PDA

View Full Version : Vraagje aan de lovers van winterbanden


De schoofzak
26 december 2010, 12:35
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Micele
26 december 2010, 13:05
Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Je zult het snel genoeg ervaren door ermee te rijden, de verschillen zijn enorm, zeker op sneeuw en ijzel.

Gewoon geleidelijk aftasten hoever de gripgrenzen zijn op een besneeuwde grote oppervlakte (verlaten parking of mij eender)

(maar dat heeft nu niet de bedoeling dat ge dat op de openbare weg altijd gaat proberen... )

In de praktijk wordt ge dan gedwongen meestal met de zomerbandsloffers mee te sukkelen/taffelen ; waardoor men bij dezelfde snelheden en veiligheidsafstand een veel grotere veiligheidsmarge heeft op alle gebied. :-)

brother paul
26 december 2010, 13:35
Volgens mij heeft die technologie iets 'viraals'

stel dat 50% met winterbanden rijdt, en derest niet.

Ik geef 3 voorbeeldjes:

met uw zomerbanden in een bocht rij je rustig achter een met winterbanden >> jij begint te schuiven en hangt aan de railing, uw voorganger zit te lachen in zijn spiegel.

met uw zomerbanden in een file: uw voorganger gaat hard op de remmen >> jij sukkelke met uw zomerbanden schuift hopeloos in zijn gat...

met uw zomerbanden bergaf de spiegelgladde kruidtuintunnel: jij schaatst naar beneden, en die met de winterbanden rijdt naar beneden.

chris k
26 december 2010, 14:18
-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden.

Wisord
26 december 2010, 14:30
Idd winterbanden zijn beter , al zijn de spijkerbanden waar ze bvb in Noorwegen mee rijden nog beter , dan moeten ze hier zelfs geen zout meer strooien . Maar ja dat zal we weer te veel van het goede zijn .... liever elke cm sneeuw 3 dagen chaos .


http://3.bp.blogspot.com/_GBCfF6wlZvU/S3R1zkc247I/AAAAAAAADAc/A_tmWXSYz6Y/s400/i-vinterdekk.jpg


http://www.noorwegen.org/var/plain/storage/images/forum/reizen_en_overnachten/wegen_in_winter/reactie_75462/559913-1-dut-NL/reactie_75462_small.jpg

Jantje
26 december 2010, 14:52
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.
Het zijn gewoon banden die beter de sneeuw afvoeren die onder je wielen terecht komt.
Op gladijs leveren ze totaal geen verschil met sliks, want daar heeft enkel de spijkerband of sneeuwketting grip op, juist omdat deze zich kunnen vastzetten in het ijs.
En eens de groeven van je sneeuwbanden dicht zitten met bevroren sneeuw, hebben ze zelfs op losse sneeuw hetzelfde effect als sliks op sneeuw.

Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.

Zelf rijd ik al jaren met spijkerbanden waar de spijkers worden uit verwijderd bij sneeuw en ijzel en zware regenval, dus bijna 7 maanden per jaar.
Ze geven een betere tractie bij lage snelheden, doch zijn even gevaarlijk als sliks, eens je tegen hogere snelheden gaat rijden bij sneeuw, regen of ijzel.
Bij het remmen geven ze geen groot verschil met sliks op sneeuw, daar de groeven dan gevuld zijn en het draagvlak een slikgedeelte is.

Ze geven de mensen wel een vals gevoel van veiligheid en zijn dus voor een deel indirect de oorzaak van de vele ongelukken deze winter.

Wisord
26 december 2010, 14:55
Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.
Het zijn gewoon banden die beter de sneeuw afvoeren die onder je wielen terecht komt.
Op gladijs leveren ze totaal geen verschil met sliks, want daar heeft enkel de spijkerband of sneeuwketting grip op, juist omdat deze zich kunnen vastzetten in het ijs.
En eens de groeven van je sneeuwbanden dicht zitten met bevroren sneeuw, hebben ze zelfs op losse sneeuw hetzelfde effect als sliks op sneeuw.

Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.

Zelf rijd ik al jaren met spijkerbanden waar de spijkers worden uit verwijderd bij sneeuw en ijzel en zware regenval, dus bijna 7 maanden per jaar.
Ze geven een betere tractie bij lage snelheden, doch zijn even gevaarlijk als sliks, eens je tegen hogere snelheden gaat rijden bij sneeuw, regen of ijzel.
Bij het remmen geven ze geen groot verschil met sliks op sneeuw, daar de groeven dan gevuld zijn en het draagvlak een slikgedeelte is.

Ze geven de mensen wel een vals gevoel van veiligheid en zijn dus voor een deel indirect de oorzaak van de vele ongelukken deze winter.


Zijn spijkerbanden niet verboden hier ??... Of heb ik mij dat laten wijsmaken ? :?

circe
26 december 2010, 14:59
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Jantje
26 december 2010, 15:00
Zijn spijkerbanden niet verboden hier ??... Of heb ik mij dat laten wijsmaken ? :?

Banden met spijkers in zijn verboden.
Spijkerbanden zonder spijkers worden aanzien als de betere winterband en zijn niet verboden.

Jantje
26 december 2010, 15:04
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Niets.

De winterband is enkel een band met diepere en bredere groeven om water en vuil af te voeren dan de zomerband.

Het is alleen geldverspilling om met een duurdere band rond te rijden in de zomer op onze slechts wegen, of in landen waar het toch zelden regent en je dus geen grote afvoer van water en vuil nodig hebt.

filosoof
26 december 2010, 15:06
-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden.En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.

filosoof
26 december 2010, 15:09
Niets.

De winterband is enkel een band met diepere en bredere groeven om water en vuil af te voeren dan de zomerband.

Het is alleen geldverspilling om met een duurdere band rond te rijden in de zomer op onze slechts wegen, of in landen waar het toch zelden regent en je dus geen grote afvoer van water en vuil nodig hebt.ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.

Jantje
26 december 2010, 15:10
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.

Was ik vergeten, maar het klopt.
En vergeet niet dat de overheid er ook aan verdient, want zonder die winterband zouden er veel meer auto's in de garage blijven staan en mensen minder rond rijden voor hun plezier.

Bobke
26 december 2010, 15:10
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
Dat ge meer banden verslijt.

Bobke
26 december 2010, 15:12
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.
2.

Jantje
26 december 2010, 15:12
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.

Hangt van merk tot merk af en van type tot type.

Is de enige verantwoorde manier om te rijden, winter en zomer, matig U snelheid.

Jantje
26 december 2010, 15:15
Dat ge meer banden verslijt.

Niet direct.
Je hebt namelijk ook zachte zomerbanden.
Het is enkel afhankelijk van de wegen waarop je rijd.
Ik rijd veel op kasseien en klinkers en verslijt dus minder banden dan iemand die veel op asvalt rijd of beton (wat schuurpapier is voor banden).

Micele
26 december 2010, 15:41
Idd winterbanden zijn beter , al zijn de spijkerbanden waar ze bvb in Noorwegen mee rijden nog beter.
http://3.bp.blogspot.com/_GBCfF6wlZvU/S3R1zkc247I/AAAAAAAADAc/A_tmWXSYz6Y/s400/i-vinterdekk.jpg
Heb je daar een deskundige test van, of vergelijkingstest met winterbanden; want die spijkerbanden ken ik niet.

Dit zijn bvb Firestones Winterforce Spikes (heb ik een uitvoerige test van):
http://images.canadianlisted.com/nlarge/185-75r14-firestone-winterforce-studded-winter-tires-4-like-new_5082302.jpg
Firestone Winterforce studded winter tires 4 Like New in Salmon Arm, British Columbia For Sale
Only 2000km of use. Mounted on Dodge Stratus wheels. Sold car. Excellent winter tire.

Daarbij zijn spijkerbanden gemiddeld maar een heel kleine nuance beter in aangereden sneeuw van bepaalde dikte (snow traction), op ander gebied zijn ze een nuance slechter als winterbanden. Ik heb al die testberichten al vele jaren doorgenomen.

Hier heb je een overzicht, de spikesbanden (studdable winter, 5 merken) staan onderaan in de tabel
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C

Studdable Winter ---- Tire Performance Ratings ------
...
Firestone Winterforce 3 96% 9.0 8.5 8.3 7.5 8.2 7.6 9.4 9.2 8.4 7.9 6.7 8.3 | 5,082,367 total miles reported...
De beste spikesband van de 5, de Firestone Winterforce Studdable, moest het in de test hieronder afleggen tegen:

Studless Ice and Snow
Michelin X-Ice / Bridgestone Blizzak WS60 /Dunlop Graspic DS-2

En was vierde en laatste in de test...
Testresultaten:
October 25, 2007
Tires tested:

Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Great ice traction
What We'd Improve: Ride comfort
Conclusion: A well-balanced Studless Ice & Snow tire
Latest Test Rank: 1st
Previous Test Rank: Not previously tested

Dunlop Graspic DS-2 (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Good ice traction
What We'd Improve: Steering response and handling
Conclusion: An economical Studless Ice & Snow tire
Latest Test Rank: 3rd
Previous Test Rank: 4th (September '05)

Michelin X-Ice (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Dry road capabilities
What We'd Improve: Snow and ice traction
Conclusion: Studless Ice & Snow tire that acts like an all-season tire on dry roads
Latest Test Rank: 2nd
Previous Test Rank: 2nd (September '05)

Firestone Winterforce (Studdable Winter)

What We Liked: Satisfies requirements when studded tires are necessary
What We'd Improve: Reduce noise level and increase ride comfort and handling
Conclusion: A Studdable Winter tire featuring traditional traction
Latest Test Rank: 4th
Previous Test Rank: Not previously tested

Hier de links met video : de spikesband kwam er het slechtste uit, ook in tractie op ijs.
video: (spikesbanden zijn goed te zien)
http://www.tirerack.com/tires/tests/videoDisplay.jsp?ttid=94

test rapport:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94
zelfs tractie op ijs was de spikesband 13 % slechter als de beste winterband:

Blizzak WS60 | Graspic DS-2 | Michelin X-ICE | Firestone Winterforce (Studded)
Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studdable Winter
60-foot Time
4.6 seconds | 4.9 seconds | 5.2 seconds | 5.3 seconds
Traction Index*
115 | 108 | 101 | 100

- - - - - - - - -
En op een koudnatte piste (<< 5 ° C) of smeltwater (video ADAC/ remtest) is een winterband ook duidelijk beter als een zomerband :
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM

circe
26 december 2010, 15:43
Dat ge meer banden verslijt.

een winterband verslijt sneller?

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.

Bobke
26 december 2010, 15:48
een winterband verslijt sneller?

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.
Dan zou ik toch voor de winterbanden, zelfs als ze sneller slijten.
Je gaat ze toch moeten vervangen wegens ouderdom nog voor ze versleten zijn.

Jantje
26 december 2010, 15:53
een winterband verslijt sneller?

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.

Als je slechts 1 bandensoort wil gebruiken, doe je er best aan om een harde regenband op je wagen te leggen.
niet geschikt om tegen 200 rond te rijden, maar wel perfect voor rustige chauffeurs die weinig grote afstanden overbruggen.

Micele
26 december 2010, 15:58
een winterband verslijt sneller?
In de zomer ja, het winterubber is te zacht voor temperaturen van 20° C.
Een auto gaat dan teveel ondersturen of teveel oversturen als de banden te warm gelopen zijn. Natuurlijk kan men zijn snelheid altijd aanpassen en de bochten voorzichtiger nemen.

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.

Er zijn ook nog gansjaarbanden die kunt ge het ganse jaar doorrijden, op lichte voortracties waren die helemaal niet slecht voor het ganse jaar.

Zelfs in de sneeuw waren die nog redelijk, maar voor zwaardere krachtigere auto´s zou ik ze toch niet aanbevelen. Ik zou grof zeggen voor voortracties tot 1300 kg en/of niet meer als 150 PK.

Had ooit een VW Polo van 850 kg (stadswagen vd vrouw, 40 PK) daar lagen Goodyear Vectors op een gekende goede allseason-band.

Hier nog een test van gansjaarbanden <> winterband:

Resultaten:
video : http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related
rapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116

1. Tractietest 60 ft of ~ 18,3 m uit stilstand: (Dynamische Tractie Controle DTC of ASR direct in werking)
- 7,4 sec voor de zomerband (rode auto)
- 6,5 sec voor de all-seasons (zilvere auto)
- 4,5 sec voor de winterband (donkerblauwe auto)

2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
- 47 ft of 14,3 m zomerband
- 39 ft 1" of 12 m all-season
- 21 ft 2" of 6,4 m winterband

http://www.tirerack.com/images/tires/tests/bs_ice_testing_09/bs_ice_testing_09_2.jpg

3. Cornering of 90° bocht aan 10 mph of 16 kmh: (Electr. Stabilisatie Control of ESP in werking)
- zomerband brak bijna onmiddellijk uit en schoof nog ca. 20 m verder over het ijs.
- all season brak na ~ 1/6-bocht uit en schoof nog ca. 10 m verder over het ijs.
- winterband nam de bocht heel normaal.

Micele
26 december 2010, 16:05
Als je slechts 1 bandensoort wil gebruiken, doe je er best aan om een harde regenband op je wagen te leggen.

Euhm, een goede regenband (zomerband) die ook op vochtige wegen goede grip heeft zijn meestal de zachtste rubbers die het snelst verslijten.

Een band is altijd een compromis van vele parameters.
9 kansen op 10 is de band die het langste meegaat de slechtse band op nat/vochtig wegdek, (gelijke profieldiepte en ouderdom).

Jantje
26 december 2010, 16:07
In de zomer ja, het winterubber is te zacht voor temperaturen van 20° C.
Een auto gaat dan teveel ondersturen of teveel oversturen als de banden te warm gelopen zijn. Natuurlijk kan men zijn snelheid altijd aanpassen en de bochten voorzichtiger nemen.



Er zijn ook nog gansjaarbanden die kunt ge het ganse jaar doorrijden, op lichte voortracties waren die helemaal niet slecht voor het ganse jaar.

Zelfs in de sneeuw waren die nog redelijk, maar voor zwaardere krachtigere auto´s zou ik ze toch niet aanbevelen. Ik zou grof zeggen voor voortracties tot 1400 kg en niet meer als 150 PK.

Had ooit een VW Polo van 850 kg (stadswagen vd vrouw, 40 PK) daar lagen Goodyear Vectors op een gekende goede allseason-band.

Hier nog een test van gansjaarbanden <> winterband:

Resultaten:
video : http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related
rapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116

1. Tractietest 60 ft of ~ 18,3 m uit stilstand: (Dynamische Tractie Controle DTC of ASR direct in werking)
- 7,4 sec voor de zomerband (rode auto)
- 6,5 sec voor de all-seasons (zilvere auto)
- 4,5 sec voor de winterband (donkerblauwe auto)

2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
- 47 ft of 14,3 m zomerband
- 39 ft 1" of 12 m all-season
- 21 ft 2" of 6,4 m winterband

http://www.tirerack.com/images/tires/tests/bs_ice_testing_09/bs_ice_testing_09_2.jpg

3. Cornering of 90° bocht aan 10 mph of 16 kmh: (Electr. Stabilisatie Control of ESP in werking)
- zomerband brak bijna onmiddellijk uit en schoof nog ca. 20 m verder over het ijs.
- all season brak na ~ 1/6-bocht uit en schoof nog ca. 10 m verder over het ijs.
- winterband nam de bocht heel normaal.

Zoals je zelf reeds aanbracht zijn er wel meer factoren die bepalend zijn voor het soort banden dat men best gebruikt.
Maar ook voor de remafstand van een voertuig zijn er meer factoren dan het bandentype en de snelheid die bepalend zijn. Evenals voor zijn wegligging.

En bij een test op ijs en dan bedoel ik dus ijs, maakt het gewoon niet uit welke band er op de wagen ligt.

Op ijs is er niets dat grip heeft en ben je enkel veilig door een verantwoorde rijstijl.

Micele
26 december 2010, 16:10
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.
Lol, waar haalt ge dat uit ?

30 jaar geleden noemden men winterbanden eventueel sneeuwbanden.

Regenbanden zijn altijd de klassieke zomerbanden geweest.
Daarom die minimum profieldiepte van 1,6 mm.

Slicks of banden zonder waterafvoerend profiel zijn enkel op circuit toegelaten. Voor de beste grip op droge racepiste.

Jantje
26 december 2010, 16:13
Euhm, een goede regenband (zomerband) die ook op vochtige wegen goede grip heeft zijn meestal de zachtste rubbers die het snelst verslijten.

Een band is altijd een compromis van vele parameters.
9 kansen op 10 is de band die het langste meegaat de slechtse band op nat/vochtig wegdek, (gelijke profieldiepte en ouderdom).

Circe is een dame van rond de 60 en rijd dus rustiger dan iemand van 20.
Haar lading in de wagen bestaat waarschijnlijk vooral uit winkelwaar en kleinkinderen.
Zij is dus het beste koop met harde regenbanden.

De zachte regenband is meer voor dwazen zoals ik die veel kilometers afleggen met zware vrachten en toch om de 6 maanden nieuwe banden moeten leggen.

Micele
26 december 2010, 16:15
En bij een test op ijs en dan bedoel ik dus ijs, maakt het gewoon niet uit welke band er op de wagen ligt.
Wat een onzin, tijdverlies hierop te reageren.

Bekijk de video maar eens goed dat is een ijsbaan voor op te schaatsen.

Ijzel zal niet veel verschillen, het kan eventueel wat ruwer zijn, waardoor de stijvere karkas van de zomerband nog nadeliger doorweegt.

Micele
26 december 2010, 16:18
Circe is een dame van rond de 60 en rijd dus rustiger dan iemand van 20.
Haar lading in de wagen bestaat waarschijnlijk vooral uit winkelwaar en kleinkinderen.
Zij is dus het beste koop met harde regenbanden.

Beste die keiharde Michelins (die energiesparende), en de wagen lang in de zon laten staan dan harden die nog goed uit, er zijn mensen die rijden > 100.000 km met die "betonbanden" . Lol ;-)

Dat noem ik geen regenbanden, maar wel taffelbanden.

Jantje
26 december 2010, 16:18
Lol, waar haalt ge dat uit ?

30 jaar geleden noemden men winterbanden eventueel sneeuwbanden.

Regenbanden zijn altijd de klassieke zomerbanden geweest.
Daarom die minimum profieldiepte van 1,6 mm.

Slicks of banden zonder waterafvoerend profiel zijn enkel op circuit toegelaten. Voor de beste grip op droge racepiste.

Ik weet ook wel dat je niet met slicks op de openbare weg mag rijden, maar dit wil niet zeggen dat je ze niet mag gebruiken in vergelijkingen van banden.

En nee, de klassieke zomerband is geen regenband.

De benaming van een band heeft trouwens niets te maken met de diepte van de insnede, maar met de breedte en de tekening.

Jantje
26 december 2010, 16:22
Beste die keiharde Michelins (die energiesparende), en de wagen lang in de zon laten staan dan harden die nog goed uit, er zijn mensen die rijden > 100.000 km met die "betonbanden" . Lol ;-)

Dat noem ik geen regenbanden, maar wel taffelbanden.

Michelins zijn enkel goed voor de wagens die ontworpen zijn voor deze banden, op elke andere wagen zijn ze levensgevaarlijk.

Een Yaris met michelins is een echt moordwapen, daar moet je goodyears opleggen.

Micele
26 december 2010, 16:28
En nee, de klassieke zomerband is geen regenband.
Maar is dé voornaamste parameter van een zomerband.

Anders zou het profieldesign niet zo ontworpen zijn zoveel mogelijk water af te voeren bij natte baan (naar achter en zijdelings)

Bij dikkere waterlaag is aquaplaning het grootste gevaar op de openbare weg. (zeker op de Belgische, met al hun plassen wegens ondeskundige wegenbouw)

En die mag je inkaderen, er zijn merken die jarenlang prat gaan en zelfs "de regenband" als motto hebben:

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs624.snc3/27536_131587343525834_465_n.jpg

Micele
26 december 2010, 16:38
Zover is het al gekomen, de Belgen maken zich weer onstervelijk belachelijk:

een voetbalwedstrijd die uitgesteld wordt omdat het te gevaarlijk is naar het stadion te komen vanuit de omgeving hé.

Website KRC Genk.be

zondag 26 dec 2010 12:28

Omwille van veiligheidsredenen in de verdere omgeving rond de Genkse Cristal Arena is in overleg met brandweer, politie en de Burgemeester van Genk beslist de wedstrijd KRC Genk - STVV af te gelasten.

In overleg met de verschillende hulpdiensten en de Genkse Burgemeester werd de toestand in en rondom de Cristal Arena zondagochtend geëvalueerd. In het stadion en directe omgeving was de toestand in orde. In de verdere omgeving rond het stadion beoordeelden de Burgemeester en de hulpdiensten de toestand te gevaarlijk voor de buurtbewoners en de 20.000 supporters die de wedstrijden zouden bijwonen. Daardoor is beslist de match niet te laten doorgaan.

In overleg met de kalendercommissie, KRC Genk en STVV wordt binnenkort naar een nieuwe datum gezocht. Alle tickets blijven geldig. Indien u uw ticket echter wenst in te ruilen kan dat ook. Verder informatie hieromtrent volgt.

Worden dan niet beter alle evenementen in Belgicistan met een laagje sneeuw uitgesteld ?

Mensen blijft allemaal thuis er ligt gevaarlijke sneeuw ! uiterst giftig en dodelijk en het brandt ofzo ... zeker niet gaan wandelen of buitenkomen, ook gevaarlijke (dak)lawines zijn mogelijk.... LOL :roll:

Jantje
26 december 2010, 16:39
Wat een onzin, tijdverlies hierop te reageren.

Bekijk de video maar eens goed dat is een ijsbaan voor op te schaatsen.

Ijzel zal niet veel verschillen, het kan eventueel wat ruwer zijn, waardoor de stijvere karkas van de zomerband nog nadeliger doorweegt.

Zou je niet eerst even nagaan welke bandendruk er gebruikt word bij de test?

Want in de winter moet je met zomerbanden je bandendruk verlagen, terwijl je die bij winterbanden in de zomer regelmatig moet controleren, opdat deze door de warmte niet te hoog word.

En Micele, hoe eens rekening met de toestand van de wegen.
Bij een snelheid van 16km/u word het vuil dat in je bandengroeven komt niet verwijderd, maar vriest het vast en worden zelfs alle terreinbanden slicks.
Laat je dus niet vangen door test gedaan met voertuigen die onder de beste voorwaarden worden gebracht voor de test.
Ik heb er al meer dan 1.500.000km op zitten met alle type voertuigen in alle omstandigheden.
Ik heb zelfs enkele maanden als testpiloot gereden bij het leger.
Waar de fabrikanten niet konden lachen omdat hun te testen voertuigen tests moesten afleggen onder normale gebruiksituaties en niet onder de beste voorwaarden die zij gebruiken voor hun statistieken.

Jantje
26 december 2010, 16:43
Zover is het al gekomen, de Belgen maken zich weer onstervelijk belachelijk:

een voetbalwedstrijd die uitgesteld wordt omdat het te gevaarlijk is naar het stadion te komen vanuit de omgeving hé.

Website KRC Genk.be



Worden dan niet beter alle evenementen in Belgicistan met een laagje sneeuw uitgesteld ?

Mensen blijft allemaal thuis er ligt gevaarlijke sneeuw ! uiterst giftig en dodelijk en het brandt ofzo ... zeker niet gaan wandelen of buitenkomen, ook gevaarlijke (dak)lawines zijn mogelijk.... LOL :roll:

In Afrika ga je toch ook niet rond rijden als er sneeuw ligt.
Wagens kunnen plots blijven steken in één van de vele putten in de wegen.

Micele
26 december 2010, 16:45
Zou je niet eerst even nagaan welke bandendruk er gebruikt word bij de test?
Vraag dan eens :lol: volgens de aanwijzingen vd constructeur, tiens.
Die willen toch ook de beste testresultaten in testen niet ?

Want in de winter moet je met zomerbanden je bandendruk verlagen, terwijl je die bij winterbanden in de zomer regelmatig moet controleren, opdat deze door de warmte niet te hoog word.
Elke band heeft zijn eigen specifieke bandendruk, de constructeur zal dat het beste weten. Men moet regelmatig de bandendruk controleren, best bij koude band zoals de handleiding, per 10 °C meer 0,1 kg bijgeven is de vuistregel.

Winterbanden rijdt men niet in de zomer; en zomerbanden niet in de winter.

En Micele, hoe eens rekening met de toestand van de wegen.
Bij een snelheid van 16km/u word het vuil dat in je bandengroeven komt niet verwijderd, maar vriest het vast en worden zelfs alle terreinbanden slicks.
Laat je dus niet vangen door test gedaan met voertuigen die onder de beste voorwaarden worden gebracht voor de test.
Ik heb er al meer dan 1.500.000km op zitten met alle type voertuigen in alle omstandigheden.
Ik heb zelfs enkele maanden als testpiloot gereden bij het leger.
Waar de fabrikanten niet konden lachen omdat hun te testen voertuigen tests moesten afleggen onder normale gebruiksituaties en niet onder de beste voorwaarden die zij gebruiken voor hun statistieken
Waar hebt ge het allemaal over, open maar best een specifiek topic.

Jantje
26 december 2010, 16:46
Maar is dé voornaamste parameter van een zomerband.

Anders zou het profieldesign niet zo ontworpen zijn zoveel mogelijk water af te voeren bij natte baan (naar achter en zijdelings)

Bij dikkere waterlaag is aquaplaning het grootste gevaar op de openbare weg. (zeker op de Belgische, met al hun plassen wegens ondeskundige wegenbouw)

En die mag je inkaderen, er zijn merken die jarenlang prat gaan en zelfs "de regenband" als motto hebben:

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs624.snc3/27536_131587343525834_465_n.jpg

Ga met die band maar eens rijden in de zomer in Griekenland of Marrocco, je zal raar opkijken.
De regenband is een alle seizoenen band.

Jantje
26 december 2010, 16:53
Vraag dan eens :lol: volgens de aanwijzingen vd constructeur, tiens.
Die willen toch ook de beste testresultaten in testen niet ?


Elke band heeft zijn eigen specifieke bandendruk, de constructeur zal dat het beste weten. Men moet regelmatig de bandendruk controleren, best bij koude band zoals de handleiding, per 10 °C meer 0,1 kg bijgeven is de vuistregel.

Winterbanden rijdt men niet in de zomer; en zomerbanden niet in de winter.


Waar hebt ge het allemaal over, open maar best een specifiek topic.

Als je ook maar iets van wagens zou kennen, zou je weten dat je bandendruk niet afhankelijk is van je band, maar van je voertuig en van de ladingen die je vervoert.

Je bandendruk nakijken doe je trouwens niet steeds bij koude banden, maar meestal met warme banden, zeker als je met zwaar geladen voertuigen rijd.

Een koude band gedraagt zich trouwens heel anders dan een warme band tijdens het rijden.

fabianen
26 december 2010, 17:07
-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden.

Vertel dat eens aan mensen die kunnen rijden normaal,maar eens er iets gebeurd niet meer wetend waar rem en gas is?
Voor mij een stevige rally opleiding in de rijschool waar je echt leert slippen,in omstandigheden zoals vandaag.

Micele
26 december 2010, 17:26
Ga met die band maar eens rijden in de zomer in Griekenland of Marrocco, je zal raar opkijken.
De regenband is een alle seizoenen band.

Neen want een all seasonband is een mengeling van de twee goed voor winter en zomer, heeft niet direct iets met regen te maken.

Moet ik je de fotootjes presenteren ? Die kun je toch wel zelf googlen hé.

Ik neem gewoon de D-wikipedia:

Ganzjahresreifen
Ganzjahresreifen (auch: Allwetterreifen) sind Reifen, die sowohl im Sommer als auch im Winter eingesetzt werden können. Sie stellen somit ein Mittel zwischen Sommerreifen und Winterreifen dar, was den Vorteil hat, dass der Fahrzeughalter zur entsprechenden Jahreszeit keinen Reifenwechsel vornehmen muss und die entsprechenden Kosten für einen weiteren Satz Reifen spart. Sie werden vor allem in Ländern gefahren, in denen geringe Temperaturunterschiede zwischen den Jahreszeiten bestehen (zum Beispiel Großbritannien oder einige Regionen in Deutschland), während sie zum Beispiel in den Alpenländern weniger verbreitet sind.

Insgesamt bilden Ganzjahresreifen einen Kompromiss, der auf Schnee meist nicht an die Eigenschaften von Winterreifen herankommt und im Sommer einen höheren Abrieb mit leicht erhöhtem Kraftstoffverbrauch erwarten lässt. Vereinzelt sind auch Ganzjahresreifen am Markt, die mit dem Schneeflockensymbol für hinreichende Wintertraktion gekennzeichnet sind.

Vor allem im LKW-Fernverkehr werden vorwiegend Ganzjahresreifen verwendet, da diese Fahrzeuge im Zuge einer Fahrt auf Straßen der verschiedensten Zustände stoßen. Das führt aber oft speziell in den schneereichen Alpenregionen zu gefährlichen Situationen. Deshalb wurde in Österreich im Winter 2006/07 eine generelle Winterreifenpflicht auf der Antriebsachse für LKW über 3,5 t und Omnibusse eingeführt.

Sommerreifen

Sommerreifen sind für Straßenverhältnisse ohne Schnee ausgelegt. Sie verfügen über eine Gummimischung, die auch bei hohen Temperaturen nicht zu weich wird, eine hohe mögliche Geschwindigkeit und relativ geringe Abnutzung verspricht. Hier gilt es, einen möglichst guten Kompromiss zwischen den widersprüchlichen Anforderungen an Fahrkomfort – also einem möglichst geringen Rollwiderstand – und guter Haftung bei Nässe (Grip) zu finden.

Winterreifen (M+S-Reifen)

Schneeflockensymbol für Winterreifen, (Bergpiktogramm mit Schneeflocke, Alpine symbol)Winterreifen sind für niedrige Temperaturen und winterliche Straßenverhältnisse ausgelegt. Sie verfügen über eine Gummimischung, die auch bei niedrigen Temperaturen ausreichend elastisch ist, um die notwendige Verzahnung und Kraftübertragung mit dem Untergrund zu erreichen. Winterreifen sind mit dem M+S-Symbol (englisch: Mud and Snow, deutsch: Matsch und Schnee) gekennzeichnet. Laut geltender EU-Verordnung sind „M+S-Reifen“ Reifen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, daß sie vor allem in Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen. Das Profil der Lauffläche der M+S-Reifen ist im allgemeinen durch größere Profilrillen und/oder Stollen gekennzeichnet, die voneinander durch größere Zwischenräume getrennt sind, als dies bei normalen Reifen der Fall ist;“[1]

Die ab 1. November 2011 geltende Definition für M+S-Reifen sieht diese als Reifen an, „dessen Laufflächenprofil, Laufflächenmischung oder Aufbau in erster Linie darauf ausgelegt ist, gegenüber einem Normalreifen bessere Fahr- und Traktionseigenschaften auf Schnee zu erzielen.“[2]

http://de.wikipedia.org/wiki/Autoreifen

Ik zie dat Uniroyal zelfs geen gansjaarbanden aanbied:
http://www.uniroyal.de/generator/www/de/de/uniroyal/automobil/themen/01_home/index_de.html
alleen zomer- en winterband.

andere merken wel, bvb GoodYear:

1. gansjaarband: < goodyear vector 4 seasons >
Men ziet dat hier de typische winterbandlamellen-vertanding enkel centraal is.
http://www.grewe-reifentechnik.de/cache/vector-4seasons.jpghttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQn_fmq5NupyIF1xq-YqxC-rUERB8hbXYuCZQBMYYiJLI4KWAgTwAuitvergroot

2. Terwijl de vertanding/lamellen bij de winterband over het volledig loopvlak doorloopt:
< goodyear ultragrip 7 + >
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsF860W9vBZNBnhHlwcDkEaCdtTd-E8gs1x4csE8-qGV96K5vIOQhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJjdqjr5XxhfiTnp-BOQeqhKm_vpZNE9uIp7JjnCSZWSjdxVTNKwuitvergroot

3. zomerband: < goodyear eagle F1 >

http://www.reifen-preisfuchs.de/images/goodyear-eagle-f1-ass.jpg

Jantje
26 december 2010, 17:56
Neen want een all seasonband is een mengeling van de twee goed voor winter en zomer, heeft niet direct iets met regen te maken.

Moet ik je de fotootjes presenteren ? Die kun je toch wel zelf googlen hé.

Ik neem gewoon de D-wikipedia:


Ik zie dat Uniroyal zelfs geen gansjaarbanden aanbied:
http://www.uniroyal.de/generator/www/de/de/uniroyal/automobil/themen/01_home/index_de.html
alleen zomer- en winterband.

andere merken wel, bvb GoodYear:

1. gansjaarband: < goodyear vector 4 seasons >
Men ziet dat hier de typische winterbandlamellen-vertanding enkel centraal is.
http://www.grewe-reifentechnik.de/cache/vector-4seasons.jpghttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQn_fmq5NupyIF1xq-YqxC-rUERB8hbXYuCZQBMYYiJLI4KWAgTwAuitvergroot

2. Terwijl de vertanding/lamellen bij de winterband over het volledig loopvlak doorloopt:
< goodyear ultragrip 7 + >
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsF860W9vBZNBnhHlwcDkEaCdtTd-E8gs1x4csE8-qGV96K5vIOQhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJjdqjr5XxhfiTnp-BOQeqhKm_vpZNE9uIp7JjnCSZWSjdxVTNKwuitvergroot

3. zomerband: < goodyear eagle F1 >

http://www.reifen-preisfuchs.de/images/goodyear-eagle-f1-ass.jpg

En als er morgen een firma afkomt met lente en herstbanden dan verkopen ze aan jou 4 bandensoorten per jaar, want je vertrouwd op papieren in plaats van op praktijk.

Micele
26 december 2010, 19:02
En als er morgen een firma afkomt met lente en herstbanden dan verkopen ze aan jou 4 bandensoorten per jaar, want je vertrouwd op papieren in plaats van op praktijk.
:roll:

Even jouw kemels opsommen: (best dat je U eens informeert)

Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.

De regenband is een alle seizoenen band.

Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.


ONZIN.
Testen/bewijzen genoeg tientallen jaren, half europa rijdt op de openbare weg met die 3 soorten banden.

Banden met spijkers in zijn verboden.
ONZIN, in Belgie toegelaten.

Toch eens je verkeersreglement opfrissen, of gewoon googlen.


De kleine kemels laat ik vallen. ;-)

Henri1
26 december 2010, 19:53
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Winterbanden hebben naast een betere traktie bij het optrekken ook een betere traktie bij het remmen.

Ik ben voorstander dus, alleen spijtig dat er haast geen meer te krijgen zijn.

chris k
26 december 2010, 19:54
Bandendruk mag je nooit verlagen.

Als de druk te laag is kan de band op de velg verschuiven door de tractie en kan verkrijgen dat het zwaartepunt niet meer in het center zit...gevolg daver bij bepaalde snelheden.

Een ideale band (kwestie van gewichtsverdeling ) is uiterst zeldzaam.....daarom dat ze er die gewichtjes moeten aanbrengen.

En vocht dat tussen band en stalen velg komt ..door het schuren ..verf eraf..roest ....putjes ...gevolg aflopende band(en) door ontsnappende lucht.

Micele
26 december 2010, 21:01
Een ideale band (kwestie van gewichtsverdeling ) is uiterst zeldzaam.....daarom dat ze er die gewichtjes moeten aanbrengen.
Aan de velg.

Band-velg hebben ook nog een ventiel nodig van xx gram... en de velgen (met ventielgat: - x gram) zijn er ook nog. ;-)

http://www.banden.nl/auswuchten.html
Een onbalans van tien gram heeft door de centrifugale kracht tijdens het rijden bij een snelheid van 100 km/h al een uitwerking zoals 2,5 kilogram.

Alboreto
27 december 2010, 08:13
Je zult het snel genoeg ervaren door ermee te rijden, de verschillen zijn enorm, zeker op sneeuw en ijzel.

Gewoon geleidelijk aftasten hoever de gripgrenzen zijn op een besneeuwde grote oppervlakte (verlaten parking of mij eender)

Dat is iets wat ik iedereen zou afraden.

Winterbanden helpen je op een paar punten
- Wanneer ge rijdt zoals op zomerbanden zult ge minder snel in de problemen komen.
- Ge zult op bruggen op steilere stukken kunnen rijden dan met winterbanden.
- Sowieso kortere remweg, vooral in combinatie met ABS.

Wanneer ge met winterbanden sneller gaat rijden dan wat ge op gewone banden gewoon zijt, dan zult ge sneller in de problemen komen dan op winterbanden. Ze zijn immers geen wondermiddeltje.

Op sneeuw zijn ze fantastisch. Op ijs geven ze iets meer grip, maar verwacht niets spectaculairs, daarvoor hebt ge spijkerbanden nodig.

Mijn ervaringen: ze zijn hun geld waard, zolang ge uw rijstijl er niet naar aanpast.

chris k
27 december 2010, 10:09
Aan de velg.

Band-velg hebben ook nog een ventiel nodig van xx gram... en de velgen (met ventielgat: - x gram) zijn er ook nog. ;-)

Van banden en velgen moet je me niet veel zeggen ...heb er een jaartje heel dicht bijgestaan zag er +/- 90 (x5) monteren per uur (ex- Opel Antwerpen onderhoudsploeg )

Het verschil in band en velg kan enorm zijn.

Micele
27 december 2010, 11:35
Op ijs geven ze iets meer grip, maar verwacht niets spectaculairs, daarvoor hebt ge spijkerbanden nodig.

Die spijkerbanden in de handel zijn niet altijd beter als winterbanden, soms zelfs iets slechter op ijzel als ze het tegen de beste winterbanden moet opnemen.

Testen tonen dat voldoende aan. Maar ge moet de testen lezen/ willen geloven hé. >> : http://forum.politics.be/showpost.php?p=5187226&postcount=18

Spijkerbanden worden in USA en Canada regelmatig verkocht, alhoewel veel minder als winterbanden.

Die speciale professionele spijkerbanden van rallyauto´s zijn natuurlijk stukken beter op ijzel of ijs. Maar die hebben veel meer en langere (scherpere) spijkers en vooral over het ganse loopvlak.

Maar deze speciale spijkerbanden zijn niet toegelaten op de openbare weg in Be.

Hier al de wettelijke voorwaarden en verplichtingen die spijkerbanden in de handel toelaat op Belgische wegen:

http://wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

28 SEPTEMBER 1976. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden.
[B.S. 16.10.1976]
Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Artikel 2
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.

Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.

Artikel 3
De spijker mogen slechts gemonteerd worden op banden met radiale structuur. Ze moeten één enkele punt hebben en hun diameter mag aan de basis niet meer dan 7 millimeter bedragen; een tolerantie van 0,5 millimeter wordt toegestaan.

Het aantal spijkers mag niet meer bedragen dan 110 voor de banden met een diameter van minder dan 13 duim en 130 voor die met een diameter van 13 duim of meer.

Artikel 4
Wanneer op een voertuig spijkerbanden gemonteerd worden, moeten al de wielen ervan voorzien worden. Voor de voertuigen voor traag vervoer volstaat het evenwel dat de banden gemonteerd op dezelfde as, van dezelfde aard zijn, hetzij met hetzij zonder spijkers.

In het geval van tweelingbanden volstaat het dat één van de twee banden voorzien is van spijkers; de spijkerbanden dienen in dat geval gemonteerd te worden symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig.

Aan hetzelfde voertuig mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 20 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het grootste aantal spijkers heeft.

Artikel 5
Een aanhangwagen, gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig, moet er eveneens mee uitgerust worden, behalve wanneer het een aanhangwagen betreft, die gekoppeld is aan een voertuig voor traag vervoer, of een aanhangwagen waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 500 kg.

Aan een sleep die uitgerust is met spijkerbanden, mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 30 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het hoogste aantal spijkers heeft.

Artikel 6
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Artikel 7
Een snelheidsplaat die " 60 km " vermeldt, moet aangebracht worden op een zichtbare plaats, aan de achterzijde van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen en van de aanhangwagens zonder spijkerbanden gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig.

Deze snelheidsplaat moet het verkeersbord C 43 afbeelden. De schijf moet een middellijn hebben van 0,21 m; de rode boord moet 0,03 m breed zijn; de cijfers zijn 0,07 m hoog, 0,045 m breed en de trekken ervan 0,01 m dik. De rode rand van de schijf moet van reflecterende produkten voorzien zijn.

De snelheidsplaat moet weggenomen worden wanneer het voertuig wordt gebruikt zonder spijkerbanden.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen voor traag vervoer en evenmin voor de aanhangwagens die aan deze voertuigen gekoppeld zijn.

Artikel 8
De spijkerbanden die aangeschaft werden voor 1 mei 1976 en die niet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 3 mogen gebruikt worden tot 31 maart 1981.

Artikel 9
Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt

PeterCC
27 december 2010, 12:52
Op mijn wagen liggen Michelin Energy Saver, de standaard banden voor mijn wagen. Hoe goed die voor de rest ook kunnen zijn, op sneeuw en ijs vind ik ze een ramp. Ik vind dat ik opvallend weinig grip heb, minder dan wat ik van mijn vorige wagens met andere banden gewend was.
Het is enkel zaak het gedrag aan te passen natuurlijk en het is niet dat ik de voorbije winterse periode al in moeilijkheden ben geraakt, maar ik voel mij soms echt niet op mijn gemak en dan specifiek op ijzel waar ik voel dat de wagen zowel voor als achteraan op de minste oneffenheden van koers begint af te wijken.
Ik heb deze wagen nog een maand of 8 en dus zal ik er geen winterbanden meer voor kopen, maar voor de volgende neem ik er vanaf het begin een set winterbanden bij, zeker weten.

Blue Sky
27 december 2010, 12:53
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.

Bobke
27 december 2010, 17:08
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.
2.
Winterbanden zijn dus noodzakelijk voor mensen die beroepshalve op de weg moeten zijn en zich niet kunnen veroorloven te wachten tot de wegen terug berijdbaar zijn.

Rr00ttt
27 december 2010, 20:33
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?


In mijn geval is het verschil enorm.

Ik rij met een BMW (achterwielaandrijving dus) en verleden jaar had ik enkel zomerbanden. Dat betekende dus dat de minste helling een haast onoverkomelijk probleem was en dat je bij elke acceleratie uiterst, uiterst voorzichtig moest zijn.

Dit jaar heb ik wel winterbanden en heb ik eigenlijk nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad... Het is echt een verschil van hemel en aarde in mijn geval.

AsGardSGO
29 december 2010, 10:15
Volgens mij heeft die technologie iets 'viraals'

stel dat 50% met winterbanden rijdt, en derest niet.

Ik geef 3 voorbeeldjes:

met uw zomerbanden in een bocht rij je rustig achter een met winterbanden >> jij begint te schuiven en hangt aan de railing, uw voorganger zit te lachen in zijn spiegel.

==> waar
met uw zomerbanden in een file: uw voorganger gaat hard op de remmen >> jij sukkelke met uw zomerbanden schuift hopeloos in zijn gat...
==> zeker waar als je geen extra afstand hebt bewaard

met uw zomerbanden bergaf de spiegelgladde kruidtuintunnel: jij schaatst naar beneden, en die met de winterbanden rijdt naar beneden.
==> Oh ja maar wederom zelfs met winterbanden niet te snel willen rijden anders ook geen moer verschil.

AsGardSGO
29 december 2010, 10:19
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.

zo is dat, meer duidelijk kan je niet zijn.

Winterbanden zijn een must en geen onnodige kost, zeker als je inderdaad beroepsmatig op de weg moet. verder steek je 4 seizoensbanden als je niet echt op de baan moet en maar eens af en toe wegrijd naar famillie ofzo.

Bobke
29 december 2010, 10:24
In mijn geval is het verschil enorm.

Ik rij met een BMW (achterwielaandrijving dus) en verleden jaar had ik enkel zomerbanden. Dat betekende dus dat de minste helling een haast onoverkomelijk probleem was en dat je bij elke acceleratie uiterst, uiterst voorzichtig moest zijn.

Dit jaar heb ik wel winterbanden en heb ik eigenlijk nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad... Het is echt een verschil van hemel en aarde in mijn geval.
Dat maakt inderdaad veel verschil.
Ik rij altijd met voorwielaandrijving.
Mijn zoon kocht dit jaar ook BMW en heeft ook winterbanden moeten leggen.

Bobke
29 december 2010, 10:36
zo is dat, meer duidelijk kan je niet zijn.

Winterbanden zijn een must en geen onnodige kost, zeker als je inderdaad beroepsmatig op de weg moet. verder steek je 4 seizoensbanden als je niet echt op de baan moet en maar eens af en toe wegrijd naar famillie ofzo.
Ik ga ervan uit dat een autoconstructeur het best weet welke banden het best geschikt zijn voor zijn wagen. Hij heeft daarvoor een team specialisten en testpiloten ter zijner beschikking.
Geen mens gaat die banden weggooien om andere te leggen.
Ook wanneer ik nieuwe banden moet leggen vertrouw ik op mijn verdeler.
Testrapporten lezen laat ik over aan de freaks.

Alfred
29 december 2010, 13:03
Ik snap niet waarom je er kilometers zou opplakken vooraleer je winterbanden zou aanschaffen. 't is niet omdat je minder vaak op de baan zit, dat je dan ook minder kans hebt op ongevallen. Ergens wel, maar de frequentie is maar één van de factoren die daar in meespeelt.

Als je je velgen bestelt in de zomer, ben je klaar voor een kleine 500 euro, inclusief velgen met de band op aan huis geleverd of in een bandencentrale in je buurt. Die vlieger gaat op voor de standaardmaten als 14-15-16". Grotere velgen/banden kosten natuurlijk wat meer. Uiteraard kosten de banden nu wat meer in de winter, daar profiteren ze van.

Goed, 500 euro kost voor de banden en afgerond 50 euro om ze te laten wisselen inclusief stockage bij je bandenboer als je ze zelf niet kwijt kan. Totaal dus 100 euro per jaar om de banden te wisselen, want dat gebeurt 2 keer per jaar.

Welke meerkost heb je dan?
- 100 euro per jaar om ze 2x te laten wisselen en stockage
- de metalen velgen, maar die krijg je vrij goedkoop bij je banden als je dat wil, eenmalig dus

Welk voordeel heb je dan?
- zomerbanden die niet slijten terwijl je op je winterbanden rijdt. In plaats van bvb 2 jaar met zomerbanden te doen, doe je er nu 4 jaar mee. Tenzij je zomerbanden van een of ander exotisch merk zijn kom die prijs ongeveer hetzelfde uit met die van winterbanden
- de veiligheid verhoogt bij dezelfde rijstijl voor jezelf en voor anderen -> niet denken dat het wondermiddelen zijn, maar het helpt wel degelijk en alle beetjes helpen

Dat je dat op een aftandse occasie wagen niet wil doen, kan ik inkomen. Maar degenen met een nieuwe wagen �* 20.000 euro of meer die dan gierig gaan doen over 500 euro, zijn gewoon dom. Het kleinste tikje ook, kost je al bijna meer. Misschien handig als die mensen eens informeren bij hun garage wat een gebarsten bumper kost, of gewoon herspuiten van een onderdeel.

Hier verder over discussiëren heeft hier weinig zin, getuige de aanhoudende reacties van de non-believers ;)

En nee, ik werk niet in een bandencentrale en heb er ook geen aandelen. Ik apprecieer het gewoon niet als er een boer op zomerbanden tegen mijn auto glijdt terwijl ik wél de moeite neem om me veilig op de baan te begeven.

driewerf
29 december 2010, 13:12
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Dat ge meer banden verslijt.
Ik dacht dat ge ook meer verbruikt. Klopt dat of is dat een kwakkel?

Alboreto
30 december 2010, 17:11
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.

exact

Alboreto
30 december 2010, 17:16
Die spijkerbanden in de handel zijn niet altijd beter als winterbanden, soms zelfs iets slechter op ijzel als ze het tegen de beste winterbanden moet opnemen.

Ja, slechte spijkerbanden zullen misschien minder goed presteren dan de beste winterbanden, maar daar gaat het niet over.

Het groter aantal ongevallen bij mensen met winterbanden toont aan dat het geen zaligmakend hulpmiddel is.

De gemiddelde voorzichtige automobilist met zomerbanden rijdt beter dan de grenzen aftastende met wintersloffen.

Micele
30 december 2010, 18:40
Het groter aantal ongevallen bij mensen met winterbanden toont aan dat het geen zaligmakend hulpmiddel is.

De gemiddelde voorzichtige automobilist met zomerbanden rijdt beter dan de grenzen aftastende met wintersloffen.
:roll:

De schoofzak
31 december 2010, 11:25
In mijn geval is het verschil enorm.

Ik rij met een BMW (achterwielaandrijving dus) en verleden jaar had ik enkel zomerbanden. Dat betekende dus dat de minste helling een haast onoverkomelijk probleem was en dat je bij elke acceleratie uiterst, uiterst voorzichtig moest zijn.

Dit jaar heb ik wel winterbanden en heb ik eigenlijk nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad... Het is echt een verschil van hemel en aarde in mijn geval.

Eindelijk iemand die uit eigen ervaring spreekt, in plaats van te herhalen wat hij in de autoboekskes leest.

Henri1
31 december 2010, 11:36
Eindelijk iemand die uit eigen ervaring spreekt, in plaats van te herhalen wat hij in de autoboekskes leest.

Dat winterbanden veel beter zijn dan zomerschoeisel is de evidentie zelf.

Om dat te weten hoef je echt geen univ gedaan te hebben hoor.

Micele
31 december 2010, 12:36
Ik rij al sinds 1973 op "winterbanden", en dit meerdere soorten aandrijvingen.

qua "tweewielaandrijving" is het niet alleen voor- of achterwielaandrijving die een rol speelt maar ook de (dynamische) gewichtsverdeling (helling) en het gewicht op de aangedreven wielen tov het totaalgewicht wat men moet verplaatsen/versnellen;
natuurlijk heeft voorwielaandrijving hét voordeel - bij tractie-draaiend - dat met de aandrijvingswielen gestuurd wordt, terwijl achterwielaandrijving -rechtdoor - moet duwen.

Maar bij tractie-rechtdoor speelt dat totaal geen rol.

En als je op een helling omhoog moet vertrekken gaat het dynamisch gewicht zich naar achter verlagen. Dan kan een achterwieltractie met genoeg (dynamisch) gewicht op zijn achterwielen in voordeel zijn tov een voorwielaandrijver.

http://www.abendblatt.de/multimedia/archive/00477/VW_Kaefer_3_HA_Verm_477065b.jpg

Bij bergraces zal men meestal geen pure voortracties aan de start zien...
http://de.wikipedia.org/wiki/Bergrennen

De schoofzak
31 december 2010, 13:05
Dat winterbanden veel beter zijn dan zomerschoeisel is de evidentie zelf.

Om dat te weten hoef je echt geen univ gedaan te hebben hoor.
Herlees de openingspost eens.
(en daarna verwacht ik je verontschuldigingen)

Micele
31 december 2010, 13:26
Als je ook maar iets van wagens zou kennen, zou je weten dat je bandendruk niet afhankelijk is van je band, maar van je voertuig en van de ladingen die je vervoert.
Tiens blijkbaar heb je serieus moeite begrijpend te lezen.

Natuurlijk is het OOK afhankelijk van de -aard- band !

Wat in de handleiding staat van het voertuig , ook op een sticker ergens aan het voertuig - bandendruk V/A naargelang lading ! - :-)

Je citeerde mij toch ? waarom lees je dan niet wat er staat ?

Elke band heeft zijn eigen specifieke bandendruk, de constructeur zal dat het beste weten. Men moet regelmatig de bandendruk controleren, best bij koude band zoals de handleiding, per 10 °C meer 0,1 kg bijgeven is de vuistregel.

hand·lei·ding de; v -en 1 gebruiksaanwijzing





Je bandendruk nakijken doe je trouwens niet steeds bij koude banden, maar meestal met warme banden, zeker als je met zwaar geladen voertuigen rijd.:roll:

best bij koude band zoals de handleiding

Je hebt toch geen vertaling nodig ? ;-)

Micele
3 januari 2011, 23:16
Het groter aantal ongevallen bij mensen met winterbanden toont aan dat het geen zaligmakend hulpmiddel is.

De gemiddelde voorzichtige automobilist met zomerbanden rijdt beter dan de grenzen aftastende met wintersloffen.

Om jouw onzin nog eens te verduidelijken:

(op :roll: van mij wilde je blijkbaar niet reageren... )

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/30/minder-autoschade-op-winterbanden

Minder autoschade op winterbanden

Er wilde nog weleens een discussie ontstaan over het nut van winterbanden. Maar met de omstandigheden van vorige winter en de sneeuwtroep die we de afgelopen weken over ons heen gekregen hebben, denk ik dat iedere automobilist het liefst op winterbanden zou rijden.

In maart van dit jaar schreven we over een vreemd en nog altijd niet eenduidig verklaard verschijnsel waarbij auto’s op winterbanden veel vaker ruitschade hebben.
Maar uit dat onderzoek van ING Carlease bleek toen ook dat leaserijders op winterbanden gemiddeld bijna twee procent minder vaak carrosserieschade rijden, dan berijders zonder winterbanden.

Vergelijkingssite Independer heeft onlangs ook een onderzoekje gedaan en daaruit blijkt dat auto’s op winterbanden aanmerkelijk minder schades melden.

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/winterbanden_schade_vergelijking.jpg

De verschillen zijn best groot en toch schijnt twee derde van de Nederlanders nooit op winterbanden te rijden. Ben jij ook zo iemand die geen winterbanden heeft omdat je ze te duur vindt of omdat je het omwisselen teveel rompslomp vindt? Ben jij dan ook zo iemand die tegelijkertijd van binnen toch een beetje jaloers is op automobilisten die wel op winterbanden rijden ?

- - - - - - - - - - - - -

Waaraan herkent men zomerbandauto´s : ?
http://www.youtube.com/watch?v=TiORWMH0_hY

Soms, bij elke flauwe gladde helling stappen er mensen uit om bij groen te duwen... :lol:
.. veilig is anders... [80 euro en 1 strafpunt in Duitsland, zij weten wel waarom ]

"Jouhoe ... ikke voortractie... ikke betweter hoef dat niet ..." :roll:

:x maar de correcte winterbandrijders die nog maar eens onnodig erachter in de file staan die lachen dan niet meer... en nog veel minder als ze aangereden worden door zulke betweters...

Eigenzinnig
4 januari 2011, 00:07
Het gaat dooien..dan is dat geziek over winter/zomerbanden gelukkig weer gedaan

Micele
4 januari 2011, 00:25
Het gaat dooien..dan is dat geziek over winter/zomerbanden gelukkig weer gedaan

Hebben we al lente ? ;-)

En de autoverzekeringen worden wslk duurder, tja wat wilt ge met al die meer-schadegevallen de laatste winters door betweters...
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/winterbanden_schade_vergelijking.jpg

Bobke
4 januari 2011, 17:44
Hebben we al lente ? ;-)

En de autoverzekeringen worden wslk duurder, tja wat wilt ge met al die meer-schadegevallen de laatste winters door betweters...
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/winterbanden_schade_vergelijking.jpg
Zijn de wegen in een betere staat voor rijders op winterbanden ?
Stom van de verzekeringen om winterbanden niet te verplichten.

Micele
4 januari 2011, 18:23
Zijn de wegen in een betere staat voor rijders op winterbanden ?

Als ze dezelfde wegen nemen niet. (de wegen an sich toch niet)

Maar het kan wel omgekeerd, want zomerbandrijders doen vaak omwegen heb ik gemerkt, ttz ze blijven op de (hoofd)wegen die vrij van ijs en sneeuw zijn.

Vandaag nog naar de (klein)stad gereden, en vanuit de geparkeerde auto een tiental minuten de zomerbandrijders in ´t oog gehouden.
Vele blijven soms langere tijd sukkelen om een zuiver geruimde (ijsvrije) parkeerplaats te vinden die dan nog eerst vrij moet komen.

*Parkeerplaatsen (en directe omgeving) zijn namelijk ijzig glad gereden en enkel met winterbanden nog -voorzichtig/gemakkelijk- te nemen zonder gevaar de ernaast geparkeerde auto te beschadigen, en de eigen auto natuurlijk ook.
(bij die casco-gevalletjes zullen er wel bij zijn door parkeermaneuvers)

(grofweg schat ik dat bij ons ca 1 op 4 parkeerplaatsen* en zeer glad bij lag )

Met mijn winterbanden neem ik nog altijd de kortste wegen ook al liggen die wegen er soms gevaarlijk glad bij (maar waar ik mijn snelheid navenant aanpas), en eens in de stad zijn er parkeerplaatsen genoeg voor mij. 8-)

Stom van de verzekeringen om winterbanden niet te verplichten.
Echt "verplichten" gaat moeilijk denk ik.
Wel een vorm van zachte dwang (wat je wslk bedoelt), een kleine korting zou niet slecht zijn. Naja, een navenant hogere bonus-malus bij xx-klanten is natuurlijk geen verlies voor de verzekering. ;-)

Bobke
4 januari 2011, 18:34
Echt "verplichten" gaat moeilijk denk ik.
Wel een vorm van zachte dwang (wat je wslk bedoelt), een kleine korting zou niet slecht zijn.
Die korting is er in de vorm van de bonus malus.
Is er geen mogelijkheid om de schade terug te vorderen indien het ongeval aan de banden kunnen gelinkt worden ?

Micele
4 januari 2011, 18:39
Die korting is er in de vorm van de bonus malus.

Is er geen mogelijkheid om de schade terug te vorderen indien het ongeval aan de banden kunnen gelinkt worden ?

Ow, ge waart rap die - wel hogere bonus malus - viel me net te binnen (had ik net aangevuld)

Wat ge zegt wordt alleszins reeds in die landen gedaan waar de winterbanden wettelijk "verplicht" zijn. Daar hebben de verzekeringen een wettelijke basis.

From_Vlaanderen
4 januari 2011, 21:27
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Zo'n band is dunner, waardoor er meer gewicht per vierkante centimeter komt. Ook is het rubber anders zodat het toch iets of wat soepel blijft bij koudere temperaturen.

Het beste zijn kettingen, of beter nog. Nagelbanden, als er geen sneeuw of ijs ligt dan schuift het altijd8-).

Bobke
4 januari 2011, 21:32
Ow, ge waart rap die - wel hogere bonus malus - viel me net te binnen (had ik net aangevuld)

Wat ge zegt wordt alleszins reeds in die landen gedaan waar de winterbanden wettelijk "verplicht" zijn. Daar hebben de verzekeringen een wettelijke basis.
Verplichten is zoals ge weet niet mijn dada, althans zeker niet onder de taalgrens. Winters zoals de laatste twee blijven een uitzondering, en voor die uitzonderingen bestaan altenatieven.

Yves38
4 januari 2011, 21:37
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Die slijten sneller in de zomer

Bobke
4 januari 2011, 21:45
Zo'n band is dunner, waardoor er meer gewicht per vierkante centimeter komt. Ook is het rubber anders zodat het toch iets of wat soepel blijft bij koudere temperaturen.

Het beste zijn kettingen, of beter nog. Nagelbanden, als er geen sneeuw of ijs ligt dan schuift het altijd8-).
Of autosokken.
Ik heb ze altijd bij voor noodgevallen maar ze zijn nog niet uit de verpakking geweest.

Micele
4 januari 2011, 22:20
Verplichten is zoals ge weet niet mijn dada, althans zeker niet onder de taalgrens. Winters zoals de laatste twee blijven een uitzondering, en voor die uitzonderingen bestaan altenatieven.

Echte alternatieven ? Die zijn ?

En waarom heeft Be net de langste snelwegfiles als het wat sneeuwt ?

(weet ge die belangrijkste wegen die altijd zoveel mogelijk sneeuwvrij gemaakt worden en waar het meest gestrooid wordt... ;-) )

Alle recordfiles tov 2008 en 2009 zijn verpulverd in 2010, en 9 van de 10 recordfiles was eigenlijk door sneeuw... ochtend of avond... hoekandanu, en dat op de snelweg hé ;-)

Als het sneeuwt (of gaat sneeuwen) gaan er toch meer mensen die "alternatieven" gebruiken, wat minder verkeer op snelwegen... en met winterbanden is zo´n vlakke rechte autosnelweg met wat sneeuw toch helemaal geen probleem... alle rijvakken kunnen dan benut worden, geen capaciteitsverlies, nog vlotte snelheden met wat meer tussenafstand is dan toch geen probleem ?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/110104_filecijfers_2010

De automobilistenvereniging Touring Mobilis heeft in 2010 49 uur met meer dan 300 kilometer file op de snelwegen gemeten. In 2009 was dat nog maar 24 uur. In 2008 haalden we niet eens 8 uur. Touring Mobilis spreekt van een file op een snelweg als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur.

Gedurende een dikke 17 uur was de filelengte zelfs hoger dan 400 kilometer. In 2009 was dat 4 uur. In 2008 kwam een meting van meer dan 400 kilometer maar 1 keer voor en dat gedurende 1 uur en 25 minuten.

Touring Mobilis maakte ook een lijst van de 10 dagen in de voorbije 3 jaar waarop de zogenoemde filelengte het grootst was (zie tabel). Daaruit blijkt dat de 5 dagen met de langste files uit de voorbije 3 jaar, alle in 2010 vielen. Slechts 2 van de 10 dagen vielen niet in 2010. De ergste verkeersellende viel op 10 februari 2010 te noteren: toen waren de files op de Belgische wegen in totaal 948 kilometer lang.

...
Oorzaken: winter, meer auto's, minder capaciteit

Uit die rangschikking blijkt ook dat op 9 van die 10 dagen sneeuw de oorzaak van alle ellende was. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog de winterellende in februari. Maar ook vorige maand veroorzaakte de sneeuw, ondanks de lessen die uit de vorige winter waren getrokken, nog veel fileleed. De enige dag waarop de lange files niet het gevolg van sneeuw waren, viel op 19 oktober 2010. Er stond toen 465 kilometer file, als gevolg van een treinstaking.

VRT Ondanks de vele sneeuwfiles zijn er volgens Danny Smagghe van Touring Mobilis nog andere belangrijke oorzaken van het fileleed van de voorbije jaren. Smagghe haalt ook het gestegen aantal voertuigen op de baan aan. "We hebben vorig jaar weer een recordjaar gehad in de verkoop van wagens", weet Smagghe.

Volgens Smagghe ligt ook een verminderde wegcapaciteit aan de basis van vele files. "De meeste steden en binnensteden worden autoluw, waardoor we langer aanschuiven vanop de ringwegen rond die steden. We zien de druk op de hoofdwegen toenemen omdat de mensen aangeraden worden of gesensibiliseerd worden om zo weinig mogelijk het onderliggende wegennet te gebruiken. Dat speelt natuurlijk een rol in de lengte van de files."

datum filelengte (km) dag van de week tijd van de dag oorzaak

1. 10 februari 2010 948 woensdag ochtend sneeuw
2. 20 december 2010 697 maandag ochtend sneeuw
3. 2 december 2010 647 donderdag ochtend sneeuw
4. 19 december 2010 546 zondag avond sneeuw
5. 1 december 2010 523 woensdag avond sneeuw
6. 17 december 2009 513 donderdag avond sneeuw
7. 24 december 2010 508 vrijdag ochtend sneeuw
8. 19 oktober 2010 465 dinsdag ochtend treinstaking
9. 23 december 2010 457 donderdag avond sneeuw
10. 23 november 2008 412 zondag avond sneeuw
(cijfers Touring Mobilis)

http://www.vacature.com/blog/de-top-10-van-belgische-steden-met-de-meeste-files
De top 10 van Belgische steden met de meeste files

Brussel is nog steeds de horrorstad van de files, zo blijkt uit een studie van TomTom naar de meest filegevoelige steden in België. Ziehier de top 10.

Positie Stad % van het wegennetwerk met vertraging
1. Brussel meer dan 40 %
2. Leuven 31 %
3. Aalst 26 %
4. Mechelen 25 %
5. Antwerpen 20 %
6. Luik 18 %
7. Charleroi 17 %
8. Roeselare 16 %
9. La Louvière 16 %
10. Brugge 16 %

From_Vlaanderen
4 januari 2011, 22:30
Zo'n band is dunner, waardoor er meer gewicht per vierkante centimeter komt. Ook is het rubber anders zodat het toch iets of wat soepel blijft bij koudere temperaturen.

Het beste zijn kettingen, of beter nog. Nagelbanden, als er geen sneeuw of ijs ligt dan schuift het altijd8-).

Ik heb altijd kettingen bij.
Je rijdt jezelf vast en als je dan hulp vraagt, dan krijg je een schup;-).
Ook heb ik er van voor een wings die me wel uit de meeste situaties kan trekken, of omgekeerd.

Bobke
4 januari 2011, 22:36
Echte alternatieven ? Die zijn ?
Sneeuwkettingen, thuisblijven.

En waarom heeft Be net de langste files als het wat sneeuwt ?
Omdat er ook de langste files zijn als het niet sneeuwt ?

Micele
4 januari 2011, 22:40
Ik heb altijd kettingen bij.
Je rijdt jezelf vast en als je dan hulp vraagt, dan krijg je een schup;-).
Ook heb ik er van voor een wings die me wel uit de meeste situaties kan trekken, of omgekeerd.

Kettingen is natuurlijk nodig voor steilere hellingen (* Alpenpassen bvb waar het meestal dan verplicht is * ), maar sneeuwkettingen legt men natuurlijk altijd over winterbanden. ;-)

Hier een test van 2008 van degelijke sneeuwkettingen en de raad van ADAC;-)
http://www.autosieger.de/article16252.html
...
Die Ketten-Montage sollte unbedingt entspannt vor Reiseantritt geübt werden, denn im Ernstfall müssen die Schneeketten schnell aufgezogen werden können. Wenn das Fahrzeug erst unter widrigen Bedingungen feststeckt, sind die Ketten kaum noch über die Räder zu bekommen.

Ketten sollten nur auf Winterreifen aufgezogen werden. Natürlich ersetzen Schneeketten auf keinen Fall die Winterreifen.
Kettingen zouden enkel over winterbanden getrokken mogen worden. Natuurlijk vervangen sneeuwkettingen op geen enkele manier winterbanden.

* http://home.1und1.de/themen/reise/reisetipps/327043s/ein-viertel-der-alpenpaesse-dicht/ *

Da es bei wechselndem Wetter kurzfristig zu weiteren Sperrungen kommen kann, rät der ACE Autofahrern, sich via Internet über die aktuelle Verkehrslage auf den Alpenpässen zu informieren. Schneeketten sollten auf einer Tour durch die Alpen immer im Gepäck sein. Schneekettenpflicht besteht in Österreich unter anderem auf dem Arlbergpass und auf der Gerlosbundesstraße.
http://img-eue.ui-portal.de/images/634/11762634,pd=2,h=300,w=620.jpg

Micele
4 januari 2011, 22:48
Sneeuwkettingen, thuisblijven.
:lol: (zie ook vorige post)

Omdat er ook de langste files zijn als het niet sneeuwt ?
Duidelijk helemaal niet.
Of heb je een bron ? :-)

Ik geef je alvast de eerste 10 recordfiles:

datum filelengte (km) dag van de week tijd van de dag oorzaak

1. 10 februari 2010 948 woensdag ochtend sneeuw
2. 20 december 2010 697 maandag ochtend sneeuw
3. 2 december 2010 647 donderdag ochtend sneeuw
4. 19 december 2010 546 zondag avond sneeuw
5. 1 december 2010 523 woensdag avond sneeuw
6. 17 december 2009 513 donderdag avond sneeuw
7. 24 december 2010 508 vrijdag ochtend sneeuw
8. 19 oktober 2010 465 dinsdag ochtend treinstaking
9. 23 december 2010 457 donderdag avond sneeuw
10. 23 november 2008 412 zondag avond sneeuw

(cijfers Touring Mobilis)

Bel mss eens naar Touring Mobilis... ;-)

Bobke
4 januari 2011, 23:38
:lol: (zie ook vorige post)


Duidelijk helemaal niet.
Of heb je een bron ? :-)

Ik geef je alvast de eerste 10 recordfiles:

datum filelengte (km) dag van de week tijd van de dag oorzaak

1. 10 februari 2010 948 woensdag ochtend sneeuw
2. 20 december 2010 697 maandag ochtend sneeuw
3. 2 december 2010 647 donderdag ochtend sneeuw
4. 19 december 2010 546 zondag avond sneeuw
5. 1 december 2010 523 woensdag avond sneeuw
6. 17 december 2009 513 donderdag avond sneeuw
7. 24 december 2010 508 vrijdag ochtend sneeuw
8. 19 oktober 2010 465 dinsdag ochtend treinstaking
9. 23 december 2010 457 donderdag avond sneeuw
10. 23 november 2008 412 zondag avond sneeuw

(cijfers Touring Mobilis)

Bel mss eens naar Touring Mobilis... ;-)
:oops: Dacht dat je het vergeleek met andere landen door uw gebruik van "be."
Begrijp dan trouwens de vraag niet goed.
Ik neem aan dat de files ook langer zullen zijn bij andere extreme weersomstandigheden, regen, mist...
Ik ontken helemaal het nut ervan niet, wel stel ik het verplichten in vraag.

