PDA

View Full Version : Feitelijke belastingsdruk bedrijven fors gestegen sinds 1993


Eric Verhulst
1 juni 2004, 08:16
Nu weten we het eens van onafhankelijke onderzoekers die de jaarrekeningen van zo'n 12 000 bedrijven bekeken hebben. Sinds 1993 is de feitelijke belastingsdruk voor bedrijven fors gestegen. Officieel is de vennootschapsbelasting gedaald van 40.17 naar 33.99 % waarbij gezegd wordt dat belastbare basis verbreed werd om die daling te anticiperen. het artikel zegt niet hoeveel de stijging was, maar een recent ander onderzoek bij Limburgse bedrijven spreekt van 30 %.

Is men dan nog echt verwondert dat er jobs verloren gaan ?

Vincent Van Quickenborne
1 juni 2004, 08:32
ik verwijs naar een studie van dexia, een privé-instelling, die zegt dat er tegen 2007 185.000 jobs bijkomen

Eric Verhulst
1 juni 2004, 08:45
Waarvan 3/4 in de zorgsector. M.a.w. dit is zo goed als een ambtenaar en de last daarvan komt dus ook op de nek van de prive sector. Tenzij we dringend het Vivant programma uitvoeren, wordt dat een regelrechte onbetaalbare ramp.

Herman Desmedt ©HD
2 juni 2004, 21:32
Waarvan 3/4 in de zorgsector. M.a.w. dit is zo goed als een ambtenaar en de last daarvan komt dus ook op de nek van de prive sector. Tenzij we dringend het Vivant programma uitvoeren, wordt dat een regelrechte onbetaalbare ramp.

Het klopt dat nogal lichtzinnig wordt omgesprongen met het begrip "job".

1. Je hebt nodige jobs, in de administratie van een staat, zijn verzorgingssector, enz. Maar in feite hebben die jobs een financiering nodig via het staatscircuit. Uit zichzelf hebben die jobs weinig potentieel om de financiële marge op te brengen die ervoor nodig is, tenzij men natuurlijk zoals in de VS alle prijzen de pan laat uitvliegen met als gevolg "bye bye, sociale zekerheid".

2. Je hebt anderzijds het soort van jobs waar wèl de vraag naar is, en waar de markt geld voor wil geven. Hier zijn er twee gevallen :

2A. Dat kunnen diensten zijn, met als voordeel dat ze waarschijnlijk lokaal verankerd zijn

2B. Dat kunnen ook zuiver producerende jobs zijn waarvan de productie exporteerbaar is. Het zijn precies die jobs die dingen voortbrengen die op hun beurt door export deviezen binnenbrengen die onze handelsbalans gezond gaan houden. Het zijn die jobs met het meeste potentieel aan marge voor goede lonen.

Eric Verhulst
2 juni 2004, 22:44
Inderdaad, we zijn het daar over eens. Correct taalgebruik is de eerste stap naar wijsheid. Werken en tewerkstelling is niet hetzelfde. Infeite zouden de werklozen en bruggepensioeneerden kunnen beschouwd worden als tijdelijk tewerkgesteld door de overheid, met dit verschil dat ze niet alleen mogen maar zelfs moeten thuis blijven.

Ik begin meer en meer de logika van Duchatelet te zien om de diensten niet langer te belasten op het loon. Als ze zo verder gaan, gaan de mensen die thuis blijven om bv. op de kinderen te passen belast worden op het fiktieve inkomen dat verwerven. Draai de zaak gewoon om.

ingenious
3 juni 2004, 03:23
het percentage van de vennootschapsbelasting is gedaald, maar eveneens het aantal aftrekposten. een vestzak-broekzak operatie dus, en voor de begroting min of meer neutraal. voor de economie kan dit echter wel resultaat geven. bedrijven uit het buitenland bekijken echter het belastingspercentag, niet de aftrekposten. voor het buitenland lijkt investeren in belgie nu intressanter.

ik denk niet dat de regering ooit anders heeft beweerd. ze gingen de personenbelasting verlagen. of de feitelijke belasingsdruk weet ik niets. wat zijn je bronnen?

SB1234
3 juni 2004, 10:22
die zegt dat er tegen 2007 185.000 jobs bijkomen

Leg dat maar uit aan Frans en Jef die vandaag op straat gezet worden....

tool2kil
3 juni 2004, 10:37
Tja mensen als Frans en Jef zullen er dan ook altijd zijn he :wink:

tool2kil
3 juni 2004, 10:37
Tja mensen als Frans en Jef zullen er dan ook altijd zijn he :wink:

voicelesscharlie
3 juni 2004, 10:54
ik verwijs naar een studie van dexia, een privé-instelling, die zegt dat er tegen 2007 185.000 jobs bijkomen

Ja, als er tussenin geen ongelukken gebeuren.Zo is het gemakkelijk speculeren.Maar kan Q mij zeggen hoeveel jobs er volgende maand zullen bijkomen?Q durft waarschijnlijk niet antwoorden.

Daarbij in 2007 bestaat Den Belgique allicht niet meer. :angel: