieuw woord: "Albaniërs" :rofl:

Anna List
15 december 2010, 10:20
Moet jij je kleren niet van de stomerij gaan halen, zoals je erbij staat?

vinde gij mijn tettekes ni schoon mss ?

giserke
15 december 2010, 10:31
Neen, maar als mijn, pakweg 14 jarige dochter, op een festivalweide de één achter de andere gast neukt, dan vind ik dat mijn recht daar op te reageren

Precies of jij het seksleven van uw dochter zult bepalen. :lol:

Ratatosk
15 december 2010, 10:37
Precies of jij het seksleven van uw dochter zult bepalen. :lol:

Das toch geen probleem.

Opsluiten tot hun zestiende, daarna mogen ze tot twaalf uur uitgaan en papa komt ze halen.

Raph
15 december 2010, 10:40
Ach, precies of zo'n tentsletje is een fenomeen dat je overal tegenkomt. Ik heb de voorbije zomers meerdere jongerenfestivals afgeschuimd, en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (al ben ik misschien selectief doof en blind).

Als ik het journaal op één (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.924232?HKEY=51C0124769B06899BCBE5E3CD778759F) mag geloven, heeft één iemand dat woord net voor de festivalzomer in de mond genomen, en is dat bijgevolg genomineerd voor de lijst van Woord van het Jaar. En precies zoals de eindredacteur van Van Dale aanhaalt in dat nieuwsfragment, ging het om een on-line stemming, en het toeval wil nu dat op het internet voornamelijk jongeren surfen die woorden als tentsletje bijzonder lollig vinden. Ik ben er namelijk van overtuigd dat indien de stemming was gebeurd via stemkaarten in de dichtsbijzijnde openbare bibliotheek, het resultaat er wellicht volledig anders had uitgezien.
Er hoeft bovendien slechts op een paar middelgrote fora een "stem keer op tentsletje, zo wijs!"-topic te staan om zo'n stemming te winnen, dus past "tentsletje" wel in de categorie bij woorden uit de jongerencultuur zoals "swaffelen" dat enkele jaren geleden won. Jammer? Tja, maar dat valt uiteindelijk allemaal wel te relativeren.

Anna List
15 december 2010, 11:03
terwijl iedereen voorbijgaat aan het woord pino dat in de categorie jongerentaal de concurrentie wegblies :(


:cheer: pino ! :cheer:

Derk de Tweede
15 december 2010, 11:04
In mijn tijd had je geen tentsletjes, zelfs openlijke vleeschelijke gemeenschap hebben met zeer jonge dames was uiterst zeldzaam op bietmuziekfeesten.
Feesten waar langharig tuig zich toegoed deed aan het spuiten van Marie Juana op de beukende muziek van zware metaalmuziek.
Het verval van onze maatschappij neemt desastreuse vormen aan. Het is allemaal de schuld van Cliff Richard.

Txiki
15 december 2010, 11:04
terwijl iedereen voorbijgaat aan het woord pino dat in de categorie jongerentaal de concurrentie wegblies :(


:cheer: pino ! :cheer:

Wat betekent die pino? :-D

Txiki
15 december 2010, 11:05
Zeg, als die meisjes nu goesting hebben in sex op zo'n festival, dan doen ze dat toch gewoon zeker?

plakker
15 december 2010, 11:05
Als ik het journaal op één (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.924232?HKEY=51C0124769B06899BCBE5E3CD778759F) mag geloven, (...)

:lol:

Raph
15 december 2010, 11:07
Care to elaborate?

Ik snap niet de link tussen dat en wat in de rest van mijn post staat. Ik ben benieuwd.

