PDA

View Full Version : Zure roetvorming


Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:22
Hoe voorkomt u zure roetvorming bij stookolieverbranding?

Bij zuurstofoverschot riskeert men dat namelijk, zo van die zure roet. Die zorgt ervoor dat SO3 zich vormt en verder dus ook H2SO4 in de schoorsteen.

Het zure dauwpunt van je rook is vrij hoog. 160-180 graden.


Hoe voorkomt men dit?

Wel, ten eerste, zorg ervoor dat de temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen boven het zure dauwpunt ligt. Boven de 180 graden dus.
Additives toevormen helpt ook.


Tenslotte, olieverstuiving tot kleinere druppels zorgt ervoor dat de verbranding volledig is en dat bijgevolg er minder roet gevormd wordt.

Jazeker
3 februari 2011, 00:25
Goh, nooit gedacht dat je stookolie/diesel goed moet verstuiven om tot een efficiënte verbranding te komen.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:28
Er wordt niet gelachen met zure roetvorming. Is dat afgesproken?

Demper
3 februari 2011, 00:30
Je moet echt leerkracht worden.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:32
Je moet echt leerkracht worden.

Ben ik, in heel beperkte mate, al.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:33
Wie niet over zure roet kan praten blijft beter uit deze draad. Off-topicgetrol wordt gerapporteerd aan de moderatie.

En nee, NOx-vorming bij aardgasverbranding is niet on topic. NOx heeft namelijk niets maar dan ook niets te maken met zure roet.

Jazeker
3 februari 2011, 00:34
Er wordt niet gelachen met zure roetvorming. Is dat afgesproken?

Heb je me zien lachen?

Demper
3 februari 2011, 00:36
Wie niet over zure roet kan praten blijft beter uit deze draad. Off-topicgetrol wordt gerapporteerd aan de moderatie.


Jij deelt de lakens niet uit in K&K.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:40
Heb je me zien lachen?

Jij was niet serieus genoeg.

Jazeker
3 februari 2011, 00:41
Wie niet over zure roet kan praten blijft beter uit deze draad. Off-topicgetrol wordt gerapporteerd aan de moderatie.

Kan je doen als je dit in het milieu-topic zou plaatsen.

BTW: Las vandaag in een online-krant de kop: "Smog is ongezond". Even twee seconden nagedacht over hoeveel ie gekost heeft en dan dan maar besloten om de computer het raam uit te gooien. Kan ik beter naar de winkel gaan voor de papieren versie en die het raam uitgooien. Goedkoper en geen kans op gewonden.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:42
Jij deelt de lakens niet uit in K&K.

De lakens niet, maar wel de doekenfilters die worden gebruikt voor het filteren van stofdeeltjes kleiner dan 0.5 micrometer (efficientie 95%), daar de doeken van, die deel ik wel uit.

Gebruikte, weliswaar. Of zoals men het ook noemt: verzadigde filters.

Jazeker
3 februari 2011, 00:42
Jij was niet serieus genoeg.

In welk subforum zit je dan?

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:42
Kan je doen als je dit in het milieu-topic zou plaatsen.

BTW: Las vandaag in een online-krant de kop: "Smog is ongezond". Even twee seconden nagedacht over hoeveel ie gekost heeft en dan dan maar besloten om de computer het raam uit te gooien. Kan ik beter naar de winkel gaan voor de papieren versie en die het raam uitgooien. Goedkoper en geen kans op gewonden.

Dit is iets relevanter, ja. Maar niet elke smogonderdeel is relevant in deze draad. Enkel de zure roetdeeltjes doen er toe.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:42
In welk subforum zit je dan?

Dit gaat over zure roet.

Jazeker
3 februari 2011, 00:44
De lakens niet, maar wel de doekenfilters die worden gebruikt voor het filteren van stofdeeltjes kleiner dan 0.5 micrometer (efficientie 95%), daar de doeken van, die deel ik wel uit.

Gebruikte, weliswaar. Of zoals men het ook noemt: verzadigde filters.

Soit... vervuilde filters dus. Komt amper nog wat door en al zeker niet naargelang de specificaties vermelden.

Iemand al ooit een stofzuigerzak vervangen?

Jazeker
3 februari 2011, 00:45
Dit gaat over zure roet.

Het moet niet altijd over jou gaan.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:45
Het moet niet altijd over jou gaan.

Volkomen mee eens. Daarom opende ik een draad over zure roet.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:46
Iemand al ooit een stofzuigerzak vervangen?

De meeste mensen.

Wordt trouwens aangeraden om dit regelmatig te doen, ookal gebruikt men de stofzuiger met een halflege zak lang niet. De stof in de zak kan, indien er organische materie inzit, beginnen rotten.

Demper
3 februari 2011, 00:47
De lakens niet, maar wel de doekenfilters die worden gebruikt voor het filteren van stofdeeltjes kleiner dan 0.5 micrometer (efficientie 95%), daar de doeken van, die deel ik wel uit.

Gebruikte, weliswaar. Of zoals men het ook noemt: verzadigde filters.

Stuur er mij maar een paar op.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:47
Maak 35 tettendraden aan en er zal nog meer variatie in het thema zitten dan al FC's draden :D

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:47
Maak 35 tettendraden aan en er zal nog meer variatie in het thema zitten dan al FC's draden :D

Wat is hier zo generiek aan?

Dit is de eerste draad die ik open over zure roet.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:48
De negatieve reacties van de medeforummers laten mij twee mogelijke conclusies trekken:


-Ze houden niet van Flanelcondoom

-Ze nemen zure roet niet serieus


Ik gok op het tweede. Daarom opende ik deze topic.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:52
Wat is hier zo generiek aan?

Dit is de eerste draad die ik open over zure roet.

- FC opent topic
- Iemand reageert
- FC zegt het mag alleen over dit gaan
- Iemand zegt 'je bent hier de baas niet'

De volgende stap is dat FC wat gaat afgeven op de domheid en ongeïnteresseerdheid van het gepeupel.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:52
ah kijk, het is al zover :D heerlijk.

Heftruck
3 februari 2011, 00:52
Ik heb een concentratiestoornis. Ik heb dus een medisch excuus om afgeleid te zijn van het onderwerp.

Lalalalala, een vlinder!

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:53
- FC opent topic
- Iemand reageert
- FC zegt het mag alleen over dit gaan
- Iemand zegt 'je bent hier de baas niet'

De volgende stap is dat FC wat gaat afgeven op de domheid en ongeïnteresseerdheid van het gepeupel.

Dit gaat noch over Flanelcondoom, noch over gepeupel. Het onderwerp van deze draad overstijgt beide genoemde zaken en is zure roet.

Is dat nu zo moeilijk om even niet tegendraads te doen en stil te staan bij zure roet en de vorming ervan?

Kijk, je kunt mij verachten zo hard dat je wilt, maar onthoud gewoon dat als je de temperatuur van de uitlaatgassen boven het zuur dauwpunt houdt, dat vorming van zure roet sterk zal minderen.

Jazeker
3 februari 2011, 00:54
De negatieve reacties van de medeforummers laten mij twee mogelijke conclusies trekken:


-Ze houden niet van Flanelcondoom

-Ze nemen zure roet niet serieus


Ik gok op het tweede. Daarom opende ik deze topic.

Maar schatje, we houden wel van je. Alleen hoort dit thuis in het milieu-topic. Verder niets mis met je draad hoor.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:54
Dit gaat noch over Flanelcondoom, noch over gepeupel. Het onderwerp van deze draad overstijgt beide genoemde zaken en is zure roet.

Is dat nu zo moeilijk om even niet tegendraads te doen en stil te staan bij zure roet en de vorming ervan?

Kijk, je kunt mij verachten zo hard dat je wilt, maar onthoud gewoon dat als je de temperatuur van de uitlaatgassen boven het zuur dauwpunt houdt, dat vorming van zure roet sterk zal minderen.

Ik zal mijn aansteker binnen bereik houden.

