PDA

View Full Version : De Egyptische elite strijdt tegen het volk.


Piero
3 februari 2011, 12:34
De oproer in Egypte is gisteren een nieuwe fase ingegaan. En paar duizend pro-Mubarak 'burgers' vielen de betogers aan en probeerden hen met stenen en stokken en dreiging met messen van het Tahrirplein te verdrijven. Militairen vormen nu een schild rondom de betogers en houden de twee groepen gescheiden. Het is duidelijk dat onder de pro-Mubarak betogers politie in burger aanwezig is. Wat zit hier achter?

"Samar M Samy in Mansoura, says: "The atmosphere is very tense. There was a lot of violence in the local square. There are food shortages and most of the supermarkets are out of supplies. Seventy thousand of the country's most dangerous criminals have been let loose so all young men are watching guard over their property. My dad has been threatened by thugs and my whole family is staying in because things have got very violent. Everyone is really irked at the governments poorly disguised officials whipping and beating its own people. We all feel like we are in some sort of twisted civil war - the ruling elite against the people." BBC 11:09 uur. (http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698)

Het lijkt ongelooflijk, zeventigduizend gevaarlijke criminelen zouden zijn ontsnapt. Of zijn ze vrijgelaten als een gesel voor het volk, om het oproer te breken? De elite riskeert nu een echte burgeroorlog. Als ze die verliezen volgt er een afrekening. Als het leger niet wil kiezen voor het volk of de elite dan moet het de macht overnemen en een militaire regering vormen.

D'ARTOIS
3 februari 2011, 14:32
De vrijdag zal voorbijgaan zoals elke dag.Veranderen op directe basis zal er niets zoalng het leger veiligheidshalve tussen de twee opstandige groepen in blijft zitten. Het alom beruchte gebrek aan zelfdiscipline heeft zich al geuit in de (gedeeltelijke) plundering van het Egyptisch museum.

Opstand der Horden.

Piero
3 februari 2011, 14:36
Eerste minister Ahmed Shafiq hield een persconferentie om 14:15. Hij bood verontschuldiging aan voor het geweld van gisteren. Hij weet niets over de groep aanvallers, waar ze vandaan kwamen, wie ze waren, maar hij begint een onderzoek om dit uit te zoeken. Als het uit de regering komt dan is dat een schande waar over gesproken moet worden. Over arresteren en bestraffen van de schuldigen zegt hij niets. Verder wil hij een dialoog met de oppositie.

Ik vind dit ongeloofwaardig. Hij heeft 24 uur de tijd gehad om dit uit te zoeken en hij had moeten ingrijpen om te voorkomen dat er personen ontvoerd werden van het Tahrirplein.

Inno
3 februari 2011, 14:38
Ik babbelde gisteren met een Aghaan en die is er niet gerust in. Hij is bang dat de moslimsbroederschap na de revolutie de macht zal overnemen en dat zijn ze nog verder van huis in Egypte.

brufon
3 februari 2011, 15:15
Ik babbelde gisteren met een Aghaan en die is er niet gerust in. Hij is bang dat de moslimsbroederschap na de revolutie de macht zal overnemen en dat zijn ze nog verder van huis in Egypte.

hoe gaan wij daar last van hebben?

abou Anis
3 februari 2011, 15:32
Ik babbelde gisteren met een Aghaan en die is er niet gerust in. Hij is bang dat de moslimsbroederschap na de revolutie de macht zal overnemen en dat zijn ze nog verder van huis in Egypte.

En waarop baseerde die Afghaan zich?

Ratatosk
3 februari 2011, 15:33
Binnenkort dus een interresante oorlog op TV.

abou Anis
3 februari 2011, 15:35
De vrijdag zal voorbijgaan zoals elke dag.Veranderen op directe basis zal er niets zoalng het leger veiligheidshalve tussen de twee opstandige groepen in blijft zitten. Het alom beruchte gebrek aan zelfdiscipline heeft zich al geuit in de (gedeeltelijke) plundering van het Egyptisch museum.

Opstand der Horden.

Larie. Er zijn helemaal geen 'twee opstandige groepen'.

De tegenstanders van Moebarak hebben gedurende de hele tijd dat ze aktie voerden de grootste zelfdiscipline aan de dag gelegd. Bloggers berichtten dat de straten van Cairo er nooit zo proper bij hebben gelegen.
Het museum voor de oudheid werd herhaalde malen beschermd door een menselijk schild.
Wat gisteren gebeurde was een gecoördineerde aanval van politie in burger aangevuld met betaalde huurlingen uit het lompenproletariaat.
Zelfs die laffe aanvallers werden door de meerderheid van de anti-Mubarak betogers beschermd.

