PDA

View Full Version : Lust in een kebab ?


den dinges
27 december 2010, 00:59
Iedereen heeft wel eens van een kebab geproefd in dit " gezegende " multiculturele tijdperk...Maar wie weet hoe deze lekkernij vervaardigt word, en met wat ? Kijk en leer, en...Smakelijk:-)
http://www.she.be/aan-tafel/aid1003118/zo-wordt-kebab-gemaakt-video.aspx

parcifal
27 december 2010, 01:12
Ik heb ooit industrieel paardeworsten gedraaid.

Dat is nog een stuk erger. :)

filosoof
27 december 2010, 01:48
Iedereen heeft wel eens van een kebab geproefd in dit " gezegende " multiculturele tijdperk...Maar wie weet hoe deze lekkernij vervaardigt word, en met wat ? Kijk en leer, en...Smakelijk:-)
http://www.she.be/aan-tafel/aid1003118/zo-wordt-kebab-gemaakt-video.aspxEn dacht jij écht dat 't bij de leveranciers van Quick of McDonalds of van je martino er anders aan toe gaat? ;-)

Caligula
27 december 2010, 11:10
En dacht jij écht dat 't bij de leveranciers van Quick of McDonalds of van je martino er anders aan toe gaat? ;-)

Buiten martino, ja ...die zijn puur rund.
De kebakketens (want dat zijn het ondertussen) is afgespoten vulsel al la cervela.

Ver van halal en nog verder van wat het zou MOETEN zijn : geroosterd vlees(schaap) aan spit.

Humo aankondiging (http://www.humo.be/tws/tv-tips/19423/keuringsdienst-van-waarde-doner-kebab.html)

Dna analyse vlees (http://www.youtube.com/watch?v=DaPRdcOmEbc)

MakingProgress
27 december 2010, 11:27
Dan eten we wel een pita (http://www.kebabreporters.com/antwerpse-tent-in-culinaire-gids)

Jazeker
27 december 2010, 13:37
Ik heb ooit industrieel paardeworsten gedraaid.

Dat is nog een stuk erger. :)

Ik had nooit kunnen denken dat jij paardeworsten zou draaien. Ik had je meer ingenieurswerk zien doen.

Jazeker
27 december 2010, 13:40
En dacht jij écht dat 't bij de leveranciers van Quick of McDonalds of van je martino er anders aan toe gaat? ;-)

Quick en McDo zijn te groot om zich enig probleem te veroorloven. Ik hou niet van hun spul, maar zelfs in de kantine van mijn vorig bedrijf werden elke dag stalen genomen die moesten worden verstuurd voor controle op hygiëne e.d.

Zwartengeel
27 december 2010, 14:28
Aan de topicstarter: de juiste uitdrukking is ofwel 'Zin in een kebab?' ofwel 'Lust je een kebab?'.

'Lust in een kebab' daarentegen lijkt me iets heel vies en wansmakelijks, en daar heb ik dus geen enkele zin in.

Caligula
27 december 2010, 14:48
Aan de topicstarter: de juiste uitdrukking is ofwel 'Zin in een kebab?' ofwel 'Lust je een kebab?'.

'Lust in een kebab' daarentegen lijkt me iets heel vies en wansmakelijks, en daar heb ik dus geen enkele zin in.

Je kloppende staaf in een warm broodje vlees met looksaus schuiven?
Wat is daar vies een wansmakelijk aan?

Dronkoers
27 december 2010, 15:08
Je kloppende staaf in een warm broodje vlees met looksaus schuiven?
Wat is daar vies een wansmakelijk aan?

:-D

Derk de Tweede
27 december 2010, 15:55
http://www.frikandeltest.nl/images/cafetariadehoekfrikandel.jpg

De eerste frikandel werd in 1954 gelanceerd in Dordrecht door een slagersknecht genaamd "Gerrit de Vries". Er is sindsdien (gelukkig) veel veranderd.

Slagersknecht Gerrit de Vries maakte gehaktballen die hij aan de horeca
verkocht. Echter, door een wijziging in de Warenwet moest hij zijn product, dat in de smaak viel bij zijn klanten, veranderen. Zijn gehaktbal bestond voor een groot deel (40%) uit paneermeel, en door deze nieuwe wet mocht Gerrit zijn gehaktbal, geen gehaktbal meer noemen. Zijn oplossing was de vorm maar niet het recept te wijzigen. Van de bal maakte hij een worst. De naam voor zijn product werd hem door een vrouwelijke snackbarhouder van Duitse afkomst ingefluisterd. Daar bestond de Frikadelle, een platte gehaktbal. Gerrit nam die naam over.

De zoon van Gerrit geeft toe dat Jan Bekkers (die zijn naam liet wijzigen in Jan Beckers om vóór zijn concurrent en neef in de telefoongids vermeld te staan) van de gelijknamige snackfabriek uit het Noord-Brabantse Deurne de frikandel vervolmaakt heeft. Hij vond zijn inspiratie bij de Amerikanen waar de snackcultuur in opmars was en maakte van de frikandel een glad exemplaar van fijngemalen vlees. De naam werd niet gedeponeerd; de Vries deed dat wel voor zijn Mexicano. Bekkers noemde zijn worst trouwens de fricandel waarmee een eind kan worden gemaakt aan de slepende polemiek onder spellingdeskundigen.

manta
27 december 2010, 15:59
zijn concurrent en neef in de telefoongids vermeld te staan) van de gelijknamige snackfabriek uit het Noord-Brabantse Deurne de frikandel vervolmaakt heeft. Hij vond zijn inspiratie bij de Amerikanen waar de snackcultuur in opmars was en maakte van de frikandel een glad exemplaar van fijngemalen vlees. De naam werd niet gedeponeerd; de Vries deed dat wel voor zijn Mexicano. Bekkers noemde zijn worst trouwens de fricandel waarmee een eind kan worden gemaakt aan de slepende polemiek onder spellingdeskundigen.

's Geen fricandel of frikandel , da's een curryworst ... 8-)


En hoe dien Bekkers z'n weener noemde zijn zijn zaken hé , wij vragen ook niet hoe jij je worstje noemt ... ;-)

Albrecht
27 december 2010, 15:59
Derk, ik noem zoiets een curryworst.

Zwartengeel
27 december 2010, 16:03
Je kloppende staaf in een warm broodje vlees met looksaus schuiven?
Wat is daar vies een wansmakelijk aan?

Je zegt het zelf. Looksaus.

Caligula
27 december 2010, 16:16
http://www.frikandeltest.nl/images/cafetariadehoekfrikandel.jpg

De eerste frikandel werd in 1954 gelanceerd in Dordrecht door een slagersknecht genaamd "Gerrit de Vries". Er is sindsdien (gelukkig) veel veranderd.

Een Hollander die een "gehaktbal" verkocht met 40% paneermeel.
What's new?

den dinges
27 december 2010, 16:25
En dacht jij écht dat 't bij de leveranciers van Quick of McDonalds of van je martino er anders aan toe gaat? ;-)

Denk jij écht dat ik vaste klant ben bij McDo of Quick ? Ik lust dat vreten niet.

den dinges
27 december 2010, 16:26
Ik had nooit kunnen denken dat jij paardeworsten zou draaien. Ik had je meer ingenieurswerk zien doen.

Ik draai ook geregeld " paardeworsten ". Als ik overdreven veel gegeten heb.

den dinges
27 december 2010, 16:28
Aan de topicstarter: de juiste uitdrukking is ofwel 'Zin in een kebab?' ofwel 'Lust je een kebab?'.

'Lust in een kebab' daarentegen lijkt me iets heel vies en wansmakelijks, en daar heb ik dus geen enkele zin in.

Wat een rare hersenkronkel heb jij om het zo ver te gaan zoeken ?!:lol:
Beetje geobsedeerd zeker ?
Met zo een mentaliteit kan je direct aan de slag in een kebabzaak. Ik heb ooit gelezen dat in zulk een tent tijdens een controle sperma gevonden werd in de looksaus.:cry:
Smakelijk hé !:lol:

Zwartengeel
27 december 2010, 16:30
Wat een rare hersenkronkel heb jij om het zo ver te gaan zoeken ?!:lol:
Beetje geobsedeerd zeker ?

Ik lees gewoon wat er st�*�*t, meer niet.

den dinges
27 december 2010, 16:33
Ik lees gewoon wat er st�*�*t, meer niet.

Muggeziften noem ik dat.

Stulens
27 december 2010, 16:47
Iedereen heeft wel eens van een kebab geproefd in dit " gezegende " multiculturele tijdperk...Maar wie weet hoe deze lekkernij vervaardigt word, en met wat ? Kijk en leer, en...Smakelijk:-)
http://www.she.be/aan-tafel/aid1003118/zo-wordt-kebab-gemaakt-video.aspx



Kon veel erger zijn.
Werkplaats enz. zagen er best wel proper uit.

Ratatosk
27 december 2010, 16:52
Het is de ebreidingswijze van een kebab dat ik vies vind. Een curryworst wordt koud bewaard maar kebabvlees staat de hele dag bloot aan de omgeving en wordt steeds opnieuw verwarmd. Geen wonder dat je er de schijterij van krijgt.

Wisord
27 december 2010, 17:03
Iedereen heeft wel eens van een kebab geproefd in dit " gezegende " multiculturele tijdperk...Maar wie weet hoe deze lekkernij vervaardigt word, en met wat ? Kijk en leer, en...Smakelijk:-)
http://www.she.be/aan-tafel/aid1003118/zo-wordt-kebab-gemaakt-video.aspx


Gore troep , net zoals de hete honden en frituurvlees toestanden .

Albrecht
27 december 2010, 17:18
Het is de ebreidingswijze van een kebab dat ik vies vind. Een curryworst wordt koud bewaard maar kebabvlees staat de hele dag bloot aan de omgeving en wordt steeds opnieuw verwarmd. Geen wonder dat je er de schijterij van krijgt.In de lokale kebabzaak wordt het enkel blootgesteld aan de omgeving als er vlees moet afgeschraapt worden.

An Arkos
27 december 2010, 17:40
Leve falafel!

Bobke
27 december 2010, 18:17
Aan de topicstarter: de juiste uitdrukking is ofwel 'Zin in een kebab?' ofwel 'Lust je een kebab?'.

'Lust in een kebab' daarentegen lijkt me iets heel vies en wansmakelijks, en daar heb ik dus geen enkele zin in.
voor de vlamingen "goesting"

Caligula
27 december 2010, 18:19
voor de vlamingen "goesting"

Goesting heb ik ook regelmatig in een sappig vlezig ...

lantjes
27 december 2010, 18:19
Nog nooit gegeten, pitta evanmin, die sjarels verkopen aan mij niets, nog liever honger ;-)

Albrecht
27 december 2010, 18:19
voor de vlamingen "goesting"Hier in de provincie Antwerpen zegt men dat ook hoor.

Dronkoers
27 december 2010, 18:21
Nog nooit gegeten, pitta evanmin, die sjarels verkopen aan mij niets, nog liever honger ;-)

Zelfs nie om 3 uur 's nachts na een pintje of 20-25? ;-)

Jazeker
27 december 2010, 18:21
Aan de topicstarter: de juiste uitdrukking is ofwel 'Zin in een kebab?' ofwel 'Lust je een kebab?'.

'Lust in een kebab' daarentegen lijkt me iets heel vies en wansmakelijks, en daar heb ik dus geen enkele zin in.

*proest* :rofl: Gevat!

lantjes
27 december 2010, 18:22
Zelfs nie om 3 uur 's nachts na een pintje of 20-25? ;-)

neen, der is altijd een frietkot open als je zoekt... :cheer:

Dronkoers
27 december 2010, 18:23
neen, der is altijd een frietkot open als je zoekt... :cheer:

Hier is't laatste fritkot om 1 uur dicht :-(

lantjes
27 december 2010, 18:23
Hier is't laatste fritkot om 1 uur dicht :-(

8O welk boerengat is dat 8O

Wil-friet is tot op de morgen open;-)

Dronkoers
27 december 2010, 18:25
8O welk boerengat is dat 8O

Wil-friet is tot op de morgen open;-)

Een boeregat met 4 frituren ;-)
Ene sluit zelfs al om half 11 :?

Jazeker
27 december 2010, 18:26
Muggeziften noem ik dat.

Neen... in kebabs worden geen muggen gezift.

lantjes
27 december 2010, 18:27
Een boeregat met 4 frituren ;-)
Ene sluit zelfs al om half 11 :?

tja, die zelfstandigen....en maar klagen.:-P

Dronkoers
27 december 2010, 18:27
Neen... in kebabs worden geen muggen gezift.

Ahnee, muggen zijn ideaal voor de fastfood.
2 seconden roosteren en klaar

Dronkoers
27 december 2010, 18:28
tja, die zelfstandigen....en maar klagen.:-P

Ach, de café's zijn dan weer gelukkig eh, die zullen dan weer meer bierworsten verkopen dan elders ;-)

Jazeker
27 december 2010, 18:29
Ahnee, muggen zijn ideaal voor de fastfood.
2 seconden roosteren en klaar

En jij eet dat?

lantjes
27 december 2010, 18:30
Ahnee, muggen zijn ideaal voor de fastfood.
2 seconden roosteren en klaar

Dat doet me aan 't frietkot in Erembodegem op de Leuvenstraat denken, lang geleden. 'k Stond aan te schuiven en ineens "knetter, knetter" in 't vet...zegt die pipo "des een vlieg in 't vet"....omgedraaid en verder gereden...

Dronkoers
27 december 2010, 18:30
En jij eet dat?

IK zou eigenlijk niet willen weten hoeveel muggen ik al per ongeluk/buiten mijn weten opgegeten heb ;-)

Dronkoers
27 december 2010, 18:31
Dat doet me aan 't frietkot in Erembodegem op de Leuvenstraat denken, lang geleden. 'k Stond aan te schuiven en ineens "knetter, knetter" in 't vet...zegt die pipo "des een vlieg in 't vet"....omgedraaid en verder gereden...

De Westerling is toch rap vies tegenwoordig eh ;-)

lantjes
27 december 2010, 18:32
De Westerling is toch rap vies tegenwoordig eh ;-)

had hij nu gezwegen....:-P

Zwartengeel
27 december 2010, 18:33
Muggeziften noem ik dat.

Je weet nu meteen waar de uitdrukking 'een vettig ventje' vandaan komt. :-)

Dronkoers
27 december 2010, 18:36
had hij nu gezwegen....:-P

Bwoh, als een frietenbakker die met een snotvalling en de bijhorende hectoliters snot in hem heeft, staat te bakken boven zijn vet, hoeft niks te zeggen eh ;-)

Den Ardennees
27 december 2010, 18:42
Quick en McDo zijn te groot om zich enig probleem te veroorloven. Ik hou niet van hun spul, maar zelfs in de kantine van mijn vorig bedrijf werden elke dag stalen genomen die moesten worden verstuurd voor controle op hygiëne e.d.

dat dacht ik ook, ik ging vroeger zeer occasioneel eens een hamburger eten in de Quick in Brussel Zuid, tot ik dit las


Onhygiënische Quick gesloten in Brussels Zuidstation

De politie van de zone Brussel-Zuid heeft gisteren het Quick-restaurant in het Zuidstation gesloten, meldt de groep Sud Presse. De sluiting is het gevolg van een controle die werd uitgevoerd na verschillende klachten van ontevreden klanten bij de spoorwegpolitie. Volgens de politie werden in het restaurant hamburgers geserveerd die niet hygiënisch bewaard werden. Quick start een intern onderzoek.

Voedsel vernietigd
Een 100-tal kilogram voedsel - vlees, brood en groeten - werd ter plaatse vernietigd. De Quick, waarvan de keuken blijkbaar al lang niet meer schoongemaakt was, werd meteen gesloten. De Sociale Inspectie controleerde eveneens tien aanwezige werknemers. Een van hen had geen correct arbeidscontract; een andere was ingeschreven als werkzoekende.

De controleactie werd uitgevoerd door het Federaal Voedselagentschap (FAVV), de RVA, de regionale Inspectie Werk en het Brussels Intercommunaal Laboratorium voor Scheikunde en Bacteriologie.

