PDA

View Full Version : Electrische voertuigen


maddox
20 januari 2011, 15:23
Met 't huidige autosalon, eens gaan kijken naar een 2de voertuigje.
We hadden in gedachte een electro-brommer, daar ons woon-werk verkeer per dag "maar" 50 km bedraagt.

Helaas, puur electrische bromfietsen waren niet dik gezaait op de show-floor. En kwamen in 2 categoriën.

Merkgebonden apparaten, die evenveel kosten als een merkgeboden 125cc motor.
Of Chinese kopietjes waar 3de rangs accu's inlagen en een 750watt velgmotor. Met de optimistische cijfers van 45km/u en 60 km bereik. En met een prijskaartje van een merkgebonden 50cc scooter (uitgezonderd de echt overprijsde sportieve scooters). Als voorbeeld de Yamaha EC3 (http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/nieuws/juli_2010/Yamaha_EC-3.jpg), peperduur kreng van €2500+ voor een gebrekkelijke nakomeling van een electrische step en een vespa.

In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.

Johnny Blaze
20 januari 2011, 15:30
Waarom zou je elektrisch willen gaan? Het is toch vele malen efficiënter om je eigen energiebron mee te nemen. Zeker als je zonder juice valt.

maddox
20 januari 2011, 16:53
Waarom electrisch? Onderhoud is simpeler, mechanica is simpeler, gebruiksgemak- uitgezonderd laadtijd- is een stuk hoger. Brandstofkost is minimaal in vergelijking met de loeizwaar belaste fossiele brandstoffen.

Geen lawaai, geen enorme hitteontwikkeling en geen geurhinder, wat het binnenzetten van het voertuig vergemakkelijkt.

Het milieu-aspect laat ik er gewoon buiten, want da's niet beter dan voor de 4takt brommers van nu.

Maar je hebt wel gelijk. Stel dat ik zo'n electro-scooter "chinese meuk kwaliteit" aan €1800 aankoop, en de zwakke punten weg wil werken, dan zit ik aan te hikken tegen een extra kost voor accu's en snellader van pak'm beet €3000. (dan heb ik een laadtijd van 1 uur, en een bereik van 100km)

Dit verklaart wel waarom de merkgebonden electro-fietsen zo duur zijn, of waarom de Chinese meuk-electroscooters te optimistisch zijn over hun bereik.

1600 watt (48V 33Ah, 14 kg aan LiFePo4) is niet zoveel om als aandrijving te gebruiken. Op vlakke weg , voor 40km/ met een totaalgewicht van 200 kg, zit je al gauw aan 750W (ongeveer wat een prof wielrenner kan). Met een efficientie van 75-80% heb je dus die 60km of 90 minuten rijden.
Maar dat verondersteld wel perfect in orde zijnde accu's, aandrijving, goeie rijstijl en geen extra belasting, zoals tegenwind of bergop.

brother paul
20 januari 2011, 19:37
Stop misschien deze ipv een batterij

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110119102746.htm

Micele
20 januari 2011, 20:42
Met 't huidige autosalon, eens gaan kijken naar een 2de voertuigje.
We hadden in gedachte een electro-brommer, daar ons woon-werk verkeer per dag "maar" 50 km bedraagt.

Helaas, puur electrische bromfietsen waren niet dik gezaait op de show-floor. En kwamen in 2 categoriën.

Merkgebonden apparaten, die evenveel kosten als een merkgeboden 125cc motor.
Of Chinese kopietjes waar 3de rangs accu's inlagen en een 750watt velgmotor. Met de optimistische cijfers van 45km/u en 60 km bereik. En met een prijskaartje van een merkgebonden 50cc scooter (uitgezonderd de echt overprijsde sportieve scooters). Als voorbeeld de Yamaha EC3 (http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/nieuws/juli_2010/Yamaha_EC-3.jpg), peperduur kreng van €2500+ voor een gebrekkelijke nakomeling van een electrische step en een vespa.

In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.

Hier al eens gekeken (of stonden die er ook) ?
http://www.elektroroller-aktuell.de/innoscooter.html
rijbereik tot 150 km, maar navenant kwaliteit-vermogen accu natuurlijk ook duurder.

uit:
http://www.elektroroller-aktuell.de/

made in Germany, niet zo duur = pover rijbereik
http://www.elektroroller-aktuell.de/geco2.html

overzicht http://www.elektroroller-aktuell.de/elektroroller-hersteller.html zelfs hybrides zijn er bij.

op het eerste zicht zijn die dingen (voorlopig) nog (te) duur.

Jan van den Berghe
20 januari 2011, 20:46
In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.

Ik raad u volgende firma aan:

http://www.evstart.be/

maddox
20 januari 2011, 21:10
Micele , Jan van den Berge, zoals ik al schreef heb je dus de keuze tussen electro scooters die of even duur zijn als een 125cc scooter van een "merk", of fietsen met hulpmotor die de prijs hebben van een 50cc merkscooter. (of een 125cc Chinese meukbrommer)

En in alle gevallen een bereik waar een benzinebrommer eens mee lacht, tenzij voor de €XXXX extra optie aan accu genomen wordt, waarbij de beste laadtijden nog in enkele uren geteld word.

Neen, ik had gedacht/gehoopt dat doordat er een aantal grote firma's aan massaproductie beginnen te doen, de prijs al wat "redelijker" was geworden.
Helaas, het is nog niet zo.
Ik weet maar donders goed wat LiFePo4 accu's kosten per stuk. En hoeveel korting ik krijg per 100. Blijkbaar kan ik het redelijk goedkoop versieren, want een accupack voor zo'n electro 2wieler kost los meer dan't dubbele per watt dan ik er voor zou betalen.

Hetgeen het helemaal voor mij verknalde was bij de standen waar men de electro-dingen aanprees, waar ik echt technische informatie vroeg en "een technisch woordvoerder" kreeg, ik meer afwist van de spullen dan de mensen die me zouden moeten helpen.
Nu kan ik me voorstellen dat de personeelskeuze voor zo'n show-floor met andere criteria gebeurd, maar het was echt bedroevend.
Alsof je in een garage een auto gaat kopen, waar de verkoper net van zijn kameel is afgevallen...

Micele
20 januari 2011, 21:12
Deze ADAC-test (in de zomer bij 22°C) en bij onder 0°C spreekt boekdelen:

http://www.focus.de/auto/motorrad/tid-19342/elektroroller-im-test-schneller-schlapp-als-versprochen_aid_535972.html

ik denk dat de vuistregel is :
theoretisch max rijbereik is te delen door 2 voor het werkelijke rijbereik in de praktijk (voor alle buitentemperaturen); ook voor de dure modellen.

http://www.elektroroller-aktuell.de/innoscooter-elektroroller-em2500l.html
Der Preis für den Innoscooter Elektroroller EM2500L ist 3690.- EUR.
Dafür ist der Innoscooter Elektroroller EM2500L mit einer sehr leistungsfähigen LITHIUM Elektroroller Batterie ausgestattet.
Die Reichweite beträgt unglaubliche 150 km.

Volgens de ADAC-test halveerde die 150 km (constructeur) van de InnoScooter EM 2500-Lithium naar 70 �* 75 km, waar wel voor het ganse °C-bereik.

http://www.focus.de/auto/motorrad/tid-19342/elektroroller-im-test-schneller-schlapp-als-versprochen_aid_535972.html


Das beste Ergebnis waren für die maximal 45 km/h schnellen Kleinkrafträder durchaus praxistaugliche 75 Kilometer.

Von allen getesteten Produkten erreicht keines das ADAC-Urteil „sehr gut“. Die beiden Roller e-sprit Silenzio (Testsieger mit Note 2,4) und InnoScooter EM 2500-Lithium (2,5) schneiden mit „gut“ ab. Fünf Modelle bekommen das Gesamturteil „befriedigend“. Schlusslicht ist der Einsitzer von ELBIKE („ausreichend“), der nur in der Kategorie „Kosten“ überzeugen konnte.

Probleme bei niedrigen Temperaturen, lange Ladezeiten

Die Reichweiten wurden im ADAC-Technik-Zentrum auf einem Rollenprüfstand bei Temperaturen von 22 Grad und zusätzlich unter null Grad Celsius gemessen. Gerade bei Temperaturen unter null Grad gab es bei einigen Modellen zusätzliche Reichweitenverluste. Positiv: Der e-sprit Silenzio und der InnoScooter EM-2500 Lithium erreichen bei 22 Grad eine Reichweite von etwa 70 Kilometern.

http://p4.focus.de/img/gen/6/9/HB69dcMh_Pxgen_r_1100xA.jpg

Jan van den Berghe
20 januari 2011, 21:20
Deze ADAC-test (in de zomer bij 22°C) en bij onder 0°C spreekt boekdelen:

In mijn ogen zit men voor dergelijke korte afstanden goed met een elektrische voertuig. Alleen vind ik de kostprijs nog niet echt in verhouding.

Micele
20 januari 2011, 21:22
Hetgeen het helemaal voor mij verknalde was bij de standen waar men de electro-dingen aanprees, waar ik echt technische informatie vroeg en "een technisch woordvoerder" kreeg, ik meer afwist van de spullen dan de mensen die me zouden moeten helpen.
Nu kan ik me voorstellen dat de personeelskeuze voor zo'n show-floor met andere criteria gebeurd, maar het was echt bedroevend.
Alsof je in een garage een auto gaat kopen, waar de verkoper net van zijn kameel is afgevallen...

Dat ken ik maar al te goed. :lol:

Zoals ge in mijn vorige post ziet moet ge het ´beloofde rijbereik´ van die te dure scooters halveren in de praktijk. Maar dat weet je blijkbaar al. ;-)

Zal nog wat wachten zijn...

Micele
20 januari 2011, 21:29
In mijn ogen zit men voor dergelijke korte afstanden goed met een elektrische voertuig. Alleen vind ik de kostprijs nog niet echt in verhouding.

idd, niet echt is zacht uitgedrukt zeker als de constructeur 150 km rijbereik beloofd voor 3690 € ! nieuwprijs; en dan stelt men (ADAC) in de praktijk vast dat die amper 70-75 km halen.

Probeer dat eens maar ´te beloven´ bij een gelimiteerde bromfiets (45 kmh) met fossiele brandstof.

C2C
20 januari 2011, 22:37
't is nog wat te vroeg om benzine af te schrijven. De energie die in 1 litertje zit (en dat dus ook maar 1 kilotje weegt), is echt buitengewoon (9.68 KWH). Kan je nooit nadoen met batterijtjes, zelfs als brandstofmotoren inefficiënt zijn en electrische niet.

Nee. Nog 10 jaartjes wachten. Dan komen we er wel.

Onze electriciteit moet ook eerst properder worden. Want anders nemen we een slechte start. Dus doe daar ook nog maar 10 jaartjes bij.