Anna List
15 december 2010, 11:08
Wat betekent die pino? :-D

:cheer: potentieel interessant neuk object !!! :cheer:



zeg nu nog dat de jeugd van tegenwoordig geen eisen stelt !!!

in onzen tijd was neuken nog genoeg, nu moet die mogelijke partner ook nog eens potentieel interessant zijn alvorens een kans te maken !

de jeugd van tegenwoordig is dus een pak ethischer bezig dan de vorige generatie (free love), me dunkt zo :D

lombas
15 december 2010, 11:08
Iets van festivalweides vermoed ik. Onrechtstreeks wordt er vanuit gegaaan dat vrouwen die graag of veel sex hebben in de tentjes sletjes zijn. Voor de mannen moet dat blijkbaar kunnen. Misschien interpreteer jij dat anders maar ik merk hier sexisme.

Het woord "slet" is toch genderopen?

plakker
15 december 2010, 11:09
Care to elaborate?

Het journaal op één is zó gecensureerd en opgekuist dat "geloven" en "journaal op één" in één korte zin hilarisch wordt.

Anna List
15 december 2010, 11:10
....Als ik het journaal op één (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.924232?HKEY=51C0124769B06899BCBE5E3CD778759F) mag geloven,....

dat lijkt me altijd ten zeerste af te raden.

Anna List
15 december 2010, 11:11
Het woord "slet" is toch genderopen?

voor mij ook, en zelfs helemaal niet pejoratief, integendeel :-P


maar ik denk toch dat de gemiddelde taalgebruiker het anders begrijpt, en daarin heeft Bollen gelijk.

Raph
15 december 2010, 11:14
Het journaal op één is zó gecensureerd en opgekuist dat "geloven" en "journaal op één" in één korte zin hilarisch wordt.

Euhm, ok, en nu de link met wat in de rest van mijn post staat?
Heb je überhaupt het fragment bekeken waarnaar ik verwees?

Had ik even verkeerde verwachtingen toen ik me registreerde op dit forum. Ik ben precies op de afdeling 'reacties' van HLN-online beland.

plakker
15 december 2010, 11:16
Euhm, ok, en nu de link met wat in de rest van mijn post staat?
Heb je überhaupt het fragment bekeken waarnaar ik verwees?

Had ik even verkeerde verwachtingen toen ik me registreerde op dit forum. Ik ben precies op de afdeling 'reacties' van HLN-online beland.

Oh, jezus fuckin' christ man, doe maar gerust wat luchtiger, zó belangrijk moet je jezelf niet voelen, je bent ook maar één van de hoop, had je de reactie gewoon links laten liggen en er wat de humor van ingezien, zaten we nu geen pagina verder te lullen over een klein grapje.

Txiki
15 december 2010, 11:17
:cheer: potentieel interessant neuk object !!! :cheer:



zeg nu nog dat de jeugd van tegenwoordig geen eisen stelt !!!

in onzen tijd was neuken nog genoeg, nu moet die mogelijke partner ook nog eens potentieel interessant zijn alvorens een kans te maken !

de jeugd van tegenwoordig is dus een pak ethischer bezig dan de vorige generatie (free love), me dunkt zo :D

geef mij maar een subject, geen object

:cheer: pins :cheer:

Raph
15 december 2010, 11:23
Oh, jezus fuckin' christ man, doe maar gerust wat luchtiger, zó belangrijk moet je jezelf niet voelen, je bent ook maar één van de hoop, had je de reactie gewoon links laten liggen en er wat de humor van ingezien, zaten we nu geen pagina verder te lullen over een klein grapje.

Ik voel mij helemaal niet belangrijker, maar ik had in een discussie toch iets meer verwacht dan "VRT NIEUWS MAAHAAT, GOEI GRAP :D :D :D :D".

Mijn excuses dan als het een 'misverstand' was ;)

Txiki
15 december 2010, 11:28
Ik voel mij helemaal niet belangrijker, maar ik had in een discussie toch iets meer verwacht dan "VRT NIEUWS MAAHAAT, GOEI GRAP :D :D :D :D".