Intern onderzoek
"Quick heeft een intern onderzoek opgestart dat duidelijkheid moet brengen over hoe die situatie kon ontstaan, ondanks de uiterst strenge interne en externe controles die gehanteerd worden", zegt Annick Van Overstraeten, algemeen directeur operaties van Quick BeLux. De situatie in het Quick-restaurant in het Brusselse Zuidstation "weerspiegelt geenszins de zeer talrijke regels met betrekking tot voedselveiligheid, hygiënenormen en kwaliteitsprocedures die Quick oplegt aan alle uitbaters en franchisenemers van zijn restaurants".

Quick zal alle mogelijke maatregelen nemen om te vermijden dat een dergelijk geïsoleerd en uitzonderlijk voorval zich nog zou voordoen. "Hoewel de gezondheid van de klanten nooit in gevaar geweest is, houden wij eraan ons te excuseren... www.hln.be


:?

Caligula
27 december 2010, 18:54
dat dacht ik ook, ik ging vroeger zeer occasioneel eens een hamburger eten in de Quick in Brussel Zuid, tot ik dit las

www.hln.be


:?

Dat was gene quick maar een vzw waar je ook terecht kon voor allerhande "happy menu's" 8-)

Trixie
27 december 2010, 19:04
Ik kan maar één ding zeggen: Pita, Kebab, frikandellen/curryworsten: gewoon brol. Mijn vader was beenhouwer: nog de stiel geleerd bij een "kleine" beenhouwer toen hij 14 j. was. Toendertijd was er nog geen sprake van curryworsten , pitta en aanverwanten. (jaren 50-60). Ook van sulfiet en al dien brol die ze hedentendage door hun vlees draaien, was er geen sprake. Hij heeft nog de beenhouwersstiel kunnen uitoefenen met gebruik van eerlijke, natuurlijke produkten. Als" kind van"... gelden er bij mij thuis dus bepaalde regels als het om vlees gaat. Bv: koop NOOIT gehakt/worst/chipolatta's, of hamburgers op maandag in de supermarkt! Dit vlees is steevast overschot van vrijdag EN dus al half bedorven tegen 's maandags. Koop ook nooit biefstuk waar gaatjes in geprikt werden( zogezegd om hem mals te maken). Die biefstuk is dus gewoon kapotgeprikt: al die bloedvaatjes zijn doorprikt waardoor je een taaie lap vlees overhoudt.

Caligula
27 december 2010, 19:15
Ik kan maar één ding zeggen: Pita, Kebab, frikandellen/curryworsten: gewoon brol. Mijn vader was beenhouwer: nog de stiel geleerd bij een "kleine" beenhouwer toen hij 14 j. was. Toendertijd was er nog geen sprake van curryworsten , pitta en aanverwanten. (jaren 50-60). Ook van sulfiet en al dien brol die ze hedentendage door hun vlees draaien, was er geen sprake. Hij heeft nog de beenhouwersstiel kunnen uitoefenen met gebruik van eerlijke, natuurlijke produkten. Als" kind van"... gelden er bij mij thuis dus bepaalde regels als het om vlees gaat. Bv: koop NOOIT gehakt/worst/chipolatta's, of hamburgers op maandag in de supermarkt! Dit vlees is steevast overschot van vrijdag EN dus al half bedorven tegen 's maandags. Koop ook nooit biefstuk waar gaatjes in geprikt werden( zogezegd om hem mals te maken). Die biefstuk is dus gewoon kapotgeprikt: al die bloedvaatjes zijn doorprikt waardoor je een taaie lap vlees overhoudt.Dat weet ik ook en mijn beroep bevindt zich héél ver van de slagerij af.
Je vergat nog martino en preparé brol.

Jazeker
27 december 2010, 19:28
Subiet ne pizza bestellen, se. Nèm

Caligula
27 december 2010, 19:45
Subiet ne pizza bestellen, se. Nèm

5 eu of ondertussen 10 zekers voor wat water en meel met hint van tomatensaus er op?
Na 2 stukken is de rest koud en kan je je schoen mee herstellen

Den Ardennees
27 december 2010, 19:46
Subiet ne pizza bestellen, se. Nèm

Turkse pizza?:|

Albrecht
27 december 2010, 19:54
Turkse pizza?:|Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen, bijna alle kebabzaken bieden ook pizza aan.

Trixie
27 december 2010, 19:59
Dat weet ik ook en mijn beroep bevindt zich héél ver van de slagerij af.
Je vergat nog martino en preparé brol.

Ni omdat gij da weet dat iedereen daarvan op de hoogte is, hé! Wat betreft Martino en préparé: als ge dat zelf bereidt is dat geen "brol". En ja: ik veronderstel dat uw beroep zich héééél ver van de slagerij bevindt.

Caligula
27 december 2010, 20:12
Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen, bijna alle kebabzaken bieden ook pizza aan.
50 cent inkoop, 10€ verkoop
Begrijp je het nu?

Caligula
27 december 2010, 20:13
Ni omdat gij da weet dat iedereen daarvan op de hoogte is, hé! Wat betreft Martino en préparé: als ge dat zelf bereidt is dat geen "brol". En ja: ik veronderstel dat uw beroep zich héééél ver van de slagerij bevindt.
Niks is brol als je het zelf bereidt en verse ingredienten gebruikt maar rauw vlees is niet aan mij besteed.

Albrecht
27 december 2010, 20:14
50 cent inkoop, 10€ verkoop
Begrijp je het nu?De kebabzaak van mijn gehuchtje heeft betere pizza's als de dichtbijzijndste Italiaan, en de zaak is ook proper en verzorgd.

Maar ik snap nog altijd de combinatie niet.

Caligula
27 december 2010, 20:16
De kebabzaak van mijn gehuchtje heeft betere pizza's als de dichtbijzijndste Italiaan, en de zaak is ook proper en verzorgd.

Maar ik snap nog altijd de combinatie niet.
kleine investering grote winst aléé, denk eens wat zakelijker?
Marktdifferentiatie/verbreding.
De zaak is er al.

Vergelijk het met een slager die ook broodjes verkoopt

Albrecht
27 december 2010, 20:20
kleine investering grote winst aléé, denk eens wat zakelijker?
Marktdifferentiatie/verbreding.
De zaak is er al.

Vergelijk het met een slager die ook broodjes verkooptEen slager die broodjes verkoopt, oké, maar kebab en pizza's zijn volledig verschillende keukens. Ach soit.

Caligula
27 december 2010, 20:39
Een slager die broodjes verkoopt, oké, maar kebab en pizza's zijn volledig verschillende keukens. Ach soit.

fastfood en grote winst.
En, hier ben ik niet zeker van, je moet geen koksdiploma hebben en voor frieten wel?

Trixie
27 december 2010, 20:43
Niks is brol als je het zelf bereidt en verse ingredienten gebruikt maar rauw vlees is niet aan mij besteed.

Dat zei ik toch letterlijk! "Als ge dat zelf bereidt is dat geen brol". Het spreekwoord zegt: schoenmaker, blijf bij uw leest.

Caligula
27 december 2010, 20:48
Dat zei ik toch letterlijk! "Als ge dat zelf bereidt is dat geen brol". Het spreekwoord zegt: schoenmaker, blijf bij uw leest.

dus ik mag mijn eigen hamburgers niet draaien?

Trixie
27 december 2010, 20:51
dus ik mag mijn eigen hamburgers niet draaien?

Ja natuurlijk moogt gij dat. Als ge weet hoe dat moet...

Zwartengeel
27 december 2010, 20:53
Dat weet ik ook en mijn beroep bevindt zich héél ver van de slagerij af.
Je vergat nog martino en preparé brol.

Hier bij ons op de gemeente is er nog een beenhouwer die de préparé bereidt terwijl je erbij staat.

Trixie
27 december 2010, 20:58
Wil je het recept? Neem 4kg mager rundvlees. Voeg daaraan toe: 1.5 kg rundsvet. Maal dit door een gehaktmolen met een plaat van 3 mm. Kruid met 80g zout, 8g peper en 8 g muskaatnoot. Smakelijk! Indien nog vragen: doe gerust.

