PDA

View Full Version : Vlamingen zijn beleefder dan Nederlanders


hen3que
30 mei 2004, 16:03
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Sebastiaan81
30 mei 2004, 16:05
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?
Hé Hen3que, Jij hier?!
Lees effe dit forum door en oordeel dat het in België net zo erg is als in een Nederland!

Het Skill Effect
30 mei 2004, 16:05
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

De belgen op dit forum als eens gelezen? :wink:

hen3que
30 mei 2004, 16:13
Hé Hen3que, Jij hier?!
Lees effe dit forum door en oordeel dat het in België net zo erg is als in een Nederland!

Jep, het is komkommertijd, op de Nederlandse forums waar ik zit verveel ik me, dus ik verbreed mijn horizon een beetje.
In de berichten die ik tot nu toe gelezen heb valt het me op dat het taalgebruik correcter en respectvoller is, maar dan heb ik kennelijk nog niet genoeg berichten gelezen :wink:

Brabo
30 mei 2004, 16:19
In de berichten die ik tot nu toe gelezen heb valt het me op dat het taalgebruik correcter en respectvoller is, maar dan heb ik kennelijk nog niet genoeg berichten gelezen :wink:

Inderdaad, als je een paar berichten uit Politiek Binnenland gelezen hebt zul je je mening waarschijnlijk moeten bijstellen. Belgen zijn net zo onbeschoft als Nederlanders, alleen flappen ze hun beledigingen er meestal net iets minder luidruchtig uit.

Welkom op dit forum trouwens. :wink:

PS Mooie avatar!

§tijn
30 mei 2004, 16:20
Ik denk: tegen buitenlanders zijn we hoffelijk en beleefd maar onderling schelden we elkaar uit voor allerhande ongedierte...

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 16:20
Noem me geen Belg jij droplul :wink:

Sebastiaan81
30 mei 2004, 16:21
Jep, het is komkommertijd, op de Nederlandse forums waar ik zit verveel ik me, dus ik verbreed mijn horizon een beetje.
In de berichten die ik tot nu toe gelezen heb valt het me op dat het taalgebruik correcter en respectvoller is, maar dan heb ik kennelijk nog niet genoeg berichten gelezen :wink:
Je kunt bv. op t liberale subforum bij PolitiekDebat gaan posten! :wink: Trouwens helemaal een tip voor de forummers hier! :P (http://www.politiekdebat.nl/forum/)

Nou ja, vooral postings over onafhankelijkheid van Vlaanderen vs Unitarisch België zijn de moeite waard! Door het gebruik van andere termen lijkt het misschien netter, maar dat is t zeker niet! :wink:

DaBlacky
30 mei 2004, 16:22
Ik denk: tegen buitenlanders zijn we hoffelijk en beleefd maar onderling schelden we elkaar uit voor allerhande ongedierte...

Ik denk vooral dat dit forum anoniem is en er daarom minder grenzen zijn.

hen3que
30 mei 2004, 16:30
Inderdaad, als je een paar berichten uit Politiek Binnenland gelezen hebt zul je je mening waarschijnlijk moeten bijstellen. Belgen zijn net zo onbeschoft als Nederlanders, alleen flappen ze hun beledigingen er meestal net iets minder luidruchtig uit.

Welkom op dit forum trouwens. :wink:

PS Mooie avatar!

Dankje,

Als ik bijvoorbeeld belgische tv programma's kijk (heerlijk taaltje trouwens dat vlaams) valt het me op dat de gewone omgang wat formelijker, afstandelijker op een fatsoenlijke manier is. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan datgene wat de zenders willen uitdragen.
Maar sinds Pim Fortuin is de norm: zeg wat je denkt (doe wat je zegt is er een beetje bij in geschoten). Politiekcorrect zijn is taboe geworden.

C uit W
30 mei 2004, 16:46
Je bent inderdaad onbeleeft, wij noemen jou toch ook geen 'ollander', dus zou je de titel willen aanpassen en belgen vervangen door Vlamingen? :wink:

hen3que
30 mei 2004, 16:48
Je bent inderdaad onbeleeft, wij noemen jou toch ook geen 'ollander', dus zou je de titel willen aanpassen en belgen vervangen door Vlamingen? :wink:

Ok, speciaal voor de seperatisten :P.

Maar noem me gerust een hollander, net als Engeland voor de meeste mensen gewoon Groot Britannie betekent voel ik me ook aangesproken door Hollander. Weinig mensen maken daar verschil in... alhoewel ook veel mensen schijnen te denken dat Nederland ophoud buiten de randstad :wink:

DaBlacky
30 mei 2004, 16:54
Je bent inderdaad onbeleeft, wij noemen jou toch ook geen 'ollander', dus zou je de titel willen aanpassen en belgen vervangen door Vlamingen? :wink:

Ok, speciaal voor de seperatisten :P.

Maar noem me gerust een hollander, net als Engeland voor de meeste mensen gewoon Groot Britannie betekent voel ik me ook aangesproken door Hollander. Weinig mensen maken daar verschil in... alhoewel ook veel mensen schijnen te denken dat Nederland ophoud buiten de randstad :wink:

Dat ligt er juist aan vanwaar je komt. Friesland ligt goed in het Noorden, dus die vinden dat over het algemeen niet erg. Maar noem eens uw landgenoten van onder de Moerdijk Hollander... aiai...

hen3que
30 mei 2004, 16:56
Ok, speciaal voor de seperatisten :P.

