PDA

View Full Version : Vranckx in Egypte


Voltian
4 februari 2011, 10:24
Zijn er nog mensen die zich ergeren aan Vranckx z'n berichtgeving vanuit Caïro? De berichten gaan meer over hoe ze als journalisten moeten werken (waarschijnlijk omdat dat cool is) dan over het protest. Hij vertelt maar al te graag welk risico hij en zijn team lopen opdat hij ons zijn belangrijk verslag kan brengen. Al bij al is de duiding ook gene vette, ondanks het feit dat ze vanuit "de loge" (dixit Vranckx) het plein kunnen overschouwen.

't Zal allemaal wel echt gevaarlijk en belangrijk zijn, maar ik krijg toch altijd een ongemakkelijk gevoel alsof het gevaarlijke en het belangrijke belangrijker zijn dan de eigenlijke boodschap.

bah.

guido 007
4 februari 2011, 10:24
Zijn er nog mensen die zich ergeren aan Vranckx z'n berichtgeving vanuit Caïro? De berichten gaan meer over hoe ze als journalisten moeten werken (waarschijnlijk omdat dat cool is) dan over het protest. Hij vertelt maar al te graag welk risico hij en zijn team lopen opdat hij ons zijn belangrijk verslag kan brengen. Al bij al is de duiding ook gene vette, ondanks het feit dat ze vanuit "de loge" (dixit Vranckx) het plein kunnen overschouwen.

't Zal allemaal wel echt gevaarlijk en belangrijk zijn, maar ik krijg toch altijd een ongemakkelijk gevoel alsof het gevaarlijke en het belangrijke belangrijker zijn dan de eigenlijke boodschap.

bah.

Laat die brave man toch.

Steben
4 februari 2011, 10:26
Zijn er nog mensen die zich ergeren aan Vranckx z'n berichtgeving vanuit Caïro? De berichten gaan meer over hoe ze als journalisten moeten werken (waarschijnlijk omdat dat cool is) dan over het protest. Hij vertelt maar al te graag welk risico hij en zijn team lopen opdat hij ons zijn belangrijk verslag kan brengen. Al bij al is de duiding ook gene vette, ondanks het feit dat ze vanuit "de loge" (dixit Vranckx) het plein kunnen overschouwen.

't Zal allemaal wel echt gevaarlijk en belangrijk zijn, maar ik krijg toch altijd een ongemakkelijk gevoel alsof het gevaarlijke en het belangrijke belangrijker zijn dan de eigenlijke boodschap.

bah.

Is toch duidelijk dat dat een beeld schept van de situatie?
Geweld tegen journalisten = teken van dictatuur.

Voltian
4 februari 2011, 10:32
Is toch duidelijk dat dat een beeld schept van de situatie?
Geweld tegen journalisten = teken van dictatuur.

Hij schept mee dat beeld hé. Komop zeg, gehurkt en stil pratend vanop een balkon verslag uit brengen, waar is dat nu voor nodig; dat vind ik erover.

Pieke
4 februari 2011, 10:41
dat hele verslag was er over. Zijn gemanoevreer doorheen de "linies", tot hij bijna in "niemandsland" staat, en nog snel iets uitschreeuwt voor het "te gevaarlijk" wordt

pff

Voltian
4 februari 2011, 10:44
allé, 'k ben toch niet de enige.

Jozef Ostyn
4 februari 2011, 11:05
Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat Vranckx veel teveel van zichzelf het verhaal maakt. Is wel eigen aan moderne journalistiek op TV vrees ik.

abou Anis
4 februari 2011, 11:24
Hij schept mee dat beeld hé. Komop zeg, gehurkt en stil pratend vanop een balkon verslag uit brengen, waar is dat nu voor nodig; dat vind ik erover.

Kijk misschien eens naar het filmpje van de ZDF-journalist op www.deredactie.be.

Voltian
4 februari 2011, 11:26
Kijk misschien eens naar het filmpje van de ZDF-journalist op www.deredactie.be.

wat is uw punt?

schaduwpremier
4 februari 2011, 11:26
Laat die brave man toch.

is er ook iemand die je wel kan verdragen?:lol:

abou Anis
4 februari 2011, 11:27
wat is uw punt?

Dat Vranckx geen beeld schept maar schetst. Correct dan nog wel.

Voltian
4 februari 2011, 11:33
Dat Vranckx geen beeld schept maar schetst. Correct dan nog wel.

Ik zeg toch ook dat het daar wel echt gevaarlijk zal zijn; wat is de meerwaarde daar gehurkt verslag uit te brengen? Ik vind trouwens de reactie van de Duitse verslaggever normaal; eens duidelijk wordt dat het gevaarlijk is, breek je af; wat good ol' Rudy doet is het gevaar opzoeken om een punt te maken; dat is niet nodig.

abou Anis
4 februari 2011, 11:42
Ik zeg toch ook dat het daar wel echt gevaarlijk zal zijn; wat is de meerwaarde daar gehurkt verslag uit te brengen? Ik vind trouwens de reactie van de Duitse verslaggever normaal; eens duidelijk wordt dat het gevaarlijk is, breek je af; wat good ol' Rudy doet is het gevaar opzoeken om een punt te maken; dat is niet nodig.