Bobke
4 januari 2011, 23:48
Kettingen zouden enkel over winterbanden getrokken mogen worden. Natuurlijk vervangen sneeuwkettingen op geen enkele manier winterbanden.

Ik zie echt niet in waarom ik bij temp. van +10 met winterbanden zou rondtrijden.

Micele
5 januari 2011, 00:22
:oops: Dacht dat je het vergeleek met andere landen door uw gebruik van "be."
Is toch maar een .be-link van de recordfiles in Belgie van de laatste 3 jaren (eerder heeft Touring Mobilis niet onderzocht)

9 van de 10 RECORDfiles de laatste 3 jaren ´08 ´09 ´10 zijn door oorzaak SNEEUW; eentje (8e plaats) door treinstaking.

Begrijp dan trouwens de vraag niet goed.
Welke vraag moet men bij de zin hierboven nog stellen ?

Ik neem aan dat de files ook langer zullen zijn bij andere extreme weersomstandigheden, regen, mist...
Iets langer als gemiddeld structureel bedoel je ? En dan ?
Het gaat om recordfiles hé, allemaal door sneeuw.

Zou wel eens kunnen dat door weersomstandigheden (regen, mist) er wat onaangepaster gereden wordt, vooral als er dan een ongeval gebeurd kan er een (langere dan structureel) file ontstaan afhankelijk van de aard vh ongeval, zelfs een kortere ook aan de andere kant (kijkfile). Veiligheid is nu eenmaal het belangrijkste niet ?

En aangetoond is dat ook al dat winterbanden veiliger zijn in de winter.
Dus ook (logisch gezien) minder ongevallen en daardoor minder file door een ongeval op de snelweg.


Ik ontken helemaal het nut ervan niet, wel stel ik het verplichten in vraag.

Waarom, andere (zelfs "warmere") landen kunnen het toch ook verplichten, waarom Belgie dan niet ?

Ah, wacht die senoiren-uitzonderingskes die amper 2000 km/jaar rijden en nooit op snel- en autowegen rijden, tja dan leggen we toch de verplichting enkel voor de snelweg op. Belgisch compromis. (daar is Be goed in :lol:)

Ge denk toch niet dat de modale Belg ze vrijwillig gaat opleggen.

De gordeldracht is overigens ook al 35 jaar verplicht, maar is járenlang niet serieus beboet worden ttz helemaal niet gehandhaaft. Awel, daardoor hebben we de slechtste gordeldracht in Europa. En zijn we qua verkeersdoden naar ex-Oostblokniveau gedaald. Goe bezig.... :-(

Micele
5 januari 2011, 00:25
Ik zie echt niet in waarom ik bij temp. van +10 met winterbanden zou rondtrijden.
Waar heb gij het nu weer over ?

Winterbanden zijn voor de winter.

Je kent het winterklimaat van Be toch met 5 maanden onder de 6° C gemiddeld.

Zelfs de gemiddelde jaartemperatuur van Be ( ~ warmste = Ukkel = 9,7 ° C ) is minder als + 10 °C.
Straf hé. :lol:

http://www.meteo.be/meteo/download/nl/139015/climatogram/scaletomax-516-0/nl06447.png

Bobke
5 januari 2011, 00:32
[INDENT] Welke vraag moet men bij de zin hierboven nog stellen ?
(
Waarom de files het langst zijn bij sneeuw.
Zelfs met winterbanden zullen ze bij sneeuw het langst zijn.
Vraag kan alleen zijn hoeveel korter

Micele
5 januari 2011, 00:37
Waarom de files het langst zijn bij sneeuw.
Zelfs met winterbanden zullen ze bij sneeuw het langst zijn.
Vraag kan alleen zijn hoeveel korter

vééél korter, ik schat hoogstens de helft ;-)

Weet ge toen die recordfile van 950 km in Be was, reed mijn vrouw naar Duitsland ca 260 km dwars door het Roergebied waar nog wat meer sneeuw lag als in Vlaanderen, awel op 3 uur was ze terplaatse. Welke file aldaar ?


Gij discuteert wel raar, ge spreekt uw eigen regelamtig tegen en ge springt van de hak op de tak zowat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Verplichten is zoals ge weet niet mijn dada, althans zeker niet onder de taalgrens. Winters zoals de laatste twee blijven een uitzondering, en voor die uitzonderingen bestaan altenatieven.

Echte alternatieven ? Die zijn ?

Sneeuwkettingen, thuisblijven.

Omdat er ook de langste files zijn als het niet sneeuwt ?

En waarom heeft Be net de langste snelwegfiles als het wat sneeuwt ?

(weet ge die belangrijkste wegen die altijd zoveel mogelijk sneeuwvrij gemaakt worden en waar het meest gestrooid wordt... )

Alle recordfiles tov 2008 en 2009 zijn verpulverd in 2010, en 9 van de 10 recordfiles was eigenlijk door sneeuw... ochtend of avond... hoekandanu, en dat op de snelweg hé

Als het sneeuwt (of gaat sneeuwen) gaan er toch meer mensen die (JOUW*) "alternatieven" gebruiken, wat minder verkeer op snelwegen... en met winterbanden is zo´n vlakke rechte autosnelweg met wat sneeuw toch helemaal geen probleem... alle rijvakken kunnen dan benut worden, geen capaciteitsverlies, nog vlotte snelheden met wat meer tussenafstand is dan toch geen probleem ?

* ingevoegd.

Lees jij mijn posts wel ?

Bobke
5 januari 2011, 00:44
Waar heb gij het nu weer over ?

Winterbanden zijn voor de winter.

Je kent het winterklimaat van Be toch met 5 maanden onder de 6° C gemiddeld.

En zelfs ik weet dat er mensen zijn die verder dan hun kerktoren rijden.
Hier is het momenteel 22 graden in de zon.
Als ik naar huis wil rijden ga ik die banden niet weggooien om winterbanden te leggen. Evenmin voor een trip door de bergen.
En de gemiddelden zeggen ook niet alles.
Niet iedereen rijdt 's nachts rond.

Bobke
5 januari 2011, 00:56
vééél korter, ik schat hoogstens de helft ;-)

Weet ge toen die recordfile van 950 km in Be was, reed mijn vrouw naar Duitsland ca 260 km dwars door het Roergebied waar nog wat meer sneeuw lag als in Vlaanderen, awel op 3 uur was ze terplaatse. Welke file aldaar ?
Welke file anders ?
Al onze vorige discusie vergeten toen in Duitsland de vrachtwagens van de weg gehaald waren ?

Gij discuteert wel raar, ge spreekt uw eigen regelamtig tegen en ge springt van de hak op de tak zowat:
Zie hierboven.

Echte alternatieven ? Die zijn ?
Stond er heel duidelijk.
Niet rijden en wachten tot het beter is.
Het is voor u blijkbaar moeilijk te begrijpen, maar niet iedereen leeft in zijn auto.
Lees jij mijn posts wel ?
Kan ik aan u ook vragen.

Micele
5 januari 2011, 00:59
En zelfs ik weet dat er mensen zijn die verder dan hun kerktoren rijden.
Hier is het momenteel 22 graden in de zon.
Ik heb het over winterbanden in de winter in Be.
Als ik naar huis wil rijden ga ik die banden niet weggooien om winterbanden te leggen. Evenmin voor een trip door de bergen.
Zomerbanden weggooien ? doe eens normaal ja ?

En de gemiddelden zeggen ook niet alles.
Neen, die zeggen enkel het gemiddelde, nog niet eens de lagere temperaturen . :lol:

Niet iedereen rijdt 's nachts rond.
Zelfs luchttemperatuur is je vreemd.

De laagste temperaturen zijn in principe net voor zonsopgang, hoe laat is het dan in de winter ? Dan zijn de meeste mensen al onderweg (ja `s nachts) naar hun werk en vormen ze recordfiles... op zomerbanden.

Micele
5 januari 2011, 01:05
Welke file anders ?
Al onze vorige discusie vergeten toen in Duitsland de vrachtwagens van de weg gehaald waren ?

Zie hierboven.

Stond er heel duidelijk.
Niet rijden en wachten tot het beter is.
Het is voor u blijkbaar moeilijk te begrijpen, maar niet iedereen leeft in zijn auto.
Kan ik aan u ook vragen.
Ik merk dat je nog altijd geen argumenten hebt.

Dan begin je maar wat te lullen over mensen die in hun auto leven. 8O

Laat maar.

Bobke
5 januari 2011, 01:07
Ik heb het over winterbanden in de winter in Be.
Ja en ik wijs er u op dat er ook buitenlanders in be rondrijden.

Zomerbanden weggooien ? doe eens normaal ja ?
Wat stelt ge voor, in mijn handschoenkastje stoppen ?

Neen, die zeggen enkel het gemiddelde, nog niet eens de lagere temperaturen . :lol:
Zelfs luchttemperatuur is je vreemd.
De laagste temperaturen zijn in principe net voor zonsopgang, hoe laat is het dan in de winter ? Dan zijn de meeste mensen al onderweg (ja `s nachts) naar hun werk en vormen ze recordfiles... op zomerbanden.
Dan moeten die mensen winterbanden leggen.
We hadden het over verplichten weet je nog?

Bobke
5 januari 2011, 01:10
Ik merk dat je nog altijd geen argumenten hebt.

Dan begin je maar wat te lullen over mensen die in hun auto leven. 8O

Laat maar.

Nee, over mensen die niet in hun auto leven.
Die domkoppen die alleen rond hun kerktoren toeren dus.

Micele
5 januari 2011, 01:16
Ja en ik wijs er u op dat er ook buitenlanders in be rondrijden.
In Duitsland ook. Daar zijn winterbanden verplicht, de mensen sterven daar met hopen. ;-)

Wat stelt ge voor, in mijn handschoenkastje stoppen ?
Tja, daar kan ik jou niet helpen, ge kunt toch zelf denken ?

Dan moeten die mensen winterbanden leggen.
We hadden het over verplichten weet je nog?
Post # 84. (edit: post # 84 onderaan, onder jouw betreffende citaat)

Bobke
5 januari 2011, 01:28
In Duitsland ook. Daar zijn winterbanden verplicht, de mensen sterven daar met hopen. ;-)
En hoelang?
Nogmaals, daar hadden we het al over en ik ga uw post met uitleg niet gaan opzoeken waarom ze toch stilstonden.

Tja, daar kan ik jou niet helpen, ge kunt toch zelf denken ?
Gij kunt dat zoveel beter.

Post # 84. (edit: post # 84 onderaan, onder jouw betreffende citaat)
O juist, die dommerikken die rond hun kerktoren rijden.

Micele
5 januari 2011, 12:32
En hoelang?

Heb ik al duidelijk uitgelegd, de eerste "winterbandenwet" was van 1.05.2006 , de (juridisch waterdichte) wet is van 4.12.2010.

in deze link hieronder - als je ze aanklkt en leest ;-) - vind je de oude versie bovenaan en de nieuwe versie onderaan:
LINK om aan te klikken: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

Ik leg je in ´t kort die Duitse wet uit, want ik kan bij jou tussen de regels lezen dat je die wet nog altijd niet door hebt. :?

1. de lange versie:
- In Duitsland zijn M+S banden - dus ook *GANSJAARbanden* zijn goed - verplicht als men op winterlijke neerslag ttz gladde weg door ijzel, sneeuw, sneeuwmodder rijdt.
- m.a.w. ALS die "winterse gladde wegdekomstandigheden" er NIET zijn mag men ook met zomerbanden rijden in de winter.

2. de korte versie:
- in Duitsland is het verboden met zomerbanden te rijden op gladde wegen door sneeuw of ijzel.

3. de versie voor vrachtwagens en andere voertuigen (bussen):
- daar is het (voorlopig) voldoende dat enkel de aandrijfwielen met banden uitgerust zijn met het M+S logo.
- voor andere voertuigen zijn er uitzonderingen omdat er geen M+S-banden (kunnen) bestaan voor zulke voertuigen, bvb trage (landbouw)voertuigen.

# bij een ongeval waar bewezen kan worden dat door zomerbanden het ongeval xx% verzwarend is, of zelfs vermeden had kunnen worden, wordt navenant een schuld of deelschuld aangerekend. (rechtbank beslist, of de verzekeringen arrangeren zich)

# Als men in Duitsland betrapt wordt met zomerbanden op zulke "wintergladde" wegen kan dat 40 € tot 80 € (met hinderen) kosten.

Bij (zware) vrachtwagens is er een tendens die boetes te verhogen want "die" lachen met zulke boetes (ook met de pakkans); vrachtwagens kunnen zo immers de ganse autobahnbreedte blokkeren, en dan is het voor alle verkeer hé.

# Echte winterbanden hebben het M+S logo én het sneeuwvloksymbool.

Beter begrepen ?

O juist, die dommerikken die rond hun kerktoren rijden.

[Cynisch mode, maar toch gemeend ;-) ]

[ Die mensen kunnen dan eventueel *GANSJAARbanden* opleggen als hun zomerbanden versleten zijn.
Dan zijn ze zeker om nog van voldoende tractie en grip te genieten - bij meer aangepaste snelheid- op wintergladde wegen, en dan kunnen ze ook veiliger wat verder van hun kerktoren wegrijden. En dan hoeven ze geen schrik te hebben van een "boze winterbandenverplichtingswet bij winterse neerslag" want ze mogen altijd en overal rijden ook op de gladste wegen. :-)

Of ze blijven binnen en rijden niet zolang niet voldoende geruimd/gestrooid is, als de wegen voldoende vrij zijn kunnen ze dan met hun zomerbanden op die wegen rijden en niemand gaat hun kunnen straffen op die wegen moest er ooit een boze "winterbandverplichtingwet" komen zoals de Duitse versie. :cry: ]

[ Einde cynisch mode, maar toch gemeend ]

Ergens had ik nog oude tractiecijfers en remafstanden van gansjaarbanden op vastgereden sneeuw vergeleken met winterbanden en zomerbanden:

1. Gemiddelde gemeten tractiekracht:

- 2446 Newton: Winterband. (logo : M+S + sneeuwvlokje)
- 1969 Newton: Gansjaarband (enkel M+S logo)
- 592 Newton : Zomerband (geen logo)

2. Remweg uit 50 kmh:

- winterband: 28 m
....
- gansjaarband : 32,6 m
....................................
- zomerband : 66 m

Bron: uit autobild.de , test van oktober 2007.
De waardes kunnen ondertussen x % beter zijn voor winterbanden, maar ook x % slechter (voor zomerbanden) :-P ;-)

Als ge de Link bovenaan niet aanklikt:
§ 2 Abs. 3a StVO (alte Fassung)

Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern fährt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.

Die Worte "geeignete Bereifung" waren aber nicht klar genug formuliert, so dass von einer tatsächlichen Winterreifen-Pflicht bisher nicht die Rede sein konnte. Zukünftig heißt es nun wie folgt:

§ 2 Abs. 3a StVO (neue Fassung ab. 4.12.2010)
Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988 (BGBl I S. 1793), die zuletzt durch Artikel 3 der Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) geändert worden ist, dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen M+S-Reifen angebracht sind.

Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine M+S-Reifen verfügbar sind. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern fährt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.

brother paul
5 januari 2011, 12:41
Waar heb gij het nu weer over ?

Winterbanden zijn voor de winter.

Je kent het winterklimaat van Be toch met 5 maanden onder de 6° C gemiddeld.

Zelfs de gemiddelde jaartemperatuur van Be ( ~ warmste = Ukkel = 9,7 ° C ) is minder als + 10 °C.
Straf hé. :lol:

http://www.meteo.be/meteo/download/nl/139015/climatogram/scaletomax-516-0/nl06447.png

in feite zou de pendelaar permanent met winterbanden moeten rijden
het is hooguit in de zomernamiddag dat hij zijn normale banden nodig heeft.

Bobke
5 januari 2011, 12:47
Heb ik al duidelijk uitgelegd, de eerste "winterbandenwet" was van 1.05.2006 , de (juridisch waterdichte) wet is van 4.12.2010.

in deze link hieronder - als je ze aanklkt en leest ;-) - vind je de oude versie bovenaan en de nieuwe versie onderaan:
LINK om aan te klikken: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

Ik leg je in ´t kort die Duitse wet uit, want ik kan bij jou tussen de regels lezen dat je die wet nog altijd niet door hebt. :?

1. de lange versie:
- In Duitsland zijn M+S banden - dus ook *GANSJAARbanden* zijn goed - verplicht als men op winterlijke neerslag ttz gladde weg door ijzel, sneeuw, sneeuwmodder rijdt.
- m.a.w. ALS die "winterse gladde wegdekomstandigheden" er NIET zijn mag men ook met zomerbanden rijden in de winter.

2. de korte versie:
- in Duitsland is het verboden met zomerbanden te rijden op gladde wegen door sneeuw of ijzel.

3. de versie voor vrachtwagens en andere voertuigen (bussen):
- daar is het (voorlopig) voldoende dat enkel de aandrijfwielen met banden uitgerust zijn met het M+S logo.
- voor andere voertuigen zijn er uitzonderingen omdat er geen M+S-banden (kunnen) bestaan voor zulke voertuigen, bvb trage (landbouw)voertuigen.

# bij een ongeval waar bewezen kan worden dat door zomerbanden het ongeval xx% verzwarend is, of zelfs vermeden had kunnen worden, wordt navenant een schuld of deelschuld aangerekend. (rechtbank beslist, of de verzekeringen arrangeren zich)

# Als men in Duitsland betrapt wordt met zomerbanden op zulke "wintergladde" wegen kan dat 40 € tot 80 € (met hinderen) kosten.

Bij (zware) vrachtwagens is er een tendens die boetes te verhogen want "die" lachen met zulke boetes (ook met de pakkans); vrachtwagens kunnen zo immers de ganse autobahnbreedte blokkeren, en dan is het voor alle verkeer hé.

# Echte winterbanden hebben het M+S logo én het sneeuwvloksymbool.

Beter begrepen ?

Veel woorden om er terug omheen te fietsen.
Maar dus nog steeds geen antwoord waarom ze in Duitsland ook aan de kant stonden.
Behalve dan dat ze de wet aan hun voeten lappen.

Bobke
5 januari 2011, 12:52
[Cynisch mode, maar toch gemeend ;-) ]

[ Die mensen kunnen dan eventueel *GANSJAARbanden* opleggen als hun zomerbanden versleten zijn.
Dan zijn ze zeker om nog van voldoende tractie en grip te genieten - bij meer aangepaste snelheid- op wintergladde wegen, en dan kunnen ze ook veiliger wat verder van hun kerktoren wegrijden. En dan hoeven ze geen schrik te hebben van een "boze winterbandenverplichtingswet bij winterse neerslag" want ze mogen altijd en overal rijden ook op de gladste wegen. :-)

Ook dat kwam al ter sprake.
Waarom leggen de constructeurs niet meteen die banden op hun auto's.
Zij hebben specialisten en testpiloten genog om uit te vissen welke banden het beste voldoen.

Micele
5 januari 2011, 12:54
in feite zou de pendelaar permanent met winterbanden moeten rijden
het is hooguit in de zomernamiddag dat hij zijn normale banden nodig heeft.
Als hij zijn rijstijl aanpast in de "zomerse bochten" is dat idd mogelijk, ook wegens die lage snelheidsbeperkingen in Be.

Maar dan zou ik wel gansjaarbanden nemen... moest ik te tam geworden zijn (lees echt oud) en 2 x per jaar naar "de bandenboer" te rijden en de ongelooflijke som van 2 x 15 € incl. BTW voor het omwisselen te betalen. ;-)

Micele
5 januari 2011, 13:10
Ook dat kwam al ter sprake.
Waarom leggen de constructeurs niet meteen die banden op hun auto's. Omdat die banden niet de veiligste banden zijn voor de snelheden die deze (zware) auto´s kunnen en mogen halen bij de respectievelijke wegdekomstandigheden en bochten-/rem-werk (autobahn) .

De meeste constructeurs hebben zelfs een 250 kmh-electronische limiet overeengekomen einde 80´s omdat men tot die snelheid nog zeer comfortabele (lees niet te harde rubber en te stijf karkas) banden heeft die het beste bij hun "snelle reislimousines" passen, en het beste compromis bieden qua hoofdzakelijk comfort-prestaties.

Zij hebben specialisten en testpiloten genog om uit te vissen welke banden het beste voldoen.
En dat doen ze ook.

Na xx-jaren banden evolutie - die ik ca. 40 jaar ervaren heb - zijn ze tot de conclusie gekomen dat zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter de beste en veiligste prestaties leveren, toch voor landen met volwaardige 4 seizoenen.

Voor de uitzonderingen (die amper x.000 kms rijden) en in feite ook voor de kleine lichte voortracties zijn gansjaarbanden ook geschikt, maar niet elke bandenconstructeur maakt die (winst/rendabiliteit/... marketing), en daardoor maar weinig keus.

Micele
5 januari 2011, 13:21
Maar dus nog steeds geen antwoord waarom ze in Duitsland ook aan de kant stonden.
Omdat bij steile hellingen de politie ingegrepen heeft anders zou het ganse wegverkeer geblokkeerd kunnen worden door vrachtwagens die ook in regel zijn.
Weet ge bij redelijk steile autobahnhellingen (> 4 % ) kan een 40-tonner uit stilstand (door file) ook met M+S-banden en desnoods sneeuwkettingen niet die autobahnheuvel op, en al zeker niet als onder de sneeuw ijzel ligt.
Het risico op een bijkomend vrachtwagenongeval is ook te hoog want een dwarsliggende camion blokkeert ALLES.

Auto´s met winterbanden kunnen dan nog wel verder.
Daarom werden enkel de vrachtwagens tijdelijk van die GLADDE autobahn gehaald.

Tavek
5 januari 2011, 13:35
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Ik heb onlangs praktisch rally gereden op vol besneeuwde wegen met sneeuwbanden en ESP. Dat ging.