Maar noem me gerust een hollander, net als Engeland voor de meeste mensen gewoon Groot Britannie betekent voel ik me ook aangesproken door Hollander. Weinig mensen maken daar verschil in... alhoewel ook veel mensen schijnen te denken dat Nederland ophoud buiten de randstad :wink:

Dat ligt er juist aan vanwaar je komt. Friesland ligt goed in het Noorden, dus die vinden dat over het algemeen niet erg. Maar noem eens uw landgenoten van onder de Moerdijk Hollander... aiai...

Met het WK schreeuwen hele stadions 'hup holland hup' (we zijn erg goed in het creeren van inspirerende songteksten.)

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 16:56
Ok, speciaal voor de seperatisten :P.

Maar noem me gerust een hollander, net als Engeland voor de meeste mensen gewoon Groot Britannie betekent voel ik me ook aangesproken door Hollander. Weinig mensen maken daar verschil in... alhoewel ook veel mensen schijnen te denken dat Nederland ophoud buiten de randstad :wink:

Dat ligt er juist aan vanwaar je komt. Friesland ligt goed in het Noorden, dus die vinden dat over het algemeen niet erg. Maar noem eens uw landgenoten van onder de Moerdijk Hollander... aiai...

Je zal maar je laser geweer vergeten zijn.

DaBlacky
30 mei 2004, 16:57
Dat ligt er juist aan vanwaar je komt. Friesland ligt goed in het Noorden, dus die vinden dat over het algemeen niet erg. Maar noem eens uw landgenoten van onder de Moerdijk Hollander... aiai...

Met het WK schreeuwen hele stadions 'hup holland hup' (we zijn erg goed in het creeren van inspirerende songteksten.)

Hup Nederland hup klinkt niet ;)

Kan zijn, maar uit ervaring dat er weinig Maastrichtenaars kunnen lachen met de benaming Hollander.

Spetsnaz
30 mei 2004, 16:57
Ik heb wel eens gelezen dat gemakkelijker is aan een Vlaamse klas les te geven dan aan een Nederlandse klas..

Misschien hebben Nederlanders door hun handelaarsmentaliteit inderdaad een grote bek gekregen ? ;)

Nu ja, dat Vlamingen beter hun moedertaal beheersen zou ik normaal onderschrijven maar als je de DT-fouten op dit forum ziet...

hen3que
30 mei 2004, 17:00
Ik heb wel eens gelezen dat gemakkelijker is aan een Vlaamse klas les te geven dan aan een Nederlandse klas..

Misschien hebben Nederlanders door hun handelaarsmentaliteit inderdaad een grote bek gekregen ? ;)

Nu ja, dat Vlamingen beter hun moedertaal beheersen zou ik normaal onderschrijven maar als je de DT-fouten op dit forum ziet...

Onze leraren zijn jaloers op de Vlaamse. Het vlaamse onderwijs systeem schijnt beter te werken. Kinderen moeten op jongere leeftijd langer naar school en de regels zijn strikter en de leraren strenger. Dat is tenminste het beeld dat ik heb overgehouden aan een aflevering van het klokhuis van een jaar of 8 geleden...

Mieke 79
30 mei 2004, 17:01
Ik denk: tegen buitenlanders zijn we hoffelijk en beleefd maar onderling schelden we elkaar uit voor allerhande ongedierte...

Ik denk vooral dat dit forum anoniem is en er daarom minder grenzen zijn.

M.a.w.: de Belg is beleefd, maar als het anoniem is, tonen we onze ware aard en wordt de Belg net zo onbeleefd, luidruchtig en beledigend als de Hollander? :wink:

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 17:01
Niet te doen, niet te doen, Spetsnaz. voorbeelden:
vergiftigt (als VTT gebruikt)
ik wordt
hij versnijd
jij betaald

DaBlacky
30 mei 2004, 17:01
Ik denk vooral dat dit forum anoniem is en er daarom minder grenzen zijn.

M.a.w.: de Belg is beleefd, maar als het anoniem is, tonen we onze ware aard en wordt de Belg net zo onbeleefd, luidruchtig en beledigend als de Hollander? :wink:

right on, powerchick!!! :D

hen3que
30 mei 2004, 17:01
Hoe zit het met het onderwijs systeem? Is men streng? Scheelt het per school/gebied? En is er met de komst van het Vlaamsblok (een mysterie voor Nederlanders) veel verandert?

Spetsnaz
30 mei 2004, 17:03
Kan zijn, maar uit ervaring dat er weinig Maastrichtenaars kunnen lachen met de benaming Hollander.

Ja, maar wij kunnen er ook niet om lachen dat zij zich Nederlander mogen noemen :wink:

Tot 1837 of zo was Maastricht een deel van België.

@Vlaanderen Boven: daarom wou ik een forumoscar voor best spellende forumlid.

Sebastiaan81
30 mei 2004, 17:06
M.a.w.: de Belg is beleefd, maar als het anoniem is, tonen we onze ware aard en wordt de Belg net zo onbeleefd, luidruchtig en beledigend als de Hollander? :wink:
:evil: Hé, wie noem jij onbeleefd, luidruchtig en beledigend!? :wink:

ossaert
30 mei 2004, 17:11
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Als ervaringsdeskundige, kan ik bevestigen dat de Vlamingen inderdaad veel beleefder zijn dat Nederlanders. Ze houden iets meer afstand, ze spreken met twee woorden, gebuiken de beleefdheidsvorm,... Of dat echter zo positief is, durf ik echter betwijfelen, want vaak zijn ze zo beleefd, dat ze rond de pot gaan draaien en dat je nauwelijks nog weet wat je aan ze hebt. Een Nederlander zal misschien te snel 'zijn gedacht' zeggen, maar eer je dat van een Vlaming te horen krijgt, dan moet je 'm echt de bek openbreken. Een Nederlander heeft ons ooit 's vergeleken met Chinezen: ze zijn beleefd en vriendelijk, maar je weet nooit wat ze achter je rug uitspoken. Die vaak verdoken achterbaksheid merk je trouwens ook op dit forum: niemand weet wie je bent, dus kan je dingen zeggen die je 'in 't echt' nooit zou zeggen.