De manier van verslaggeven van Vranckx gisteravond was helemaal niet het gevaar opzoeken. Zeker niet als we het vergelijken met wat die Duitser deed.

Die Duitser stond rechtop op zijn balkon terwijl de cameraman de normale verlichting gebruikte. Ze waren dus van ver - zeker voor mensen met een verrekijker - herkenbaar als journalisten. En dat nadat de hele dag door journalisten opgejaagd werden en het blijkbaar al geweten was (zie verslag Vranckx) dat er sluipschutters op de daken zaten.
Vranckx zat dus gehurkt in het licht van een zaklamp zijn verslag te geven. Een feitenverslag dat overeenkwam met wat en hoe andere media gedurende de hele dag verslag uitbrachten van de feiten die zich afspeelden.
Dat het gisteren over de journalisten zelf ging kan die journalisten niet kwalijk genomen worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een regime dat blijkbaar buitenlandse pottenkijkers zo bang wil maken dat ze verdwijnen.
Dat iemand als Vranckx dat als een aansporing beschouwt om vooral niet weg te gaan, strekt hem enkel tot eer.

Ik vind heel uw kritiek op Vranckx eerlijk gezegd flinterdun.

Voltian
4 februari 2011, 11:49
De manier van verslaggeven van Vranckx gisteravond was helemaal niet het gevaar opzoeken. Zeker niet als we het vergelijken met wat die Duitser deed.

Die Duitser stond rechtop op zijn balkon terwijl de cameraman de normale verlichting gebruikte. Ze waren dus van ver - zeker voor mensen met een verrekijker - herkenbaar als journalisten. En dat nadat de hele dag door journalisten opgejaagd werden en het blijkbaar al geweten was (zie verslag Vranckx) dat er sluipschutters op de daken zaten.
Vranckx zat dus gehurkt in het licht van een zaklamp zijn verslag te geven. Een feitenverslag dat overeenkwam met wat en hoe andere media gedurende de hele dag verslag uitbrachten van de feiten die zich afspeelden.
Dat het gisteren over de journalisten zelf ging kan die journalisten niet kwalijk genomen worden. Dat is de verantwoordelijkheid van een regime dat blijkbaar buitenlandse pottenkijkers zo bang wil maken dat ze verdwijnen.
Dat iemand als Vranckx dat als een aansporing beschouwt om vooral niet weg te gaan, strekt hem enkel tot eer.

Ik vind heel uw kritiek op Vranckx eerlijk gezegd flinterdun.

Veel hangt natuurlijk af van context. Wist Vranckx al van dat incident met die Duitser?, zoja, dan had em dat niet moeten doen. Heeft die Duitser zijn verslag wat in scene gezet? zoja, dan is em al even erg.

Ik krijg gewoon een vies gevoel van de manier waarop Vranckx verslag uit brengt; het lijkt op het eerste zicht spontaan en oprecht maar ik heb daar dus mijn twijfels bij, ingegeven door kleine signalen.
Trouwens niet de eerse keer dat ik die indruk krijg van Vranckx (en eigenlijk heb ik bij Tom Van de Weghe hetzelfde gevoel).

Misschien ligt het aan mij...

abou Anis
4 februari 2011, 11:51
Veel hangt natuurlijk af van context. Wist Vranckx al van dat incident met die Duitser?, zoja, dan had em dat niet moeten doen. Heeft die Duitser zijn verslag wat in scene gezet? zoja, dan is em al even erg.

Ik krijg gewoon een vies gevoel van de manier waarop Vranckx verslag uit brengt; het lijkt op het eerste zicht spontaan en oprecht maar ik heb daar dus mijn twijfels bij, ingegeven door kleine signalen.
Trouwens niet de eerse keer dat ik die indruk krijg van Vranckx (en eigenlijk heb ik bij Tom Van de Weghe hetzelfde gevoel).

Misschien ligt het aan mij...

En welke kleine signalen zijn dat dan?

Webcrusader
4 februari 2011, 11:54
Vranckx was nooit objectief, waar hij ook gaat sijpelt de linkse siroop uit zijn bek.

Voltian
4 februari 2011, 11:56
En welke kleine signalen zijn dat dan?

Ja zeg, als ik dat allemaal moet opnoemen; het zijn kleine dingen die zijn houding impliciet schetsen.

Heb je bvb. het interview met Vranckx op stubru gehoord? Nog zo'n voorbeeld van zelfingenomenheid.

Zijn berichtgeving lijkt meer op "het leven zoals het is: internationaal journalist" eerder dan internationale journalistiek.

hurricane
4 februari 2011, 11:57
Ik heb hetzelfde gevoel. Het 'Story' gehalte begint er af te lopen.
Als je daar niet wil staan, doe het dan gewoon niet.

abou Anis
4 februari 2011, 11:58
Ja zeg, als ik dat allemaal moet opnoemen; het zijn kleine dingen die zijn houding impliciet schetsen.

