PDA

View Full Version : Tariq Ramadan & Slavoj Zizek over de Egyptische revolutie


Kallikles
7 februari 2011, 15:22
Geachte forummers met hersenen,

Als tegenwicht voor al de ongefundeerde meningen van de hersenlozen, post ik hier een dubbelinterview met Tariq Ramadan & Slavoj Zizek:
http://english.aljazeera.net/programmes/rizkhan/2011/02/2011238843342531.html

Aan de hersenlozen wordt gevraagd van niet te reageren, want ze weten niet waarover ze spreken.

Met vriendelijke groet,
Kallikles

Heftruck
7 februari 2011, 16:30
Was inderdaad een interessant interview.

AdrianHealey
7 februari 2011, 16:35
Vraagske; nemen ze bij 'links' Zizek eigenlijk zelf nog serieus?

Heftruck
7 februari 2011, 17:50
Vraagske; nemen ze bij 'links' Zizek eigenlijk zelf nog serieus?

Hoezo?

Flanelcondoom
7 februari 2011, 18:34
Vraagske; nemen ze bij 'links' Zizek eigenlijk zelf nog serieus?

Er werd gevraagd om te zwijgen.

Nr.10
10 februari 2011, 09:28
Tariq Ramadan: pleidooi voor macht Moslimbroeders (http://fp.dagelijksestandaard.nl/2011/02/ramadan-pleidooi-voor-macht-moslimbroeders/)
Pas in een cursief regeltje onderaan het stuk wordt vermeld dat Tariq Ramadan de kleinzoon is van de oprichter van de Moslimbroederschap. Er staat niet bij dat de familiebanden veel hechter zijn. Dat de vader van Tariq Ramadan erbij betrokken was, en zijn broers nog steeds. De betrokkenheid van de immer draaiende Ramadan zelf, kunnen we misschien maar het beste als ‘duister’ omschrijven.

Kallikles
10 februari 2011, 20:55
Tariq Ramadan: pleidooi voor macht Moslimbroeders (http://fp.dagelijksestandaard.nl/2011/02/ramadan-pleidooi-voor-macht-moslimbroeders/)
Pas in een cursief regeltje onderaan het stuk wordt vermeld dat Tariq Ramadan de kleinzoon is van de oprichter van de Moslimbroederschap. Er staat niet bij dat de familiebanden veel hechter zijn. Dat de vader van Tariq Ramadan erbij betrokken was, en zijn broers nog steeds. De betrokkenheid van de immer draaiende Ramadan zelf, kunnen we misschien maar het beste als ‘duister’ omschrijven.

Er is daar helemaal niets duister in. Tariq Ramadan heeft de erfenis van Hassan al-Banna nooit verloochend. Maar hij heeft ook altijd zeer terecht Hassan al-Banna's erfenis geplaatst in de context van antikoloniale beweging van de jaren '30.

Ondertussen is de context helemaal veranderd, en dus ook het denken van Ramadan, zoals het denken van Hassan al-Banna zou geëvolueerd zijn.

Eén ding zien vele Europeanen over het hoofd: Ramadan is een Europeaan: hij is een geboren en getogen Zwitser en is getrouwd met een Française. Hij is weliswaar van Egyptische afkomst, maar hij heeft het land slechts bezocht om er te studeren.

De toekomst van Egypte zal bepaald worden door de Egyptenaren, door zij die in Egypte geboren en getogen zijn en in Egypte leven. De invloed van een Tariq Ramadan in Egypte en zeker binnen de Moslimbroederschap kan je verwaarlozen, ook al is hij dan de kleinzoon van.

Tariq Ramadan is vooral belangrijk voor de moslims in Europa, waar hij goed werk levert in het bestrijden van alle vormen van communautarisme en xenofobie.

Nr.10
16 februari 2012, 23:39
Ik aap in elk geval niet na. Ik heb effe gecheckt wie die Caroline is:

Caroline Fourest (Aix-en-Provence, 9 september 1975) is een Frans feministisch schrijfster, journaliste, en redactrice van het tijdschrift Prochoix. Ze werd bekend met Frère Tariq (Broeder Tariq), een kritische beschouwing van de werken van de islamitische filosoof Tariq Ramadan.

Fourest is afgestudeerd in sociologie en politicologie en heeft als journaliste diverse boeken geschreven over onderwerpen als conservatieven, de pro-life beweging (Frankrijk en de Verenigde Staten), en over de huidige fundamentalistische tendensen in Abrahamitische religies (jodendom, christendom, islam). Ze was vanaf 1999 president van het "Centre Gai et Lesbien".

Ze publiceerde in 2004 een grondige studie van de opvattingen van Tariq Ramadan Frère Tariq (Grasset). Fourest onderzocht een twintigtal boeken van Ramadan, en de meeste opnamen van zijn spreekbeurten. Ze concludeert dat Ramadan, ondanks zijn westerse voorkomen, en ondanks zijn veelvuldige pleidooien voor integratie, in wezen een islamist is.

In maart 2006 ondertekende ze MANIFESTO: Together facing the new totalitarianism, een manifest tegen het islamitisch totalitarisme dat veel publiciteit verwierf en waarvoor Fourest en 11 andere ondertekenaars onder wie Salman Rushdie, Ibn Warraq, Maryam Namazie, Taslima Nasreen en Ayaan Hirsi Ali doodsbedreigingen ontvingen. Fourest heeft voor haar werk diverse prijzen ontvangen, waaronder de nationale prijs "Laïcité" in 2005 en de "Award of the political book" in 2006.

Ik heb er nog niets van gelezen. Ik kan wel begrijpen waarom die mannekens (het zullen in mijn ogen 'mannekens' blijven) zich vertoond hebben op haar debat.

a) ze zou een lesbienne kunnen zijn

b) ze is een vrouw

c)ze heeft dat manifest ondertekend, voorzover ik begrijp tegen 'islamitisch totalitarisme'. Wie daar tegenin gaat is dus voor 'islamitisch totalitarisme'. Ik concludeer dat rudimentair; het hoeft zo exact niet te zijn.

Grosso modo dus een gemakkelijk prooi voor die 'mannekens'.

Ik vind niets dat wijst op extreem-rechtse-inslag. Toch niets dat wijst op het kaliber van de dochter van Le Penn (familie Le Penn en gros). Dat de mannekens eens daar naartoe gaan.

Mahalingam
17 februari 2012, 19:43
Er werd gevraagd om te zwijgen.
Inderdaad en wel door Kallikles.
Dan is dat zeer zeker een aanbod dat je niet kunt weigeren.