Mijn excuses dan als het een 'misverstand' was ;)

Niemand ligt daarvan wakker, hoor ;-)

Zwartengeel
15 december 2010, 11:31
Er is al een nieuw woord: "Albaniërs" :rofl:

Geloof het of niet, maar bij mij op het werk is er iemand die ooit eens begon over 'de Walloniërs'... :lol:

Txiki
15 december 2010, 11:34
Geloof het of niet, maar bij mij op het werk is er iemand die ooit eens begon over 'de Walloniërs'... :lol:

Nu nog Vlaandriërs :lol:

:cheer: Vlaandriërs :cheer:

Zwartengeel
15 december 2010, 11:42
Nu nog Vlaandriërs :lol:

:cheer: Vlaandriërs :cheer:

Eigenlijk een goeie vraag: vanwaar zou de naam 'Vlaming' komen als benaming voor iemand uit Vlaanderen? In het woord 'Vlaanderen' zit er immers geen 'm'. Waarom noemt men iemand uit Wallonië een 'Waal' en niet een 'Walloniër', en iemand uit Vlaanderen bijvoorbeeld geen 'Vlaanderling'?

lombas
15 december 2010, 11:45
Eigenlijk een goeie vraag: vanwaar zou de naam 'Vlaming' komen als benaming voor iemand uit Vlaanderen? In het woord 'Vlaanderen' zit er immers geen 'm'. Waarom noemt met iemand uit Wallonië een 'Waal' en niet een 'Walloniër', en iemand uit Vlaanderen bijvoorbeeld geen 'Vlaanderling'?

Geen dank maat.

Vlaanderen, Vlaming en Vlaams zijn afgeleid van flâm, een Ingveoonse vorm van het Germaanse flauma en dit betekent "overstroomd gebied". Deze etymologie lijkt de enige die taalkundig mogelijk is en klopt geografisch uitstekend. Deze betekenis is zeer toepasselijk voor het Vlaamse kustgebied dat tussen de 3e en de 8e eeuw tweemaal per dag overstroomde door de Noordzee.

Een inwoner van dit overstroomd gebied is dus een Flaming, het adjectief Flamis. Door bij de stam flâm het suffix -andra te voegen, bekomt men in datief meervoud Flaumandrum, verkort tot Flamandrum en uiteindelijk Flandrum. Ten slotte werd de f een v in het Nederlands, vandaar Vlaming, Vlaams en Vlaanderen. De plaatsnaam staat in het meervoud in het Nederlands Vlaanderen, het Duits Flandern, het Engels Flanders en het Spaans Flandes. In het Frans gebruikt men zowel Les Flandres als La Flandre, in het Italiaans enkel Fiandre.

De Vlamingen doen hun intrede in de geschiedenis in het levensverhaal van Sint-Eligius (ca.590-660), de Vita sancti Eligii. Dit werd opgesteld vóór 684, maar is slechts bekend in een omwerking van rond 725. Daar verschijnen de "Flanderenses" die wonen "in Flandris". In het Latijn evolueerde dit later tot de gestandaardiseerde vormen Flandrenses en Flandria.

job
15 december 2010, 11:58
Eigenlijk een goeie vraag: vanwaar zou de naam 'Vlaming' komen als benaming voor iemand uit Vlaanderen? In het woord 'Vlaanderen' zit er immers geen 'm'. Waarom noemt men iemand uit Wallonië een 'Waal' en niet een 'Walloniër', en iemand uit Vlaanderen bijvoorbeeld geen 'Vlaanderling'?
In het Brabants is een 'Vlaanderaar' een inwoner uit het oude graafschap Vlaanderen.

Ik meen me zelfs te herinneren dat bij de administratieve overhevelingen van een aantal Nederlandstalige gemeenten uit Henegouwen naar Oost-Vlaanderen, sommige van de mensen uit die gemeenten zeiden dat ze nu 'Vlaanderaar' moesten worden, terwijl ze dat nooit geweest waren. Wél Vlaming, maar géén Vlaanderaar.

Zwartengeel
15 december 2010, 12:01
In het Brabants is een 'Vlaanderaar' een inwoner uit het oude graafschap Vlaanderen.