Moraal van het verhaal: de waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker...

ps. Sinds ik in Nederland woon, heb ik Vlaanderen al vaak moeten horen dat ik een grote bek gekregen heb. Sic transit gloria mea!

Spetsnaz
30 mei 2004, 17:33
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Als ervaringsdeskundige, kan ik bevestigen dat de Vlamingen inderdaad veel beleefder zijn dat Nederlanders. Ze houden iets meer afstand, ze spreken met twee woorden, gebuiken de beleefdheidsvorm,... Of dat echter zo positief is, durf ik echter betwijfelen, want vaak zijn ze zo beleefd, dat ze rond de pot gaan draaien en dat je nauwelijks nog weet wat je aan ze hebt. Een Nederlander zal misschien te snel 'zijn gedacht' zeggen, maar eer je dat van een Vlaming te horen krijgt, dan moet je 'm echt de bek openbreken. Een Nederlander heeft ons ooit 's vergeleken met Chinezen: ze zijn beleefd en vriendelijk, maar je weet nooit wat ze achter je rug uitspoken. Die vaak verdoken achterbaksheid merk je trouwens ook op dit forum: niemand weet wie je bent, dus kan je dingen zeggen die je 'in 't echt' nooit zou zeggen.

Moraal van het verhaal: de waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker...

ps. Sinds ik in Nederland woon, heb ik Vlaanderen al vaak moeten horen dat ik een grote bek gekregen heb. Sic transit gloria mea!

Aha, een ervaringsdeskundige :)
Kan je eens de positieve & negatieve kantjes opsommen van beide landen ? ;)

Sebastiaan81
30 mei 2004, 17:49
Kan je eens de positieve & negatieve kantjes opsommen van beide landen ? ;)
:wink: Nou ja, waarschijnlijk alleen positieve kanten van Nederland en alleen negatieve kanten van België/Vlaanderen!

Tantist
30 mei 2004, 17:57
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Verblijf eens een uurtje op dit forum en dat vooroordeel is ook meteen weg.

Nederlanders discussiëren gewoon harder, maar een Vlaming beschouwt dat sneller als ruzie en speelt het dan hard.

Een test: ga in "communautaire discussies" en zeg daar dat de Belgen niet in een eenheidsstaat willen leven. Wedden dat je meteen van alle kanten wordt aangevallen en nazi en zo genoemd?

Brabo
30 mei 2004, 17:59
Kan je eens de positieve & negatieve kantjes opsommen van beide landen ? ;)
:wink: Nou ja, waarschijnlijk alleen positieve kanten van Nederland en alleen negatieve kanten van België/Vlaanderen!

Je bedoelt dus dat ossaert niets meer gaat zeggen? :wink:

Spetsnaz
30 mei 2004, 18:02
:wink: Nou ja, waarschijnlijk alleen positieve kanten van Nederland en alleen negatieve kanten van België/Vlaanderen!

Je bedoelt dus dat ossaert niets meer gaat zeggen? :wink:

Nederlanders hebben meer fietspaden..

euh....

Zeno!
30 mei 2004, 18:06
Als ik bijvoorbeeld belgische tv programma's kijk (heerlijk taaltje trouwens dat vlaams) valt het me op dat de gewone omgang wat formelijker, afstandelijker op een fatsoenlijke manier is. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan datgene wat de zenders willen uitdragen.


Haha, en welke 'Belgische' zenders kunnen jullie in NL ontvangen? Juist ja: de VRT-zenders.

Dus geen VTM, Kanaal2, VT4, JIM, Vitaya, LivertyTV, ... Je moet ze daar soms eens bezig horen! :wink:


(heerlijk taaltje trouwens dat vlaams)

Taaltje, taaltje.... :roll: zeg maar TAAL! :P

Spetsnaz
30 mei 2004, 18:10
hen3que, ge weet toch dat de welvaart van Nederland vanaf het einde van de 16de eeuw te danken is aan rijke, protestantse Vlamingen die geëmigreerd zijn naar Nederland he.

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 18:27
hen3que, ge weet toch dat de welvaart van Nederland vanaf het einde van de 16de eeuw te danken is aan rijke, protestantse Vlamingen die geëmigreerd zijn naar Nederland he.

Voor ge het te hoog in uw bol krijgt :wink:

Spetsnaz
30 mei 2004, 18:29
hen3que, ge weet toch dat de welvaart van Nederland vanaf het einde van de 16de eeuw te danken is aan rijke, protestantse Vlamingen die geëmigreerd zijn naar Nederland he.

Voor ge het te hoog in uw bol krijgt :wink:
Hey, dat is waar zenne :!:

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 18:30
Voor ge het te hoog in uw bol krijgt :wink:
Hey, dat is waar zenne :!:

Dat weet ik ook wel hoor...

Zeno!
30 mei 2004, 18:56
Nog iets voor de Ollanders op dit forum: hier spreekt men met de ge en gij. Klinkt veel minder bekakt dan je of jij. :wink:

Hebt ge 't verstaan, ja?