Is rally kunnen rijden noodzakelijk ? Neen, maar gewoon winterbanden zou ik toch wel zetten als ik van u was. Mocht uw auto ESP hebben is dat mooi meegenomen want het maakt echt een verschil. Ook bij nat wegdek.

Mijn eigen autotje met zomerbanden en zonder ESP was een hel daar. Glijden, rondjes draaien, etc...

Micele
5 januari 2011, 14:00
Veel woorden om er terug omheen te fietsen.
Maar dus nog steeds geen antwoord waarom ze in Duitsland ook aan de kant stonden.
Behalve dan dat ze de wet aan hun voeten lappen.
Maar nog steeds geen antwoord of ge het nu eindelijk begrepen hebt.

Hebt ge het nu begrepen ?

(Mijn -laatste- antwoord staat al enkele posts hierboven, hopelijk lees je het nu eens).

Micele
5 januari 2011, 14:27
Ik heb onlangs praktisch rally gereden op vol besneeuwde wegen met sneeuwbanden en ESP. Dat ging.

Is rally kunnen rijden noodzakelijk ? Neen, maar gewoon winterbanden zou ik toch wel zetten als ik van u was. Mocht uw auto ESP hebben is dat mooi meegenomen want het maakt echt een verschil. Ook bij nat wegdek.

Mijn eigen autotje met zomerbanden en zonder ESP was een hel daar. Glijden, rondjes draaien, etc...

ESP is idd een voordeel, ook het ASR-gedeelte voor de tractie.
Antriebsschlupfregelung = "anti slip regeling" of Tractiecontrole (TCS) in het AN:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tractiecontrole

De ESP-knop is best wel uit te schakelen* als ge wat doorslippen nodig hebt, bevoorbeeld om in het spoor te blijven bij het oprijden van een steile besneeuwde oprit (bvb ook met sneeuwkettingen); anders kan het zijn dat men niet boven geraakt.

*ttz enkel het ASR-gedeelte schakelt men volledig uit, de ESP-software wordt lichtjes aangepast hierop, de ESP grijpt navenant later in.

EPS is een combinatie van ABS + ASR + GMR (zie link) die het uitbreken van de auto in bochten dynamisch stabiliseert tot een bepaalde gripgrens. Bij auto´s zonder ESP is al een zeer geoefende bestuurder nodig om -bijna- even goed te doen in een bocht op de limiet genomen.

Dynamische werking zonder en / met EPS (L/R):
Links bij overstuur | - | rechts bij onderstuur

http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/esp/ESP_schema.jpg
De werking van ESP (met figuren):
http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/ESP.htm
...
Zusammenfassung

E S P = Elektronisches Stabilitätsprogramm ist eine Fahrdynamikregelung

•gehört zur Aktiven Sicherheit
•besteht mindstens aus ABS + ASR + GMR (Giermomentregelung)
Giermoment = Drehen des Fahrzeugs um die Hochachse
•ABS/ASR verhindern Längsschlupf
•GMR verhindert Querschlupf
Querschlupf bedeutet Verlust an Seitenführungskraft

Folge: Ausbrechen des Fahrzeugs (besonders in Kurven)

En bij sommige auto´s kan in dat "stabiliteitspaket" ook nog EDS bijzitten (elektronische Differenzialsperre), nog iets beter voor de tractie.
volgens VW :

"Die elektronische Differenzialsperre ermöglicht ein gleichmäßiges und komfortables Anfahren auf unterschiedlich griffigen Fahrbahnoberflächen. Dreht ein Rad durch, dann bremst die elektronische Differenzialsperre dieses gezielt ab und sorgt für eine Kraftübertragung zu dem besser greifenden Rad. Die elektronische Differenzialsperre verringert den Reifenverschleiß und arbeitet bis ca. 40 km/h (4MOTION: bis ca. 80 km/h). Sie ist als Softwarefunktion Bestandteil des elektronischen Stabilisierungsprogrammes (ESP) und der Antriebsschlupfregelung (ASR)."

Bobke
5 januari 2011, 15:10
Als hij zijn rijstijl aanpast in de "zomerse bochten" is dat idd mogelijk, ook wegens die lage snelheidsbeperkingen in Be.

Maar dan zou ik wel gansjaarbanden nemen... moest ik te tam geworden zijn (lees echt oud) en 2 x per jaar naar "de bandenboer" te rijden en de ongelooflijke som van 2 x 15 € incl. BTW voor het omwisselen te betalen. ;-)
Of om de maand, twee keer per maand.
Ik denk hier aan de spaanse vrachtwagenchauffeur die eens een vrachtje komt ophalen in Antwerpen.

Bobke
5 januari 2011, 15:26
Omdat die banden niet de veiligste banden zijn voor de snelheden die deze (zware) auto´s kunnen en mogen halen bij de respectievelijke wegdekomstandigheden en bochten-/rem-werk (autobahn) .

En in de winter zijn die dan weer wel geschikt voor de hoge snelheden ?

De meeste constructeurs hebben zelfs een 250 kmh-electronische limiet overeengekomen einde 80´s omdat men tot die snelheid nog zeer comfortabele (lees niet te harde rubber en te stijf karkas) banden heeft die het beste bij hun "snelle reislimousines" passen, en het beste compromis bieden qua hoofdzakelijk comfort-prestaties.
Lijkt mij lichtjes naast de kwestie.
We hebben het hier niet bepaald over bezitters van "snelle reislimousines"

Na xx-jaren banden evolutie - die ik ca. 40 jaar ervaren heb - zijn ze tot de conclusie gekomen dat zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter de beste en veiligste prestaties leveren, toch voor landen met volwaardige 4 seizoenen.
Waar hebben we dat ontkend ?

Voor de uitzonderingen (die amper x.000 kms rijden) en in feite ook voor de kleine lichte voortracties zijn gansjaarbanden ook geschikt, maar niet elke bandenconstructeur maakt die (winst/rendabiliteit/... marketing), en daardoor maar weinig keus.
Dan moet de wetgever hem daar een beetje bij helpen.
Ik heb anders niet de indruk dat ze krenterig zijn op veiligheidsmaatregels bij een ongeval.
En ze zouden het wel zijn als het gaat om ongevallen voorkomen?

Bobke
5 januari 2011, 15:31
Omdat bij steile hellingen de politie ingegrepen heeft anders zou het ganse wegverkeer geblokkeerd kunnen worden door vrachtwagens die ook in regel zijn.
Weet ge bij redelijk steile autobahnhellingen (> 4 % ) kan een 40-tonner uit stilstand (door file) ook met M+S-banden en desnoods sneeuwkettingen niet die autobahnheuvel op, en al zeker niet als onder de sneeuw ijzel ligt.
Het risico op een bijkomend vrachtwagenongeval is ook te hoog want een dwarsliggende camion blokkeert ALLES.

Auto´s met winterbanden kunnen dan nog wel verder.
Daarom werden enkel de vrachtwagens tijdelijk van die GLADDE autobahn gehaald.
OK.

Micele
5 januari 2011, 15:31
Of om de maand, twee keer per maand.
Ik denk hier aan de spaanse vrachtwagenchauffeur die eens een vrachtje komt ophalen in Antwerpen.
Neen, helemaal niet die hoeft enkel M+S banden op zijn aangedreven wielen te hebben, die laat hij gewoon de ganse levensduur liggen.

Volgende ?

Micele
5 januari 2011, 15:36
En in de winter zijn die dan weer wel geschikt voor de hoge snelheden ?
Er zijn idd "normale" winterbanden die tot snelheden van 240 kmh gehomologeerd zijn, maar daarvoor moet men het ook niet rijden.

De hoogste snelheidsindex voor "normale" zomerbanden zijn gehomologeerd tot 360 kmh, idem...

Merk je hier al het verschil ?

Het is niet alleen snelheid hoor, ook het remmen, de grip in de bochten, het laadbevermogen, enz... en dit aan de meest voorkomende weersomstandigheden/neerslag én vooral temperatuur die tussen winter en de andere seizoenen enorm verschillen.

Maar je kunt je ook zelf informeren en eens googlen op bandentechniek en het waarom bandenconstructeurs vooral zomerbanden én winterbanden maken, en waarom één enkele soort rubbermengsel en dito bandenconstructie niet voldoet om op deze "noorderbreedtes" alle autoconstructeurs en dito klanten tevreden te stellen qua verkeersveiligheid.

Auto´s worden steeds performanter (ook door E-hulpmiddelen) qua snelheidsgedrag, handling, comfort, wegligging, remmen, enz... de bandenindustrie ´moet´ mee.

Als automerk X niet content is van bandenmerk Y dan laat hij zijn ganse jaarproductie/navenant modellen niet uitrusten met bandenmerk Y maar wel met concurrent X.

Autoconstructeurs en autobestuurders stellen steeds hogere eisen aan de bandenconstructeurs die het beste geven wat ze kunnen, een band blijft altijd een compromis. Even 4 velgen met band omwisselen is het minste, in vele landen die waarde hechten aan verkeersveiligheid is het quasi noodzakelijk, daarom dat vele landen een "quasi-verplichting" in hun verkeersreglement opnemen.

Lijkt mij lichtjes naast de kwestie.
We hebben het hier niet bepaald over bezitters van "snelle reislimousines"
Ik eventjes wel, past in de context. :-)

Bobke
5 januari 2011, 15:46
Maar nog steeds geen antwoord of ge het nu eindelijk begrepen hebt.

Hebt ge het nu begrepen ?

(Mijn -laatste- antwoord staat al enkele posts hierboven, hopelijk lees je het nu eens).
Wat ik inderdaad niet wist is dat men daar ook in de winter op zomerbanden mag rondrijden.
Dan is het probleem eigenlijk van de baan.
We hadden het over winterbanden verplichten in de winter.

Micele
5 januari 2011, 15:58
Wat ik inderdaad niet wist is dat men daar ook in de winter op zomerbanden mag rondrijden.
Dan is het probleem eigenlijk van de baan.
We hadden het over winterbanden verplichten in de winter.
:-) :thumbsup:

brother paul
8 januari 2011, 21:34
in autogids citeert hij een nederlands onderzoek op 30.000 voertuigen waarvan de helft met gewone banden en de helft met combinatie winterbanden/zomerbanden rijdt

Er is dus weldegelijk een significant verschil van 12% minder ongevallen voor de mensen die rijden met winterbanden. Dus sowieso gebeuren er meer ongevallen in de winter, maar minder stijging voor de mensen die rijden met winterbanden.

Schouppe heeft beslist om het niet te verplichten, want noteer goed, anders zouden de mensen roekelozer rijden ???

Micele
8 januari 2011, 22:45
in autogids citeert hij een nederlands onderzoek op 30.000 voertuigen waarvan de helft met gewone banden en de helft met combinatie winterbanden/zomerbanden rijdt

Er is dus weldegelijk een significant verschil van 12% minder ongevallen voor de mensen die rijden met winterbanden. Dus sowieso gebeuren er meer ongevallen in de winter, maar minder stijging voor de mensen die rijden met winterbanden.

Schouppe heeft beslist om het niet te verplichten, want noteer goed, anders zouden de mensen roekelozer rijden ???

Ach Schouppe... :roll:

wil iemand de zomersloffen eens zien in de winter ?

meestal ziet men die zo:

http://www.hbvl.be/limburg/dilsen-stokkem/auto-slipt-en-gaat-over-de-kop-op-boslaan.aspx
http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_hbvl/2010/11/30/1690262/auto-slipt-en-gaat-over-de-kop-op-boslaan_5_460x0.jpg

Auto slipt en gaat over de kop op Boslaan

30/11 Maandag rond 16 uur is op de Boslaan in Lanklaar een auto geslipt. Het ongeval deed zich voor in de afdaling na een bocht in de richting Lanklaar-centrum. De wagen schoof over de bevroren sneeuw van het wegdek, ging over de kop en kwam terecht in een gracht. De bestuurder moest door de hulpdiensten bevrijd worden, maar kwam er uiteindelijk met de schrik vanaf

http://www.vandaag.be/binnenland/22625_vrouw-wordt-4-meter-door-huiskamer-gekatapulteerd.html

http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/200912161951-1_vrouw-wordt-4-meter-door-huiskamer-gekatapulteerd.jpg

Vrouw wordt 4 meter door huiskamer gekatapulteerd

16 december, 19:51
Op de Kaulillerweg in Bocholt is woensdagavond een auto een woning binnengereden. Daarbij raakten de twee bewoners lichtgewond. De bestuurder van de wagen bleef ongedeerd. Het huis is onbewoonbaar verklaard door de brandweer van Bree.

Omstreeks 17.45 uur ging de wagen aan het slippen. Door een sneeuwbui lag de weg er namelijk spekglad bij. De bestuurder kreeg de auto niet meer onder controle en knalde tegen het huis. Een vrouw zat net aan de muur waar het voertuig de woning binnenramde en werd 4 meter ver door de huiskamer gekatapulteerd. Als bij wonder raakte ze slechts lichtgewond.

Haar man raakte eveneens gewond. Hij werd samen met zijn vrouw naar het ziekenhuis gebracht.

Markant zoekt voor haar carrosserieafdeling in Wilrijk (Antwerpen):

1 plaatslager (m/v)
1 voorbereider (m/v)
1 demonteerder - monteerder voor carrosserie (m/v)

http://www.dockx-group.be/nl/jobs/vacatures.html
;-)

brother paul
8 januari 2011, 23:34
autogids is niet mals voor schouppe, zegt dat hij echt wel de bal volledig misgeslagen heeft.

er kan tonnen zout gespaard worden voor het milieu, gewoon zand op de secondaire wegen
en alleen zout op de autostrades

Eigenzinnig
8 januari 2011, 23:36
autogids is niet mals voor schouppe, zegt dat hij echt wel de bal volledig misgeslagen heeft.

er kan tonnen zout gespaard worden voor het milieu, gewoon zand op de secondaire wegenen alleen zout op de autostrades
Leuk een modderpoel,platte fietsbanden en verstopte straatrioleringen

Eigenzinnig
8 januari 2011, 23:38
in autogids citeert hij een nederlands onderzoek op 30.000 voertuigen waarvan de helft met gewone banden en de helft met combinatie winterbanden/zomerbanden rijdt

Er is dus weldegelijk een significant verschil van 12% minder ongevallen voor de mensen die rijden met winterbanden. Dus sowieso gebeuren er meer ongevallen in de winter, maar minder stijging voor de mensen die rijden met winterbanden.

Schouppe heeft beslist om het niet te verplichten, want noteer goed, anders zouden de mensen roekelozer rijden ???

Daar zit wel een logoca in , mensen die winterbanden kopen zijn bewust bezig met hun eigen veiligheid en rijden dus zowiezo defensiever bij slecht weer

Gun
6 december 2012, 23:56
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Geen groot probleem, enkel door hun samenstelling verlijten ze sneller dan een zomerband

Gun
6 december 2012, 23:57
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.

Correct, wat het rubber betreft, waardoor ze ook op ijs een beter grip geven dan zomerbanden, in tegenstelling wat Jantje pleegt te verkondigen

Gun
7 december 2012, 00:00
Wat een onzin, tijdverlies hierop te reageren.

Bekijk de video maar eens goed dat is een ijsbaan voor op te schaatsen.

Ijzel zal niet veel verschillen, het kan eventueel wat ruwer zijn, waardoor de stijvere karkas van de zomerband nog nadeliger doorweegt.

:thumbsup:

²

manta
7 december 2012, 07:52
autogids is niet mals voor schouppe, zegt dat hij echt wel de bal volledig misgeslagen heeft.

er kan tonnen zout gespaard worden voor het milieu, gewoon zand op de secondaire wegen
en alleen zout op de autostrades

Laat de burger met een hout- of kolenstoof wat meehelpen en de as op straat kieperen, deden ze vroeger ook...

Blue Sky
7 december 2012, 09:29
autogids is niet mals voor schouppe, zegt dat hij echt wel de bal volledig misgeslagen heeft.
er kan tonnen zout gespaard worden voor het milieu, gewoon zand op de secondaire wegen
en alleen zout op de autostrades
Helaas is het probleem niet alleen Schouppe, maar de onwetende Belg in het algemeen. Die denkt dat zodra er een vlokje sneeuw valt, hij moet beginnen strooien met zout. Die misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten zoals die in Dendermonde die zakken van 10 kg zout gratis uitdelen. Daar waar men in andere landen geen zout gebruikt of het zoutgebruik probeert te beperken, heeft men in België daar nog niet eens aan gedacht. Zout is niet alleen slecht voor de bodem, planten en dieren, maar ook wegen gaan erdoor kapot om nog maar te zwijgen welke schade het aan auto’s aanricht (roestvorming). Typisch Belgisch.

brother paul
7 december 2012, 10:24
Helaas is het probleem niet alleen Schouppe, maar de onwetende Belg in het algemeen. Die denkt dat zodra er een vlokje sneeuw valt, hij moet beginnen strooien met zout. Die misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten zoals die in Dendermonde die zakken van 10 kg zout gratis uitdelen. Daar waar men in andere landen geen zout gebruikt of het zoutgebruik probeert te beperken, heeft men in België daar nog niet eens aan gedacht. Zout is niet alleen slecht voor de bodem, planten en dieren, maar ook wegen gaan erdoor kapot om nog maar te zwijgen welke schade het aan auto’s aanricht (roestvorming). Typisch Belgisch.

het voordeel is dat auto's meer roesten, dat de antiroestindustrie floreert, dat de controles meer werk hebben, dat de carwashes meer werk hebben

het andere voordeel is dat planten geen schijn van kans hebben op onze wegen, dat de groei van de planten lekker onderdrukt wordt op de boorden

het verdere voordeel is dat water verder verzout, dat onze rivieren verzilten, dat je dus daar effe een oogje moet toeknijpen voor al die zouten die onze rivieren een zoutschock geven

uiteraard wat ambtenaren doen, moet je niet controleren of penaliseren

Tavek
7 december 2012, 13:35
Als het hier nog niet verteld is geweest (ik las post van Jantje die zei dat het enigste verschil het profiel was):

Winterbanden worden gemaakt uit een rubber dat de Tg (glastransitietemperatuur) veel lager heeft liggen, waardoor ze zachter zijn op koude temperaturen, itt zomerbanden.

patrickve
7 december 2012, 20:34
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?

Ze verslijten veel sneller en als het heet is zijn hun rem-eigenschappen niet ideaal (te slap).

Maar ik gebruik mijn opgebruikte winterbanden ook op in de zomer gedurende 1 of soms 2 zomers. Na 3 of 4 seizoenen is een winterband niet meer echt wat-ie is, maar dan kan je hem nog wel als zomerband gebruiken... als je niet te hard gaat remmen als het heet is ;-)

Stingray
7 december 2012, 22:42
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

We trekken regelmatig een trailer met paarden. Aanmerkelijk verschil in grip.

Bobke
7 december 2012, 22:49
We trekken regelmatig een trailer met paarden. Aanmerkelijk verschil in grip.
Met winterhoeven ?

MIP
7 december 2012, 22:51
zet je zomerbanden erop voor de schouwing , in september winterbanden met vette velgen erop en dermee gans de winter bollen , zo gaan je zomerbanden langer mee en kan je die winterbanden lekkker kaal rijden

chris k
8 december 2012, 16:00
En weldra iedereen op zijne velo ook winterbanden.
En dan loopt elke voetganger met een bordje op zijn rug
" WEERAL EEN VELO MINDER OP DE BAAN"

Zoals die groene kikkers met hun fiets "weeral een auto minder op de baan ".
En dan maar klagen dat er steeds minder mensen werk hebben.

Vito
8 december 2012, 20:01
Laat de burger met een hout- of kolenstoof wat meehelpen en de as op straat kieperen, deden ze vroeger ook...

Is geen oplossing, in mijn as zitten vaak spijkers van de paletten die ik verbrand :-)

MIP
8 december 2012, 20:54
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182349_395574753853773_50481101_n.jpg

Descartes Jr
11 december 2012, 17:11
De minister uitte het verlangen
een sneeuwband-studie te ontvangen.
Zo komt naar verluidt
een spoedig besluit
zodra den winter is verganghen.

http://images19.knack.be/images/resized/400/022/024/077/9/500_0_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF/image/4000220240779.jpg

Knack (http://www.knack.be/opinie/columns/urbain-vandormael/slaap-zacht-mijnheer-de-minister/opinie-4000220240954.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-11/12/2012&utm_campaign=Newsletter-RNBKNAUTO)

alfa16vjtd
12 december 2012, 01:57
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer? Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden? Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers. Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.

Blue Sky
12 december 2012, 09:58
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer? Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden? Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers. Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.

Heeft wellicht ook te maken met de factor druk die afneemt, hoe breder het contactoppervlak, hoe lager de druk. P = F / A met A = oppervlak.

Stingray
12 december 2012, 11:14
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer? Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden? Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers. Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.

Door het bredere contactoppervlak gaat de sneeuw minder snel naar de zijkant afgevoerd worden en verder drukt of graaft een brede band zich minder snel doorheen de sneeuw omdat het draagoppervlak veel breder is.

Stingray
12 december 2012, 11:14
Met winterhoeven ?

Paarden hebben daar geen last van : hoefijzers. Verder hebben die alleen last van bevroren ondergrond.

Micele
12 december 2012, 12:16
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer?
Natuurlijk zelfs boven 295, bvb: http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?suchen=Ordern&cart_id=39346671.100.31584&ranzahl=4&Breite=315&Quer=35&Felge=20&Load=110&Speed=Y&Transport=P&dsco=100&last_sort=preis&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=speed

Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden?
Neen, elke auto heeft zijn geschikte genormde velgen volgens autotype gehomologeerd. Rare vraag hé ;-)

Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers.
Grip op wat ? droog, vochtig, nat, kletsnat, plas, ijzel, ijs, sneeuw, verharde sneeuw, enz... ? Het zijn winterbanden hé, geen sneeuwbanden :-)


Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.
Uiteraard niet maar bij een bepaalde wegeigenschap kan dat zijn elk voordeel heeft zijn nadeel. ;-)

alfa16vjtd
13 december 2012, 05:07
Natuurlijk zelfs boven 295, bvb: http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?suchen=Ordern&cart_id=39346671.100.31584&ranzahl=4&Breite=315&Quer=35&Felge=20&Load=110&Speed=Y&Transport=P&dsco=100&last_sort=preis&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=speed


Levensgevaarlijk om met zulke brede banden in sneeuw te rijden



Neen, elke auto heeft zijn geschikte genormde velgen volgens autotype gehomologeerd. Rare vraag hé ;-)



Mijn auto is nochtans te verkrijgen met meerdere bandenmaten.


Grip op wat ? droog, vochtig, nat, kletsnat, plas, ijzel, ijs, sneeuw, verharde sneeuw, enz... ? Het zijn winterbanden hé, geen sneeuwbanden :-)


Vooral in sneeuw vind ik dat smallere banden meer grip hebben.