Ik meen me zelfs te herinneren dat bij de administratieve overhevelingen van een aantal Nederlandstalige gemeenten uit Henegouwen naar Oost-Vlaanderen, sommige van de mensen uit die gemeenten zeiden dat ze nu 'Vlaanderaar' moesten worden, terwijl ze dat nooit geweest waren. Wél Vlaming, maar géén Vlaanderaar.

Een aantal? De enige waar ik weet van heb, is Everbeek. Waren er dan nog andere?

job
15 december 2010, 12:03
Een aantal? De enige waar ik weet van heb, is Everbeek. Waren er dan nog andere?
Je kan gelijk hebben. Ik weet het niet van buiten, en heb nu geen tijd om het op te zoeken. Mijn eten wacht....;-)

bgf324
15 december 2010, 12:55
Das toch geen probleem.

Opsluiten tot hun zestiende, daarna mogen ze tot twaalf uur uitgaan en papa komt ze halen.

Is dat niet wat overdreven?
Ge weet toch hoe duur de naft staat?

Anna List
15 december 2010, 13:09
Das toch geen probleem.

Opsluiten tot hun zestiende, daarna mogen ze tot twaalf uur uitgaan en papa komt ze halen.

ach dan pijpt ze toch gewoon de hele volleybalploeg in de schooltoiletten :roll:

Txiki
15 december 2010, 13:09
:cheer: teensletsje :cheer:

Anna List
15 december 2010, 13:10
:cheer: teensletsje :cheer:

friskes dees dagen.

Txiki
15 december 2010, 13:11
friskes dees dagen.

:cheer: teenijsjes :cheer:

Herr Flick
15 december 2010, 13:27
ach dan pijpt ze toch gewoon de hele volleybalploeg in de schooltoiletten :roll:

Good folks lock up your sons and daughters, ... ;-)


Een vriendin hare pa was zo eens niet echt amused toen ze op een weekdag door ondergetekende om een uur of 5 werd afgezet, ... een uur of 3 later begon immers de les... T` was nochtans haar eigen schuld, ... "moet gij nu niet naar huis, ... " ... ja ik wou de pret niet bederven, he... ja ze was haar beestig aan t amuseren, ik ga dan niet voor spelbreker spelen. Kom een tijd later is het weer zo een onchristelijk uur, ... Ja zet mij maar gewoon af aan den bakker, ... dan kan ik direct beginnen werken, ...

Zo maken ze, ze toch niet meer...

Kom vaders en of echtgenoten 8-) van deze wereld, als uw dochter/vrouw een kot in de nacht wordt afgezet door een of andere vreemde kerel, ze is niet altijd ontmaagd, of stevig gepakt, soms hebben ze gewoon wat teveel gedronken of gewoon den tijd van hun leven gehad.

Ratatosk
15 december 2010, 14:35
ach dan pijpt ze toch gewoon de hele volleybalploeg in de schooltoiletten :roll:

Das gezond voor de keel.

Sperma ontvangen in haar gleufke brengt papa op de kosten.

Scarabaeida
15 december 2010, 16:07
Gezien het nu eindelijk officieel mag, zal ik het woord eens beginnen gebruiken. Misschien meer op kamperen gaan (ben geen festivalganger, ziet u ?)

Ratatosk
15 december 2010, 16:14
Misschien een woord voor volgend jaar?

Spermasletje

Anna List
15 december 2010, 16:26
Good folks lock up your sons and daughters, ... ;-)


Een vriendin hare pa was zo eens niet echt amused toen ze op een weekdag door ondergetekende om een uur of 5 werd afgezet, ... een uur of 3 later begon immers de les... T` was nochtans haar eigen schuld, ... "moet gij nu niet naar huis, ... " ... ja ik wou de pret niet bederven, he... ja ze was haar beestig aan t amuseren, ik ga dan niet voor spelbreker spelen. Kom een tijd later is het weer zo een onchristelijk uur, ... Ja zet mij maar gewoon af aan den bakker, ... dan kan ik direct beginnen werken, ...