Heftruck
3 februari 2011, 00:55
:B-fly::B-fly::B-fly::B-fly::B-fly:

Deze thread gaat nu over vlinders.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:55
Ik heb een concentratiestoornis. Ik heb dus een medisch excuus om afgeleid te zijn van het onderwerp.

Lalalalala, een vlinder!

Vlindervleugels worden enorm aangetast door zure roet. Dat is een probleem, daar vlindervleugels bekleed zijn met een vorm van poeder die airlift genereert. Indien vlinders lang vertoeven in een roetrijke omgeving wordt het afscheiden van dit poeder verstoord, met kwalijke gevolgen.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:55
Maar schatje, we houden wel van je. Alleen hoort dit thuis in het milieu-topic. Verder niets mis met je draad hoor.

Neenee, kijk. In het milieusubforum gaat het over de impact van zure roet op milieu. Dat is relevant, maar niet helemaal de onderwerp dezer draad.

Hier gaat het over zure roet op zich.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:55
Ik lust wel graag zure dingen eigenlijk.

Demper
3 februari 2011, 00:56
:cheer: Verschaeve :cheer:

Steve_M
3 februari 2011, 00:57
:cheer: Verschaeve :cheer:

Volgens mij had die mens veel last van zure roet.

Jazeker
3 februari 2011, 00:59
Ik lust wel graag zure dingen eigenlijk.

Ging deze draad dan NIET over zoet-zuur? Spijtig :( Ik heb dat graag op een loempia.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 00:59
Volgens mij had die mens veel last van zure roet.

Je hebt een zure roetmop gemaakt.

Nynorsk
3 februari 2011, 00:59
hier een prentje van zure roet, volgens Google:

Demper
3 februari 2011, 01:00
Volgens mij had die mens veel last van zure roet.

Hoe zou het zitten met het gehalte zure roet in de zoetzure saus van de afhaalchinees?

filosoof
3 februari 2011, 01:00
Goh, nooit gedacht dat je stookolie/diesel goed moet verstuiven om tot een efficiënte verbranding te komen.Lijkt me anders logisch: stookolie/diesel is niet zeer brandbaar. Probeer 't maar eens.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:00
Ging deze draad dan NIET over zoet-zuur? Spijtig :( Ik heb dat graag op een loempia.

Kijk, ik ben het volkomen met je eens over het feit dat loempia's lekker zijn, maar deze topic gaat over zure roet.

Steve_M
3 februari 2011, 01:00
Je hebt een zure roetmop gemaakt.

Volgens mij heb jij deze draad opgestart om dat woordgrapje te kunnen maken. ;-)

Jazeker
3 februari 2011, 01:01
Volgens mij had die mens veel last van zure roet.

Of was allergisch aan zoet-zure saus. Of misschien in een te verdund nevel van stookolie gehangen... kan ook.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:01
hier een prentje van zure roet, volgens Google:

Ik apprecieer ten zeerste je artistieke compositie ten ere van zure roet. Het geeft de twee deelaspecten van de zaak goed weer:

De roet, en de zuurte ervan.

Nynorsk
3 februari 2011, 01:02
Ik apprecieer ten zeerste je artistieke compositie ten ere van zure roet. Het geeft de twee deelaspecten van de zaak goed weer:

De roet, en de zuurte ervan.

:-D

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:02
Volgens mij heb jij deze draad opgestart om dat woordgrapje te kunnen maken. ;-)

Dat niet, maar ik zat al van post 4 ofzo te wachten.

Demper
3 februari 2011, 01:03
Ik apprecieer ten zeerste je artistieke compositie ten ere van zure roet. Het geeft de twee deelaspecten van de zaak goed weer:

De roet, en de zuurte ervan.

Je zou beter praten over de zuurtegraad van een vagina.
Of is dat taboe?

Nynorsk
3 februari 2011, 01:03
Ook monocotylen kunnen last hebben van zure roet. Wie kan me zeggen of ze palissadeparenchym hebben om zich tegen die invloed te beschermen? :-(

Jazeker
3 februari 2011, 01:03
Lijkt me anders logisch: stookolie/diesel is niet zeer brandbaar. Probeer 't maar eens.