Uiteraard niet maar bij een bepaalde wegeigenschap kan dat zijn elk voordeel heeft zijn nadeel. ;-)

Dat denk ik ook. Perfect argument tegen de verplichting van winterbanden dus.

araneus
13 december 2012, 11:21
Ik rijdt met een 225 op 17" velgen, geen probleem om die te krijgen, er is zelfs nog veel keuze. Het is de standaardband voor die wagen. Dus ja die zijn te krijgen!

Zelfs met deze wat kloekere bandenmaat viel de prijs nog mee, 149€ per wiel geplaatst. Dat is dan wel voor ééntje met snelheidsindex V (tot 240 km/u), ik plak niet graag stickertjes op mijn dashboard.

De schoofzak
13 december 2012, 11:48
Levensgevaarlijk om met zulke brede banden in sneeuw te rijden

Dat ligt er wellicht aan hoe dik de sneeuw er bij ligt.
Sommige mensen redeneren enkel en alleen vanuit hun eigen standpunt, bijvoorbeeld de ene die wel drie keer per jaar gaat skiën en de andere die alleen van Knokke-Heist naar Blankenberge rijdt.

Mijn auto is nochtans te verkrijgen met meerdere bandenmaten.

Velgen. Meervoud. Een auto kan gehomologeerd zijn voor twee, drie .. maten. Maar je kan er over gaan. Val je op de technische controle op een "specialist", dan heb je het vlaggen. Zelfs al kocht je het voertuig na een tweedehandskeuring waar het gecontroleerd werd door een onoplettende technieker ...

Vooral in sneeuw vind ik dat smallere banden meer grip hebben.
...


Nogmaals: welke sneeuw ?

Rollercoaster
13 december 2012, 11:56
winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.

chris k
13 december 2012, 12:28
winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.
Al met winterbanden gereden op je wagen ?

araneus
13 december 2012, 12:59
winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.

Tot je een gladde helling tegenkomt waar je met winterbanden vlotjes oprijdt maar met zomerbanden blijft steken. Dat hoeft niet veel te zijn. Een kleine helling met niveauverschil van pakweg 0,5 m is voor vele zomerbandrijders al genoeg.
Daarbij wordt natuurlijk alle verkeer opgehouden! Commerce? Zeker niet, rijdt er eens mee en oordeel dan! Kijk ook naar de testen (ook door onafhankelijke instanties) en je ziet direct het voordeel.

In een noodsituatie heb ik graag die extra grip die de winterband geeft, ook al rijd ik voorzichtig.

De schoofzak
13 december 2012, 14:25
Tot je een gladde helling tegenkomt waar je met winterbanden vlotjes oprijdt maar met zomerbanden blijft steken. Dat hoeft niet veel te zijn. Een kleine helling met niveauverschil van pakweg 0,5 m is voor vele zomerbandrijders al genoeg.
Daarbij wordt natuurlijk alle verkeer opgehouden! Commerce? Zeker niet, rijdt er eens mee en oordeel dan! Kijk ook naar de testen (ook door onafhankelijke instanties) en je ziet direct het voordeel.

In een noodsituatie heb ik graag die extra grip die de winterband geeft, ook al rijd ik voorzichtig.

Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?

Verhaaltje:
25 jaar terug (ongeveer, 't kan meer zijn 't kan minder zijn) reed ik 's avonds met mijn zware dieselauto huiswaarts van het werk. 't Was pakweg 17.00 u 's avonds.
En 't sneeuwde zwaar. Redelijk plots opgekomen.
Stond daar een beperkte, zich beginnende file aan een brede brug over een kanaal. Een paar onverlaten poogden erover te rijden (met teveel rechtervoet uiteraard ..) en slierden heen en weer ...
Gelukkig bleven de meeste anderen beneden staan.
En even gelukkig kon ik over de grasstrook een paar bangeriken voorbij steken, want ik ging het ook eens proberen. In tweede versnelling, zonder gas bij te geven: kruipend erover .. en naar huis.

Ik bedoel maar: ge moet niet teveel zeveren over die winterbanden. We weten dat ge er hebt (ik heb er ook op mijn 4x4; niet op de tweede gezinsauto en ook niet op mijn moto :lol ) en we weten dat ge geld hebt om er te kopen.

Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.

.

santos
13 december 2012, 14:31
Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?





Ik weet niet waar gij woont maar allesinds zijn winterbanden de laatste 15 jaar vlot beschikbaar voor personenwagens. Heb mijn eerste winterbanden in 94 gekocht bij een bandencentrale in Limburg.

araneus
13 december 2012, 15:55
Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.
.

Dan kan men dus de wetgeving zoals in Duitsland invoeren. Bij winterse omstandigheden blijf je met je auto met zomersloffen thuis! Wil je toch veilig rijden dan investeer je in betere banden.

Rollercoaster
14 december 2012, 10:52
Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?

Verhaaltje:
25 jaar terug (ongeveer, 't kan meer zijn 't kan minder zijn) reed ik 's avonds met mijn zware dieselauto huiswaarts van het werk. 't Was pakweg 17.00 u 's avonds.
En 't sneeuwde zwaar. Redelijk plots opgekomen.
Stond daar een beperkte, zich beginnende file aan een brede brug over een kanaal. Een paar onverlaten poogden erover te rijden (met teveel rechtervoet uiteraard ..) en slierden heen en weer ...
Gelukkig bleven de meeste anderen beneden staan.
En even gelukkig kon ik over de grasstrook een paar bangeriken voorbij steken, want ik ging het ook eens proberen. In tweede versnelling, zonder gas bij te geven: kruipend erover .. en naar huis.

Ik bedoel maar: ge moet niet teveel zeveren over die winterbanden. We weten dat ge er hebt (ik heb er ook op mijn 4x4; niet op de tweede gezinsauto en ook niet op mijn moto :lol ) en we weten dat ge geld hebt om er te kopen.

Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.

.
²

Descartes Jr
14 december 2012, 11:06
Ik rij 5 maanden op het jaar met winterbanden en dus 7 met gewone. OK, het vroeg een eerste investering maar beiden gaan gemiddeld dus 2x langer mee :p

En ik kan u zwaren dat ik nu in de winter hier zonder winderbanden niet eens bovenaan mijn straat geraak !

Animalman
14 december 2012, 12:59
Er zijn vier bepalende factoren in de karakteristiek van banden;
-karkas (rigiditeit en draagvermogen)
-flankhoogte en eventuele versterkingen
-compound van het slijtvlak
-profiel van het slijtvlak

In deze vergelijking winterband Vs. zomerband zijn de eerste twee parameters nauwelijks van belang, ze kunnen echter wel van invloed zijn op het subjectief aanvoelen. Laten we er echter van uit gaan dat we de vergelijking trekken tussen banden van dezelfde maat en gewichtsklasse.

De compound van het slijtvlak is van belang omdat het een compromis moet opleveren; De temperatuur van de compound moet altijd binnen een werkingsvlak vallen waarbij die zijn ideale grip/slijtageweerstand kan behouden. Aangezien een zomerband doorgaans op wegen gebruikt worden die 'warm' zijn, ergens tussen de 5- en 50°C (kan natuurlijk ook nog warmer maar dat heeft dan ook weer een negatieve invloed) kan die compound berekend worden op een gebruikstemperatuur rond de 25 �* 30 graden. De band warmt niet alleen op onder invloed van de temperatuur van de ondergrond, uiteraard speelt de wrijving een grote rol (er is ALTIJD wielslip, 0% slip bestaat niet), aangevuld met de interne wrijving van de karkaslagen.

Het profiel van het slijtvlak moet aan drie vereisten aangepast zijn;
-radiale grip
-axiale grip
-afvoer van water.

Radiale grip bepaalt de hoeveelheid aan steun die de band geeft aan krachten in de lengterichting van een band. Het wordt ook 'tractieprofiel' genoemd. het bepaalt het vermogen van de band om voertuigversnellende en -vertragende krachten over te zetten op het wegdek. In de praktijk komt het neer op profielsneden die dwars - of ongeveer - op de looprichting liggen. Een sterke radiale grip zorgt helaas ook voor een grotere rolweerstand en dus ook een licht hoger verbruik.

Radiale grip is de hoeveelheid steun die een profiel kan geven in de dwarsrichting van de band. Met andere woorden; bochten. U kan zich deze krachten inbeelden door een skiër een bocht te zien nemen. Hij plaatst de ski's schuin en zijdelings in de sneeuw waardoor hij zich kan afzetten en van richting veranderen. De radiale grip bepaald dus het vermogen van de band om richtingsveranderende krachten over te zetten op het wegdek, wat neerkomt op profielsneden die in de looprichting liggen van de band.

De afvoer van water is uiteraard van groot belang om aquaplaning te voorkomen, dit is de situatie waar de band het contact met de ondergrond verliest en de axiale- en radiale input (versnellen, vertragen, sturen) niet meer kan overzetten ten gevolge van ontoereikende afvoer. De vorm van het profiel zal hierop ontwormen zijn met zijdelings verbredende kanalen om het water 'weg te slaan'. Hoe groter de afvoercapaciteit moet zijn, des te meer en bredere afvoerkanalen er zullen zijn.


Iedere band is een compromis. een band die zeer sterke bochtenkarakteristieken heeft moet inboeten aan tractie (zie bv. een vliegtuigband; ontworpen op afvoer en rechtuitstabiliteit) en een band die zeer lange levensduur moet hebben zal logischerwijze minder afvoerkanalen kunnen hebben (wegens het kleinere contactoppervlak => grotere slijtage), een pure 'tractieband' kan dan weer geen bochtenvreter of stabiliteitswonder zijn (denk maar aan een tractor- of bulldozerband)


Ergo; In de zomer en het overgangseizoen krijgt onze band een wegdek van ongeveer 20 graden voorgeschoteld, een occasionele regenbui moet hij kunnen verwerken met licht prestatieverlies (band koelt ook af door het water), bochten worden relatief gezwind genomen en de meeste kilometers worden ook in dit klimaat afgelegd. In de winter verandert dit natuurlijk; De weg ligt doorgaans bevroren of met t° rond het vriespunt, de regen wordt ijs, er is hier en daar 'onvermijdbare' aquaplaning door ijzel. Bochten worden een stuk trager genomen en de nadruk komt te liggen op 'tractie behouden', namelijk; Van de plaats kunnen komen en ook terug tot stilstand.

Het spreekt voor zich dat dit leidt tot volledig andere compounds en profielen.

De wintercompound moet sneller opwarmen en deze ook ondanks de grote koude zoveel mogelijk kunnen behouden bij stilstand. Hieruit volgt dan ook dat zomertemperaturen 'te' warm zijn voor deze compound om goed te kunnen werken en dit dan ook resulteert in een (vaak veel-) grotere slijtage op warm en droog wegdek

Het winterprofiel moet ook meer tractie kunnen leveren en is daarom ingesneden met meer lamellen in de breedterichting van de band (dat zijn al die kleine insnijdingen in de blokken van het profiel. Deze zijn karakteristiek voor winterbanden) Ze zorgen ook voor een klein beetje meer temperatuursvorming, maar waar het ene is kan het andere niet zijn, logischerwijze is de radiale grip dus beperkt door een relatief tekort aan langsprofiel. Door dit profiel zal een hoger verbruik dus ook onvermijdelijk zijn, ten minste in vergelijking met een meer 'radiaal' profiel in identieke omgevings- en gebruiksomstandigheden.

Het ligt dus allemaal aan de constructie van de band, die purpose-built is.

Een zomerband zal een compromis bieden tussen radiale en axiale grip, ten behoeve van het verbruik en lawaai zal het tractieprofiel beperkt worden, in functie van het vermogen van het voertuig en diens remkracht uiteraard. Het is dus niet aan te raden om onder een sportieve gezinsberline 'energy saver' banden te stoppen, die kunnen het acceleratie- en remvermogen niet kwijt. Bij gebruik in koude omstandigheden zoals winter, wanneer er ook trager gereden wordt, zal deze band echter niet de ideale werkingstemperatuur bereiken, dus veel slechtere grip en slijtageweerstand bieden, en blijk geven van een acuut gebrek aan tractieprofiel.

Een winterband plaatst de nadruk op dit tractieprofiel en zal dus steeds van de plaats kunnen komen, of alleszins beter dan een zomerband, en zal dus bij warmere, drogere wegen veel minder vertrouwen bieden in bochten en er ook gemakkelijker aan het slippen gaan (gripcoëfficienten zijn voor een andere keer... :) ), zomertemperaturen zorgen er dan weer voor dat de compound steeds boven zijn werkingstemperatuur zit => verhoogde slijtage.


The choice is yours. Uiteraard spelen de ervaring en vaardigheid van de bestuurder sterk mee maar "You cannae change the laws of physics, Captain." Al wat u kan doen is binnen de capaciteiten en karakteristieken van de band er het beste uithalen maar dat verandert niets aan de verdiensten van applicatie-specifieke banden.

Henri1
14 december 2012, 17:32
Vraagje hier voor de bandenkenners onder ons.

Zijn er winterbanden met maten 225 en meer? Zoja zou de overheid dan niet beter verbieden van met bredere velgen te rijden? Wat ik immers reeds gemerkt heb is dat banden met maat 195 veel meer grip hebben dan 225'ers. Waarschijnlijk gaan de eigenschappen van bredere winterbanden dus evengoed naar beneden tegenover hun smallere tegenhangers.

Dat is waar, maar ze zullen zeker beter presteren dan dezelfde maat als zomerband.
U kunt toch geen kruiwagen-banden onder een M3, Porsche of Ferrari steken hé.

Henri1
14 december 2012, 17:33
Door het bredere contactoppervlak gaat de sneeuw minder snel naar de zijkant afgevoerd worden en verder drukt of graaft een brede band zich minder snel doorheen de sneeuw omdat het draagoppervlak veel breder is.

Sneeuw hoeft niet afgevoerd te worden zoals water.
Op sneeuw moet je grip hebben.

Henri1
14 december 2012, 17:35
Wat deed de gewone Jef Klak in zijnen auto aan zo'n helling, pakweg 5 jaar terug toen winterbanden amper bestonden in het gewone circuit van banden voor personenwagens ?

Verhaaltje:
25 jaar terug (ongeveer, 't kan meer zijn 't kan minder zijn) reed ik 's avonds met mijn zware dieselauto huiswaarts van het werk. 't Was pakweg 17.00 u 's avonds.
En 't sneeuwde zwaar. Redelijk plots opgekomen.
Stond daar een beperkte, zich beginnende file aan een brede brug over een kanaal. Een paar onverlaten poogden erover te rijden (met teveel rechtervoet uiteraard ..) en slierden heen en weer ...
Gelukkig bleven de meeste anderen beneden staan.
En even gelukkig kon ik over de grasstrook een paar bangeriken voorbij steken, want ik ging het ook eens proberen. In tweede versnelling, zonder gas bij te geven: kruipend erover .. en naar huis.

Ik bedoel maar: ge moet niet teveel zeveren over die winterbanden. We weten dat ge er hebt (ik heb er ook op mijn 4x4; niet op de tweede gezinsauto en ook niet op mijn moto :lol ) en we weten dat ge geld hebt om er te kopen.

Het is veiliger, maar voor het grootste deel van plat Vlaanderen, èn voor het grootste deel van de chauffeurs die geen pendelverkeer of meer doen, voorlopig niet in verhouding van kostprijs en opbrengst.

.

U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?

chris k
14 december 2012, 18:49
1-0 voor Hernri1

manta
14 december 2012, 19:00
Ik rij 5 maanden op het jaar met winterbanden en dus 7 met gewone. OK, het vroeg een eerste investering maar beiden gaan gemiddeld dus 2x langer mee :p

En ik kan u zwaren dat ik nu in de winter hier zonder winderbanden niet eens bovenaan mijn straat geraak !

"Vielsalm" :?
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?

manta
14 december 2012, 19:03
U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?

Het verschil is dat de moderne banden perfect rijden maar dat men er wel voor zorgde dat de gsm's in uw post dat waarschijnlijk niet meer kunnen met de huidige netwerken. En eigenlijk, ik zou dolgraag terug zo'n nokia 3310 hebben...

Descartes Jr
14 december 2012, 19:36
"Vielsalm" :?
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?
Voor zover ik weet zijn ze nog niet verplicht en zal het bovendien nog een tijdje duren. Want vòòrdat de regering het de burger verplicht zal het eerst zélf in regel moeten zijn voor al zijn lijnbussen, ambulances, politiewagens, brandweer, het leger, civiele bescherming, de vloot van al de cabinetten, .... en dat gaat geld kosten dat er nu niet is.

Micele
15 december 2012, 01:32
Levensgevaarlijk om met zulke brede banden in sneeuw te rijden
Waarom ? Al ooit op verharde/aangereden sneeuw gereden met brede winterbanden ?:?
Deze sneeuw bedoel ik (met 245/...):
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

Eigen ervaring: zeker niet op verharde sneeuw en ijzel, je bedoelt zeker een (smeltende) losse sneeuwlaag. Dan treed met bredere banden wat eerder "sneeuwplanung" op naar analogie met aquaplanung (regennatte weg) die eerder (xx-kmh eerder) optreedt met een bredere band tov een smallere band met hetzelfde profieldesign en -diepte.

Mijn auto is nochtans te verkrijgen met meerdere bandenmaten. Indien ze binnen de gehomologeerde maten (banden-velgen) zijn voor dat type auto.

Vooral in sneeuw vind ik dat smallere banden meer grip hebben Niet op verharde sneeuw, daar is een groter contactoppervlakte zelfs voordeliger.

Een moderne winterband heeft een lamellenprofiel weet je, hoe meer lamellen zich vertanden/grijpen hoe meer tractie, ook hoe meer zijdelingse grip in de bochten. Gewicht/cm² komt op de tweede plaats. Een lager/centraler zwaartepunt is altijd beter. De remweg is ook in de regel korter met bredere banden. Om het kort te maken ik geef je een linkje uit 2004 waar met de zeer smalle 165 vergelijkt met 205 op dezelfde wagen (VW Polo):
http://www.autoservicepraxis.de/adac-winterreifen-test-breiter-ist-besser-79396.html
23.09.2004

ADAC Winterreifen-Test: Breiter ist besser

In einem aktuellen Test hat der ADAC 35 Winterreifen der Dimensionen 165/70 R 14 T und 205/55 R 16 H geprüft. Sehr gute Resultate lieferten die Winterspezialisten der Dimension 205/55 R 16. ...
http://www.autoservicepraxis.de/fm/2353/winterreifentest.74700.jpg

Vertaling hoeft niet. ;-)

Kijk, waar de temperaturen wat hoger zijn en meer losse sneeuw voorkomt zou ik hoogstens een maatje smaller nemen hangt er vanaf hoe "extreem breed" je zomerbanden/velgen zijn.
bvb voor onze tweede auto hebben we 205/45-16 zomerbanden op 6,5", en 195/55/15 winterbanden op 6". Dat is een maatje smaller.

alfa16vjtd
15 december 2012, 19:39
Dat is waar, maar ze zullen zeker beter presteren dan dezelfde maat als zomerband.
U kunt toch geen kruiwagen-banden onder een M3, Porsche of Ferrari steken hé.

Mensen die een ferrari hebben gaan daar niet in sneeuw mee gaan rijden hoewel er wel een paar rally B ferrari's zijn geweest :)

In de familie zijn er genoeg BMW's en zelfs met winterbanden lukt het hen nog niet deftig in de sneeuw te rijden. De oude oplossing (paar zakken cement in de koffer) zal misschien een betere oplossing zijn voor dit type wagens.

Meer dan negentig percent van de auto's mogen rijden met 195 ers.

Ik ga niet ontkennen dat winterbanden hun nut hebben voor mensen die veel kilometers afleggen maar voor de meesten onder ons is het een overbodige kost. Ook blijven de meeste mensen thuis bij sneeuw.

Leer eerst eens mensen deftig rijden tijdens hun rijopleiding. Hoeveel instructeurs leren aan dat men op de motor moet remmen? Zelf heb ik het kwaadschiks moeten leren (bij sneeuw en gelukkig zonder ongeval). Als ik niet boven geraak op een helling is dat voor mij simpel. Auto keren en omrijden en anders te voet naar huis.

alfa16vjtd
15 december 2012, 20:08
Waarom ? Al ooit op verharde/aangereden sneeuw gereden met brede winterbanden ?:?
Deze sneeuw bedoel ik (met 245/...):
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

Ja daar heb ik al op gereden maar niet met brede winterbanden. Het enige waar ik reeds met gereden heb zijn 195'ers van kaal tot winterband zowel in sneeuw, ijzel, regen,.... vroeger moest ik door alle weersomstandigheden door alsook gewone banden tot maat 255. Bij gewone banden is me duidelijk opgevallen dat hoe smaller de band is hoe beter (hiermee spreek ik niet over ijzel)


Eigen ervaring: zeker niet op verharde sneeuw en ijzel, je bedoelt zeker een (smeltende) losse sneeuwlaag. Dan treed met bredere banden wat eerder "sneeuwplanung" op naar analogie met aquaplanung (regennatte weg) die eerder (xx-kmh eerder) optreedt met een bredere band tov een smallere band met hetzelfde profieldesign en -diepte.

Vooral als de sneeuw een 10 cm dik ligt.



Indien ze binnen de gehomologeerde maten (banden-velgen) zijn voor dat type auto.

Niet op verharde sneeuw, daar is een groter contactoppervlakte zelfs voordeliger.

Een moderne winterband heeft een lamellenprofiel weet je, hoe meer lamellen zich vertanden/grijpen hoe meer tractie, ook hoe meer zijdelingse grip in de bochten. Gewicht/cm² komt op de tweede plaats. Een lager/centraler zwaartepunt is altijd beter. De remweg is ook in de regel korter met bredere banden. Om het kort te maken ik geef je een linkje uit 2004 waar met de zeer smalle 165 vergelijkt met 205 op dezelfde wagen (VW Polo):


Vertaling hoeft niet. ;-)

Kijk, waar de temperaturen wat hoger zijn en meer losse sneeuw voorkomt zou ik hoogstens een maatje smaller nemen hangt er vanaf hoe "extreem breed" je zomerbanden/velgen zijn.
bvb voor onze tweede auto hebben we 205/45-16 zomerbanden op 6,5", en 195/55/15 winterbanden op 6". Dat is een maatje smaller.

Je kiest blijkbaar toch ook voor een smallere maat hier in België.

Al de regelneverij stoot me gewoon tegen de borst. Winterbanden gaan mensen er enkel toe aanzetten sneller te rijden in de sneeuw. Mijn vraag dan naar u. Wanneer heb je het meeste kans tot doden? Blikschade kan ik met leven en bovendien is het aantal sneeuwdagen beperkt.