Zo maken ze, ze toch niet meer...

Kom vaders en of echtgenoten 8-) van deze wereld, als uw dochter/vrouw een kot in de nacht wordt afgezet door een of andere vreemde kerel, ze is niet altijd ontmaagd, of stevig gepakt, soms hebben ze gewoon wat teveel gedronken of gewoon den tijd van hun leven gehad.


maar m.i. meestal hebben ze toch allebei gehad hoor, dat vrouwelijke multitasken hé ;-)

Steve_M
15 december 2010, 16:34
Good folks lock up your sons and daughters, ... ;-)


Een vriendin hare pa was zo eens niet echt amused toen ze op een weekdag door ondergetekende om een uur of 5 werd afgezet, ... een uur of 3 later begon immers de les... T` was nochtans haar eigen schuld, ... "moet gij nu niet naar huis, ... " ... ja ik wou de pret niet bederven, he... ja ze was haar beestig aan t amuseren, ik ga dan niet voor spelbreker spelen. Kom een tijd later is het weer zo een onchristelijk uur, ... Ja zet mij maar gewoon af aan den bakker, ... dan kan ik direct beginnen werken, ...

Zo maken ze, ze toch niet meer...

Kom vaders en of echtgenoten 8-) van deze wereld, als uw dochter/vrouw een kot in de nacht wordt afgezet door een of andere vreemde kerel, ze is niet altijd ontmaagd, of stevig gepakt, soms hebben ze gewoon wat teveel gedronken of gewoon den tijd van hun leven gehad.

Ik mag hopen dat je toen zelf ook nog een tiener was, want de dag dat een of andere dertiger of veertiger mijn minderjarige dochter om vijf uur 's morgens komt afzetten, dan gaan er toch gekwetsten vallen.

Anderzijds heb ik het als tiener ook wel eens geflikt op vakantie. Ik had een of andere Engels grietje opgescharreld die met haar ouders in hetzelfde hotel zat als ik. Toen we op stap gingen zei ze dat ze geen uur had (ik had ook geen uur en een kamer apart). Toen we tegen een uur of zes 's morgens terug aan het hotel kwamen, stond haar vader, stiepelzat, te schreeuwen dat ze eigenlijk om een uur moest terug zijn. Klein vechtpartijtje gehad, zonder al te veel erg. De volgende dag kwam die man zijn excuses aanbieden en heeft hij mij een paar pintjes betaald, waarna hij begon te klagen dat zijn dochter een vuile slet was. Volgens mij wist de man niet half hoe waar dat was. :-D

Gouden tijden.

EDIT: misschien nog even on-topic, tentsletjes zijn nooit aan mij besteed geweest. Vanaf de tweede dag stonken die mutsjes immers uren in de wind en was ik veelal te zat of stoned om om het even wat te neuken in een tent.

Derk de Tweede
15 december 2010, 16:38
http://3.bp.blogspot.com/_BzPMIxSHvJY/SGZZMP---MI/AAAAAAAAACs/smCbhyL18ME/s400/camping+greece+tour+girls.jpg

Ratatosk
15 december 2010, 16:41
http://3.bp.blogspot.com/_BzPMIxSHvJY/SGZZMP---MI/AAAAAAAAACs/smCbhyL18ME/s400/camping+greece+tour+girls.jpg

4 spermaontvangbakjes

Derk de Tweede
15 december 2010, 16:45
4 spermaontvangbakjes

Of neukmeubels....:oops:

Ratatosk
15 december 2010, 16:46
Of neukmeubels....:oops:

Spermasletjes

kelt
15 december 2010, 18:17
Iets van festivalweides vermoed ik. Onrechtstreeks wordt er vanuit gegaaan dat vrouwen die graag of veel sex hebben in de tentjes sletjes zijn. Voor de mannen moet dat blijkbaar kunnen. Misschien interpreteer jij dat anders maar ik merk hier sexisme.