Captain Obvious! :D

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:04
Ook monocotylen kunnen last hebben van zure roet. Wie kan me zeggen of ze palissadeparenchym hebben om zich tegen die invloed te beschermen? :-(

Hebben ze geen andere manier om waterstofzwavelverbindingen af te breken ofzo? :?

Steve_M
3 februari 2011, 01:05
Je zou beter praten over de zuurtegraad van een vagina.
Of is dat taboe?

Zure roet in de vagina lijkt me het ultieme taboe.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:05
Lijkt me anders logisch: stookolie/diesel is niet zeer brandbaar. Probeer 't maar eens.

Tegenwoordige multibrandstofmotoren op schepen kunnen zelfs al bijna op asfalt.

(dat scheidt ook zure roet af)

Nynorsk
3 februari 2011, 01:06
Zure roet in de vagina lijkt me het ultieme taboe.

best niet met dat lichaamdeel over de schouw gaan hangen.

Demper
3 februari 2011, 01:06
Zure roet in de vagina lijkt me het ultieme taboe.

Vrouwen die liefhebber zijn van autosport schijnen dat te hebben.
De vraag is waarom ze zich laten penetreren door de uitlaat van een auto.
Dat zijn pas levensvragen.

Jazeker
3 februari 2011, 01:12
best niet met dat lichaamdeel over de schouw gaan hangen.

Zou ik met de mannelijke tegenhanger ook niet doen, hoor... voor je het weet is je schaamhaar weg tot je hoofdhaar en gaat het ruiken naar gebraden vlees.

Akkebah.

Flanelcondoom
3 februari 2011, 01:13
Zou ik met de mannelijke tegenhanger ook niet doen, hoor... voor je het weet is je schaamhaar weg tot je hoofdhaar en gaat het ruiken naar gebraden vlees.

Akkebah.

Ja, en de aanwezigheid van vochthoudend organisch materiaal in het verbrandingspunt zorgt er ook voor dat de temperatuur van de rookgassen daalt onder het zuur dauwpunt, met een grotere vorming van zure roet als gevolg.

Herr Flick
3 februari 2011, 07:52
Lijkt me anders logisch: stookolie/diesel is niet zeer brandbaar. Probeer 't maar eens.

Genoeg druk uitoefenen dan lukt het wel, ... ;-)


Ja elke brander functioneert zo he, ... maar wat ik niet wist, was dat ge dus blijkbaar ook teveel zuurstof kunt toevoegen, ... maar als je gewoon te veel toevoegt, wordt dat dan gewoon niet verbrand ?

Vito
3 februari 2011, 08:22
Wie niet over zure roet kan praten blijft beter uit deze draad. Off-topicgetrol wordt gerapporteerd aan de moderatie.


Die zullen eens goed lachen.

Aangezien ik voor de rest niets van zure roetvorming ken, zal ik aan uw wens voldoen en wegblijven uit deze draad.

Herr Flick
3 februari 2011, 08:40
Die zullen eens goed lachen.

Aangezien ik voor de rest niets van zure roetvorming ken, zal ik aan uw wens voldoen en wegblijven uit deze draad.

Ik vind dat wel tof van u, u zo zonder slag of stoot overgeven, ... ;-)

From_Vlaanderen
3 februari 2011, 22:12
Hoe voorkomt u zure roetvorming bij stookolieverbranding?

Bij zuurstofoverschot riskeert men dat namelijk, zo van die zure roet. Die zorgt ervoor dat SO3 zich vormt en verder dus ook H2SO4 in de schoorsteen.

Het zure dauwpunt van je rook is vrij hoog. 160-180 graden.


Hoe voorkomt men dit?

Wel, ten eerste, zorg ervoor dat de temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen boven het zure dauwpunt ligt. Boven de 180 graden dus.
Additives toevormen helpt ook.


Tenslotte, olieverstuiving tot kleinere druppels zorgt ervoor dat de verbranding volledig is en dat bijgevolg er minder roet gevormd wordt.

