PDA

View Full Version : Lancering van 200ste Ariane binnen 6 minuten


C2C
15 februari 2011, 23:08
Arianne stijgt op met Johannes Kepler om het ISS te bevoorraden. Dit is de 200ste lancering van een Ariane.

Volg de lancering live: http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEM7VVLTRJG_0.html

Wel snel zijn hé.

--

De Ariane is 's wereld's meest succesvolle raketprogramma dat meer dan 90% van de commerciële markt beheerst. Een Europees succes van formaat.

Maar Europa heeft geen "manned space capability" en staat dus ver achter de VS, Rusland en China.

Moeten wij, voor de toekomst van onszelf en die van de wereld, een ambitieuzer ruimtevaartprogramma uitbouwen dat een menselijke component bevat? We kunnen het, zoveel is duidelijk. Maar willen we het ook?

Of is dat gewoon niet nodig, en moeten we ons geld investeren in een weliswaar ambitieuzer programma, maar dat met robotjes werkt?

Kernvraag: (veel) meer Europese ruimtevaart of minder?

C2C
15 februari 2011, 23:13
Bon, uitgesteld tot morgen, want geen "launch window".

Maar de vraag blijft.

D'ARTOIS
16 februari 2011, 00:11
De VS is praktisch uitgespeeld. Wat blijft er dan nog over? Van de bemande ruimtevaart alleen Rusland en wat het wegbrengen van de Comsat's is Frankrijk marktleider.

Liederik
16 februari 2011, 13:13
Ik denk dat het tijdperk van staatsgesponsorde ambitieuze ruimtevaart voorbij is. En we zullen moeten wachten tot één of andere ondernemer een manier heeft gevonden om winst te maken uit exploitatie van ruimtevaart vooraleer ruimtevaart verder zal groeien dan communicatiesatellieten spammen en af en toe een wetenschappelijke sonde te lanceren. Toerisme, grondstoffen of voordeel uit lokalisatie bijvoorbeeld kunnen het investeren waard zijn.

Ruimtetuig Dawn is momenteel op weg naar Vesta, één van de asteroiden in de belt, die een nikkel-ijzer kern heeft . In juli dit jaar komt ie aan, en hopelijk inspireert dat enkele mensen die interesse hebben in gigantische ijzerhopen die gewoon in de ruimte zweven!

Moest ik het geld hebben zou ik zelf een nieuw soort off-shore fiscaal paradijs oprichten. Een server op een satelliet platform als kantoor op 35.000 km boven de aarde zou moeten volstaan als territoriale basis. :)

D'ARTOIS
16 februari 2011, 13:30
Is er al een territoriale ruimte vastgesteld? ERn een taxfree zone?

C2C
16 februari 2011, 20:40
Ja, de privatisering van de ruimtevaart kan een goede zaak zijn. Voor exploraties (en exploitaties?) met hoog risico mag voor mijn part altijd de privé worden ingeschakeld. En dat de overheid zijn geld aan minder risicodragende exploratie besteedt.

Liederik
16 februari 2011, 20:51
Is er al een territoriale ruimte vastgesteld? ERn een taxfree zone?

Samengevat: Naast verdragen om een nucleaire en andere wapenwedloop tegen te gaan is de belangrijkste een VN-declaratie uit de jaren 60 die dat alles buiten de atmosfeer vrij is voor iedere natie om te ontdekken, en hemellichamen kunnen niet geclaimd worden als grondgebied door de landen.

Dus in principe kan je dus op een planeet of asteroide gaan zitten en het je eigendom noemen. Dan kan je er exploiteren en produceren wat je wil. Je kan er niet op belast worden omdat er geen band is met het Aarde-land. En als ze rap de wet aanpassen: een deurwaarder sturen om te innen wil ik ze nog eens zien doen.

kelt
16 februari 2011, 21:19
Eerst moet ESA een opdracht krijgen.iets in de trant van : Zorg dat Europeanen onbeperkt kunnen reizen en overleven in de ruimte.
Een ambitieus doel.
Een doel dat waarschijnlijk wel dertig jaar aan onafgebroken investeringen en ontwikkelingen zou kosten.
Zonder een ambitieus doel,en de bijgaande wil tot investeringen, komt dit er niet.
"de reis naar de maan" kan geen "doel" zijn,maar gewoon een etappe onderweg.Laat ons leren van de VS en de NASA die op die manier feitelijk hun immense voorsprong weggegooid hebben en nu rondjes net buiten de atmosfeer moet draaien...en dan nog met hulp van die andere stumpers,de Russen,die zelf niet verder geraakt zijn....