Heb je bvb. het interview met Vranckx op stubru gehoord? Nog zo'n voorbeeld van zelfingenomenheid.

Zijn berichtgeving lijkt meer op "het leven zoals het is: internationaal journalist" eerder dan internationale journalistiek.

De man antwoordt op vragen die hem gesteld worden. Ik kan me interviews herinneren waarin hij zijn afkeer van dergelijke vragen uitspreekt.

Maar wat is er volgens u voor de rest fout aan de manier waarop Vranckx verslag uitbrengt van wat er in Cairo gebeurt?

Voltian
4 februari 2011, 11:59
De man antwoordt op vragen die hem gesteld worden. Ik kan me interviews herinneren waarin hij zijn afkeer van dergelijke vragen uitspreekt.

Maar wat is er volgens u voor de rest fout aan de manier waarop Vranckx verslag uitbrengt van wat er in Cairo gebeurt?

ok, ik zal nu even op deredactie.be zijn verslagen allemaal bekijken en enkele specifieke punten geven.

duveltje382
4 februari 2011, 12:13
De gemiddelde leeftijd in Egypte is 24 jaar,de strijd is tegen de Amerikanen en het westen,wat verwachten jullie anders dan dit nu zo is

Voor mij mogen ze die Moslims opstoven

Heftruck
4 februari 2011, 13:38
http://english.aljazeera.net/watch_now/

Veel betere verslaggeving.

abou Anis
4 februari 2011, 13:39
http://english.aljazeera.net/watch_now/

Veel betere verslaggeving.

Dat is waar. Maar in acht genomen dat Vranckx daar niet kan beschikken over de middelen van Al Jazeera doet hij dat niet slecht.

thefishdoesntthink
4 februari 2011, 15:24
Antwoord:
Al Jazeera
Al Arabiya

Dr. Strangelove
4 februari 2011, 15:39
allé, 'k ben toch niet de enige.

nee, je bent zeker niet de enige.

Maar het kan altijd erger natuurlijk, heb je Anderson Cooper al bezig gezien?

Ik vind niet dat dit speciaal de schuld is van Vranckx of de VRT, het is eigen aan de hedendaagse media dat de journalisten voortdurend over zichzelf bezig zijn.

Dr. Strangelove
4 februari 2011, 15:41
al-jazeera is trouwens ook heel vaak over zichzelf bezig hoor. Wie de discussie over de Palestine Papers een beetje heeft gevolgd, kan dat bevestigen. Op al-jazeera ging het meer over de beschuldigingen van de PA tegenover hun netwerk dan over het onderwerp zelf

Voltian
4 februari 2011, 15:52
ok, ik zal nu even op deredactie.be zijn verslagen allemaal bekijken en enkele specifieke punten geven.

sorry, ik moest dringend weg en nu heb ik er geen zin meer in; je zal het met mijn gut-feeling moeten doen.

Steben
4 februari 2011, 15:55
De gemiddelde leeftijd in Egypte is 24 jaar,de strijd is tegen de Amerikanen en het westen,wat verwachten jullie anders dan dit nu zo is

Voor mij mogen ze die Moslims opstoven

Laat nu net "den Amerikaan" dat helemaal niet willen. :lol:

Scarabaeida
4 februari 2011, 16:00
De sullige Vlamingensmoel is een pantoffelheld die nog menig dorpeling kan begeesteren, zo snel opgewonden dat 'ie is. Ik lach er maar mee, al doet me wel denken aan het feit dat journalisten wel eens vaker in beeld komen dan de geïntviewden, maar dan spreek ik over reportage.

Vito
4 februari 2011, 16:01
Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat Vranckx veel teveel van zichzelf het verhaal maakt. Is wel eigen aan moderne journalistiek op TV vrees ik.

Werden er ook knallen bijgemonteerd?

Mitgard
6 februari 2011, 00:49
Vranckx heeft het zelfs opgegeven om nog te proberen objectief over te komen.
Heeft teveel thee gedronken met linkse en terroristische organisaties.

den dinges
6 februari 2011, 01:21
Hij schept mee dat beeld hé. Komop zeg, gehurkt en stil pratend vanop een balkon verslag uit brengen, waar is dat nu voor nodig; dat vind ik erover.

Snipers ?

Nechtan
6 februari 2011, 04:14
De man antwoordt op vragen die hem gesteld worden. Ik kan me interviews herinneren waarin hij zijn afkeer van dergelijke vragen uitspreekt.

Maar wat is er volgens u voor de rest fout aan de manier waarop Vranckx verslag uitbrengt van wat er in Cairo gebeurt?

Dat sjaaltje ter decoratie van hem, zo poneert hij te duidelijk zijn linkse elitaire opvattingen. Erg verwerpelijk en irritant.