Ik stook met hout van de haven en kuis een keer per jaar de schoorsteen, zo met veel gevloek en gestoemp.
Als ik thuis ben dan is het in mijne living toch wel een graad of 22, bij het stoofke nog warmer. Lekker zitten in de zetel muziekske op, of de pc en een pintje drinken8-).

Groentje-18
3 februari 2011, 22:41
Bedankt Flanelcondoom, de stank van zure roet is namelijk niet te harden. De meeste mensen die niet op het gelijkvloers wonen, maar op hoogtes waarop anderen hun schoorstenen uitkomen, weten dat.

De vervuiling die vrijkomt bij mensen die hout stoken of erger: bewerkt of nat houdt stoken of nog: hun afval verbranden (ja, zo zijn er niet weinig in onze Vlaamse boerendorpjes) is nog zo'n pretje.
Ironisch genoeg zijn het altijd de buren die het meeste last hebben van de vervuiling. De stokers zelf hebben er nauwelijks last van, vooral niet als ze hun verbrandingsapparaat om een strategisch plekje zetten.

30% van de roetuitstoot in dit land komt overigens op naam van particulieren...

From_Vlaanderen
3 februari 2011, 22:45
De vervuiling die vrijkomt bij mensen die hout stoken of erger: bewerkt of nat houdt stoken of nog: hun afval verbranden (ja, zo zijn er niet weinig in onze Vlaamse boerendorpjes) is nog zo'n pretje.

Ik heb zo eens 100 treinbilzen opgestookt. Ik bezie het maar zo; in de winter wordt het al wat vroeger donker en dan kunt ge tegen den avond (een uur of zes) al eens wat treinbilzen stoken. In het begin stinkt dat even, maar das zo weg.

In ieder geval, die bilzen die hebben me bijna te pakken gehad. Die krengen zaten verpakt per 50 met twee ijzeren platte kabels, ge moet er dus zo ene doorknippen.
Levens gevaarlijk is dat!

Den Ardennees
3 februari 2011, 22:48
Bedankt Flanelcondoom, de stank van zure roet is namelijk niet te harden. De meeste mensen die niet op het gelijkvloers wonen, maar op hoogtes waarop anderen hun schoorstenen uitkomen, weten dat.

De vervuiling die vrijkomt bij mensen die hout stoken of erger: bewerkt of nat houdt stoken of nog: hun afval verbranden (ja, zo zijn er niet weinig in onze Vlaamse boerendorpjes) is nog zo'n pretje.
Ironisch genoeg zijn het altijd de buren die het meeste last hebben van de vervuiling. De stokers zelf hebben er nauwelijks last van, vooral niet als ze hun verbrandingsapparaat om een strategisch plekje zetten.

30% van de roetuitstoot in dit land komt overigens op naam van particulieren...

akkoord, maar niet behandeld hout opstoken is toch niet zo schadelijk?

Wat daarentegen uit een gewone kolenkachel komt, of erger, gestookt met briketten, da's pas een uitstoot.

Groentje-18
3 februari 2011, 23:04
akkoord, maar niet behandeld hout opstoken is toch niet zo schadelijk?

Wat daarentegen uit een gewone kolenkachel komt, of erger, gestookt met briketten, da's pas een uitstoot.

Dat valt tegen hoor.
Die rook heeft een bepaald punt waarop hij neerslaat. Omwille van de warmte en de zware vervuiling van die lucht is dat meestal binnen de 500 meter ongeveer.
Als je dat in een woonwijk doet, met name indien je schoorsteen laag staat tov de gemiddelde huizen in die wijk, zadel je de buren die net op het neerslagpunt wonen met iets op: een continue schouwlucht rond hun huis (lucht raakt gevangen tussen gevels), die ook binnendringt. Verluchten is bovendien onmogelijk, want dat maakt het enkel erger.
Het is in ieder geval geen aanrader om die lucht continu binnen in je huis te hebben. In zo'n huizen worden de normen van fijnstof dan ook continu overschreden.

Dan hebben we het nog niet over verbrandingstoestellen die automatisch gaan 'miezeren' boven een bepaalde temperatuur, waardoor de verbranding onvolledig is.
Ook bv. mensen die het hout gewoon willekeurig in de stoof gooien zonder erop te letten dat er ruimte is tussenin, zorgen voor 'verstikking van het vuur', wat leidt tot een zeer vervuilde uitstoot.