Voor de mannen wordt het beslist "bospoeper" tenzij er registratierecht op dat woord rust 8-)

Zwartengeel
15 december 2010, 18:38
http://3.bp.blogspot.com/_BzPMIxSHvJY/SGZZMP---MI/AAAAAAAAACs/smCbhyL18ME/s400/camping+greece+tour+girls.jpg

Een tentsletje met een teensletsje. ;-)

lantjes
15 december 2010, 20:30
ach dan pijpt ze toch gewoon de hele volleybalploeg in de schooltoiletten :roll:

8O

volleyballen brengt soms inderdaad geen windeieren :-P

Johan Bollen
16 december 2010, 04:03
Het woord "slet" is toch genderopen?Dat vroeg ik me dus af. Ondertussen heeft iedereen het hier welliswaar over 14 jarige meisjes.

Johan Bollen
16 december 2010, 04:20
Ach, precies of zo'n tentsletje is een fenomeen dat je overal tegenkomt. Ik heb de voorbije zomers meerdere jongerenfestivals afgeschuimd, en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (al ben ik misschien selectief doof en blind).

Als ik het journaal op één (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.924232?HKEY=51C0124769B06899BCBE5E3CD778759F) mag geloven, heeft één iemand dat woord net voor de festivalzomer in de mond genomen, en is dat bijgevolg genomineerd voor de lijst van Woord van het Jaar. En precies zoals de eindredacteur van Van Dale aanhaalt in dat nieuwsfragment, ging het om een on-line stemming, en het toeval wil nu dat op het internet voornamelijk jongeren surfen die woorden als tentsletje bijzonder lollig vinden. Ik ben er namelijk van overtuigd dat indien de stemming was gebeurd via stemkaarten in de dichtsbijzijnde openbare bibliotheek, het resultaat er wellicht volledig anders had uitgezien.
Er hoeft bovendien slechts op een paar middelgrote fora een "stem keer op tentsletje, zo wijs!"-topic te staan om zo'n stemming te winnen, dus past "tentsletje" wel in de categorie bij woorden uit de jongerencultuur zoals "swaffelen" dat enkele jaren geleden won. Jammer? Tja, maar dat valt uiteindelijk allemaal wel te relativeren.Goede repliek. Getoond wordt ook hoe relatief het is een woord dat in een woordenboek staat of er niet in staat. De vraag is dan waarom nog veel rekening houden of een woord 'correct' is in die zin, want blijkbaar is het een beetje willekeur of een woord 'correct' genoemd wordt.

Dichterlijke vrijheid voor iedereen. Men stuurt daarop aan. Bij wijze van overdrijving schrijft er binnenkort iemand 'heefd' ipv 'heeft' en wijgert het te 'verbeteren'. Zelf gezocht heren en dames taalbewakers.

Waarom langs de ene kant een heel gedoe maken van met ei en ij of au en ou en meer van dat en langs de ander kant modewoordjes a la 'tentsletje' wel als 'correct' Nederlands beschouwen? Waarom veel gebruikte volkse woorden niet erkennen terwijl als 1 persoon een minuscuul momentje van spitsvondige humor vertoond waar er toevallig een microfoon of zo bijstaat dat stukje humor verheffen tot de status van "Nederlandse taal"? Niet dat ik een probleem heb met die spitsvondige woorden, wel met een wildgroei van 'officiële' woorden.

Alles moet steeds maar sneller lijkt het. Zelfs de ontwikkeling van de taal. Willen we dan een vetaling nodig hebben als we een honderd jaar oud Nederlandstalig boek willen begrijpen, want dat soort van zaken zijn een onrechtstreeks gevolg van de 'leuke' spelletjes die men nu met de taal uithaalt. Ik gaf al eerder aan dat er tussen 2000 en 2005 blijkbaar 9500 nieuwe woorden in het woordenboek zijn opgenomen. Wat een ritme! En bedenk dan dat in een woordenboek alle woorden gelijk behandeld worden.