Dimitri
30 mei 2004, 19:03
Nog iets voor de Ollanders op dit forum: hier spreekt men met de ge en gij. Klinkt veel minder bekakt dan je of jij. :wink:

Hebt ge 't verstaan, ja?
Dat ge-u tegen iedereen vind ik dan weer bekakter klinken.

Griffin
30 mei 2004, 19:09
Nog iets voor de Ollanders op dit forum: hier spreekt men met de ge en gij. Klinkt veel minder bekakt dan je of jij. :wink:

Hebt ge 't verstaan, ja?
Dat ge-u tegen iedereen vind ik dan weer bekakter klinken.

Njah, als jullie een poging zouden doen om "ge" te zeggen, dan vliegt het speeksel eruit zeker? Met die Hollandse G klinkt het inderdaad nergens naar... ;)
http://www.world-of-smilies.de/html/images/smilies/schilder/00000678.gif

De groetjes aan het elftal van Oranje ;) :mrgreen:

Sebastiaan81
30 mei 2004, 19:18
Nog iets voor de Ollanders op dit forum: hier spreekt men met de ge en gij. Klinkt veel minder bekakt dan je of jij. :wink:

Hebt ge 't verstaan, ja?
Kun je t dan nog effe uitleggen wanneer jullie welk persoonlijk vnw gebruiken?!
Bij ons is: je/jij - normaal; u - beleefd en ge/gij zeg je tegen God!

:mrgreen: De groetjes uit Portugal!

Beware of dog
30 mei 2004, 19:24
Ik denk: tegen buitenlanders zijn we hoffelijk en beleefd maar onderling schelden we elkaar uit voor allerhande ongedierte...
Spreek voor jezelf, die opgeblazen kaasfreters kunne we hier best missen hoor. Hoog tijd dat de vlaming opkomt voor zichzelf en zich niet meer op de kop laat schijten door die pretensieuze noorderburen. Voila!!!

Dimitri
30 mei 2004, 19:25
Njah, als jullie een poging zouden doen om "ge" te zeggen, dan vliegt het speeksel eruit zeker? Met die Hollandse G klinkt het inderdaad nergens naar... ;)
In Noord-Brabant en Noord-Limburg zeggen ze wel ge, hoor. Maar in Holland niet nee.

Dimitri
30 mei 2004, 19:27
Haha, en welke 'Belgische' zenders kunnen jullie in NL ontvangen? Juist ja: de VRT-zenders.

Dus geen VTM, Kanaal2, VT4, JIM, Vitaya, LivertyTV, ... Je moet ze daar soms eens bezig horen! :wink:
Hm, misschien toch maar eens een schotel aanschaffen dan. :wink:
Taaltje, taaltje.... :roll: zeg maar TAAL! :P
Fries is ook een leuk taaltje, toch Hen3que? 8)

Griffin
30 mei 2004, 19:29
Njah, als jullie een poging zouden doen om "ge" te zeggen, dan vliegt het speeksel eruit zeker? Met die Hollandse G klinkt het inderdaad nergens naar... ;)
In Noord-Brabant en Noord-Limburg zeggen ze wel ge, hoor. Maar in Holland niet nee.

Daar hebben ze gelukkig ook een zachtere G ;)

Sebastiaan81
30 mei 2004, 19:29
Spreek voor jezelf, die opgeblazen kaasfreters kunne we hier best missen hoor. Hoog tijd dat de vlaming opkomt voor zichzelf en zich niet meer op de kop laat schijten door die pretensieuze noorderburen. Voila!!!
:thumbsup: Kom maar ook voor jullie zelf! Bah, Nederlanders! :wink:

Griffin
30 mei 2004, 19:29
Spreek voor jezelf, die opgeblazen kaasfreters kunne we hier best missen hoor. Hoog tijd dat de vlaming opkomt voor zichzelf en zich niet meer op de kop laat schijten door die pretensieuze noorderburen. Voila!!!
:thumbsup: Kom maar ook voor jullie zelf! Bah, Nederlanders! :wink:

Beter een Hollander als buur dan als landgenoot :P *eg*

Sebastiaan81
30 mei 2004, 19:32
Beter een Hollander als buur dan als landgenoot :P *eg*
:roll: Tsja, ik heb ze als landgenoten... eigenlijk is Ossaert eerder een Hollander dan ik!

Griffin
30 mei 2004, 19:47
Beter een Hollander als buur dan als landgenoot :P *eg*
:roll: Tsja, ik heb ze als landgenoten... eigenlijk is Ossaert eerder een Hollander dan ik!

Njah, ik noem mijn Brabantse medestudent ook vrolijk Hollander :) In 't begin kon ie daar niet mee lachen :D

Sebastiaan81
30 mei 2004, 20:07
Njah, ik noem mijn Brabantse medestudent ook vrolijk Hollander :) In 't begin kon ie daar niet mee lachen :D
Ach, ik heb er weinig problemen mee en t zal me een eeuwigheid kosten om de hele tijd uit te leggen dat ik een Nederlander (of een Gelderlander als je (of moet ik nu zeggen ge?! :roll: ) toch over Hollanders begint) ben ipv een Hollander!

hen3que
30 mei 2004, 20:20
Ik denk: tegen buitenlanders zijn we hoffelijk en beleefd maar onderling schelden we elkaar uit voor allerhande ongedierte...
Spreek voor jezelf, die opgeblazen kaasfreters kunne we hier best missen hoor. Hoog tijd dat de vlaming opkomt voor zichzelf en zich niet meer op de kop laat schijten door die pretensieuze noorderburen. Voila!!!