Trixie
27 december 2010, 21:00
Wil je het recept? Neem 4kg mager rundvlees. Voeg daaraan toe: 1.5 kg rundsvet. Maal dit door een gehaktmolen met een plaat van 3 mm. Kruid met 80g zout, 8g peper en 8 g muskaatnoot. Smakelijk! Indien nog vragen: doe gerust.

Sorry, vergeten te vermelden dat dit het recept is om zelf hamburgers te maken.

Caligula
27 december 2010, 21:01
Ja natuurlijk moogt gij dat. Als ge weet hoe dat moet...
Men neme beaf sirloin(hie is dat in't Nederlands?) en draaien dat door vleesmolen.

http://www.askthemeatman.com/images/beefpixsirloinsteakboneless10kb.jpg

http://www.askthemeatman.com/beef_loin_primal_cuts.htm

Caligula
27 december 2010, 21:02
Wil je het recept? Neem 4kg mager rundvlees. Voeg daaraan toe: 1.5 kg rundsvet. Maal dit door een gehaktmolen met een plaat van 3 mm. Kruid met 80g zout, 8g peper en 8 g muskaatnoot. Smakelijk! Indien nog vragen: doe gerust.
WTF , mager vlees nemen en daar vet aan toevoegen.
Why?

Dat is trouwens ook genoeg zout : kleine 4gr per 250 mg.
Om het vet te verbergen?

Zwartengeel
27 december 2010, 21:02
Sorry, vergeten te vermelden dat dit het recept is om zelf hamburgers te maken.

Dat leek me al rare préparé... :lol:

Trixie
27 december 2010, 21:10
WTF , mager vlees nemen en daar vet aan toevoegen.
Why?

Dat is trouwens ook genoeg zout : kleine 4gr per 250 mg.

Ok: draai dan gewoon mager rundvlees door uw molen, voeg daar GEEN vet bij. Neem daar een foto van. Neem 1 u later daar nogmaals een foto van, en post die hier. Welke kleur denk je dat uw vlees zal hebben? Rara, test maar uit. Veel succes!

Sus Iratus
27 december 2010, 21:13
Dat leek me al rare préparé... :lol:
Om me ervan te vergewissen dat ik het juiste product voor ogen heb: preparé = filet americain ?

Ik herken althans in het spul waar de Vlamingen het hier over hebben, dat wat in Nederland met een goed Franse uitdrukking 'filet americain' genoemd wordt. Vandaar.

Caligula
27 december 2010, 21:16
Om me ervan te vergewissen dat ik het juiste product voor ogen heb: preparé = filet americain ?

Ik herken althans in het spul waar de Vlamingen het hier over hebben, dat wat in Nederland met een goed Franse uitdrukking 'filet americain' genoemd wordt. Vandaar.

Américain préparé

500 g américain natuur (= steak tartare;) )
2 eieren
een snuifje cayennepeper
2 soeplepels Worcestershire saus
een koffielepeltje Tabasco
een snuifje foelie
een snuifje nootmuskaat
een snuifje pimento
zwarte peper en zout naar smaak
indien gewenst, kappertjes en fijngehakte ui

Trixie
27 december 2010, 21:16
Om me ervan te vergewissen dat ik het juiste product voor ogen heb: preparé = filet americain ?

Ik herken althans in het spul waar de Vlamingen het hier over hebben, dat wat in Nederland met een goed Franse uitdrukking 'filet americain' genoemd wordt. Vandaar.

Ja, dat is hetzelfde. Dus: puur rundvlees, kappertjes, worchester saus, mayonaise, zout, peper en muskaatnoot.

Caligula
27 december 2010, 21:19
Ok: draai dan gewoon mager rundvlees door uw molen, voeg daar GEEN vet bij. Neem daar een foto van. Neem 1 u later daar nogmaals een foto van, en post die hier. Welke kleur denk je dat uw vlees zal hebben? Rara, test maar uit. Veel succes!

Ik vreet mijn bereiding onmiddelijk op en ga dus geen geld spenderen aan smaakloos (vet= smaak) vlees.
Ik koop dus wat je ziet op de foto, draai daar 2-3 hamburgers van met max EEN gram zout/250gr.
Ook de peper en nootmuskaat wordt vers gemalen/raspt.

Onmiddelijke consumptie versus slager.
Kwaliteit versus handel ;)

Trixie
27 december 2010, 21:26
Ik vreet mijn bereiding onmiddelijk op en ga dus geen geld spenderen aan smaakloos (vet= smaak) vlees.
Ik koop dus wat je ziet op de foto, draai daar 2-3 hamburgers van met max EEN gram zout/250gr.
Ook de peper en nootmuskaat wordt vers gemalen/raspt.

Onmiddelijke consumptie versus slager.
Kwaliteit versus handel ;)

Staat uwe mond achteraf ni in brand?( pimento, tabasco, cayennepeper)?
Indien niet, zou "de slager" uw recept aan elke willekeurige klant kwijt kunnen? Ik denk bv aan kinderen, ouderen... die slager mag direct zijn deuren sluiten vrees ik...

filosoof
27 december 2010, 21:30
Kon veel erger zijn.
Werkplaats enz. zagen er best wel proper uit.Idd, ik zag al erger :-(

Caligula
27 december 2010, 21:34
Staat uwe mond achteraf ni in brand?( pimento, tabasco, cayennepeper)?
Indien niet, zou "de slager" uw recept aan elke willekeurige klant kwijt kunnen? Ik denk bv aan kinderen, ouderen... die slager mag direct zijn deuren sluiten vrees ik...

1,5 gram zout per 100 GRAM vlees vindt ik dan weer een garantie op hartziekte.
Het is de soort hoeveelheid die men ook in fastfoods en bliksoepen hanteert om het gebrek aan smaak te verbergen.

Nogmaals, mijn recepten zijn persoonlijke recepten.Aan te passen naar smaak.

(PS: ouderen VERLIEZEN hun smaak )

Sus Iratus
27 december 2010, 21:34
Staat uwe mond achteraf ni in brand?( pimento, tabasco, cayennepeper)?
Indien niet, zou "de slager" uw recept aan elke willekeurige klant kwijt kunnen? Ik denk bv aan kinderen, ouderen... die slager mag direct zijn deuren sluiten vrees ik...
De slachter hier in het dorp verkoopt gewoon drie verschillende soorten. Elk met een bepaalde 'heetheid'.
Ik neem altijd de heetste. Zalig op een dikke plak vers witbrood.

Bedankt trouwens voor het bevestigen van mijn vermoeden dat preparé hetzelfde is als filet americain. Hetzelfde geldt voor Caligula.

Albrecht
27 december 2010, 21:36
Wat is hier eigenlijk vreselijk aan? Kwaliteitsvol vlees zal het niet zijn, maar supermarktvlees is waarschijnlijk niet veel beter.

Steve_M
27 december 2010, 21:38
Ik neem altijd de köfte of de adana bij de pita om de hoek. Bijzonder smakelijk.

Trixie
27 december 2010, 21:42
1,5 gram zout per 100 GRAM vlees vindt ik dan weer een garantie op hartziekte.
Het is de soort hoeveelheid die men ook in fastfoods en bliksoepen hanteert om het gebrek aan smaak te verbergen.

Nogmaals, mijn recepten zijn persoonlijke recepten.Aan te passen naar smaak.

(PS: ouderen VERLIEZEN hun smaak )

Wat betreft dat zout: gij moest al lang een hartziekte gekregen hebben door uw overmatig gebruik van Tabasco en aanverwanten. Amai ni! Zoals ik dus al zei: schoenmaker, blijf bij uw leest.

Steve_M
27 december 2010, 21:43
Wat betreft dat zout: gij moest al lang een hartziekte gekregen hebben door uw overmatig gebruik van Tabasco en aanverwanten. Amai ni! Zoals ik dus al zei: schoenmaker, blijf bij uw leest.

Is deze topic voorbehouden aan beenhouwers of zo?

Trixie
27 december 2010, 21:47
Is deze topic voorbehouden aan beenhouwers of zo?