Herr Flick
16 december 2010, 08:23
Ik mag hopen dat je toen zelf ook nog een tiener was, want de dag dat een of andere dertiger of veertiger mijn minderjarige dochter om vijf uur 's morgens komt afzetten, dan gaan er toch gekwetsten vallen.

Anderzijds heb ik het als tiener ook wel eens geflikt op vakantie. Ik had een of andere Engels grietje opgescharreld die met haar ouders in hetzelfde hotel zat als ik. Toen we op stap gingen zei ze dat ze geen uur had (ik had ook geen uur en een kamer apart). Toen we tegen een uur of zes 's morgens terug aan het hotel kwamen, stond haar vader, stiepelzat, te schreeuwen dat ze eigenlijk om een uur moest terug zijn. Klein vechtpartijtje gehad, zonder al te veel erg. De volgende dag kwam die man zijn excuses aanbieden en heeft hij mij een paar pintjes betaald, waarna hij begon te klagen dat zijn dochter een vuile slet was. Volgens mij wist de man niet half hoe waar dat was. :-D

Gouden tijden.

EDIT: misschien nog even on-topic, tentsletjes zijn nooit aan mij besteed geweest. Vanaf de tweede dag stonken die mutsjes immers uren in de wind en was ik veelal te zat of stoned om om het even wat te neuken in een tent.

Ja, ja ik ga niet met kinderen op stap he, ...

Inderdaad Gouden tijden, ... wij hebben wel wa nights to remember georganiseerd, ... 8-) Wel altijd met respect voor mekaar, we kunnen mekaar allemaal nog zonder al te veel schaamte in de ogen kijken. Maar we hebben ons wel goed geamuseerd, ... Alhoewel dat sommige hun wel zorgen maken voor de dag dat hun kinderen zouden komen vragen wat hun pa of ma zoal hebben uitgestoken...

Herr Flick
16 december 2010, 08:26
Dat vroeg ik me dus af. Ondertussen heeft iedereen het hier welliswaar over 14 jarige meisjes.

Veel te jong, ... daar kunt ge u als volwassen vent toch niet goed bij voelen ? ...

Anna List
16 december 2010, 08:30
4 spermaontvangbakjes

Of neukmeubels....:oops:

mensen, lees die artikels toch ook eens, en gebruik die nieuwe woorden :roll:


:cheer: 4 pino's :cheer:

Anna List
16 december 2010, 08:31
Dat vroeg ik me dus af. Ondertussen heeft iedereen het hier welliswaar over 14 jarige meisjes.

maar heb je dat zelf niet geinitieerd met je beschuldiging van sexisme ? :-P

Anna List
16 december 2010, 08:33
Ja, ja ik ga niet met kinderen op stap he, ...

Inderdaad Gouden tijden, ... wij hebben wel wa nights to remember georganiseerd, ... 8-) Wel altijd met respect voor mekaar, we kunnen mekaar allemaal nog zonder al te veel schaamte in de ogen kijken. Maar we hebben ons wel goed geamuseerd, ... Alhoewel dat sommige hun wel zorgen maken voor de dag dat hun kinderen zouden komen vragen wat hun pa of ma zoal hebben uitgestoken...

je hoopt/denkt dat ze niet (ooit gaan) meelezen, of wat ?

is dat niet wat naief ? :-P

Herr Flick
16 december 2010, 08:35
je hoopt/denkt dat ze niet (ooit gaan) meelezen, of wat ?

is dat niet wat naief ? :-P

Ik zal het wel beperkt houden, ... de details geef ik u niet mee he, ...

Mijne maat zal toch niet de strenge pa moeten uithangen, ... :twisted:

Anna List
16 december 2010, 08:55
Ik zal het wel beperkt houden, ... de details geef ik u niet mee he, ...