In 2020 zijn de rijkeren onder ons ermee weg. In 2030 zitten we vlot voor iedereen. 2030 is ook het jaar dat de olie ongeveer piekt.

Jan van den Berghe
20 januari 2011, 22:42
idd, niet echt is zacht uitgedrukt zeker als de constructeur 150 km rijbereik beloofd voor 3690 € ! nieuwprijs; en dan stelt men (ADAC) in de praktijk vast dat die amper 70-75 km halen.

Probeer dat eens maar ´te beloven´ bij een gelimiteerde bromfiets (45 kmh) met fossiele brandstof.

Elektrische fietsen doen het op dat flink wat beter. Alleen vraag ik mij wel af of dat negatief resultaat wel opgaat voor de andere scooters, want het is volgens mij ook niet echt intellectueel eerlijk de evaluatie van dat ene model te veralgemenen naar alle e-scooters.

Micele
20 januari 2011, 22:50
want het is volgens mij ook niet echt intellectueel eerlijk de evaluatie van dat ene model te veralgemenen naar alle e-scooters.
Daar heb je zeker groot gelijk in.

Big pardon voor die veralgemening. :oops:

Ik ben er zelfs zeker van dat de meeste constructeurs van E-scooters niet durven te overdrijven met hun beloofde reikwijdtes, want dat wordt rap doorverteld en ze verliezen hun geloofwaardigheid.

Want bij de beste in de test e-sprit Silenzio beloofde men 60 km bij 45 kmh en ze haalden zelfs 70 - 75 km in de praktijktest. Dus die zijn zeker OK.

Hierzie netjes nagekeken:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/motorrad-roller/e_roller/details.aspx?testId=69&recordId=1529

Bei einer Höchstgeschwindigkeit von 45 km/h soll laut Herstellerangabe eine Reichweite von 60 km erreicht werden.

Stärken
Beste Reichweite im Test (gute 70 km auf dem Prüfstand)

volledige testresultaten:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/motorrad-roller/e_roller/default.aspx?ComponentId=32031&SourcePageId=31831

Het kan natuurlijk ook een dikke drukfout zijn op die website die ik citeerde.
even opgezocht:
http://www.innoscooter.de/de/Modelle/EM2500L.html

Batterie des InnoScooter Elektroroller EM2500 LITHIUM:
Lithium-Polymer
48,1 Volt Nennspannung
53,3 Volt Maximalspannung bei Volladung
Kapazität:
Verkaufsoption A: 42 Ah ca. 100 km Reichweite*
Verkaufsoption B: 63 Ah ca. 150 km Reichweite**

het is dus tot 100 km voor het standaardmodel 2500 L met 42 Ah die ze ook getest hebben in ADAC en 70 km rijbereik haalde.

en tot 150 km voor het model 2500 L met 62Ah Accu tegen meerprijs.
die website schreef tot 150 km, dus geen drukfout maar de prijs klopte niet...
want het is vanaf 3690 € dus voor het standaardmodel van 42 Ah
ab 3.690,- € inkl. 19% MwSt.

Ik heb alle testen van de 7 e-scooters nog eens nagekeken, 3 van de 7 E-scooters konden hun ´beloofd´ rijbereik niet waar maken in de test van ADAC, 2 E-scooters ook omdat ADAC ook testen deed onder 0° Celcius, daar liggen er 2 zelfs 50% te laag qua rijbereik.

Voor de Innoscooter was het dus in feite 30 % te laag (70 ipv 100 km)

brother paul
20 januari 2011, 23:16
alle ik heb wat links gesprokkeld maddox


honda
http://www.vroom.be/nl/motornieuws/8531,honda-ev-neo.html

xtreme
http://www.x-tremescooters.com/

zap
http://www.zapworld.com/zapino-electric-scooter

vectrix
je tijd vooruit, je kan dealer worden ze...
http://www.vectrixeurope.com/

neoscooter
http://www.neoscooters.com/

de segway vind ik ook nog altijd goed
http://www.metaefficient.com/cars/gm-segway-unveil-200mpg-2seater.html


dat is een belgische verdeler
http://www.evt-scooter.be/Nederlands/products%20NL.htm
nog eentje
http://www.beati.be/default.aspx

thefishdoesntthink
20 januari 2011, 23:56
Ik ken een bioboer hier in België die elektrische brommertjes verkocht. Reed 45 per uur, heb er op gereden, was zalig.
Als je wil geef ik je zijn email, ben niet zeker of hij ze nog verkoopt.

maddox
21 januari 2011, 07:53
Brother Paul, bedankt voor de links, maar de paar die een prijs opgeven, maken het dus niet beter he. De prijzen zijn ongeveer zoals ik al aangegeven heb.
Voor merken die een naam willen verdedigen zijn de electro-dingen ongeveer het dubbele van hun vergelijkbare benzinebroertjes.
En de goedkopere variantes, tja, je geeft het zelf aan dat de besparing ergens moet zitten, en het zal niet op de BTW gerekend zijn.

Electro-voertuigen zijn alleen voor geitenwollensokken of gadgeteers met teveel geld.

Of ik bouw zelf een electro-voertuig, als uitdaging en vingeroefening. 't is niet alsof ik de meeste spullen niet in huis heb.(alleen de accu's niet om eerlijk te zijn)

Of ik koop om ons transportprobleem snel te verminderen een chinese meuk-brommer, die later omgebouwd kan worden naar kwaliteits-electro personentransporteur.

Herr Flick
21 januari 2011, 09:02
Met 't huidige autosalon, eens gaan kijken naar een 2de voertuigje.
We hadden in gedachte een electro-brommer, daar ons woon-werk verkeer per dag "maar" 50 km bedraagt.

Helaas, puur electrische bromfietsen waren niet dik gezaait op de show-floor. En kwamen in 2 categoriën.

Merkgebonden apparaten, die evenveel kosten als een merkgeboden 125cc motor.
Of Chinese kopietjes waar 3de rangs accu's inlagen en een 750watt velgmotor. Met de optimistische cijfers van 45km/u en 60 km bereik. En met een prijskaartje van een merkgebonden 50cc scooter (uitgezonderd de echt overprijsde sportieve scooters). Als voorbeeld de Yamaha EC3 (http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/nieuws/juli_2010/Yamaha_EC-3.jpg), peperduur kreng van €2500+ voor een gebrekkelijke nakomeling van een electrische step en een vespa.

In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.

Ik ben er ook eens gaan rondkijken voor een benzine, voor madam, dien elentrieken bucht komt bij mij niet binnen voor de volgende redenen

A levensduur van de batterij, waarvan ze zeggen 7 jaar maar dit is dikke zever, want dat is gemeten in optimale omstandigheden... (en dan staat ge daar dus met nen auto die in C niks meer waard is, want uw accu`s zijn geweldig duur.)

B prijs van het voertuig, onder de 25 000 euro vindt ge zo geen auto`s,

C autonomie, die zuigt nog altijd, nu voor haar zou het gaan, ze moet niet echt ver rijden, ... maar toch.... ge weet nooit.

D Uit millieu zorg, ben ik er nog altijd niet van overtuigd, want de kwik en cadmium, en god weet wat nog allemaal komt ook nog altijd op een of andere manier in de natuur.

Electro motoren en benzine/diesel motoren zijn allemaal ongeveer op t zelfde moment uitgevonden, een elektrische motor is zeker heel goed, het geeft heel veel tractie en de energie is bijna direct beschikbaar, denk we maar aan elektrische treinen. maar er is een heel goei reden waarom ze daar in meer dan 100 jaar nog altijd niet in slagen om die Elektrische auto niet verkocht te krijgen....

Autonomie is het antwoord, ge kunt de energie niet opslagen, ... en bij diesel elektrische locomotieven hebben ze dat opgelost, door een diesel aggregaat in te bouwen die de elektro motoren aandrijft, ... maar geef toen in een auto zou dat nogal belachelijk zijn he.

Dus zolang ze niks aan die autonomie kunnen doen, is er geen mens dat zo een auto wil, ... Mijn schoonbroer vatte het als volgt samen, ik wil s avonds nog rap eens, weg, maar oei, ... mijnen auto steekt in de prieze, ...

Herr Flick
21 januari 2011, 09:07
Micele , Jan van den Berge, zoals ik al schreef heb je dus de keuze tussen electro scooters die of even duur zijn als een 125cc scooter van een "merk", of fietsen met hulpmotor die de prijs hebben van een 50cc merkscooter. (of een 125cc Chinese meukbrommer)

En in alle gevallen een bereik waar een benzinebrommer eens mee lacht, tenzij voor de €XXXX extra optie aan accu genomen wordt, waarbij de beste laadtijden nog in enkele uren geteld word.

Neen, ik had gedacht/gehoopt dat doordat er een aantal grote firma's aan massaproductie beginnen te doen, de prijs al wat "redelijker" was geworden.
Helaas, het is nog niet zo.
Ik weet maar donders goed wat LiFePo4 accu's kosten per stuk. En hoeveel korting ik krijg per 100. Blijkbaar kan ik het redelijk goedkoop versieren, want een accupack voor zo'n electro 2wieler kost los meer dan't dubbele per watt dan ik er voor zou betalen.

Hetgeen het helemaal voor mij verknalde was bij de standen waar men de electro-dingen aanprees, waar ik echt technische informatie vroeg en "een technisch woordvoerder" kreeg, ik meer afwist van de spullen dan de mensen die me zouden moeten helpen.
Nu kan ik me voorstellen dat de personeelskeuze voor zo'n show-floor met andere criteria gebeurd, maar het was echt bedroevend.
Alsof je in een garage een auto gaat kopen, waar de verkoper net van zijn kameel is afgevallen...

Verwacht niks van verkopers he, Maddox, dat zijn geen ingenieurs he, ...

maar ik had ook de indruk dat ik de optielijst van mijnen auto beter kende dan de worst die mij er eentje probeerde te verkopen...

Herr Flick
21 januari 2011, 09:09
Ik ken een bioboer hier in België die elektrische brommertjes verkocht. Reed 45 per uur, heb er op gereden, was zalig.
Als je wil geef ik je zijn email, ben niet zeker of hij ze nog verkoopt.

Ik heb ze deze zomer ook gezien aan het hotel waar ik logeerde, kon je met zo een ding rondrijden, zag er wel leuk uit, ... maar dat is voor een toerke door het dorp, ...

Niet om alle dagen mee door weer en wind te rijden, terwijl ge hem dan s avonds moet opladen, om de volgende dag weer te kunnen rijden, dat is een hopeloos gedoe, en na een paar jaar zijn uw batterijen gegarandeerd naar de bom.

Herr Flick
21 januari 2011, 09:11
Brother Paul, bedankt voor de links, maar de paar die een prijs opgeven, maken het dus niet beter he. De prijzen zijn ongeveer zoals ik al aangegeven heb.
Voor merken die een naam willen verdedigen zijn de electro-dingen ongeveer het dubbele van hun vergelijkbare benzinebroertjes.
En de goedkopere variantes, tja, je geeft het zelf aan dat de besparing ergens moet zitten, en het zal niet op de BTW gerekend zijn.

Electro-voertuigen zijn alleen voor geitenwollensokken of gadgeteers met teveel geld.

Of ik bouw zelf een electro-voertuig, als uitdaging en vingeroefening. 't is niet alsof ik de meeste spullen niet in huis heb.(alleen de accu's niet om eerlijk te zijn)

Of ik koop om ons transportprobleem snel te verminderen een chinese meuk-brommer, die later omgebouwd kan worden naar kwaliteits-electro personentransporteur.

Ik denk dat ge er beter zelf een bouwt, en ik zou zeggen bouwen iets met trappers aan of een klein hulp motorke , uw eigen hybride, ... daarna laat ge dat patenteren en ge verdient er nog ne frank op ook . ;-)

maddox
21 januari 2011, 09:53
http://listsoplenty.com/pix/wp-content/uploads/2010/04/StreetFox-Recumbent-Trike.jpg

Dit ding, met een ouwe Honda Amigo motor als ondersteunende....

Zwitser
25 januari 2011, 16:07
Electro-voertuigen zijn alleen voor geitenwollensokken of gadgeteers met teveel geld.


Daar heb je een punt.
Het gaat hier om een nieuw product, dus heb je best veel onderzoekskosten en marketingkosten, en moet je een hoop valse starts financieren. Dus ga je het eerst verkopen in een wat minder prijsgevoelig segment.
Waar ik woon zijn electrische fietsen op dit moment razend populair. Maar "gadgeteers met teveel geld" daar lopen er in CH veel van rond.
Dus worden ebikes verkocht voor 3000 euro, met waarschijnlijk een heel erg mooie winst, die de fabrikant gebruikt om zo snel als maar kan nieuwe en efficientere productiecapaciteit te bouwen zodat ze in de toekomst die fietsen ook nog steeds met winst kunnen verkopen als de prijs tot 1000 euro daalt.

maddox
25 januari 2011, 16:59
Eigenlijk, en daar wringt volgens mij het schoentje, is het geen nieuw product.

Sinclair C5 (http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5) als point in case, dat ding had verschillende nadelen, maar die waren toen al oplosbaar, alleen niet voor het prijskaartje dat erop geplakt was door de "uitvinder".

Mijn oplossing is als volgende.

Voor mijn vrouwtje, die de 1.6m niet haalt, hebben we een Chinese kopie van een Yamaha Chappy (met 125cc blokje) aangekocht.

Voor mezelf, de eerste onderdelen voor een AtomicZombie Streetfox recumbent zijn al onderweg.
'k ga de wegen onveilig maken met een zelfbouw tadpole (kikkervisje) ligfiets, en op termijn, gaat er een electrische "traphulp" op komen. 'k heb gisteren nog een leuke combo gezien met een 3 kw brushless en 150A 6- 8S snelheidsregelaar (6-8S staat voor het aantal lithium-accu cellen in serie).
De accu's zijn de grote kost, de rest is best te verhapstukken.

brother paul
25 januari 2011, 17:39
Ik ben er ook eens gaan rondkijken voor een benzine, voor madam, dien elentrieken bucht komt bij mij niet binnen voor de volgende redenen

A levensduur van de batterij, waarvan ze zeggen 7 jaar maar dit is dikke zever, want dat is gemeten in optimale omstandigheden... (en dan staat ge daar dus met nen auto die in C niks meer waard is, want uw accu`s zijn geweldig duur.)

B prijs van het voertuig, onder de 25 000 euro vindt ge zo geen auto`s,

C autonomie, die zuigt nog altijd, nu voor haar zou het gaan, ze moet niet echt ver rijden, ... maar toch.... ge weet nooit.

D Uit millieu zorg, ben ik er nog altijd niet van overtuigd, want de kwik en cadmium, en god weet wat nog allemaal komt ook nog altijd op een of andere manier in de natuur.

Electro motoren en benzine/diesel motoren zijn allemaal ongeveer op t zelfde moment uitgevonden, een elektrische motor is zeker heel goed, het geeft heel veel tractie en de energie is bijna direct beschikbaar, denk we maar aan elektrische treinen. maar er is een heel goei reden waarom ze daar in meer dan 100 jaar nog altijd niet in slagen om die Elektrische auto niet verkocht te krijgen....

Autonomie is het antwoord, ge kunt de energie niet opslagen, ... en bij diesel elektrische locomotieven hebben ze dat opgelost, door een diesel aggregaat in te bouwen die de elektro motoren aandrijft, ... maar geef toen in een auto zou dat nogal belachelijk zijn he.

Dus zolang ze niks aan die autonomie kunnen doen, is er geen mens dat zo een auto wil, ... Mijn schoonbroer vatte het als volgt samen, ik wil s avonds nog rap eens, weg, maar oei, ... mijnen auto steekt in de prieze, ...

ik blijf erbij, je moet een electrische wagen hebben die 100km kan rijden, en de dieselaggregaat hang je aan uw wagen als je op reis gaat.

brother paul
25 januari 2011, 17:42
http://www.go-one.us/downloads/3_th.jpgEigenlijk, en daar wringt volgens mij het schoentje, is het geen nieuw product.

Sinclair C5 (http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5) als point in case, dat ding had verschillende nadelen, maar die waren toen al oplosbaar, alleen niet voor het prijskaartje dat erop geplakt was door de "uitvinder".

Mijn oplossing is als volgende.

Voor mijn vrouwtje, die de 1.6m niet haalt, hebben we een Chinese kopie van een Yamaha Chappy (met 125cc blokje) aangekocht.

Voor mezelf, de eerste onderdelen voor een AtomicZombie Streetfox recumbent zijn al onderweg.
'k ga de wegen onveilig maken met een zelfbouw tadpole (kikkervisje) ligfiets, en op termijn, gaat er een electrische "traphulp" op komen. 'k heb gisteren nog een leuke combo gezien met een 3 kw brushless en 150A 6- 8S snelheidsregelaar (6-8S staat voor het aantal lithium-accu cellen in serie).
De accu's zijn de grote kost, de rest is best te verhapstukken.

Ik ben ook nogal overtuigd dat een Go-One met een 3000watt motor dik 90km/u moet halen, en dat je inderdaad in de 'lage snelheden' als je zelf trapt dus 40km/u kun trappen, als je dit met electrical assist mode doet, moet je toch moeiteloos 60km/u fietsen, wat in feite overeenkomt met de gemiddelde snelheid die een wagen haalt;..

http://www.go-one.us/

maddox
25 januari 2011, 18:04
Al eens gekeken naar die prijs?

In alle geval, 't is zo iets dat ik in gedachte heb, eens de Atomic Zombie Streetfox Maddox edition klaar is.

brother paul
25 januari 2011, 19:14
Weet je maddox je moet nu eens puur 'economisch redeneren'

Wat kost een 'Prius' ? bvb 25.000euro

heeft carrosserie van 1000euro
een electromotor van 1000euro
een batterij van 2000 euro
een motor van 3000euro
bekleding van 2000euro

dus kost 9000euro + 1000euro assemblage en klaar is kees.

Nu wat is de electrische auto ?

Knal hetzelfde, zonder de motor.... die toch bijna altijd het duurste stuk is in de auto.
en noteer goed, een motor kost geld wanneer hij veel PK's braakt, hij kost dus bijna niets in de 20-30pk versies...

Dus nu de economische redenering:
waarom zou een electrische wagen duurder moeten kosten dan een prius, als het duurste stuk, de motor van 3000euro ontbreekt, en dus hij met marge meegerekend 6000euro goedkoper kan gemaakt worden ???

Dus mijn stelling is de electrische prius kost 19000euro..
met een dubbele batterijpack, kost de electrische prius 23.000euro

maddox
25 januari 2011, 21:15
Weet je maddox je moet nu eens puur 'economisch redeneren'

Wat kost een 'Prius' ? bvb 25.000euro

heeft carrosserie van 1000euro
een electromotor van 1000euro
een batterij van 2000 euro
een motor van 3000euro
bekleding van 2000euro

dus kost 9000euro + 1000euro assemblage en klaar is kees.

Nu wat is de electrische auto ?

Knal hetzelfde, zonder de motor.... die toch bijna altijd het duurste stuk is in de auto.
en noteer goed, een motor kost geld wanneer hij veel PK's braakt, hij kost dus bijna niets in de 20-30pk versies...

Dus nu de economische redenering:
waarom zou een electrische wagen duurder moeten kosten dan een prius, als het duurste stuk, de motor van 3000euro ontbreekt, en dus hij met marge meegerekend 6000euro goedkoper kan gemaakt worden ???

Dus mijn stelling is de electrische prius kost 19000euro..
met een dubbele batterijpack, kost de electrische prius 23.000euro

Er zitten een paar haken en ogen in je berekening.
Een Prius bijvoorbeeld heeft een veel te kleine accu, die eigenlijk alleen starthulp geeft, wat geluidloze kruipmogelijkheden, en voor de rest de auto alleen maar zwaarder maakt.

Neen, pure electro voertuigen zijn op dit moment gehandicapped door de accus. Je wil kilowatts opslaan. En als je dat wil doen in relatief weinig gewicht, zal je betalen, veel betalen.
In een brandstofwagen is de energie-opslag het goedkoopst. Een lege bak.

system
25 januari 2011, 21:47
Ik hoor hier niemand iets vertellen over één van de pioniersmerken van de electrische auto's, namelijk de Tesla. Die heeft een behoorlijke grote actieradius.

brother paul
25 januari 2011, 22:06
Tesla is mooie auto hoor, het gaat meer over een haalbare budget auto...
kijk, afstand is omgekeerd evenredig met verbruik. Verbruik stijgt kwadratisch met snelheid. Dus die 400km zal halveren bij een heuvelachtig parcours, en zal nog eens verder verminderen als je 160km/u wilt rijden...

Hier is een mooie Tesla fiets en hier geven ze een aardige tabel die afstand/verbruik relateert.

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collectionid=11&segmentid=93&id=5005553

Omstandigheden Eco (km) Normal (km) Power (km)
Vlakke weg
Platteland 62-105 45-60 33-44
Heuvelachtig
Landelijk gebied 50-66 35-50 22-33
Bergachtig
Stedelijk gebied 40-55 27-38 17-28

brother paul
25 januari 2011, 22:17
Er zitten een paar haken en ogen in je berekening.
Een Prius bijvoorbeeld heeft een veel te kleine accu, die eigenlijk alleen starthulp geeft, wat geluidloze kruipmogelijkheden, en voor de rest de auto alleen maar zwaarder maakt.