Nee hoor. Ik ben helemaal geen beenhouwer, maar heb wel kennis van de stiel. Verder zal ik er geen woorden meer aan vuilmaken: ik heb geen tijd om op 3 dagen +100 posts te verzenden zoals sommigen.

Caligula
27 december 2010, 21:47
Wat betreft dat zout: gij moest al lang een hartziekte gekregen hebben door uw overmatig gebruik van Tabasco en aanverwanten. Amai ni! Zoals ik dus al zei: schoenmaker, blijf bij uw leest.

Nog altijd niet begrepen dat ik weinig vlees eet(dus nog vééél minder tabasco) terwijl jij een half dorp aan een hartziekte helpt?
Durf je zeggen hoeveel er in worsten gaat? 20gram p/kg?

De oorzaak van hartziekten : thze butzers :twisted:

Nee serieus, dat is veel te veel. Zout is een smaakversterker, niet een smaakverberger.
Het heeft ook een tijd geduurd voor ik was "afgekickt" van nepsmaken en prefabfood maar nu PROEF ik tenminste wat ik eet.

Den Ardennees
27 december 2010, 21:47
Ik neem altijd de köfte of de adana bij de pita om de hoek. Bijzonder smakelijk.

Die twee ken ik niet, wat ligt daar juist op?

Caligula
27 december 2010, 21:49
Die twee ken ik niet, wat ligt daar juist op?Adana is a city in southeastern Turkey in the middle of the fertile Cilician ( Çukurova) Plain. Its history is ancient; this was the area of the Hittite empire (c. 1800 B.C.). The cuisine of Adana has some influence from nearby Syria, but its most famous contribution to Turkish cuisine is the Adana kebab or köfte, a spicy hot mixture of ground lamb that is grilled. When you come across very spicy Turkish food in western Anatolia, it is a sure sign that it is imported from eastern Anatolia, where they enjoy hotter foods. Adana's interest in spicy foods might have a medieval origin for in the time of Marco Polo the nearby port of Ayas was an important transhipment place for Asiatic spices and wares; the Venetians, perpetually mesmerized by spices, even had a bailo (consul) there. I've changed the basic recipe so one is using ground meat instead of chunks of meat.

http://www.cliffordawright.com/caw/recipes/display/recipe_id/829/

Steve_M
27 december 2010, 21:50
Die twee ken ik niet, wat ligt daar juist op?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kofte_kebab
http://en.wikipedia.org/wiki/Adana_kebab

Hij maakt ze wel zelf, dat scheelt.

Trixie
27 december 2010, 21:56
Nog altijd niet begrepen dat ik weinig vlees eet(dus nog vééél minder tabasco) terwijl jij een half dorp aan een hartziekte helpt?
Durf je zeggen hoeveel er in worsten gaat? 20gram p/kg?

De oorzaak van hartziekten : thze butzers :twisted:

Nee serieus, dat is veel te veel. Zout is een smaakversterker, niet een smaakverberger.
Het heeft ook een tijd geduurd voor ik was "afgekickt" van nepsmaken en prefabfood maar nu PROEF ik tenminste wat ik eet.

Waarom zou IK een half dorp een hartziekte bezorgen? Ik bereid alleen eten voor mijn gezin. En ik kan u geruststellen: iedereen hier leeft nog! En van nepsmaken gesproken: wat is Tabasco? En cayennepeper? En Pimento???

Den Ardennees
27 december 2010, 22:02
http://en.wikipedia.org/wiki/Kofte_kebab
http://en.wikipedia.org/wiki/Adana_kebab

Hij maakt ze wel zelf, dat scheelt.

Die adana ziet er wel okee uit, bij die kofte heb ik echter mijn twijfels: munt vind ik maar een rare combinatie in deze, ik vrees ook dat het te overheersend wordt. Alleszins: wanneer men er té pikante saus oplegt is het spel ook om zeep vind ik.

Caligula
27 december 2010, 22:03
Waarom zou IK een half dorp een hartziekte bezorgen? Ik bereid alleen eten voor mijn gezin. En ik kan u geruststellen: iedereen hier leeft nog! En van nepsmaken gesproken: wat is Tabasco? En cayennepeper? En Pimento???Niet mijn recept, minieme hoeveel heden, zout zit overal in, ...

Begrijp ik nu dat jij 5kg hamburgers draait voor je gezin en die, letterlijk, ziekmakende hoeveelheid zout zit te verdedigen?


Niks is brol als je het zelf bereidt en verse ingredienten gebruikt maar rauw vlees is niet aan mij besteed.

Caligula
27 december 2010, 22:06
Die adana ziet er wel okee uit, bij die kofte heb ik echter mijn twijfels: munt vind ik maar een rare combinatie in deze, ik vrees ook dat het te overheersend wordt. Alleszins: wanneer men er té pikante saus oplegt is het spel ook om zeep vind ik.

zeep is hier het goede woord.
Had eens Turkse vriendin die overal munt indraaide en ik dacht steeds aan tandpasta :eggface:

Trixie
27 december 2010, 22:23
Niet mijn recept, minieme hoeveel heden, zout zit overal in, ...

Begrijp ik nu dat jij 5kg hamburgers draait voor je gezin en die, letterlijk, ziekmakende hoeveelheid zout zit te verdedigen?

Wel beste Caligula; hetgeen ik hier postte betreft de standaard-bereiding voor vlees dat je koopt bij uw warenhuis. Kies zelf maar: G.B., Delhaize, Renmans... Tenzij jij daar nooit één voet binnenzet, en AL uw vleesbereidingen zelf maakt, heb je idd. kans om enkele g. minder zout binnen te krijgen. Maar het zou mij verwonderen dat je al uw vlees/vleeswaren zelf bereidt: dan moet je al een hele uitrusting aan materiaal bezitten hoor. Eet je dan ook nooit vleesbeleg voor bij uw boterham? Of maak je dat ook zelf quasi zonder zout?

Den Ardennees
27 december 2010, 22:32
zeep is hier het goede woord.
Had eens Turkse vriendin die overal munt indraaide en ik dacht steeds aan tandpasta :eggface:

welja, uiteindelijk moeten ze er steeds meer op doen omdat ze het anders niet meer smaken, gevolg is natuurlijk dat je van de rest niets meer smaakt.

Mitgard
27 december 2010, 22:37
Laat ons zeggen dat de halfpikante saus veel goed maakt.

Den Ardennees
27 december 2010, 22:40
Laat ons zeggen dat de halfpikante saus veel goed maakt.

De pikante saus is geen optie. Je mond staat gewoon in brand.

Mitgard
27 december 2010, 22:44
De pikante saus is geen optie. Je mond staat gewoon in brand.

Met die halfpikante heb ik ook al veel last van m'n darmen.
De laatste tijd kies ik vaker voor cocktail.
Niet dat ik vaak kebab eet.
2 �* 3 keer per maand ofzo.

Groentje-18
27 december 2010, 22:57
Heb ik al lang geleden een videootje over gezien. Ze voegen meestal bij "het vlees" ook yoghurt en uien toe, voor de typische smaak.
Het enige wat me aan die video verbaasd, is het ontbreken van handschoenen en haarnetjes. Iets wat volgens mij verplicht is in een voedingsbedrijf?

De "biefstuk" wordt artisinaler bereid. Dat wil zeggen: vreemde stukken vlees (met hopen vet, pees, ...) worden over die spies gedrapeerd, hiertussen worden kalkoenhuiden gelegd, die zorgen voor een betere smaak, textuur en het aan mekaar blijven van het gehele spul.

Smakelijk. ;)


Doch... ik moet toegeven. Ik kan ervan genieten. Zeker van de vegetarische variant met fêta. :oops:

Steve_M
27 december 2010, 23:03
Heb ik al lang geleden een videootje over gezien. Ze voegen meestal bij "het vlees" ook yoghurt en uien toe, voor de typische smaak.
Het enige wat me aan die video verbaasd, is het ontbreken van handschoenen en haarnetjes. Iets wat volgens mij verplicht is in een voedingsbedrijf?

De "biefstuk" wordt artisinaler bereid. Dat wil zeggen: vreemde stukken vlees (met hopen vet, pees, ...) worden over die spies gedrapeerd, hiertussen worden kalkoenhuiden gelegd, die zorgen voor een betere smaak, textuur en het aan mekaar blijven van het gehele spul.