Andy
3 februari 2011, 15:41
Ter lering: een Saudi vertelde me onlangs nog dat het wellicht niet snel tot massale protesten zal komen in Saudi Arabië, ondanks het feit dat iemand zich er onlangs nog in brand stak. De reden die hij gaf naast culturele redenen: 'protesteren is verboden door het regime'. Ik weet natuurlijk niet wat zijn mening waard is, maar ik wilde ze hier toch eventjes delen.

Inno
3 februari 2011, 15:43
En waarop baseerde die Afghaan zich?

Wel volgens hem is die moslimbroederschap redelijk sterk in Egypte en in de regio. Hij zei dat ze zelfs in Afghanistan milities hadden en overal kampen hebben tot in Somalie.

abou Anis
3 februari 2011, 15:47
Wel volgens hem is die moslimbroederschap redelijk sterk in Egypte en in de regio. Hij zei dat ze zelfs in Afghanistan milities hadden en overal kampen hebben tot in Somalie.

Wel volgens zowat alle analisten die Egypte al jaren van nabij volgen stellen die Moslimbroeders veel minder voor dan algemeen aangenomen en hebben ze allerminst de leiding over de huidige beweging.

Dat gezegd zijnde verschilt hun programma ook van dat van de Taliban. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een goed programma zou zijn maar enige nuance is misschien toch op zijn plaats. Met alle respect voor de redenen waarom die Afghaan zich zorgen maakt, overigens.

Inno
3 februari 2011, 15:49
Wel volgens zowat alle analisten die Egypte al jaren van nabij volgen stellen die Moslimbroeders veel minder voor dan algemeen aangenomen en hebben ze allerminst de leiding over de huidige beweging.

Dat gezegd zijnde verschilt hun programma ook van dat van de Taliban. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een goed programma zou zijn maar enige nuance is misschien toch op zijn plaats. Met alle respect voor de redenen waarom die Afghaan zich zorgen maakt, overigens.

Ja, hij was echter wel negatiever over Afghanistan :-D

Nierika
3 februari 2011, 17:09
Wel volgens zowat alle analisten die Egypte al jaren van nabij volgen stellen die Moslimbroeders veel minder voor dan algemeen aangenomen en hebben ze allerminst de leiding over de huidige beweging.

Dat gezegd zijnde verschilt hun programma ook van dat van de Taliban. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een goed programma zou zijn maar enige nuance is misschien toch op zijn plaats. Met alle respect voor de redenen waarom die Afghaan zich zorgen maakt, overigens.
Ik weet niet of jij Arabische roots hebt, maar een Franse collega van mij van Algerijnse afkomst, beweert dat de meeste pro-Moebarak betogers (zoals de ruiters te paard en te kameel) voortkomen uit de toeristische sector.

Die mannen zien hun broodwinning immers met lede ogen het land verlaten.

De man is vrij kritisch wat betreft het westen, en zeker geen Moebarak-fan. Volgens hem is dat de versie die in Noord-Frankrijk de ronde doet onder Arabische inwijkelingen.

Daar voeg ik dan zelf nog aan toe, misschien vrezen die mensen er bovenop nog een islamitische dictatuur, wat meteen ook het einde van het toerisme in Egypte zou betekenen...

Ik vond het gisteren in ieder geval een surrealistisch gezicht, met die chargerende kamelen.

Raven
3 februari 2011, 17:25
De gevangenen zijn ontsnapt omdat die tijdens een "vredevolle" betoging in brand was gestoken.

Steben
3 februari 2011, 17:32
Als het regime valt valt de psychologische basis van elke dictatuur in midden -oosten. Wat er vandaag gebeurt is een mix van ergernis bij sommigen en uit allerlei hoeken gesteunde relschoppers. Het zou mij niet verbazen dat de tegenbetogers ook uit andere landen komen of tenminste gesteund worden. Geen enkele dictatuur heeft belang bij de val van moebarak.
Maar het is mijn overtuiging dat het onomkeerbaar is. De betogers zitten daarenboven nog steeds in een roes en hebben nu (nog) geen boodschap aan Islamlessen. De houding van het leger lijkt dubbelzinnig maar in wat er nu gebeurt willen de betogers maar al te graag een beschermingsactie ten voordele van het middenplein zien.

koe de poing
3 februari 2011, 20:45
het feit dat het leger helemaal niets doet verontrust me, dat betekent volgens mij dat ze in de coulissen bezig zijn zelf iets uit te voeren