Pretensieus? Zoveel pretenties hebben we niet meer sinds Fortuin. Die is samen met de politieke correctheid naar de afvalbak verwezen. Onze progressiviteit tegenover het homo-huwelijk, abortus, euthenasie en softdrugs is aan het verdwijnen.
Doel je op deze kenmerken? Ja, daar waren 'we' trots op inderdaat. Maar dat is zo ongeveer wel over.

En oh ja, het poldermodel is ook begraven, en toen ze toch hun schep in de hand hadden zijn ze meteen doorgegaan en hebben ze een loopgravenstelsel ingericht.

Spetsnaz
30 mei 2004, 20:22
Spreek voor jezelf, die opgeblazen kaasfreters kunne we hier best missen hoor. Hoog tijd dat de vlaming opkomt voor zichzelf en zich niet meer op de kop laat schijten door die pretensieuze noorderburen. Voila!!!

Pretensieus? Zoveel pretenties hebben we niet meer sinds Fortuin. Die is samen met de politieke correctheid naar de afvalbak verwezen. Onze progressiviteit tegenover het homo-huwelijk, abortus, euthenasie en softdrugs is aan het verdwijnen.
Doel je op deze kenmerken? Ja, daar waren 'we' trots op inderdaat. Maar dat is zo ongeveer wel over.

En oh ja, het poldermodel is ook begraven, en toen ze toch hun schep in de hand hadden zijn ze meteen doorgegaan en hebben ze een loopgravenstelsel ingericht.

Ja, Balkenende is natuurlijk zéér inspirerend ;)
Wij leggen zelfs bussen in naar Nederland om te komen kijken hoe slecht het daar gaat.

hen3que
30 mei 2004, 20:25
hen3que, ge weet toch dat de welvaart van Nederland vanaf het einde van de 16de eeuw te danken is aan rijke, protestantse Vlamingen die geëmigreerd zijn naar Nederland he.

Voor ge het te hoog in uw bol krijgt :wink:

Nee, dat wist ik niet. Maar met terugwerkende kracht wil ik jullie oprecht bedanken voor deze bijdrage aan de ontwikkeling van Nederland. :P

Spetsnaz
30 mei 2004, 20:26
Voor ge het te hoog in uw bol krijgt :wink:

Nee, dat wist ik niet. Maar met terugwerkende kracht wil ik jullie oprecht bedanken voor deze bijdrage aan de ontwikkeling van Nederland. :P

Anders droegen jullie nog steeds klompen ;)

hen3que
30 mei 2004, 20:29
Ook nu nog krijgen we nu en dan een klap van de molenwiek die ervoor gezorgt heeft dat we onze schaapjes op het droge gekregen hebben.

Spetsnaz
30 mei 2004, 20:34
Ook nu nog krijgen we nu en dan een klap van de molenwiek die ervoor gezorgt heeft dat we onze schaapjes op het droge gekregen hebben.

we leren jullie alvast spellen: het is gezorgD.

Griffin
30 mei 2004, 20:38
Ook nu nog krijgen we nu en dan een klap van de molenwiek die ervoor gezorgt heeft dat we onze schaapjes op het droge gekregen hebben.

we leren jullie alvast spellen: het is gezorgD.

:lol: :lol: :lol:

http://users.pandora.be/Griffin/forum/krank1.gif

hen3que
30 mei 2004, 20:42
we leren jullie alvast spellen: het is gezorgD.

ok, is mierenneuken nu met of zonder tussen-n? :wink:

Sinterklaas
30 mei 2004, 20:43
De Vlamingen zijn beleefder inderdaad.

Kaaskop!

Spetsnaz
30 mei 2004, 20:44
we leren jullie alvast spellen: het is gezorgD.

ok, is mierenneuken nu met of zonder tussen-n? :wink:

mie·ren·neu·ken (ww.)
1 [inf.] muggenziften

Er bestaat zo'n handig dingetje, mijn waarde noorderbuur, vandale.nl genaamd.

Griffin
30 mei 2004, 20:47
we leren jullie alvast spellen: het is gezorgD.

ok, is mierenneuken nu met of zonder tussen-n? :wink:

http://www.world-of-smilies.de/html/images/smilies/schilder/00000728.gif

Sinterklaas
30 mei 2004, 20:48
ok, is mierenneuken nu met of zonder tussen-n? :wink:

Op school hebben wij geleerd dat dit met mét een 'n' wordt geschreven, omdat wij Vlamingen gewoon zijn om meerdere mieren tegelijk te neuken.
Ik heb hier vroeger trouwens veel fouten op gemaakt, omdat ik dacht dat het niet mogelijk was om meerdere mieren tegelijk te neuken.

Nu is het mijn beurt: is het "solosucking" of "selfsucking"?

Griffin
30 mei 2004, 20:55
Nu is het mijn beurt: is het "solosucking" of "selfsucking"?

Hangt ervan af als je het met je cloon, je eeneiïge tweeling of jezelf doet :P

Spetsnaz
30 mei 2004, 20:56
Dat zijn synoniemen.

George
30 mei 2004, 20:56
M.a.w.: de Belg is beleefd, maar als het anoniem is, tonen we onze ware aard en wordt de Belg net zo onbeleefd, luidruchtig en beledigend als de Hollander? :wink:

right on, powerchick!!! :D
Laat dat slijmen bij Mieke maar aan mij over :twisted: onderkruiper :evil:

Griffin
30 mei 2004, 21:00
right on, powerchick!!! :D
Laat dat slijmen bij Mieke maar aan mij over :twisted: onderkruiper :evil:

:mrgreen:

:twisted:

De nieuwe reeks op Kanaal Twee "Slijmen bij Mieke" is een waanzinnig succes! :P

Sinterklaas
30 mei 2004, 21:02
Nog een vraagje aan de Hollander: kan jij je eigen lul likken?