(bijna 40 JAAR GELEDEN huppelden mensen op de Maan,de NASA KAN het zelfs niet meer!,de originele maan-astronauten zullen ons de komende vijf jaar waarschijnlijk gaan verlaten van ouderdom)



Gezien dergelijke doelstellingen als belachelijk,of te duur,of discriminerend tegen de rest van de wereld kan overkomen (omdat die verder bovenop een geit moeten reizen) zal het er in mijn leven niet van komen vrees ik....

Maar we zullen wel alles weten van het sexuele leven van de ionen ergens 1000 lichtjaren weg......dat is de prioriteit....voer voor professors..

Kijk maar naar het vliegende vuilbakkenstation momenteel in werking boven onze hoofden.Geroemd als een voorbeeld van samenwerking en technologie.Maar Homo Sapiens kan er niet in overleven,wegens gebrek aan zwaartekracht riskeer je geleidelijk te veranderen in een kwal...

D'ARTOIS
16 februari 2011, 22:21
Afwijkingen die aan leukemie verwant waren - dat soort aspecten kwam voor bij de terugkerende astronauten (Scott, Armstrong c.s.).
Alleen de Russen kunnen nog een bemande plug de ruimte in sturen - of Amerika ooit een voorsprong had weet ik niet.

kelt
17 februari 2011, 18:15
De ATV (Automated Transfer Vehicle) die gelanceerd is,is eigenlijk een echt ESA-ruimtevaartuig.Gedurende de periode dat het aan het Internationaal Ruimtestation gekoppeld is,staat het onder atmosferische druk,en dient het zelfs,wegens de ingebouwde energiebronnen en motoren als "krachtleverancier" om desnoods het IIRS een zetje naar een betere baan te geven.
(De ATV brengt volautomatisch allerlei spullen naar het station)

Na een tijdje wordt het toestel dan volgepropt met afval,losgekoppeld,en laat men het verbranden in de atmosfeer....


De ESA heeft via Arianespace toegang tot van de beste draagraketten op de planeet,via het ATV tot een ruimtecapsule-de-luxe.De combinatie Ariane/ATV is perfect lanceerbaar (ditis al de tweede keer dat een ATV gelanceerd wordt).Maar ESA heeft geen echt ambitieus doel voor bemande ruimtevaart (behoudens het helpen onderhouden van het vliegend vuilbakkenfestival)...

tsja :?

D'ARTOIS
17 februari 2011, 21:00
Vroeger was ruimtevaart interessant omdat we dachten dat er onverwachte ontwikkelingen zouden plaatsvinden.
Ik weet dat een aantal VS astronauten met botafwijkingen is teruggekomen. In de jaren 60-70. Daarna was het stil. tenzij er een planeet gevonden wordt die een aarde-structuur heeft, kan geen mens op een andere planeet overleven.
Gaan we in reizen van lichtjaren denken, dan is het eveneens einde verhaal.
Sprookjes over UFO's stromen aan mijn deur voorbij - tenzij we een vierde of vijfde dimensie ontdekken. Tot het zover is zijn we aan deze planeet gebakken en kunnen we ons beter inzetten voor een drastische vermindering van de wereldpopulatie waardoor men misschien weer een paar duizend jaar langer voortkan. Zo niet, is het verhaal aarde met enige 100en jaren ten einde.

Liederik
18 februari 2011, 15:37
Zonder in science fiction verhalen te vervallen zou een module met centrale vaste gang, met daarrond snel roterende compartimenten moeten mogelijk zijn. De middelpuntvliedende kracht fungeert dan als plaatsvervangende zwaartekracht. De Russen werken sinds vorig jaar aan een nuclaire motor, dus om het gevaarte voort te drijven zou dat een mogelijkheid zijn.

Dat zou een beter project zijn dan de gemuteerde legoblokdoos die momenteel rondzweeft. Je bent te trouwens pessimistisch denk ik. 300 geleden is het concept zwaartekracht ontdekt en gebruikten ze kanonnen. 200 jaar geleden de stoommachine en atoomtheorie. 100 jaar geleden de relativiteitstheorie en vliegtuigen. Wat binnen 100 jaar?

D'ARTOIS
18 februari 2011, 16:55
Voedsel, veroudering en een doelplaneet. Tenzij men dode planeten tot leven weet te wekken. Reizen in lichtjaren zijn vooralsnog uitgesloten. Vooralsnog ........