Nierika
5 februari 2011, 00:42
Als het regime valt valt de psychologische basis van elke dictatuur in midden -oosten. Wat er vandaag gebeurt is een mix van ergernis bij sommigen en uit allerlei hoeken gesteunde relschoppers. Het zou mij niet verbazen dat de tegenbetogers ook uit andere landen komen of tenminste gesteund worden. Geen enkele dictatuur heeft belang bij de val van moebarak.
Maar het is mijn overtuiging dat het onomkeerbaar is. De betogers zitten daarenboven nog steeds in een roes en hebben nu (nog) geen boodschap aan Islamlessen. De houding van het leger lijkt dubbelzinnig maar in wat er nu gebeurt willen de betogers maar al te graag een beschermingsactie ten voordele van het middenplein zien.
Ik heb al heel wat foto's gezien van Moebarak met een Davidster over z'n hoofd tijdens deze demonstraties.
Te veel eigenlijk.
Wat verwijten ze hem nu eigenlijk?
Corruptie, werkloosheid, onvrijheid... of toch die vrede met Israël?

Dertig jaar vrede, straks letterlijk dertig jaar terug in de tijd?

Laat Mubarak dan maar blijven!

Nierika
5 februari 2011, 00:43
het feit dat het leger helemaal niets doet verontrust me, dat betekent volgens mij dat ze in de coulissen bezig zijn zelf iets uit te voeren
De laatste 3 presidenten kwamen alle drie uit het leger, dat zal met de volgende niet anders zijn.

Egypte is Tunesië niet!

Nr.10
5 februari 2011, 03:07
De oproer in Egypte is gisteren een nieuwe fase ingegaan. En paar duizend pro-Mubarak 'burgers' vielen de betogers aan en probeerden hen met stenen en stokken en dreiging met messen van het Tahrirplein te verdrijven. Militairen vormen nu een schild rondom de betogers en houden de twee groepen gescheiden. Het is duidelijk dat onder de pro-Mubarak betogers politie in burger aanwezig is. Wat zit hier achter?

"Samar M Samy in Mansoura, says: "The atmosphere is very tense. There was a lot of violence in the local square. There are food shortages and most of the supermarkets are out of supplies. Seventy thousand of the country's most dangerous criminals have been let loose so all young men are watching guard over their property. My dad has been threatened by thugs and my whole family is staying in because things have got very violent. Everyone is really irked at the governments poorly disguised officials whipping and beating its own people. We all feel like we are in some sort of twisted civil war - the ruling elite against the people." BBC 11:09 uur. (http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698)

Het lijkt ongelooflijk, zeventigduizend gevaarlijke criminelen zouden zijn ontsnapt. Of zijn ze vrijgelaten als een gesel voor het volk, om het oproer te breken? De elite riskeert nu een echte burgeroorlog. Als ze die verliezen volgt er een afrekening. Als het leger niet wil kiezen voor het volk of de elite dan moet het de macht overnemen en een militaire regering vormen.
Een burgeroorlog zoals in Algerije?

Meer dan 150.000 doden.

Nierika
5 februari 2011, 16:58
En intussen is een pijpleiding die 40 procent van Israëls gas aanlevert, in de Sinaï-woesijn opgeblazen.

Die pijpleiding kwam er na de vrede met Israël.

't Spelleke begint al...

COCHINILLO
5 februari 2011, 17:08
En intussen is een pijpleiding die 40 procent van Israëls gas aanlevert, in de Sinaï-woesijn opgeblazen.

Die pijpleiding kwam er na de vrede met Israël.

't Spelleke begint al...

ze hebben de verkeerde pijp opgeblazen!

Pijpleiding in Egyptische woestijn is ontploft za 05/02/2011 - 09:27
In Egypte is een pijpleiding ontploft waarlangs gas wordt geleverd aan Jordanië. Dat gebeurde in het noorden van de Sinaï-woestijn, dicht bij de grens met de Gazastrook. De staatstelevisie heeft het over terrorisme.

Er woedt nu een grote brand aan de pijplijn. Het leger kon de gastoevoer wel afsluiten. De Egyptische staatstelevisie zegt dat de pijpleiding gesaboteerd werd. Het zou gaan om een grote terroristische operatie.

Volgens het persagentschap Reuters is het de Jordaanse tak van de pijplijn die werd geraakt, en niet de Israëlische zoals aanvankelijk werd gemeld. Reuters heeft ook bronnen die zeggen dat de aanslag op de leiding werd gepleegd door buitenlanders, die gebruik maken van de onzekere situatie in Egypte.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/Arabisch%2Bprotest/110205_Egypte_zaterdag

In dat geval moet ge al niet meer zoeken naar de (lompe) daders.