Indien niet:

- is je lul te kort?
- is je nek te kort?
- is je tong te kort?

Zeno!
30 mei 2004, 21:09
Nog een vraagje aan de Hollander: kan jij je eigen lul likken?

Indien niet:

- is je lul te kort?
- is je nek te kort?
- is je tong te kort?

Misschien een 4de mogelijkheid:

- nog niet geprobeerd ???


vetzakske

Zeno!
30 mei 2004, 21:15
Kun je t dan nog effe uitleggen wanneer jullie welk persoonlijk vnw gebruiken?!
Bij ons is: je/jij - normaal; u - beleefd en ge/gij zeg je tegen God!

Normaal: ge/gij
Beleefd: u
God: daar spreken normale mensen niet tegen. Kan je evengoed tegen planten spreken

note: soms worden u en gij door elkaar gebruikt.
Vb: heb ik u dat al verteld? --> de u staat hier op hetzelfde 'niveau' als ge/gij, en is dus niet persé "beleefd". Tussen vrienden gebruiken we dus ook dikwijls de u, vandaar misschien dat Nederlanders denken dat we zo beleefd zijn...maar eigenlijk is dat dus niet zo. :wink:


Snappie? 8)

:mrgreen: De groetjes uit Portugal!

Ja, gelukkig zijn wij er niet bij, of jullie konden de titel wel vergeten!! :P

Spetsnaz
30 mei 2004, 21:16
Ik denk dat "gij" bij lijdend voorwerp "u" wordt.

Beware of dog
30 mei 2004, 21:18
Zeg, stom konijn, kun je je onderschrift niet stilzetten. Ik word daar zenuwachtig van.

Zeno!
30 mei 2004, 21:18
Ik denk dat "gij" bij lijdend voorwerp "u" wordt.

Voila. En ik maar zo'n lange uitleg doen..... :oops: :wink:

hen3que
30 mei 2004, 21:26
Zeg, stom konijn, kun je je onderschrift niet stilzetten. Ik word daar zenuwachtig van.

Ben even nieuwsgierig, ben je Nederlander of Bel... uh Vlaming? :wink:

Zeno!
30 mei 2004, 21:30
Zeg, stom konijn, kun je je onderschrift niet stilzetten. Ik word daar zenuwachtig van.

Ben even nieuwsgierig, ben je Nederlander of Bel... uh Vlaming? :wink:

Wees gerust, in de schrijftaal gebruiken we wel de je en jij hoor!

(ingewikkeld hé) :P

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 21:31
Zeno GIJ met uw verkavelings-Vlaams. 8)

Niet alle Vlamingen gebruiken dat ordinaire ge of gij! :wink:

Beware of dog
30 mei 2004, 21:33
Zeg, stom konijn, kun je je onderschrift niet stilzetten. Ik word daar zenuwachtig van.

Ben even nieuwsgierig, ben je Nederlander of Bel... uh Vlaming? :wink:
Al zeg ik het zelf, ik ben te stom om dat te weten. Volgens de ene ben ik een dietser, de andere een groot nederlander en als ik in Antwerpen rondloop zie of hoor ik geen verschil met pakweg Rotterdam. Qua architectuur bestaat er anders wel een enorm verschil tussen beide steden maar wat ik ben??

Zeno!
30 mei 2004, 21:37
Zeno GIJ met uw verkavelings-Vlaams. 8)

Niet alle Vlamingen gebruiken dat ordinaire ge of gij! :wink:

En GIJ zijt van Leuven???? Ik moet hier nog den eerste tegenkomen die met de je en jij spreekt! :P

Vlaanderen Boven
30 mei 2004, 21:43
Hola, ik zei niet dat ik dat niet gebruikte...tot spijt van mijn West-Vlaamse ouders die liefst van al zouden hebben dat ik schoon AN sprak 8)

Sinterklaas
30 mei 2004, 21:47
Holland doet me denken aan:

- met je ballen op de wallen, lalalalala

- neuken trekken dikke tieten graaien

Sebastiaan81
31 mei 2004, 08:53
Holland doet me denken aan:

- met je ballen op de wallen, lalalalala

- neuken trekken dikke tieten graaien
Ja, dat is idd kort samengevat Nederland! :mrgreen:

Sebastiaan81
31 mei 2004, 09:03
Nog een vraagje aan de Hollander: kan jij je eigen lul likken?

Indien niet:

- is je lul te kort?
- is je nek te kort?
- is je tong te kort?

Misschien een 4de mogelijkheid:

- nog niet geprobeerd ???

Is dit een wetenschappelijk onderzoek?! :wink: Eigenlijk alle 4 de opties!

Sinterklaas
31 mei 2004, 09:33
Holland doet me denken aan:

- met je ballen op de wallen, lalalalala

- neuken trekken dikke tieten graaien
Ja, dat is idd kort samengevat Nederland! :mrgreen:

Trouwens, waar ben je op die foto mee bezig? Waterpijpje maken?

Sebastiaan81
31 mei 2004, 09:47
[
Trouwens, waar ben je op die foto mee bezig? Waterpijpje maken?
:lol: Vooroordelen, oh vooroordelen! Nope, ik ben (heel Bourgondisch :P ) een flesje wijn aan t openschroeven!