Smakelijk. ;)


Doch... ik moet toegeven. Ik kan ervan genieten. Zeker van de vegetarische variant met fêta. :oops:

Dan is het geen kebab, maar een broodje met feta.

;-)

Caligula
27 december 2010, 23:04
Wel beste Caligula; hetgeen ik hier postte betreft de standaard-bereiding voor vlees dat je koopt bij uw warenhuis. Kies zelf maar: G.B., Delhaize, Renmans... Tenzij jij daar nooit één voet binnenzet, en AL uw vleesbereidingen zelf maakt, heb je idd. kans om enkele g. minder zout binnen te krijgen. Maar het zou mij verwonderen dat je al uw vlees/vleeswaren zelf bereidt: dan moet je al een hele uitrusting aan materiaal bezitten hoor. Eet je dan ook nooit vleesbeleg voor bij uw boterham? Of maak je dat ook zelf quasi zonder zout?

Laat dat nu net de reden zijn waarom ik (bijna)GEEN bereide vleeswaren eet.
Trouwens dat zijn dfe ingredienten van een RUNDShamburger. In de "gewone" zit nog ei,varken en MELK(lees het zelf)

Ka(zen)as, Chorizo, beenham verder zelfgemaakte tonijn en garnaalsla en steeds gegeten met dikke snee bruin (volgranen, soms zelfgebakken) brood.
enkele g. minder zout binnen te krijgen.PER DAG welteverstaan.

Misschien weet je het niet maar je bent NIET verplicht je thuis aan dat recept te houden.
Dus de helft zout, beetje vervangen door paprika/lookpoeder. EXPERIMENT maar zorg voor een goede basis en mijn motto is meer kwaliteit, minder vlees.

Caligula
27 december 2010, 23:14
Heb ik al lang geleden een videootje over gezien. Ze voegen meestal bij "het vlees" ook yoghurt en uien toe, voor de typische smaak.
Het enige wat me aan die video verbaasd, is het ontbreken van handschoenen en haarnetjes. Iets wat volgens mij verplicht is in een voedingsbedrijf?

De "biefstuk" wordt artisinaler bereid. Dat wil zeggen: vreemde stukken vlees (met hopen vet, pees, ...) worden over die spies gedrapeerd, hiertussen worden kalkoenhuiden gelegd, die zorgen voor een betere smaak, textuur en het aan mekaar blijven van het gehele spul.

Smakelijk. ;)


Doch... ik moet toegeven. Ik kan ervan genieten. Zeker van de vegetarische variant met fêta. :oops:
Dat is geen variant maar een broodje kaas.
"vreemde stukken vlees" zijn nog steeds vlees.

Op Kvw site echter zie je hoe er steeds meer ondefinieerbare uniforme hompen reeds gekruide spuitvleesrollen worden geleverd aan pittaboeren.

Trixie
27 december 2010, 23:26
Laat dat nu net de reden zijn waarom ik (bijna)GEEN bereide vleeswaren eet.
Trouwens dat zijn dfe ingredienten van een RUNDShamburger. In de "gewone" zit nog ei,varken en MELK(lees het zelf)

Ka(zen)as, Chorizo, beenham verder zelfgemaakte tonijn en garnaalsla en steeds gegeten met dikke snee bruin (volgranen, soms zelfgebakken) brood.
PER DAG welteverstaan.

Oei, schiet mij ni af hé! Ik begrijp wel wat ge bedoelt, maar het is nu éénmaal zo dat er "standaard"-recepten gelden in de slagerijen. Wat betreft kruiden en specerijen: dat MOET gewoon gevolgd en strikt afgewogen worden, op de gram na. Ik heb nooit beweerd dat ik het eens ben met de opgelegde hoeveelheden (zout). Ik heb alleen gezegd dat dit de standaard is in slagerijen. Of denk je dat uw beenhouwer zomaar naar zijn zin vanalles aan zijn vlees mag toevoegen? Zo van: allee, een handvol peper, 2 x een handvol pili-pili en nog ne goeie kwak mosterd in de préparé. En nen halve kilo zout om het af te maken. Toch nog één kleine opmerking: pas op met die chorizo als ge het zoutgehalte wilt beperken...

Caligula
27 december 2010, 23:43
Oei, schiet mij ni af hé! Ik begrijp wel wat ge bedoelt, maar het is nu éénmaal zo dat er "standaard"-recepten gelden in de slagerijen. Wat betreft kruiden en specerijen: dat MOET gewoon gevolgd en strikt afgewogen worden, op de gram na. Ik heb nooit beweerd dat ik het eens ben met de opgelegde hoeveelheden (zout). Ik heb alleen gezegd dat dit de standaard is in slagerijen. Of denk je dat uw beenhouwer zomaar naar zijn zin vanalles aan zijn vlees mag toevoegen? Zo van: allee, een handvol peper, 2 x een handvol pili-pili en nog ne goeie kwak mosterd in de préparé. En nen halve kilo zout om het af te maken. Toch nog één kleine opmerking: pas op met die chorizo als ge het zoutgehalte wilt beperken...
Voor mij heeft die worst,kaas, ... zoveel smaak dat ik er veel minder van eet.
Koop brood ook ongesneden zodat de ik toekom met één zelfgesneden dikken boterham

Je moet echter wel kiezen : eerst voed je je gezin er mee, nu is het de standaard recept(wat ik overigens wist;)

Hoe dan ook, thuis kan je het aanpassen want vergeet niet dat er ook in koekjes, chips, bliksoepen (is er iets waar géén zout inzit?) kortom ALLE bereide voedingwaren zout in zit.

Langs de andere kant wet ik wel zeker dat de recepten tussen de GB (kleine) en de AD Delhaize(franchise) verschillen.
Natuurlijk krijgen de slagers vd ketens verplichte recepten maar een kleine slager mag variëren zolang hij maar onder bepaalde maxima blijft.

Het probleem is echter dat smaakvervlakking door te veel zout en smaakversterkers ingredienten niet meer geproefd worden. Ook ik moest wennen aan de "echte" smaken van pure ingredienten.

Varianten op zout in hamburger :
- Look
- Paprika
- Mosterd

Tip : zout kan je altijd bijstrooien op het bord. HALVEER het dus in de bereiding en kijk naar de reacties van de eters. Indien ze het niet merken, houden zo;-)

Caligula
27 december 2010, 23:56
maar even back to the meat.
Ken je het soort vlees op mijn eerdere foto?
Indien niet : doe jezelf eens plezier en koopt een stukje Argentijnse steak of Aberdeen Angus.

De witte aders geven het de volle smaak, beetje peper en zout NA het (kort) bakken(dat voorkomt dat het zout de sappen onttrekken/peper verbrandt, optioneel)
Zorg dat je voor het proeven geen rotzooi at of net gerookt hebt.
Trippel er bij en smullen maar ....
http://justopia.files.wordpress.com/2007/06/argentine-carne.jpg

Caligula
28 december 2010, 00:05
en voor de worstenliefhebbers

probeer eens Cumberlandsausages (http://www.cumberland-sausage.net/our_methods.htm) te vinden

http://www.cumberland-sausage.net/photos/porker_methods1.jpg

Ratatosk
28 december 2010, 03:35
In de lokale kebabzaak wordt het enkel blootgesteld aan de omgeving als er vlees moet afgeschraapt worden.

:rofl:

Voorbeeld

http://www.ed.nl/multimedia/archive/00797/ED_4824908_4824908-_797745b.jpg

Dat vlees staat daar 24 uur op 24 uur blootgesteld aan de omgeving. Daatbij wordt het iedere keer terug opgewarmd.

Moest een vlaams frituur dit doen dan werden ze direct gesloten.

Albrecht
28 december 2010, 08:27
:rofl:

Voorbeeld

http://www.ed.nl/multimedia/archive/00797/ED_4824908_4824908-_797745b.jpg

Dat vlees staat daar 24 uur op 24 uur blootgesteld aan de omgeving. Daatbij wordt het iedere keer terug opgewarmd.

Moest een vlaams frituur dit doen dan werden ze direct gesloten.Ik heb het over mijn lokale kebabzaak hier. Dat verwarmding kan bij hen dichtgeklapt worden.

Another Jack
28 december 2010, 08:36
Ik vind kebabs superlekker.
Eén nadeel, 's nachts wakker worden en compleet gedehydrateerd een fles water leegdrinken.
Ik vrees dat die dingen gewoon te zout zijn voor mij.

Caligula
28 december 2010, 09:48
Ik heb het over mijn lokale kebabzaak hier. Dat verwarmding kan bij hen dichtgeklapt worden.Terwijl het vlees langzaam afkoelt, kunnen bacterien hun werk doen. Het klapding maakt de zaak niet luchtdicht eh .
Rata heeft een punt.
De beestjes worden hopelijk gedood tijdens het opnieuw grillen.

Caligula
28 december 2010, 09:49
Ik vind kebabs superlekker.
Eén nadeel, 's nachts wakker worden en compleet gedehydrateerd een fles water leegdrinken.
Ik vrees dat die dingen gewoon te zout zijn voor mij.

Niet alleen voor jou.
Het zou me niet verbazen dat je een paar gram zout binnenspeelt.

hurricane
28 december 2010, 09:55
Ondanks het feit dat ik die rommel nooit zal eten, zie ik op het filmpje eigenlijk niets dat me tegen de borst stuit.
Sterker nog, het gaat er véél properder aan toe dan wat ik achter de toog van die pita-hokken zie.
In 80 % kan je daar kakkerlakken verwachten en vooral veel vetzakkerij.
Als koeltechnieker heb ik al een paar keer een herstelling weigeren te doen wegens te vuil.
Maar in alle eerlijkheid : dat zie je in autochtone zaken met momenten ook hoor.
Minder, weliswaar, maar toch...
Het ergst zijn de Indische en Chinese keukens. Die zijn, op z'n minst gezegd, ronduit goor.

maddox
28 december 2010, 11:43
Het ergst zijn de Indische en Chinese keukens. Die zijn, op z'n minst gezegd, ronduit goor.

Ik heb daar een simpele oplossing voor. Alleen eten in een zaak met een inkijkkeuken.

Albrecht
28 december 2010, 12:19
Terwijl het vlees langzaam afkoelt, kunnen bacterien hun werk doen. Het klapding maakt de zaak niet luchtdicht eh .
Rata heeft een punt.
De beestjes worden hopelijk gedood tijdens het opnieuw grillen.Dan is een broodjeszaak nog veel ongezonder, omdat er helemaal niets wordt gegrild.

Caligula
28 december 2010, 12:32
Dan is een broodjeszaak nog veel ongezonder, omdat er helemaal niets wordt gegrild.
Koeling, max 7°c

Albrecht
28 december 2010, 12:33
Koeling, max 7°cOpen en bloot.

parcifal
28 december 2010, 12:43
Ik had nooit kunnen denken dat jij paardeworsten zou draaien. Ik had je meer ingenieurswerk zien doen.

Als vakantiejob, he, toen ik student was. :-D

Paardeworsten gedraaid, brood gebakken in een industriele bakkerij, gekuist bij GM in Antwerpen en Agfa Gevaert etc. etc.

Tough times.

Caligula
28 december 2010, 12:51
Open en bloot.

Enig idee hoeveel bacteriën je op dit moment binnendringen aan je kleven, ... ?
Zolang de temp laag blijft, geen probleem.

Groentje-18
28 december 2010, 15:06
Ik stel me ook wel de vraag, of een Belgisch fastfoodverkoper zoiets zou mogen doen?

Moesten wij het uitgevonden en het vooral om autochtone zaken gaan, het zou mij niet verbazen moest het al lang gedaan zijn met de kebabberiëen.

Wat ik jammer vind, is dat de reden waarom ik vroeger wel eens kebab at, nu grotendeels voorbij is, namelijk: een grote hoeveelheid vlees/ veel en een lekker dik pak fêtakaas in plakken van 1 tot 1.5cm, mega-veel lekkere en verse groenten (zo smaakten en roken ze iig!) en een juiste hoeveelheid saus. Tegenwoordig is het: een half schijfje tomaat, verdwaalde schaafseltjes ijsbergsla, een half schijfje komkommer en een plakje fêta van 3 op 2 cm en 2mm dik, tussen een taai en uitgedroogd broodje.
Daarom is voor mij de reden om kebab te eten (relatief "gezond" fastfood en iets prijswaardig - let wel: kheb het dus over een vegetarisch broodje met fêta -) verdwenen.

Steve_M
28 december 2010, 15:11
Ik stel me ook wel de vraag, of een Belgisch fastfoodverkoper zoiets zou mogen doen?

Moesten wij het uitgevonden en het vooral om autochtone zaken gaan, het zou mij niet verbazen moest het al lang gedaan zijn met de kebabberiëen.

Wat ik jammer vind, is dat de reden waarom ik vroeger wel eens kebab at, nu grotendeels voorbij is, namelijk: een grote hoeveelheid vlees/ veel en een lekker dik pak fêtakaas in plakken van 1 tot 1.5cm, mega-veel lekkere en verse groenten (zo smaakten en roken ze iig!) en een juiste hoeveelheid saus. Tegenwoordig is het: een half schijfje tomaat, verdwaalde schaafseltjes ijsbergsla, een half schijfje komkommer en een plakje fêta van 3 op 2 cm en 2mm dik, tussen een taai en uitgedroogd broodje.
Daarom is voor mij de reden om kebab te eten (relatief "gezond" fastfood en iets prijswaardig - let wel: kheb het dus over een vegetarisch broodje met fêta -) verdwenen.

Dan heb je het dus niet over kebab, wat in het Perzisch "gebakken vlees" betekent. Een tip: koop pitabroodjes, feta en groenten in de winkel en voor je het weet heb je opnieuw zo'n heerlijk broodje feta.

Caligula
28 december 2010, 17:27
Dan heb je het dus niet over kebab, wat in het Perzisch "gebakken vlees" betekent. Een tip: koop pitabroodjes, feta en groenten in de winkel en voor je het weet heb je opnieuw zo'n heerlijk broodje feta.
een grote hoeveelheid vlees/ veel en een lekker dik pak fêtakaas in plakken van 1 tot 1.5cm, mega-veel lekkere en verse groentenMaar G heeft gelijk.
Het zijn , net als de telf winkels, witwastenten geworden die minstens factor 10 op een broodje nemen.

Groentje-18
28 december 2010, 17:56
Maar G heeft gelijk.
Het zijn , net als de telf winkels, witwastenten geworden die minstens factor 10 op een broodje nemen.

Overigens, er zijn kebabzaken die vooral zouden functioneren als carousels voor nog andere dingen en waar zeer regelmatig nieuw personeel in staat.

Dit bv. om te voldoen aan de voorwaarden voor een werkloosheidsuitkering (voor sommige landen afhankelijk van de leeftijd min. één jaar werken, voor andere landen - lidstaten of bijna lidstaten van de EU - nog één dag werken in België), of om andere rechten op te bouwen.

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=1224

Steve_M
28 december 2010, 17:57
Maar G heeft gelijk.
Het zijn , net als de telf winkels, witwastenten geworden die minstens factor 10 op een broodje nemen.

Tja, die mensen moeten hun geld toch ook ergens witwassen. ;-)

Caligula
28 december 2010, 18:08
Overigens, er zijn kebabzaken die vooral zouden functioneren als carousels voor nog andere dingen en waar zeer regelmatig nieuw personeel in staat.

Dit bv. om te voldoen aan de voorwaarden voor een werkloosheidsuitkering (voor sommige landen afhankelijk van de leeftijd min. één jaar werken, voor andere landen - lidstaten of bijna lidstaten van de EU - nog één dag werken in België), of om andere rechten op te bouwen.

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=1224
Vertel dat aan de linkiewinkies.

De rest weet dit al jaaaren. De (valse)documenten worden simpelweg verkocht en wetens genegeerd door de dienst Migratie
Een nota die circuleert bij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) vraagt aan de ambtenaren om bij regularisatie valse arbeidsdocumenten te negeren, en actief op zoek te gaan naar positieve elementen.
http://www.guypaulis.be/http:/www.guypaulis.be/staatssecretaris-asiel-en-migratie-moet-ontslag-nemen

manta
28 december 2010, 18:14
http://forumvt4.sbsbelgium.be/forumdisplay.php?f=111 ;-)


http://www.vt4.be/de-smaakpolitie Niet teveel kebabzaken te zien ...

Caligula
28 december 2010, 18:24
http://forumvt4.sbsbelgium.be/forumdisplay.php?f=111 ;-)
http://www.vt4.be/de-smaakpolitie Niet teveel kebabzaken te zien ...
Hier (http://zine.ntr.nl/page/7202/nl) een hele aflevering over pittazaken met zelfs DNA onderzoek van het vlees.
Check ook de winnaar 8-)

manta
28 december 2010, 18:36
Hier (http://zine.ntr.nl/page/7202/nl) een hele aflevering over pittazaken met zelfs DNA onderzoek van het vlees.
Check ook de winnaar 8-)

Zitten ze daar nu te klagen dat er zijn waar 100% varkensvlees inzit ?
Wat is het probleem daarmee ? Varkensvlees is op zich toch lekker ... Wrm dan zo'n drama als dat op die wijze klaargemaakt wordt ??:?

Caligula
28 december 2010, 18:57
Zitten ze daar nu te klagen dat er zijn waar 100% varkensvlees inzit ?
Wat is het probleem daarmee ? Varkensvlees is op zich toch lekker ... Wrm dan zo'n drama als dat op die wijze klaargemaakt wordt ??:?

Geen drama, alleen word het wel als SCHAAP/HALAL verkocht.
Beetje opletten graag ;-)

manta
28 december 2010, 19:11
Geen drama, alleen word het wel als SCHAAP/HALAL verkocht.
Beetje opletten graag ;-)

Dat ze dan een plakaatje hangen met: hier eindelijk halal varkenskebab of zo ... Qua culinair integreren zou dat al iets zijn hé , just de zwijntjes wel verdoven voor ze ze dood doen ;-)

den dinges
29 december 2010, 00:52
Kon veel erger zijn.
Werkplaats enz. zagen er best wel proper uit.

Het gaat mij eerder over wat er in de vleesmolen gekapt word. De werkplaats was inderdaad niet te vies.

den dinges
29 december 2010, 00:53
Gore troep , net zoals de hete honden en frituurvlees toestanden .

Juist. Frikandellen en van die rommel speel ik ook niet binnen.

den dinges
29 december 2010, 00:56
Zelfs nie om 3 uur 's nachts na een pintje of 20-25? ;-)

Als je wil kotsen is dat een goed idee inderdaad.

den dinges
29 december 2010, 00:57
Neen... in kebabs worden geen muggen gezift.

Ergere viezigheid mischien...

Caligula
29 december 2010, 02:00
Dat ze dan een plakaatje hangen met: hier eindelijk halal varkenskebab of zo ... Qua culinair integreren zou dat al iets zijn hé , just de zwijntjes wel verdoven voor ze ze dood doen ;-)Iets zegt me dat zulke zaken geen lang leven beschoren zullen zijn.

Stiekem mag dat wel uiteraard. Westers geld is nooit Haram

Scherven A. Mok
29 december 2010, 09:46
mmmm lekker gehakt dat 15 dagen op een spit hangt te rotten
heb dat een paar keer gegeten maar de geur van mijn scheten vertelde me dat zelfs 4 curryworsten, 2 bickyburgers en een mcdonalds maximenu doorgespoeld met drie liter kriek nog gezonder zijn.

Er zijn wel een restaurant of drie vier in België waar ze er zo'n heel ding op een dag of wat door krijgen en waar ze met echte stuken vlees werken. Daar valt het wel nog te eten.

circe
29 december 2010, 09:52
Ik ging ervan uit dat dit stukjes dungesneden vlees was (op elkaar gestapeld op een ijzeren pin), maar blijkbaar is het tegenwoordig gewoon gemalen troep?

de laatste maal dat ik die kipkap at vond ik al dat het vlees een rare consistentie had.... nu ja, dan toch liever een sateeke van het frituur.

Caligula
29 december 2010, 10:38
mmmm lekker gehakt dat 15 dagen op een spit hangt te rotten
heb dat een paar keer gegeten maar de geur van mijn scheten vertelde me dat zelfs 4 curryworsten, 2 bickyburgers en een mcdonalds maximenu doorgespoeld met drie liter kriek nog gezonder zijn.

Er zijn wel een restaurant of drie vier in België waar ze er zo'n heel ding op een dag of wat door krijgen en waar ze met echte stuken vlees werken. Daar valt het wel nog te eten.
Wat denk je dat een Bburger en Cworst zijn?

Caligula
29 december 2010, 10:39
Ik ging ervan uit dat dit stukjes dungesneden vlees was (op elkaar gestapeld op een ijzeren pin), maar blijkbaar is het tegenwoordig gewoon gemalen troep?

de laatste maal dat ik die kipkap at vond ik al dat het vlees een rare consistentie had.... nu ja, dan toch liever een sateeke van het frituur.

Haal fritten en bak thuis een steakske. Duurt 2 min.

manta
29 december 2010, 10:41
Haal fritten en bak thuis een steakske. Duurt 2 min.

Een doos curryworsten kost even veel als een klein biefsteakje ...
Da's ook één van de factoren die mensen meetellen dezer dagen hé ... :-(

Caligula
29 december 2010, 11:00
Een doos curryworsten kost even veel als een klein biefsteakje ...
Da's ook één van de factoren die mensen meetellen dezer dagen hé ... :-(
1 curryworst in het frituur kost 2X zoveel als een doos.

Pølle
30 december 2010, 22:42
Ik stel me ook wel de vraag, of een Belgisch fastfoodverkoper zoiets zou mogen doen?

Moesten wij het uitgevonden en het vooral om autochtone zaken gaan, het zou mij niet verbazen moest het al lang gedaan zijn met de kebabberiëen.

Wat doen Groentje? Vertel het me!

den dinges
30 december 2010, 23:24
Een doos curryworsten kost even veel als een klein biefsteakje ...
Da's ook één van de factoren die mensen meetellen dezer dagen hé ... :-(

1 curryworst in het frituur kost evenveel als 1 goede biefstuk thuis. Dat speelt inderdaad mee dezer dagen. Ik eet dus minder in restaurants, en helemaal niet in al dan niet " exotische " junkfoodtenten. Een pak fritten wil ik nog wel kopen buiten, daar kan je niet veel verkeerd aan doen, maar hun vleeswaar mogen ook de frituren houden.

Caligula
31 december 2010, 09:09
1 curryworst in het frituur kost evenveel als 1 goede biefstuk thuis. Dat speelt inderdaad mee dezer dagen. Ik eet dus minder in restaurants, en helemaal niet in al dan niet " exotische " junkfoodtenten. Een pak fritten wil ik nog wel kopen buiten, daar kan je niet veel verkeerd aan doen, maar hun vleeswaar mogen ook de frituren houden.

Groupon volgen eh ;) Ik eet nog wekelijks uit aan halve prijs.
Om iets vleeswaren te noemen moet het wel vlees bevatten. :evil:

den dinges
31 december 2010, 14:31
Groupon volgen eh ;) Ik eet nog wekelijks uit aan halve prijs.
Om iets vleeswaren te noemen moet het wel vlees bevatten. :evil:

Dat is ook juist. Ik heb ergens gelezen dat men nu gelijk welke smaak chemisch kan nabootsen. Dus wat deegwaren, gemengd met aardappel, een beetje chemische brol, en voila, je hebt een " heerlijke " gehaktbal.

Caligula
31 december 2010, 14:39
Dat is ook juist. Ik heb ergens gelezen dat men nu gelijk welke smaak chemisch kan nabootsen. Dus wat deegwaren, gemengd met aardappel, een beetje chemische brol, en voila, je hebt een " heerlijke " gehaktbal.oh dat is zeker waar.
Zoek maar eens uit het effect van "botersmaak"(koekjes,popcorn,margarine,...) op de fabrieksmedewerkers en de oorsprong.

Diep inademen, zolang je nog kan