Mijne maat zal toch niet de strenge pa moeten uithangen, ... :twisted:

als ze dit lezen, gaan ze toch ook al weten hoe laat het is, niet ? zo dom zijn je kindjes toch ook niet ? ;)

giserke
16 december 2010, 09:17
Neukbare dochters, wie zijn ze wat doen ze?
Volgende week in Jambers

Herr Flick
16 december 2010, 09:24
als ze dit lezen, gaan ze toch ook al weten hoe laat het is, niet ? zo dom zijn je kindjes toch ook niet ? ;)

Ja wie weet, ... kom ze gaan nog niet uit,... en ik heb hem er altijd voor gewaarschuwd, ... 8-)

Herr Flick
16 december 2010, 09:31
Neukbare dochters, wie zijn ze wat doen ze?
Volgende week in Jambers

Ge zult er maar mee zitten, ... ik zou mij eerlijk gezegd toch ook zorgen maken, ...

Als dat zo een "avon(d)(t)uurlijke" is, ...

giserke
16 december 2010, 09:38
Ge zult er maar mee zitten, ... ik zou mij eerlijk gezegd toch ook zorgen maken, ...

Als dat zo een "avon(d)(t)uurlijke" is, ...

Toen ik die leeftijd had, zaten ze gewoonlijk bij mij.
Daar hoefde je dus geen zorgen over te maken.

CyberpunX
16 december 2010, 09:47
Neukbare dochters, wie zijn ze wat doen ze?
Volgende week in Jambers
Ni op jambers ma op 2be :lol:

Anna List
16 december 2010, 09:57
Ge zult er maar mee zitten, ... ik zou mij eerlijk gezegd toch ook zorgen maken, ...

Als dat zo een "avon(d)(t)uurlijke" is, ...



volgens mij, ben je tegen die tijd al content dat je t allemaal niet weet :-P

Herr Flick
16 december 2010, 12:04
volgens mij, ben je tegen die tijd al content dat je t allemaal niet weet :-P

Ik denk het ook...

Nu die een haar moeder had liever dat ze met ons meeging, dan wist ze dat ze in "goei" handen was, ... ;-) Als dat ze los was in t wild, ...

In de praktijk kwam dat erop neer , dat ze meeging, en dan alsnog los was in t wild, ... 8-) Nu ja ze had haar bodyguards mee ... Hoe dat die nooit slaag gekregen heeft,... die kon er serieus mee rammelen.

Johan Bollen
16 december 2010, 15:46
maar heb je dat zelf niet geinitieerd met je beschuldiging van sexisme ? :-PIk denk eerder dat net als ik de meeste mensen zich geen man voorstellen bij het woord tentsletje. Zonder dat verkeinwoord eventueel wel. Impliciet wordt hier een vrouw bedoeld volgens mij. Als mannen veel sex hebben is dat eerder stoer en macho en niet zozeer sletterig nietwaar ? Het vermoeden van sexisme blijft staande.

giserke
16 december 2010, 15:50
Ik denk eerder dat net als ik de meeste mensen zich geen man voorstellen bij het woord tentsletje. Zonder dat verkeinwoord eventueel wel. Impliciet wordt hier een vrouw bedoeld volgens mij. Als mannen veel sex hebben is dat eerder stoer en macho en niet zozeer sletterig nietwaar ? Het vermoeden van sexisme blijft staande.

Er blijft wel meer staande :-)

koe de poing
31 maart 2016, 17:18
Het woord berghutkut levert daarentegen nog steeds 0 resultaten op in google.
Hoe hard Heidi aus Tirol in de jaren 70 haa best ook moge gedaan hebben

Scherven A. Mok
31 maart 2016, 17:25
Het woord berghutkut levert daarentegen nog steeds 0 resultaten op in google.
Hoe hard Heidi aus Tirol in de jaren 70 haa best ook moge gedaan hebben

Aangenaam middagdutje of namiddagdromerij gehad precies ...

droge humor kassa404
31 maart 2016, 17:45
Heden ten dage komt er iets anders (http://www.imdb.com/title/tt3569970/) aus Tirol.