Sinterklaas
31 mei 2004, 12:50
[
Trouwens, waar ben je op die foto mee bezig? Waterpijpje maken?
:lol: Vooroordelen, oh vooroordelen! Nope, ik ben (heel Bourgondisch :P ) een flesje wijn aan t openschroeven!
8O

hen3que
31 mei 2004, 12:51
[
Trouwens, waar ben je op die foto mee bezig? Waterpijpje maken?
:lol: Vooroordelen, oh vooroordelen! Nope, ik ben (heel Bourgondisch :P ) een flesje wijn aan t openschroeven!

Je bedoeld ontkurken? Wijn openschroeven lijkt me niet bourgondisch :wink:

Sebastiaan81
31 mei 2004, 13:45
Je bedoeld ontkurken? Wijn openschroeven lijkt me niet bourgondisch :wink:
Ja, ontkurken... ik kon effe niet op t goede woord komen! Openschroeven is voor de wat achtergestelde gebieden in het noorden van NL! :wink: In het oosten ontkurken wij ons wijn of ontbeugelen wij ons bier! 8)

parcifal
31 mei 2004, 14:56
Ik las trouwens net dat de nederlandse soldaten in Irak
ook gevangenen mishandelden (zeeeer onbeleefd gedrag)
de bewijzen online :wink: :

http://www.spunk.nl/upload/campsmitty02.jpg

http://www.spunk.nl/upload/campsmitty04.jpg

http://www.spunk.nl/upload/campsmitty08.jpg

compleet verhaal :
http://www.spunk.nl/articles/view_article.asp?id=1084793563093

Spetsnaz
31 mei 2004, 15:17
Hola, ik zei niet dat ik dat niet gebruikte...tot spijt van mijn West-Vlaamse ouders die liefst van al zouden hebben dat ik schoon AN sprak 8)

Ik vind de huidige versie van het AN te Hollands. Iedereen hier in Vlaanderen gebruikt bijna 'gij' en 'ge'.

ossaert
31 mei 2004, 15:53
Beter een Hollander als buur dan als landgenoot :P *eg*
:roll: Tsja, ik heb ze als landgenoten... eigenlijk is Ossaert eerder een Hollander dan ik!

Geef mij je adres eens, dat ik je pijn kom doen... :evil:

Dimitri
31 mei 2004, 16:46
Ik vind de huidige versie van het AN te Hollands. Iedereen hier in Vlaanderen gebruikt bijna 'gij' en 'ge'.
Niet in officiële teksten. Op de webstek van de Vlaamse en Belgische overheid word je zelfs met jij aangesproken. Dat is in het AN toch echt niet verplicht.

Maar goed, er zijn ook uitdrukkingen in de Hollandse spreektaal die je niet in het AN of in de schrijftaal kunt gebruiken. Als je daar al een bezwaar van gaat maken kun je op elke slak wel zout gaan leggen. Dan versta je straks alleen nog de mensen uit je eigen stad of dorp. Niet echt praktisch. :wink:

Spetsnaz
31 mei 2004, 16:49
Ik vind de huidige versie van het AN te Hollands. Iedereen hier in Vlaanderen gebruikt bijna 'gij' en 'ge'.
Niet in officiële teksten. Op de webstek van de Vlaamse en Belgische overheid word je zelfs met jij aangesproken. Dat is in het AN toch echt niet verplicht.

Maar goed, er zijn ook uitdrukkingen in de Hollandse spreektaal die je niet in het AN of in de schrijftaal kunt gebruiken. Als je daar al een bezwaar van gaat maken kun je op elke slak wel zout gaan leggen. Dan versta je straks alleen nog de mensen uit je eigen stad of dorp. Niet echt praktisch. :wink:

Op de webstek van de overheid is AN toch wel quasi verplicht he. Als je(;)) in Vlaanderen komt, zul je snel merken dat de meesten toch (zeker in Antwerpen) de "gij"-vorm gebruiken.

straddle
31 mei 2004, 17:23
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Belgen beleefd in vergelijking met nederlanders?

Laat ons zeggen dat de belgen verschrikkelijk hard kunnen stinken en het niet nauw nemen met hun persoonlijke hygiëne. Ik vind dat al behoorlijk onbeleefd. Moet je maar eens op letten. Fransen en belgen zijn de grootste stinkers in Europa. Zo'n verstikkende walm van okselzweet, lijf- en bekgeur!! Op de trein, op kantoor, in de winkel...

Vooral 's vrijdags, want dan is het bijna een weekje geleden sinds ze hun laatste bad of douche hebben genomen en hun hemmeke nog eens veranderd hebben.

Let er maar eens op. Ik dacht alleszins dat belgen die reputatie nu langzaamaan voor zichzelf opgebouwd hebben. Ik heb er zelfs artikels over gelezen in het buitenland in respectable kranten...

Vlaanderen Boven
31 mei 2004, 17:25
Wtf man, da zullen wel die Brusselaars zijn die zo hard stinken :wink:

Waar kom je vandaan soms?

Spetsnaz
31 mei 2004, 17:26
Wat 'n racisme !! ;)

straddle
31 mei 2004, 17:35
Wtf man, da zullen wel die Brusselaars zijn die zo hard stinken :wink:

Waar kom je vandaan soms?

Wat een snelle reactie... Voel je je aangevallen?
Ik woon in Brussel en hier valt het nog wel mee. Kijk, ons eigen Mao magazine heeft daar destijds zelfs eens een prachtig artikel over geschreven. Wellicht zijn er hier nog die dat gelezen hebben...