Neen, pure electro voertuigen zijn op dit moment gehandicapped door de accus. Je wil kilowatts opslaan. En als je dat wil doen in relatief weinig gewicht, zal je betalen, veel betalen.
In een brandstofwagen is de energie-opslag het goedkoopst. Een lege bak.

Je hebt gelijk, de batterij is de dure vogel, maar sowieso is de sterkte van de redenerind dat in feite de electroauto een gecastreerde hybrid is, en kijk naar een porsch Cayene die kan rustig tot 90km/u electrisch rijden, dus een gecastereerde cayenne zonder motor is goedkoper te maken dan die hybride cayenne.

http://www.porsche.com/netherlands/nl/aboutporsche/porscheandenvironment/hybrid/functionality/

80mph=128km/u electrisch...

maar er zitten ook enkele gaten in het huidige concept van distributie van auto's. Ik leg uit: een electromotor heeft wel helemaal geen onderhoud meer nodig. Dus waarom zou je nog een GARAGE nodig hebben ?? Je koopt helemaal geen TV meer in een speciaalzaak waar iemand een herstelling van een TV kan garanderen... Idemdito mag je verwachten dat een electroauto buitengaat met een veel kleinere marge en niet noodzakelijk nog via een garage... zeg maar 10% marge bvb en via de grootdistributie of waarom niet cardoen als beginner.

Je mag verwachten dat die technologie zich laat opschalen... en dus dat de prijzen gaan dalen arato van 10% per jaar. Dus je koopt niet meer de wagen waarvan je weet dat hij later duurder zal kosten, maar je koopt iets waarvan je weet dat binnen een jaar het 10-20% minder zal kosten...

Je mag verwachten dat je een partieel wegwerpproduct krijgt, ofwel dat we keihard die electromotor en chassis gaan reccycleren, en dat we upgraden met een nieuwe skin, en een nieuwe batterypack... Dus meer PK's door gewoon een nieuwe batterij te steken, en veranderen van model is veranderen van skin. En de twee kunnen los van elkaar; Het platform wordt belangrijk zoals Hywire concept die GM uitwerkt, en het platform zul je zogoed als 30 jaar gebruiken.

Je mag verwachten dat het probleem van de afstand gewoon zal opgelost worden door inderdaad een groep als aanhangwagen mee te nemen. IPv op reis met de caravan, ga je op reis met uw (efficiente) dieselgroep.

Dan mag je verwachten dat je ook op reis gaat en blijft stilstaan waar uw batterij op is, en je uw 'ecomode recharge doet' door uw windmolen omhoog te draaien, en uw zonnepanelen op te vouwen... EN ja het duurt dan een dagje voor je weer verder kunt. DIt uiteraard in een automodellen meer het type VAN's.

Dus het wordt wennen allemaal, maar onmogelijk wordt het niet hoor.

Mambo
25 januari 2011, 22:32
Al eens gekeken naar die prijs?

In alle geval, 't is zo iets dat ik in gedachte heb, eens de Atomic Zombie Streetfox Maddox edition klaar is.

Ga je daar echt mee rijden? :-P

maddox
26 januari 2011, 07:32
Ik ga een paar €100 steken in een zelfbouw electro-mobiel, om het dan als tuinornament laten weg te roesten.

Neen, het idee is die fiets te gebruiken als woon-werkverkeersmiddel. 'k moet dan toch geen lading meenemen, noch passagiers.

Mambo
26 januari 2011, 09:45
Ik ga een paar €100 steken in een zelfbouw electro-mobiel, om het dan als tuinornament laten weg te roesten.

Neen, het idee is die fiets te gebruiken als woon-werkverkeersmiddel. 'k moet dan toch geen lading meenemen, noch passagiers.

Als je nu eens je assen verbind met een alternator, of misschien 2 of 3...zou je dan tijdens het rijden je batterijen niet voldoende opladen?

Of (ik weet niet of dat kan) rechtstreeks op een klein hulpmotortje? Terwijl je trapt maak je toch wat elektriciteit aan die je misschien kan gebruiken?

maddox
26 januari 2011, 10:18
Dat systeem noemt in basis variante "Regeneration", kortweg Regen.

Elke permanent magneet gelijkstroom motor, en een paar wisselstroom modellen met permanent magneten kunnen als als generator werken.

Dus, stel dat je accu leeg is, en je geen ondersteuning kan krijgen van je motor om 30km/u te rijden met je eigen kracht nodig voor 20km/u, dan kan je er voor kiezen (of het gebeurd automatisch) om tegen 15km/u voort te kruipen, en ondertussen je accu's op te laden a ratio van 2 km trappen voor 5 km aan moeite en dan 1 km in je accu's te steken.

Ikzelf zie er geen nut van in, en als ik dan toch moet trappen zonder electrische hulp, dan trap ik liever zonder de verliezen tot ik een laadpunt tegenkom. dan drink ik een paar stevige koffies, en ondertussen word de accu volgeladen. Dan zijn zowel accu , als ik in topvorm, en malen de kilometers weer weg onder de fietswielen.

Een "hybride" die ik zo kan bouwen is de combinatie van een 50 cc motor (2500watt) gekoppeld aan een standaard auto-alternator (1200W electrisch) om daarmee een dikke 12V accu te laden.
Maar ik wil net geen fossiele brandstof meer in mijn dagelijks verkeer (50 km/dag), noch het lawaai van een benzine jankmotor.

Mambo
26 januari 2011, 10:25
Dat systeem noemt in basis variante "Regeneration", kortweg Regen.

Elke permanent magneet gelijkstroom motor, en een paar wisselstroom modellen met permanent magneten kunnen als als generator werken.

Dus, stel dat je accu leeg is, en je geen ondersteuning kan krijgen van je motor om 30km/u te rijden met je eigen kracht nodig voor 20km/u, dan kan je er voor kiezen (of het gebeurd automatisch) om tegen 15km/u voort te kruipen, en ondertussen je accu's op te laden a ratio van 2 km trappen voor 5 km aan moeite en dan 1 km in je accu's te steken.

Ikzelf zie er geen nut van in, en als ik dan toch moet trappen zonder electrische hulp, dan trap ik liever zonder de verliezen tot ik een laadpunt tegenkom. dan drink ik een paar stevige koffies, en ondertussen word de accu volgeladen. Dan zijn zowel accu , als ik in topvorm, en malen de kilometers weer weg onder de fietswielen.

Een "hybride" die ik zo kan bouwen is de combinatie van een 50 cc motor (2500watt) gekoppeld aan een standaard auto-alternator (1200W electrisch) om daarmee een dikke 12V accu te laden.
Maar ik wil net geen fossiele brandstof meer in mijn dagelijks verkeer (50 km/dag), noch het lawaai van een benzine jankmotor.

ow oké, ik ken daar niks van.
Veel succes...het regenen stopt en ik moet aan de slag.

brother paul
26 januari 2011, 11:26
Als je nu eens je assen verbind met een alternator, of misschien 2 of 3...zou je dan tijdens het rijden je batterijen niet voldoende opladen?

Of (ik weet niet of dat kan) rechtstreeks op een klein hulpmotortje? Terwijl je trapt maak je toch wat elektriciteit aan die je misschien kan gebruiken?

bané jong, je duwt bvb 100watt, en je gaat daar 20watt afromen,dat is zweten om uw batterij op te laden. Nee wat ze doen is de energie om uw massa te versnellen of meer specifiek remenergie recupereren en herbruiken om te versnellen.

Je ziet dat toch aan het verbruik van uw wagen, als je accelereert zit je aan 40liter bvb, en dus de energie nodig om uw 1.5ton op snelheid te brengen is een veelvoud van de energie nodig om uw snelheid constant te houden

Ik persoonlijk denk dat het KERS systeem van de formule 1 nogal interessant is om op een fiets te monteren. Een mini KERS

http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/8763.html

want kijk het lastigste als fietser is de start stop cyclus. Als je dus erin kunt slagen om die start stop gewoon alle energie als het ware in een hydraulische veer of een vliegwiel op te slaan, en terug vrij te maken om terug op snelheid te komen zonder trappen... ben je dus bezig met gigantisch veel comfort in te bouwen in een fiets; Dan stop je naar 0km naar 30km in 10sec en omgekeerd

Waarom denk ik nu dat die KERS beter is, doodeenvoudig, een electromotor voor fietsen is bvb 90% efficient, de batterij is 90% efficient wat is het gevolg van 1 rem en start cyclus=> je verliest 40%
Terwijl bij een mechanisch systeem zoals het vliegwiel of die hydraulische rem verlies je niets.

In feite zou je dus perfect een fiets kunnen maken met een hydraulische ketting... wat is het voordeel daarvan

1° uw buis kan gewoon in alle richting draaien, je hebt dus niet meer die lastige ketting die uw broek vuil maakt, gewoon loodgieterswerk een vloeistof door buisjes laten vloeien

2° met klepjes kun je de richting van de vloeistof veranderen en de richting van de motor... Dus als je wilt regeneratief remmen, verander je met klepjes de richting, en je stapelt uw vloeistof op in een hydraulische tank, met dat verschil dat je inderdaad regeneratief kunt remmen met maximale bewaring van de regeneratieve kracht...

3° je kunt een electromotor koppelen door gewoon die motor hydraulisch te laten meepompen...

4° en je kunt traploos de overbrenging varieren door gewoon het volume van de motor te doen varieren...
voila

maddox
26 januari 2011, 11:42
KERS is een regeneratie systeem. Remenergie recupereren (regenereren) om op te slaan in een bruikbare vorm om zo terug af te geven in een bruikbare vorm.

Maar voor standaard electro voertuigen is het alleen interessant in't geval van veel start/stop operaties (zowiezo een slechte zaak voor zuinig rijden) of in't geval van regelmatige heuvel op en neer verplaatsingen.

In onze gevechtsrobots gebruiken we alleen regeneratieve snelheidsregelaars, want het laat ons toe met een accu van 10% lichter te werken zonder gewichtstoename in electronica. Maar da's in veel gevallen "binair" rijden.

Dit werkt vrij simpel. In plaats van een rem te gebruiken op de wielen, gooien we de motor in achteruit, waardoor ie gaat werken als generator. Elke watt terug gepompt naar de accu's, is een watt uitgespaard.


En Brother Paul, hydraulica is een enrme verliespost creerder. Er bestaan geen hydraulische overbrengingen die noemenswaardige krachten kunnen overbrengen met een efficientie boven de 65%.

brother paul
26 januari 2011, 11:46
KERS is een regeneratie systeem. Remenergie recupereren (regenereren) om op te slaan in een bruikbare vorm om zo terug af te geven in een bruikbare vorm.

Maar voor standaard electro voertuigen is het alleen interessant in't geval van veel start/stop operaties (zowiezo een slechte zaak voor zuinig rijden) of in't geval van regelmatige heuvel op en neer verplaatsingen.

In onze gevechtsrobots gebruiken we alleen regeneratieve snelheidsregelaars, want het laat ons toe met een accu van 10% lichter te werken zonder gewichtstoename in electronica. Maar da's in veel gevallen "binair" rijden.

Dit werkt vrij simpel. In plaats van een rem te gebruiken op de wielen, gooien we de motor in achteruit, waardoor ie gaat werken als generator. Elke watt terug gepompt naar de accu's, is een watt uitgespaard.


En Brother Paul, hydraulica is een enrme verliespost creerder. Er bestaan geen hydraulische overbrengingen die noemenswaardige krachten kunnen overbrengen met een efficientie boven de 65%.

Ja ik weet het, maar meestal heb je bvb tijdens een rit 10 start stop cyclussen, en vandaag heb je nu ook uw stop energie kwijt, dus het is 90% recupereren, versus 60% dus het is beter

brother paul
26 januari 2011, 11:49
Ik dacht dat die oplossinge efficienter waren, inderdaad je hebt gelijk ze, ondragelijk verlies is dat

http://cvt.com.sapo.pt/hydrostatic/hydrostatic.htm

The hydrostatic pumps and motors efficiency is usualy around 60%..80% but recent units have better efficiency.

http://www.powerengine.com/powerengine/Home.html

maddox
26 januari 2011, 16:05
Hydraulische overbrengingen zijn alleen interessant omdat ze in een bepaalde krachts- en overbrengingsverhoudingen efficienter, lichter en slijtvaster zijn dan enige andere overbrenging.
Zware werfvoertuigen en bepaalde types werkschepen zijn daar een voorbeeld van. Maar ook kleinere toepassingen zoals tangen voor knijpkoppelingen en zelfs accu-betonscharen kunnen hydraulisch zijn. (da's een formaat dat we dan in onze robots wel eens tegenkomen)

In alle geval, voor mijn Streetfox zijn de eerste onderdelen besteld. De 2 20" 48 spaaks 14mm as BMX voorwielen zijn onderweg (a ratio van €100 per stuk.. auch)

maddox
26 januari 2011, 19:38
In alle geval Brother Paul, ik heb eens verder gekeken naar jouw idee met de aggregaat.

Voor een fiets met traphulp, is het perfect mogelijk een aggregaatje te gebruiken. De goedkoopste aggregaat, een 2taktertje kost maar €109 voor 720W piek. Aangezien een fiets met traphulp maximaal 250w ondersteuning mag geven is dat meer dan genoeg om de accu's te laden en de motor genoeg electriciteit te geven.
Een aanhangertje met wat extra geluidsisolatie, en je hebt zelfs geen onnodig kabaal.

Ik denk dat dat zeker een optie is voor mijn AtomicZombie StreetFox. Geen €2000 aan accu, maar net genoeg voor 20 km.
Indien langere afstanden gedaan moeten worden, aanhangertje aanpikken , aansluiten ,en gaan met de banaan.

brother paul
26 januari 2011, 20:51
In alle geval Brother Paul, ik heb eens verder gekeken naar jouw idee met de aggregaat.

Voor een fiets met traphulp, is het perfect mogelijk een aggregaatje te gebruiken. De goedkoopste aggregaat, een 2taktertje kost maar €109 voor 720W piek. Aangezien een fiets met traphulp maximaal 250w ondersteuning mag geven is dat meer dan genoeg om de accu's te laden en de motor genoeg electriciteit te geven.
Een aanhangertje met wat extra geluidsisolatie, en je hebt zelfs geen onnodig kabaal.

Ik denk dat dat zeker een optie is voor mijn AtomicZombie StreetFox. Geen €2000 aan accu, maar net genoeg voor 20 km.
Indien langere afstanden gedaan moeten worden, aanhangertje aanpikken , aansluiten ,en gaan met de banaan.

hmm die 250 watt is wel begrensd tot 25-30km/u, dus je zult toch best wel gewoon 400watt -700watt traphulp voorzien, en een die limiet overrulen.

maddox
26 januari 2011, 20:57
Ik gaf als voorbeeld aan wat wettelijk is. Sneller als 25 km/u kom je als bromfiets boven water, en da's een heel andere regelgeving.

Maar een 1000 watt (900watt continue) 4 takt generatortje is €217. Dus, met dat ding in de aanhanger kan je met een electrobrommer toch nog serieuze afstanden doen.

Als je weet dat een extra accu voor zo'n brommert al gauw rond de €400 gaat zitten, reken uit je winst.

brother paul
26 januari 2011, 21:12
Ik gaf als voorbeeld aan wat wettelijk is. Sneller als 25 km/u kom je als bromfiets boven water, en da's een heel andere regelgeving.

Maar een 1000 watt (900watt continue) 4 takt generatortje is €217. Dus, met dat ding in de aanhanger kan je met een electrobrommer toch nog serieuze afstanden doen.

Als je weet dat een extra accu voor zo'n brommert al gauw rond de €400 gaat zitten, reken uit je winst.

De vraag is natuurlijk wat is uw efficientie ? Je hebt bvb een 4takt 20% efficient die stroom maakt, of heb je een 4takt 40% efficient die stroom maakt. Dan als hij de stroom levert aan uw generator motor die 90% efficient is, wat ben je bezig ? En je hebt uw hulpmotor die ook 90% efficient is.

Je verliest dus 2x 90ù = 20% door de conversie naar electriciteit , versus de motor rechtstreeks aan uw wielen te hangen...

maddox
26 januari 2011, 21:24
De efficientie is natuurlijk niet zo goed als directe benzine aandrijving.

Maar met het idee zelf kom je al een pak verder dan de commercieel verkrijgbare oplossingen nietwaar.

Het enige je nu kan doen om een electro-fiets of brommer meer bereik te geven dan de bakker en terug is meer accu's kopen, en die zijn of letterlijk loodzwaar, of loeiduur.

Uw idee van een aanhangertje met generator is zeer zeker een optie. Ik zou dat eens moeten proberen. Een simpel fietsaanhangertje en zo'n goedkoop generatortje, om dat dan in combinatie met een traphulp fiets te testen. Accu vol, generatortje af, en rustig verder pedaleren tot de accu weeral leeg is (na een uurtje ofzo), waar je dan het generatortje terug start.

Het voordeel van dit idee is dat je nog steeds met een gewone "fiets" op pad bent legaal gezien, maar dat je wel de voordelen hebt van een 25km/u brommertje.
Anders kan je weer een gewone benzinebrommer kopen, die evenveel kost als een traphulp fiets

Aurora_Borealis
26 januari 2011, 21:44
De efficientie is natuurlijk niet zo goed als directe benzine aandrijving.

Maar met het idee zelf kom je al een pak verder dan de commercieel verkrijgbare oplossingen nietwaar.

Het enige je nu kan doen om een electro-fiets of brommer meer bereik te geven dan de bakker en terug is meer accu's kopen, en die zijn of letterlijk loodzwaar, of loeiduur.

Uw idee van een aanhangertje met generator is zeer zeker een optie. Ik zou dat eens moeten proberen. Een simpel fietsaanhangertje en zo'n goedkoop generatortje, om dat dan in combinatie met een traphulp fiets te testen. Accu vol, generatortje af, en rustig verder pedaleren tot de accu weeral leeg is (na een uurtje ofzo), waar je dan het generatortje terug start.

Het voordeel van dit idee is dat je nog steeds met een gewone "fiets" op pad bent legaal gezien, maar dat je wel de voordelen hebt van een 25km/u brommertje.
Anders kan je weer een gewone benzinebrommer kopen, die evenveel kost als een traphulp fiets

Batterijen wegen veel, maar ik denk dat je oplossing met generator toch wel zwaarder zal uitvallen dan gedacht. Een kleine generator weegt nogal wat, zo weegt een 650 W continue stroomgroep (bijv. Einhell) zo'n 21 kg. Tel daar dan zo'n 2 kilo naft bij. En ik weet niet of je extra transfo's of gelijkrichters nodig hebt (die stroomgroepen leveren 220 VAC), dus mogelijks nog extra gewicht.

Voor dat gewicht heb je op zijn minst 2 autobatterijen van 40 Ah (dus 1 kWh energie in totaal)...

brother paul
26 januari 2011, 22:01
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p488714/digitale-generator.do


Vermogen : 900W
Stopcontact : 1 x 230V + 12V
Motor : mono cilinder, 4T, OHV
Brandstof : zonder lood
Reservoir : 2,6liter
Gewicht : 15kg
Autonomie (1/2 vermogen) : 4u50
Compact, lichtgewicht, geluidsgedempt
Uitgerust met een Inverntersysteem voor de voeding van elektronische apparaten
Uitgerust met acculader

Concreet betekent dat je een 'ligfiets rustig 90km/u kunt doen rijden
dat hij 4.5u kan rijden met de groep of een afstand aflegt van 400km
Dat hij dan 2.6liter verbruikt of 0.6liter/100km
En dat die ligfiets dan voor pakweg 500euro ombouwt naar een voertuig met die specificaties

Als je diezelfde energiehoeveelheid in batterijen moet stoppen, spreek je volgens mij van
4kwh batterijpack, of voor zover ik dat hier teruggevonden heb is dat equivalent aan de batterijpack van een Prius

http://www.hybridinterfaces.ca/assemblies.html
Weegt daar ongeveer 40kg.

Dus een motor weegt de helft minder of 20kg.

De electromotor garandeert regeneratieve braking
uw 'kleine batterij' is een buffer van energie goed voor bvb 20km
uw hulpmotor is een pure generator functie, waarmee je en kunt rijden, of uw batterij kunt opvullen schakelt dus in vanaf 20% van de energie nog beschikbaar is

brother paul
26 januari 2011, 23:29
ik heb hier nog een oude link gevonden van iemand die een conversie doet van een bestaand voertuig naar en electrisch voertuig

geeft perfect het idee wat dit moet kosten voor een fabrikant, en daarmee stel je uzelf huizenhoge vragenw aarom ze zo'n gigantische sommen vragen voor die electrische voertuigen...

http://elektromurena.come2me.nl/

Mambo
26 januari 2011, 23:39
Zijn die tractie batterijen niet beter geschikt. Je weet wel die zware krengen die ze in heftrucks, hoogtewerkers en dergelijke steken.
Dat heeft een redelijke grote autonomie...nadeel is dat het peperduur is.

