PDA

View Full Version : Pensioenen


Tiger777
31 mei 2004, 12:25
beste,

Hoe ziet u de toekomst in voor de pensioengerechtigden van de toekomst? Daarmee bedoel ik, welke oplossingen voor geeft de SP.A voor het probleem van de vergrijzing? Het zilverfonds is maar een grote schijnvertoning daar de staatsschuld terug de hoogte ingaat als er geld wordt uitgenomen en het potje van het zilverfonds met veel geluk amper een jaar de pensioenen zal kunnen betalen. Waar streeft de SPA naar?

ingenious
31 mei 2004, 17:36
Mevr. Van Brempt,

we moeten dringend de werkelijke pensioenleeftijd verhogen. door brugpensioen en andere modaliteiten ligt deze ver onder de werkelijke pensioenleeftijd.

in interviews zegt dat u niet voor lineaire maatregelen bent. u wil naar een hele nieuwe benadering van de arbeidsmarkt. maar kan u dit concretiseren?

mvg, inge

Kathleen Van Brempt
31 mei 2004, 21:29
Dit is ongetwijfeld DE belangrijkste uitdaging waar de nieuwe generatie politici mee (samen met andere partners) een oplossing aan moeten geven. Ik wil vooral verwijzen naar de website van Frank vandenbroucke en mezelf waar je veel teksten vindt over de vergrijzing en de bijvoorbeeld ook het ervaringsfonds dat een eerste heel gedeeltelijk oplossing biedt door bedrijven te stimuleren aangepaste jobs voor oudere werknemers te ontwikkelen (www.vanbrempt.com)

Ik ben het echter niet met eens dat het zilverfonds leeg is (Vande Lanoote heeft me trouwens reeds de bankuittreksel laten zien waarop de bedragen staan - ken ze niet uit mijn hoofd - sorry) Maar het klopt dat het meer dan ovoldoende is om de vergrijzing (zowel wat beterft pensioenen als de zorg). Meer werk (maar niet per defenitie voor iedereen langer) is even belangrijk als de verdere sanering van de staatsschuld.
Kathleen

Herman Desmedt ©HD
31 mei 2004, 21:35
Het fenomeen vergrijzing staat niet los van de rest. Dat maakt het juist een grote uitdaging.
Ik heb een iets ruimere schets (en dan nog onvolledig) gemaakt in een andere topic :
"Moeten de volgende generaties onze staatsschuld afbetalen? "

Elders probeer ik oplossingen te formuleren. Graag daar ook enige respons.

Tiger777
1 juni 2004, 17:56
Juist. De volgende generaties blijven nog steeds met de kater van de staatsschuld zitten. Zoals ik al zei, het zilverfonds investeert in STAATSSCHULD. Als met het zilverfonds pensioenen betaald worden, stijgt de staatsschuld terug. Ik vind het dan niet gepast dat de paarse regering durft te exclameren dat ze EN de staatsschuld verlaagd heeft EN een potje aanlegde voor de vergrijzing...En dat komt niet van mij, maar van het rekenhof, misschien nog een van de laatste écht onafhankelijke diensten...

Kortom, het zilverfonds saneert de staatsschuld helemaal niet...Zijn dat geen flagrante leugens die verkondigd worden?