Ik kan er ook niet aan doen maar die reputatie hebben we man, en toen ik terugkwam in Belgie na lang verblijf in het buitenland viel het mij ook zeer erg op...

Dimitri
31 mei 2004, 17:47
Op de webstek van de overheid is AN toch wel quasi verplicht he. Als je(;)) in Vlaanderen komt, zul je snel merken dat de meesten toch (zeker in Antwerpen) de "gij"-vorm gebruiken.
U had ook gekund en was misschien netter geweest. In het AN wel tenminste. :wink:

Ik weet dat er veel gegijd :wink: wordt in Vlaanderen, maar dat gebeurt ook in Noord-Brabant en Noord-Limburg. Dat is toch geen reden om geen AN meer te gebruiken lijkt me.

Dimitri
31 mei 2004, 17:49
Laat ons zeggen dat de belgen verschrikkelijk hard kunnen stinken en het niet nauw nemen met hun persoonlijke hygiëne. Ik vind dat al behoorlijk onbeleefd. Moet je maar eens op letten. Fransen en belgen zijn de grootste stinkers in Europa. Zo'n verstikkende walm van okselzweet, lijf- en bekgeur!! Op de trein, op kantoor, in de winkel...

Vooral 's vrijdags, want dan is het bijna een weekje geleden sinds ze hun laatste bad of douche hebben genomen en hun hemmeke nog eens veranderd hebben.

Let er maar eens op. Ik dacht alleszins dat belgen die reputatie nu langzaamaan voor zichzelf opgebouwd hebben. Ik heb er zelfs artikels over gelezen in het buitenland in respectable kranten...
8O Is dit serieus?

George
31 mei 2004, 21:01
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Belgen beleefd in vergelijking met nederlanders?

Laat ons zeggen dat de belgen verschrikkelijk hard kunnen stinken en het niet nauw nemen met hun persoonlijke hygiëne. Ik vind dat al behoorlijk onbeleefd. Moet je maar eens op letten. Fransen en belgen zijn de grootste stinkers in Europa.
Zo'n verstikkende walm van okselzweet, lijf- en bekgeur!! Op de trein, op kantoor, in de winkel...

Vooral 's vrijdags, want dan is het bijna een weekje geleden sinds ze hun laatste bad of douche hebben genomen en hun hemmeke nog eens veranderd hebben.

Let er maar eens op. Ik dacht alleszins dat belgen die reputatie nu langzaamaan voor zichzelf opgebouwd hebben. Ik heb er zelfs artikels over gelezen in het buitenland in respectable kranten...
Nen echte vent moet wel stinken hé pipo

Everytime
1 juni 2004, 11:59
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Voor mij zijn er maar vooroordelen. Ik ben Franstalig en eerlijk gezegd, ga ik liever met vakantie naar Nederland dan naar Vlaanderen. De Nederlanders zijn meer open voor de wereld, denken meer internationaal en, allez, het is een totaal andere mentaliteit. En tenminste, hebben de Nederlanders niets tegen de Franstaligen................

Griffin
1 juni 2004, 12:03
Voor mij zijn er maar vooroordelen. Ik ben Franstalig en eerlijk gezegd, ga ik liever met vakantie naar Nederland dan naar Vlaanderen. De Nederlanders zijn meer open voor de wereld, denken meer internationaal en, allez, het is een totaal andere mentaliteit. En tenminste, hebben de Nederlanders niets tegen de Franstaligen................

Ze proberen zelfs Frans te spreken! :lol: :lol: :lol:
bonsjoer! :P

Maw: Vlaanderen en Wallonië samen bij Nederland voegen? No way! En ook niet één van beide! :P

Zeno!
1 juni 2004, 12:24
Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlander, en heb de indruk dat wij in het buitenland bekend staan als onbeschoft en brutaal, terwijl belgen bekend staan om hun beleefde taalgebruik en houding.

Klopt dit volgens jullie over berust dit slechts op al da niet achterhaalde vooroordelen?

Voor mij zijn er maar vooroordelen. Ik ben Franstalig en eerlijk gezegd, ga ik liever met vakantie naar Nederland dan naar Vlaanderen. De Nederlanders zijn meer open voor de wereld, denken meer internationaal en, allez, het is een totaal andere mentaliteit. En tenminste, hebben de Nederlanders niets tegen de Franstaligen................

Haha, over vooroordelen gesproken!! :D

Je moet misschien op verschillende Nederlandse fora eens een kijkje gaan nemen hoe men denkt over Walen/Franstaligen.... :P

Everytime
1 juni 2004, 14:28
Zeno, ik ben al verschillende keren naar Nederland gegaan en geloof mij, ik heb nooit problemen met Nederlanders gehad. In Vlaanderen is het totaal anders : daar is het "in" om bekrompen te zijn en om anti-Franstalig te zijn, zomaar, zonder echte redenen. Dat is niet voor niets dat het Vlaams Blok het imago van Vlaanderen is op de franstalige kant van België.

ossaert
2 juni 2004, 09:44
Zeno, ik ben al verschillende keren naar Nederland gegaan en geloof mij, ik heb nooit problemen met Nederlanders gehad. In Vlaanderen is het totaal anders : daar is het "in" om bekrompen te zijn en om anti-Franstalig te zijn, zomaar, zonder echte redenen. Dat is niet voor niets dat het Vlaams Blok het imago van Vlaanderen is op de franstalige kant van België.

... en het is ook niet voor niets dat de PS-maffia het Vlaamse beeld van Franstalig België kleurt... :roll: