PDA

View Full Version : De partij van de burger en het referendum


Knuppel
30 mei 2004, 20:14
Vincent, jij was één van de kopstukken die destijds 'De dag van de Democratie' inrichtte op de Vlaamse kaaien te Antwerpen.
Weet je nog dat toen vooral het referendum werd geëist?
Dat Jos Verhulst daar eveneens aanwezig was en dat deze man, in tegenstelling tot jou, is verder blijven ijveren voor het Bindend Referendum Op Volksinitiatief?

Op het VLD-congres op de heizel hebben de jong-VLD-ers de toezegging van een 'hondenbrokreferendum' over het vreemdelingenstemrecht bekomen. Maar een referendum is er niet gekomen en het vreemdelingenstemrecht is dus te danken aan de machtsgeilheid van jouw partij. Of moet ik zeggen, van zijn premier?

Voel jij je nog wel goed als je ziet hoe het er na je jonge, wilde jaren én je machtsdeelname samen met jouw 'Partij van de Burger', met de 'democratie' in dit land is gesteld? Er is zelfs geen sprake meer van welk soort referendum dan ook sinds de VLD uit de oppositie is! De burgermanifesten lijken wel nooit geschreven geweest te zijn. Er kwamen integendeel wél absurde kieswetten met bijbehorende drempel. Tot op Vlaams niveau toe! En dit terwijl die schande enkel de particratie bevordert maar geenszins de democratie!
Hoe verklaar je je eigen ommezwaai eens de macht in handen is? Ik hoor Vincent van Quickenborne immers nooit nog iets over het zo begeerde referendum van destijds verkondigen. :?

Herman Desmedt ©HD
30 mei 2004, 20:52
Hierbij aansluitend ook de vraag al gesteld in een andere topic (Europa en zijn grondwet) : Waarom geen referendum over de Europese grondwet ?

Vincent Van Quickenborne
1 juni 2004, 08:53
Als het van de VLD afhangt komt er een referendum over de Europese grondwet. Verhofstadt heeft dat deze morgen nogmaals herhaald op de radio.

S.
1 juni 2004, 09:52
Als het van de VLD afhangt komt er een referendum over de Europese grondwet. Verhofstadt heeft dat deze morgen nogmaals herhaald op de radio.

U heeft niet goed geluisterd. Als het van de premier afhangt, komt er een volksraadpleging over de Europese Grondwet. Dat is iets anders dan een referendum, wat in België onmogelijk is. Welke stappen onderneemt de VLD om het referendum in de (Belgische) Grondwet te krijgen? Waarom maakt de VLD hier geen strijdpunt van?

ingenious
1 juni 2004, 16:04
waarom in godsnaam daar een referendum over houden?
1° wie gaat eerst heel die grondwet lezen vooraleer erover te stemmen?
2° is dit niet een beetje te ingewikkeld voor sommige mensen?
3° europa geraakt geen stap verder omdat de leiders niet overeenkomen en er nog steeds gewerkt wordt met unanimiteit. als we de hele europese bevolking gaan laten meestemmen dan komen we er helemaal niet!

ik ben in principe niet tegen referenda, maar hier vind ik het toch gevaarlijk.

Knuppel
1 juni 2004, 18:12
Als het van de VLD afhangt komt er een referendum over de Europese grondwet. Verhofstadt heeft dat deze morgen nogmaals herhaald op de radio.

Dat hoorde ik, ja.

Daar had de VLD echter eerst de grondwet moeten voor herziening vatbaar verklaren. Wanneer gebeurde dat?

Zelfs �*ls die volstrekt vrijblijvende en eenmalige bevraging in verband met de Europese grondwet mogelijk was geweest dan nog blijft het dus een hondenbrokreferendum.
Wat Verhofstadt doet is dus op een bedrieglijke wijze verkiezingsreclame voeren zichzelf.

Voor wat voor dommekloten houdt de partij van de burger ons eigenlijk dat wij zo zielig worden afgescheept?

Knuppel
1 juni 2004, 18:29
[quote="ingenious"]waarom in godsnaam daar een referendum over houden?
1° wie gaat eerst heel die grondwet lezen vooraleer erover te stemmen?

Degenen die erin geïnteresseerd zijn natuurlijk en die dus goed wéten waarom ze gaan stemmen. Iets op tegen, misschien?

2° is dit niet een beetje te ingewikkeld voor sommige mensen?

Bij een referendum is er geen opkomstplicht. Wie het te moeilijk acht blijft thuis.
Denk jij trouwens dat iedereen alle partijprogrammas leest vooraleer hij VERPLICHT gaat stemmen?
Of dat een keuze maken uit al die beloftevolle programma 's gemakkelijker is?

3° europa geraakt geen stap verder omdat de leiders niet overeenkomen en er nog steeds gewerkt wordt met unanimiteit. als we de hele europese bevolking gaan laten meestemmen dan komen we er helemaal niet!

Er al eens aan gedacht dat bijna elk deelnemend land zijn bevolking bevraagd heeft alvorens tot Europa toe te treden?
En dat die bevraging NIET vrijblijvend was? :twisted:

ik ben in principe niet tegen referenda, maar hier vind ik het toch gevaarlijk.

Welke ongelukken zijn er dan al gebeurd door de schuld van de referenda die zowat overal, behalve in België gehouden werden?

Vincent Van Quickenborne
2 juni 2004, 00:06
Een referendum mag wel. Een bindend referendum niet. De VLD-fracties in Kamer en Senaat hebben enkele maanden geleden al een wetsvoorstel ingediend voor een referendum over de Europese grondwet.

grossfaz
2 juni 2004, 03:54
Een referendum mag wel. Een bindend referendum niet. De VLD-fracties in Kamer en Senaat hebben enkele maanden geleden al een wetsvoorstel ingediend voor een referendum over de Europese grondwet.

Een adviserend gemeentelijk referendum is mogelijk. Een nationaal referendum over nationale, zeg maar Vlaamse, federale of Europese zaken, is onmogelijk. Het is maar wat men als cruciaal voor regeringsdeelname beschouwt natuurlijk. ;)

Knuppel
2 juni 2004, 06:51
Je hebt me nog altijd niet geantwoord op mijn vraag, Vincent.

Ik zal mijn vraag dus anders stellen:

Wanneer wordt er op zijn minst gepr�*�*t over de beloofde, bindende referenda uit je vorige leven en uit dat van burgermanifesten-Verhofstadt?

Wij HOEVEN geen hondenbrokreferendum van bovenaf dat bovendien niet eens bindend is :!:

S.
2 juni 2004, 11:29
Een referendum mag wel. Een bindend referendum niet. De VLD-fracties in Kamer en Senaat hebben enkele maanden geleden al een wetsvoorstel ingediend voor een referendum over de Europese grondwet.

Of een (adviserende) volksraadpleging mag, is onduidelijk. De Raad van State heeft zich daartegen al enkele malen uitgesproken. Als U echte (dus bindende) referenda wilt organiseren, moet U de Grondwet wijzigen. Welke initiatieven heeft de VLD hierin genomen? Zijn de artikelen die gewjzigd moeten worden bij het einde van de vorige legislatuur opgenomen in de herzieningsverklaring?

wv4democracy
3 juni 2004, 19:55
Meneer Van Q,
Ik vind dat u er zich nogal makkelijk vanaf maakt door te verwijzen naar het VLD voorstel om een volksraadpleging over de Europese GW te houden. De burgers vragen zich terecht af wanneer in ons land eindelijk referenda mogelijk zullen worden na al de beloftes van de VLD in de burgermanifesten, en partijprogramma's. De VLD is op federaal niveau de grootste partij van Belgie en toch kan ze haar beloftes niet waarmaken. Hebben jullie de burger voorgelogen, was het maar voor te lachen? En kom aub niet af met "er is geen meerderheid voor". In Belgie is voor alles een meerderheid. Met trading en dossierkoppeling krijgt men er alles door als men er maar prioriteit van maakt. Waarom zijn de betreffende grondwetsartikels eigenlijk niet voor herziening vatbaar verklaard?
Mvg

Knuppel
4 juni 2004, 07:05
Geen antwoord meer, en we weten waarom.
De VLD is niet de partij van de burger maar die van de particratie.

rik47
4 juni 2004, 20:11
Geen antwoord meer, en we weten waarom.
De VLD is niet de partij van de burger maar die van de particratie.
Waar is die man van de witte beweging gebleven die nu plat op zijn buik gaat. Foei Vincent.