(alhoewel 2hands http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/reinigingsmachine/tractiebatterij-83299594.html) En dan nog zo'n speciale snel-lader zeker?

lantjes
27 januari 2011, 01:13
Als het de bedoeling is met zo weinig mogelijk brandstof, onder welke vorm ook, zo ver mogelijk te raken. Ne maat heeft zo een Pantonemotor in elkaar gestoken en dat ding werkt fantastisch. Ook de uitstoot is niet te vergelijken met de originele motor.
Nu is hij een systeem ineen aan 't flansen om via elektrolyse waterstof te produceren en dat te mengen met de lpg in zijn Chevy. Benieuwd hoe dat gaat aflopen.

brother paul
27 januari 2011, 08:16
Hydraulische overbrengingen zijn alleen interessant omdat ze in een bepaalde krachts- en overbrengingsverhoudingen efficienter, lichter en slijtvaster zijn dan enige andere overbrenging.
Zware werfvoertuigen en bepaalde types werkschepen zijn daar een voorbeeld van. Maar ook kleinere toepassingen zoals tangen voor knijpkoppelingen en zelfs accu-betonscharen kunnen hydraulisch zijn. (da's een formaat dat we dan in onze robots wel eens tegenkomen)

In alle geval, voor mijn Streetfox zijn de eerste onderdelen besteld. De 2 20" 48 spaaks 14mm as BMX voorwielen zijn onderweg (a ratio van €100 per stuk.. auch)

ik moet wel zeggen cruiseboten zoals de Solstice van celebrity Cruises werkt in feite als volgt.

http://www.ship-technology.com/projects/celebritysolsticecru/

Bovendien wordt er via een zware dieselmotor gewoon permanent electriciteit gemaakt, waarvan het meeste voor de airco... en de rest voor de schroef.

Celebrity Solstice is an eco-friendly ship, built using energy-efficient components such as a photovoltaic system, optimised hydrodynamics, underwater coating and an energy-saving lighting system. These components help the ship save up to 30% of its energy compared with previous ships.

The vessel, which is capable of cruising at the speed of 24kt, is installed with four Wartsila diesel engines, two 20.5MW Azipod azimuth thrusters, and pod propulsion systems. The overall engine output of the ship is 67,200kW and propulsion power is 41,000kW

azipod azimuth thrusters zijn van ABB, en werken dus electrisch...

http://en.wikipedia.org/wiki/Azipod

Dus als je dit vertaalt voor uw fiets:

maak je met een generator electriciteit, en met uw pedalen en via uw batterij ook...


Je zou dus de snelheid moeten regelen door hoofdzakelijk met uw pedalen te werken inderdaad, maar door die pedalen te versterken vanuit de andere bronnen

Zwitser
27 januari 2011, 09:08
Nu is hij een systeem ineen aan 't flansen om via elektrolyse waterstof te produceren en dat te mengen met de lpg in zijn Chevy. Benieuwd hoe dat gaat aflopen.

In het beste geval eindigt hij met een auto die het in zijn verbeelding een stuk beter doet, en een bankrekening die de realiteit een stuk lichter is.
In het slechtste geval, wel... Men noemt een mengsel van H2 en O2 niet voor niets "knalgas".

brother paul
27 januari 2011, 09:13
In het beste geval eindigt hij met een auto die het in zijn verbeelding een stuk beter doet, en een bankrekening die de realiteit een stuk lichter is.
In het slechtste geval, wel... Men noemt een mengsel van H2 en O2 niet voor niets "knalgas".

Je kunt dat toch gewoon debuggen, door gewoon de proof of pudding te vragen, je vraagt zijn rendement... hij spreekt van 80%, maar hij moet gewoon ontegensprekelijke bewijzen verzamelen.

Zwitser
27 januari 2011, 09:20
Het enige je nu kan doen om een electro-fiets of brommer meer bereik te geven dan de bakker en terug is meer accu's kopen, en die zijn of letterlijk loodzwaar, of loeiduur.

Met mijn electrobike (met trapondersteuning) haal ik zo'n 30 km. Dat is voor mij nooit een probleem geweest, want ik woonde toen zo'n 7 km van mijn werk.
Er zit bij mij een 8ah Li-ion batterij op. Weegt niet zo veel. Het zwaarste onderdeel is de motor, maar die zit net onder de trapas, dat is dus wat de gewichtsverdeling betreft het gunstigst.
Ondertussen kan je al 16aH batterijen krijgen voor mijn fiets, maar dan moet ik 'm een beetje laten ombouwen.
Batterijen zijn inderdaad duur. Moet je dus rekening mee houden als je de operationele kosten wil schatten.
Om maar en voorbeeld te geven: De accu op mijn fiets gaat zo'n 800 cycli mee, en kost nieuw 400,- euro. Dus kosten per cyclus zijn 0,5 afschrijving en 0,1 euro electriciteit.

Zwitser
27 januari 2011, 09:36
ik moet wel zeggen cruiseboten zoals de Solstice van celebrity Cruises werkt in feite als volgt.

http://www.ship-technology.com/projects/celebritysolsticecru/

Bovendien wordt er via een zware dieselmotor gewoon permanent electriciteit gemaakt, waarvan het meeste voor de airco... en de rest voor de schroef.


Diesel electrische is inderdaad bij cruise schepen steeds populairder. (Zoek de nieuwe Queen Mary maar eens op), omdat die zowieso veel stroom voor het hotel nodig hebben.
Voor containerschepen zijn grote, trage diesels die direct de schroef aandrijven nog steeds de norm.


azipod azimuth thrusters zijn van ABB, en werken dus electrisch...

Een cruise schip moet zelfstandig kunnen manoeuvreren, want vaak worden kleinere havens met weinig of geen infrastructuur aangelopen.


Dus als je dit vertaalt voor uw fiets:

maak je met een generator electriciteit, en met uw pedalen en via uw batterij ook...


Ik denk niet dat voor een fiets dit een goed concept is. Neem nu een traditionele "pedelec" Als persoon lever je bijvoorbeeld 150W, en je hebt dan een electromotortje dat nog eens 150W bijsteekt. Dit is zeg maar een parallel hybride.
Als je daar nu een "serie" hybride van maakt, dan moet je er een generator toevoegen die bij een laag RPM toch nog zo een 150W produceert. Dat zal een zwaar ding zijn. En ook de motor wordt zwaarder.
Nee, ik denk dat dit geen toekomst heeft.

maddox
27 januari 2011, 14:11
Als initiële investering een 10Ah 37V Lipo pack €210
Bijhorende laders en balanceerders €200.
Gewicht 3kg accu , gewicht laderpack 2.5 kg.

Dan heb je bruikbaar 300W bij. Als lichte trapondersteuning 1.5 tot 2 uur bereik. Waarna 1 uur geladen moet worden.

Die generator van 21 kg heeft 3250W bij in 1 tank, die je op 1 minuut kan vullen.

Da's een factor 10 meer, voor een factor 7 aan gewicht.... en een factor 20 aan kostenplaatje minder. Daar kan je al HEEL veel liters benzine of bio-ethanol mee tanken.

Neen, ik vind het idee van Brother Paul steeds beter worden. Voor effe naar de bakker en de winkel te scheuren is de "ingebouwde" accu voldoende. Voor langere afstanden hang je de aanhanger eraan, die dan wel 30 kg weegt (beetje meer geluidsisolatie en 2 wieltjes), maar dan heb je in effect een onbeperkt bereik, zolang je maar kan tanken. Geen zoeken naar stopkontakten (die heb je zelf bij dan) om te laden.

cheverrant
27 januari 2011, 14:44
Dat ken ik maar al te goed. :lol:

Zoals ge in mijn vorige post ziet moet ge het ´beloofde rijbereik´ van die te dure scooters halveren in de praktijk. Maar dat weet je blijkbaar al. ;-)

Zal nog wat wachten zijn...

En wat kost het om een dergelijke voertuigje elektrisch op te laden, alvorens men ermee kan voortrijden? En is het echt zo ekologisch proper ? Ja, waar komt de elektrische energie dan vandaan ?

maddox
27 januari 2011, 15:51
Wat het kost om 36V 8 Ah in een accu te krijgen?
Ongeveer 1/3 Kwh. Kijk op uw factuur ,en reken het even uit.

Tijd, afhankelijk van de lader tussen de 30 minuten en 8 uur.

Als roboteer heb ik toegang tot laders die het op 5 minuten zouden kunnen, maar dan vrees ik dat de geleverde accu's bij zo'n electro-fiets/brommer spontaan opzwellen en de magische rook vrijgeven. Zulke laadsnelheden zijn alleen aanvaardbaar indien je niet teveel laadcyclussen verwacht en high end accu's gebruikt (zo van't type 40C en meer), waar dan ook een navenant prijskaartje aan vasthangt.

Ecologisch. Bof, de mix van electriciteit in België is voornamelijk nucleair (onze eigen kerncentrales, en die in Frankrijk), overgoten met een fossiel sausje, en misschien, als kruidentoevoeging wat hernieuwbare energie, waar waterkracht de hoofdmoot van is.

Transport vraagt energie, en energie gebruiken geeft altijd een ecologische impact.

Mambo
27 januari 2011, 16:56
Ergens snap ik iets niet goed.
In den beginnen hadden we een benzine motortje met een startbatterij.
Nu hebben we een startbatterij met een benzine motortje.

maddox
27 januari 2011, 17:12
Leuk verwoord.

Maar het zit zo.

Voor korte afstanden is een accu-voertuig concurentieel met een brandstof-voertuig. En aangezien electiciteit minder belast word dan voertuigbrandstof is dat zeker geen slechte zaak. Het milieu-aspect mijn voeten. Comfort en portefeuille, da's wat telt voor me.

Helaas, als je een electrisch voertuig dezelfde capaciteiten wil geven als een brandstofvoertuig, kom je in de problemen met de accutechnologie. Je kan nu eenmaal nog geen liter brandstof vervangen door eenzelfde volume en gewicht aan accu, zelfs niet met de betere rendementen van puur electrische aandrijvingen. Ook slijten accu's, en heb je randapparatuur nodig die nog niet te vinden is op elke straathoek, en je boet in met het "tankcomfort".

Nu, de tussenstap zijn hybride wagens, zoals het hebbedingetjes voor de beter in de kluiten zittende geitewollensokken, de Toyota Prius en de honda Insight.

Maar da's 2 wagens in 1 chassis. Ergens zijn die dingen minder efficient. En duurder.

Brother Paul's voorstel is een bruikbare optie. Daar accu's peperduur, zwaar en plaatsrovend zijn, waarom er meer in de wagen steken dan een minimum?
De brandstofmotor gewoon eruit te laten.

Indien er meer bereik gevraagd word, een aanhanger met generator eraan, probleem opgelost. Die generator aanhangers (of topkoffers) zouden zelfs een verhuur-optie kunnen zijn.

Mambo
27 januari 2011, 20:06
Leuk verwoord.

Maar het zit zo.

Voor korte afstanden is een accu-voertuig concurentieel met een brandstof-voertuig. En aangezien electiciteit minder belast word dan voertuigbrandstof is dat zeker geen slechte zaak. Het milieu-aspect mijn voeten. Comfort en portefeuille, da's wat telt voor me.

Helaas, als je een electrisch voertuig dezelfde capaciteiten wil geven als een brandstofvoertuig, kom je in de problemen met de accutechnologie. Je kan nu eenmaal nog geen liter brandstof vervangen door eenzelfde volume en gewicht aan accu, zelfs niet met de betere rendementen van puur electrische aandrijvingen. Ook slijten accu's, en heb je randapparatuur nodig die nog niet te vinden is op elke straathoek, en je boet in met het "tankcomfort".

Nu, de tussenstap zijn hybride wagens, zoals het hebbedingetjes voor de beter in de kluiten zittende geitewollensokken, de Toyota Prius en de honda Insight.

Maar da's 2 wagens in 1 chassis. Ergens zijn die dingen minder efficient. En duurder.

Brother Paul's voorstel is een bruikbare optie. Daar accu's peperduur, zwaar en plaatsrovend zijn, waarom er meer in de wagen steken dan een minimum?
De brandstofmotor gewoon eruit te laten.

Indien er meer bereik gevraagd word, een aanhanger met generator eraan, probleem opgelost. Die generator aanhangers (of topkoffers) zouden zelfs een verhuur-optie kunnen zijn.

Allemaal goed en wel maar om den duur zal men meer staan laden dan te rijden. En zo een elektrisch groepje verbruikt ook heel wat benzine. t' is nu niet omdat je dat aansluit dat je meteen 60 a of meer kunt opladen. Bij een auto bv is dat dacht ik ergens tussen de 12 �* 15 a/uur dat die oplaad via de alternator. Dus hoewel dat piekvermogen wel hoger zal liggen zal men toch normale waarden moeten gebruiken om op te laden denk ik.

Ik weet niet ik zou dat anders bekijken. 2 aanhangers met grote tractie batterijen in die een langere autonomie hebben. Wanneer de één leeg is hang je de andere er aan. Als die een heftruck kunnen of hoogtewerker kunnen aandrijven die soms 6 ton wegen ....dan zal het zo'n fiets allicht redelijk ver kunnen brengen.

brother paul
27 januari 2011, 21:14
Allemaal goed en wel maar om den duur zal men meer staan laden dan te rijden. En zo een elektrisch groepje verbruikt ook heel wat benzine. t' is nu niet omdat je dat aansluit dat je meteen 60 a of meer kunt opladen. Bij een auto bv is dat dacht ik ergens tussen de 12 �* 15 a/uur dat die oplaad via de alternator. Dus hoewel dat piekvermogen wel hoger zal liggen zal men toch normale waarden moeten gebruiken om op te laden denk ik.

Ik weet niet ik zou dat anders bekijken. 2 aanhangers met grote tractie batterijen in die een langere autonomie hebben. Wanneer de één leeg is hang je de andere er aan. Als die een heftruck kunnen of hoogtewerker kunnen aandrijven die soms 6 ton wegen ....dan zal het zo'n fiets allicht redelijk ver kunnen brengen.

dat is gewoon het systeem van GM hywire hoor


1° de pendelbeweging doe je electrisch, zeg maar gans het jaar door rij je electrisch elke dag naar uw werk. Kun je opladen uit de muur.

2° de grote ritten wat gebeurt er ? na 150km slaat uw motortje aan. Dat motortje vult uw batterij aan, doet daar bvb een uurtje over, en ondertussen rij je verder.

maddox
27 januari 2011, 21:15
Bof, voor mijn toepassing is het aanhanger idee zeker bruikbaar.

Het grote voordeel van dit generatoridee is dat het gewoon pakken minder kost dan meer accu's, of zelfs het inbouwen van een brommermotor (wat nog niet eens legaal kan in België).

Mambo
27 januari 2011, 23:11
dat is gewoon het systeem van GM hywire hoor


1° de pendelbeweging doe je electrisch, zeg maar gans het jaar door rij je electrisch elke dag naar uw werk. Kun je opladen uit de muur.

2° de grote ritten wat gebeurt er ? na 150km slaat uw motortje aan. Dat motortje vult uw batterij aan, doet daar bvb een uurtje over, en ondertussen rij je verder.

Nee zo had ik dat niet gedachten.
Ik zou gewoon een aanhangertje aankoppelen met een zware batterij met veel vermogen in. Maar geen startbatterij of zo. Want die geven wel veel vermogen maar zijn meteen leeg ook. Start maar eens een tijdje uw auto zonder hem te laten aanslaan...meteen leeg.
Een tractie batterij, dat gaat zo een uur of 5 mee ongeveer.
Daar zit veel kracht in ook.
Als ze daar heftruks en zo kunnen laten mee rijden zal zo een fiets zeker wel een tijdje bollen nietwaar?

Je moet dat tenslotte ook eens bekijken in welke functie dat je dat wil doen allemaal.
Is het dagelijks 25 km over en weer...hoeft het niet snel? Een fiets die 25 km of zo per uur kan doen vind ik al heel wat als je niet hoeft te trappen.
En het voordeel is dat je hem kunt loskoppelen mocht er een probleem zijn zodat je die last niet moet trekken desnoods.

De fiets op zichzelf zou ik zo licht mogelijk houden. Alu frame beetje op het idee van die race rolstoelen, wat versnellingen op en zo.

maddox
28 januari 2011, 06:53
Een startbatterij of een traktiebatterij, beide onbruikbaar voor een electro-personenvoertuig. Die zijn letterlijk loodzwaar. Loodaccu's.

En het leegstarten van een gewone auto-accu op korte tijd heeft 2 redenen.
1) een startmotor is een zeer sterke, goedkope motor die zeer inëfficient is.
2) 12V 70 Ah auto-accu is maar een opslag van 840 watt.(en weegt 15 kg+)

Het hele dag rondrijden van zware electrovoertuigen als schaarliften, vorkliften en dergelijke. Niet moeilijk. De snelheid is zeer begrensd, en de accu aan boord is enorm groot. Letterlijk tonnenzwaar.

Geen optie als aanhanger voor een personenwagen.

guido 007
28 januari 2011, 07:31
Met 't huidige autosalon, eens gaan kijken naar een 2de voertuigje.
We hadden in gedachte een electro-brommer, daar ons woon-werk verkeer per dag "maar" 50 km bedraagt.

Helaas, puur electrische bromfietsen waren niet dik gezaait op de show-floor. En kwamen in 2 categoriën.

Merkgebonden apparaten, die evenveel kosten als een merkgeboden 125cc motor.
Of Chinese kopietjes waar 3de rangs accu's inlagen en een 750watt velgmotor. Met de optimistische cijfers van 45km/u en 60 km bereik. En met een prijskaartje van een merkgebonden 50cc scooter (uitgezonderd de echt overprijsde sportieve scooters). Als voorbeeld de Yamaha EC3 (http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/nieuws/juli_2010/Yamaha_EC-3.jpg), peperduur kreng van €2500+ voor een gebrekkelijke nakomeling van een electrische step en een vespa.

In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.

Welkom in de echte wereld.

Mambo
28 januari 2011, 11:41
Een startbatterij of een traktiebatterij, beide onbruikbaar voor een electro-personenvoertuig. Die zijn letterlijk loodzwaar. Loodaccu's.

En het leegstarten van een gewone auto-accu op korte tijd heeft 2 redenen.
1) een startmotor is een zeer sterke, goedkope motor die zeer inëfficient is.
2) 12V 70 Ah auto-accu is maar een opslag van 840 watt.(en weegt 15 kg+)

Het hele dag rondrijden van zware electrovoertuigen als schaarliften, vorkliften en dergelijke. Niet moeilijk. De snelheid is zeer begrensd, en de accu aan boord is enorm groot. Letterlijk tonnenzwaar.

Geen optie als aanhanger voor een personenwagen.

Hmm er zijn er veel lichtere hoor. Zo vanaf een kilo of 25 denk ik.

Maar goed dat is mijn zorg niet. Destijds hadden ze een mooi electro fiets gemaakt met een gewone batterij en een motor van een wasmachine.
http://www.youtube.com/watch?v=VNyerK5IFP0

maddox
28 januari 2011, 13:22
Mambo, elke batterijtechnologie heeft zo zijn "gewichts-opslagcapaciteitsverhouding"'

Loodaccu's hebben als voordeel dat het oude technologie is, wat ze goedkoop maakt in verhouding tot de grondstoffen nodig. Maar hun opslag naar gewicht toe is niet denderend. 36 tot 40 Watt per kilo.

LiFePo4 doet het stukken beter met 120 watt per kilo. Maar deze technologie is redelijk nieuw, en verg veel ingewikkeldere industrie en duurdere grondstoffen.

1 kg benzine doet wel even 10000 Watt +

En de Sinclair C5 was een flop in zijn tijd, omdat de motor te licht was, de trappers en overbrenging knudde en de accu's te klein in capaciteit. Met de huidige stand van zaken zou een Sinclair C5 een pak interessanter gebouwd kunnen worden, zoals een aantal bijdragen van oa Brother Paul aangeven.

Helaas zijn zulke hybride mankracht-accu voertuigen met omkasting peperduur te noemen. Denk aan €5000 als basisprijs.
Denk aan kwaliteits-ligfiets met carbon aerodynamische omkasting gemixt met de betere electrobrommer.
Om dan te eindingen met iets wat in Europa maximaal 25km/u mag met trapondersteuning.
Of een tussenvorm is, gezien als trike/motor met trappers als noodoplossing.

brother paul
28 januari 2011, 13:29
ik ben een offerte aan het vragen van een smart EV, we zien wel

maddox
28 januari 2011, 13:40
Je bedoeld een Smartje? Zo'n 2 zittertje dat je uit zo'n automaat haalt?

brother paul
28 januari 2011, 13:59
Je bedoeld een Smartje? Zo'n 2 zittertje dat je uit zo'n automaat haalt?

jep zo'n autootje dat meer kost dan een dacia en minder plaats en minder ruimte en minder motorpk heeft

maddox
28 januari 2011, 14:48
jep zo'n autootje dat meer kost dan een dacia en minder plaats en minder ruimte en minder motorpk heeft

Tja, zoals ik al eerder schreef, momenteel zijn electro-voertuigen blijkbaar alleen aanvaardbaar vor geitenwollensokken met teveel geld.

Ik zie W. Van Besien nog niet met een E-kangoo of soortgelijk bij de koning toekomen.
Eerder met een Volkwagen T1 of een Barkas (http://nl.wikipedia.org/wiki/Barkas_(auto))

Mambo
28 januari 2011, 17:25
Mambo, elke batterijtechnologie heeft zo zijn "gewichts-opslagcapaciteitsverhouding"'

Loodaccu's hebben als voordeel dat het oude technologie is, wat ze goedkoop maakt in verhouding tot de grondstoffen nodig. Maar hun opslag naar gewicht toe is niet denderend. 36 tot 40 Watt per kilo.

LiFePo4 doet het stukken beter met 120 watt per kilo. Maar deze technologie is redelijk nieuw, en verg veel ingewikkeldere industrie en duurdere grondstoffen.

1 kg benzine doet wel even 10000 Watt +

En de Sinclair C5 was een flop in zijn tijd, omdat de motor te licht was, de trappers en overbrenging knudde en de accu's te klein in capaciteit. Met de huidige stand van zaken zou een Sinclair C5 een pak interessanter gebouwd kunnen worden, zoals een aantal bijdragen van oa Brother Paul aangeven.

Helaas zijn zulke hybride mankracht-accu voertuigen met omkasting peperduur te noemen. Denk aan €5000 als basisprijs.
Denk aan kwaliteits-ligfiets met carbon aerodynamische omkasting gemixt met de betere electrobrommer.
Om dan te eindingen met iets wat in Europa maximaal 25km/u mag met trapondersteuning.
Of een tussenvorm is, gezien als trike/motor met trappers als noodoplossing.

Men moet eerst eens duidelijk omschrijven wat men precies wenst hé.
Een high tech state of the art pronkstukje, of gewoon een fiets met een electro motortje.
Eenmaal men dat weet kan men een budget opmaken en binnen dat plaatje de puzzel in elkander steken.

Je hebt twee soorten van uitvinders; de één koopt gewoon zijn onderdelen en de ander rommelt zijn onderdelen uit andere onderdelen bij elkander. Ik vind iemand die zijn onderdelen zelf samen rommelt veel interessanter.

maddox
28 januari 2011, 18:09
Men moet eerst eens duidelijk omschrijven wat men precies wenst hé.
Een high tech state of the art pronkstukje, of gewoon een fiets met een electro motortje.
Eenmaal men dat weet kan men een budget opmaken en binnen dat plaatje de puzzel in elkander steken.

Je hebt twee soorten van uitvinders; de één koopt gewoon zijn onderdelen en de ander rommelt zijn onderdelen uit andere onderdelen bij elkander. Ik vind iemand die zijn onderdelen zelf samen rommelt veel interessanter.

Dan ga je mijn poging niet onverdienstelijk vinden denk ik.

De fiets zelf is een allegaartje van schrootfietsen en vierkant buis. Op termijn komt er een aerodynamische kap bij, die voornamelijk uit wit en zwarte resten HDPE zal bestaan

In plaats van een peperdure "hubmotor" en bijhorende "speciale" sturing, ga ik werken met standaard borstelmotoren zoals gevonden in de grotere accu-machines, en een sturing die best te omschrijven is als "Bang/Bang".
Oftwel, accu's parallel of serie geschakeld. Een schakelaar met 3 standen, niks meer.

.

Mambo
28 januari 2011, 21:49
Dan ga je mijn poging niet onverdienstelijk vinden denk ik.

De fiets zelf is een allegaartje van schrootfietsen en vierkant buis. Op termijn komt er een aerodynamische kap bij, die voornamelijk uit wit en zwarte resten HDPE zal bestaan

In plaats van een peperdure "hubmotor" en bijhorende "speciale" sturing, ga ik werken met standaard borstelmotoren zoals gevonden in de grotere accu-machines, en een sturing die best te omschrijven is als "Bang/Bang".
Oftwel, accu's parallel of serie geschakeld. Een schakelaar met 3 standen, niks meer.

.

Deze ongeveer?
http://www.totolidou.de/bent/wp-content/pictures/hase-klimax/hase-bikes-klimax-1.jpg
http://www.velomobilforum.de/forum/attachment.php?attachmentid=11653&d=1278767402

Goed idee, een parasol wat aanpassen het is klaar. :lol:

maddox
29 januari 2011, 01:20
Net niet, maar het idee telt wel. Dit is een Delta trike met vermangelde parasol.
Ik ga voor een tadpole versie. DWZ 2 voorwielen en een harde kap.

Mahalingam
29 januari 2011, 12:50
Dat zijn dure dingen die driewielers. En nog steeds is er geen oplossing voor de ketting (kettingkast misschien?). Mijn geitenwollen sokken raken vaak verstrikt in open tandwielen en kettingen.

Mambo
29 januari 2011, 13:46
Dat zijn dure dingen die driewielers. En nog steeds is er geen oplossing voor de ketting (kettingkast misschien?). Mijn geitenwollen sokken raken vaak verstrikt in open tandwielen en kettingen.

Duur maar wel mooi en goed doordacht.
http://www.recumbentblog.com/2009/10/18/drymer-nl/

George
29 januari 2011, 13:46
Die generator van 21 kg heeft 3250W bij in 1 tank, die je op 1 minuut kan vullen.



Kan je onderweg ook nog makkelijk een koffietje zetten of een eitje bakken.

Das dan wel extra gewicht maarja.

maddox
29 januari 2011, 14:20
Kan je onderweg ook nog makkelijk een koffietje zetten of een eitje bakken.

Das dan wel extra gewicht maarja.

Aangezien je toch geholpen wordt bij 't trappen, is extra gewicht van minder belang. Het vraagt alleen meer vermogen, en dat is nu net de reden waarom ik Brother Pauls aanhanger idee zo interessant vind.

maddox
29 januari 2011, 14:26
Dat zijn dure dingen die driewielers. En nog steeds is er geen oplossing voor de ketting (kettingkast misschien?). Mijn geitenwollen sokken raken vaak verstrikt in open tandwielen en kettingen.

Duur, dat valt mee, wat vierkant profiel, wat normaal gereedschap (een €75 laspostje, €30 slijptol en €15 boormachine) en wat sloopfietsen en je komt al een heel eind.

Je moet maar eens zoeken naar AtomicZombie recumbents.

En kwa kettingen, de goedkoopste oplossing is PVC buis.
Daarmee kan je 90% van de ketting afschermen.

brother paul
29 januari 2011, 16:29
Dat zijn dure dingen die driewielers. En nog steeds is er geen oplossing voor de ketting (kettingkast misschien?). Mijn geitenwollen sokken raken vaak verstrikt in open tandwielen en kettingen.

die hase is toch wel mooi afgewerkt, wat anders dan die chinese brol fietsen

Mambo
30 januari 2011, 12:18
Duur, dat valt mee, wat vierkant profiel, wat normaal gereedschap (een €75 laspostje, €30 slijptol en €15 boormachine) en wat sloopfietsen en je komt al een heel eind.

Je moet maar eens zoeken naar AtomicZombie recumbents.

En kwa kettingen, de goedkoopste oplossing is PVC buis.
Daarmee kan je 90% van de ketting afschermen.

Hier een link met heel wat plannen op in pdf. Misschien ben je er wat mee?

http://www.prc68.com/I/3WRBikes.shtml

maddox
30 januari 2011, 13:27
Ben al voorzien moet ik toegeven, Mambo.

Hetgeen ik nu aan't doen ben is de spullen verzamelen. Sommige dingen koop ik gewoon aan.
Kwestie, als je opnieuw het wiel moet gaan uitvinden, gaat het nog meer tijd kosten. Dus maak ik de overweging, wat is mijn tijd me waard.
En op dit moment is mijn tijd zeer kostbaar.

maddox
31 januari 2011, 21:14
Zo, gratis 300W motortje gescoort van een oudere electrische fiets. Nu nog een regeling ervoor.

brother paul
2 februari 2011, 13:07
hier maddox, deze kun je ook proberen na te bouwen
http://www.yikebike.com/faq/full-spec-sheet

maddox
2 februari 2011, 17:32
Arg, wat een lelijk ding.
En wat is het nut, uitgezonderd dat je het in de plek van een reservewiel kan steken.

brother paul
2 februari 2011, 17:50
Arg, wat een lelijk ding.
En wat is het nut, uitgezonderd dat je het in de plek van een reservewiel kan steken.

ho ze zeggen dat je het mee kunt pakken op de trein, en zo in combinatie met het openbaar vervoer een goeie aansluiting hebt, begrijp je ?

maddox
2 februari 2011, 18:03
Voor $3500 pak je al veel taxi's, zeker met het bereik van dat dingetje.

brother paul
2 februari 2011, 18:09
ja die segway's kosten ook zo peperduur

http://www.segway.nl/index.php?pagina_id=58

maddox
2 februari 2011, 18:40
Blijkbaar is electro-voertuigen een gouden business. Of een dikke verliespost.

In alle geval, dat was ook mijn openingspost. Blijkbaar kan het wel, maar wil je het betalen?

Ik in alle geval niet.

brother paul
2 februari 2011, 18:46
Blijkbaar is electro-voertuigen een gouden business. Of een dikke verliespost.

In alle geval, dat was ook mijn openingspost. Blijkbaar kan het wel, maar wil je het betalen?

Ik in alle geval niet.

vergelijk het met electrische steps
zoals de ZappPro, is gewoon een Segway clone, zonder dat balanceer systeem

http://www.zapworld.com/zappy-3-pro

dat kost dus welgeteld 700$

Zeg maar dat die Segway zonder patent voor 1000$ of 700euro op de markt kan zijn...

Mahalingam
2 februari 2011, 18:59
De echte Segway heeft gyroscopen om de positie te bepalen.
Al de goedkope klonen hebben meer wielen of een klein wieltje onderaan dat de afstand kan meten tot het wegdek.
Waardoor je op je snuit valt als je een verkeersdrempel over gaat.

brother paul
2 februari 2011, 21:44
De echte Segway heeft gyroscopen om de positie te bepalen.
Al de goedkope klonen hebben meer wielen of een klein wieltje onderaan dat de afstand kan meten tot het wegdek.
Waardoor je op je snuit valt als je een verkeersdrempel over gaat.

een gyroscoop is zo geen duur ding, en dat balanceren is maar een paar algoritmes hoor. Zeg maar de rekenkracht van een GSM en je stuurt die segway.

guido 007
3 februari 2011, 07:35
Elektische voertuigen zijn momenteel hip voor het milieu, maar veel te duur. Natuurlijk willen fabrikanten dit promoten om te kunnen verkopen.

maddox
6 februari 2011, 19:46
Zo, weer een aankoop in de goeie richting gedaan.

Een accupack. 2.7 kg, 10 Ah 37V, voor maar €250 inclusief lader.

guido 007
7 februari 2011, 07:41
Zo, weer een aankoop in de goeie richting gedaan.

Een accupack. 2.7 kg, 10 Ah 37V, voor maar €250 inclusief lader.

Waar gebruik je die voor?

maddox
7 februari 2011, 12:06
Waar gebruik je die voor?

Deze accu gaat in de Streetfox Tadpole Trike met traphulp.

Maar die is even goed inzetbaar voor een andere electrische toepassing.