Dan moet je nog rekenen dat er niet altijd wind staat, zodat de stank dus continu blijft hangen... (terwijl er continu nieuwe stank bijkomt :?).

Thuis zijn we één van de gelukkigen die dus in zo'n huis wonen, waar het neerslagpunt is van een schoorsteen van de buren... De buren stoken jammergenoeg niet enkel onbehandeld hout ...

Groentje-18
3 februari 2011, 23:05
Ik heb zo eens 100 treinbilzen opgestookt. Ik bezie het maar zo; in de winter wordt het al wat vroeger donker en dan kunt ge tegen den avond (een uur of zes) al eens wat treinbilzen stoken. In het begin stinkt dat even, maar das zo weg.

In ieder geval, die bilzen die hebben me bijna te pakken gehad. Die krengen zaten verpakt per 50 met twee ijzeren platte kabels, ge moet er dus zo ene doorknippen.
Levens gevaarlijk is dat!

100 wat?

Wat is dat? Uit welk materiaal bestaat dat?

Ben jij mijn buurman? Hij is ook zo leep om tegen de avond alles door zijn allesbrander te jagen wat hij maar vast kan krijgen. Gevolg is dat niemand nog kan zien waar de stank vandaan komt ...

Groentje-18
3 februari 2011, 23:06
Die zullen eens goed lachen.

Aangezien ik voor de rest niets van zure roetvorming ken, zal ik aan uw wens voldoen en wegblijven uit deze draad.

Iemand met vito als nick die niets weet over roetvorming?
Net van u had ik expertise verwacht. :(

Steve_M
3 februari 2011, 23:35
100 wat?

Wat is dat? Uit welk materiaal bestaat dat?

Ben jij mijn buurman? Hij is ook zo leep om tegen de avond alles door zijn allesbrander te jagen wat hij maar vast kan krijgen. Gevolg is dat niemand nog kan zien waar de stank vandaan komt ...

77922

Gok ik zo. Wel slim gezien van je buurman.

From_Vlaanderen
4 februari 2011, 14:47
77922

Gok ik zo. Wel slim gezien van je buurman.

Wat gaat ge ook 's nachts in de winter buiten rondlopen. Dan zit je binnen, voor de stoof met een kasteelbierke.

Herr Flick
4 februari 2011, 16:46
Ik heb zo eens 100 treinbilzen opgestookt. Ik bezie het maar zo; in de winter wordt het al wat vroeger donker en dan kunt ge tegen den avond (een uur of zes) al eens wat treinbilzen stoken. In het begin stinkt dat even, maar das zo weg.

In ieder geval, die bilzen die hebben me bijna te pakken gehad. Die krengen zaten verpakt per 50 met twee ijzeren platte kabels, ge moet er dus zo ene doorknippen.
Levens gevaarlijk is dat!

Om nog maar te zwijgen over den bucht waar ze mee geimpregneerd zijn

From_Vlaanderen
4 februari 2011, 18:06
Om nog maar te zwijgen over den bucht waar ze mee geimpregneerd zijn

Dat stinkt, de eerste 10 minuten. Dan is die "bucht" opgebrand.

Groentje-18
5 februari 2011, 00:49
Wat gaat ge ook 's nachts in de winter buiten rondlopen. Dan zit je binnen, voor de stoof met een kasteelbierke.

Winddichte huizen bestaan niet. Die geur dringt met andere woorden je huis binnen, als je op de juiste plaats woont ...


Dat stinkt, de eerste 10 minuten. Dan is die "bucht" opgebrand.

Voor jou de eerste tien minuten. Voor je buren mogelijk de ganse avond en nacht ... (tot 's ochtends de vuiligheid is neergeslaan :?)

@ Steve: Bedankt voor de verduidelijking.

Voltian
5 februari 2011, 10:09
zit er dan nog zoveel zwavel in stookolie dat zure roetvorming een probleem is?; vroeger misschien, maar nu toch niet meer, of wel Flanelcondoom?

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 13:38
Winddichte huizen bestaan niet. Die geur dringt met andere woorden je huis binnen, als je op de juiste plaats woont ...




Voor jou de eerste tien minuten. Voor je buren mogelijk de ganse avond en nacht ... (tot 's ochtends de vuiligheid is neergeslaan :?)

@ Steve: Bedankt voor de verduidelijking.

Al een geluk dat een huis verwarmen nog niet strafbaar is. Je hebt altijd van die bekrompen mensen.

Jazeker
5 februari 2011, 15:00
100 wat?

Wat is dat? Uit welk materiaal bestaat dat?

Zware houten balken doordrenkt van teer. Het zijn de dwarsliggers die men gebruikt voor treinen, beste Groentje-18.

Dronkoers
5 februari 2011, 15:09
Zware houten balken doordrenkt van teer. Het zijn de dwarsliggers die men gebruikt voor treinen, beste Groentje-18.

Nu zie ik dus een bende snotapen voor me die tijdens hun verveling in de grote vakantie treinbilzen naar locomotieven zwieren vanop een brug :-)

Hertog van Gelre
5 februari 2011, 18:05
Ik hou van zure roet en de geur ervan. Heerlijk.

Pure nostalgie. De geur van dijkhuisjes aan de rivier in de winter terwijl je in de kou en regen fietst en bijna thuis bent.

Zure roet: :thumbsup:

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 20:12
Ik hou van zure roet en de geur ervan. Heerlijk.

Pure nostalgie. De geur van dijkhuisjes aan de rivier in de winter terwijl je in de kou en regen fietst en bijna thuis bent.

Zure roet: :thumbsup:

Dat vind ik ook se.

Another Jack
5 februari 2011, 20:16
Zware houten balken doordrenkt van teer. Het zijn de dwarsliggers die men gebruikt voor treinen, beste Groentje-18.

Niet alleen doordrent van teer, ook van pis en stront.
Moet lekker ruiken als je dat opstookt....

Nynorsk
5 februari 2011, 21:32
wat ook serieus stinkt is als ze voertuigen of stallen of kelders in de fik beginnen steken vlakbij uw woning.

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:34
wat ook serieus stinkt is als ze voertuigen of stallen of kelders in de fik beginnen steken vlakbij uw woning.

Molenbeek?

Nynorsk
5 februari 2011, 21:35
Molenbeek?

neeje, zelfs in rustige dorpkes tegenwoordig :?

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:37
neeje, zelfs in rustige dorpkes tegenwoordig :?

Als dat in mijn rustig dorpke gebeurt heb ik minstens twee uur schawel met de bejaarde overbuurvrouw.

Nynorsk
5 februari 2011, 21:39
Als dat in mijn rustig dorpke gebeurt heb ik minstens twee uur schawel met de bejaarde overbuurvrouw.

schawel?

http://www.schawel.com/ ?

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:41
schawel?

http://www.schawel.com/ ?

Ik schawel
Ik heb geschawelt
Ik zen aan de geschawel geraakt met.


Maar voor die pretentieuze nynorsk wil ik ook wel palaveren schrijven.

Nynorsk
5 februari 2011, 21:44
Ik schawel
Ik heb geschawelt
Ik zen aan de geschawel geraakt met.


Maar voor die pretentieuze nynorsk wil ik ook wel palaveren schrijven.

ze zeggen dat hier gewoon niet, 'k ben al blij da'k twee dialecten vlot versta ;-)

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:45
ze zeggen dat hier gewoon niet, 'k ben al blij da'k twee dialecten vlot versta ;-)

Gij woont niet in Antwerpen ofwa?8O

Nynorsk
5 februari 2011, 21:47
Gij woont niet in Antwerpen ofwa?8O

Zal er ook nie van komen, de mensen vinden me daar pretentieus als ik hun gekef nie begrijp :evil:

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:53
Zal er ook nie van komen, de mensen vinden me daar pretentieus als ik hun gekef nie begrijp :evil:

Ge zijt daar rap me weg ze, met zo'n algemene taal.

Nynorsk
5 februari 2011, 21:57
Ge loopt daar rap van weg ze, van zo'n gemene taal.

zo, beter.

From_Vlaanderen
5 februari 2011, 21:59
zo, beter.

Gij kunt nu toch echt een goede stemming om zeep helpen se.

Nynorsk
5 februari 2011, 22:04
Gij kunt nu toch echt een goede stemming om zeep helpen se.

het werd me wat te vrolijk voor een zure roetstemming.

Duupje
5 februari 2011, 22:19
zo, beter.

OOOOOOOOOOOJ Nyn!

Aantwaarps is geen gemene taal!

8-)

Dronkoers
6 februari 2011, 07:09
OOOOOOOOOOOJ Nyn!

Aantwaarps is geen gemene taal!

8-)

Wadist gast? Godde gaa begienne ofwa ;-)

Groentje-18
7 februari 2011, 16:28
Oxidative Stress, DNA Damage, and Inflammation Induced by Ambient Air and Wood Smoke Particulate Matter in Human A549 and THP-1 Cell Lines

Fijnstof uit kachels schadelijker dan die uit de industrie.
Nu werd dat blijkbaar pas onderzocht, thuis wisten we dat al langer. :?

Groentje-18
7 februari 2011, 16:29
akkoord, maar niet behandeld hout opstoken is toch niet zo schadelijk?

Wat daarentegen uit een gewone kolenkachel komt, of erger, gestookt met briketten, da's pas een uitstoot.

Blijkbaar nog schadelijker als men dacht dus.

Vers van de pers. ;)

Groentje-18
7 februari 2011, 16:34
Zware houten balken doordrenkt van teer. Het zijn de dwarsliggers die men gebruikt voor treinen, beste Groentje-18.

Mmm... De medebewoners zullen hem dankbaar zijn.

Ik stel voor dat we aan een omgekeerde trend beginnen: zieken die hun (ex)buren kaartjes sturen vanop hun ziekte- of sterfbed met daarin een toelichting van hun toestand en een dankbericht voor bewezen diensten...

Txiki
7 februari 2011, 16:36
Vlekken zuur roet verwijderen

Niet wrijven want daardoor trekt de roetvlek nog verder in.

Probeer eerst met voorzichtig kloppen en blazen zoveel mogelijk van het roet te verwijderen. Strooi eventueel eerst een laagje aardappelmeel op de vlek: dit neemt het roet op. Ook daarna weer alleen voorzichtig kloppen en blazen.

Een stukje plakband zachtjes op de roetvlek duwen en dat een paar maal herhalen. Het plakband haalt het eerste losse roet weg.

Is de vlek nog niet verwijderd, spoel deze dan goed uit in een handwarm sopje.

Is de vlek dan nog niet verdwenen, probeer dan alcohol, natriumperboraat (5%) of een mengsel van gelijke delen ammonia en waterstofperoxide (3%).

Dronkoers
7 februari 2011, 16:47
Mmm... De medebewoners zullen hem dankbaar zijn.

Ik stel voor dat we aan een omgekeerde trend beginnen: zieken die hun (ex)buren kaartjes sturen vanop hun ziekte- of sterfbed met daarin een toelichting van hun toestand en een dankbericht voor bewezen diensten...

Kaartjes vliegen samen met de ongeopende enveloppe toch bij het oud papier bij mij :-P

From_Vlaanderen
7 februari 2011, 17:04
Kaartjes vliegen samen met de ongeopende enveloppe toch bij het oud papier bij mij :-P

Ik stook die op.

Dronkoers
7 februari 2011, 19:12
He, ik dacht: een draad over mijn broer... :-D

He, ik dacht: wat een kanjer van een schrijffout in zijn nick ;-)

Txiki
7 februari 2011, 21:41
He, ik dacht: een draad over mijn broer... :-D

:lol:

From_Vlaanderen
9 februari 2011, 21:11
Het is al vele gebeterd. Ik herinner me nog dat toen ik als kleine pagadder 's morgends mijn neus snuitte, na een koude winternacht -ik sliep met de raam open-, dat mijn snot zwart was.