PDA

View Full Version : Een "internet" voor transport van voedsel - FoodTubes project wil vrachtwagens weg


C2C
16 januari 2011, 12:41
Volgens een aantal wetenschappers zal voedsel in de toekomst computergeleid getransporteerd worden in capsules in een "internet-netwerk" van ondergrondse pijpleidingen. De capsules worden aangedreven door een MAGLEV-systeem.

http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/12/want-fries-with-those-packets-introducing-foodtubes.ars

Dit idee zou vrachtwagens van de baan houden en minder energie verbruiken. Later kunnen de capsules ook voor personentransport gebruikt worden.

In China is een gelijkaardig project aan de gang, en werden testcapsules al voortgestuwd aan een snelheid van 300m/seconde.

Zie je dat zitten, zo'n "internet" voor materiaal?

PeterCC
16 januari 2011, 13:02
(...)
Later kunnen de capsules ook voor personentransport gebruikt worden.
(...)
Zie je dat zitten, zo'n "internet" voor materiaal?

Voor allerlei vloeistoffen en gassen loopt er al een heel netwerk onder onze voeten. Technisch lijkt het me zeker mogelijk om een gelijkaardig pijpennetwerk ook voor andere materialen te gebruiken. Maar de vraag is natuurlijk wie de investering zal willen doen.
Mensen zie ik er niet mee vervoerd worden, ik zou er in ieder geval nooit van mijn leven inkruipen.

C2C
17 januari 2011, 15:54
Voor allerlei vloeistoffen en gassen loopt er al een heel netwerk onder onze voeten. Technisch lijkt het me zeker mogelijk om een gelijkaardig pijpennetwerk ook voor andere materialen te gebruiken. Maar de vraag is natuurlijk wie de investering zal willen doen.
Mensen zie ik er niet mee vervoerd worden, ik zou er in ieder geval nooit van mijn leven inkruipen.

Mocht dat een veilige capsule zijn, zou ik me toch meer op m'n gemak voelen dan op de autostrade, waar ge voortdurend geconfronteerd wordt met een heel leger levensgevaarlijke debielen.

Nr.10
17 januari 2011, 17:01
We hebben de riolen al liggen.

Mits een beetje verbeelding zou een gelijkaardig systeem inderdaad een voedselvoorzieningsaanvoerketen kunnen opleveren.

Er is voedsel genoeg voor iedereen.

Maar er gaat veel verloren, vooral omwille van gevestigde belangen (die verdedigd worden door het opbouwen van barrières).

Fozzie
17 januari 2011, 23:14
Voor allerlei vloeistoffen en gassen loopt er al een heel netwerk onder onze voeten. Technisch lijkt het me zeker mogelijk om een gelijkaardig pijpennetwerk ook voor andere materialen te gebruiken. Maar de vraag is natuurlijk wie de investering zal willen doen.
Mensen zie ik er niet mee vervoerd worden, ik zou er in ieder geval nooit van mijn leven inkruipen.

Het lijkt wat mij betreft beetje op een metrosysteem. Met het nodige comfort en de nodige veiligheidsmaatregels lijkt het me een zeer interessante piste, zowel voor goederen als (na de nodige testen!) voor personenvervoer.

Heftruck
18 januari 2011, 07:33
Aansluitend daarbij: Evacuated Tube Transport.

Website: http://www.et3.com/

Personenvervoer door vacuümbuizen, aan 6500 km/u.

PeterCC
22 januari 2011, 22:55
Mocht dat een veilige capsule zijn, zou ik me toch meer op m'n gemak voelen dan op de autostrade, waar ge voortdurend geconfronteerd wordt met een heel leger levensgevaarlijke debielen.
Levensgevaarlijke debielen! En een heel leger ervan!
En ondanks dat leger levensgevaarlijke debielen zijn de autowegen in dit land veruit de veiligste wegen in dit land.

Wat moet dat dan zijn op de gewone wegen? Sidder en beef.

Durf jij nog wel jouw deur uit te komen met die legers levensgevaarlijke debielen in jouw straat?

PeterCC
22 januari 2011, 22:59
Het lijkt wat mij betreft beetje op een metrosysteem. Met het nodige comfort en de nodige veiligheidsmaatregelen lijkt het me een zeer interessante piste, zowel voor goederen als (na de nodige testen!) voor personenvervoer.
Ik zal toch heel sterke argumenten moeten horen vooraleer ik mij in een konijnenpijp laat opsluiten.

Heftruck
24 januari 2011, 13:15
Ik zal toch heel sterke argumenten moeten horen vooraleer ik mij in een konijnenpijp laat opsluiten.

Energie-efficiënter, milieu-vriendelijker, extreem snel (van 600km/u tot 6000km/u), veel lagere kans op ongevallen.

Pieter B
24 januari 2011, 13:25
Aansluitend daarbij: Evacuated Tube Transport.

Website: http://www.et3.com/

Personenvervoer door vacuümbuizen, aan 6500 km/u.

Nice, zijn er al proefprojecten met personen geweest? En hoe zit het met de veiligheid. Ik neem aan dat een buis die ge vacuum zuigt veel druk van buitenaf zal moeten kunnen weerstaan. Als ge ziet wat voor een gesukkel dat da al is met de oliepijpleidingen... En hoe gaat ge oceanen oversteken? Ik denk ni dat da echt een optie is... Dus die New York-Beijing verbinding is ook maar een belachelijk idee.