Micele
15 december 2012, 23:52
Ja daar heb ik al op gereden maar niet met brede winterbanden. Het enige waar ik reeds met gereden heb zijn 195'ers van kaal tot winterband zowel in sneeuw, ijzel, regen,.... vroeger moest ik door alle weersomstandigheden door alsook gewone banden tot maat 255. Bij gewone banden is me duidelijk opgevallen dat hoe smaller de band is hoe beter (hiermee spreek ik niet over ijzel)
Maar ze zijn niet beter, meestal enkel wat goedkoper..
Ik volg de ADAC hierin, zij meten het en meten is weten. :-)


Vooral als de sneeuw een 10 cm dik ligt.
Het zijn winterbanden, geen "sneeuwbanden". Verharde sneeuw kan idd 10 cm dik zijn doet er niet toe. Ook op nat, zelfs op droog zijn winterbanden beter bij navenant lage wintertemperaturen, ik volg de "objectieve" ADAC en andere organisaties hierin.

Je kiest blijkbaar toch ook voor een smallere maat hier in België.Ik schreef al waarom.
Be is meer als Vlaanderen hé, daarbij rij ik soms meer kms in het buitenland als hier.

Al de regelneverij stoot me gewoon tegen de borst. Winterbanden gaan mensen er enkel toe aanzetten sneller te rijden in de sneeuw. Mijn vraag dan naar u. Wanneer heb je het meeste kans tot doden? Blikschade kan ik met leven en bovendien is het aantal sneeuwdagen beperkt.
Onzin, en nog eens het zijn winterbanden geen sneeuwbanden, winterbanden zijn ook op nat en zelfs droog beter (zelfde breedte dan).

Toon me eens aan de verkeersdodenevolutie van Duitsland dat die plots slechter geworden is tov andere EU-landen na de invoering van hun "winterbandenplicht" in 2006, dat kan toch niet moeilijk zijn.
Winterbanden zijn heus veiliger 4-6 maanden per jaar naargelang waar je rijdt. In D rijden ze doorgaans nov dec jan feb maart half april met winterbanden 5,5 maanden dat moet je toch in hun statistieken zien. Ik ben benieuwd, ik ken het resultaat al. ;-)

Vergelijk heus maar met BE, NL, Frankrijk, Italie enz...

De schoofzak
16 december 2012, 14:53
U moet met uw tijd meegaan. Of belt u nog met een GSM met uittrekbare antenne ?

Moeten is voor pastoors en onderwijzers.

chris k
16 december 2012, 15:15
Mensen die een ferrari hebben gaan daar niet in sneeuw mee gaan rijden hoewel er wel een paar rally B ferrari's zijn geweest :)

In de familie zijn er genoeg BMW's en zelfs met winterbanden lukt het hen nog niet deftig in de sneeuw te rijden. De oude oplossing (paar zakken cement in de koffer) zal misschien een betere oplossing zijn voor dit type wagens.

Meer dan negentig percent van de auto's mogen rijden met 195 ers.

Ik ga niet ontkennen dat winterbanden hun nut hebben voor mensen die veel kilometers afleggen maar voor de meesten onder ons is het een overbodige kost. Ook blijven de meeste mensen thuis bij sneeuw.

Leer eerst eens mensen deftig rijden tijdens hun rijopleiding. Hoeveel instructeurs leren aan dat men op de motor moet remmen? Zelf heb ik het kwaadschiks moeten leren (bij sneeuw en gelukkig zonder ongeval). Als ik niet boven geraak op een helling is dat voor mij simpel. Auto keren en omrijden en anders te voet naar huis.

De voorwielers daar is de gewichtsverdeling 60% vooraan en 40% achteraan en die blijven ook staan....te weinig grip vooraan > voorwielen blijven doordraaien omdat ze 60% moeten voorttrekken....maar door het doorslippen van de voorwielen gaat de rubber ervan opwarmen en het ijs of sneeuw doen smelten en bakske vertrekt.

De BMW's is de gewichtsverdeling 50% vooraan en 50% achteraan > de achterwielen moeten maar 50% van de wagen voorduwen en met winterbanden vertrekt deze beter.

Van meer gewicht er in ? onzin men is niet met een Simca 1000 op de baan daar gaf dit omdat de voorkant niet voldoende woog ( in de zomer reed ik daar ook met een zak zand in de koffer vooraan en dit was ook een achtertrekker)


Bij voorwieler voel je minder snel dat het glad is .....dus veel gevaarlijker.

Bij achterwieler voel je onmiddellijk dat het glad is ...omdat de achterkant de voorzijde wil voorbijsteken.

De kunst is bij beide met verstand rijden.

Het is niet omdat men winterbanden heeft dat men sneller MOET rijden.

Winterbanden helpt maar is geen garantie.

kelt
16 december 2012, 15:49
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
De essentie

Micele
16 december 2012, 20:50
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.

Heb je ook een idee waarom ? :? Bedoel je die ca. 15 euro per keer als men ze laat wisselen door de garagist of bandenboer ?

Ipv 100 zomerbanden te verkopen verkopen ze 50 zomerbanden en 50 winterbanden. 8 banden tegelijk kan men niet monteren...

Je bedoelt de extra velgen die men nodig heeft ? Dat is een eenmalige uitgave en eigenlijk te verwaarlozen (de velgen voor de zomerbanden gaan immers langer mee).

Ook het aspect degelijke bandencontrole is niet te verwaarlozen, nu doet men dat automatisch 2 maal per jaar bij 8 banden bij het wisselen, anders pas als ze versleten zijn (dus niet meer nodig) om de x-jaren...

santos
18 december 2012, 08:05
"Vielsalm" :?
Daar kan u der mss nut van hebben, als !en enkel als) er iets van winter te zien is. Hier is het ergste dat we dit jaar zagen een nat wegdek (en een halve dag wat vettige pap waar je zelfs zonder profiel nog zou doorgeraken...).
Kortom, de omstandigheden zijn er hier niet naar om andere banden op te leggen, de gewone banden volstaan perfect... Waarom dan verplichten?

De gordelplicht ook maar afschaffen, want die enkele keer dat die echt zijn nut bewijst...

From_Vlaanderen
18 december 2012, 13:34
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Meer zekerheid in de bochten.
Voor een rustige of occasionele chauffeur is dit niet noodzakelijk, maar voor mij is dit wel een merkbaar verschil.

Meer grip, scheelt echt enorm.

Ik heb lang met een defender gereden en dan ben je niet zo geutig op nieuwe banden, zeker geen winterbanden. Maar met deze wagen is dit wel een goede koop.

omaplop
18 december 2012, 21:03
Zonder winterbanden geraken wij hier de helling naar ons huis niet op.

Mijn kinderen zijn verleden jaar met hun gewone banden niet tot aan onze deur geraakt.

Nu ook in Vlaanderen toch wel meer sneeuw valt , is het misschien wel gemakkelijk.

Trouwens wij hebben aal seasons banden laten steken en die laten wij heel het jaar door erop.
Ze verslijten iets rapper dan gewone banden, maar het verschil is niet zo echt groot.

Normaal doen wij een 70-75.000 km met een stel banden , nu zullen er dat iets minder zijn.

omaplop
18 december 2012, 21:37
Zonder winterbanden geraken wij hier de helling naar ons huis niet op.

Mijn kinderen zijn verleden jaar met hun gewone banden niet tot aan onze deur geraakt.

Nu ook in Vlaanderen toch wel meer sneeuw valt , is het misschien wel gemakkelijk.

Trouwens wij hebben all seasons banden laten steken en die laten wij heel het jaar door erop.
Ze verslijten iets rapper dan gewone banden, maar het verschil is niet zo echt groot.

Normaal doen wij een 70-75.000 km met een stel banden , nu zullen er dat iets minder zijn.

Fout verbeterd.

Gun
18 december 2012, 22:01
Heb je ook een idee waarom ? :? Bedoel je die ca. 15 euro per keer als men ze laat wisselen door de garagist of bandenboer ?

Ipv 100 zomerbanden te verkopen verkopen ze 50 zomerbanden en 50 winterbanden. 8 banden tegelijk kan men niet monteren...

Je bedoelt de extra velgen die men nodig heeft ? Dat is een eenmalige uitgave en eigenlijk te verwaarlozen (de velgen voor de zomerbanden gaan immers langer mee).

Ook het aspect degelijke bandencontrole is niet te verwaarlozen, nu doet men dat automatisch 2 maal per jaar bij 8 banden bij het wisselen, anders pas als ze versleten zijn (dus niet meer nodig) om de x-jaren...

²

1207
19 december 2012, 09:54
wat is eigenlijk het probleem?
winterbanden zorgen voor meer stabiliteit, grip, kortere remafstanden,...
ze zijn in zowat alle sneeuwlanden (skandinavie, dui, oos,..) verplicht.

als in vlaandeen 2 cm Sneeuw valt ligt het land stil en in Oostenrijk rijden ze bij een halve meter vrolijk verder.
hoe zou dat komen?

en als uw winterbanden d'erop zitten dan liggen uw zomerbanden te rusten.

De schoofzak
19 december 2012, 12:47
Iedereen kent wel de voordelen van winterbanden.
En de lovers zitten ze hier met veel overgave te bezingen.

Natuurlijk, als je op een helling woont, en je hebt er direct nut van ... dan zou je wel zot moeten zijn om ze niet aan te schaffen.

Maar ik blijf er toch bij: voor een overgroot deel van ons platte land, en voor een groot deel van de chauffeurs die heel weinig km doen, en bij slecht weer het zich kunnen permitteren om hun bezoekje aan den Aldi wat uit te stellen ...
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen.

(noot: winterbanden zijn nuttig vanaf temperaturen van ongeveer 7°. Nu moet ge niet denken dat het voordeel tegenover een zomerband zo ineens bij overgang van 8 naar 7 graden, vrij komt aan 100 procent.
en herhaling: op mijn recentste wagen, een suv 4x4, heb ik wel degelijk winterbanden. Als ge ze bestelt samen met de aankoop van een nieuwe auto, dan krijg je wel een schone korting. En ik heb ook wel plaats in mijn garage om een velgenboom te plaatsen ...)

.

Bobke
19 december 2012, 12:54
Iedereen kent wel de voordelen van winterbanden.
En de lovers zitten ze hier met veel overgave te bezingen.

Natuurlijk, als je op een helling woont, en je hebt er direct nut van ... dan zou je wel zot moeten zijn om ze niet aan te schaffen.

Maar ik blijf er toch bij: voor een overgroot deel van ons platte land, en voor een groot deel van de chauffeurs die heel weinig km doen, en bij slecht weer het zich kunnen permitteren om hun bezoekje aan den Aldi wat uit te stellen ...
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen.

(noot: winterbanden zijn nuttig vanaf temperaturen van ongeveer 7°. Nu moet ge niet denken dat het voordeel tegenover een zomerband zo ineens bij overgang van 8 naar 7 graden, vrij komt aan 100 procent.
en herhaling: op mijn recentste wagen, een suv 4x4, heb ik wel degelijk winterbanden. Als ge ze bestelt samen met de aankoop van een nieuwe auto, dan krijg je wel een schone korting. En ik heb ook wel plaats in mijn garage om een velgenboom te plaatsen ...)

.
+1

1207
19 december 2012, 17:51
is een verplichting niet in verhouding tot de voordelen..

In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits

maar om het nu over lovers te hebben is wel heel suggestief :)

gooit ge ze erop en ge zijt een pak veiliger en de meerkost is relatief (maar dat is persoonlijke smaak).en tijdens die ene gladde kunt ge zeiken op de idioten die geen winterbanden hebben en daardoor niet vooruit geraken :)

Bobke
19 december 2012, 17:59
In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits

Bij die ongelukkigen lag er die ene dag in elk geval een mét winterbanden in de gracht.
Er is dus blijkbaar net iets meer nodig dan winterbanden.

1207
19 december 2012, 22:12
Bij die ongelukkigen lag er die ene dag in elk geval een mét winterbanden in de gracht.
Er is dus blijkbaar net iets meer nodig dan winterbanden.

wrss uitwijken voor ene die een slippartijtje maakte.
heb ik ook al gehad. ik rijd ergens, die achter mij slipt en zat in mijn gat. dan helpen winterbanden ni echt :)

Bobke
19 december 2012, 22:18
wrss uitwijken voor ene die een slippartijtje maakte.
heb ik ook al gehad. ik rijd ergens, die achter mij slipt en zat in mijn gat. dan helpen winterbanden ni echt :)
Ik weet het, de schuld van die andere.
Als ik met winterbanden rij en die voor mij slipt met zijn zomerbanden moet ik toch sneller stil staan als hij zou ik denken.

Micele
20 december 2012, 00:41
Banden met spijkers in zijn verboden.
Sinds wanneer zijn spijkerbanden verboden-in-de-winter ? Ga je hier weer eens je onwetendheid aantonen ?
Als ik je post zo lees... amai... sta me toe alweer eens te reageren. :-)

Ik citeer het voornaamste, dus ook waarom hier zelden iemand met "spijkerbanden" gaat rijden op zijn "snelle personenwagen"http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Artikel 2
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.

Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.
...
Artikel 6
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.
...]



Spijkerbanden zonder spijkers worden aanzien als de betere winterband en zijn niet verboden.
:roll: spijkerbanden zonder spijkers zijn eigenlijk geen spijkerbanden... tja eigenlijk begrijp ik je zin niet goed...

Spijkers uitvijzen heeft nog minder zin, want de #stijvere constructie# rond die spijkerinvijsplaatsen is daar op voorzien ttz zo worden ze nog minder als met spijkers tov winterbanden, trouwens net die stijfheid rond die punten - maakt het contact minder soepel- ook de reden waarom ze met kleine en weinig spijkers niet zo goed presteren.

Overigens bepaalde -*toegelaten*- spijkerbanden zijn #daarom# niet altijd beter dan de "betere winterbanden", zelfs op ijs niet, aangetoond door testen op ijs (ik heb het objectief YT-filmpje uit de USA nog in mijn favorieten :-)) Daar had ik trouwens al een post #18 van, waar geen degelijke reactie op was.

Ik geef alvast alweer een bericht en beeldje waar de onderste band -de Firestone spijkerband (studded)- de slechtste tractie had op ijs tov 3 studless winterbanden:
http://www.tirerack.com/images/tires/tests/icetraction_graph2wd_studdable.gif
Do I Need a Studded Winter / Snow Tire Or is a Studless Ice & Snow The Way to Go?

Monday, December 3, 2012 by Doc Horvath

For many years, studded winter / snow tires provided the ultimate in winter traction. As technology has improved over the years (and as many states and countries have outlawed the use of studs), tire manufacturers have been able to develop specialized rubber compounds that can now exceed the ice traction capabilities of traditional studded snow tires!

A few years ago we outfitted our test cars with the latest Studless Ice & Snow offerings from Bridgestone, Dunlop and Michelin and ran them against the Firestone Winterforce outfitted with carbide tipped studs. On our Real World Road Ride loop we found (as expected) that while none of the studless tires produced noise levels that were considered dramatic, the Firestone Winterforce tires generated so much noise that they were considered objectionable by many of our testers. Complete test results can be found by reading, "Technological or Traditional Traction for Ice and Packed Snow?".

We also went to a local ice rink for testing and the results of our braking tests were pretty impressive (since this test, each Studless Ice & Snow model has been replaced by a newer model). As you can see by the graph below, all three Studless Ice & Snow tires performed better than the studded option.
http://blog.tirerack.com/blog/studded-snow-tires

* Opgelet: dat betekent niet dat - alle - spijkerbanden minder goed zijn als de "betere winterbanden", er zijn zeker vele uitzonderingen: Canada, Scandinavië enz... waar veel performantere spijkerwinterbanden toegelaten zijn: lees meer spijkers en langere spijkers toegelaten als in de landen waar eerder matige wintertoestanden zijn; zucht: "Google" is uw vriend, best eerst eens informeren vooraleer je iets los uit de pols beweert ... tijden veranderen winterbanden veranderen... .

Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.

Jij toont het idd alweer aan in je reacties hier. :-)

Micele
20 december 2012, 01:21
winterbanden = commerce.
Rij gewoon voorzichtig en dan kom je er ook.
Neen, niet altijd bij winterse wegen en naargelang reliëf, dat is nu net het punt. Sommige geraken nog niet in-uit van hun iets steilere oprit.

Hier een filmpje van een redelijk vlakke oprit...
http://www.youtube.com/watch?v=RIGnPLd_P5E lacheu... :-)

Nog een sukkelaar die er niet gaat geraken zelfs op vlakke weg niet...
http://www.youtube.com/watch?v=3oyTSZuwVQc
Mit Sommerreifen im Winter geht halt gar nix...

Met winterbanden kom je er meestal wel, of ben je ook zo iemand die verlangt dat overal en altijd 24/24 7/7 sneeuw geruimd wordt en gestrooid wordt, ook tijdens het sneeuwen en ijzelen (ijsregen) ? ;-)

Aja, nu zie het pas die post van @ Jantje is van 2010 :oops: sorry. ;-)

1207
20 december 2012, 09:07
Ik weet het, de schuld van die andere.
Als ik met winterbanden rij en die voor mij slipt met zijn zomerbanden moet ik toch sneller stil staan als hij zou ik denken.
Er kunnen talloze redenen zijn.
als ge nu echt een reden wil vinden dat het enkel en alleen aan die banden ligt waarom die ene mens in de gracht lag om daartegen te kunnen fulmineren dan ben je een idioot.
Ene met winterband en 99 zonder liggen in de gracht. dat doet geen belletje rinkelen bij u?


er zijn zo ongeveer evenveel studies de de voordelen van die banden tijdens winterweer bewijzen als dat er studies zijn die bewijzen dat roken schadelijk is.
en nee, er is geen anti-winterbandenlobby :)

Bobke
20 december 2012, 10:41
Er kunnen talloze redenen zijn.
als ge nu echt een reden wil vinden dat het enkel en alleen aan die banden ligt waarom die ene mens in de gracht lag om daartegen te kunnen fulmineren dan ben je een idioot.Ene met winterband en 99 zonder liggen in de gracht. dat doet geen belletje rinkelen bij u?


er zijn zo ongeveer evenveel studies de de voordelen van die banden tijdens winterweer bewijzen als dat er studies zijn die bewijzen dat roken schadelijk is.
en nee, er is geen anti-winterbandenlobby :)
Ik noteer dat begrijpend lezen niet uw sterkste kant is. Doei.

1207
20 december 2012, 11:03
Ik noteer dat begrijpend lezen niet uw sterkste kant is. Doei.

Het kan natururlijk ook aan de zender liggen hé :)

De schoofzak
20 december 2012, 16:41
In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits

maar om het nu over lovers te hebben is wel heel suggestief :)

gooit ge ze erop en ge zijt een pak veiliger en de meerkost is relatief (maar dat is persoonlijke smaak).en tijdens die ene gladde kunt ge zeiken op de idioten die geen winterbanden hebben en daardoor niet vooruit geraken :)

Ah just niks files.
Al die gasten met hun zomerbanden liggen direct in de gracht. Vrije baan voor de winterbanden (en nog maar eens herhalen:
- sedert twee jaar heb ik op mijn nieuwe suv 4x4 winterbanden
- daarvoor reed ik sedert mijn 18 jaar, privé en voor 't werk, met zomerbanden in de winter. Gelijk bijna iedereen. 'sAvonds altijd thuis geraakt (dju, was een gelegenheid geweest ...).

.

Micele
21 december 2012, 16:35
Doe mee met de poll...

Natuurlijk gaat de poll (~ 58 % van de stemmers hebben winterbanden, verschiet ik van... ) niet overeenkomen met de "stemmingsmakerij" in het artikel en zeker niet met de titel... :?
Thank you for voting!

Ik heb winterbanden. 57.75% (2,603 votes)

Ik overweeg er nu toch te leggen. 5.01% (226 votes)

Als ik het geld had, zou ik het doen. 15.93% (718 votes)

Echt geen geld voor winterbanden. 21.3% (960 votes)

Total Votes: 4,507

http://www.vief.be/geld-en-recht/winterbanden-hun-geld-waard-maar-de-meeste-belgen-hoeven-ze-niet.html?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Winterbanden: Hun geld waard maar de meeste Belgen hoeven ze niet

5 dec 2012- 5 Reacties

Winterbanden zijn een stuk veiliger deze dagen en ze worden ons langs alle kanten warm aanbevolen, maar de meeste Belgen beginnen er nog altijd niet aan. Volgens de VAB rijden zelfs maar twee op de tien Belgen met winterbanden.

Waarom zou je?

■Onder de 7 graden zorgen winterbanden voor een aanzienlijk kortere remafstand en een veel betere grip op de weg, zeker bij sneeuw, ijzel en nattigheid.

(en navenant T° bij droge weg ook, nvdr)
http://www.vief.be/files/2012/12/wb-grafief.jpg?9d7bd4

■Vier nieuwe banden kosten in totaal tussen 300 en 1000 euro, afhankelijk van het type auto en band, maar met winterbanden spaart u uw zomerbanden.
■Dus moet je eigenlijk alleen de kost van het wisselen en het stockeren rekenen (tenzij je de banden zelf bewaart): zo’n 160 euro.
■Sinds kort zijn ook in Luxemburg winterbanden verplicht bij winters weer. Dat was al zo in Duitsland en Oostenrijk. In Frankrijk, Italië en Zwitsersland geven verkeersborden aan waar winterbanden verplicht zijn.
Wie rijdt ermee?
Volgens de sector zelf hebben intussen vier op de tien Belgen winterbanden, volgens enkele andere bronnen, waaronder de VAB, is dat maar twee op de tien. Het cijfer van de VAB komt dan nog van een enquête in 2011 onder mensen die elke dag rijden.

De stijgingen in de verkoop van winterbanden van de afgelopen jaren, door de strenge winters, zou zich niet doorzetten. Door de crisis rijden mensen ook steeds langer met dezelfde banden.

Zomerbandprofiel

Volgens de baas van een grote bandencentrale is er dit jaar zelfs een daling met twintig procent in de verkoop van alle banden (vervangmarkt, los van nieuwe auto’s). De meerderheid van winterbandenrijders zijn bovendien mensen met lease-auto’s en bedrijfsvoertuigen, die ze dus niet zelf moeten betalen.

Als dat werkelijk zo is - 2 op 10 -, verklaart dat ook een niet te verwaarlozen deel van vele ongevallen (bron Assuralia), tov van landen waar ze wel veel meer met winterbanden rijden en men er al lang mee vertrouwd zijn...

Men ziet het ook aan de files, als er hier een laagje sneeuw valt spreekt men soms van 600-900 km files of quasi x 15 als normaal ofzo... terwijl tegelijkertijd in buurland Nordrhein-Westfalen (waar het laagje sneeuw meestal wat meer is) de files niet veel hoger als normaal zijn... ik weet waaraan het zou kunnen liggen : ;-)
http://www.vief.be/files/2012/12/winter.jpg?9d7bd4
(Bron: Gazet van Antwerpen)

Henri1
25 december 2012, 13:13
Ah just niks files.
Al die gasten met hun zomerbanden liggen direct in de gracht. Vrije baan voor de winterbanden (en nog maar eens herhalen:
- sedert twee jaar heb ik op mijn nieuwe suv 4x4 winterbanden
- daarvoor reed ik sedert mijn 18 jaar, privé en voor 't werk, met zomerbanden in de winter. Gelijk bijna iedereen. 'sAvonds altijd thuis geraakt (dju, was een gelegenheid geweest ...).

.

Heeft u echt een SUV nodig ?
De meeste N-VA BBQ's en Pensenkermissen zijn vlot bereikbaar met een normale wagen hoor.

Micele
25 december 2012, 21:13
en die 4x4 heeft uiteraard geen enkel effect .
Enkel (in de regel) bij tractie. Bij remmen en bochtenwerk ("*niet in de gracht belanden") zal het weinig effect hebben, wegens de meestal hogere constructie (hoger zwaartepunt en hoger gewicht) "meestal" integendeel. (*er zijn uitzonderingen)

Descartes Jr
26 december 2012, 09:30
http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/12/07/lectrr2.jpg.h600.jpg

AsGardSGO
29 december 2012, 09:12
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Sorry met alle respect maar als je al 40 jaar met de wagen rijd dan denk ik zo dat je net beter zou moeten weten.
De 'moderne' mens zit nu eenmaal vol tegenwoordig van populaire misvattingen; het is niet omdat je winterbanden hebt dat je 10 of 15km/u harder kunt rijden of door een bocht gaan. Het is niet omdat je ABS of anders hebt je op een meter van je voorliggers bumper kan of mag kleven aan 80 of 180km/u.

Heb het al vaker gezegd; waar dat mensen toch vaak over liggen te zeuren, te discussieren of te redetwisten.
Winterbanden zijn een technische uitvinding om onder slechte weersomstandigheden een verhoogde veiligheid te bieden zodat men zich net zo veilig over de weg kan verplaatsen als onder 'normale' weersomstandigheden. Maar ja daar zit bij de mens net het addertje onder het gras; men vult maar al te vaak zelf en verkeerd in wat normaal of veilig is.
Maar ja; hoe meer veiligheid men in de wagen stopt hoe minder veiligheid er in het verstand van de mensen overblijft blijkbaar. En dat zie je dagelijks op de weg.

Mijn hoogst persoonlijke ervaringen:
Op een vorige firmawagen ik had winterbanden en toen ik op een ijzelplek kwam in de bocht van E19 naar Brugge Gent (die vlak achter de Craeybecx tunnel richting A'pen dus) voelde ik de wagen uibreken maar door eenvoudige koelbloedigheid en goeie winterbanden die voldoende grip konden bieden heb ik me vlot uit de slip gehaald en mijn weg verder kunnen zetten. Die andere wagen die al de kant instak en achter mij konden dat niet zeggen; die staken den decor in.

En 2 jaar geleden; koppig als ik was toch zonder winterbanden naar frankrijk gereden in barre winteromstandigheden en de hele weg dubbel voorzichtig moeten zijn om geen ongevallen te hebben; meer afstand houden, constant aandrang tot wegslippen moeten opvangen,..

Mambo
30 december 2012, 00:33
Winterbanden zijn ook heel goed in de zomer. Ze verslijten wel sneller omdat ze zachter zijn, daarom zijn ze ook beter.

Henri1
30 december 2012, 14:08
Winterbanden zijn ook heel goed in de zomer. Ze verslijten wel sneller omdat ze zachter zijn, daarom zijn ze ook beter.

Als ze versleten zijn zijn ze nog beter in de zomer.
Want dan hebt u slick banden.

Descartes Jr
5 januari 2013, 10:39
Voil�*, de oplossing : Slimme autobanden (http://www.autoblog.nl/slimme-autoband-verkleurt-als-hij-versleten-is)

http://static.autoblog.nl/images/wp2013/discolor-tyre-01.jpg

De schoofzak
5 januari 2013, 18:54
Heeft u echt een SUV nodig ?
De meeste N-VA BBQ's en Pensenkermissen zijn vlot bereikbaar met een normale wagen hoor.

Ja, ik had die auto al gekocht voordat ik er aan dacht om aan jou toelating te vragen.

Verder heb ik natuurlijk niet echt een suv nodig. Ik heb zelfs helemaal geen auto nodig.
Maar ja ... mijn heksie perfeksie rijdt met de suv, ik met de mijne, en als ik goesting heb, spring ik op mijn moto. Vaak fiets ik ook. En gaan wandelen met de hond. Die hond heb ik ook niet echt nodig. Als hij dood gaat, zal ik niet vergeten om alweer jouw toestemming te vragen om me een nieuwe te kopen.

Gij zijt gij zo nogal een moeialleke hé.

Gun
5 januari 2013, 19:41
Heeft u echt een SUV nodig ?
De meeste N-VA BBQ's en Pensenkermissen zijn vlot bereikbaar met een normale wagen hoor.

De relevantie van uw posts is soms hillarisch

Bobke
5 januari 2013, 20:08
Winterbanden zijn ook heel goed in de zomer. Ze verslijten wel sneller omdat ze zachter zijn, daarom zijn ze ook beter.
Dan rijdt ge toch gewoon heel het jaar met winterbanden.

manta
6 januari 2013, 11:15
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130105_00423117
Grote voorraad winterbanden raakt niet verkocht
Bandencentrales zitten nog met een grote stock aan winterbanden. Omdat een echte winter uitblijft, vervangen veel bestuurders hun banden niet. De bandencentrales vrezen ook dat ze plaats tekort zullen hebben om straks de nieuwe voorraad zomerbanden te stockeren. De zachte winter zorgt bij sommigen voor 20% minder omzet.
Een verplichting invoeren om de bandencentrales uit de nood en aan de centen te helpen?
Want zeg nu zelf, winterbanden tijdens een winter als deze...:roll:

Micele
6 januari 2013, 11:35
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130105_00423117
Grote voorraad winterbanden raakt niet verkocht

Een verplichting invoeren om de bandencentrales uit de nood en aan de centen te helpen?
Want zeg nu zelf, winterbanden tijdens een winter als deze...:roll:

Uiteraard zijn een stel winterbanden een lange termijn aankoop (doorgaans 3-4 winters) en niet alleen voor quasi een zachte 1 wintermaand. ;-)

De gemiddelde temp° en gemiddelde minimum temp° nov-dec was (in Ukkel, in een termometerhut 1,5 m boven de grond):
Parameter Eenh. Maand Norm. kar Record + Jaar Record - Jaar
Nov:
- gemiddelde temperatuur °C 7,1 6,8 n 10,4 1994 2,8 1993
- gemiddelde minimum temperatuur °C 4,7 4,1 n 8,1 1994 -0,1 1985
Dec:
- gemiddelde temperatuur °C 5,1 3,9 n 6,9 1988 -0,7 2010
- gemiddelde minimum temperatuur °C 2,5 1,6 n 5,5 1988 -3 2010
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/9278931-December+2012.html
Zowat 1° C gemiddeld hoger als normaal, maar nog perfect binnen de 7°C norm waar winterbanden zich nog lonen voor "de verkeersveiligheid".
Er waren veel koudere nov en dec´s, ook veel warmere, niets om ongerust te worden. ;-)

Jan 13 lijkt wel een van de warmste januari te worden, de eerste weken vermoedelijk toch (vooral ´s nachts is het relatief warm):
De gemiddelde temperaturen in januari liggen bij 3,3 ° C het lijkt erop dat dit met minstens 3 ° C gaat overschreden worden als het zo verder duurt, vanaf einde volgende week zou het mss kunnen vriezen.
Gecumuleerde of gemiddelde waarden sinds het begin van de maand januari 2013 te Ukkel
Dag:Temp.gem.|Temp.max|Temp.min
1 jan: 6,1 | 7,9 | 7,5
2 jan: 5,8 | 8,1 | 4,9
3 jan: 6,9 | 8,9 | 4,7
4 jan: 7,3 | 9,0 | 5,6
5 jan: 7,3 | 8,8 | 5,9
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123763-Huidige+maand.html
Januari 2012 bvb:
Gemiddelde temperatuur °C 5,1 3,3 n 7,2 2007 -2,8 1987
Gemiddelde maximum temperatuur °C 8,0 5,7 a 9,3 2007 -0,6 1987
Gemiddelde minimum temperatuur °C 2,7 0,7 a 4,9 2007 -6,3 1985

Maar (nipt) de meeste waardes, vooral de minima, liggen onder de 7° C.

Wie in nov dec 12 winterbanden gekocht heeft heeft ze natuurlijk nog niet veel kunnen uitproberen. Andere verslijten daar wel hun zomerbanden... ze moeten het weten. ;-)

Henri1
6 januari 2013, 12:28
Ja, ik had die auto al gekocht voordat ik er aan dacht om aan jou toelating te vragen.

Verder heb ik natuurlijk niet echt een suv nodig. Ik heb zelfs helemaal geen auto nodig.
Maar ja ... mijn heksie perfeksie rijdt met de suv, ik met de mijne, en als ik goesting heb, spring ik op mijn moto. Vaak fiets ik ook. En gaan wandelen met de hond. Die hond heb ik ook niet echt nodig. Als hij dood gaat, zal ik niet vergeten om alweer jouw toestemming te vragen om me een nieuwe te kopen.

Gij zijt gij zo nogal een moeialleke hé.

SUV rijders voelen zich uitermate veilig op de weg.
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.

De schoofzak
6 januari 2013, 17:34
SUV rijders voelen zich uitermate veilig op de weg.
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.

Ik ben al enige tijd met pensioen. Mijn rijbewijs behaald op mijn 18° verjaardag.
Twee kleine ongevalletjes meegemaakt, anders niet. Eén maal een snelheidsovertreding.
't Zal dus niet liggen aan mijn gevoel van veiligheid.

Maar waarom begint gij zo of topic ? Penisnijd ?

.

chris k
6 januari 2013, 18:17
Als iedereen winterbanden op zijn wagen heeft met het warme weer nu is dit beter voor het wegdek.

-de rubber die van de banden slijt vult alle PUTTEN op in het wegdek.


Zot doen of zijn doet geen pijn......anders liepen al onze politiekers altijd met koppijn.

Mambo
7 januari 2013, 00:28
SUV rijders voelen zich uitermate veilig op de weg.
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.

Omgekeerd is niet erg logisch hé?
Maar troost u, die tractors krijgen ze nauwelijks aan de straatstenen nog kwijt.
De rest ook niet.
Die electrieken ook niet.
Feitelijk niks meer.

Kijk maar op ebay, nul biedingen op gelijk welke auto.

Somber vooruitzicht.

Maar het ging hier over winterbanden.
Niet over uw persoonlijke smaak.

Libro
7 januari 2013, 00:50
SUV rijders voelen zich uitermate veilig op de weg.
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.

Zeer socialistisch uitgangspunt: iedereen even onveilig. Mag dat niet, veiligheid voor uzelf kopen?

manta
11 januari 2013, 19:26
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130111_WinterseToestanden
Voor automobilisten wordt het dus oppassen geblazen, zeker voor wie met winterbanden rijdt, stelt automobilistenorganisatie VAB.
Tja...

Micele
11 januari 2013, 21:42
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130111_WinterseToestanden

Tja...

Tja je moet alles citeren en zeker niet veralgemenen wat ze op de VRT doen, ik geloof die (ingekorte) context namelijk voor geen moer.
Ook wie met winterbanden rijdt, moet opletten.

Automobilistenorganisatie VAB spreekt van "risicocompensatie": automobilisten met winterbanden nemen meer risico's bij winterse omstandigheden in het verkeer omdat ze een vals gevoel van veiligheid hebben.
:roll: daarom dat de dalende tendens verkeersdoden in D sinds de verplichting van winterbanden daar sinds 2006 nog beter is. :-)

Het kan natuurlijk zijn dat VAB dit enkel voor de winterbandenbleukes bedoelt -die de 1e keer met winterbanden rijden in hun leven- en dit met weinig hersencellen en zeer zwakke zintuigen...

Tiens op de website van de VAB vind ik ook niets van die onnozele veralgemening:

Tja, lees maar eens rustig door:
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/bandenadvies/winterbanden/wat.aspx
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/bandenadvies/winterbanden/vragen.aspx
Meest gestelde vragen over winterbanden
Kan ik winterbanden alleen gebruiken als het sneeuwt?
Nee, winterbanden vertonen duidelijke verschillen in grip t.o.v. zomerbanden bij een temperatuur lager dan 7 graden Celsius. Dit komt omdat in het loopvlak van winterbanden rubbermengsels worden gebruikt die verhoudingsgewijs soepeler blijven dan bij zomerbanden bij lage temperaturen.

Zomerbanden zijn 's winters dan ook veel harder en stugger, hetgeen de grip zeker niet ten goede komt.
Ook zijn de profielblokken van het loopvlak anders dan zomerbanden.
Deze profielblokken zijn vaak voorzien van lamellen, die er voor zorgen dat sneeuw en vuil uit het profiel gewerkt wordt.
Slijten winterbanden harder dan "gewone" banden?
In principe slijten winterbanden tijdens winterse omstandigheden niet sneller dan "gewone" banden, maar blijft de gemiddelde temperatuur boven de 7 graden Celsius, dan neemt de slijtage van winterbanden behoorlijk toe.
Dus zodra het weer omslaat van overwegend koud naar overwegend warm, kan je het beste je zomerbanden weer monteren.

Winterbanden zijn veel te duur...
Een combinatie van stalen velgen met winterbanden is één van de meest economisch verantwoorde aankopen, die een moderne automobilist kan doen.

Voordelen:

Actieve veiligheid. (Een slippartij kan meer kosten dan een complete set winterbanden + velgen.)
Zolang de winterbanden onder je auto zitten, slijten je zomerbanden niet.
Eens je de winterbanden op originele stalen velgen laat monteren, blijven je kostbare lichtmetalen velgen netjes en beschadigen niet door eventuele slippartijen of door inwerking van pekel.

http://www.vab.be/nl/mobiliteit/bandenadvies/winterbanden/veiligheid.aspx

Actieve veiligheid?

Uit de sterk gestegen omzetcijfers blijkt dat steeds meer Belgen voor winterbanden kiezen. Met name de laatste drie jaar is het aantal verkochte winterbanden omhoog geschoten. Winterbanden zijn - ook in de Benelux - geen overbodige luxe. Winterbanden zijn gemaakt voor het rijden tijdens de herfst- en wintermaanden: lagere temperaturen, veel neerslag.

48 dagen regen
22 dagen sneeuw
11 dagen hagel
3 dagen ijzel


De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen. De belangrijkste oorzaak van auto-ongevallen tijdens de winter is de slechte voorbereiding op de typische najaars weersomstandigheden. Dankzij nieuwe technologieën en grondstoffen zijn winterbanden niet alleen uitermate geschikt voor gebruik tijdens winterse omstandigheden, zoals de reis naar de wintersportgebieden, maar vooral ook in het klimaat van de Benelux. Een belangrijk pluspunt is immers niet alleen de sterk verbeterde prestaties tijdens natte weersituaties, maar vooral ook betere rijeigenschappen en toegenomen veiligheid bij lagere temperaturen. Daarnaast zorgen de verminderde kans op autoschade en verlies van no-claim voor een aanzienlijke kostenbesparing. Ook gaan je zomerbanden op deze manier tweemaal zo lang mee. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Winterbanden bieden actieve veiligheid
Zodra de temperatuur zakt onder zeven graden Celsius presteren winterbanden al beter dan gewone banden. Het rubber van een zomerband wordt harder en verliest daardoor veel van zijn goede eigenschappen, zoals grip en comfort. Winterbanden blijven altijd elastisch en flexibel door hun speciale rubbersamenstelling en profielopbouw. Het profiel van de winterband is veel meer geschikt om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband. Hierdoor blijft de winterband langer grip houden op zowel natte, bevroren als besneeuwde wegen. Door de betere grip wordt de remweg verkort en neemt de beheersbaarheid van de auto toe. De band zorgt tevens voor een betere wegligging met meer rijcomfort en vermindert de kans op aquaplaning. Het is daarom aan te raden om je auto al rond november goed op de winter voor te bereiden. Want je banden zijn de enige verbinding tussen je auto en het wegdek. Zij spelen de hoofdrol bij het winterklaar maken van je auto.

Winterbanden zijn High-Tech producten
Vroeger was het geluidsniveau van winterbanden vaak de reden dat mensen er niet graag op reden. "Het lijkt wel of je in een tank zit" was toen een veel gehoorde kreet. Tegenwoordig zijn de winterbanden zo goed dat je vaak niet eens in gaten hebt dat je op winterbanden rijdt. Er gaat heel veel geld naar de research & development afdelingen van fabrikanten, om de eventuele nadelen van winterbanden tot een minimum te beperken.

De voordelen op een rij

Maximale rijveiligheid tijdens winterse omstandigheden
Korte remweg, meer grip
Zomerbanden slijten niet
Lichtmetalen wielen blijven netjes
Controle van de banden tijdens het wisselen
Niet direct sneeuwkettingen nodig in wintersportgebieden
Verminderde kans op schade en/of lichamelijk letsel

From_Vlaanderen
13 januari 2013, 13:55
Met winterbanden kan je gewoon nét dat ietsje sneller gaan. Dus eigenlijk doe je zelf het voordeel te niet.

Descartes Jr
13 januari 2013, 14:00
Met winterbanden kan je gewoon nét dat ietsje sneller gaan. Dus eigenlijk doe je zelf het voordeel te niet.

Ik wil daar niet sneller mee rijden. Gewoon thuisgeraken. Zoals nu.

chris k
13 januari 2013, 14:01
Lichtmetalen wielen blijven netjes bij mijn zomerbanden en de lichtmetalen velgen van mijn winterbanden kuis ik wat meer dan blijven die ook netjes.

From_Vlaanderen
13 januari 2013, 14:43
Ik wil daar niet sneller mee rijden. Gewoon thuisgeraken. Zoals nu.

Dan heeft dat zeker een voordeel.
Ik heb daar ook al een voordeel mee gedaan. Hadden die er niet opgelegen, dan had het echt fout gelopen.:lol:

reservespeler
4 oktober 2013, 06:28
Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.

chris k
4 oktober 2013, 08:00
Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.

Ik doe in de winter maar een +/- 3 000 km .

Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.

Micele
4 oktober 2013, 08:57
Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.

En bij onverwachte-onvoorziene verkeerssituaties -op winterse wegen- heeft men dan een veel ruimere veiligheidsmarge met winterbanden.

Het is gewoon een zeer kleine investering voor die extra marge, ik zie nergens argumenten die dit kunnen weerleggen.
Zelfs op koude natte weg is er een duidelijk verschil (filmpjes van ADAC en andere... zijn op YT gemakkelijk te vinden)

Bij winterse neerslag (bvb sneeuw, ijzel, ijs) is het zelfs een verschil in rijden en niet kunnen rijden.
Het gemeten traktieverschil (newton) is tot x 4,1 meer op vaste sneeuw, ttz waar je met een goede winterband vlotjes vertrekt (helling) blijf je met zomerbanden onherroepelijk staan. Met gansjaarbanden en-of goedkope winterbanden zal men op die helling ook nog kunnen vertrekken, traktieverschil tot x 3,3.
Zijdelingse grip (m/sec²) en remweg (m) citeer ik ook even, en de tijden op een sneeuwbedekt circuit wat eigenlijk de som is van de 3 testen.

http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf nog eens hieruit citeren op sneeuw:

1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 newton (~ : gemiddelde van 6 gekende merken)
- gansjaarband 1969 newton
- zomerband 592 newton :oops:

2. Remweg uit 50 kmh (negatieve traktie eigenlijk)
- ~ winterband 29 m
- gansjaarband 32,6 m
- zomerband 66,0 m :oops:

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,45 m/sec²
- gansjaarband 3,23 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec² :oops:

4. Handling Circuit ( = 1+2+3)
- winterband : 68 kmh gemiddeld
- gansjaarband: 65,9 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan :oops: (wslk de moeite niet waard, combinatie van de cijfers uit 1-2-3)

Nu weet men waarom zomerbanden op winterse wegen verboden zijn in menig land. De gansjaarband (M+S minimum-symbool) is natuurlijk wel toegelaten bvb voor diegene die weinig kms rijden. Een top-gansjaarband moet niet veel onderdoen voor een matige winterband. Er is zeker een gansjaarband die zelfs het wintervlokje-symbool haalt van een winterband.
M.a.w. er zijn helemaal geen tegenargumenten...

Bobke
4 oktober 2013, 09:11
Ik doe in de winter maar een +/- 3 000 km .

Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.
Dan is het nog de vraag wanneer ge die rijdt.
Hebt ge uw wagen dringend nodig in winterse toestanden, dan kunt ge maar beter winterbanden leggen.
Ik ga ervan uit dat iedereen dat wel voor zichzelf kan uitmaken.

Henri1
5 oktober 2013, 08:57
Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.

Als u 's morgens opstaat en er 30cm verse sneeuw gevallen is, in combinatie met het feit dat de vlaamse verkeersdienst niet bij machte is de wegen vrij te maken....

Op dat moment hoopt u wellicht dat een verplichting er wel zou zijn.
Als zich dat voordoet gaat u de Federale Regering wellicht verwijten dat ze deze verplichting niet ingevoerd hebben ?

Descartes Jr
5 oktober 2013, 09:03
En bij onverwachte-onvoorziene verkeerssituaties -op winterse wegen- heeft men dan een veel ruimere veiligheidsmarge met winterbanden.

Het is gewoon een zeer kleine investering voor die extra marge, ik zie nergens argumenten die dit kunnen weerleggen.
Zelfs op koude natte weg is er een duidelijk verschil (filmpjes van ADAC en andere... zijn op YT gemakkelijk te vinden)

Bij winterse neerslag (bvb sneeuw, ijzel, ijs) is het zelfs een verschil in rijden en niet kunnen rijden.
Het gemeten traktieverschil (newton) is tot x 4,1 meer op vaste sneeuw, ttz waar je met een goede winterband vlotjes vertrekt (helling) blijf je met zomerbanden onherroepelijk staan. Met gansjaarbanden en-of goedkope winterbanden zal men op die helling ook nog kunnen vertrekken, traktieverschil tot x 3,3.
Zijdelingse grip (m/sec²) en remweg (m) citeer ik ook even, en de tijden op een sneeuwbedekt circuit wat eigenlijk de som is van de 3 testen.



Nu weet men waarom zomerbanden op winterse wegen verboden zijn in menig land. De gansjaarband (M+S minimum-symbool) is natuurlijk wel toegelaten bvb voor diegene die weinig kms rijden. Een top-gansjaarband moet niet veel onderdoen voor een matige winterband. Er is zeker een gansjaarband die zelfs het wintervlokje-symbool haalt van een winterband.
M.a.w. er zijn helemaal geen tegenargumenten...

:thumbsup:

Rr00ttt
6 oktober 2013, 20:34
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

Ik denk dat het ook veel afhangt van de aandrijving van uw wagen. In mijn eigen geval en uit persoonlijke ervaring. Met achterwielaandrijving is het een must.

Zonder winterbanden was naast de wegligging van 0.0 de kleinste helling een onoverkomelijk probleem.